Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:52

Maar Horseyfries er staat toch geschreven buiging en richting, geen hand dat maakt u er van. Met vertalen ontstaan de fouten.
Contrastelling is stelling naar de tegenovergestelde richting van de richting van beweging. Dat kan los zijn van de hand waar de ruiter op rijdt, omdat je niet altijd op een rijplaats rijdt en daarbij kan het ook op de rijplaats. Jip en janneketaal maakt het niet makkelijker. Voor de ruiters is het om te leren een ezelsbruggetje met de tegengestelde richting van de hand, maar die zal ook moeten leren dat het niet altijd met de hand te maken heeft maar de richting van beweging.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 12:09

horseyfries schreef:
U interpreteert wat zij schrijven als contrastelling, maar dat staat er niet.
Zoals iemand hier eerder schreef: als je op de linkerhand bent en je zou contrastelling moeten vragen voor schouderbinnenwaarts, dan zou dat inherent betekenen dat je de stelling verandert en dus rechterstelling zou vragen. Dat is niet zo en daarmee is het dus geen contrastelling.

horseyfries, het gaat daarom, wat is het verschil het grote verschil tussen de zijgangen, dan wordt er beschreven dat alle zijgangen een voorwaarts zijwaartse beweging zijn, waar de stelling/buiging in richting van de beweging is.
Alleen de SB is daar een uitzondering in, daar is de Stelling en Lengtebuiging contra aan de beweging.
Wanneer men met leerlingen theorie behandeld, dan kan men dat duidelijk verklaren waarom.
Een paard in contragalop kan men ook voorhandvoor rijden, dan is de buitenkant naar de binnenkant van de baan gericht.
Wanneer men dan tegen de leerling zegt, binnenteugel meer onspannen, de galopsprong er meer uitlaten dan is dat toch duidelijk.
Men rekent toch altijd de binnenzijde de zijde waar de stelling is.
Denk dat wij naast elkaar heen schrijven.
Binnenstelling en buitenstelling heeft men niet met zijgangen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:21

FaberSmid schreef:
Maar Horseyfries er staat toch geschreven buiging en richting, geen hand dat maakt u er van. Met vertalen ontstaan de fouten.
Contrastelling is stelling naar de tegenovergestelde richting van de richting van beweging. Dat kan los zijn van de hand waar de ruiter op rijdt, omdat je niet altijd op een rijplaats rijdt en daarbij kan het ook op de rijplaats. Jip en janneketaal maakt het niet makkelijker. Voor de ruiters is het om te leren een ezelsbruggetje met de tegengestelde richting van de hand, maar die zal ook moeten leren dat het niet altijd met de hand te maken heeft maar de richting van beweging.

Fabersmid, ik heb hier ook duitse teksten geplaatst en niet alleen vertalingen. Ook die duitse teksten spreken niet van contrastelling.
Dat heeft dus niets met Jip en Janneke taal te maken, maar met jullie interpretatie van de duitse tekst en jullie vertaling daarvan als contrastelling. De duitse teksten spreken niet van contrastelling maar beschrijven het als stelling.
Steinbrecht beschrijft zelfs heel duidelijk "rechts gebogen links, links gebogen rechts".
Als je schouderbinnenwaarts links rijdt, is de buiging ook naar links. Als u dan bovenstaande ziet staan: links gebogen rechts, dan is contrastelling dus rechterstelling bij linkerbuiging.
Lijkt me heel duidelijk en vaktechnisch ook volkomen correct.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:38

Horseyfries ik wil u best wel gelijk geven bij deze, maar blijf het oneens met uw lezen en vertaling. Hoe doet u dat dan als u buiten rijdt, op welke hand rijdt u dan?
Ik weet hoe moeilijk talen te lezen, begrijpen en vertalen zijn. Ben Engels, Nederlands, Duits, Frans, Spaans talig opgevoed. Engels is mijn moedertaal, de kans is ook bij mij dat ik fouten daardoor maak.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:00

Beste Fabersmid, ik vertaal niet, er staat letterlijk in het Duits: links gebogen rechts, en rechts gebogen links.
Hoe wilt u dat anders lezen en vertalen dan ik doe? Als ik het fout doe ben ik heel benieuwd wat u daarvan maakt. En dat kan net zo goed op buitenrit lijkt mij?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:06

