Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:21

Dat is precies wat ik bedoelde simpelman Het kantelen van het bekken Het op bollen van de rug (zie voorbeeld zweep) Waardoor het paard idd nog even lang is Maar optisch korter wordt!

@kamy je hebt al goede tips gehad over je zit En het meer contact houden met je paard Je zou van mij nog wel consequenter mogen zijn Die draf overgangen aan het begin van het filmpje zijn niet van jou Paard valt in draf is geen echte overgang Ik zou dan ook veel meer bewuste overgangen tempo wisselingen gaan rijden Dat elke pas voelt alsof die van jou is Zo krijg je meer controle en gevoel over je paard Je rijdt er nu een beetje achteraan

Goed dat je jezelf en je paard wilt verbeteren en je je hier ook bewust van bent Consequent je overgangen en tempowisselingen rijden Waar dat hoofd is is even niet zo belangrijk Probeer je paard beter aan de hulpen te krijgen Dan wordt het rijden zoveel makkelijker voor je

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:26

Fijne foto babootje Je ziet dat het paard de bovenlijn aanspant en spieren moet gebruiken ( zie de aanspanning in de hals) Dit was met mijn merrie ook haar ideale werk houding met zo nu en dan eens wat meer verlengen en oppakken Ook ik denk dat het paard in deze houding makkelijker bij elkaar kan komen en meer aanspraak moet doen op de spieren! Het uitschuiven is dan bij mij voor de ontspanning

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 11:32

Het los laten van de nek en het openen van de keel.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 01-03-16 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:38

Ik zie het vwnw liever zo:

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 11:38

dresjoepie

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:42

Dat is halsstrekken wat ook heel fijn is Maar het is voor je paard wel een hele stap om vanuit dit naar oprichting te komen Er zit voor mij dan idd nog een stap tussen Zoals voorbeeld van babootje

Is de vos niet open in de kaak dan simpelman? Ik vind dat daar nog prima ruimte zit

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:44

dresjoepie schreef:
Fijne foto babootje Je ziet dat het paard de bovenlijn aanspant en spieren moet gebruiken ( zie de aanspanning in de hals)

Ik zie vooral onderhals aanspanning, dat is precies wat ik niet wil ;)
Verder een fijn plaatje hoor, maar de plaatjes van simpelman zijn meer mijn ideaal.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:45

Het enige verschil tussen de foto van mij en die van de vos is dat de vos zijn kaak een stuk minder opent, niet naar het bit reikt en achter de loodlijn gaat. Het is zeker niet zo dat de vos dichter bij oprichting zit,

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 12:03

dresjoepie schreef:
Dat is halsstrekken wat ook heel fijn is.
Maar het is voor je paard wel een hele stap om vanuit dit naar oprichting te komen.
Er zit voor mij dan idd nog een stap tussen
Zoals voorbeeld van babootje

Is de vos niet open in de kaak dan simpelman? Ik vind dat daar nog prima ruimte zit

De vos is niet open in de keel en gaat achter de loodlijn, dat is geen neutrale ontspannen losgelaten positie, dat is een positie die aanspanning vraagt.
Om te beginnen in de nek en de onderhals, maar ook in het bekken en in de rug.

Hoe vreemd het ook klinkt de bruine is dichter bij oprichting dan de vos.
Wanneer een paard eenmaal zover bevestigd is dat het kan strekken als de bruine dan is oprichting een fluitje van een cent.

Hals strekken is inspanning in losgelatenheid.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:24

Ik zie die onderhals juist bij het plaatje van de schimmel! De vos heeft idd nog iets onderhals maar imo traint ze drm juist op het aanspannen van de bovenlijn ( correct me if im wrong )

Zijn het allemaal weleens dat het plaatje van de bruine heel fijn is :)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:31

dresjoepie schreef:
Dat is precies wat ik bedoelde simpelman Het kantelen van het bekken Het op bollen van de rug (zie voorbeeld zweep) Waardoor het paard idd nog even lang is Maar optisch korter wordt!

@kamy je hebt al goede tips gehad over je zit En het meer contact houden met je paard Je zou van mij nog wel consequenter mogen zijn Die draf overgangen aan het begin van het filmpje zijn niet van jou Paard valt in draf is geen echte overgang Ik zou dan ook veel meer bewuste overgangen tempo wisselingen gaan rijden Dat elke pas voelt alsof die van jou is Zo krijg je meer controle en gevoel over je paard Je rijdt er nu een beetje achteraan

Goed dat je jezelf en je paard wilt verbeteren en je je hier ook bewust van bent Consequent je overgangen en tempowisselingen rijden Waar dat hoofd is is even niet zo belangrijk Probeer je paard beter aan de hulpen te krijgen Dan wordt het rijden zoveel makkelijker voor je

Dan wordt het een mix van beide instructeurs haha.
Mijn huidige hamert ook op consequenter zijn, scherper maken etc.
De andere (waarvan dit filmpje een intro les was) hamert meer op mijn houding en het effect daarvan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:10

dresjoepie schreef:
Ik zie die onderhals juist bij het plaatje van de schimmel! De vos heeft idd nog iets onderhals maar imo traint ze drm juist op het aanspannen van de bovenlijn ( correct me if im wrong )

Zijn het allemaal weleens dat het plaatje van de bruine heel fijn is :)

trek je kin eens tegen je borst en voel wat er door je lichaam heen gebeurt.
Wanneer je dit proces in jezelf kent dan ben je in staat het ook in een paard terug te vinden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:13

Afbeelding

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:44

Dit plaatje begrijp ik volledig Waarbij de rode lijn LDR is dit vind ik ook absoluut geen fijn beeld!

