Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:09

Wil je hier blijven posten Lorette? Fijne foto's, fijn voorbeeld!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:10

Simpelman schreef:
ChocooPrins schreef:
Ik begrijp het wel hoor Simpelman.
Ik maak gewoon een objectieve observatie van hoe het voelt als IK mijn kin om mijn borst leg.

We praten langs elkaar heen.
Het gaat om de aanspanning die ontstaat wanneer je je kin naar je borst trekt.
Dat moet een paard namelijk doen om achter de loodlijn te gaan.
Als hij zijn hoofd ontspannen af zou laten hangen dan komt de neus 10cm voor de loodlijn.

Als je hem trekt dan voel ik spanning in mijn onderhals. Dat is niet aangenaam.
Als ik hem zelf achter de loodlijn hou dan vind ik het niet onaangenaam. Ik heb meer ruimte achter mijn kaak. Maar ik ben wel achter de loodlijn.

Ben ik nu mee? :o? Want het is echt wel wat ik voel. :=

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 14:18

ChocooPrins schreef:
Als je hem trekt dan voel ik spanning in mijn onderhals. Dat is niet aangenaam.
Als ik hem zelf achter de loodlijn hou dan vind ik het niet onaangenaam. Ik heb meer ruimte achter mijn kaak. Maar ik ben wel achter de loodlijn.

Ben ik nu mee? :o? Want het is echt wel wat ik voel. :=

Je bent nu mee....
Het gaat om iets elementairs.
Een paardenhoofd dat losgelaten aan een vanuit de schoft strekkende hals hangt, bijvoorbeeld tot boeghoogte, komt altijd ruim voor de loodlijn.
Dit is de natuurlijke staat van het paard, zo is hij gebouwd, hij kan zo grazen én de omgeving optimaal in de gaten houden, het overleven kost zo een minimum aan energie.

Om achter de loodlijn te komen moet een paard "zijn kin naar zijn borst trekken".
Hij moet dat dus doen.

Het is verrijkend om in jezelf te voelen hoeveel gevolg dat heeft door je hele lichaam.
Het is niet alleen je onderhals....
Het is een keten van reacties.

Paarden moeten een reden hebben om dit te doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:43

FCSA schreef:
Picasso schreef:
Lorette, ik heb al vaker foto's/filmpjes van jou voorbij zien komen en persoonlijk vind ik jou zo'n fijne ruiter! :)

+1 :)

+ nog meer :D :D :D

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:32

Babootje, de foto die jij als voorbeeld geeft is niet wat ik nastreef als correct vwnw, dat is voor mij meer het plaatje wat horseware plaatste. Grappig dat het dezelfde ruiter is. Ik heb wel het idee dat sommigen hals strekken met de neus voor de loodlijn als uit elkaar lopen /niet de buikspieren aanspannen zien, en dat hij eerst richting het plaatje van babootje moet voor je oprichting kan krijgen.. Ik krijg dan het idee dat sproet volgens diegene eerst achter de loodlijn moet hals strekken voordat ik een goede verbinding kan hebben? Daar lijkt het een beetje op als je als een paard achter de loodlijn als het goede voorbeeld van vwnw ziet

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:46

Simpelman schreef:
Het gaat om iets elementairs.
Een paardenhoofd dat losgelaten aan een vanuit de schoft strekkende hals hangt, bijvoorbeeld tot boeghoogte, komt altijd ruim voor de loodlijn.
Dit is de natuurlijke staat van het paard, zo is hij gebouwd, hij kan zo grazen én de omgeving optimaal in de gaten houden, het overleven kost zo een minimum aan energie.

Om achter de loodlijn te komen moet een paard "zijn kin naar zijn borst trekken".
Hij moet dat dus doen.

Het is verrijkend om in jezelf te voelen hoeveel gevolg dat heeft door je hele lichaam.
Het is niet alleen je onderhals....
Het is een keten van reacties.

Paarden moeten een reden hebben om dit te doen.