Zoals u schrijft gebogen dus geen hand. De schrijver heeft het over buiging en richting, u over de hand. Op welke hand rijdt u met een buitenrit?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 20:25

"Jede der im Bisherigen besprochenen gebogenen Lektionen und Stellungen hat ihre Konter-Lektion,

Iedere tot nu toe besproken buigings oefeningen en stellingen heeft een Contraoefening (tegenovergestelde oefening),

worunter man im allgemeinen diejenigen gebogenen Lektionen versteht, bei denen das Pferd in seiner
Biegung entgegengesertzter Richtung wenden Muss,das Heisst, rechts gebogen links, un links gebogen rechts.

hiermee bedoeld men dat de buigingsoefeningen, waarbij het paard in de stelling en buiging in de tegenovergestelde richting wenden moet, dus rechtsgebogen naar links, en linksgebogen naar rechts.

Heb het even vertaald, maar de voorgaande tekst is het belangrijkst, en die staat er niet.
Steinbrecht heeft moeilijk geschreven moeilijk om het werkelijk te vertalen, voor een Duitser is vaak zijn tekst dubbel.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:01

FaberSmid schreef:
Zoals u schrijft gebogen dus geen hand. De schrijver heeft het over buiging en richting, u over de hand. Op welke hand rijdt u met een buitenrit?

Fabersmid, het gaat hier over schouderbinnenwaarts. Naar welke zijde is het paard gebogen in schouderbinnenwaarts links? En naar waar is de stelling in dat geval?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:05

Wat denk u zelf Horseyfries? U stelt vragen, beantwoord ze maar u geeft mij geen antwoord? Contra maar bij u niet contra.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:09

Als je het over bosritten gaat hebben antwoord ik niet nee, ik houd het graag ontopic. Zou u mijn ontopic vraag kunnen beantwoorden? En als u het wilt hebben over bosritten een nieuw topic willen openen? Bij voorbaat dank!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:43

Wat is dit nu weer voor een reactie, traint u nooit buiten? Het is een serieuze vraag? Op welke hand rijdt u als u buiten traint? Ik blijf on topic, u wil van onderwerp veranderen, als u de vraag niet kan beantwoorden schrijf dat dan eerlijk. Ik had het niet over bosritten, dat maakt u er van. Buiten rijden hoeft niet altijd in een bos te zijn? Ik schrijf over serieus buiten trainen en dan niet op een rijplaats.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:45

x_Quinta_x schreef:
Nou ik vind schouderbinnenwaarts helemaal niet zo moeilijk eigenlijk. In de les ben ik nu bezig met drafappuyementen en die vind ik veel moeilijker.
Geef je wel de juiste hulpen in het schouderbinnenwaarts (buitenteugel binnenbeen?)

sluit ik me bij aan, een appuyement is toch wat ingewikkelder als een sbw oefening
ik bedoel, waarom komt sbw anders in de M voor en appyementjes in de Z>?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:52

SB neem ik bij veel paarden al mee als ze net een paar keer onder het zadel zijn :D

perfect is het niet, en uit het boekje is het ook niet........ als ze de wil, aanzet en begrip maar tonen :) dan ben ik al heel tevreden. De meeste paarden doen het gewoon braaf zoals ik het vraag

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:05

FaberSmid schreef:
Wat is dit nu weer voor een reactie, traint u nooit buiten? Het is een serieuze vraag? Op welke hand rijdt u als u buiten traint? Ik blijf on topic, u wil van onderwerp veranderen, als u de vraag niet kan beantwoorden schrijf dat dan eerlijk. Ik had het niet over bosritten, dat maakt u er van. Buiten rijden hoeft niet altijd in een bos te zijn? Ik schrijf over serieus buiten trainen en dan niet op een rijplaats.

Als er iemand niet meer ontopic is en geen antwoord meer kan geven bent u het wel FS, in uw hele antwoord staat helemaal niets wat met het topic schouderbinnenwaarts te maken heeft en het is dus werkelijk lachwekkend dat u zegt dat ik van onderwerp wil veranderen, als u dat zelf doet. Wilt u nu weer ontopic verder gaan over schouderbinnenwaarts en het buiten rijden, bosrijden, en andere aanverwante dingen buiten beschouwing laten omdat ze werkelijk niets met het onderwerp te maken hebben?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:07

horseyfries schreef:
FaberSmid schreef:

Fabersmid, het gaat hier over schouderbinnenwaarts. Naar welke zijde is het paard gebogen in schouderbinnenwaarts links? En naar waar is de stelling in dat geval?

