Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:20

Nou zeg, dit paard loopt te kijken, en ja, natuurlijk ziet dat er niet uit qua scheefheid. Het is oneerlijk om deze foto als uitgangspunt te nemen, het heeft niets, maar dan ook helemaal niets met rechtrichten te maken.

Daarbij, dit topic is tot voor kort opbouwend geweest, het zou fijn zijn als dat zo blijft....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:34

Jep, laten we afspreken alleen foto's te gebruiken die mensen zelf willen laten zien.
Anders krijgt het een hoog Story/ Prive gehalte.
Het was inderdaad reuze gezellig hier, dus hopelijk kan iedereen er straks mee leven dat mensen van mening verschillen... zelfs wanneer de ander dat foutief vind.
Het is heel leerzaam voor mij wanneer uitgelegd wordt WAAROM iemand dat foutief vind, maar wanneer de ander het daar pertinent mee oneens blijft is het gezelliger dat gewoon te accepteren :-)
Muchos gracias!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:34

Ninx schreef:
nombrado schreef:
even een uitleg op deze foto hoe ik het op zou lossen,
het paard loopt in de volte binnenzijde bol, wat ik in zon geval doe, is even heup/gewicht op bolle kant, en het paard wordt dan weer recht.

Dat is dan toch een tijdelijke correctie, alleen op het moment van het 'vergrijp'? 10 minuten later moet je dat dan weer corrigeren.
Ik begrijp wel wat je bedoelt natuurlijk, zo wordt het vrijwel overal geleerd... 'rijdt je paard tussen 2 teugels en 2 benen rechtuit.... "even bijtikken om het been onder de massa te krijgen".

nee,je begrijpt niet wat ik bedoel.
ik rijd mijn paard niet tussen 2 benen en 2 teugels.
ik rijd het paard in zijn eigen balans. ik tik dus niet bij, maar bespeel met mijn gewicht zijn evenwicht naar rechtheid.
en dat is een heel logische biomechanisch geheel.
een paard stuurt nl vanachteruit, dus zal je hem daar moeten recht houden.
bijtikken en been onder de massa, is iets wat ik NOOIT gebruik
ik bepaal nl niet, WAAR een paard zijn been onder de massa moet zetten om in een goede balans te gaan. dat kan hij nl zelf goed voelen als hij recht is/wordt.
een paard zal om zijn evenwicht te bewaren zelf heel goed weten wáar hij het achtebeen moet neerzetten (helemaal in een dragende functie) anders valt ie om :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 10:38

Ik zal het nog 1 keer heel duidelijk uitleggen, als mensen zich hier na deze post niet aan houden haal ik er een mod bij en laat ik het topic gewoon op slot zetten. Houd een enkele persoon zich er niet aan dan heb ik het verzoek om dit dan stelselmatig te negeren en daarnaast gewoon verder te gaan met het bespreken van foto's. Ik heb er echt he-le-maal geen zin in om een tot nu toe hartstikke leuk en informatief topic te laten verpesten door dat eeuwige bokt-discussietoontje. Diegene die de schoen past moet hem maar aantrekken, ik heb geen bepaalde persoon in gedachten ik heb het gewoon over de sfeer die NU ontstaan is.

Het is (nog steeds) heel eenvoudig. De bedoeling van dit topic is:

* EIGEN foto's plaatsen (en zeker niet die van een ander die daar niet om gevraagd heeft)
* Bij de foto's uitleggen waar je aan werkt, wat je doelen zijn, wat je probleem is en wat voor oefening je aan het doen bent.
* Mensen die zelf ook met rechtrichten bezig zijn en hierin les hebben kunnen dan op DIE foto's hun EIGEN visie geven.

Wat NIET toegestaan is:
* Discussies van andere fora hier bespreken
* Elkaars methode kritisch ter discussie stellen of elkaars commentaar kritisch aanvallen. De persoon die de foto's plaatst vraagt namelijk om advies en NIET om een discussie. De persoon die de foto plaatst kan zelf wel beslissen wat hij met het advies wil doen, dat hoef je niet onderling uit te vechten. Je legt dus bij een foto alleen uit HOE je een bepaald probleem zelf zou oplossen. Als je daarbij je paard aanraakt, niet aanraakt, buigt of niet buigt, onder- of over laat treden of ondersteboven houdt, maakt niet uit, zolang je maar kunt uitleggen waarom je zou doen wat je adviseert aan die persoon.
* Kritiek leveren op een persoon zelf afgezien van zijn/haar methode. Daar heeft sowieso niemand wat aan en dat doe je maar gewoon per PB.
* Ver uitwijden over methodes zonder dat dat iets met een bepaalde foto of een concrete vraag te maken heeft
* (foto's quoten)

In principe is dit topic er dus ALLEEN voor om advies te geven bij geplaatste foto's en het advies uit te leggen. Heel simpel! :( .

Voor elk ander doel moet je een EIGEN topic openen.

Ik hoop dat ik nu heel erg duidelijk ben geweest want ik heb er nu echt genoeg van.

Over naar de orde van de dag. Ik ga vanmiddag boktmeiske Suus even vragen of ze nog een paar foto's wil maken van ons eigen rechtrichtgedoetje. Want ook al is dat geen hoog niveau en beheersen we de levade en de piaffe nog niet echt, feit blijft dat ik een retescheef paard heb waar ik graag op een goede manier verder mee wil werken :( . Dus wat dat betreft is elk goed (en respectvol) advies nog steeds van harte welkom.

Laten we dan met het bespreken van die foto's weer een prettige weg inslaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:42

HannahFrouk schreef:
Over naar de orde van de dag. Ik ga vanmiddag boktmeiske Suus even vragen of ze nog een paar foto's wil maken van ons eigen rechtrichtgedoetje. Want ook al is dat geen hoog niveau en beheersen we de levade en de piaffe nog niet echt, feit blijft dat ik een retescheef paard heb waar ik graag op een goede manier verder mee wil werken :( . Dus wat dat betreft is elk goed (en respectvol) advies nog steeds van harte welkom.

Laten we dan met het bespreken van die foto's weer een prettige weg inslaan.

heb je een foto van jou en paard waar je tegen aanloopt?
dan kan ik je misschien uitleggen wat ik bedoel, wat je kan doen in dat geval en zou je het vanmiddag kunnen oefenen/voelen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:39

Woodstock schreef:
Grappig Nombrado, hoewel je vaak het tegenovergestelde schrijft van wat ik doe, kan ik me wel vaak vinden in wat je schrijft :+

Toevallig heb ik afgelopen week erg gehamerd op gewoon 'perfecte' simpele voltes. Het resultaat was verbluffend. Vervolgens heb ik schouderbinnen, travers, schouderbuiten en renvers gebruikt. Het viel me op dat deze oefeningen veel makkelijker gingen, maar ook dat ze nóg meer toevoegden aan het trainingseffect.

Ik kan me er dus zeker in vinden dat door correcte voltes en rechte lijnen, je eerst je paard recht moet maken, om te voorkomen dat de ongelijke spierspanning in de verzamelde oefeningen het paard scheef trekt.

!

haha, ik weet nog een leuke oefening voor je....en echt rete lastig in het begin. :+
rijd met lange teugels (dus echt aan het gespje vasthouden) het liefst zonder zadel (dan voel je meer)
ga in een heel laag tempo draven (heel klein) en doe in elke hoek een kleine volte 8-)
Probeer goed te voelen, of het paard vanachter de volte inzet.
lukt het niet? dan is je paard nog iets scheef.
een volte rijd je in door iets je gewicht op de buitenkant te plaatsen (minimaal anders glij je eraf)
als het paard de volte ingaat, weer recht boven je paard zitten
vervolgens zie je je paard in de juiste stelling keurig een volte rijden (mits hij recht gericht was)
opperste concentratie
het paard mag niet versnellen in de volte (ook zon handig truukje van ze)

kben benieuwd :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:42

Moll schreef:
dus graag heel graag zou ik dan wel fotos willen zien en heel graag willen weten welke opleiding je nu genoten hebt , want je maakt me echt heel nieuwsgierig, kan ik het mischien ook gaan doen, thuis cursus?

mol

opleiding , namen is niet relevant
mijn zuiverste (zonder ego) leermeesters zijn mijn paarden ;)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:44

Hey hallo! :wave: Ik zal me ook maar eens melden hier als een geintereseerde meelezer die nog maar net begonnen is met 'rechtrichten'...ik zet het maar tussen aanhalingstekens want ik weet niet zeker of het ook wel de officiele benaming wel is waar we mee bezig zijn..

Goed, wat doe ik nu dan?
Nou na een aantal weken terug een clinic op de Balingehof mee gedaan te hebben met werken aan de hand merkte ik dat mijn paard daarna veel beter ging lopen, meer balans kreeg en meer souplesse en werd rechter onder het zadel :)
Het was ook erg leuk om te doen en ik heb daardoor veel meer inzicht gekregen wat er nu eigenlijk echt gebeurd met een paardenlichaam, beenzetting enz.
Door de oefeningen aan de hand kreeg hij het makkelijker onder het zadel, hij snapte het waarschijnlijk beter en ik kon me beter focussen op de juiste hulpen en doel van de oefeningen en dan vooral ook om subtieler te blijven en de ontspanning te behouden.

Wat is mijn doel?
Ik rijd western, volgens mij ben ik de enige westernruiter hier nu? Maar goed ik ben dus bezig mijn paard en mezelf op te leiden voor de reining en heb daar ook les voor.
En ja daar heb je ook een soepel en in balans gereden paard voor nodig natuurlijk!
Buiten de specifieke reining trainingen/lessen om wil ik zelf mijn paard kunnen controleren op rechtheid, balans etc. op een goede manier en dat mis ik tot nu toe een beetje in de westernwereld.Het is vaak alleen maar corrigeren aan de teugels en aan in het goede spoor lopen bijv word weinig aandacht aan besteed net zoals de vele klassieke oefeningen om souplesse te verkrijgen daar erg weinig tegenkom...wel in andere vormen maar tot nu toe niet bevredigend genoeg naar mijn gevoel.
Ik denk dit beter te kunnen doen door me ook bezig te houden met dit soort werken aan de hand en een beetje als basis te gebruiken voor het verdere rijden en ook voor de afwisseling.
Ik was eerst huiverig om te beginnen omdat western natuurlijk geen oprichting vraagt en geen/weinig aanleuning op het bit maar tot nu toe heb ik daar geen enkel probleem mee gehad en kunnen de basis-oefeningen tot nu toe gewoon goed uitgevoerd worden.
We zijn dan ook beginners en sommige oefeningen zal ik nooit gaan vragen denk ik maar wel iets wat er op lijkt en waar je paard ook lichamelijk sterk genoeg voor moet zijn.

Het is voor mij over het algemeen erg logisch wat er hier geschreven is maar soms ook moeilijk te volgen aangezien ik natuurlijk ook maar een ontzettende beginner ben en de uitdrukkigen zoals sb, traver enz niet gewend ben vanuit de westernwereld.
Als kind ben ik ooit begonnen met dressuur maar daar is niets van blijven hangen :D

Ik hoop dat ik zo een beetje een goed beeld hier neer heb kunnen zetten waarom ik hier meelees en waarom ik het mega interessant vind allemaal!Zijn er vragen, stel ze gerust! :D

Ik zal proberen van de week ook nog foto's te laten maken als wij aan de hand bezig zijn om zo een beetje een beeld erbij te kunnen geven hier van ons en commentaar/advies is welkom! :j
Zelf zal ik weinig commentaar/advies nog kunnen geven op anderen omdat ik nog heel veel moet leren maar juist door de anderen die plaatsen maakt het dit topic wel enorm leerzaam voor mij +:)+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:49

nombrado schreef:

Dan komt u niet veel verder, aangezien u geen correktie krijgt.
Leermeesters corrigeren nl, dat doen paarden niet, die geven aan wat fout is, maar geven er geen uitleg bij.
Vind het altijd heel goedkoop, de uitstpraak mijn paarden zijn mijn leermeesters.
Het getuigd van heb de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:57

Professor schreef:
nombrado schreef:

Leermeesters corrigeren nl, dat doen paarden niet, die geven aan wat fout is, maar geven er geen uitleg bij.
Vind het altijd heel goedkoop, de uitstpraak mijn paarden zijn mijn leermeesters.

hmm, paarden corrigeren wel
mits je er naar luisterd <3
en wat je zegt, wel lekker goedkoop ;)

kheb zeer veel hele goede leermeester, maar ook hele foute leermeesters gehad...
maar ik vraag u toch ook niet waar u uw opleiding genoten hebt?
als instructie aansluit waar ik ben, is het goed.
meer is er niet!
Laatst bijgewerkt door nombrado op 28-03-10 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:58

@ Professor dat ben ik met je eens. Sinds ik les krijg van mijn huidige instructrice vallen de puzzelplaatjes eindelijk een beetje in elkaar. Dit had ik never nooit niet samen met mijn paardje op kunnen lossen.

Jeannine

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:03

@ Nombrado, dat geldt misschien voor jou dan, maar hoe goed ik ook naar mijn paard luister hij kan mij niet vertellen dat ik aan mijn houding moet werken, zoals bijvoorbeeld mijn onderrug moet gaan ontspannen. Dit is voor jou als ruiter misschien een simpel iets wat je van nature al doet, maar daar begint voor het probleem al.

Ik rijd al vanaf jongs af aan , maar altijd heel veel " foute" dingen aangeleerd gekregen en die zijn er nu echt zo moeilijk uit te krijgen. Ik heb echt correctie nodig van een instructreur.

Ik kan mij nog herinneren dat de man van wie ik les kreeg zijn paard een halve dag op de oprijlaan zette, aan het hek, met strotouwtjes vastgemaakt onder zijn buik om hem in de houding te plaatsen. Tjeez, ik word nu al misselijk als ik er aan denk.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:10

nombrado schreef:

kheb zeer veel hele goede leermeester, maar ook hele foute leermeesters gehad...
meer is er niet!

Weet u, er is geen mens, geen ruiter hoe goed ook die zonder correktie kan.
Dan kan men nog zoveel luisteren naar zijn paarden, maar die geven de oplossing niet.
En wanneer u meent dat wel te kunnen, dan treft het toch, de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:10

Jeannine schreef:
@ Nombrado, dat geldt misschien voor jou dan, maar hoe goed ik ook naar mijn paard luister hij kan mij niet vertellen dat ik aan mijn houding moet werken, zoals bijvoorbeeld mijn onderrug moet gaan ontspannen. Dit is voor jou als ruiter misschien een simpel iets wat je van nature al doet, maar daar begint voor het probleem al.

Ik rijd al vanaf jongs af aan , maar altijd heel veel " foute" dingen aangeleerd gekregen en die zijn er nu echt zo moeilijk uit te krijgen. Ik heb echt correctie nodig van een instructreur.

Ik kan mij nog herinneren dat de man van wie ik les kreeg zijn paard een halve dag op de oprijlaan zette, aan het hek, met strotouwtjes vastgemaakt onder zijn buik om hem in de houding te plaatsen. Tjeez, ik word nu al misselijk als ik er aan denk.

er is ook niks mis met instructie (tenslotte geef ik zelf ook les)
dat hoor je mij niet zeggen....en ik heb eerder aangegeven, dat het belangrijk is in het begin dat iemand je handvaten aangeeft, waarmee je verder kan.
het maakt daarin niet uit waar je bent, het gaat erom, dat je leert voelen, vanuit jezelf, of het paard goed loopt of niet . en bewust naar je eigen houding en zit kan kijken/voelen.
daarin is het in het begin zeker van belang, dat je ogen krijgt die dit signaleren in het begin.
het gaat erom, dat jij voelt dat het goed gaat...

als iemand mijn paard heeft gereden, die zelf niet recht is (en dat hoeft echt maar 10 minuten te zijn) voel ik meteen aan mijn paard , hoe scheef de ruiter is, waar, en wat ze eraan kan doen...
zo nauw luisterd je eigen zit als inwerking op een paard.
met de ruiterhouding moet dus begonnen worden....altijd, en dat mis ik bijna in elke instructie.
zo werk ik, en wat voor naampje of goeroe erachter hangt, is voor mij niet van belang.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:12

Professor schreef:
nombrado schreef:

meer is er niet!

Weet u, er is geen mens, geen ruiter hoe goed ook die zonder correktie kan.
Dan kan men nog zoveel luisteren naar zijn paarden, maar die geven de oplossing niet.
En wanneer u meent dat wel te kunnen, dan treft het toch, de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

wie was er eerder....de kip of het ei :D

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:21

Het is wel zo dat nu ik les krijg en beter begin te voelen ik uit mezelf sommige dingen weet op te lossen. Ik krijg meer gevoel en ik vind het daarom ook fijner om met bontje te rijden, want dan voel ik de dingen zoveel sneller.

Tot later , ik ga mezelf even een schop onder mijn kont geven en een heerlijke buitenrit maken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:28

Het is een groot gevaar, om te denken dat men altijd gelijk heeft met zijn gevoel.
Juist een mens bedriegt zichzelf er enorm mee.
Maar rijtechnisch gevoel en het gevoel zijn voor mij totaal andere dingen.
En dat laatste laat de mens vaak in de steek.
Rijtechnisch gevoel is het aanvoelen van paarden bij het rijden.
Maar het gevoel kan vaak de ruiter, en ook andere sporters geheel in de weg staan.
Daarom zijn er trainers en instructeurs in alle sporten.
Goede instructie is als een spiegel, die weergeeft wat fout is en goed, die wat fout is gecorrigeerd terug geeft, zodat de fout eruit is.
Niemand kan mij vertellen dat je alles aan kunt voelen, daarmee bedoel ik het "goed" aan kunt voelen.
Dat leer je alleen met behulp van je trainer of instructeur.
En daar fijl je altijd weer aan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:56

zoals mij instructie zegt zelfs de beste ruiters kunnen zonder instructie en correctie, dit is gewoon onmogelijk, zelfs de heer kottas, krijgt vanaf de grond aanwijzingen, als zijn het simpelen zoals: "zuegelgewicht" en zoals ze in wenen zeggen paard rijden leer je nooit in 1 leven.....

mol

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:28

Moll schreef:
zoals mij instructie zegt zelfs de beste ruiters kunnen zonder instructie en correctie, dit is gewoon onmogelijk, zelfs de heer kottas, krijgt vanaf de grond aanwijzingen, als zijn het simpelen zoals: "zuegelgewicht" en zoals ze in wenen zeggen paard rijden leer je nooit in 1 leven.....

mol

Dat zeggen ze niet alleen in Wien.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 21:08

nombrado schreef:
Professor schreef:

[/quote]

Professor en Nombrado (met een heeeele diepe zucht), dit is NIET relevant voor het topic.
Vecht dit a.u.b. via de PB uit wie waar opgeleid is.

Over naar on-topic graag

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 22:11

Miss PK welkom in het topic.
En nee, je bent grappig genoeg niet de enige westernruiter hier, want ik ben net begonnen met westernrijden (met een ander, jong paard) en die moet er straks ook aan geloven, aan het rechtrichten, omdat ik het gewoon heel nuttig vind, ook voor die discipline.
Ik ga geen reining rijden, maar trail en pleasure. Maar voor reining lijkt het me ook heel nuttig!

Nou, daar zijn we dan met nieuwe filmpjes.
Kan iedereen z'n energie DAAR op richten. Want er zal vast veel over te zeggen zijn.

Even alles opfrissen:

Paard is Arabier, 18 jaar oud, ex-renpaard, snel last van kou en van z'n spieren, en linksgebogen. Hij kraakt behoorlijk als hij zijn rechterbeen goed moet onderbrengen. Tot 3 weken geleden ging hij redelijk aardig deze winter door maar toen kreeg hij opeens weer last van meer stijfheid. Heb er qua oefenen toen een schepje bovenop gedaan, hij is toen ook behandeld door een mij bekende osteopaat maar eerlijk gezegd is het daardoor niet beter geworden (integendeel? kweet niet).

Vandaag ging het beter dan gisteren, maar hij blijft "narrig", heeft duidelijk last van z'n spieren en krijgt zijn kont er zowat niet onder. Volgens mij lukt het hem op dit moment ECHT niet. De vraag is hoe ik hem nu nog kan verbeteren? Eerder ging het gewoon veel beter!!! Dus ik baal er best wel van dat we zo'n terugval hebben.

Op de volte is het een probleem dat hij z'n lichaam vrij stijf houdt (hij brengt wel z'n hoofd naar binnen maar de rest blijft stijf) en zwaait z'n achterkant naar buiten. Dat deed hij eerder ook maar niet zo sterk als nu.

Met dank aan Susupluus voor de filmpjes.

Ik heb eerst een filmpje van hoe hij uberhaupt zijn achterbenen optilt. Misschien denk je "waarom plaatst ze DAT nou" maar ik vind het er soms eigenaardig uitzien en hij tilt soms z'n benen heel scheef op. NB het heeft al een hele tijd gekost om hem te wennen aan dat getik tegen z'n achterbenen, maar nu verdraagt hij het manhaftig :D
http://www.youtube.com/watch?v=EnQV1xDFj10

Stap linksom op de volte (ik vind dus dat hij hier als een soort kip loopt alleen dan een kip met hoeven)
http://www.youtube.com/watch?v=v06pe9x7x7Q

Stap linksom op de hoefslag. Dit gaat beter vind ik. Kijk eens naar m'n hand, hoewel hij redelijk gespannen is, heb je toch niets in je hand. Ik kan het touw in m'n losse hand leggen en hoef alleen maar af en toe te corrigeren. Het probleem zit in de achterkant.
http://www.youtube.com/watch?v=kQSO24eKucA

Toen probeerden we een drafje. Dit plaats ik vooral om te laten zien hoe het NIET gaat, ik vind dit namelijk zelf weinig zin hebben qua rechtrichten omdat hij 1) te hard gaat en 2) zijn achterhand uitzwaait. Ik heb het dus ook niet veel gedaan. Erg ontspannen is het ook niet (is hij ook helemaal niet van plan en zeker niet als hij last van z'n spieren heeft). De kaboutertjes liggen wel op de loer zeg maar. Als ik er zelf naar kijk, denk ik: oh oh oh .... dat ging eerder een stuk beter. ;(
http://www.youtube.com/watch?v=L4I5DCCzIzg

Rechtsom
http://www.youtube.com/watch?v=KREQvXmrgpE

Linksom (gaat iets beter)
http://www.youtube.com/watch?v=ip-Irxa7rBg

Het ubertreten (of was het nou schenkelen?) heb ik ook even geprobeerd. Voor het gemak heb ik beide teugels in 1 hand genomen (hij snapte het nog niet helemaal). Geen idee of dit nou goed is voor een eerste keer maar dat hoor ik juist graag en ook of dit nu voor hem op dit moment een goede oefening is
http://www.youtube.com/watch?v=C3_WQzEdIuU

