TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:00

Als ik later een paard heb(ik hoop het :o)
dan ga ik toch proberen of ik bitloos met 'm kan rijden =)
Op de manege rijd ik gewoon met bit, manegepony's dus ;P

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:10

Danique_G schreef:
Maar het paard is toch ook niet met een ruiter op zijn rug geboren? Of een bitloos hoofdstel? Het rijden is ook niet iets wat een paard zou moeten kunnen dat leer je een paard een ruiter op de rug moet het paard accepteren. Net zoals een bitlooshoofdstel en dergelijke. Ik snap niet wat er zo gek is aan het bit, als het paard het accepteerd kan het ook ontspannen op het bit.

Danique_G schreef:
Er zijn paarden die dat wel kunnen. Waarom zou een ander paard het dat niet kunnen dan? Op persoonlijke voorkeuren na, ene paard vind misschien bitloos fijner. Maar fysiek gezien en rijtechnisch gezien zou ieder paard dat moeten kunnen.

Hoezo zou dat onzin zijn volgens jou?

hier heb je helaas niet gelijk in. je kan niet zeggen, andere paarden doen het ook, dus kan dat ene paard het ook.
er ZIJN paarden, waarvan de mond niet goed gevormt is zodat er géén bit in kan. laag gehemelte, dikke tong . Deze paarden kúnnen anatomisch gezien níet met een bit rijden.
En ook zijn er paarden welke te veel speeksel produceren met een bit in, dan kun je nog zo'n goede ruiter zijn maar dit zal toch niet gaan omdat het lichamelijk niet goed kán gaan. hoe graag het paard het dan ook wilt accepteren, het kán niet.

Ook topruiters geven hier aan 'toe', want net zoals voor ALLES in de paardensport: je moet naar het paard kijken, niet naar de rest. ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:20

FahyaFemke schreef:
hier heb je helaas niet gelijk in. je kan niet zeggen, andere paarden doen het ook, dus kan dat ene paard het ook.
er ZIJN paarden, waarvan de mond niet goed gevormt is zodat er géén bit in kan. laag gehemelte, dikke tong . Deze paarden kúnnen anatomisch gezien níet met een bit rijden.
En ook zijn er paarden welke te veel speeksel produceren met een bit in, dan kun je nog zo'n goede ruiter zijn maar dit zal toch niet gaan omdat het lichamelijk niet goed kán gaan. hoe graag het paard het dan ook wilt accepteren, het kán niet.

Ook topruiters geven hier aan 'toe', want net zoals voor ALLES in de paardensport: je moet naar het paard kijken, niet naar de rest. ;)

Ik heb het hier wel over een fysiek en mentaal gezond paard, hier ga ik altijd vanuit want ik heb het in dit geval niet over een paard met een mankement. Ik zeg niet dat als het ene paard het doen, ik heb het in dit geval over het accepteren van het bit wat elk paard wel zou moeten kunnen. Of het moet dat hangt van de ruiter af en is weer een compleet ander verhaal. Maar als mijn paard het bit niet zo accepteren dan zou ik mijzelf flink onder de loep nemen qua rijstyle en hoe consequent ik ben wat betreft het toelaten van het gedrag en hoe dominant mijn paard nou werkelijk is. Medisch gezien is het niet aan de orde want mijn paard is gezond dus dan moet het iets anders zijn.

FahyaFemke

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:47

dat zeg je nu;) maar dat zei je er eerst niet bij, dus daar kan iemand dan niet van uit gaan, dat je dat bedoeld. toch?
Eerst stelde je dat elk paard het bit maar moet accepteren. Accepteren kan ook niet gebeuren; wanneer er anatomisch gezien geen bit past.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:54

Danique_G schreef:
Er zijn paarden die dat wel kunnen. Waarom zou een ander paard het dat niet kunnen dan? Op persoonlijke voorkeuren na, ene paard vind misschien bitloos fijner. Maar fysiek gezien en rijtechnisch gezien zou ieder paard dat moeten kunnen.

