Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:56

Simpelman schreef:
Het z.g. contact houden achter de loodlijn en daar in voorwaarts rijden maakt dat het paard zonder ruggebruik moet bewegen en hierin bevestigd wordt.
De opgerekte spieren kunnen namelijk niets meer doen, sterker worden ze er zeker niet van.

vur schreef:
Het z.g. contact houden achter de ll en daarin vw rijden, maakt dat het paard met ruggebruik weer naar de hand toeloopt met neus aan de ll.

Ik zou het zelfs nog geen contact houden willen noemen Simpelman - want het contact is door het paard immers verbroken. Het is gewoon het contact herstellen en weer toerijden naar dat het paard het bit weer aanneemt en kan uitschuiven. En dat moet met verbinding van achteren naar voren; dat kan niet anders.

Helaas ben je bezig om ons op "woorden te vangen", haalt ze uit verband, terwijl jij denk ik heel goed weet wat er wordt bedoeld.

Als we het dan toch over slijtage hebben is een half jaar in 1 houding met de neus over de grond ook niet bevorderend voor de voorbenen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 01:03

Starbreeze schreef:
Ik ben echt serieus maanden bezig geweest mn paard letterlijk te ontkrullen en dat viel nog niet mee want meneer wilde altijd vooruit en ik was gewend eraan te zitten. Ik heb hem gewoon losgelaten en vanuit daar een licht contact opgebouwd.

Heb je het over de Fries uit je profiel Starbreeze?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 01:20

Babootje, misschien is het eens goed om aan zelfreflectie te doen? Jij was diegene die mij zij dat ik het in de verkeerde context zag.
De woorden van Simpelman verdraaide je naar de ruiter trekt, terwijl dat nergens geschreven stond.
Sinds je hier binnen bent komen vallen ben je bezig met steken onder water, over ieder woord wat Simpelman schrijft val je.

Als mensen kritiek hebben op foto's of filmpjes die je plaatst is daar altijd een ''maar'', terwijl je zelf heel goed kritiek kan uiten en naar kan overkomen met je teksten. Horseware reageert ergens op en je plaatst het commentaar direct in twijfel want ''Ik heb ze niet gezien Horseware. Geprobeerd je filmpjes terug te vinden in het topic maar stonden allemaal prive. Ik heb 1 x een longeer filmpje gezien waarbij ik het paard (weliswaar ontspannen) maar wel op de voorhand vond.''.
Ik krijg hier een nare bijsmaak van, een gevoel van ''ik ben beter dan zij, alleen wat ik zeg kan kloppen''.

En dan vind je het blijkbaar ook nog gek ook dat we het niet allemaal met je eens zijn, terwijl dat, als je dit topic al wat langer volgt, alleen maar compleet logisch zou moeten zijn.

Ik krijg dus ook een flauw vermoeden dat je maar al te goed weet dat waar je Simpelman nu van beschuldigt daar juist zelf mee bezig bent.

Wat is precies je doel in dit topic? Wil je iets toevoegen? Denk je dat dan bovengenoemde opmerkingen en opmerkingen als ''nu val je door de Simpelman(d))'' iets toevoegen? Dat daarmee anderen naar je willen luisteren?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 06:55

Air schreef:
Babootje, misschien is het eens goed om aan zelfreflectie te doen? Jij was diegene die mij zij dat ik het in de verkeerde context zag.
De woorden van Simpelman verdraaide je naar de ruiter trekt, terwijl dat nergens geschreven stond.
Sinds je hier binnen bent komen vallen ben je bezig met steken onder water, over ieder woord wat Simpelman schrijft val je.

Als mensen kritiek hebben op foto's of filmpjes die je plaatst is daar altijd een ''maar'', terwijl je zelf heel goed kritiek kan uiten en naar kan overkomen met je teksten. Horseware reageert ergens op en je plaatst het commentaar direct in twijfel want ''Ik heb ze niet gezien Horseware. Geprobeerd je filmpjes terug te vinden in het topic maar stonden allemaal prive. Ik heb 1 x een longeer filmpje gezien waarbij ik het paard (weliswaar ontspannen) maar wel op de voorhand vond.''.
Ik krijg hier een nare bijsmaak van, een gevoel van ''ik ben beter dan zij, alleen wat ik zeg kan kloppen''.

En dan vind je het blijkbaar ook nog gek ook dat we het niet allemaal met je eens zijn, terwijl dat, als je dit topic al wat langer volgt, alleen maar compleet logisch zou moeten zijn.

Ik krijg dus ook een flauw vermoeden dat je maar al te goed weet dat waar je Simpelman nu van beschuldigt daar juist zelf mee bezig bent.

