Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ninx schreef:nombrado schreef:even een uitleg op deze foto hoe ik het op zou lossen,
het paard loopt in de volte binnenzijde bol, wat ik in zon geval doe, is even heup/gewicht op bolle kant, en het paard wordt dan weer recht.
Dat is dan toch een tijdelijke correctie, alleen op het moment van het 'vergrijp'? 10 minuten later moet je dat dan weer corrigeren.
Ik begrijp wel wat je bedoelt natuurlijk, zo wordt het vrijwel overal geleerd... 'rijdt je paard tussen 2 teugels en 2 benen rechtuit.... "even bijtikken om het been onder de massa te krijgen".
HannahFrouk schreef:Over naar de orde van de dag. Ik ga vanmiddag boktmeiske Suus even vragen of ze nog een paar foto's wil maken van ons eigen rechtrichtgedoetje. Want ook al is dat geen hoog niveau en beheersen we de levade en de piaffe nog niet echt, feit blijft dat ik een retescheef paard heb waar ik graag op een goede manier verder mee wil werken. Dus wat dat betreft is elk goed (en respectvol) advies nog steeds van harte welkom.
Laten we dan met het bespreken van die foto's weer een prettige weg inslaan.
Woodstock schreef:Grappig Nombrado, hoewel je vaak het tegenovergestelde schrijft van wat ik doe, kan ik me wel vaak vinden in wat je schrijft![]()
Toevallig heb ik afgelopen week erg gehamerd op gewoon 'perfecte' simpele voltes. Het resultaat was verbluffend. Vervolgens heb ik schouderbinnen, travers, schouderbuiten en renvers gebruikt. Het viel me op dat deze oefeningen veel makkelijker gingen, maar ook dat ze nóg meer toevoegden aan het trainingseffect.
Ik kan me er dus zeker in vinden dat door correcte voltes en rechte lijnen, je eerst je paard recht moet maken, om te voorkomen dat de ongelijke spierspanning in de verzamelde oefeningen het paard scheef trekt.
!
Moll schreef:dus graag heel graag zou ik dan wel fotos willen zien en heel graag willen weten welke opleiding je nu genoten hebt , want je maakt me echt heel nieuwsgierig, kan ik het mischien ook gaan doen, thuis cursus?
mol
nombrado schreef:opleiding , namen is niet relevant
mijn zuiverste (zonder ego) leermeesters zijn mijn paarden
Professor schreef:nombrado schreef:opleiding , namen is niet relevant
Dan komt u niet veel verder, aangezien u geen correktie krijgt.
Leermeesters corrigeren nl, dat doen paarden niet, die geven aan wat fout is, maar geven er geen uitleg bij.
Vind het altijd heel goedkoop, de uitstpraak mijn paarden zijn mijn leermeesters.
Het getuigd van heb de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
nombrado schreef:hmm, paarden corrigeren wel
mits je er naar luisterd![]()
en wat je zegt, wel lekker goedkoop
kheb zeer veel hele goede leermeester, maar ook hele foute leermeesters gehad...
maar ik vraag u toch ook niet waar u uw opleiding genoten hebt?
als instructie aansluit waar ik ben, is het goed.
meer is er niet!
Jeannine schreef:@ Nombrado, dat geldt misschien voor jou dan, maar hoe goed ik ook naar mijn paard luister hij kan mij niet vertellen dat ik aan mijn houding moet werken, zoals bijvoorbeeld mijn onderrug moet gaan ontspannen. Dit is voor jou als ruiter misschien een simpel iets wat je van nature al doet, maar daar begint voor het probleem al.
Ik rijd al vanaf jongs af aan , maar altijd heel veel " foute" dingen aangeleerd gekregen en die zijn er nu echt zo moeilijk uit te krijgen. Ik heb echt correctie nodig van een instructreur.
Ik kan mij nog herinneren dat de man van wie ik les kreeg zijn paard een halve dag op de oprijlaan zette, aan het hek, met strotouwtjes vastgemaakt onder zijn buik om hem in de houding te plaatsen. Tjeez, ik word nu al misselijk als ik er aan denk.
Professor schreef:nombrado schreef:hmm, paarden corrigeren wel
mits je er naar luisterd![]()
en wat je zegt, wel lekker goedkoop
kheb zeer veel hele goede leermeester, maar ook hele foute leermeesters gehad...
maar ik vraag u toch ook niet waar u uw opleiding genoten hebt?
als instructie aansluit waar ik ben, is het goed.
meer is er niet!
Weet u, er is geen mens, geen ruiter hoe goed ook die zonder correktie kan.
Dan kan men nog zoveel luisteren naar zijn paarden, maar die geven de oplossing niet.
En wanneer u meent dat wel te kunnen, dan treft het toch, de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Moll schreef:zoals mij instructie zegt zelfs de beste ruiters kunnen zonder instructie en correctie, dit is gewoon onmogelijk, zelfs de heer kottas, krijgt vanaf de grond aanwijzingen, als zijn het simpelen zoals: "zuegelgewicht" en zoals ze in wenen zeggen paard rijden leer je nooit in 1 leven.....
mol
nombrado schreef:Professor schreef:opleiding , namen is niet relevant
Dan komt u niet veel verder, aangezien u geen correktie krijgt.
Leermeesters corrigeren nl, dat doen paarden niet, die geven aan wat fout is, maar geven er geen uitleg bij.
Vind het altijd heel goedkoop, de uitstpraak mijn paarden zijn mijn leermeesters.
Het getuigd van heb de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.