Theorie, theorie Simpelman. Bovenstaand heeft toch niets met rijden te maken?
Wij gaan erop zitten en vragen het paard zijn buikspieren aan te spannen zodat zijn rugspieren ons kunnen dragen. Daarvoor heb je het contact met de mond nodig. Als je het aan het paard vraagt, laat hij lekker alles hangen en zakken, loopt lekker uit elkaar; het doet zelf geen moeite om zijn buikspieren aan te spannen.
Wij vragen dat contact en aanspanning van de buikspieren vanuit het activeren van het been. Daar moet het paard dan moeite voor doen en dat valt in sommige gevallen nog niet mee. Sommige paarden komen tegen het contact in en drukken zich eruit; anderen vermijden het contact door achter de teugel te gaan. In beide gevallen hoeft dat helemaal niet gepaard te gaan met een harde hand van de ruiter of het in de "krul" trekken.
Heeft allemaal te maken met de fase waarin het paard zijn training doorloopt.
Als het paard dan achter het bit gaat (zichzelf opkrult) dan laat je hem niet los, maar blijf je het contact herstellen en rijd je hem van daaruit weer naar voren, zodat hij met het aangenomen bit weer op de LL komt, waarna je hem steeds verder kunt laten zakken/uitschuiven en in verbinding het de hand/bit correct meeneemt.
Dat een paard in zo'n fase dus iets achter de loodlijn loopt, vind ik niet zo interessant. Het contact is het belangrijkste. Het heeft niets te maken met "in de krul" trekken.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:47

Haha grappig dat het de zelfde ruiter is :+ hele fijne amazone

Anne sproet ik denk dat er bedoeld wordt dat er voor andere mensen waaronder ik zelf bedoeld wordt dat er nog een stap tussen zit bij het hals strekken en de oprichting! En dat er tussen deze houdingen veel wordt afgewisseld om naar het ideaal plaatje te komen Dus vind ik voor de training deze houding zeker niet storend

En ik zie absoluut geen paard wat met kin op de borst getrokken wordt!

heb niks tegen hals strekken neem het zelf ook veel mee in de training Om te zien of paard de hand wil volgen en kan ontspannen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:51

Anne_Sproet schreef:
Babootje, de foto die jij als voorbeeld geeft is niet wat ik nastreef als correct vwnw, dat is voor mij meer het plaatje wat horseware plaatste.

Anne, beide paarden zijn in een andere houding (en overigens ook in een andere fase van africhting).
Het eerste voorbeeld is vwnw gaan. Vanaf een aangespannen bovenlijn (zoals bij de vos) kun je nog verder uitschuiven naar halsstrekken (2e foto) Het eerste voorbeeld is een tussenstap naar het hals strekken van het tweede voorbeeld. Het eerste voorbeeld zul je toch moeten doorlopen om tot het tweede voorbeeld te kunnen komen.

Trouwens, met dank aan Lorette wel 2 hele fijne voorbeelden van wat ik bedoel.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 01-03-16 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:55

ik ben het er ook mee eens dat er nog een stap tussen zit, maar dat vind ik werkhouding, en voor de loodlijn. Natuurlijk kan hij er in het begin achter komen, maar dan zou ik het niet aangeven als voorbeeld van helemaal correct vwnw

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:59

Anne_Sproet schreef:
ik ben het er ook mee eens dat er nog een stap tussen zit, maar dat vind ik werkhouding, en voor de loodlijn. Natuurlijk kan hij er in het begin achter komen, maar dan zou ik het niet aangeven als voorbeeld van helemaal correct vwnw

Contact en verbinding is het belangrijkste, in alle houdingen. Zonder contact en verbinding van achter naar voren, geen aanspanning van de buikspieren en geen ontspanning van de rugspieren. En kun je zeker nog niet spreken van een "werkhouding"
In jouw filmpje en foto's is er geen sprake van verbinding of constante aanleuning. Wel heel vriendelijk gereden, daar niet van.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:01

het gaat erom dat een mechinsche inwerking voor nodig is om een paard achter de LL te laten lopen. Het paard moet er dus echt moeite voor doen en dit heeft een oorzaak. een paard dat tegen de hand in naar boven gaat is niet ontspannen en heft dus een andere training nodig. een paard wat achter de LL gaat heeft geleerd het bit te ontwijken (het bit is iets dat niet fijn is en "pijn") Er is dus altijd een redden waarom een paard wat doet. Dit heeft niks met graad van africhting te maken. (ontspanning daar gelaten)

