dan ga ik toch proberen of ik bitloos met 'm kan rijden =)
Op de manege rijd ik gewoon met bit, manegepony's dus ;P
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Danique_G schreef:Maar het paard is toch ook niet met een ruiter op zijn rug geboren? Of een bitloos hoofdstel? Het rijden is ook niet iets wat een paard zou moeten kunnen dat leer je een paard een ruiter op de rug moet het paard accepteren. Net zoals een bitlooshoofdstel en dergelijke. Ik snap niet wat er zo gek is aan het bit, als het paard het accepteerd kan het ook ontspannen op het bit.Danique_G schreef:Er zijn paarden die dat wel kunnen. Waarom zou een ander paard het dat niet kunnen dan? Op persoonlijke voorkeuren na, ene paard vind misschien bitloos fijner. Maar fysiek gezien en rijtechnisch gezien zou ieder paard dat moeten kunnen.
Hoezo zou dat onzin zijn volgens jou?
FahyaFemke schreef:hier heb je helaas niet gelijk in. je kan niet zeggen, andere paarden doen het ook, dus kan dat ene paard het ook.
er ZIJN paarden, waarvan de mond niet goed gevormt is zodat er géén bit in kan. laag gehemelte, dikke tong . Deze paarden kúnnen anatomisch gezien níet met een bit rijden.
En ook zijn er paarden welke te veel speeksel produceren met een bit in, dan kun je nog zo'n goede ruiter zijn maar dit zal toch niet gaan omdat het lichamelijk niet goed kán gaan. hoe graag het paard het dan ook wilt accepteren, het kán niet.
Ook topruiters geven hier aan 'toe', want net zoals voor ALLES in de paardensport: je moet naar het paard kijken, niet naar de rest.
Danique_G schreef:Er zijn paarden die dat wel kunnen. Waarom zou een ander paard het dat niet kunnen dan? Op persoonlijke voorkeuren na, ene paard vind misschien bitloos fijner. Maar fysiek gezien en rijtechnisch gezien zou ieder paard dat moeten kunnen.
Danique_G schreef:Danique_G schreef:Er zijn paarden die dat wel kunnen. Waarom zou een ander paard het dat niet kunnen dan? Op persoonlijke voorkeuren na, ene paard vind misschien bitloos fijner. Maar fysiek gezien en rijtechnisch gezien zou ieder paard dat moeten kunnen.
Met fysiek bedoelde ik al een lichamelijk gezond paard. Maar ik het is toch ook logisch dat ik uit ga van een gezond paard? Het percentage paarden dat om die reden geen in bit in de mond kan is denk ik ver in de minderheid.
Chaos schreef:Ik hoop dat de bitloze hoofdstellen zelf binnenkort beter ontwikkeld worden. Heb er nu een van FRA maar wat een onding. Maar zonde voor de 60€ als ik hem niet meer gebruik en de pony gaat sowieso niet terug over op bit. Ik ga mijn tuigenmaker vragen het hoofdstel aan te passen.
Hoe vinden jullie de release van de meeste hoofdstellen?
Danique_G schreef:Wat ik net nog wilde zeggen, ik snap dat niet ieder paard gediend is van druk in de mond. En zoals Air zei, het heeft er een reden voor om het bit niet te accepteren, taak van de ruiter om die te vinden en wat voor een mogelijke gevolgen het heeft. De reden waarom ik mijn paard persé een bit in wil hebben als deze het niet zou accepteren, is dat niet iedereen op een paard zit te wachten die enkel bitloos kan worden gereden. Mocht ik mijn paard teminste ooit verkopen. Maar het is een vage grens en hoelang ga je door met je paard het bit te laten accepteren.
Danique_G schreef:Een paard/pony hoort ook met bit te kunnen ontspannen.
Citaat:Maar het paard is toch ook niet met een ruiter op zijn rug geboren? Of een bitloos hoofdstel? Het rijden is ook niet iets wat een paard zou moeten kunnen dat leer je een paard een ruiter op de rug moet het paard accepteren. Net zoals een bitlooshoofdstel en dergelijke. Ik snap niet wat er zo gek is aan het bit, als het paard het accepteerd kan het ook ontspannen op het bit.Citaat:Er zijn paarden die dat wel kunnen. Waarom zou een ander paard het dat niet kunnen dan? Op persoonlijke voorkeuren na, ene paard vind misschien bitloos fijner. Maar fysiek gezien en rijtechnisch gezien zou ieder paard dat moeten kunnen.Citaat:Nee dat zeg ik niet. En je zegt zelf, met een goed passend bit. En een fatsoenlijke ruiter zou het moeten kunnen. En een paard moet het ook leren accepteren net zoals een ruiter op de rug.
Tendance schreef:Hoezo bitloos uiteraard? Voor mij is dat helemaal niet zo uiteraard....
Ik rijd heerlijk met bit en voel die drang echt niet om zonder bit te rijden. Voor jou is het misschien uiteraard, maar voor mij niet...