Wat is precies je doel in dit topic? Wil je iets toevoegen? Denk je dat dan bovengenoemde opmerkingen en opmerkingen als ''nu val je door de Simpelman(d))'' iets toevoegen? Dat daarmee anderen naar je willen luisteren?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Dank je wel air! Voor mij reden om dit topic de laatste tijd veel meer links te laten liggen..En al helemaal vrijwel niks meer te posten! Ik krijg het idee dat een bepaald duo het hele topic aan het overnemen is! Vermoeiend, verwarrend en beide posten dermate veel dat het vrijwel niet meer bij te benen is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 07:29

Horseware schreef:
Maar daar gaat het toch niet om Sizzle? Ieder paard komt weleens achter de loodlijn. Zolang dat een paar passen zijn: geen probleem. Het gaat erom dat die foto als voorbeeld van correct vwnw gebruikt werd en dat is het volgens velen hier niet.

Ok, in dat geval ben ik het met je eens :j

Ik het niet zo begrepen dat het een ideaal voorbeeld had moeten zijn.
Ik zag meer een jong dier dat nog niet helemaal in evenwicht ismaar waar de ruiter duidelijk het paard goed begeleid.
Ik dacht dat het meer een voorbeeld moest zijn voor de contact teugel, dat ook als het paard zich af en toe onttrekt je wel contact blijft houden om daarna weer naar de hand te kunnen.

Misschien komt dat voort omdat ik uit andere topics inderdaad ook weet wat een veeselijk goede ruiter Loretta is.

Verkeerd gelezen van mijn kant, excuus.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 08:35

Het hoeft geen ideaal voorbeeld te zijn, als je dan maar gewoon bij de foto zegt wat de bedoeling van het plaatsen van de foto is. Volgens mij was de bedoeling correct vwnw tonen? Dat is echter niet het geval.
Als je begint te 'ja, maar blabla', dan ben je gewoon een ecxuus Truus die niet wil leren, maar enkel wil horen hoe goed zij is.
Achter de loodlijn is geen correcte verbinding van achter naar voor en dus gewoon verkeerd. Geen 'ja maar' mogelijk. Paard gaat er indd niet
dood aan en het gebeurt de beste, maar het is gewoon niet goed.

Ook ik erger mij aan het ' nu val je door de Simpelman (d)'. Onvolwassen en denigrerend wat mij betreft. Zo wordt er ook niet over jullie gesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:06

Denk dat er van beide kanten nogal over woorden gevallen wordt: Babootje en Knollentuin proberen een punt duidelijk te maken en Simpelman en co ook.... discussie... niks meer dan dat imo. En ik kan me ook vinden in de 'driehoek'-post van Sizzle.... Volgens mij willen we nagenoeg allemaal hetzelfde wb het LL-verhaal: er niet achter, maar dat het gebeurt is niet altijd te voorkomen, wat daar dan ook de reden van is.... :)

Lante: jij wordt nu wel erg persoonlijk met je 'excuus-Truus'.... standpunten verdedigen gebeurt van beide kanten, beetje flauwe opmerking.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:10

Het is nog altijd een dressuur en foto topic Het is vrij aan iedereen om op zijn eigen manier te trainen!

Dat ll verhaal snappen we nu wel en daar denken we gwn niet allemaal hetzelfde over blijkbaar!

Hoe staan we hier tegenover het verkrijgen van de zogenoemde 2 de draf? Wordt dit gezien als on natuurlijk of is dat toch wel een doel? Een draf die ruimer wordt meer vanuit de schouder en een swingende rug gedragen door de achterhand ( bedoel niet een trage passage achtige draf Maar een actieve swingende draf)

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 09:43

Wat is dat voor draf?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:58

Een draf die je verkrijgt wanneer je een correct verzameld paard in oprichting vooruit rijdt. Tactmatig, losgelassen; in ontspanning aangespannen, durchlassig en met schwung, met een licht verende, constante verbinding van achter naar voor.

Paard hoort dus door het hele lichaam te swingen, is dat niet het geval, dan wordt het al snel wat stekerig over de benen. Dit is geen tweede draf.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 10:00

Gewoon arbeidsdraf dus?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:03

Ja, maar dan niet de ruwere diamant, maar de geslepen versie. :D
Meer gedragen en met meer schwung en balans.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:05

Durf het bijna niet te vragen, Lante maar heb je een filmpje? Waarom wordt het de tweede draf genoemd?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:16

Omdat het een resultaat is van correcte training en het een ander gevoel geeft dan gewone arbeidsdraf. Het centaur gevoel van Simpelman denk ik? Paard is ook totaal durchlassig en loopt geheel in balans op eigen benen in gedragen oprichting. Het is een gepolijste arbeidsdraf. Filmpjes zijn er zat van Klimke bijvoorbeeld. Het is de ideale wijze van lopen/ state of mind bij paard en ruiter om een fijne proef te kunnen rijden wanneer je op een niveau komt dat bijvoorbeeld een mate van verzameling gevraaagd wordt. Volledig in balans met elkaar op alle gebieden.
Hier Ute Graf:
https://youtu.be/_K3Zx9j5rOw
Laatst bijgewerkt door Lante op 02-03-16 10:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:28

Sizzle schreef:
Horseware schreef:
Maar daar gaat het toch niet om Sizzle? Ieder paard komt weleens achter de loodlijn. Zolang dat een paar passen zijn: geen probleem. Het gaat erom dat die foto als voorbeeld van correct vwnw gebruikt werd en dat is het volgens velen hier niet.