Ik zeg niet dat het plaatje van de vos slecht gereden is of dat het paard het bit niet accepteerd. er kan altijd een moment opname zijn dat dit gebeurd of dat hij net wat dieper komt. Het kan nooit een fase in de africhting zijn dat een paard achter de LL loopt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:02

Babootje, heb het idee dat je hier heel iets anders leest dan wat Simpelman schrijft:
''Om achter de loodlijn te komen moet een paard "zijn kin naar zijn borst trekken".
Hij moet dat dus doen.''

Jij maakt van de 'zijn' voor kin 'de ruiter' maar uh, dat staat nergens? Zijn is in deze het paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:07

Air schreef:
Babootje, heb het idee dat je hier heel iets anders leest dan wat Simpelman schrijft:
''Om achter de loodlijn te komen moet een paard "zijn kin naar zijn borst trekken".
Hij moet dat dus doen.''

Jij maakt van de 'zijn' voor kin 'de ruiter' maar uh, dat staat nergens? Zijn is in deze het paard.

Je mist even de context van de discussie.
Volgens Simpelman is achter de LL altijd "getrokken" omdat het paard dat zelf niet "doet"
Ik ben een andere mening toegedaan.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:08

een paard kan zeker zelf achter de LL gaan maar dat ontwijkt hij het bit door een ervaring (meestal negatief)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:09

Ik moet echt een ander beeldscherm denk ik vind het achter de ll gaan echt minimaal neus blijft er wat uit Neus gaat imo meer naar de hoef dan naar de borst

Iemand handig met photoshop die een lijntje bij de foto zou kunnen maken ? van het achter de ll gaan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:15

DarkoFoitzik schreef:
een paard kan zeker zelf achter de LL gaan maar dat ontwijkt hij het bit door een ervaring (meestal negatief)

Dat hoeft helemaal niet. Het achter het bit of achter de LL gaan is soms ook gewoon het zich onttrekken van het contact dat wordt gevraagd gewoon omdat het paard dat moeilijk vindt. Dan ga je hem daar niet in bevestigen door alles los te laten, maar blijf je het contact opzoeken en rijd je weer naar de hand toe. Net zo lang tot het paard het bit aanneemt en je hand mee wil nemen. In die fase van training kan het paard best even achter de LL zijn. Als je dat een negatieve ervaring zou noemen, kun je er maar beter helemaal niet op gaan zitten.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 01-03-16 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:16

dresjoepie schreef:
Ik moet echt een ander beeldscherm denk ik vind het achter de ll gaan echt minimaal neus blijft er wat uit Neus gaat imo meer naar de hoef dan naar de borst

Iemand handig met photoshop die een lijntje bij de foto zou kunnen maken ? van het achter de ll gaan?

Die hele achter de LL discussie is helemaal niet interessant m.i. Dezelfde discussie als de groeischijvendiscussie :D :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:17

Babootje schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Dat hoeft helemaal niet. Het achter het bit of achter de LL gaan is soms ook gewoon het zich onttrekken van het contact dat wordt gevraagd gewoon omdat het paard dat moeilijk vindt. Dan ga je hem daar niet in bevestigen door alles los te laten, maar blijf je het contact opzoeken en rijd je weer naar de hand toe. Net zo lang tot het paard het bit aanneemt en je hand mee wil nemen. In die fase kan het paard best even achter de LL zijn. Als je dat een negatieve ervaring zou noemen, kun je er maar beter helemaal niet op gaan zitten.

