Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Simpelman schreef:ChocooPrins schreef:Ik begrijp het wel hoor Simpelman.
Ik maak gewoon een objectieve observatie van hoe het voelt als IK mijn kin om mijn borst leg.
We praten langs elkaar heen.
Het gaat om de aanspanning die ontstaat wanneer je je kin naar je borst trekt.
Dat moet een paard namelijk doen om achter de loodlijn te gaan.
Als hij zijn hoofd ontspannen af zou laten hangen dan komt de neus 10cm voor de loodlijn.
ChocooPrins schreef:Als je hem trekt dan voel ik spanning in mijn onderhals. Dat is niet aangenaam.
Als ik hem zelf achter de loodlijn hou dan vind ik het niet onaangenaam. Ik heb meer ruimte achter mijn kaak. Maar ik ben wel achter de loodlijn.
Ben ik nu mee?Want het is echt wel wat ik voel.
Simpelman schreef:Het gaat om iets elementairs.
Een paardenhoofd dat losgelaten aan een vanuit de schoft strekkende hals hangt, bijvoorbeeld tot boeghoogte, komt altijd ruim voor de loodlijn.
Dit is de natuurlijke staat van het paard, zo is hij gebouwd, hij kan zo grazen én de omgeving optimaal in de gaten houden, het overleven kost zo een minimum aan energie.
Om achter de loodlijn te komen moet een paard "zijn kin naar zijn borst trekken".
Hij moet dat dus doen.
Het is verrijkend om in jezelf te voelen hoeveel gevolg dat heeft door je hele lichaam.
Het is niet alleen je onderhals....
Het is een keten van reacties.
Paarden moeten een reden hebben om dit te doen.
Anne_Sproet schreef:Babootje, de foto die jij als voorbeeld geeft is niet wat ik nastreef als correct vwnw, dat is voor mij meer het plaatje wat horseware plaatste.
Anne_Sproet schreef:ik ben het er ook mee eens dat er nog een stap tussen zit, maar dat vind ik werkhouding, en voor de loodlijn. Natuurlijk kan hij er in het begin achter komen, maar dan zou ik het niet aangeven als voorbeeld van helemaal correct vwnw
Air schreef:Babootje, heb het idee dat je hier heel iets anders leest dan wat Simpelman schrijft:
''Om achter de loodlijn te komen moet een paard "zijn kin naar zijn borst trekken".
Hij moet dat dus doen.''
Jij maakt van de 'zijn' voor kin 'de ruiter' maar uh, dat staat nergens? Zijn is in deze het paard.
DarkoFoitzik schreef:een paard kan zeker zelf achter de LL gaan maar dat ontwijkt hij het bit door een ervaring (meestal negatief)
dresjoepie schreef:Ik moet echt een ander beeldscherm denk ik vind het achter de ll gaan echt minimaal neus blijft er wat uit Neus gaat imo meer naar de hoef dan naar de borst
Iemand handig met photoshop die een lijntje bij de foto zou kunnen maken ? van het achter de ll gaan?
Babootje schreef:DarkoFoitzik schreef:een paard kan zeker zelf achter de LL gaan maar dat ontwijkt hij het bit door een ervaring (meestal negatief)
Dat hoeft helemaal niet. Het achter het bit of achter de LL gaan is soms ook gewoon het zich onttrekken van het contact dat wordt gevraagd gewoon omdat het paard dat moeilijk vindt. Dan ga je hem daar niet in bevestigen door alles los te laten, maar blijf je het contact opzoeken en rijd je weer naar de hand toe. Net zo lang tot het paard het bit aanneemt en je hand mee wil nemen. In die fase kan het paard best even achter de LL zijn. Als je dat een negatieve ervaring zou noemen, kun je er maar beter helemaal niet op gaan zitten.
Babootje schreef:dresjoepie schreef:Ik moet echt een ander beeldscherm denk ik vind het achter de ll gaan echt minimaal neus blijft er wat uit Neus gaat imo meer naar de hoef dan naar de borst
Iemand handig met photoshop die een lijntje bij de foto zou kunnen maken ? van het achter de ll gaan?
Die hele achter de LL discussie is helemaal niet interessant m.i. Dezelfde discussie als de groeischijvendiscussie![]()
dresjoepie schreef:Ik moet echt een ander beeldscherm denk ik vind het achter de ll gaan echt minimaal neus blijft er wat uit Neus gaat imo meer naar de hoef dan naar de borst
Babootje schreef:Anne_Sproet schreef:Babootje, de foto die jij als voorbeeld geeft is niet wat ik nastreef als correct vwnw, dat is voor mij meer het plaatje wat horseware plaatste.
Anne, beide paarden zijn in een andere houding (en overigens ook in een andere fase van africhting).
Het eerste voorbeeld is vwnw gaan. Vanaf een aangespannen bovenlijn (zoals bij de vos) kun je nog verder uitschuiven naar halsstrekken (2e foto) Het eerste voorbeeld is een tussenstap naar het hals strekken van het tweede voorbeeld. Het eerste voorbeeld zul je toch moeten doorlopen om tot het tweede voorbeeld te kunnen komen.
Trouwens, met dank aan Lorette wel 2 hele fijne voorbeelden van wat ik bedoel.
Babootje schreef:DarkoFoitzik schreef:een paard kan zeker zelf achter de LL gaan maar dat ontwijkt hij het bit door een ervaring (meestal negatief)
Dat hoeft helemaal niet. Het achter het bit of achter de LL gaan is soms ook gewoon het zich onttrekken van het contact dat wordt gevraagd gewoon omdat het paard dat moeilijk vindt. Dan ga je hem daar niet in bevestigen door alles los te laten, maar blijf je het contact opzoeken en rijd je weer naar de hand toe. Net zo lang tot het paard het bit aanneemt en je hand mee wil nemen. In die fase van training kan het paard best even achter de LL zijn. Als je dat een negatieve ervaring zou noemen, kun je er maar beter helemaal niet op gaan zitten.
Horseware schreef:.
Simpelman schreef:_Lorette_ schreef:Babootje mocht mijn foto's gebruiken. Het grappige is wel dat ik ook de ruiter ben op het plaatje van de bruine
Ik ben blij dat ik nu weet wie de amazone van de bruine is, het is voor mij een toonvoorbeeld van correct strekken, COMPLIMENT!
Ik heb je foto al een heleboel keren gebruikt als voorbeeld.