Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:45

Zie liever een springruiter met een goed gebruik van stang en trens, als met een pelhaam door de martingaal ringen.
Of met bit en hackemore.

FaberSmid

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:47

Vraag me af welke ruiter daar anders over zal denken?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:48

Trouwens, vandaag staat op de site van de FEI een update over de nieuwe regels DIE VOOR ALLE TAKKEN GELDEN (voordat we daar weer gezeur over krijgen!) En de commissie heeft o.a. bepaald dat heftig zweten van een paard ook goed gaat zijn voor een gele kaart. Net als heftig buiten adem zijn. Niet mij aanvallen er op, want ik heb het ook niet verzonnen. Het toont alleen hoe ernstig de FEI de zaak in zn totaliteit opneemt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:51

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:56

FaberSmid schreef:
Dat is meer dan logisch dat het voor alle takken van de paardensport van toepassing zal zijn, benieuwd wat het in de praktijk zal voortbrengen.
Cap af voor de FEI.
http://www.horsesport.org/disciplines/d ... king-group

Heel goed Faber, je hebt het item gevonden. Ja, ik vind het ook een goede zaak, want het is geen gezicht zo'n schuimend paard of eentje die helemaal buiten adem is. Het is de FEI ernst! Dat was toch nooit bereikt allemaal als ze niet zoveel druk van buitenaf hadden ervaren. Want in 2006 hadden ze er ook al een vergadering over, maar toen was er geen enkele actie van ze, behalve wat woorden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:59

MarcelDufour schreef:
Trouwens, vandaag staat op de site van de FEI een update over de nieuwe regels DIE VOOR ALLE TAKKEN GELDEN (voordat we daar weer gezeur over krijgen!) En de commissie heeft o.a. bepaald dat heftig zweten van een paard ook goed gaat zijn voor een gele kaart. Net als heftig buiten adem zijn. Niet mij aanvallen er op, want ik heb het ook niet verzonnen. Het toont alleen hoe ernstig de FEI de zaak in zn totaliteit opneemt.

Heftig zweten goed voor een gele kaart? Het moet niet gekker worden. Een lichaamsfunctie als zweten werkt niet in elk organisme precies hetzelfde, ik denk dat iedereen ook wel een mens kent die overmatig zweet. Als je een paard hebt wiens lichaam zo werkt heb je dus automatisch pech?
Heftig buiten adem is een teken van overmatige inspanning, heftig zweten is dat niet altijd en dus vind ik het niet correct om dat te gaan bestraffen. Als het het gevolg is van een manier van rijden is het die manier van rijden die bestraft moet worden, niet het zweten an sich.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:09

horseyfries schreef:
MarcelDufour schreef:

Heftig zweten goed voor een gele kaart? Het moet niet gekker worden. Een lichaamsfunctie als zweten werkt niet in elk organisme precies hetzelfde, ik denk dat iedereen ook wel een mens kent die overmatig zweet. Als je een paard hebt wiens lichaam zo werkt heb je dus automatisch pech?
Heftig buiten adem is een teken van overmatige inspanning, heftig zweten is dat niet altijd en dus vind ik het niet correct om dat te gaan bestraffen. Als het het gevolg is van een manier van rijden is het die manier van rijden die bestraft moet worden, niet het zweten an sich.

De FEI bepaalt, en wij moeten dus gehoorzamen. Maar dit is dus wel het gevolg van de dwarsigheid om niet in een eerder stadium bepaalde dingen te veranderen. Eerst was het een kampvuurtje dat met een flesje water geblust had kunnen worden, nu is het een bosbrand waar dus de blushelicopter bij is gehaald!
Kan iemand zich nog herinneren, toen het protest nog klein was, dat Sjef Janssen antwoorde op de vraag wat hij van dat protestje vond? Hij zei "Ach, dat zijn mensen die niets beters te doen hebben". Daar heeft hij zich dus behoorlijk in vergist!
Laatst bijgewerkt door Springert op 21-02-10 18:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:10

MarcelDufour schreef:
KiWiKo schreef:
bij dressuur kan je de stang dus zo instellen dat deze niet inwerkt,,,,,,,,,, bij de springsport duidelijk niet :) daar mag alles