Met fysiek bedoelde ik al een lichamelijk gezond paard. Maar ik het is toch ook logisch dat ik uit ga van een gezond paard? Het percentage paarden dat om die reden geen in bit in de mond kan is denk ik ver in de minderheid.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:19

Danique_G schreef:
Danique_G schreef:

Met fysiek bedoelde ik al een lichamelijk gezond paard. Maar ik het is toch ook logisch dat ik uit ga van een gezond paard? Het percentage paarden dat om die reden geen in bit in de mond kan is denk ik ver in de minderheid.

ik begrijp heus wel nu dat je dat nu bedoelde, maar dat was niet duidelijk in je tekst.
en die verre minderheid, dat zijn vaak nu juist diegene die bitloos rijden... en niet zomaar zomaar geen bitje accepteren of geen goede ruiter er op hebben zitten ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:29

Dat is zo, maar dat is mijn punt niet. Mijn punt is, dat mensen bitloos gaan rijden terwijl er vaak een reden is dat het paard het bit niet accepteerd. Er word te vaak de schuld afgeschoven op enkel het bit en dat vind ik enigszins jammer want dat hoeft allemaal niet. Want wat je ook vaak ziet is dat er ruiters zijn die totaal de andere kant opslaan, geen idee of dat de mensen zijn die eerder zijn overgestapt omdat hun paard een bit niet fijn vond en vervolgens hun mening..... erg duidelijk maken aan de rest van de wereld. Dat is jammer, want zo is er geen gezonde discussie meer over wel of niet bitloos maar meer over wie er het meeste gelijk heeft. Wat soms ook nog eens een averechts effect heeft ook. Ja ik geef het toe als ik iemand bitloos zie rijden dan trek ik ook wel eens mijn vooroordelen of zie die persoon als een stereotype. Net zoals dat mensen die biologie studeren altijd geitenwollen sokken dragen. Een mens zonder vooroordelen bestaat immers niet en je vooroordelen trekken in je hoofd en het daar houden is ook niet erg maar dat vooroordeel aan andere opdringen vind ik egoïstisch.

Hoewel ik uiteraard wel van een pittige discussie houd.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:42

Zoals ik al zei: het gaat niet om rijtechnisch, dat veranderd niet als je bitloos gaat rijden.
Waarom gaan we daar dan op door?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:47

Ik hoop dat de bitloze hoofdstellen zelf binnenkort beter ontwikkeld worden. Heb er nu een van FRA maar wat een onding. Maar zonde voor de 60€ als ik hem niet meer gebruik en de pony gaat sowieso niet terug over op bit. Ik ga mijn tuigenmaker vragen het hoofdstel aan te passen. :j

Hoe vinden jullie de release van de meeste hoofdstellen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:48

Sorry daar heb ik dan net over heen gelezen. Dat is waar maar wat er wel verandert is dat er geen bit in de mond meer ligt. Ik heb het nu niet over iedereen die bitloos rijd maar er zullen een vast een aantal zijn, bijvoorbeeld onrustige handen. Of het paard accepteerd het niet direct en dat word direct op het bit afgegeven en het paard niet verder de tijd gunnen om het te accepteren.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:50

1. Ik ben niet tegen bitloos.
2. Ik ben niet tegen bitruiters.
3. Ik ben wel tegen het verkeerd omgaan met je paard. Bitloos of met bit, dat maakt niet uit.
4. Bitloze ruiters zijn niet per definitie beter dan bitruiters, omdat ze zonder bit rijden.
5. Ik heb geen hekel aan bitloze ruiters.
6. Ik heb wel een hekel aan bitloze ruiters, die mij het bitloos rijden proberen op te dringen.
7. Ik heb een hekel aan bitloze ruiters, die continu bitruiters afkraken, met eigenlijk maar 1 reden en dat is het bit.
8. Ik heb een hekel aan bitruiters, die niets anders kunnen, dan zichzelf beter vinden dan anderen en anderen dus maar afkraken.

Oftewel ik heb een hekel aan respectloos gedrag tegen paard of ruiter... Of dit nu bitloos of met bit is!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:54

Als een paard iets niet accepteert heeft dat altijd een reden. Ik zie niet in waarom je je paard dan zonodig wil pesten. Het is dan niet te accepteren maar gewoon dat het paard zich er aan overgeeft.. Vind ik persoonlijk geen fijne manier.
Onrustige handen verdwijnen niet met bitloos.. en dat kom je vanzelf weer tegen.