Rechtsom
http://www.youtube.com/watch?v=zlJ6hYtqiyg

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:24

Ik zal even in het kort reageren op de filmpjes

als je een paard met hoofd naar binnenbuigt, hetzij met druk of zonder, kan je geen rechtheid in het bekken verwachten en zal er meer belasting op de voorhand zijn.
de ondersteunende buitenteugel is los, terwijl die functie in deze oefening veel belangrijker is dan het naar binnenkijken.
je zie ook dat ze het vanuit de vh doet en geirriteerd raakt.
haar linkerschouder is pijnlijk, precies achter het schouderblad.
het is een spier of pees.
wat ik zou doen met haar, in dit geval, is juist recht longeren(of grote volte) of rijden, langzaam tempo en haar leren dat ze vanachteruit begint.
voor haar is dit extra moeilijk daar ze en gebouwd is snel te kunnen rennen, dus stuwen en nu moet leren dragen, dus andere spieren gaat aanspreken.
zowel in stap als in draf langzaam tempo, waarin ze duidelijk goed spoort met achter en voor...(dat is dus 2 lijnen, buitenvoorbeen en achterbeen en binnenvoorbeen en achterbeen)
met de oefeningen hoe je ze zo uitvoerd, belast je teveel haar schouder en voorbenen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 22:31

Bedankt voor de reactie Nombrado (ik had trouwens je andere post vanmorgen niet meer gelezen, ik was al weg).

De buitenteugel is naar mijn idee echt NIET los, ik heb er juist de hele tijd op gelet dat ik wat druk geef op de buitenteugel op het moment dat het binnenachterbeen naar voor moet. In draf is de buitenteugel idd wel veel losser, maar als ik daar druk geef dan verniel ik de boel naar mijn idee, dus dat heb ik niet gewaagd (dan krijg ik alleen maar enorm veel strijd).

Ik begrijp wel dat hij (tis een 'hij") moet leren dragen ipv stuwen, maar HOE en met welke oefeningen stimuleer je dat dan? Je zegt "zowel in stap als draf langzaam tempo". Maar HOE krijg je dan die achterhand eronder? En hoe werk ik dan aan die scheefheid en zijn onvermogen om dan rechterachterbeen naar voor te krijgen? Dat begrijp ik dan nog niet.

Een langzaam tempo klinkt mooi maar dat zit er dus juist op dit moment niet in. Dus dan wordt het helaas een beetje een kip-of-ei verhaal (sorry voor de uitdrukking), hij kan immers niet langzaam en gedragen lopen als hij zo stijf blijft lopen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:43

Bij het uebertreten filmpje zijn jullie al aardig op de goede weg, echter mag je hem nog veel rechter houden aan de voorkant, echt zo min mogelijk stelling. Dus eigenlijk: de buitenschouder NOG meer begrenzen. Zodoende moet hij achter meer gaan doen en kan hij niet meer de helft van de opgewekte energie van achter, er aan de buiten-voorkant weer uitlopen maar moet dit dus in zijn lijf gaan gebruiken.

En hoe meer hij overstapt, hoe langzamer je hem laat gaan. Je zegt, langzamer is geen optie, maar toch zou ik dat hem gaan opleggen, als hij te snel stapt raffelt hij zijn passen af en die moet hij nou juist gaan afmaken om te leren goed te dragen.

Uebertreten is overigens ernstig goed voor het bekken en de banden die zich in de achterhand bevinden, dit helpt jullie vast weer een stuk verder lichamelijk.

Dan je kaboutertje filmpje: Het tempo van de draf is daar prima, mag wel iets langzamer maar voorlopig is dit werkbaar. Echter is ook hier je buitenteugel inwerking te weinig, hij hangt zelfs behoorlijk los, waardoor hij achter weer niet genoeg hoeft te doen. Ik weet wel zeker dat als je die meer opsluit, ook het tempo zal zakken. Ook zal het makkelijker worden het achterbeen te plaatsen als je hem buiten meer opsluit.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:07

Hoe gaat HannahFrouk u met western riding rechtrichten?