Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:41

Hoe laat jij dan een paard, dat het vertikt stil te staan, stil staan? Het is tenslotte levensgevaarlijk om een paard onder je kont te hebben die niet stil wil staan, dus leren moeten ze het toch.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:40

julius_juut schreef:
Hoe laat jij dan een paard, dat het vertikt stil te staan, stil staan? Het is tenslotte levensgevaarlijk om een paard onder je kont te hebben die niet stil wil staan, dus leren moeten ze het toch.

Opnieuw opvoeden.
Als je een paard hebt wat niet stil wil staan en waarbij het steeds dmv heftige inwerking moet worden bewerkstelligd, is er in de basis al iets fout gegaan.
Ga terug naar af en u krijgt geen 200 euro (zoals ze bij monopolie dan zeggen ;) )

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:22

DanceValley schreef:
Zoalng mijn paard zich gedraagd doe ik het ook, maar als hij dingen doet "niet volgens het boekje" doe ik het ook niet!

hoe kan een paard zich nou gedragen volgens een boekje, het is een dier 8)7

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:36

Illusion schreef:
DanceValley schreef:
Zoalng mijn paard zich gedraagd doe ik het ook, maar als hij dingen doet "niet volgens het boekje" doe ik het ook niet!

hoe kan een paard zich nou gedragen volgens een boekje, het is een dier 8)7

Duhh figuurlijk bedoeld, dat is een gezegde...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:52

Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 iemand is die wel volgens 'het boekje' rijd :D
Welk boekje dat ook mag zijn /3

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:07

ik ben ook niet altijd zachtzinnig.. :')
vooral als ze niet luistert en steigert enzoo |o
af en toe wil je me dan niet zien :o
maarjaa
als ze lief voor mij is ben ik lief voor haar <3 <3

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:12

ik word haast depressief van dit topic .. wat een 'paardenmensen' heb je toch :\

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:15

Zal volgende foei zeggen als mn paard me bijt. Is dat wel paardvriendelijk genoeg, Zaina?

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:17

Yviertje schreef:
Zal volgende foei zeggen als mn paard me bijt. Is dat wel paardvriendelijk genoeg, Zaina?

groot gelijk.
mijn verzorgpony moet je buiten echt aanpakken.. anders neemt ze een loopje met je..
in de zomer kom ik alleen niet de pad meer af..
tjaa.. dan kan ik ook niet echt zachtzinnig zijn... :o

Liianne_Acie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:28

Terug naar het begin en natuurlijk ontspannen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 06:31

Het merendeel van de problemen die ontstaan en tot frustratie en gebruik van grove middelen van de eigenaar/ruiter leiden, hebben hun oorsprong m.i. in een slechte basisopvoeding.
Alles moet snel gaan en er wordt m.i. onvoldoende tijd besteed aan juist het leggen van een stabiele basis.

Want het is waar.... degelijk opvoeden en de allerkleinste details die al een signaal afgeven dat het fout kan lopen opmerken en daar eerst iets aan doen voordat de volgende stap wordt gezet kost veel tijd. Heel veel tijd soms.
En die tijd neemt niet iedereen. (eigenlijk maar weinig mensen)
En dan blijf je dus aan het corrigeren.

Als een paard werkelijk niet stil blijft staan/niet luistert aan het halster/schopt of bijt/ whatever probleem gedrag wat leidt tot gebruik van grove middelen, dan zou ik persoonlijk denken...
Ga terug naar af.
Voed opnieuw op vanaf het allereerste begin. Kost nu even (heel) veel tijd (vooral als het om heropvoeden gaat), maar dan kun je in de toekomst frustraties vermijden.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 07:34

Dus omdat mijn paard me pas heeft gebeten, moet ik terug naar het begin van de opvoeding?

Ik blijf erbij dat je een paard niet opvoedt door alleen te knuffelen, wat een aantal hier wel doen willen geloven. Wel moet het in proporties blijven, dus idd niet afranselen als je paard niet luister. Maar 1 tik/schop is imo geen probleem. Daar voelen ze niet veel van, vergeleken met de trappen die ze van soortgenoten kunnen krijgen.

Liianne_Acie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 07:56

Yviertje schreef:
Dus omdat mijn paard me pas heeft gebeten, moet ik terug naar het begin van de opvoeding?

