Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:50

Het grappige is dat ik de fries sneller voor elkaar had dan de kwpn'er :D deze was wel erg rijtypisch inderdaad met voor een fries vlakkere gangen. Ze kon bijvoorbeeld heel mooi strekken en middengalop.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:54

De tweede draf is een meer gedragen draf dan een arbeidsdraf.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:01

Ik heb echt nog nooit van een tweede draf gehoord. Vind het eigenlijk ook onzin er zijn al 4 soorten draf, krijg zo het idee dat mensen er dan een volgende bij verzinnen omdat ze 2 van de 4 soorten niet voor elkaar krijgen (verzameld en arbeidsdraf) en er dan maar gewoon een tweede draf van maken, dat het tenminste nog iets is in plaats van geen van beide :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:02

Ja zo ken ik m ook, als een meer gedragen draf en sommige paarden die verder ontwikkeld zijn, daar bedoel ik mee op een hoger Nivo opgeleid zijn kunnen die draf aan.
Ik denk dat het een gevolg is van een goede spierontwikkelijng en juiste opleiding dat een paard mooier, sterker en meer van de grond af kan gaan draven, Je ziet soms paarden op een passage achtig manier draven en dat noemen ze dan ook wel de tweede draf, maar dan als negatief, want die worden idd traag zoals iemand eerder al postte en zijn er niet uit te rijden.
Ik vind t beeld van de Franse school niet mooi, het paard vind ik te hoog opgericht en denk daardoor te vlak stekerig in t voorbeen.
Samen met de tactfouten niet mijn ding.
Ute vind ik genieten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:15

knollentuin schreef:
Ik vind t beeld van de Franse school niet mooi, het paard vind ik te hoog opgericht en denk daardoor te vlak stekerig in t voorbeen.
Samen met de tactfouten niet mijn ding.
Ute vind ik genieten

Nee ik ook niet, maar ik durf t bijna niet meer te zeggen :D :D :D

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:24

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie van onze ontwikkeling vinden.
Afbeelding
De laatste galop foto treed hij met rechtsachter totaal niet onder (en dan bedoel ik niet op het moment dat de foto genomen is, maar als hij zijn been neer zet dat is waarschijnlijk ook te zien dat dit been niet goed er onder wordt gezet. De osteopaat is geweest om blokkades er uit te halen en morgen gaan we dan weer beginnen met het rechterachterbeen sterker maken). Zoals jullie zijn rijd ik nog niet met bit, ik zat met hem nog heel erg in het communicatie gedeelte en vanaf morgen beginnen we dus rijtechnisch dingen op te pakken. (Eerst vanaf de grond en daarna weer er op).
Ik ben er zelf eigenlijk heel trots op, ondanks dat er natuurlijk heel veel te doen is. Hij is tegenwoordig heerlijk ontspannen en daar heb ik dan ook echt heel erg lang voor nodig gehad (8 maanden om precies te zijn).
Laatst bijgewerkt door xxdomiixx op 02-03-16 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:25

Tja, het filmpje van PK vind ik ook niet echt wat. Ik krijg spontaan medelijden met het paard als het in de piaffe een paar keer zichtbaar wordt gecorrigeerd zijn hoofd hoog te houden.
Uta mag ik graag zien.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:31

Ik haal altijd een heleboel goede dingen uit de filmpjes van PK maar vind dit filmpje inderdaad ook niet zo super. Ik vind de hoofd hals houding enigszins een trucje in dit filmpje. Het paard wordt met de hand op die hoogte gesteld; niet omdat hij van achteren dusdanig zakt dat hij zichzelf opricht. De mate van oprichting van de hals vind ik disproportioneel tov de mate van zakken in de achterhand.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:33

xxdomiixx: ik vind je paard er vooral beter uitzien. Over het rijden kan ik in dressuurmatige zin niet echt iets zeggen. Ik heb zelf namelijk niets met rijden met halster en touw (voor de lol een keer misschien, maar niet om mijn paarden te trainen).

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:36

Horseware schreef:
xxdomiixx: ik vind je paard er vooral beter uitzien. Over het rijden kan ik in dressuurmatige zin niet echt iets zeggen. Ik heb zelf namelijk niets met rijden met halster en touw (voor de lol een keer misschien, maar niet om mijn paarden te trainen).

Hij is inderdaad ook flink veel aangekomen (was de bedoeling) en ook mentaal is hij heel erg vooruit gegaan. Ik ben ook niet dressuurmatig aan de slag geweest, klopt, dit is puur communicatie. Ik wil eerst dat hij compleet alleen op mijn zit te rijden is een daarna pas met bit en contactteugel rijden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:39

Dan ben je zo te zien goed op weg. Het ziet er vriendelijk en rustig uit :j Ook leuk om de blik in de ogen te vergelijken tussen de bovenste en onderste foto's.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:45

Horseware schreef:
Dan ben je zo te zien goed op weg. Het ziet er vriendelijk en rustig uit :j Ook leuk om de blik in de ogen te vergelijken tussen de bovenste en onderste foto's.