Vind de release bij veel hoofdstellen tegenvallen... ben dan ook meer voor een sidepull. Simpelweg omdat die geen release heeft, los is ook daadwerkelijk los.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:55

maar ik vind dat jij, danique, nu min of meer jou mening ook opdringt. mensen die bitloos gaan rijden kunnen niet rijden.
Zo komt het over.

ik rijd heel veel verschillende paarden. Ik rijd er met bit, ik rijd er zonder bit. Ik rijd er ook met én zonder bit! Mij hoor je niemand een mening opdringen, en ik scheer ook niet iedereen over 1 kam.

Ik krijg zwaar het gevoel, dat jij dit wel doet. Dat mensen die bitloos rijden maar niet goed genoeg zouden rijden? Niet naar zichzelf gekeken zouden hebben? Niet naar het paard gekeken zouden hebben?

Ik rijdt dus toevallig zo'n pony welke anatomisch gezien geen bit in kan. Waarom enge situaties opzoeken, waarin het paard zichzelf dood hoest, als het bitloos ook goed gaat?

Ook rijd ik een paard bitloos, omdat deze gewoonweg nooit een bit ingehad heeft (mijn Fahya-Femke).

En ik rijd een paard met bit buiten, en zonder bit binnen. Omdat deze buiten overal bang voor is, van schrikt en er vandoor gaat en dan niet zonder bit te houden is. en in de bak is ze een stuk rustiger, en vinden de eigenaar en ik het prettig om bitloos te rijden, waarom? waarschijnlijk omdat dat leuk is. en paardrijden moet leuk blijven. je moet doen waar je je prettig bij voelt.

En zoals jij het irritant vind, dat bitlozers hun mening opdringen aan bitrijders dat het zielig is met bit. Vind ik het lichtelijk irritant dat jij nu zo schrijft over paarden die het bit maar gewoon moeten accepteren, waarom het bit zo raar is?

Beide partijen moeten eens leren, iedereen in zijn/haar waarde te laten. Let nu eens alleen op jezelf. waarom zou je je druk maken of je buurman met of zonder bit rijdt, met of zonder deken werkt, recht of ondertseboven op het paard zit? Als JIJ het maar doet, waar JIJ je prettig bij voelt.....en most important: waar je PAARD je het prettigst bij voelt: en dat kun je vaak alleen zelf als eigenaar voelen.
En dan zit je neit te wachten op iemand die met een verhaal komt, dat elk paard maar een bit moet accepteren. Of als je al met bit rijdt, op iemand die zegt dat elk paard bitloos te rijden is..... opdringen opdringen. nergens goed voor, zoals je al zei: werkt averechts.

mooi verwoord tendance.
ik wil daar nog aan toevoegen dat ik ruiters die bitloos rijden, en zichzelf ZOOO goed vinden omdat ze bitloos rijden, en totaal geen dressuurplaatje laten zien terwijl ze op wedstrijd vertonen - errgg vervelend..
maar dat is precies hetzelfde gevoel wat ik heb bij bitruiters die zichzelf heeeeel wat vinden en gewoon voor geen meter rijden. dus respectloos gedrag ja is het meer, of uit de hoogte!! bah, bit of bitloos!

Air: eens. ik rijdt ook alleen met sidepull, of bosal b.v. heeft ook geen release systeem. vind dat persoonlijk beetje vreemde werkingen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:58

Maar wat is het bit niet accepteren?

Heb heel wat paarden gezien en getraind maar nog nooit een gezien die het bit echt niet accepteerde. Zelfs mijn 3jarige merrie met een enorme haak op de kies en wond in haar mond liep vrolijk op het bitje te knabbelen tijdens het bezoek van de tandarts. En mijn pony van 28 met een rot gebit nam het bit ook altijd aan -maar heb er nu voor gekozen haar dat niet meer aan te doen.

En voor degene die zeggen dat er niks verandert aan het rijtechnische aspect van de dressuur: waar rijden jullie bitloos mee dan?
Ik moet echt goed rekening houden met de release en drukverdeling van het hoofdstel tijdens het rijden. Iets wat met bit gemakkelijk door te voeren is door mijn vuist te spannen/ontspannen.

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:10

Chaos schreef:
Ik hoop dat de bitloze hoofdstellen zelf binnenkort beter ontwikkeld worden. Heb er nu een van FRA maar wat een onding. Maar zonde voor de 60€ als ik hem niet meer gebruik en de pony gaat sowieso niet terug over op bit. Ik ga mijn tuigenmaker vragen het hoofdstel aan te passen. :j

Hoe vinden jullie de release van de meeste hoofdstellen?

