vanzuijlen schreef:liberty22 schreef:ja en zo had de leerling van de ene grote rijmeester legerete veel hoger in het vaandel staan en nam afstand van de lugubere praktijken , blijft vaak speculatie en afhankelijk van idd de tijd waarin iets gebeurd desalniettemin is in de barokke periode de rijderij wel aan de gang gebeleven het werd barok doordat het paard als gebruiksvoorwerp naar achter werd geschoven en dus een ding van adel werd dus puur tijdsgebonden is dat allemaal ontstaan net als dat het afhankelijk is hoe iets zich ontwikkelde in welk land.
De denkwijzes en manier van leven is anders dus de interpretatie ook.
dus wel degelijk heeft de barokke periode bijgedragen aan de gehele klassieke rijkunst wat jij en of ik daar van vinden is niet van toepassing.
klaagde de Frans meister François Robichon de la Guerinière dat men zich schamen moest dat de Klassieke Rijkunst de liefde voor deze Kunst te niet gedaan werd door het Barok rijden dat deze rijderij de mooie Rijkunst een enorme afbreuk deed, het was slechts een goedkope kopie.
Denk dat je je vergist ik vind dat niet maar boven genoemde persoon, en die weet veel en veel meer.De barok rijden heeft niets bijgedragen tot de ontwikkeling van het rijden dat is een ding die zeker is, het was een kopie, het Spaanse rijden is b.v. gebaseerd op het barokke rijden het heeft met Rijkunst zoals eerder geschreven geen toegevoegde waarde. Men heeft het weer van stal gehaald en herhaald de geschiedenis, barok is dus geen Rijkunst maar een uitvoering die nogal met harde hulpen geleerd werd.
zeer zeker wel hadden ze in de barokke tijd de rijderij vaarwel gezegd dan hadden wij hem niet gekend zoals die nu is , uberhaubt dan wel of niet alleen het voortbestaan hieraan te danken ,anders had er een heel gat in de geschiedenis van de rijderij gezeten daar de barokke periode ook een behoorlijke periode was.
de tijd van een koningswaardig oorlogspaard opleiden was niet meer , dus gingen mensen andere dingen doen en gelukkig maar anders hadden wij misschien wel heel wat gemist.