Maar de foto van de vos is hier imo absoluut niet mee te vergelijken paard heeft veel meer lengte in zijn lijf Idd wat achter de loodlijn maar dat vind ik voor de training niet storend

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:49

Als ik mijn kin op mijn borst leg voel ik mijn rugspieren strechen... :)* :+
Kan ik mijn achterbenen nog naar voor brengen wanneer mijn kin op mijn borts ligt, ja...

Kan ik mijn rugspieren strechen op een andere manier. Ja.
Is dat fijner. Ook ja.
Laatst bijgewerkt door ChocooPrins op 01-03-16 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:49

Babootje mocht mijn foto's gebruiken. Het grappige is wel dat ik ook de ruiter ben op het plaatje van de bruine. :P De vos kukelde de eerste tijd bijna om als ik een poging deed tot halsstrekken, dus ik ben blij dat hij het nu zo doet.

Ik heb deze ook nog in de aanbieding om te beoordelen. Het halsstrekken is bij deze wisselend beoordeeld door de jury. Pony is hier een half jaar o.h.z.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:51

Ik heb nog een leuk invoel-proefje.

Maak van stevig ijzerdraad een S van een cm of 8.
Haak het ene uiteinde van de S over je ondertanden, maak een strotouwtje links aan je zijde vast aan je broekriem, leg hem over de S bocht die buiten je mond is en bind het andere uiteinde aan je rechterzijde vast aan je broekriem.
Stel het touwtje zo kort in dat je je hoofd niet meer recht op kunt dragen.
Je gaat nu "achter de loodlijn" maar waarschijnlijk zul je je niet teveel verzetten tegen je opgelegde houding.
Ik vraag me af of je nu aanleuning zult nemen of in een "krul" gaat lopen.

Ga nu een uurtje sporten of lekker dansen.
Bereid je voor op één uurtje per dag zo, een paar maanden, of een paar jaar.
Denk vooral aan oprichting.

Stel je nu voor dat na een jaartje of zo iemand het touwtje zo af stelt dat je je hoofd weer recht op kan dragen.
Wat zou er nu in je lichaam gebeurt zijn?
Hoe lang zou het kunne duren voordat je weer ontspannen recht op kunt lopen.

@dresjoepie,
De vos; wanneer het in het echt niet erger is dan zo, dan loopt het allemaal wel los.
Het is alleen zonder begeleidend commentaar absoluut geen goed voorbeeld van een paard dat correct de hals strekt.
Hij gaat achter de teugel, net als jij wanneer je een S haak in je mond haakt.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:53

Wat toevallig lorette! Maar je bent en blijft dan ook een ontzettend fijne amazone ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:54

ChocooPrins schreef:
Kan ik mijn achterbenen nog naar voor brengen wanneer mijn kin op mijn borts ligt ook ja...

Is dat fijner. Ook ja.

Wanneer je dit proces in jezelf kent dan ben je in staat het ook in een paard terug te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:55

Lorette, ik heb al vaker foto's/filmpjes van jou voorbij zien komen en persoonlijk vind ik jou zo'n fijne ruiter! :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:57

Picasso schreef:
Lorette, ik heb al vaker foto's/filmpjes van jou voorbij zien komen en persoonlijk vind ik jou zo'n fijne ruiter! :)

+1 :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:59

Simpelman schreef:
ChocooPrins schreef:
Kan ik mijn achterbenen nog naar voor brengen wanneer mijn kin op mijn borts ligt ook ja...

Is dat fijner. Ook ja.

Ik begrijp het wel hoor Simpelman.
Ik maak gewoon een objectieve observatie van hoe het voelt als IK mijn kin om mijn borst leg.

Als iemand anders mij zo zou trekken, dan krijgt hij/zij een welverdiende stamp tussen de benen. Dat zou mijn eerste reactie zijn.

Lorette is inderdaad een heel fijne ruiter om naar te kijken!!!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 14:00

_Lorette_ schreef:
Babootje mocht mijn foto's gebruiken. Het grappige is wel dat ik ook de ruiter ben op het plaatje van de bruine

Ik ben blij dat ik nu weet wie de amazone van de bruine is, het is voor mij een toonvoorbeeld van correct strekken, COMPLIMENT! *\o/*

Ik heb je foto al een heleboel keren gebruikt als voorbeeld.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 14:03

ChocooPrins schreef:
Ik begrijp het wel hoor Simpelman.
Ik maak gewoon een objectieve observatie van hoe het voelt als IK mijn kin om mijn borst leg.

We praten langs elkaar heen.
Het gaat om de aanspanning die ontstaat wanneer je je kin naar je borst trekt.
Dat moet een paard namelijk doen om achter de loodlijn te gaan.
Als hij zijn hoofd ontspannen af zou laten hangen dan komt de neus 10cm voor de loodlijn.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 14:06

Ik heb hem in totaal bijna vier maanden gehad om opnieuw in te rijden en door te rijden. Hij liep juist enorm opgekropt en wilde de hand niet meenemen. Na drie maanden viel ineens het kwartje.

Het was echt een fantastisch paard om mee te werken en daarom spam ik hem even.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding