Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 11:33

Moll schreef:
de fotos vind ik nou niet echt optimaal, ligt dat aan mij?

Nee, ligt niet aan jou.
Ff voor de duidelijkheid. Ik ben zelf bepaald geen expert, eigenlijk meer houthakker.
Maar ik mis duidelijke info over achtergrond/opleiding en dan heb ik ook mijn vraagjes

juist omdat ik weet dat er bij korrekt paardrijden, zeker bij paarden met problemen, heel erg veel kennis komt kijken.
Leven lang gereden zegt niets. Ik ben 50 en rij ook al zo ongeveer mijn leven lang.
En ik weet nog niets. :7

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:01

Zooist schreef:
Money money money.... It must been funny......

Is dat erg dan?

Moll schreef:

Dan ben jij duidelijk niet haar doelgroep. ;) Dat is het mooie van websites, je kunt op je gemak bepalen of die persoon bij je past en aansluit bij je eigen ideen.

spokie79 schreef:
Volgens mij zijn er ook een aantal mensen die de opleiding AR hebben gedaan, die er veel van hebben geleerd en de goede dingen eruit gepikt, maar die zich er niet volledig in kunnen vinden. En volgens mij krijg je dan dat soort benamingen. Ik denk niet dat het dan gaat om een bepaalde stroming, maar meer een benaming voor je manier van lesgeven. Moll, Noor heeft toch ook een 'eigen' benaming. Ik denk dat dat mensen zijn die niet volgens 1 bepaalde stroming lesgeven, maar van meerdere dingen geproefd hebben en daar het beste (volgens hun) uitgehaald hebben. De website van atletische rijkunst sprak mij wel erg aan. Volgens mij is het iemand die over alle facetten van het paardrijden goed heeft nagedacht.

Er is zeker een vraag naar "anders rijden/ anders omgaan met je paard". De keuze is reuze ;) maar dat vind ik eigenlijk alleen maar mooi. Er is voor ieder wat wils.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:15

MoniqueB schreef:
Moll schreef:

Dan ben jij duidelijk niet haar doelgroep. ;) Dat is het mooie van websites, je kunt op je gemak bepalen of die persoon bij je past en aansluit bij je eigen ideen.
.

hoe bedoelje dat niet haar doelgroep, wat is volgens jou haar doelgroep dan wel?

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:46

nou ja stel jij bent op zoek naar instructie en je gaat een beetje internet afstruinen en vindt een website dat je wel wat lijkt. Als je dan je bij het zien van die website al het gevoel krijgt dat de foto's die geplaatst zijn niet optimaal zijn, dan ga je waarschijnlijk daar geen les boeken, dus ben je niet haar doelgroep. Dat zijn de mensen die zich wel tot de foto's e.d. aangetrokken voelen.

Dat doe jij toch ook met jouw website. Je zet foto's e.d. neer met het doel mensen te laten zien wat jouw doelstelling is om zo mensen aan te trekken die zich daar wel in kunnen vinden. Toch?

andafries

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:11

Als ik instructie zou gaan zoeken. Dan kijk ik niet naar website. Want sommige site zien en lijken er heel goed uit te zien maar als je degene echt aan het werk ziet valt dat vaak niet mee !

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:39

MoniqueB schreef:
Moll schreef:

.

Now I am lost? Wie is haar?? als in doelgroep?

Lees hier nergens wild enthousiaste onderbouwde verhalen over Ritter :D , dus ga ik van dat geld mijn eigen
instr. (die geen website heeft, volkomen onbekend is (denk ik?), lang niet perfect is, maar wel super voor mij en mijn pony's,) maar sponseren :+ .

Heb nog nergens Aristrocratische rijkunst langs zien komen }> , dat is die voor de meer dan 4x modaal bedeelden 8-) ,
die vervolgens geld genoeg hebben om alle varianten uit te proberen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:27

