Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:45

ik zie voornamelijk dat de oren naar voren zijn, geen straat gezwiep, geen overdriven zweten etc.

of zie ik het verkeerd? tact verlies zie ik ook maar dan wijd ik aan de manier van trainen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:47

Dat van die oren en staart gezwiep zie ik ook niet... maar ik heb dus meer dingen die ik zie als uitingen van spanning... als die uitingen die jij benoemt er zijn ben je volgens mij al over een grens heen...
en naar voren gespitste oren zijn voor mij ook niet altijd positief... heb ze zelf tijdens het rijden het liefst of wat afhangend of bewegend naar ruiter gericht.

Taktverlies betekend toch iets... dat er iets verkeerd is gegaan (stap 1 in het skala zelfs)... ik denk bijv. dan dat er een communicatiefout (en dat levert spanning op) of dat paard ergens zich vasthoudt in het lichaam (en dat is ook spanning)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:52

:wave: Hallo... kan iemand mij uitleggen waarom de teugelvoering gaat zoals 'ie gaat in het filmpje van Simpelman? En is de spanning die jullie zien in het filmpje (ik stoor me ook aan de taktfouten) misschien te wijten aan de omgeving... Of zou dat ook niet uit moeten maken wat jullie betreft?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:54

Simpelman schreef:
Op 1:00min en op 2:00min en op 2:50min.
Dit paard kostte 10.000

https://www.youtube.com/watch?v=jps284rd2DI

Ergens vind ik het erg mooi, maar het omhoog gooien van de hals en het kauwen vind ik toch niet helemaal prettig ogen

Nu zie ik het vaker maar wil ik toch de vraag even stellen hier:
Hoort een paard op degelijk nivo zijn achterbenen niet op te tillen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:55

Air schreef:
Babootje, misschien is het eens goed om aan zelfreflectie te doen? Jij was diegene die mij zij dat ik het in de verkeerde context zag.
De woorden van Simpelman verdraaide je naar de ruiter trekt, terwijl dat nergens geschreven stond.
Sinds je hier binnen bent komen vallen ben je bezig met steken onder water, over ieder woord wat Simpelman schrijft val je.

Als mensen kritiek hebben op foto's of filmpjes die je plaatst is daar altijd een ''maar'', terwijl je zelf heel goed kritiek kan uiten en naar kan overkomen met je teksten. Horseware reageert ergens op en je plaatst het commentaar direct in twijfel want ''Ik heb ze niet gezien Horseware. Geprobeerd je filmpjes terug te vinden in het topic maar stonden allemaal prive. Ik heb 1 x een longeer filmpje gezien waarbij ik het paard (weliswaar ontspannen) maar wel op de voorhand vond.''.
Ik krijg hier een nare bijsmaak van, een gevoel van ''ik ben beter dan zij, alleen wat ik zeg kan kloppen''.

En dan vind je het blijkbaar ook nog gek ook dat we het niet allemaal met je eens zijn, terwijl dat, als je dit topic al wat langer volgt, alleen maar compleet logisch zou moeten zijn.

Ik krijg dus ook een flauw vermoeden dat je maar al te goed weet dat waar je Simpelman nu van beschuldigt daar juist zelf mee bezig bent.

Wat is precies je doel in dit topic? Wil je iets toevoegen? Denk je dat dan bovengenoemde opmerkingen en opmerkingen als ''nu val je door de Simpelman(d))'' iets toevoegen? Dat daarmee anderen naar je willen luisteren?

Dit is een discussietopic Air. Waar ook ik mijn mening mag geven of tips o.i.d. Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat ik altijd "gelijk" moet hebben. Dat is jouw interpretatie. Ik vind wel dat als je iets beweert, dat je dat dan moet onderbouwen. Hetzij met een bron, hetzij met fotomateriaal. Mooier nog een filmpje van jezelf. Want, je leert nog het meest om te zien hoe de door jou voorgedragen theorie in praktijk wordt gebracht toch?