On topic FS, of kunt u geen antwoord verzinnen wat niet zou toegeven dat contrastelling een onjuiste vertaling is van het Duits omdat dat als vakterm iets anders betekent, maar dat stelling tegengesteld aan de richting van bewegen in dit geval de juiste vertaling zou zijn?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:12

horseyfries schreef:
FaberSmid schreef:

Als er iemand niet meer ontopic is en geen antwoord meer kan geven bent u het wel FS, in uw hele antwoord staat helemaal niets wat met het topic schouderbinnenwaarts te maken heeft en het is dus werkelijk lachwekkend dat u zegt dat ik van onderwerp wil veranderen, als u dat zelf doet. Wilt u nu weer ontopic verder gaan over schouderbinnenwaarts en het buiten rijden, bosrijden, en andere aanverwante dingen buiten beschouwing laten omdat ze werkelijk niets met het onderwerp te maken hebben?

Leest u nog maar eens alles goed, wie weet snapt u het dan wel en kan u het dan wel begrijpen. Dus u kan buiten geen sbw trainen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:14

horseyfries schreef:
On topic FS, of kunt u geen antwoord verzinnen wat niet zou toegeven dat contrastelling een onjuiste vertaling is van het Duits omdat dat als vakterm iets anders betekent, maar dat stelling tegengesteld aan de richting van bewegen in dit geval de juiste vertaling zou zijn?

Spiegel horseyfries, quote u maar wat u geplaatst heeft en vertaal dat maar eens.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:31

FaberSmid schreef:
Leest u nog maar eens alles goed, wie weet snapt u het dan wel en kan u het dan wel begrijpen. Dus u kan buiten geen sbw trainen?

Misschien begrijpt u het zelf niet zo goed meer, maar voor de duidelijkheid: schouderbinnenwaarts links is schouderbinnenwaarts links, of je het nu in de binnenbak, buitenbak, op straat, in het bos of in het concertgebouw rijdt. De stelling en buiging is dan ook links, waarmee er per definitie geen contrastelling wordt gevraagd, maar stelling.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:47

Ik begrijp het prima, ik ben niet degene die stelling, buiging, richting en hand door elkaar heen haalt, verward en verkeerd vertaald. Antwoord op de vraag heeft u nog steeds niet gegeven.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:55

FS, u heeft hiermee een einde gemaakt aan een leuke inhoudelijke discussie door dit soort antwoorden te geven. Jammer, heel jammer.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:20

Mijn idee:

Stelling: het hoofd (en misschien de nek)van het paard is naar links of rechts gesteld.
Buiging: het hele lichaam is naar links of naar rechts gebogen.

In schouderbinnenwaarts links: paard is links gesteld en gebogen.
In schouderbinnenwaarts rechts: paard is rechts gesteld en gebogen.

Men kan beide schouderbinnenwaartsen op beide handen uitvoeren.

Wat richting ermee te maken heeft, weet ik ook niet. Misschien kan dhr. Fabersmid dat verduidelijken.

Verder denk ik dat dhr. Fabersmid van mening is dat hij door vragen te stellen mensen aan het denken zet. Het probleem is echter dat, door zijn gebrek aan kennis van de Nederlandse taal (waar hij zich telkens op beroept), zijn vragen niet altijd even duidelijk zijn. Sterker nog, ze zijn vaker onduidelijk dan duidelijk. Als dhr. FS dan ook nog weigert antwoord te geven op zijn eigen vragen, dan wordt het natuurlijk erg frustrerend voor de mensen aan wie hij zijn vragen stelt.
Ten slotte moet natuurlijk ook niet vergeten worden dat niemand verplicht is om antwoord te geven op wat voor vraag dan ook. Helemaal niet als er verwacht wordt dat alle antwoorden maar van een kant komen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:28

horseyfries schreef:
FS, u heeft hiermee een einde gemaakt aan een leuke inhoudelijke discussie door dit soort antwoorden te geven. Jammer, heel jammer.