Ik ben mijn 4,5 jarige Arabische merrie aan het inrijden. Bitloos uiteraard! Ik gebruik het FRA Meroth hoofdstel en de release is prima. We rijden nu vooral buiten en ik rijd haar vooral op mijn stem en mijn zit en benen. De teugels gebruik ik nauwelijks. Dat vind ik het mooie van bitloos inrijden. Ze heeft alle aandacht voor mijn stem en de andere hulpen, zonder dat ze een vervelende stang in haar mond heeft. Ze doet het super goed. Ik kan buiten met een lange teugel rijden en ze reageert perfect op mijn stem en zit. Zolang ze zo goed reageert zie ik geen enkele reden om een bit in te doen!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:11

Hoezo? Het maakt mij echt niet uit of iemand bit(loos) rijd, maar ik reageer enkel op jullie berichten. Ik stel nergens dat mensen die bitloos rijden niet kunnen rijden ik had het in dit geval over een kleine groep, ik zie soms wel eens ruiters die menig bitrijders er uit rijden. Ik zie bit(loze) ruiters waarbij ik denk: 'volgende keer beter.' Maar ik denk ook wel eens 'kan niet wachten tot het volgende topic'. Ik zal nooit over een bepaalde groep ruiters denken, die kunnen niet rijden tenzij ik de hele groep heb zien rijden, maar als nog wie ben ik om daar over te oordelen. Leg mij dus geen woorden in de mond.

Wat ik net nog wilde zeggen, ik snap dat niet ieder paard gediend is van druk in de mond. En zoals Air zei, het heeft er een reden voor om het bit niet te accepteren, taak van de ruiter om die te vinden en wat voor een mogelijke gevolgen het heeft. De reden waarom ik mijn paard persé een bit in wil hebben als deze het niet zou accepteren, is dat niet iedereen op een paard zit te wachten die enkel bitloos kan worden gereden. Mocht ik mijn paard teminste ooit verkopen. Maar het is een vage grens en hoelang ga je door met je paard het bit te laten accepteren. En ik heb al helemaal nergens geschreven dat een paard het bit moet accepteren.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 21-11-11 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:12

Hoezo bitloos uiteraard? Voor mij is dat helemaal niet zo uiteraard....
Ik rijd heerlijk met bit en voel die drang echt niet om zonder bit te rijden. Voor jou is het misschien uiteraard, maar voor mij niet...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:15

Danique_G schreef:
Wat ik net nog wilde zeggen, ik snap dat niet ieder paard gediend is van druk in de mond. En zoals Air zei, het heeft er een reden voor om het bit niet te accepteren, taak van de ruiter om die te vinden en wat voor een mogelijke gevolgen het heeft. De reden waarom ik mijn paard persé een bit in wil hebben als deze het niet zou accepteren, is dat niet iedereen op een paard zit te wachten die enkel bitloos kan worden gereden. Mocht ik mijn paard teminste ooit verkopen. Maar het is een vage grens en hoelang ga je door met je paard het bit te laten accepteren.

Ik denk inderdaad ook, dat als een paard een bit niet wil accepteren, daar een reden voor moet zijn. Waarschijnlijk is er iets in de mond aan de hand, maar dat is natuurlijk niet over als het bit eruit is. Het paard heeft er dan alleen minder last van.
Ik vind, dat je dan niet moet denken: Oh ik ga wel bitloos! Nee, dan moet je denken: Oh dit is niet goed, ik laat het onderzoeken!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:20

kalli dit kun je toch ook allemaal met bit? en dan een goed passend bit, zodat het niet vervelend is? Ik geloof namelijk niet dat als het bit past, en het hoofd een beetje lekker geschapen is om een bit er in te krijgen (voor zover je dat kunt zeggen natuurlijk -> maar dan moet je dr ook niet OP gaan zitten he dat is die discussie weer...) dat een bit zo vervelend is. Anders zouden paarden dit allang aangeven...

chaos ik ben nu L2 met een Sidepull. Ik rijd precies hetzelfde als op een paard met bit. Ook ik moet mijn handen stilhouden , en contact houden met het bit/de neus in het geval van bitloos. En het paard moet bitloos mijn hand volgen in het halsstrekken.
Toevallig gister nog een 9 ontvangen voor het halsstrekken! Dat is toch ook de hand volgen?
Maar ik moet b.v. mn proef flitsender rijden...heeft dat met bit of bitloos te maken?

