Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:38

Horseware schreef:
Maar zoals je het nu omschrijft (waar ik het dus ook mee eens ben), ben je toch met me eens dat de foto van de vos geen schoolvoorbeeld is van correct vwnw?

Ik vind van wel, omdat aan de bovenlijn te zien is dat het paard met verbinding en voowaarts neerwaarts gereden wordt. Dat contact (die verbinding) is een voorwaarde. Dat het allemaal nog beter kan zal best, maar ik vind het een goed voorbeeld van het correct vwnw rijden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:39

Babootje schreef:
Horseware schreef:
.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik doorloop die fase namelijk niet en krijg toch paarden die netjes met de neus voor de loodlijn strekken.

Ik heb ze niet gezien Horseware. Geprobeerd je filmpjes terug te vinden in het topic maar stonden allemaal prive. Ik heb 1 x een longeer filmpje gezien waarbij ik het paard (weliswaar ontspannen) maar wel op de voorhand vond. Volgens degenen hier in het topic al een stuk beter dan vanwaar je vandaan komt. Wat ik overigens best wil geloven. Was jouw paard niet dat paard met KS?[/quote]

Ik heb 2 paarden :) 1 van 23 met kissing spines en artrose; dat is een project op zich. Mijn andere is 16 en gezond:

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:40

Voor jou is er dus een verschil tussen correct vwnw gaan en correct halsstrekken Babootje?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:41

Is dat dan je 16 jarige?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:42

Horseware schreef:
Voor jou is er dus een verschil tussen correct vwnw gaan en correct halsstrekken Babootje?

Ja, correct halsstrekken is een resultante van het correct vwnw gaande paard.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:42

Babootje schreef:
Is dat dan je 16 jarige?

Ja. Wel een aantal maanden geleden. Inmiddels rij ik hem veel meer in werkhouding. Dit was de fase van correct halsstrekken bevestigen.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:23

Ik snap niet dat sommigen vinden dat het paard iets in de bovenlijn, onderkaak of hals aan moet spannen of op moet rekken om correct vwnw te gaan (dus achter de ll).

Wanneer ik mijn paard zonder bijzet longeer en hij uit zichzelf halsstrekt of werkhouding aanneemt, met de neus dus ruim voor de ll, zie ik continue dat zijn buispier aangespannen is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:40

Babootje schreef:
Air schreef:
Babootje, heb het idee dat je hier heel iets anders leest dan wat Simpelman schrijft:
''Om achter de loodlijn te komen moet een paard "zijn kin naar zijn borst trekken".
Hij moet dat dus doen.''

Jij maakt van de 'zijn' voor kin 'de ruiter' maar uh, dat staat nergens? Zijn is in deze het paard.

Je mist even de context van de discussie.
Volgens Simpelman is achter de LL altijd "getrokken" omdat het paard dat zelf niet "doet"
Ik ben een andere mening toegedaan.

Dan heb ik nogsteeds niet het idee dat ik het in de verkeerde context zie hoor, hij heeft het nergens over getrokken door de ruiterhand maar dat het paard zelf bewust die houding aanneemt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:52

Mee eens Starbreeze.

Anne-Sproet: leuk dat je weer een video geplaatst hebt :) Ik vind jullie weer vooruit gegaan :j Zelf zou ik nu korte stukjes gaan schakelen om hem wat vlotter van achteren te krijgen. Je zal zien dat je aanleuning daar ook mooier van wordt.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:14

Babootje schreef:
Anne_Sproet schreef:
ik ben het er ook mee eens dat er nog een stap tussen zit, maar dat vind ik werkhouding, en voor de loodlijn. Natuurlijk kan hij er in het begin achter komen, maar dan zou ik het niet aangeven als voorbeeld van helemaal correct vwnw

Contact en verbinding is het belangrijkste, in alle houdingen. Zonder contact en verbinding van achter naar voren, geen aanspanning van de buikspieren en geen ontspanning van de rugspieren. En kun je zeker nog niet spreken van een "werkhouding"
In jouw filmpje en foto's is er geen sprake van verbinding of constante aanleuning. Wel heel vriendelijk gereden, daar niet van.

Ik heb het hier ook niet over mezelf, of dat ik dat al helemaal perfect doe, maar hoe ik denk dat het opgebouwd wordt. Dat plaatje wat jij plaatste vind ik daarin geen correct voorbeeld van vwnw, misschien wordt er wel op een goede manier naartoe gewerkt, en achter de ll komen kan ook gebeuren, maar dan vind ik het plaatje dat horseware poste wel een correct voorbeeld van vwnw. Die tussenstap die jij beschrijft heb je mi niet perse nodig.

Ik ben het verder met je eens dat verbinding houden belangrijk is, en neem je tips ook zeker mee.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:33

Het meest kenmerkende element van het vwnw is de neiging van het paard om vanuit de schoft de hals te laten vallen, zonder terughoudendheid of spanning, dat wil zeggen voor de loodlijn.
Babootje is in de war met LDR.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 01-03-16 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:35

vur schreef:
DarkoFoitzik schreef:
een paard kan zeker zelf achter de LL gaan maar dat ontwijkt hij het bit door een ervaring (meestal negatief)

Dat hoeft helemaal niet. Het achter het bit of achter de LL gaan is soms ook gewoon het zich onttrekken van het contact dat wordt gevraagd gewoon omdat het paard dat moeilijk vindt. Dan ga je hem daar niet in bevestigen door alles los te laten, maar blijf je het contact opzoeken en rijd je weer naar de hand toe. Net zo lang tot het paard het bit aanneemt en je hand mee wil nemen. In die fase kan het paard best even achter de LL zijn. Als je dat een negatieve ervaring zou noemen, kun je er maar beter helemaal niet op gaan zitten.