Natuurlijk geeft u mij maar alleen de schuld, wast u uw handen maar in uw onschuld. Wees eerlijk door te schrijven dat u het niet meer weet, begrijpt en de vraag niet kan beantwoorden. Buiging is geen stelling en in de richting van de beweging is een feit, u verward buiging met stelling en richting met hand. En dan plaatst u een reactie als dit met het verwijt naar mij toe?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:34

clarence schreef:
Mijn idee:

Stelling: het hoofd (en misschien de nek)van het paard is naar links of rechts gesteld.
Buiging: het hele lichaam is naar links of naar rechts gebogen.

In schouderbinnenwaarts links: paard is links gesteld en gebogen.
In schouderbinnenwaarts rechts: paard is rechts gesteld en gebogen.

Men kan beide schouderbinnenwaartsen op beide handen uitvoeren.

Wat richting ermee te maken heeft, weet ik ook niet. Misschien kan dhr. Fabersmid dat verduidelijken.

Verder denk ik dat dhr. Fabersmid van mening is dat hij door vragen te stellen mensen aan het denken zet. Het probleem is echter dat, door zijn gebrek aan kennis van de Nederlandse taal (waar hij zich telkens op beroept), zijn vragen niet altijd even duidelijk zijn. Sterker nog, ze zijn vaker onduidelijk dan duidelijk. Als dhr. FS dan ook nog weigert antwoord te geven op zijn eigen vragen, dan wordt het natuurlijk erg frustrerend voor de mensen aan wie hij zijn vragen stelt.
Ten slotte moet natuurlijk ook niet vergeten worden dat niemand verplicht is om antwoord te geven op wat voor vraag dan ook. Helemaal niet als er verwacht wordt dat alle antwoorden maar van een kant komen.

Natuurlijk geef mijn gebrek aan kennis van de Nederlandse taal maar de schuld, kiwiko schreef al ghebrek aan rijden. Waarom zou ik mijn eigen vragen beantwoorden? Vervolgens schrijft u niemand is verplicht antwoord te geven? U heeft mijn antwoorden niet gelezen, dat is uw fout. Horseyfries heeft nog steeds geen antwoord gegeven, op de vraag op welke hand horseyfries buiten rijdt? En hoe zit het met travers, als schouder binnenwaarts is zoals u beide omschrijven? En hoe zit het dan met de quote's van Horseyfries, Duits is geen makkelijke taal zeker niet altijd de betekenis. De fout wordt gemaakt letterlijk te vertalen en als er geen woord voor is er maar een voor te bedenken. Mijn kennis is ook over het ambacht hoefsmid, maar ik weet wel wat contrastelling is.
Handleiding schreef:
In travers beweegt het paard zich in de richting, waarheen het kijkt - is gesteld.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:20

Als men buiten rijdt, rijdt men niet op een hand. Men heeft het paard links of rechts gesteld, en ja, dan zou je op die hand kunnen rijden, maar naar mijn idee is de term hand toch ondergeschikt aan de stelling, helemaal in het bos. Ook binnen trouwens, want als je op de linkerhand rechterstelling en -buiging hebt, dan word je linkerteugel plotseling toch echt je buitenteugel.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 16:50

clarence schreef:
Als men buiten rijdt, rijdt men niet op een hand. Men heeft het paard links of rechts gesteld, en ja, dan zou je op die hand kunnen rijden, maar naar mijn idee is de term hand toch ondergeschikt aan de stelling, helemaal in het bos. Ook binnen trouwens, want als je op de linkerhand rechterstelling en -buiging hebt, dan word je linkerteugel plotseling toch echt je buitenteugel.

Daar ben ik het volledig met je eens, dat bedoeld FS al enige antwoorden lang, zoals ik gelezen heb.
Het gaat er alleen om dat SB de enige zijgang is met een contrastelling (tegenovergestelde stelling van de richting die men rijdt).
Dat is gewoon een vaststaand fijt.
De andere zijgangen hebben de stelling (en dus ook buiging) in de richting waarna de beweging is.
Travers, Renvers en Appuyeren.
Dacht dat dat niet zo moeilijk te begrijpen is.