danique ik leg je geen woorden in de mond. ik reageer ook alleen maar op jou berichten, hoe deze op mij over komen.
Als je nu duidelijk uitgelegd hebt wat je wel bedoeld, voel ik het al minder zo. :j

Je beweegreden om per se een bit er in te willen, begrijp ik ten zeerste. Kijk mijn Fahya gaat nooit meer weg, dus ik hoef me daar zeker geen zorgen over te maken. Maar ik heb er ook 1 staan die wel weg zal moeten, deze krijgt dus ook een bitje in om te kijken hoe dit gaat. Ik zie daar het probleem niet van in.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:24

Danique_G schreef:
Een paard/pony hoort ook met bit te kunnen ontspannen.

Citaat:
Maar het paard is toch ook niet met een ruiter op zijn rug geboren? Of een bitloos hoofdstel? Het rijden is ook niet iets wat een paard zou moeten kunnen dat leer je een paard een ruiter op de rug moet het paard accepteren. Net zoals een bitlooshoofdstel en dergelijke. Ik snap niet wat er zo gek is aan het bit, als het paard het accepteerd kan het ook ontspannen op het bit.

Citaat:

Citaat:
Nee dat zeg ik niet. En je zegt zelf, met een goed passend bit. En een fatsoenlijke ruiter zou het moeten kunnen. En een paard moet het ook leren accepteren net zoals een ruiter op de rug.

hier uit begrijp ik toch echt, dat jij vind, dat een paard een bit moet accepteren ;)
Als je dat weer niet bedoeld, schrijf het dan ook niet haha want ik begrijp dat toch echt daaruit, en meerdere denk ik

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:26

Tendance schreef:
Hoezo bitloos uiteraard? Voor mij is dat helemaal niet zo uiteraard....
Ik rijd heerlijk met bit en voel die drang echt niet om zonder bit te rijden. Voor jou is het misschien uiteraard, maar voor mij niet...

Je hebt gelijk, want iedereen ziet dat anders. Voor mij was het belangrijk dat ze vooral luistert naar mijn stem en mijn zit. Een bitje erin kan altijd nog. En tot nu toe is ze superbraaf buiten. Ik kan haar met een losse teugel rijden.
Mijn ander paard heb ik pas toen hij zeven was een bit ingedaan. Dat was omdat hij wel heel erg fit werd en eigen ideeën kreeg en van tijd tot tijd wilde ontsnappen. Binnen twee weken was hij volledig aan een bit gewend en had ik een mooie extra rem geïnstalleerd!

Overigens heb ik geen interesse in dressuur. Ik heb wel centred riding instructie en wil endurance wedstrijden met haar rijden. Daar heb ik zoals het nu gaat geen bit voor nodig!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:27

Dat kan, maar vaak schieten mij nog dingen te binnen een tijd nadat ik heb gepost, ik ben erg warrig. Daarom ga ik er vaak ook lang op door omdat ik vaak dingen vergeet te zeggen. En over het algemeen(lichamelijk gezond) vind ik ook dat een paard ten alle tijde een bit moet accepteren als het teminste gediend is van druk in de mond.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:36

Afbeelding
Die heb ik. Is zelfs 80€ zie ik. Maar de release is echt niks dus.
En Fayah: Ik heb tot dusver gewoon nog niet ervaren dat ik exact hetzelfde kan trainen als met bit. Paarden lopen wel fijn bitloos, maar niet zo top als met bit.

Niet dat ze in de top lopen ofzo. :') Maar mijn trainingen met bit zijn beter als zonder. :j
Laatst bijgewerkt door Chaos op 21-11-11 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:38

Jonge lui......ik laat een ieder in zn waarde maarrrrrrr.
In de oudheid is het bit uitgevonden,en 100en jaren gebruikt.
We kunnen er kort over zijn dat je met bit meer in handen hebt als zonder bit.
Als je paard zonder bit beter loopt als met bit is er of iets mis met het paard,of met je teugel voering.
Ter af wisseling wordt hier ook bitloos,zadelloos,en ook hoofdstelloos gereden,maar het fijne dressuurmatige rijden doen we toch echt met bit/S&T.....is imo ook prettiger voor het paard aangezien ookhij beter door kan geven hoe hij er over denkt.......let wel uitsluitend met bit is een goede duplex comunicatie mogelijk

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 00:40

Kan me er in vinden papagroom. :j