Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurwerk

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:44

Van vallen leer je :D
Dus nee je bent zeker geen slechte ruiter als je is valt. Je leert er balans van houden en inschatten wanneer je eraf moet springen of het uit moet zitten.

cecile7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:46

Nee, vind ik zeker niet.

Als je valt leer je daar juist van! (meestal dan...)

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:54

Snadrem schreef:
Ik zeg altijd maar: als je niet kan vallen, dan kan je ook niet rijden :)

Vallen is namelijk wel iets dat er bij hoort, als je niet weet hoe je dat moet doen zonder het met allerlei botbreuken er vanaf te brengen, dan schort er nog iets aan je rijkunsten. Het is ook leren inschatten, of je een manouvre kan uitzitten of dat het beter is om er af te springen/ vallen.

haha nou ik was dus zon 4 weken geleden zo slim om te bedenken dat t gevaarlijk was om de manouvre uit te zitten.
wat geen probleem zou zijn geweest.
maar dr waren 2 paarden aan de kletter mijne dus en n andere die viel mijn paard aan.
toen heb ik er voor gekozen om aan de buitenkant eraf te springen.
ik stond op mn benen maar viel voorover,
resultaat: pols/arm op 3 plekken gebroken.
4 weken gips en nu nog 2 weken rust.

hahah

enne in het begin dat ik mijn paard had ben ik er heel veel vanaf gevallen.
ik was manegeponys en paarden gewend die niet konde bokken.
en mijn paardje was in het begin net iets anders, redelijke bokjes achter elkaar stijgeren omdraaien wegrennen en achteruig hiervan een combinatie XD
dus daar ben ik ook veel vanaf gevallen
maar nu heb ik hem leren kennen, een betere zit gekregen (denk ik) en voel ik hem aan.
k rijd nu ook jonge ponys en dat gaat heel erg goed.

xx

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:06

_sparta_ schreef:
Ik denk dat jij ook geen slome recreatie paarden rijdt. Als je dat wel deed dan had je er niet vaak afgelegen. Wel is het zo dat als je altijd pittige paarden rijdt en je zit dan eens op een slome dat je dan niet op let, want het is zo'n brave. En doet die dan een stap naar links lig je er al naast, terwijl je bij een pittige er niet eens een beetje van opzij zou schuiven. Maar rij je altijd die slome, dan let je wel op, want dat is dan al heel wat. (uitleg lukt niet echt)

haha dat heb ik ooit gehad.
op stal staat een pony nog nooit n stap verkeerd gedaan.
ga ik er weer ns n x op
maarmaar die naait ertussenuit en rennen en bokken en omdraaien,
heb je m rustig op de volte gaat ie weer xD
dat had k dus niet verwacht dus toen die begon te rennen was k wel eve mn beugels en evenwicht kwijt hahahah

AnOk97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:05

Door fouten te maken leer je toch. Als je geen fouten zo maken had je ook niks meer om te leren. Dus als je van een paard valt vind ik niet dat je dan per defenitie een slechte ruiter bent.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:30

Ik denk het niet.

Van elke val die je maakt, heb je vast en zeker weer iets geleerd.

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:57

ik vind van niet.
wel moet je dan altijd nagaan bij jezelf waarom je was gevallen.
en vaak weet je achteraf dat het paard het al aangaf.

Krabburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:07

Met vallen en opstaan leer je.
Ik ben in het begin ook heel veel gevallen. Omdat ik dat niet meer wilde ging ik beter mijn best doen om erop te blijven zitten. Daardoor letten ik meer op het paard en mezelf en reageerde beter/sneller.
Dus nee, ik vind niet dat als je valt, je een slechte ruiter bent.

tam1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:41

Tessa_1 schreef:
Snadrem schreef:
Ik zeg altijd maar: als je niet kan vallen, dan kan je ook niet rijden :)

Vallen is namelijk wel iets dat er bij hoort, als je niet weet hoe je dat moet doen zonder het met allerlei botbreuken er vanaf te brengen, dan schort er nog iets aan je rijkunsten. Het is ook leren inschatten, of je een manouvre kan uitzitten of dat het beter is om er af te springen/ vallen.

Hm.. daar ben ik het niet helemaal mee eens, ben eraf gedonderd omdat mijn paard struikelde vanuit 30 meter rengalop met scherpe bochten nadat ie schrok en door prikkeldraad knalde en het prikkeldraad meesleepte.. dan verrast het struikelen je gewoon, resultaat: 2 gebroken rugwervels terwijl ik redelijk normaal landde, alleen met mijn onderlichaam net iets eerder dan mijn bovenlichaam..
Overigens kan ie op buitenrit soms in galop ook behoorlijke sprongen recht opzij maken, maar dan is je paard niet opeens gewoon onder je weg :+
Nu moet ik wel zeggen dat ik alle andere 5 keren dat ik ben gevallen inderdaad helemaal niks had.. (ook allemaal op verschillende paarden overigens, ongeveer 1x in de 1.5 jaar vlieg ik eraf :P )
Struikelen voel je niet aankomen en soms land je gewoon net onhandig..

