Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
julius_juut schreef:Hoe laat jij dan een paard, dat het vertikt stil te staan, stil staan? Het is tenslotte levensgevaarlijk om een paard onder je kont te hebben die niet stil wil staan, dus leren moeten ze het toch.
)
Yviertje schreef:Zal volgende foei zeggen als mn paard me bijt. Is dat wel paardvriendelijk genoeg, Zaina?
Yviertje schreef:Dus omdat mijn paard me pas heeft gebeten, moet ik terug naar het begin van de opvoeding?
Ik blijf erbij dat je een paard niet opvoedt door alleen te knuffelen, wat een aantal hier wel doen willen geloven. Wel moet het in proporties blijven, dus idd niet afranselen als je paard niet luister. Maar 1 tik/schop is imo geen probleem. Daar voelen ze niet veel van, vergeleken met de trappen die ze van soortgenoten kunnen krijgen.
Yviertje schreef:Dat er iets niet goed is gegaan, dat hoef je mij niet te vertellen. Een getraumatiseerd (NIET mishandeld ff voor de duidelijkheid) paard vertellen wat je wel en niet wil is lastig, al gaat het na 8 jaar goed op af en toe een hapje. En onze verstandshouding is nu wel zo goed, dat ik haar daar op kan wijzen dat ze te ver is gegaan. En ik wil juist dat ze aangeeft dat ze iets niet fijn vind, maar dan zonder mij pijn te doen en over het algemeen doet ze dit ook.
Liianne_Acie schreef:Je voedt een paard ook niet op door alleen maar te knuffelen. Maar als een paard je bijt zal je meteen in dezelfde beweging moeten reageren anders ben je in zijn ogen al te laat. En een tik of een schop is alleen maar om dan te laten merken dat hij te ver is gegaan maar zal niet de oplossing van je probleem zijn.
Yviertje schreef:Dat is niet gezegd, maar wel dat je niet moet schoppen/slaan/stemverheffen. Sommige paarden hebben echt lak aan jouw lichaamshouding, omdat mensen dat gewoon nooit zo subtiel kunnen als paarden. En met alleen belonen kom je er ook niet. Uitzonderingen daar gelaten.
Ik wil iedereen die met lichaamstaal alles op willen lossen wel eens kennis laten maken met mijn merrie.
ik zie het helemaal voor me! djuulsie schreef:Liianne_Acie schreef:Je voedt een paard ook niet op door alleen maar te knuffelen. Maar als een paard je bijt zal je meteen in dezelfde beweging moeten reageren anders ben je in zijn ogen al te laat. En een tik of een schop is alleen maar om dan te laten merken dat hij te ver is gegaan maar zal niet de oplossing van je probleem zijn.
Je zou serieus paardenfluisteraar moeten worden! Wat een onzin!
Als een paard 3 sec geheugen heeft, waarom weet ie dan na jaren nog steeds dat ie mishandeld is????
Billie1 schreef:Ik heb hier niemand horen zeggen dat een paard opgevoed moet worden door knuffelen![]()
Wel met wederzijds respect, wat je moet verdienen...
Die schop of tik waar jij het over hebt Liianne_Acie, zal inderdaad lichamelijk niet vreselijk zeer doen bij je paard, maar ben jij je wel bewust wat voor boodschap je uitzend naar je paard?? Je geeft zelf aan, dat je al te laat bent als je niet meteen dezelfde beweging maakt.. ben het hier niet mee eens maar je ziet hier mee dus wel in hoe gevoelig een paard is op lichaamstaal, jou schop of tik kan zo verkeerd binnenkomen in het hoofd van jou paard, dat jij de band die je (denkt te hebben) hebt met je paard misschien wel lang niet is wat het had kunnen zijn omdat jij denkt dat jou schop of tik niet zoveel kwaad kan... Ik kan jou nog met woorden uitleggen waarom ik je geslagen heb, aan je paard zal je dat met lichaamstaal en signalen moeten doen.... sorry maar die ken jij (lees wij allemaal) echt niet, dus bedenk je de volgende keer dat je je paard op die manier 'corrigeert' of het je waard is, hij zal niet meer bijten misschien, maar wat heeft het je verder opgeleverd in het respect van je paard naar jou?