Niet alles mag...bijna alles. Ik heb een ruiter wel eens met zo'n belachelijk bit zien rijden, dat de jury inderdaad ingreep. En dat was terecht in dat geval. Zelfs de andere ruiters schudde hun hoofden.
Wat je zegt dat je een stang en trens zo kan instellen dat deze niet meer alszodanig werkt, is helemaal waar.
Alleen het gebeurt nooit!!!

ik rij zelf met een stang en trens .
maar gebruik hem op de juiste manier
dus nooit is een groot woordt.
mijn paardt is erg zacht in zijn mond.
dus te strak vast houden is er niet bij. :o

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:12

MarcelDufour toch nog iets positief en dat voor alle takken van de paardensport.

Horsesfries gaat u zelf of anderen in de problemen geraken, door deze nieuwe regelgeving?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:14

Espie schreef:
ik rij zelf met een stang en trens .
maar gebruik hem op de juiste manier
dus nooit is een groot woordt.
mijn paardt is erg zacht in zijn mond.
dus te strak vast houden is er niet bij. :o

Dat ging er niet over of ie juist gebruikt werd, maar dat je een stang en trens zo in kunt stellen dat deze geen werking meer heeft.
En daar reageerde ik op dat dat wel kan, maar nooit gebeurt. Dat is iets anders dan goed gebruik.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:15

FaberSmid schreef:
MarcelDufour toch nog iets positief en dat voor alle takken van de paardensport.

Horsesfries gaat u zelf of anderen in de problemen geraken, door deze nieuwe regelgeving?

De regels die nu opgesteld worden, gaan sowieso voor alle takken gelden. Echt niet alleen voor de dressuur.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:16

Dan kan de stang net zo goed weg gelaten worden, maar neem aan negatieve werking?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 21-02-10 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:16

FS, dat weet ik niet want ik weet niet wat voor paarden ik nog te rijden krijg en onder welke omstandigheden. Ik vind veel of weinig zweten in ieder geval geen graadmeter voor het welzijn van een paard. Straks gaan mensen nog hun paard minder te drinken geven omdat hij anders misschien "overmatig zweet".... daar schieten we wat mee op!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:17

Ik denk HF, dat je het in context moet zien. Zweten alleen zal niet bestraft hoeven worden, maar als stewards kunnen constateren dat het paard door te zwaar inrijden, c.q. overmatige inspanning, zweet, mogen ze wel ingrijpen. Ik ga er van uit dat goed opgeleide stewards hun verstand gebruiken en tussen het één en ander onderscheid kunnen maken.
Al met al vind ik de nieuwe regels van de FEI goed, temeer daar deze regels nu voor alle disciplines zullen gaan gelden. Die discussie kan dus ook de wereld uit.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:18

MarcelDufour schreef:
Kan iemand zich nog herinneren, toen het protest nog klein was, dat Sjef Janssen antwoorde op de vraag wat hij van dat protestje vond? Hij zei "Ach, dat zijn mensen die niets beters te doen hebben". Daar heeft hij zich dus behoorlijk in vergist!

Waar zie jij dat hij zich daarin vergist heeft? Het één bewijst volgens mij niet het ander.....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:18

Dat minder drinken zal ook aangetoond kunnen worden, men kan van alles verzinnen. Maar de verzetstrijders zullen alles in de gaten houden.
Maar overmatig zweten zegt wel het een en ander, natuurlijk zweet niet elk paard hetzelfde.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:19

horseyfries schreef:

Volgens mij schreef ik dat al Jannepauli.... :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:20

FaberSmid schreef:
Dat minder drinken zal ook aangetoond kunnen worden, men kan van alles verzinnen. Maar de verzetstrijders zullen alles in de gaten houden.
Maar overmatig zweten zegt wel het een en ander, natuurlijk zweet niet elk paard hetzelfde.

"Overmatig" is niet te bepalen, als je het individuele paard niet kent.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:21

horseyfries schreef:
MarcelDufour schreef:

Waar zie jij dat hij zich daarin vergist heeft? Het één bewijst volgens mij niet het ander.....

