Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:40

vanzuijlen schreef:
liberty22 schreef:
ja en zo had de leerling van de ene grote rijmeester legerete veel hoger in het vaandel staan en nam afstand van de lugubere praktijken , blijft vaak speculatie en afhankelijk van idd de tijd waarin iets gebeurd desalniettemin is in de barokke periode de rijderij wel aan de gang gebeleven het werd barok doordat het paard als gebruiksvoorwerp naar achter werd geschoven en dus een ding van adel werd dus puur tijdsgebonden is dat allemaal ontstaan net als dat het afhankelijk is hoe iets zich ontwikkelde in welk land.
De denkwijzes en manier van leven is anders dus de interpretatie ook.
dus wel degelijk heeft de barokke periode bijgedragen aan de gehele klassieke rijkunst wat jij en of ik daar van vinden is niet van toepassing.

klaagde de Frans meister François Robichon de la Guerinière dat men zich schamen moest dat de Klassieke Rijkunst de liefde voor deze Kunst te niet gedaan werd door het Barok rijden dat deze rijderij de mooie Rijkunst een enorme afbreuk deed, het was slechts een goedkope kopie.
Denk dat je je vergist ik vind dat niet maar boven genoemde persoon, en die weet veel en veel meer.De barok rijden heeft niets bijgedragen tot de ontwikkeling van het rijden dat is een ding die zeker is, het was een kopie, het Spaanse rijden is b.v. gebaseerd op het barokke rijden het heeft met Rijkunst zoals eerder geschreven geen toegevoegde waarde. Men heeft het weer van stal gehaald en herhaald de geschiedenis, barok is dus geen Rijkunst maar een uitvoering die nogal met harde hulpen geleerd werd.

zeer zeker wel hadden ze in de barokke tijd de rijderij vaarwel gezegd dan hadden wij hem niet gekend zoals die nu is , uberhaubt dan wel of niet alleen het voortbestaan hieraan te danken ,anders had er een heel gat in de geschiedenis van de rijderij gezeten daar de barokke periode ook een behoorlijke periode was.

de tijd van een koningswaardig oorlogspaard opleiden was niet meer , dus gingen mensen andere dingen doen en gelukkig maar anders hadden wij misschien wel heel wat gemist.

Moll

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:47

vanzuijlen, mag ik zo brutaal zijn te vragen over wat meer achtergrond informatie over u zelf, kan ook geen voorstel topic vinden, ook niet in het profiel, en omdat er alleen gereageerd word in dit topic, maakt mij dat.nieuwsgierig.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:11

Moll, ik wil je wel even helpen hoor, denk: trakky a.k.a. professor..

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:12

ZZonneglans schreef:

nou gaat me net zo

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:15

ZZonneglans schreef:

Zou je denken' dit profiel bestaat al zins 2008

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:37

hee wat leuk
heet ie nu ook al vanzuijlen

hij is er wel jonger op geworden :D

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:11

Moll schreef:
ZZonneglans schreef:

Zou je denken' dit profiel bestaat al zins 2008

Nou ja, maakt mij niet uit zo lang het hier maar gezellig blijft. Ik kan de input van trakky van vanzuilen tot nu toe wel waarderen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:18

Gezien verkeerd gekeken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:19

"Dressage means the realization of nature’s wisdom by re-establishing the horse’s natural balance with the additional weight of the rider on his back. That is the essence, the fundamental requirement of dressage. The horse must carry the rider with ease, more gracefully, and go forward. That is the basis, the idea. It means submission to nature. That is common sense, and that is why it has lasted for 2500 years and will last as long as there are horses or people prepared to train themselves in the art of dressage." (Franz Mairinger, 1983)

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 07:35

Moll schreef:
"Dressage means the realization of nature’s wisdom by re-establishing the horse’s natural balance with the additional weight of the rider on his back. That is the essence, the fundamental requirement of dressage. The horse must carry the rider with ease, more gracefully, and go forward. That is the basis, the idea. It means submission to nature. That is common sense, and that is why it has lasted for 2500 years and will last as long as there are horses or people prepared to train themselves in the art of dressage." (Franz Mairinger, 1983)

Moll dat boek was uit 1983 toen was hij al lang al gestorven.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:08

You can call it art, when the quality of the execution is very high, regardless of whether you're riding a 20m circle or a piaffe. On the other hand, a bad piaffe is only a cheap trick that has nothing to do with art.

Thomas Ritter

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:16

leuk...en wat betekend het?

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:36

Moll wat bedoel je te zegen met die losse flodders van quote´s? kwa thema van dit topic?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:38

vanzuijlen schreef:
Moll wat bedoel je te zegen met die losse flodders van quote´s? kwa thema van dit topic?