Ik blijf erbij dat je een paard niet opvoedt door alleen te knuffelen, wat een aantal hier wel doen willen geloven. Wel moet het in proporties blijven, dus idd niet afranselen als je paard niet luister. Maar 1 tik/schop is imo geen probleem. Daar voelen ze niet veel van, vergeleken met de trappen die ze van soortgenoten kunnen krijgen.

Je voedt een paard ook niet op door alleen maar te knuffelen. Maar als een paard je bijt zal je meteen in dezelfde beweging moeten reageren anders ben je in zijn ogen al te laat. En een tik of een schop is alleen maar om dan te laten merken dat hij te ver is gegaan maar zal niet de oplossing van je probleem zijn.

En je hoeft niet terug naar het begin van de opvoeding maar meestal geeft dat wel aan dat in het begin ergens al iets mis is gegaan.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:22

Dat er iets niet goed is gegaan, dat hoef je mij niet te vertellen. Een getraumatiseerd (NIET mishandeld ff voor de duidelijkheid) paard vertellen wat je wel en niet wil is lastig, al gaat het na 8 jaar goed op af en toe een hapje. En onze verstandshouding is nu wel zo goed, dat ik haar daar op kan wijzen dat ze te ver is gegaan. En ik wil juist dat ze aangeeft dat ze iets niet fijn vind, maar dan zonder mij pijn te doen en over het algemeen doet ze dit ook.

Liianne_Acie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:28

Yviertje schreef:
Dat er iets niet goed is gegaan, dat hoef je mij niet te vertellen. Een getraumatiseerd (NIET mishandeld ff voor de duidelijkheid) paard vertellen wat je wel en niet wil is lastig, al gaat het na 8 jaar goed op af en toe een hapje. En onze verstandshouding is nu wel zo goed, dat ik haar daar op kan wijzen dat ze te ver is gegaan. En ik wil juist dat ze aangeeft dat ze iets niet fijn vind, maar dan zonder mij pijn te doen en over het algemeen doet ze dit ook.

Dan gaat het toch al de goede kant op. En ja idd is dat voor het paard vaak de enige manier om even duidelijk te maken dat er iets is. Wil niet zeggen dat het mag maar ik herken het wel.

weten hoe je een paard het beste kan vertellen wat je wel niet wil is altijd lastig maar dat leer je vanzelf.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:33

Liianne_Acie schreef:
Je voedt een paard ook niet op door alleen maar te knuffelen. Maar als een paard je bijt zal je meteen in dezelfde beweging moeten reageren anders ben je in zijn ogen al te laat. En een tik of een schop is alleen maar om dan te laten merken dat hij te ver is gegaan maar zal niet de oplossing van je probleem zijn.

Je zou serieus paardenfluisteraar moeten worden! Wat een onzin!

Als een paard 3 sec geheugen heeft, waarom weet ie dan na jaren nog steeds dat ie mishandeld is????

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:43

Door conditionering!
Als je iets maar vaak genoeg toelaat dan zal hij dit gaan doen (over je heen lopen) en als je maar vaak genoeg té grof bent, zal hij dit ook onthouden.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:47

Ik heb hier niemand horen zeggen dat een paard opgevoed moet worden door knuffelen :?
Wel met wederzijds respect, wat je moet verdienen...
Die schop of tik waar jij het over hebt Liianne_Acie, zal inderdaad lichamelijk niet vreselijk zeer doen bij je paard, maar ben jij je wel bewust wat voor boodschap je uitzend naar je paard?? Je geeft zelf aan, dat je al te laat bent als je niet meteen dezelfde beweging maakt.. ben het hier niet mee eens maar je ziet hier mee dus wel in hoe gevoelig een paard is op lichaamstaal, jou schop of tik kan zo verkeerd binnenkomen in het hoofd van jou paard, dat jij de band die je (denkt te hebben) hebt met je paard misschien wel lang niet is wat het had kunnen zijn omdat jij denkt dat jou schop of tik niet zoveel kwaad kan... Ik kan jou nog met woorden uitleggen waarom ik je geslagen heb, aan je paard zal je dat met lichaamstaal en signalen moeten doen.... sorry maar die ken jij (lees wij allemaal) echt niet, dus bedenk je de volgende keer dat je je paard op die manier 'corrigeert' of het je waard is, hij zal niet meer bijten misschien, maar wat heeft het je verder opgeleverd in het respect van je paard naar jou?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:59

Dat is niet gezegd, maar wel dat je niet moet schoppen/slaan/stemverheffen. Sommige paarden hebben echt lak aan jouw lichaamshouding, omdat mensen dat gewoon nooit zo subtiel kunnen als paarden. En met alleen belonen kom je er ook niet. Uitzonderingen daar gelaten.

Ik wil iedereen die met lichaamstaal alles op willen lossen wel eens kennis laten maken met mijn merrie.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:02

Yviertje schreef:
Dat is niet gezegd, maar wel dat je niet moet schoppen/slaan/stemverheffen. Sommige paarden hebben echt lak aan jouw lichaamshouding, omdat mensen dat gewoon nooit zo subtiel kunnen als paarden. En met alleen belonen kom je er ook niet. Uitzonderingen daar gelaten.

Ik wil iedereen die met lichaamstaal alles op willen lossen wel eens kennis laten maken met mijn merrie.

En mijn ruin dan... als we toch bezig zijn! Soms is corrigeren gewoon nodig, als mijn paard iets stouts doet, weet hij dat dondersgoed! En dan verdiend ie straf! Sterker zelfs: mensen straffen en belonen toch ook???? dan zou je dus met je kind ook elke keer weer bij het begin van de opvoeding moeten beginnen _O- ik zie het helemaal voor me!

Liianne_Acie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:02

djuulsie schreef:
Liianne_Acie schreef:

Je zou serieus paardenfluisteraar moeten worden! Wat een onzin!

Als een paard 3 sec geheugen heeft, waarom weet ie dan na jaren nog steeds dat ie mishandeld is????

ik zeg niet dat hij niet meer weet of lees jij dat ergens?

timing is heel belangrijk bij dieren en dat heeft niet altijd iets te maken met dat ze het niet meer weten maar je beloont of straft op een manier zoals ze dat begrijpen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:07

Zoals ik al zei: als mijn paard zich losrukt en wegrent en ik pak hem, dan weet hij dondersgoed dat hij fout is en dan weet hij ook waarvoor hij gestraft wordt... Echt serieus!!!!

Liianne_Acie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:09

Billie1 schreef:
Ik heb hier niemand horen zeggen dat een paard opgevoed moet worden door knuffelen :?
Wel met wederzijds respect, wat je moet verdienen...
Die schop of tik waar jij het over hebt Liianne_Acie, zal inderdaad lichamelijk niet vreselijk zeer doen bij je paard, maar ben jij je wel bewust wat voor boodschap je uitzend naar je paard?? Je geeft zelf aan, dat je al te laat bent als je niet meteen dezelfde beweging maakt.. ben het hier niet mee eens maar je ziet hier mee dus wel in hoe gevoelig een paard is op lichaamstaal, jou schop of tik kan zo verkeerd binnenkomen in het hoofd van jou paard, dat jij de band die je (denkt te hebben) hebt met je paard misschien wel lang niet is wat het had kunnen zijn omdat jij denkt dat jou schop of tik niet zoveel kwaad kan... Ik kan jou nog met woorden uitleggen waarom ik je geslagen heb, aan je paard zal je dat met lichaamstaal en signalen moeten doen.... sorry maar die ken jij (lees wij allemaal) echt niet, dus bedenk je de volgende keer dat je je paard op die manier 'corrigeert' of het je waard is, hij zal niet meer bijten misschien, maar wat heeft het je verder opgeleverd in het respect van je paard naar jou?

Ik ben me er zeker van bewust wat het kan doen. Maar als mijn paard mij zou bijten krijgt hij daar een reactie op die op dat moment het beste is. en die tik of schop die ik noemde kwam voort uit een eerder bericht om aan te geven dat als iemand een paard een tik geeft dat niet je oplossing is. Niet omdat ik die zelf altijd gebruik.

Liianne_Acie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:10

djuulsie schreef:
Zoals ik al zei: als mijn paard zich losrukt en wegrent en ik pak hem, dan weet hij dondersgoed dat hij fout is en dan weet hij ook waarvoor hij gestraft wordt... Echt serieus!!!!

Misschien zou je je moeten afvragen waarom hij wegrent....

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:33

OMdat t een haflinger is en een eigen wil heeft!

Edit: en dan nog wat: 9 van de 10 keer is hij braaf, maar moet soms gewoon weer ff met alle 4 zn beentjes terug op de grond gezet worden...