Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FaberSmid schreef:Dat is meer dan logisch dat het voor alle takken van de paardensport van toepassing zal zijn, benieuwd wat het in de praktijk zal voortbrengen.
Cap af voor de FEI.
http://www.horsesport.org/disciplines/d ... king-group
MarcelDufour schreef:Trouwens, vandaag staat op de site van de FEI een update over de nieuwe regels DIE VOOR ALLE TAKKEN GELDEN (voordat we daar weer gezeur over krijgen!) En de commissie heeft o.a. bepaald dat heftig zweten van een paard ook goed gaat zijn voor een gele kaart. Net als heftig buiten adem zijn. Niet mij aanvallen er op, want ik heb het ook niet verzonnen. Het toont alleen hoe ernstig de FEI de zaak in zn totaliteit opneemt.
horseyfries schreef:MarcelDufour schreef:Trouwens, vandaag staat op de site van de FEI een update over de nieuwe regels DIE VOOR ALLE TAKKEN GELDEN (voordat we daar weer gezeur over krijgen!) En de commissie heeft o.a. bepaald dat heftig zweten van een paard ook goed gaat zijn voor een gele kaart. Net als heftig buiten adem zijn. Niet mij aanvallen er op, want ik heb het ook niet verzonnen. Het toont alleen hoe ernstig de FEI de zaak in zn totaliteit opneemt.
Heftig zweten goed voor een gele kaart? Het moet niet gekker worden. Een lichaamsfunctie als zweten werkt niet in elk organisme precies hetzelfde, ik denk dat iedereen ook wel een mens kent die overmatig zweet. Als je een paard hebt wiens lichaam zo werkt heb je dus automatisch pech?
Heftig buiten adem is een teken van overmatige inspanning, heftig zweten is dat niet altijd en dus vind ik het niet correct om dat te gaan bestraffen. Als het het gevolg is van een manier van rijden is het die manier van rijden die bestraft moet worden, niet het zweten an sich.
MarcelDufour schreef:KiWiKo schreef:bij dressuur kan je de stang dus zo instellen dat deze niet inwerkt,,,,,,,,,, bij de springsport duidelijk nietdaar mag alles
Niet alles mag...bijna alles. Ik heb een ruiter wel eens met zo'n belachelijk bit zien rijden, dat de jury inderdaad ingreep. En dat was terecht in dat geval. Zelfs de andere ruiters schudde hun hoofden.
Wat je zegt dat je een stang en trens zo kan instellen dat deze niet meer alszodanig werkt, is helemaal waar.
Alleen het gebeurt nooit!!!
Espie schreef:ik rij zelf met een stang en trens .
maar gebruik hem op de juiste manier
dus nooit is een groot woordt.
mijn paardt is erg zacht in zijn mond.
dus te strak vast houden is er niet bij.
MarcelDufour schreef:Kan iemand zich nog herinneren, toen het protest nog klein was, dat Sjef Janssen antwoorde op de vraag wat hij van dat protestje vond? Hij zei "Ach, dat zijn mensen die niets beters te doen hebben". Daar heeft hij zich dus behoorlijk in vergist!
horseyfries schreef:Heftig buiten adem is een teken van overmatige inspanning, heftig zweten is dat niet altijd en dus vind ik het niet correct om dat te gaan bestraffen. Als het het gevolg is van een manier van rijden is het die manier van rijden die bestraft moet worden, niet het zweten an sich.
FaberSmid schreef:Dat minder drinken zal ook aangetoond kunnen worden, men kan van alles verzinnen. Maar de verzetstrijders zullen alles in de gaten houden.
Maar overmatig zweten zegt wel het een en ander, natuurlijk zweet niet elk paard hetzelfde.
horseyfries schreef:MarcelDufour schreef:Kan iemand zich nog herinneren, toen het protest nog klein was, dat Sjef Janssen antwoorde op de vraag wat hij van dat protestje vond? Hij zei "Ach, dat zijn mensen die niets beters te doen hebben". Daar heeft hij zich dus behoorlijk in vergist!
Waar zie jij dat hij zich daarin vergist heeft? Het één bewijst volgens mij niet het ander.....
horseyfries schreef:FS, dat weet ik niet want ik weet niet wat voor paarden ik nog te rijden krijg en onder welke omstandigheden. Ik vind veel of weinig zweten in ieder geval geen graadmeter voor het welzijn van een paard. Straks gaan mensen nog hun paard minder te drinken geven omdat hij anders misschien "overmatig zweet".... daar schieten we wat mee op!