Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fotografie91

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:40

ik vind dat iemand die verwacht van zijn paard dat die in top conditie is dat dat paard dat ook van de ruiter kan verwachten
ik ben ook zeker niet in top conditie maar ik verwacht ook niet van me paard.
als je verwacht van je paard dat die M oefeningen of hoger doet dan moet die goed in conditie zijn en goed kunnen buigen en dan vind ik dat de ruiter ook in conditie moet zijn het moet wel eerlijk zijn tegen over elkaar
soms zijn de ruiters na half uurtje losrijden al dood op en dan kan het paard omdat die veel meer conditie heeft nog een uur door.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:43

nou zo erg heb ik het niet,ik kan gerust rijden zonder daarvan moe te zijn

maarja wat is conditie?daar zitten een hoop gradaties in

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:52

conditie vind ik dat je genoeg energie hebt maar ook dat je je paard niet in de weg zit met de bewegingen.
iedereen kan paardrijden maar het is niet de kunst om te rijden het is de kunst om samen te werken met je paard en dan moet je dus ook in de bewegingen samen werken anders zal je paard ook nooit actief op het achterbeen lopen als je tegen zit in de bewegingen ;)
maar dat kan ook iemand van 60 kilo nog tegen zitten in de bewegingen ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:53

klinkt logisch!

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 10:07

Dus, je kunt in goede conditie zijn terwijl je overgewicht hebt..... Maar, dat betekent nog steeds wel dat je paard overtollige kilo's met zich mee moet dragen.. Of is dat dan minder erg als je wel een goede conditie hebt?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:30

Lijkt mij niet minder erg :n Het zal wel IETS uitmaken, maar niet genoeg.

Ik neem mezelf dan even als voorbeeld. Zo'n 4 jaar geleden woog ik 95 kilo, met mijn lengte had ik dus een BMI van 30. Ik mocht doorrijden van de manegehouder, omdat ik goed meega met de bewegingen en omdat m'n conditie zo enorm goed is. Ik was ook nog steeds lenig, maar ik was wel te vet.

Nu heb ik een bmi van 23, dus een normaal gewicht, zelfde lenigheid en conditie, maar ik kan aan de paardjes merken dat ze me veel beter te dragen vinden :j

MerensBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:42

Ik blijf er toch bij, dat een kilo of 75 echt het matje is voor een paard. Paarden zijn geen dragers..WIJ gaan er door hun goedheid opzitten..,
Natuurlijk zullen er paarden zijn die er misschien minder last van hebben, of die dat minder laten blijken..Maar de paardenrug is wordt vaak overgeslagen.
En natuurlijk zal een paard met een korte rug, waarschijnlijk iets meer kunnen hebben, dan de paarden met de lange rug, hoewel een paard met een lange rug vaak weer groter is, waardoor mensen denken dat ze zwaarder kunnen dragen...

MerensBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:45

phormicola schreef:
Ik werk op een kleinschalige manege en ik heb laatst iemand moeten vertellen dat ze toch te zwaar was om te rijden :o
Ik vond dit erg moeilijk om te doen. Aan de ene kant was het gewoon een feit, aan de andere kant vind ik het dan ook weer 'banketstaaf' om te zeggen, het is niet iets dat ik graag doe.

Hoe zouden jullie dat aanpakken? Ik heb gewoon gezegd dat ze door haar gewicht niet mee kon gaan in de bewegingen en dat ze daardoor ook niet lenig genoeg was.
Ze vatte het gelukkig goed op, maar ik stond echt met het schaamrood op m'n kaken :o

Hoe zouden jullie dat doen?

Ik denk day zeker maneges een gewichtlimiet moeten hebben..
Dan staat het op papier, weet iedereen waar die aan toe is.
Ik ken een manege die dit doet, ik vind het een goed plan!

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:52

Ik rij op dit moment ook niet veel op mn paard omdat als ik ga doorzitten bijvb. mezelf in de weg zit. Heb ook besloten dat ik paardrijden en sportschool moet gaan combineren. Ik wil wat strakker en lekkerder in m'n vel gaan zitten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:01

hier hebben ze ook een gewichtslimiet,al weet ik niet wat deze is,omdat ik mijn eigen pony heb

maar je hebt overgewicht en overgewicht......ik vind 5 kg te zwaar nog weer heel anders als 15 kg

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:13

Het scheelt natuurlijk hoe iemand rijdt.
Is iemand heel zwaar maar kan wel goed rijden dan is daat fijner voor het paard dan een lichtgewicht die ontzettend zit te stuiteren.
Toch vind ik wel dat je ook zelf meot nagaan of je paard je kan houden. Als je echt (veel ) te zwaar bent moet je niet op een paard gaan zitten. Het paard vraagt er niet om.
Het verschilt natuurlijk wel van paard tot paard, de een kan meer houden dan een ander.

Ik geloof zeker dan teveel gewicht op een paard leidt tot negatieve gevolgen, rugproblemen, spierproblemen etc.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:28

Afbeelding

overgewicht? hier hoor je ook niemand over klagen..
ik denk dat je meer moet afvragen of iemand die wat zwaar is en mis op een wat iel paard zit, of die persoon kan rijden.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:29

je ziet zo dat bijna al het gewicht bovenop zijn schoft drukt, imo niet zo fijn voor het paard....

naomi4394

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:14

overgewicht heeft alleen negatief effect op het paard als je een heel zwaar iemand op een kleine pony/shetlander zet. maar volgens mij kunnen de meeste paarden aardig wat houden zonder dat het slecht voor ze is.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:22

Wij hanteren bij ons op de manege een gewichtslimiet van 90 kilo!! En denk is aan de gemiddelde man, die weegt ook al gauw 75 a 90 kilo!! Ik vind gewicht ook niet echt een probleem als je erg goede balans hebt en heel licht en rustig rijdt!! Mijn paard is 1.65 en ik weeg 88 kg. Ik heb nooit minder gewogen dan 81 kg (ja toen ik jong was) en heb nog nooit paarden gehad die last van hun rug oid hadden.

Als je idd geen balans hebt zal een paard er heel veel last van kunnen hebben!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:26

naomi4394 schreef:
overgewicht heeft alleen negatief effect op het paard als je een heel zwaar iemand op een kleine pony/shetlander zet. maar volgens mij kunnen de meeste paarden aardig wat houden zonder dat het slecht voor ze is.

Dat lijkt me een tikkie kort door de bocht, hoor. Waar baseer je deze aannames op?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:17

naomi4394 schreef:

Waar baseer je dat op?
- Wat is 'negatief effect'? Wat is 'slecht voor ze'?
Is dat als ze duidelijk pijn hebben op het moment dat ze bereden worden? Of na afloop van een lange(re) rit? Of is het ook al slecht als je na een aantal jaar extra slijtage ziet? En wanneer is het precies 'extra' slijtage door overbelasting? Wat is dan 'normale' slijtage?

- Hoe zwaar is 'een heel zwaar iemand'?
Reken je dat vanaf een bepaald gewicht? Welk gewicht dan? En is dat 'maximumgewicht' constant of hangt dat af van de grootte en bouw van het paard? Speelt de bouw en overige conditie van iemand ook mee? (lang, gespierd, vetloos en lenig vs. kort, vet, ongetraind en stijf?)

-Hoe klein is een 'kleine pony/shetlander'?
Bepaal je dat aan de hand van de stokmaat? Of de ruglengte? Of gewicht van het paard? Maakt het bij dat gewicht van het paard uit of het 'vette kilo's' zijn of dat het paard 'stevige botten' heeft? Is de minimummaat bij ieder ras hetzelfde? Of kan een klein, fijngebouwd paard meer of minder dragen dan een stevig paard van dezelfde schofthoogte?

Allemaal vragen...

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:42

Ik vind het echt frapant dat iemand van 90 kilo veel te zwaar is, maar 3 meiden van 40-50 kilo die kunstjes doen op een paarden rug is wel oke :') ?

Unilecheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:43

Ik denk dat het inderdaad tegen kan werken, maar niet bij ieder paard.
Als je byv. iemand van 50kilo hebt, en die zit in galop, dan stuiter je vaaks, als diegene 90kilo is, komt dat harder aan.
Ik zelf vind zowizo, als je niet de slankste bent, moet je ook niet een slank paardje kopen, maar byv een paard van 1.69 die breed gebouwd is..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:50

Sabinee__ schreef:
Ik vind het echt frapant dat iemand van 90 kilo veel te zwaar is, maar 3 meiden van 40-50 kilo die kunstjes doen op een paarden rug is wel oke :') ?

Bij het doen van die kunstjes zitten die meiden niet continu met z'n allen op dat paard, daarbij is de hoeveelheid tijd dat die meiden op dat paard zitten/staan over het algemeen een stuk korter dan wanneer iemand z'n uurtje dressuur gaat rijden of een buitenrit maakt.
Daarbij halen die meiden echt niet allemaal die 50 kg, dat zijn hoogstens de grootsten en die zitten meestal niet tegelijk op het paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:57

tja ik heb weleens bij voltigelessen gekeken,die duren aardig lang voor mijn idee,en er zitten ook regelmatig meerdere meiden op,die,zeker als ze beginnen,niet allemaal even lekker meegaan met de bewegingen.

dus ook dit lijkt me best wel belastend voor een paard. misschien wel minder als een enkele ruiter van 100 kg,maar inderdaad wel vreemd dat niemand daar over valt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:29

66996236 schreef:
overgewicht? hier hoor je ook niemand over klagen..

Dan luister je niet. Op je paard gaan staan, het als bewegend atletiek-toestel gebruiken is wel degelijk aan ethische kritiek onderhevig. Daar vallen wél mensen over Snoevie. Dat is echter het onderwerp niet en vingerwijzen is net zo min als ´minder erg dan´een excuus voor wat je zelf doet.

Zo is met wat overgewicht vaardiger dan een slanker persoon geen excuus: Die slanke ruiter hoort ook vaardig te zijn en zonder overgewicht is een vaardig ruiter minder belasting.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 22-10-10 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:33

Ben momenteel bezig om mijn oudste paard te verkopen, en daarbij heb ik ook wat mensen erop gehad die wat overwicht met zich mee dragen. Het maakt dan verder ook niet uit of ze kunnen rijden of niet. Zag gewoon ondanks dat mijn paard best een flink onderstel heb, dat ze gewoon doorhangt. Ze zal vast wel de oefeningen kunnen doen. Maar denk is aan de toekomst wat het dan doet met zo'n paardenrug. Ik zou niet willen ruilen hoor....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:04

Kempkes schreef:
Ben momenteel bezig om mijn oudste paard te verkopen, en daarbij heb ik ook wat mensen erop gehad die wat overwicht met zich mee dragen. Het maakt dan verder ook niet uit of ze kunnen rijden of niet. Zag gewoon ondanks dat mijn paard best een flink onderstel heb, dat ze gewoon doorhangt. Ze zal vast wel de oefeningen kunnen doen. Maar denk is aan de toekomst wat het dan doet met zo'n paardenrug. Ik zou niet willen ruilen hoor....

Ik moet eerlijk zeggen dat ik te zware mensen ook echt niet op mijn paarden laat hoor.. :n

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:10

en wat is dan te zwaar?? ik ben 1.74 en weeg dus 88 kilo, gelukkig ben ik wel geproportioneerd en heb behoorlijk wat spierweefsel door het vele sporten...kijk maar in mijn profiel!

Dus ben ik dan te zwaar? Ik vind van niet, ik rij al 24 jaar, heb ook paarden gereden die op grand prix niveau liepen, maar heb ook jonge paarden ingereden, eentje loopt (of liep inmiddels) nu zelfs bij Ludo Phillipaarts!!