Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:54

Anne sproet wat een leuke pony!
Ik zou proberen wat passiever licht te rijden als ik jou was. Nu ben je heel actief aan het lichtzijden waarmee je ook een beetje voor je paard uit komt en kiept. Voor je gevoel meer lui erachter zitten (bedoel niet achterover hangen maar achter de beweging) en je mee laten nemen door je paard. Niet echt sta zit vanuit de knieën maar meer een kleine kanteling in het bekken. Hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

Avanti

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:06

Wat een mooie oefening is Anne Sproet is bij elke letter een tempowisseling doen. Hij is zo te zien nog niet voorwaarts genoeg.
Ziet er wel heel ontspannen uit en mooie lengtebuiging.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:16

Anne_Sproet schreef:
Wat bedoel je met een rechte hals en heb je een voorbeeld van hoe het dan wel moet?

Afbeelding

Om goed voorwaarts neerwaarts te gaan, moet de bovenlijn ontspannen en de buik aanspannen. Dan zie je dat het paard over de hele lijn van neus tot staart "rond" wordt. Daarvoor moet er verbinding zijn, die zoek je op door het achterbeen te activeren en aan de voorkant te begrenzen.
Bij jouw foto's (en filmpje) zie je dat dat (nog) niet zo is. De achterkant komt een beetje omhoog en je hebt geen constante aanleuning. Je pony kiept als het ware een beetje naar voren met een vrij rechte hals. Nogmaals, voor ontspanning is dit prima, maar je traint er geen spieren mee. Er is ook nog geen sprake van nageeflijkheid.
Dus voor goed voorwaarts neerwaarts is het teugels korter, van achteren naar voren aanleuning zoeken, nageeflijk maken en hand laten volgen naar het neerwaarts. Stukjes bij beetjes want - zoals eerder gezegd - is dit echt geen gemakkelijke oefening.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:19

Trouwens wel een heel leuke pony stippel (en ik denk ook wel een beste pony). Hij beweegt lekker met een beste takt. Wat je zadel betreft, tja voor mij zou het ietsje meer naar achter mogen. Maar een cm of 1 a 1,5. Het ligt echt niet heel slecht of zo; dat is op het filmpje wel beter te zien dan op de foto's.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:31

Simpelman schreef:
Voorwaarts is het accelereren IN DE PAS, niet sneller gaan dat is weglopen/ontwijken van het accelereren.

Ik vind de pony van Anne actief genoeg, maar hij moet wel met meer impuls lopen. Het achterbeen moet actiever, de pony meer "aan het been" zodat het in het lijf gaat loslaten. Daarvoor moet er begrenzing zijn aan de voorkant.

Dat is ook het stukje dat ik bij Kamy vermoedt, mogelijk wel met meer contactteugel en aanleuning maar nog geen nageeflijkheid. Maar dan zou zij ook een filmpje moeten plaatsen.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:40

Dresjoepie dankje! Die tip had ik ook van simpelman gekregen ik ga het zeker even proberen om mijn beugels korter te maken.

Het is trouwens toch echt een paard met zijn 1.63! Haha.

Bedankt oji! Ja ik begrijp wat je bedoeld. Ik ben hier ook mee bezig om mijn bekken te kantelen en soms lukt het stukjes goed maar ik kan het lastig volhouden. Vooral omdat ik zelf het idee heb dat hij sloom is en dan ga ik hem onbewust 'helpen', wat ik beter niet kan doen!

Bedankt avanti ! Tempowisselingen moet ik meer mee gaan spelen inderdaad.

Babootje bedankt voor je toelichting. Ik heb zelf het idee dat dit aan het eind van mijn les wel beter was, dit filmpje is vlak aan het begin gemaakt namelijk, maar dat zal ik in een nieuw filmpje moeten bewijzen :p maar ik snap wel wat je bedoeld. Meer Impuls ben ik aan het trainen, maar ik denk zelf dat hij daarvoor nog meer kracht moet opbouwen, niet dat ik hem niet genoeg begrens eigenlijk..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:54

Anne_Sproet schreef:
, niet dat ik hem niet genoeg begrens eigenlijk..

het contact is los/vast (op het filmpje dan he) meer los dan vast eigenlijk. As ie op het aannemen van de teugels terugkomt, dan moet je hem actiever maken. hij moet het contact eerst accepteren, zonder dat hij daarvan minder actief gaat lopen. dan alleen wordt je aanleuning (je contact) constant en kun je gaan werken aan het vwnw.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:56

Babootje schreef:
Simpelman schreef:
Voorwaarts is het accelereren IN DE PAS, niet sneller gaan dat is weglopen/ontwijken van het accelereren.