Dat je bij het rijden geen zweet mag zien :D

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 13:40

de quotes vallen binnen de kriteria van de klassieke rijkunst denk ik zo vind dat altijd wel leuk maar iedereen is het wel met de quotes eens dus weinig discussie over mogelijk

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:53

liberty22 schreef:
ZZonneglans schreef:

nou gaat me net zo

Die gedachte kwam ook bij me op :j
Wellicht een "klassieke" reden :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:07

nombrado schreef:
vanzuijlen schreef:

Dat je bij het rijden geen zweet mag zien :D

Oeii, de paarden zijn bij mij heus wel eens bezweet :+ zou ik iets niet goed doen dan ;(

Wbt het schema; super interessant.
Daar blijkt toch wel uit, dat heel veel in de "klassieke" rijderij van invloed geweest is op elkaar.
Dat het één niet zonder het ander zo geïnterpreteerd had geworden.

Ik vond in het boek "Dressuur onder vuur" een nadenkertje over dit onderwerp.

Er bestaan nauwelijks rijmethoden of individuele "rijfilosofieën" die zichzelf NIET "klassiek" noemen.
De vele interpretatie's van dit begrip maken duidelijk hoe complex dit thema is.

Er is echter een algemeen geldende definitie die aan alle manieren van berijden recht doet.

"Doelstelling en basisprincipe's van de dressuur; De dressuur stelt zich ten doel het paard op te leiden tot zijn hoogst mogelijke prestatievermogen en het gehoorzaam te maken.
Dit doel wordt alleen bereikt als het paard met behoud en bevordering van zijn natuurlijke aanleg en talenten in een vorm en houding wordt gebracht waarin het zijn krachten volledig kan ontplooien.
In een dergelijke vorm en houding zal het paard dan ook lang opgewassen blijven tegen de inspanningen van zijn diensten"

Het cruciale punt hier is dat de ontwikkeling van het paard tot een krachtige en gezonde atleet centraal wordt gesteld en niet bv een mechanische en voorgeschreven opleidingsmethode.
Dan is het zo, dat dan ook best mogelijk is dat totaal verschillende, van een individueel stempel voorziene trainingsmethode tot succes leiden en zich KLASSIEK zouden mogen noemen, voor zover ze rekening houden met de onderliggende anatomische, fysiologische en psychologische eigenschappen van een paard in zijn algemeenheid en van het specifieke paard in het bijzonder.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:13

nou cherie worden we het dan toch nog eens een keer eens? haha

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:48

liberty22 schreef:
nou cherie worden we het dan toch nog eens een keer eens? haha

:D Op veel gebieden waren we dat al :j

Alleen ligt mijn interpretatie van een zeer belangrijk punt net even genuanceerder.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:18

vind jij ja haha

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:22

ohh...bij mijn paarden en trainingspaard was er vandaag zweet te zien na het rijden
Volgens vanzuijlen is dat erg :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:05

nombrado schreef:
ohh...bij mijn paarden en trainingspaard was er vandaag zweet te zien na het rijden
Volgens vanzuijlen is dat erg :')

Dat is nog niets, die van mij schuimt wel eens onder het zadel en onder de teugels als het heel warm is! Nee even serieus, ik neem aan dat zij ruiter bedoelen en niet het paard toch? Lijkt mij erg frappant als zij het paard bedoelen, of misschien geen zweet door negatieve stress?

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:11

Moet enorm lachen het gaat niet om het paard dat niet zweet, het gaat om de uitspraak van Otto Lörke die met de tekst in mijn onderschrift bedoeld dat het er zo moet uit zien of je helemaal geen moeite er voor doet. Baucher daar integen schrijft in zijn laatste boek dat wanneer het paard begint te zweten de ruiter iets fout gedaan heeft. Met de eerste dus Otto Lörke ben ik het eens met de tweede dus Baucher niet helemaal. En daarom moet ik lachen heel hartelijk lachen dat men zomaar blind een tekst overneemt en niet weet wat ermee bedoeld word.
Bij het rijden mag je het zweet niet zien, dat is de tekst en dat is geschreven en vooral gezegd door Otto Lörke wat men bij zijn meesterlijke leerling Wily Schultheiss terug ziet net of het vanzelf gaat.
Laatst bijgewerkt door vanzuijlen op 25-09-11 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:14

Tjonge jonge,het gaat erom dat het ideaalbeeld er moeiteloos uitziet, hier word geen letterlijk zweet bedoeld.

edit:poster heeft zelf al uitgelegd

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:51

kvond hem wel grappig
overigens hadden ze (en ik) vandaag toch wel iets meer last van zweten dan anders. Waren al ingesteld op de komende herfst...., maar met stallen doen, ging het dit keer ook niet Moeiteloos *D

overigens rare uitspraak....als ie serieus bedoeld is ;)