Wat Horsewares filmpjes betreft, die stonden op prive en ik kon ze daarom niet zien, maar was wel geinteresseerd. Zij was zo vriendelijk om er hier nog eentje neer te zetten. Ik ga deze bekijken zodra ik hiervoor even tijd heb. Misschien moet ik dat voortaan maar via PB vragen want mensen als jij lijken alles verkeerd op te vatten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:59

@Picasso Die teugelvoering hoort volgens mij bij die school... maar daar weet/snap ik ook weinig van.. is weleens eerder in topic besproken bij Philip Karl.

Tja... De omgeving zal er vast mee te maken hebben... en net als van af en toe achter de LL gaat paard niet dood van af en toe een beetje spanning... maar je wil toch beste laten zien en uiteindelijk betekend spanning dat je niet het beste kan laten zien... en dat je dus moet zorgen dat ruiter en paard zo goed zijn in spanning laten afvloeien dat het niet meer voorkomt. Harmonie is niet voor niks als belangrijk punt genoemd bij de nieuwe proeven van de KNHS.

@azmay... Zag het soms wat slepende achterbenen ook niet als positief... je zou toch wat meer kracht willen voordat je de oefeningen gaat vragen op een show als dan wat er nu gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 02-03-16 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:02

Evelijn schreef:
@Picasso Die teugelvoering hoort volgens mij bij die school... maar daar weet/snap ik ook weinig van.. is weleens eerder in topic besproken bij Philip Karl.

Tja... De omgeving zal er vast mee te maken hebben... en net als van af en toe achter de LL gaat paard niet dood van af en toe een beetje spanning... maar je wil toch beste laten zien en uiteindelijk betekend spanning dat je niet het beste kan laten zien... en dat je dus moet zorgen dat ruiter en paard zo goed zijn in spanning laten afvloeien dat het niet meer voorkomt. Harmonie is niet voor niks als belangrijk punt genoemd bij de nieuwe proeven van de KNHS.

Mee eens.
Kan Simpelman dan de teugelvoering uitleggen misschien? Heb gemist in het verleden van het topic waarom dit zo gedaan wordt en ben erg nieuwsgierig.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:05

Babootje schreef:
Starbreeze schreef:
Ik ben echt serieus maanden bezig geweest mn paard letterlijk te ontkrullen en dat viel nog niet mee want meneer wilde altijd vooruit en ik was gewend eraan te zitten. Ik heb hem gewoon losgelaten en vanuit daar een licht contact opgebouwd.

Heb je het over de Fries uit je profiel Starbreeze?

Nee over de kwpn'er.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:06

Evelijn schreef:

Klopt, ik had toen die vraag/opmerking geplaatst over het 'omhoog halen' van het hoofd met de handen (absolute ipv relatieve oprichting) om op die manier 'lichtheid' te creeeren.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:07

volgens mij slat de teugelvoering op het idee dat als de hals van het paar dhoog ingesteld wordt het paard verzameld. dus de teugel hoog houden zodat het paard dan de schoft kan uitwaaieren en kan verzamelen? ik heb de theorie gelezen van PK maar kan me er niet in vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:08

FCSA schreef:
Evelijn schreef:

Klopt, ik had toen die vraag/opmerking geplaatst over het 'omhoog halen' van het hoofd met de handen (absolute ipv relatieve oprichting) om op die manier 'lichtheid' te creeeren.

Dat gevoel krijg ik er ook een beetje bij, maar wil graag weten of dat inderdaad de bedoeling is van deze manier van teugelvoering....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 12:08

Pffff hoop gepost zeg, ik wil nogmaals zeggen dat ik mijn foto plaatste als ondersteuning in het verhaal dat een paard best wel eens een stukje achter de loodlijn kan komen tijdens het rijden, als je hem vervolgens weer eruit kan rijden met de neus dat het zo erg niet is, en Day dat iedereen overkomt.
En air op het moment van de foto niet helemaal nee, maar wel bijna helemaal goed, en daar is ie op dit foto moment wel naartoe onderweg en dat voel je op deze erg goed, als je kan zitten gaat t goed, gebruikt deze z'n rug niet stuiter je eraf. We hadden t even over tuiger, maar laat deze in z'n favoriete houding lopen en hij kan zo voor de kar, witte streep en benen heeft ie al!
Ik ga nu even filmpjes kijken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:02

Oh maar je doel is wel om vóór de ll te rijden dan.
Dat doel heeft, afgezien van enkele hier, iedereen. Dus ik weet nog steeds niet wat je met die foto wil zeggen, het is namelijk geen voorbeeld. Ja een voorbeeld van een ongewenste houding.