Ik vind de pony van Anne actief genoeg, maar hij moet wel met meer impuls lopen. Het achterbeen moet actiever, de pony meer "aan het been" zodat het in het lijf gaat loslaten. Daarvoor moet er begrenzing zijn aan de voorkant.

Dat is ook het stukje dat ik bij Kamy vermoedt, mogelijk wel met meer contactteugel en aanleuning maar nog geen nageeflijkheid. Maar dan zou zij ook een filmpje moeten plaatsen.

Ik wil wel maar heb alleen film materiaal in de whats app. Moet ik dat eerst overzetten naar youtube om hier te kunnen plaatsen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:59

Ja, zo doe ik het altijd wel.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:01

Hoop dat dit werkt?
Was de 1e les van hollistisch trainer. Eerste deel filmpje is galop, tweede stuk draf.
Schiet me maar af op mijn rommelige armen, baal er zelf ook van. Deze trainer zegt (hoe logisch maar nu wordt er aandacht op gelegd) ook dat mijn onbalans ook een oorzaak is.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:53

Kamy ik denk dat je heel veel gaat hebben aan core stability oefeningen. Staan heel veel oefeningen op internet o.a. buikspier oefeningen.
Ik vind je wat achterin het zadel zitten, past het zadel je wel goed?
Ze wil graag strekken zo te zien goed op weg hoor!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:22

Ik denk idd dat je met verbetering van houding & zit een heel grote stap kunt maken, Kamy :j
Verder heb ik het idee dat je paard in draf een beetje over z'n tempo loopt?

Leuk dier verder! Hoe oud is hij/zij?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:31

Kam, in de galop vind ik je in je houding , zit en handen te weinig met je paard mee en daarom terugwerkend.
In de draf heb je idd erg rommelige handen, dat komt denk ik omdat je je stabiliteit uit je armen haalt.
Paard heeft hierdoor continu signalen te verwerken en loopt hierdoor bijna continu te klapperen met z'n hoofd, ook zie ik stukjes verkanteling. Probeer je handen voor je te dragen, of je twee glazen tilt,en houd ze op gelijke hoogte voor je. als je gaat staan niet omlaag en als je gaat zitten niet omhoog!!!

Ik zie hier heel geregeld je elleboog achter je lichaam komen, dan ben je feitelijk uit balans.
Ik hoop dat je hier wat mee kan?

Anne sproet heeft denk ik wel al t advies gekregen wat ik ook roepen zou, wil alleen nog zeggen dat je je idd wat meer mag optillen, oprichten in je bovenlichaam en dan erop letten dat je in je enkel blijft afveren, hak op de grond en niet uitdrukken maar enkel los.
Paard meer aan je hulp zetten, reactie op je drijven krijgen, je drijft nu haast elke pas, maar paard blijft in zelfde tempo lopen.( als.ik zo drijf op de mijne ben ik zo in Rotterdam!
Het ziet er een beetje uit of ie in zm lijf terug blijft leunen naar de achterhand, oftewel de rem loopt aan.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 08:31

Thanks allemaal!!!!

Core stability doe ik al in de vorm van CXWorks. Het eerste wat de hollistische trainer deed was ook mijn stabiliteit in het zadel testen. Daar was ik al heel blij mee want nu kwam er aandacht voor mij, ipv hoe mijn paard liep. Ik ben (ook) het probleem!

Elmo is een merrie en wordt dit jaar 7. Ze is sinds haar 4e van mij en ik heb haar zelf beleerd.....met begeleiding uiteraard.

Grappig dat iemand vindt dat ze over haar tempo lijkt te lopen. Die opm kreeg ik ook tijdens een oefen dressuur dag. Mijn eigen instructrice wil haar meer actief hebben, moet haar richting middendraf rijden. Ik kreeg zelf dus ook het gevoel dat paard dat niet zo goed af kon.
Deze trainer wil een rustiger tempo maar ik was nog zo gewend aan het andere rijden dat ik dat deze les automatisch ook nog deed.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:01

Wat ook een heel fijne oefening is voor je eigen balans is in draf 2 passen staan 1 pas zitten (en andersom). En: lichtrijden in galop.
Laatst bijgewerkt door FCSA op 01-03-16 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:05