Het wiel hoeft niet meer opnieuw uitgevonden te worden.
Al die mensen met hun nieuwe sites maken gebruik -ik zeg niet: misbruik- van de onwetende, onkundige en vaak gefrustreerde ruiter, die daardoor op zoek gaat naar...
Binnen de Klassieke Rijleer liggen alle antwoorden voor ieder paard en iedere ruiter.
Hoe je het ook wend of keert, het begint altijd bij de basis van de ruiter (het verkrijgen van een onafhankelijke zit) en de basisopleiding van je paard. De basis eindigt daar waar de verzameling begint, deze basis is dus heel breed: takt, ontspanning (door inspanning verkregen), aanleuning, impuls (Schwung) en rechtgerichtheid.
Misschien is het verstandig om ons eerst eens af te vragen wat dressuur dan eigenlijk wel is?!
Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.
De ruiter maakt gebruik van de natuurlijke reacties van het paard op hetgeen wij vragen middels onze hulpen, om zodoende het natuurlijk evenwicht om te zetten in een horizontaal en verticaal evenwicht, balans, onder de man.
De kwalitatieve kenmerken van de klassieke dressuur zijn lichtheid en ongedwongenheid.
Dat moet ons streven zijn. Het valt ook niet mee voor goedwillende ruiters om klassiekgeschoolde instructie te vinden. Meestal werkt dat van mond op mond. Daarnaast is het zo dat veel instructeurs zichzelf klassiek noemen, maar waar je wel je vraagtekens bij kunt zetten.
Paardrijden is logica. Blijf vooral zelf nadenken over datgene wat er gezegd wordt, is het logisch; voer het uit en kom tot een conclusie. De een kan beter met die overweg, de ander met iemand anders; dat is geheel persoonlijk. Maar blijf zelf altijd scherp en vraag altijd waarom je iets op een bepaalde manier moet uitvoeren. Voor diegene die zoekende zijn, hierbij dus mijn mening.
En last, but not least: als iets niet lukt met je paard, stel jezelf of je instructeur altijd de vraag: Wat doe ik fout dat het niet lukt...

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:58

murphy102, mooi geschreven ik ben het helemaal met u eens !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:50

Moll schreef:
gaat wel van de hak op de tak op het moment, pietpakker is leuk maar vind het niet bijzonder

Sorrie dat is mijn schuld :o . W.b.t. Piet Bakker voor mij als leek ziet dat er al intressant uit.
Overigens is het er leuk uitzien of leuk zijn een bijzaak het gaat mij om de functionaliteit van wat die man doet met een paard.
Ik ken hem verder niet alleen nog van plaatjes en van horen zeggen.
Jij kent hem schijnbaar wel net als waarschijnlijk meer hier hem wel kennen, kun je mij wat dieper toelichten met wat je bedoeld met leuk maar niet bijzonder?

Ik ben er zo 1 die het net afzoekt en idd dat zoekt wat het best past bij mijn paard.
Maar ik kom zoveel tegen dat ik soms niet weet wat nu het juiste pad zou zijn voor mij en mijn Groninger ruin.
Een ieder claimt dit moet je doen of nee dat is juist niks dan zou ik juist dat gaan doen.
Ieder heeft zijn mening en zijn ervaring en zo is er over een ieder wel wat te zeggen.

Ik dacht AR is het voor mij maar na het doorlezen van aardig wat pagina´s hier ben ik daar dus niet meer zo zeker van.
Vooral de reacties w.b.t. het werken met 1 teugel waarvan er toch een aantal wat bedenkingen hadden over functionaliteit er van.
Ik ben daar over gaan nadenken en ik heb [paard] (dat is mijn Groninger) daarin ook geobserveerd en ben tot de conclussie gekomen dat ik zeker een tweede lijn nodig heb bij hem.
Ik moet hem kunnen begrensen en vragen aan de buiten teugel (op de volte) om zijn achterbenen tot dragen te krijgen en hem dan ook met de achterbenen in het spoor te kunnen houden van zijn voorbenen.
Ik wil goed beginnen en niet half.

Momenteel krijg ik les van een jongedame die via centered riding en klassiek oogpunt les geeft, tot nu toe hebben ik en [paard] daar wel baat bij.
Ze heeft haar ervaring op gedaan bij t' Ballingehof w.b.t. klassiek rijden en nog niet lang geleden is ze geslaagt in level 1 Centered riding.
Voor nu is dat voldoende maar ik wil graag mijn paard ook afwisseling bieden vandaar mijn interesse in grondwerk als langeteugel werk.

