is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:48

Joolien schreef:
knetterhard schreef:
Maar wat versta jij onder verkeerd gebruik?

Ik wil hier op inhaken, ik vind het verkeerd gebruik als een slof wordt gezien om een paard te leren begrenzen in de aanleuning. Dit moet en kan rijtechnisch opgelost worden, maar dat duurt vaak te lang voor de meeste of ze weten niet hoe, maar dat vind ik geen excuus.
Ik vind dat een slof alleen gebruikt mag worden als noodrem op buitenrit.

knetterhard schreef:
Ja zo zie ik dat ook (maar dat geld niet alleen voor een buitenrit denk ik)!

En ik ben het met jullie beiden eens. Alleen ik zie nu om mij heen mensen die een paar letterlijk rondtrekken met slof. Kin op de borst. Dat is het "voorbeeld" dat ik dus heb van slofgebruik... 1 meisje op stal heeft hem omhangen ivm haar zelfvertrouwen en gebruikt hem dus niet. Hij hang alleen (helemaal los) om. Dan vind ik het wel oké.

knetterhard

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:50

Dat beeld zie ik inderdaad ook het liefste!
Ik snap ook niet als mensen het fijn vinden om met een slof te rijden, maar dat is een hele andere discussie :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:01

Alleen je eigen stal is bepaald geen referentie. Dat is wat jij ziet, maar daar kan je niet zo'n oordeel op vellen als wat jullie doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:16

setteke schreef:
Alleen je eigen stal is bepaald geen referentie. Dat is wat jij ziet, maar daar kan je niet zo'n oordeel op vellen als wat jullie doen.

Je was mij voor :D

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:18

*zoekt zich te barsten naar "mijn eigen stal"*

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:19

Zoekt en gij zult vinden :D

Agossie schreef:
1 meisje op stal
Misschien deze :) ?

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:21

Haha jullie nemen het wel heerlijk letterlijk :P

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:27

Dat is juist een referentie van een meisje die het goed deed en zegt niets over de referentie van slechte voorbeelden.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:28

Haha agossie, niet zo happen :P!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:29

Agossie schreef:
Ik denk dus juist dat 99 van de 100 hem helemaal verkeerd gebruiken. En die 1% die hem dan dus wèl juist weet te gebruiken, krijgt heel bokt over zich heen omdat heel bokt (inclusief mijzelf) alleen maar "slechte" voorbeelden kent... Dat vind ik jammer voor die 1%...

Als deze cijfers gebaseerd zijn op dat éne meisje bij jou op stal, dan is dit geen goede conclusie. :D

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:33

Ik ga het advies van knetterhard ter harte nemen. :j

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:34

Haha lever ik toch nog een bijdrage aan bokt :')

Cupcake112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:07

Ben er niet tegen maar ook niet voor. Omdat het vaak gebruitk word als oplossing ipv als hulpmiddel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:08

Spuit 11...

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:50

Ik rij ook met een slof, ik gebruik deze voornamelijk om in de eerste 10 min. zijn joligheid te beperken en mijn rug te sparen.
Ik heb een slechte rug en in het begin een jolige arabier.
Ik kan hem beter en sneller corrigeren en de volgende dag weer gewoon lopen :D
De resterende tijd hangt hij er gewoon wat bij.
Dit is onze oplossing anders is het voor mij niet mogelijk nog te rijden, en met slof gedraagd hij zich beter want hij kan toch niet echt los gaan :+
Ik zal hem tijdens het rijden niet gebruiken in mijn oefeningen omdat ik dit niet noodzakelijk vind, als anderen dit wel doen op een verantwoorde manier heb ik geen probleem met het rijden met slof.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:12

Joolien schreef:
knetterhard schreef:
Maar wat versta jij onder verkeerd gebruik?

Ik wil hier op inhaken, ik vind het verkeerd gebruik als een slof wordt gezien om een paard te leren begrenzen in de aanleuning. Dit moet en kan rijtechnisch opgelost worden, maar dat duurt vaak te lang voor de meeste of ze weten niet hoe, maar dat vind ik geen excuus.
Ik vind dat een slof alleen gebruikt mag worden als noodrem op buitenrit.

hier wil ik dan weer op inhaken.
ik blijf van mening dat wanneer je een goed vereden paard hebt, of 1 met een medisch probleem je het wel rijtechnisch kunt willen oplossen, maar dat dit vaak niet meer mogelijk is... als je het probleem dan sneller kunt oplossen door het gebruik van een hulpmiddel, en je daarbij wel in het achterhoofd houd dat het een tijdelijk hulp middel is die je naar de oplossing moet leiden... wat is dan het probleem??
ik heb liever mijn paarden snel en goed voor elkaar als dat ze maanden zo niet jaren met een probleem rond lopen die lichamelijk alleen maar voor aftakeling van het lichaam zorgt, maar die het eigenlijke probleem hoogst waarschijnlijk nog versterkt ook...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:26

arabianpride schreef:
Ik rij ook met een slof, ik gebruik deze voornamelijk om in de eerste 10 min. zijn joligheid te beperken en mijn rug te sparen.
Ik heb een slechte rug en in het begin een jolige arabier.
Ik kan hem beter en sneller corrigeren en de volgende dag weer gewoon lopen :D

Er moet me toch iets van het hart...
In mijn ogen is dit juist niet een goede manier van slofgebruik. Alle respect voor je rug, maar juist die eerste 10 minuten zouden voor ontspanning en een lang teugeltje moeten zijn voor het behoud van de rug van je paard. Ik begrijp dat je hem niet kunt uitzitten en je rug wilt beschermen, maar is het dan niet beter om hem eerst te longeren zodat hij zijn ei kwijt is, er dan erop gaan en even 5 tot 10 minuten met een lang teugeltje stappen en draven om vervolgens lekker door te rijden? Dat is voor de rug van je paard gezonder en op die manier vermijd je de eerste jolige minuten op zijn rug.