Soms kan je idd niet een situatie inschatten.
Zelf ben ik een aantal keren gevallen al weet ik mij de meeste keren nog minder te herinneren over het hoe en wat precies dus zal wel erg weinig impact hebben gemaakt.
De laatste keer maakten paard (manegepaard) en ik in 2006 een koprol doordat het paard struikelde in galop. Met dat het paard struikelde viel hij ook al. Ging erg vlug en gebeurde in een hoek. Noway dat je dit soort situaties ziet aankomen noch inschatten ;)
Het enige wat je wel kan doen in dat soort situaties is zelf wegrollen. Ik schijn bewust tijdens de val mij te hebben afgezet en omgerold te zijn (lag er ook op een goede 2 meter naast). En we zijn dus beide blessure vrij er vanaf gekomen.

cosim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:11

Je leert van vallen!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:30

Ik heb net het springen gekeken de Global champions tour in Valencia,en daar is zelfs bijna een ruiter gevallen.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:46

Zertab schreef:
Ik heb net het springen gekeken de Global champions tour in Valencia,en daar is zelfs bijna een ruiter gevallen.

Bedoel je die ruiter waarbij op een hele vreemde manier de stijgbeugel brak?

Mijke_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 07:07

Nee zeker niet. Dat gebeurt nou eenmaal af en toe bij paardrijden.

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:58

Ik denk niet dat je dan een slechte rijder bent. Als je vaak van je fiets valt dan ben je toch nog geen slechte fietser? Of als je vaak struikeld dan kun je ook nog gewoon goed lopen toch?
Als je vaak van je paard af valt zegt dat niks over je rijkunsten. Oké, soms moet je wat aan je balans werken maar mensen die bijvoorbeelt altijd op een slome pony rijden en er niet afvallen kunnen volgensmij juist minder goed rijden dan mensen die op hele temperamentvolle en drukke paarden rijden en daar wél afvallen...

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:54

Zeker ben je geen slechte ruiter, maar dit moet je ook per persoon bekijken. Beginners vallen natuurlijk sneller, maar ook ver gevorderde ruiters vallen nog wel eens door een onverwachte bok, steiger, rare sprong.

Nee ik vind het onzin dat je een slechte ruiter bent als je valt, leer je alleen maar van.

itsme23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:25

Een slechte ruiter ben je niet als je valt hoor! Je leert er gewoon van en het hoort bij paardrijden

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:49

Ik vind je absoluut geen slechte ruiter als je valt!
Je leert van vallen en opstaan toch?
Ik ben zelf wel een keer of 30 van een pony afgevallen, so what?
Je leert er juist van!(niet iedereen maar de meeste wel).
@itsme ik ben het met je eens! Het hoort bij paardrijden, zelfs de beste ruiter valt wel eens van zijn paard!

Hopeloosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:32

Je leert ervan.

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:20

haha, mooie stelling,

ik geloof dat het ook ligt aan het paard, als je altijd rustige manege paarden rijd en er nooit afvalt. of dat je op drukke paarden zit maar die je er eens in de tijd afgooit maar die jij verder goed rustig houd... nou dan weet ik het wel!
haha dan hoor ik trouwens ook bij de slechte ruiters :')

vallen en opstaan zeggen ze tochj altijd?

theponylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:34

Nee hoor anders zou ik wel een hele slechte ruiter zijn , ik viel van het braafste paard van de manege afxd(we maakten een noodstop) maar als een paard gaat bokken en steigeren blijf ik zitten

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:38

Ligt er aan wat je paard doet. Zelfs de beste ruiter valt.
Ik vind wel met springen dat sommige ruiters snel vallen. Ik deed het eerder ook om een paar sprongen voor de hindernis al te gaan staan in de beugels. Maar waarom? geen idee. Dit resulteert dat als het paard weigert, jij allang uit evenwicht bent en valt. Als je blijft zitten en je rekening houdt met een weigering kun je je er op voorbereiden.
Nu blijft ik tot de laatste sprong zitten en ga ik pas mee bij de afzet.

Dus je bent geen slechte ruiter als je valt.

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:16

Van fouten maken leer je als je van een paard afvalt zegt niet meteen dat je niet kan rijden misschien maakte het paard wel een plotselinge beweging en was je er niet op voorbereid

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:56

Het hangt er echt vanaf hoe je valt... laatst was er op de manege een situatie dat een nieuw meisje aan probeerde te galopperen en daarbij haar been zo hoog optrok dat ze eraf lazerde. Paard meteen in de ankers en keek verbaasd om van "wat doe jij nou?"
Aan de andere kant had ik laatst een situatie dat mijn toenmalige leasepaard hem even flipte en rodeo door de bak ging doen, op een gegeven moment hoofd naar beneden deed en achterbenen omhoog, vrij steil, toen raakte ik uit balans en toen ging hij na het landen nog een metertje naar rechts en toen viel ik er toch naast. Da's dan weer een iets andere situatie :+

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:59

als ik er weer een afstuiter dan bedenk ik me weer dat ik soms toch even weer wat beter moet gaan opletten
ik word soms te makkelijk en denk ach joh kan wel ffen zijn vaak wel vreemde acties van mezelf bv zonder beugel acties
paard toch niet helemaal stil laten staan met opstijgen etc

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:17

wat ze mij hebben gezegd toen ik kleiner was en nog al regelmatig van de pony's afdonderde tijdens de les was : Je bent pas een goede ruiter als je minstens 15 keer gevallen bent :+

Ik heb vaak zand gehapt maar ben er ook van overtuigd dat je uit die gebeurtenissen leert :D