Ok, in dat geval ben ik het met je eens :j

Ik het niet zo begrepen dat het een ideaal voorbeeld had moeten zijn.
Ik zag meer een jong dier dat nog niet helemaal in evenwicht ismaar waar de ruiter duidelijk het paard goed begeleid.
Ik dacht dat het meer een voorbeeld moest zijn voor de contact teugel, dat ook als het paard zich af en toe onttrekt je wel contact blijft houden om daarna weer naar de hand te kunnen.

Ja want het ging om mijn foto's of filmpje en toen zij babootje dat hij zijn hals niet goed liet vallen en te veel recht bleef in de hals oid. Ik vroeg toen wat ze daarmee bedoelde en of ze een foto had van hoe het dan wel moest.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 10:51

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:03

Een paard is waard wat de gek ervoor geeft. Zegt mij persoonlijk weinig. Zal filmpje bekijken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:06

Nou... ik ga lekker ego posten.
Gezien wij opnieuw inrijden van een getrokken betonmondpaard die voor n windje al vluchtte.
Fries overigens.

Eerste x met zadel rijden ging super.
Niet te lang en gewoon simpel. Goede indruk achterlaten en dat is gelukt!!

Nu gaat longeren nog beter...

En omdat ze maandag zwaar werk verricht had. Heb ik gisteren gelijnd. Met lange lijnen.

Er is veel gebeurt in de afgelopen maanden en onze staleigenaar is overleden.
Sinds die tijd spookt het letterlijk rond dr bak. Want álle paarden reageren.

Nu was het donker en veel wind. Extra trigger dus.
Maar wat was ze braaf.
Heel trots op haar.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:09

Heel fijn filmpje van Uta Graf... je ziet daar echt dat ze steeds bezig is met de houding te wisselen...
@dresjoepie... is de tweede draf die je dan bedoelt dan te zien in filmpje dat Lante plaatst op 1.56?
@ simpelman... je bedoelt dat zwarte paard? Ik vind die wat stekerig (is ook niet helemaal het goede woord).. heb ook het idee dat hoefje iets naar boven klapt (bij uitstrekken). Er zijn best wat miscommunicaties te zien vind het niet echt harmonieus uitzien.
Ik vind het minder mooi dan het filmpje van Uta Graf... maar misschien is dit wel wat dresjoepie bedoelt.

@Maralyn... mooie ego-post :D wat lekker dat ze zo braaf was
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 02-03-16 11:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:12

Ik vind de gedragenheid (dalen vd achterhand) goed, neus is er steeds mooi uit. Ik vind de tact, losgelassenheit en de impuls op bepaalde momenten best matig in dit filmpje Simpelman.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:22

@ simpelman: mooi om te zien dat het paard geen enkele spanning opbouwd in geen oefening. de andere paarden zie je tekenen van stress en spanning vertonen.

Het filmpje van Utah Graf vind ik in het begin wat spanning te zien is. dan vloeit heel mooi weg. het einde ziet er echt super vriendelijk en meesterlijk uit.
Laatst bijgewerkt door DarkoFoitzik op 02-03-16 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:22

Wauw, iemand die nu nog durft te beweren dat Uta Gräf geen fijn voorbeeld is.... Super om te zien!

Vraagje over filmpje van Simpelman: wat is de reden van de teugelvoering op deze manier door de ruiters in het filmpje?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:25

DarkoFoitzik... bedoel je nou die zwarte uit het filmpje van Simpelman?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:30

ja die inderdaad. ik vind de piaffe verre van goed uit zien in dat filmpje van simple man. ik vind de houding wat hoog etc. maar je kunt er niet om heen dat het paard geen teken van stress toont. er is dus wel vertrouwen

bij Utah trouwens ook hooi. vind het einde echt heel mooi. is voor mij echt een streef moment meer dan het filmpje van simpelman. dat is te wijten aan de manier van rijden (andere school enzo)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:41

Tja..DarkoFoitzik.. ik zie wel tekenen van stress/spanning bij dat zwarte paard... vind bijv. het takt verlies, het hoofd omhoog doen, overdreven kauwen tijdens de piaffe van 1.45 wel degelijk spanning... en wat er op 4.20 gebeurt bij het halthouden is volgens mij ook spanning... en dat gaat best nog lang door... hoe interpreteer jij dat dan?