Ze zijn overigens wel erg gaaf en in geweldige conditie! +:)+

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:39

ik ben PRO hulpmiddelen.
Mits je op de juiste manier gebruikt en niet altijd/dagelijks, vind ik ook dat je er veel voordelen mee kunt behalen.
Om over de rug te rijden en sterkere rugspieren te trainen kunnen hulpmiddelen een heel fijn hulpmiddel zijn.
Ik rijd regelmatig met slof, maar ook vaak genoeg zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:41

fokkertje schreef:
ik ben PRO hulpmiddelen.
Mits je op de juiste manier gebruikt en niet altijd/dagelijks, vind ik ook dat je er veel voordelen mee kunt behalen.
Om over de rug te rijden en sterkere rugspieren te trainen kunnen hulpmiddelen een heel fijn hulpmiddel zijn.

Maar waarom niet gewoon rijtechnisch oplossen? Oh laat me raden, dat duurt langer?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:45

Joolien schreef:
fokkertje schreef:
ik ben PRO hulpmiddelen.

Maar waarom niet gewoon rijtechnisch oplossen? Oh laat me raden, dat duurt langer?

fokkertje, het ligt er natuurlijk helemaal aan HOE je het hulpmiddel gebruikt om deze rugspieren te trainen, dus ik ben nu heel benieuwd hoe jij de training met slof doet.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:51

Joolien schreef:
fokkertje schreef:
ik ben PRO hulpmiddelen.

maar joolien, soms is het langer laten duren gewoon niet wenselijk :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:56

M_D_H schreef:
Joolien schreef:

maar joolien, soms is het langer laten duren gewoon niet wenselijk :o

Het ligt aan de ernst van de gevallen maar toch denk ik vaak -en misschien te makkelijk- dat een ruiter met het juiste gevoel dit toch kan oplossen zonder hulpteugel (longeren buiten beschouwing gelaten). Maar goed, wellicht ben ik dan erg optimistisch.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:57

het begint al....
komt er al commentaar van ANTI slof gebruikers.

ik wil de discussie gewoon helemaal niet aan. Ik ben gewoon een voorstander om in bepaalde situaties wel met slof te rijden.

er wordt nu al gedaan of je met slof niet correct kan rijden, dat is onzin. Want juist ook allemaal die profruiters die juist het talent en feeling hebben rijden juist bijna allemaal met slof 9en of die de slof altijd juist gebruiken, heb ik wel mijn bedenkingen bij....wat een voorbeeldfunctie hebben ze!)

ik rijd met een loshangende slof. Mijn paard heeft hem misschien niet echt nodig, maar door hem er alleen al aan te hangen is ze net wat makkelijker te rijden, net iets nagefelijker en net iets meer over de rug. voor verder optrainen van spieren kan dat heel fijn zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:00

ik heb er hier heel wat gehad die ik makkelijk zonder slof kon oplossen, maar met 3 is me dat niet gelukt...
de ene heb ik je verteld :)
de andere 2 waren zo ontzettend vereden dat de rug onwijs vast zat en ze gingen kreupelen, njaa dat kan ik los masserren maar daarmee is het probleem nog niet weg... die paarden moeten leren hun lichaam te gebruiken, maar duurt dit te lang zit alles weer vast en kunnen ze weet niet los laten in het lijf...
wat is er dan mis om dit even op te lossen met een slofje (of wel ander hulpmiddel)? je doet het voor het welzijn van het paard, je gebruikt het kort als hulpmiddel om ze iets uit te leggen waardoor ze sneller door hebben dat ze wel kunnen ontspannen etc... lijkt mij niks mis aan :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:02

fokkertje schreef:
het begint al....
komt er al commentaar van ANTI slof gebruikers.

ik wil de discussie gewoon helemaal niet aan. Ik ben gewoon een voorstander om in bepaalde situaties wel met slof te rijden.

er wordt nu al gedaan of je met slof niet correct kan rijden, dat is onzin. Want juist ook allemaal die profruiters die juist het talent en feeling hebben rijden juist bijna allemaal met slof 9en of die de slof altijd juist gebruiken, heb ik wel mijn bedenkingen bij....wat een voorbeeldfunctie hebben ze!)

ik rijd met een loshangende slof. Mijn paard heeft hem misschien niet echt nodig, maar door hem er alleen al aan te hangen is ze net wat makkelijker te rijden, net iets nagefelijker en net iets meer over de rug. voor verder optrainen van spieren kan dat heel fijn zijn.

correctie van iemand die ook een slof gebruikt... je traint de spieren niet verder op met de slof, dat is een misverstand ;)
de slof is een begrenzende hulpteugel, als die begrenzing geen nut meer heeft omdat het dier al vwnw loopt oid dan heeft de slof verder geen meerwaarde meer... je kunt geen spieren trainen met een slof!! of ja wel, dat kun je wel... de verkeerde spieren ;) maar de juiste spieren train je niet met een slof ;)