Murphy mooi verwoord.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:02

murphy102 schreef:
Al die mensen met hun nieuwe sites maken gebruik -ik zeg niet: misbruik- van de onwetende, onkundige en vaak gefrustreerde ruiter, die daardoor op zoek gaat naar...
Binnen de Klassieke Rijleer liggen alle antwoorden voor ieder paard en iedere ruiter.
Hoe je het ook wend of keert, het begint altijd bij de basis van de ruiter (het verkrijgen van een onafhankelijke zit) en de basisopleiding van je paard. De basis eindigt daar waar de verzameling begint, deze basis is dus heel breed: takt, ontspanning (door inspanning verkregen), aanleuning, impuls (Schwung) en rechtgerichtheid.
Misschien is het verstandig om ons eerst eens af te vragen wat dressuur dan eigenlijk wel is?!
Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.
De ruiter maakt gebruik van de natuurlijke reacties van het paard op hetgeen wij vragen middels onze hulpen, om zodoende het natuurlijk evenwicht om te zetten in een horizontaal en verticaal evenwicht, balans, onder de man.
De kwalitatieve kenmerken van de klassieke dressuur zijn lichtheid en ongedwongenheid.
Dat moet ons streven zijn. Het valt ook niet mee voor goedwillende ruiters om klassiekgeschoolde instructie te vinden. Meestal werkt dat van mond op mond. Daarnaast is het zo dat veel instructeurs zichzelf klassiek noemen, maar waar je wel je vraagtekens bij kunt zetten.
Paardrijden is logica. Blijf vooral zelf nadenken over datgene wat er gezegd wordt, is het logisch; voer het uit en kom tot een conclusie. De een kan beter met die overweg, de ander met iemand anders; dat is geheel persoonlijk. Maar blijf zelf altijd scherp en vraag altijd waarom je iets op een bepaalde manier moet uitvoeren. Voor diegene die zoekende zijn, hierbij dus mijn mening.
En last, but not least: als iets niet lukt met je paard, stel jezelf of je instructeur altijd de vraag: Wat doe ik fout dat het niet lukt...

_/-\o_

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:16

Murphy 102 Wat U hier geschreven hebt kan ik mij helemaal in vinden.Geeft U soms ook op de KLASSIEKE MANIER les en bij wie hebt U uw opleiding gehad.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 23:52

U heeft wat punten waar ik me in kan vinden Murphy 102, moet wel even glimlachen om uw forum naam, doet mij denken aan Brittany Murphy

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:50

Ja, chrissy 123, ik probeer mijn leerlingen een stukje eerlijk paardrijden op de Klassieke manier bij te brengen. Ik heb het geluk gehad om mensen als m.n. Piet Oothout op mijn pad gehad te hebben. Maar heb daarnaast ook veel geleerd van mensen als Conrad Schumacher en Horst Becker, inderdaad een leerling van Fredy Knie en Kurt Albrecht.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:56

Oh wie ben je dan Murphy? Misschien kennen we elkaar dan wel :)

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 01:14

welke klassieke instructeur geeft in hoofddorp les?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 02:00

Pfoee, 2 dagen lezen, nu eindelijk aan het einde van het topic gekomen! Wat heb ik nog veel te leren.. Vanaf nu elke dag het topic even bijlezen. Dus of jullie alsjeblieft door willen gaan met dit leerzame topic :D

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:25

Mindfields, het is niet belangrijk wie ik ben. Het is, denk ik, belangrijker wat ik doe en waar ik voor sta. Wat ik belangrijk vind is dat de Klassieke rijleer overeind blijft; dat zal ook nooit verdwijnen, maar in deze tijd van al dat "moderne rijden" met veel spektakel -met als gevolg daarvan veel kapot gereden paarden- raakt het toch wat onder gesneeuwd en is het des te belangrijker dat er veel aandacht voor de Klassieke Rijleer blijft bestaan, want dat is m.i. de ENIGE manier waarop een paard getraind zou mogen worden. Alleen via het Scala krijgen we Happy Athletes en daardoor dus medewerking van je paard. Heel belangrijk is dat ruiters BEGRIP krijgen van de rijtechniek en daaruit vloeiend Rijkunstig gevoel kunnen ontwikkelen. Daarvoor is kennis van de anatomie en psychologie nodig van het paard.
Zelf ben ik geen voorstander van de Academische Rijkunst. Deze vorm is afgeleid van de K.R., maar leidt alleen maar af door de show. Daarom sluit ik me ook graag aan bij Professor en Moll en anderen.
Eerlijkheidhalve moet ik zeggen dat ik mij nooit heel sterk verdiept heb in de A.R., omdat wij genoeg hebben aan de K.R.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:52

Oh laat maar, het was puur interesse, maar het interesseert me niet wat je doet en waar je voor staat als ik niet eens weet wie je bent, ik vindt dat echt zo raar altijd :?

