Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KiWiKo schreef:juist niet. ik heb liever een 3 jarige zo groen uit het gras geplukt dan een 1 jarige die geleerd heeft dat het overal mee weg kan komen
liedje89 schreef:KiWiKo schreef:juist niet. ik heb liever een 3 jarige zo groen uit het gras geplukt dan een 1 jarige die geleerd heeft dat het overal mee weg kan komen
Het is volgens mij ook niet praktisch om een driejarige te leren dat hij overal mee weg kan komen. Maar dat ligt meer aan het leren dat hij overal mee weg kan komen dan de leeftijd waarop hij het geleerd heeft denk ik.
Als je een jong paard gewoon goed en consequent wat dingen leerd hoeft dat later toch geen probleem te vormen?(Je zegt dit wel vaker namelijk kom je dan zovaak paarden tegen die in hun veulen/jaarling tijd zo slecht zijn opgevoed?)
EDIT: wat een vreemd verhaal van die kanjer, weet je zeker dat hij pas 2.5 is?
KiWiKo schreef:je hoeft hier alleen op bokt al te kijken naar al die help mijn jaarling, help mijn veulen............ topics..... en ja, om te corrigeren krijg je alleen maar paarden binnen die verkeerd opgevoed zijn
wimmus schreef:Een veulen wat een goede basis heeft meegekregen en daarna 2/3 jaar op de wei gaat, heeft imo de beste opvoeding gehad. In die 2 jaar moeten ze ook naar de dierenarts en hoefsmid, dus die basis word elke keer wel opgefrist. Een 3jarige is heus niet ineens zijn opvoeding vergeten.
Nmm hebben de veulens die van dag 1 al gepoetst en vertroeteld worden, en op stal staan omdat het in de opfok zo zielig is, juist een ongelovelijk slechte start. Lichamelijk én geestelijk.
KiWiKo schreef:.......bij het zadelmak maken pik je ze er zo tussenuit...... de paarden die teveel in onkundige handen geweest zijn, een wereld van verschil met de paarden die een goede imprentingsfase hebben gehad, en verder alleen in handen zijn geweest van profs zoals smid en va...... echt dat zijn net ruwe diamanten... SUPER om mee te werken