Ik zie liever beelden van hoe het wél moet. Ik denk ook dat iedereen begrijpt dat de weg er naar toe niet gelijk 100% een goed beeld geeft en dat er ook oud aangeleerd gedrag naar voren komt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 13:03

Uta Graff = gebaseerd op de Duitse school
Phillip Karl = gebaseerd op de Franse school

Mooi om de verschillen te zien.

Er is een aanzienlijk verschil in de kwaliteit van beide paarden en er is een verschil in niveau.
Zomaar los uit de hand geschatte prijsverhouding 1:50

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 13:58

Die geschatte prijzen mag je van mij weg laten. Heb de meest fantastische paarden in fysiek/mentaal slechte conditie uit de handel gehaald voor weinig. Zegt me niks. Prijs is wat de gek er voor geeft. Elk gezond paard kan taktmatig correct bewegen en losgelassen en durchlassig zijn, ongeacht de waarde of het aankoop bedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:45

Lante schreef:
Die geschatte prijzen mag je van mij weg laten. Heb de meest fantastische paarden in fysiek/mentaal slechte conditie uit de handel gehaald voor weinig. Zegt me niks. Prijs is wat de gek er voor geeft. Elk gezond paard kan taktmatig correct bewegen en losgelassen en durchlassig zijn, ongeacht de waarde of het aankoop bedrag.

Het is natuurlijk wel zo dat de (gezonde) betere paarden, het werk lichter maken voor de goede ruiter, dus ziet het er al gauw gemakkelijker en beter uit.... En voor de rest ben ik het met je eensCH... :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:47

Fijn filmpje van Uta. Ik ben met Timo een beetje met soortgelijke training bezig: veel wisselen in hoofd hals houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:48

Horseware schreef:
Fijn filmpje van Uta. Ik ben met Timo een beetje met soortgelijke training bezig: veel wisselen in hoofd hals houding.

Ik voel een filmpje aankomen!!! *\o/*

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:49

Haha ik wil dolgraag een filmpje laten maken en plaatsen maar kan nooit een filmer vinden -O-

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 14:59

We hadden het even over hoe een paard uit het hals strekken naar de arbeidshouding te brengen.
Sizzle gaf aan dat dingen simpel zijn als je ze automatisch doet.

Het is simpel.
Paard strekt de hals, er is een stabiele verbinding met de hand aan een contactteugel.
Geef een halve ophouding, beide handen iets omhoog brengen en je hebt je paard in de arbeidshouding die hij op dat moment beheerst, desnoods een tweede halve ophouding.

Maar, voor het geven van een correcte halve ophouding moet je wél een onafhankelijke gesloten zit hebben met de knieën aan het zadel.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:10

Ik maak mn teugels gewoon wat korter, paard volgt gewoon de hand en neemt de ruimte die hij krijgt. Met licht contact.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:34

Starbreeze schreef:
Ik maak mn teugels gewoon wat korter, paard volgt gewoon de hand en neemt de ruimte die hij krijgt. Met licht contact.

Klopt, dit terwijl de takt gelijk blijft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 16:43

Lante schreef:
Starbreeze schreef:

Klopt, dit terwijl de takt gelijk blijft.

Eens

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:46

Zo doe ik het ook :)

Ben wel benieuwd waarom je vroeg of het de fries betrof Babootje :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:50

Starbreeze schreef:
Zo doe ik het ook :)

Ben wel benieuwd waarom je vroeg of het de fries betrof Babootje :)

Omdat zeker Friezen zo de neiging hebben om zich op te krullen en de rug weg te drukken en dan vooral flink voorwaarts te stuwen,
Een Fries goed vwnw rijden is nog niet zo eenvoudig. Ze hebben toch een beetje dat tuigerachtige, alhoewel je er wel wat meer rijtypische Friezen tussen hebt zitten.