Dankjewel :) heel blij dat het er vriendelijk en rustig uitziet *\o/* ik vergelijk het inderdaad ook heel vaak, heb ook een topic van het afgelopen jaar met hem en kijk daar ook steeds naar de verandering. Ik ben benieuwd waar we over 2-3 maanden zijn :)
Spoiler:
mensen die geïnteresseerd zijn in het topic, ik heb een link er naar toe in mijn onderschift.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:01

Een groot compliment xxdomiixx. Ik vind het mooi om te zien dat je dit paard met veel geduld aan het opknappen bent en werkt aan een goede communicatie. Hij ziet er nu uit als een gezond paard, ik schrok best wel van het eerste plaatje.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:02

Wat betreft het filmpje van PK, jullie zien kennelijk nog een zakkende achterhand. Ik zie een achterbeen volledig achter het paard, een weggedrukte rug als gevolg van een valse oprichting. Paard verliest takt, kantelt en lijkt het gevraagde niet aan te kunnen. Zeker geen beeld waar ik met mijn < 10.000 euro paard naar streef. Ik kan het echt niet mooi of een voorbeeld vinden. Filmpje van Ute is inderdaad erg fijn!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:03

knollentuin schreef:
Je ziet soms paarden op een passage achtig manier draven en dat noemen ze dan ook wel de tweede draf, maar dan als negatief, want die worden idd traag zoals iemand eerder al postte en zijn er niet uit te rijden.

Dat is geen tweede draf, maar zweefdraf.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:08

Watermill schreef:
Een groot compliment xxdomiixx. Ik vind het mooi om te zien dat je dit paard met veel geduld aan het opknappen bent en werkt aan een goede communicatie. Hij ziet er nu uit als een gezond paard, ik schrok best wel van het eerste plaatje.

Dankjewel voor het compliment :D hij was de winter heel slecht doorgekomen bij de vorige eigenaar (die overigens echt het beste voor had met hem en hem speciaal voor mij "vasthield" tot ik zeker wist of ik hem kon onderhouden).

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:12

xxdomiixx schreef:
Ik heb echt nog nooit van een tweede draf gehoord. Vind het eigenlijk ook onzin er zijn al 4 soorten draf, krijg zo het idee dat mensen er dan een volgende bij verzinnen omdat ze 2 van de 4 soorten niet voor elkaar krijgen (verzameld en arbeidsdraf) en er dan maar gewoon een tweede draf van maken, dat het tenminste nog iets is in plaats van geen van beide :')

Dat jij er nog nooit van gehoord hebt wil niet zeggen dat het onzin is. Heb je de gegeven info wat betreft de 2e draf überhaupt wel gelezen vraag ik me af?

Wat je foto's betreft: Paard is qua conditie zeker opgeknapt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:16

Ik heb inderdaad ook wel vaker van de term tweede draf gehoord

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:17

Kan je ieder paard de 2e draf aanleren of zijn dat van die super getalenteerde paarden die dat kunnen?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:25

Ik denk dat de meesten het kunnen (leren). Misschien Tinkers en aanverwante soorten niet, maar je hoeft zeker geen paard vanaf 10.000 euro voor te hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:27

Er heeft niet al te lang geleden een filmpje gestaan van een schimmel die als jong paard nog behoorlijk krabbelde en daarna 10x zo ruim bewoog.
Ik weet echter niet meer wie hem geplaatst heeft maar het verschil was dag en nacht.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:29

In principe is het gewoon een gevolg van correct trainen. Bij het ene paard is het wel spectaculairder om te zien dan bij de andere. Het grappige is dat de eenvoudigere, kleiner lopende paarden vaak een makkelijkere en mooiere tweede draf hebben dan van nature spectaculaire, grote bewegers.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:30

Lante schreef:
xxdomiixx schreef:

Dat jij er nog nooit van gehoord hebt wil niet zeggen dat het onzin is. Heb je de gegeven info wat betreft de 2e draf überhaupt wel gelezen vraag ik me af?

Ik zeg niet dat het onzin is maar dat ik het onzin vind. Ja ik heb het gelezen en juist daarom vind ik dat, ik zie de meerwaarde er niet van in als er al verzamelde draf - arbeidsdraf - uitgestrekte draf en verrruimde draf (of zijn die laatste twee het zelfde?) zijn.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:30

Ga ik me eens in verdiepen, hij kan al wel mooi draven, al zeg ik het zelf :) vooral nu ik wat meer in de oprichting rij en schakelwerk meeneem.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:32

@domi, is toch gewoon mooi om te zien als ze wat extra bewegen? Zie het als extra training om paard sterker te krijgen waardoor hij zijn natuurlijke show bewegingen onder het zadel kan laten zien.