Hier ben ik het mee eens. Zo doe ik het ook en dat werkt voor mij prima. Maar ja, ik doe dan ook niet zo spastisch over iets achter de ll gaan.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:17

Babootje schreef:
dresjoepie schreef:

Die hele achter de LL discussie is helemaal niet interessant m.i. Dezelfde discussie als de groeischijvendiscussie :D :D

Hahah :Y)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:25

dresjoepie schreef:

Persoonlijk vind ik het echt een mooi voorbeeld hoe het paard "in verbinding" naar het neerwaarts wordt gereden en van neus tot staart "rond" en voorwaarts blijft. Als je het zo doet (naar mijn mening) is foto 2 van Lorette (de bruine) daar uiteindelijk het resultaat van.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:29

Babootje schreef:
Anne_Sproet schreef:
Babootje, de foto die jij als voorbeeld geeft is niet wat ik nastreef als correct vwnw, dat is voor mij meer het plaatje wat horseware plaatste.

Anne, beide paarden zijn in een andere houding (en overigens ook in een andere fase van africhting).
Het eerste voorbeeld is vwnw gaan. Vanaf een aangespannen bovenlijn (zoals bij de vos) kun je nog verder uitschuiven naar halsstrekken (2e foto) Het eerste voorbeeld is een tussenstap naar het hals strekken van het tweede voorbeeld. Het eerste voorbeeld zul je toch moeten doorlopen om tot het tweede voorbeeld te kunnen komen.

Trouwens, met dank aan Lorette wel 2 hele fijne voorbeelden van wat ik bedoel.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik doorloop die fase namelijk niet en krijg toch paarden die netjes met de neus voor de loodlijn strekken.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:31

mee eens Horseware

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:33

Babootje schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Dat hoeft helemaal niet. Het achter het bit of achter de LL gaan is soms ook gewoon het zich onttrekken van het contact dat wordt gevraagd gewoon omdat het paard dat moeilijk vindt. Dan ga je hem daar niet in bevestigen door alles los te laten, maar blijf je het contact opzoeken en rijd je weer naar de hand toe. Net zo lang tot het paard het bit aanneemt en je hand mee wil nemen. In die fase van training kan het paard best even achter de LL zijn. Als je dat een negatieve ervaring zou noemen, kun je er maar beter helemaal niet op gaan zitten.

Mee eens. Los laten bij achter de ll gaan is een beloning; het paard denkt daardoor dat hij het op dat moment goed doet. Ik heb geleerd op die momenten juist contact te houden en naar voren te rijden. Zodra het paard de neus naar voren wil steken en naar het bit wilt reiken, dan uitgebreid belonen.

Maar zoals je het nu omschrijft (waar ik het dus ook mee eens ben), ben je toch met me eens dat de foto van de vos geen schoolvoorbeeld is van correct vwnw?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:35

Horseware schreef:
.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik doorloop die fase namelijk niet en krijg toch paarden die netjes met de neus voor de loodlijn strekken.[/quote]

Ik heb ze niet gezien Horseware. Geprobeerd je filmpjes terug te vinden in het topic maar stonden allemaal prive. Ik heb 1 x een longeer filmpje gezien waarbij ik het paard (weliswaar ontspannen) maar wel op de voorhand vond. Volgens degenen hier in het topic al een stuk beter dan vanwaar je vandaan komt. Wat ik overigens best wil geloven. Was jouw paard niet dat paard met KS?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:36

Simpelman schreef:
_Lorette_ schreef:
Babootje mocht mijn foto's gebruiken. Het grappige is wel dat ik ook de ruiter ben op het plaatje van de bruine

Ik ben blij dat ik nu weet wie de amazone van de bruine is, het is voor mij een toonvoorbeeld van correct strekken, COMPLIMENT! *\o/*

Ik heb je foto al een heleboel keren gebruikt als voorbeeld.

Wat leuk Lorette! Ik gebruik jouw foto ook als ideaal plaatje om anderen te laten zien wat ik wil. Toen ik die foto zag dacht ik meteen: dat wil ik ook, daar ga ik naartoe werken :D En met behulp van WF en adviezen in dit topic is me dat gelukt.