Het gaf blijk van onderschatting van het probleem. Op het moment dat hij dat zei dacht hij nooit dat het zo'n vaart zou gaan lopen. Want ze kunnen alles zeggen van Sjef, maar zijn intelligentie staat buiten kijf. Sjef is een slimme, belezen kerel. Dus als hij alles geweten had, zou hij die mensen zo nooit betitelen. Want daar zaten op den duur ook veel mensen bij voor wie hij ook respect heeft. Geen ontzag, maar wel respect, en die mensen zou hij nooit zo noemen. Toch?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:23

Goh, dus er zijn zelfs mensen bij de FEI die over het overmatig zweten nagedacht hebben. Waren we toch niet de enigsten in het vorige topic.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:23

FaberSmid schreef:
Dan kan de stang net zo goed weg gelaten worden, maar neem aan negatieve werking?

Maar hoe kan een dressuurruiter de stang nou weglaten als hij/zij er verplicht mee moet rijden?
Als hij/zij dat zou doen, mag hij/zij niet eens meedoen aan de wedstrijd. Dus dat kan gewoon niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:26

Mindfields ik meen dat jij het ook met mij in het vorige topic eens was dat je niet weet wat overmatig is en dat dat per paard verschilt. Als je nu nog net zo logisch nadenkt zou je dit ook een rare regel vinden dus. Het zegt helemaal niets over het welzijn van een paard.
Integendeel, met mijn Friezen ben ik dolblij als ze op een warme zomerdag kleddernat van het zweet zijn omdat ze zo hun warmte goed kwijtraken. En dan zijn ze echt een stuk natter dan hun soortgenoten van andere rassen en kleuren.
Het is sowieso een rare invalshoek. Mensen die kans maken op een gele kaart daarvoor nemen wel een groom mee die het paard om de zoveel tijd een keer afsponst.... tel uit je winst!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:28

horseyfries schreef:
FS, dat weet ik niet want ik weet niet wat voor paarden ik nog te rijden krijg en onder welke omstandigheden. Ik vind veel of weinig zweten in ieder geval geen graadmeter voor het welzijn van een paard. Straks gaan mensen nog hun paard minder te drinken geven omdat hij anders misschien "overmatig zweet".... daar schieten we wat mee op!

De mensen die dat doen zijn geen mensen! Dat zijn je reinste dierenbeulen. Maar dat zal nooit gebeuren want een paard dat niet gedronken heeft tot een punt dat hij minder zweet, is absoluut niet topfit meer om een goeie wedstrijd mee te rijden. De huid zal om te beginnen minder elastisch zijn, en ook het bloed zal dikker worden. Dus geloof ik niet dat dat zal gebeuren. Je moet een paard echt behoorlijk uitdrogen wil hij niet gaan zweten bij zwaar werk. Voor de nieren is dat ook heel ernstig.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:28

Stukje van de website van dierenarts Ben Horsmans, officiele dieranarts van het nederlandse endurance team:

Tying up in de praktijk.

Zoals al eerder aangegeven, in tegenstelling tot vroeger komt Tying up bij het paard(dresuur) het meeste voor in verloop van de traing of op het eind. Men merkt in eerste instantie niet direct dat het paard problemen vertoont of ontwikkelt.. De ruiter denkt dat het paard gewoonweg minder zin heeft om te werken en dus wordt de inspanning geintensiveerd. Doordat het paard niet goed meer kan functioneren begint het dier al dan niet vanwege de toegenomen angst en dus stress ook nog eens meer te zweten. Door dit overmatig zweten verliest het dier daardoor ook weer extra vocht waardoor het bloed dus relatief ingedroogd raakt. Al met al komt het dier in een viscieuze cirkel terecht die uit de hgand kan lopen. Het overmatig zweten kan weer uitdroging tot gevolg hebben stroomt het bloed daardoor minder goed door de bloedvaten. Het hart en de longen worden bijgestuurd om toch te voldoen aan de zuurstofvoorziening in de spieren en moeten daarom veel harder gaan werken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:29

MD, grappig om dit te lezen van de man die beweert dat de paarden die alle topwedstrijden winnen dit met een gigantisch zuurstoftekort doen.....