Hier ben ik het mee eens. Zo doe ik het ook en dat werkt voor mij prima. Maar ja, ik doe dan ook niet zo spastisch over iets achter de ll gaan.[/quote]

Dit, ik merk geregeld dat als paarden zich in de schoft gaan liften, en het borstbeen wat intrekken er ook de neiging is tot wat achter de loodlijn komen, ik zie dat als een fase in sterker worden en niet in de zin van bang voor het het bit zijn oid.
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:38

Precies, Knollentuin. Het is een fase in het sterker worden en heeft helemaal niks met in de krul trekken te maken. Je wil hem tenslotte uit dat oprollen weer naar de hand toe en mee laten nemen. Maar dat kan niet door het contact te verbreken. Want daar maak je hem weer niet sterker mee en beloon je hem in het achter het bit gaan.

En nee, ik ben niet in de war met LDR, Simpelman. Ik snap ook echt niet dat jij dit niet snapt. Hoe lang rijd jij al niet meer?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 01-03-16 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:40

Ze schakelen daarmee de werking van de lange rugspier uit en ontwijken zo met name in de draf het buigen in het achterbeen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:42

maar dan blijft hij dus niet reiken naar het bit en blijft hij niet open in d kaak en los over de rug. dan s er dus ergens sprake van spanning?!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:44

Ben ik t niet helemaal mee eens simpelman, als er geen achterbeen gebruik/ impuls is ja, dan wel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:45

Geen ruggebruik

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:47

Dat Valt en staat toch met het achterbeen gebruik simpelman?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:49

Starbreeze schreef:
Ik snap niet dat sommigen vinden dat het paard iets in de bovenlijn, onderkaak of hals aan moet spannen of op moet rekken om correct vwnw te gaan (dus achter de ll).

Het is niet "dus achter de LL" maar dat heb ik in eerdere posts denk ik wel afdoende uitgelegd.
Een paard kan niet zonder contact en verbinding correct vwnw gaan. En dat is eigenlijk ook altijd duidelijk te zien. Dan krijg je "kiepers" achterhand omhoog etc etc.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:52

Simpelman schreef:
Ze schakelen daarmee de werking van de lange rugspier uit en ontwijken zo met name in de draf het buigen in het achterbeen.

Omdat je het contact/de aanspanning verliest. Paard onttrekt zich aan het werk (dat ie met zn achterbenen moet doen. Daarom blijf je het contact opzoeken en naar je hand toerijden en van daaruit schuif je dan weer uit als het contact is hersteld. En dan is het paard soms wel even achter de LL.
Je gaat me toch niet vertellen dat je in dat geval alles gaat losgooien?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:56

@knollentuin en Babootje, over de foto. In die fase bleef mijn paard nogal lang hangen. Lekker achter de ll. Ik trainde me suf maar er veranderde niets. Ik dacht op de goede weg te zijn, maar kwam echt geen steek verder. Kennelijk was ik mijn klassieke opleiding even vergeten, en ook een instinker was dat mijn paard alle oefeningen tot en met het Z al kende: hij was toch al ver in de opleiding, wat nou basis?

Opnieuw begonnen, met de basis dus: lang, laag, met de neus vóór de ll. Spieren vlógen eraan en voila, nu komen we ergens. Niks geen achter de ll geduik maar een mooie balans en een paard dat alles uit zichzelf uit lijkt te voeren.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:57

Babootje schreef:
Starbreeze schreef:

Het is niet "dus achter de LL" maar dat heb ik in eerdere posts denk ik wel afdoende uitgelegd.
Een paard kan niet zonder contact en verbinding correct vwnw gaan. En dat is eigenlijk ook altijd duidelijk te zien. Dan krijg je "kiepers" achterhand omhoog etc etc.

Ok, nu komen we ergens :) Dus je kunt ook mét contact vóór de ll?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:57

Dat kan deze vos ook hoor :D no problemo

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:59

Nou waarom doe je dat dan niet? Pas dan ontwikkel je de juiste bespiering, biomechanisch gezien werkt dat nou eenmaal zo.

Edit, als we het over contact hebben, vos op de foto verbreekt het contact, deze houding vindt ie in mijn ogen dus moeilijk. Je zou het makkelijker kunnen maken door het vanuit de positie vóór de ll op te lossen.

Mijn paard deed dat ook steeds, vooral in galop. Hij kon de werkhouding al niet aan en erboven resulteerde dus in dit soort gekrul.

Mooi paard trouwens :D
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 01-03-16 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:01

_Lorette_ schreef:
Ik heb hem in totaal bijna vier maanden gehad om opnieuw in te rijden en door te rijden. Hij liep juist enorm opgekropt en wilde de hand niet meenemen. Na drie maanden viel ineens het kwartje.

Het was echt een fantastisch paard om mee te werken en daarom spam ik hem even.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wow....