Kon zijn dat we elkaar gezien hebben bij clinics van Horst omdat ik hem 'vrij goed ken'. Leek me leuk om dan even te weten wie je hier bent maar laat maar hoor.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:21

de Kr ruiter houd zich altijd in de schaduw van zijn of haar bestaan, de mystiek van de persoon is het vraag stuk des levens hahahahahahahahahah, wat een onzin is dat altijd. zeg wie u bent als de mensen er om vragen, tenzij u iets te verbergen heeft.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:23

Niet iedereen wil met naam en toenaam op het openbare netwerk ;)
Geloof dat Professor voor de meesten hier ook nog steeds een mysterie is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:24

Wat een rare reactie van Moll en Mindfields :7

Alsof het belangrijk is, WIE iemand is. Het is belangrijker waar iemand voor staat :Y)

Ik kan me volledig vinden in de uitleg van Murphy _/-\o_

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 15:51

Cherie, dat niet. Ik kan me alleen wel van hun voorstellen dat ze het vragen.

Verder eigenlijk wel eens met Murphy.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:04

murphy102 schreef:

Niet alleen Klassiek geschoold, het is moeilijk zat een goede instr. te vinden in welke richting dan ook.
Tot op heden ben ik altijd nog "per ongeluk" over de voor mij en mijn paarden juiste persoon gevallen, niet klassiek,
maar wel die leer als basis hebbend en die in staat zijn hun kennis voor mij begrijpelijk over te brengen.
En niet onbelangrijk, mijn huidige instr. vind ik ook met respect paarden rijden, is voor mij ook van belang.

En dat iemand op internet anoniem wil blijven, prima, toch? Ieder zijn ding.
Ik weet toch zeker dat ik de meesten hier nooit ga ontmoeten en nooit ontmoet heb, dus heeft het ook niet echt meerwaarde.

Blijf ik weer eens steken op de vraag, hoe ik als recreatie ruiter een goede KR instr. zou kunnen opdiepen,
aangezien er volgens mij hier met iedereen die niet dood is en meerdere boeken heeft voortgebracht, de vloer wordt aangeveegd :+ .

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:02

Sjolvir schreef:
Blijf ik weer eens steken op de vraag, hoe ik als recreatie ruiter een goede KR instr. zou kunnen opdiepen,
aangezien er volgens mij hier met iedereen die niet dood is en meerdere boeken heeft voortgebracht, de vloer wordt aangeveegd :+ .

Hihi got a point there ;)

Ik vind het een moeilijke vraag. Zelf probeer ik 'stromingen' niet te veroordelen op wat ik er niet goed aan vind, maar er juist uit te halen wat ik er wel goed aan vind. En wat voor het ene paard wel werkt, werkt voor het andere niet. Door kritisch te kijken naar wat je kunt gebruiken uit verschillende manieren van rijden, en wat in welke situatie goed zal doen, kun je zelf je 'eigen' trainingsmethode maken, voor dat betreffende paard, op dat specifieke moment. Gebruik je een verkeerde 'tool' of die tool op het verkeerde moment of op het verkeerde paard, dan ben je verkeerd bezig.

Anderzijds werk je dan wel met 'tools', en dus volgens sommigen hier niet puur klassiek omdat het niet continu rijden volgens perfectie is, maar wel trainingstechnisch handig omdat je snel dingen oplost, die als ze langer duren schade veroorzaken aan het paard. Je doet dus eventjes iets wat mss niet helemaal binnen perfectie zou passen (bv de hals incidenteel meer buigen dan in de perfectie zou mogen, maar je kunt hiermee wel een schouder ontzien, paard gezond houden, en weer gaan streven naar het perfecte plaatje). Zolang je dit met verstand en gevoel doet, ben je wel steeds met welzijn en happy voelen bezig. En wat mij betreft is dat wat ik onder klassiek versta. Voor mij is het respect voor het paard, en handelen uit de juiste motivatie dus een belangrijk criterium om een instructeur uit te zoeken, hoewel ik dus niet klakkeloos alles aanneem, maar zelf na blijf denken, testen, vragen etc. en me niet blind staar op 1 methode. Zo doe ik nu bv osteopatie om nog beter te begrijpen wat er gebeurt in het lichaam, en verschillende rijstijlen niet alleen kan toetsen aan wat ik zie en voel, maar ook kan verklaren aan de hand van de biomechanica. Dus ook zelfkritiek en drive tot ontwikkeling is voor mij een belangrijk criterium aan een instructeur.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:37

Ben het eens met bovenstaand stuk van Woodstock inderdaad.

Ik vind het echter altijd zo vaag als iemand zegt ik ben instructeur maar ik zeg niet wie ik ben. Wat is er mis mee dat mensen weten wie je bent en wat je doet? Mag ook per PB hoor, ik vroeg het alleen omdat we elkaar wellicht wel eens gesproken hebben.