Ik sluit me aan bij knollentuin. Ik zie heen tot weinig buiging in he elebogen waardoor je geen zachte verbinding kun realiseren. Hierdoor neemt ze niet echt aanleunig en loopt ze (voor mijn gevoel) wat terug houdend. Tempo is prima maar activiteit mag wat meer. In galop vind ik haar over haar tempo lopen. Ik denk dat het bovenstaande inderdaad van toepassing is. Succes ermee
Laatst bijgewerkt door DarkoFoitzik op 01-03-16 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:14

De ellebogen kwamen ook aan bod in deze les inderdaad! Dat is al een reden om deze les vaker te doen: focus op de ruiter! Als ik mezelf verbeter is paard daar ook mee geholpen. Dus dat gaan we doen!

Heb ook het idee dat paard overvraagt werd. En ook niet werd geholpen door mij omdat ik zelf ook nog knelpunten in mijn houding en rijden heb.
Vandaar de keus om een stap terug te doen. Meer focus op mij, paard lekker laten lopen en dan weer wat opbouwen. Niet doordrammen met "paard moet het afkunnen".

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:22

Das een goede insteek kamy, paard kan het ws veel beter als jij hen daar de gelegenheid gaat geven door aan je balans in je houding te werken, kip- ei verhaal

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:29

@kamy, het kan ook zijn dat je merrie wel meer tempo kàn maken maar dat je haar onbewust tegenhoudt door een niet meegaande zit. Hoe meer je in balans bent en met de beweging mee zit, hoe makkelijker het voor je paard wordt om vloeiender te gaan lopen en te beantwoorden aan tempowisselingen.

Ik las vanochtend een interessant stukje over het belang van een losse kaak bij paard én ruiter. Geschreven door Wendy Murdoch (van die balanskussentjes ;) )
https://www.murdochmethod.com/no-72-soften-your-jaw/

O, ik zie dat je bovenstaande ook al net zelf opmerkt :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 09:51

Fijn artikel Fransje_70. ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 09:56

@Kamy,
Ook ik denk dat je het snelst verder komt wanneer je al je tijd, energie en geld investeert in je eigen lichaam en houding.
Wat je ook probeert te doen met je paard het loopt dood op je niet onafhankelijke zit.
Je stoort je paard enorm.
Het is je instructeur te verwijten dat hij/zij zich hier niet volledig op heeft gericht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:33

FCSA schreef:
Ik denk idd dat je met verbetering van houding & zit een heel grote stap kunt maken, Kamy :j
Verder heb ik het idee dat je paard in draf een beetje over z'n tempo loopt?

Leuk dier verder! Hoe oud is hij/zij?

Gisteren op mijn telefoon gekeken (kon het rijden niet zo goed beoordelen) viel me op dat je teugels wel erg lang zijn, waardoor er ook geen constant contact tot stand komt en je paard uit elkaar blijft lopen, na de galop geeft hij iets na op dat contact; dat is goed, maar dat ben je ogenblikkelijk weer kwijt door je lange teugels. Je paard blijft zo "uit elkaar" lopen. Je teugels dus wat korter en je handen meer daar voren.
Tja, het is zoals Knollentuin al zegt: jouw onbalans stoort het paard, maar als je paard zo uit elkaar loopt kun je ook niet lekker zitten en zet jezelf vast in je schouders en armen.
Je zit wat zwaar in je zadel. Probeer jezelf wat "lichter" te maken door wat meer voorin het zadel te gaan zitten en met lichtrijden dichter bij je paard te blijven. De oefening die FCSA eerder noemde (2 passen blijven staan, 1 pas zitten, en andersom en varieren met meer passen staan of zitten) zijn heel goed voor je balans.
Dit was toch niet de instructrice waar je het over had? Ik vond deze eerlijk gezegd Hmmm... Ik zou nog wel een filmpje met de andere willen zien.

Ja je moet hard werken aan een onafhankelijke zit. Zitlessen, flexchair allemaal dingen die daarbij zouden kunnen helpen. Maar je hebt dat paard nu eenmaal en dat wil je rijden. Dan moet je er met jouw instructrice er het beste van maken om ervoor te zorgen dat jij en je paard dichter bij elkaar komen. Niet het ideale uitgangspunt maar het kan wel. Rij jij je paard helemaal zelf of heb je iemand die je paard 1 of 2 x pw zou kunnen rijden?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:00

Kamy schreef:
Hoop dat dit werkt?
Was de 1e les van hollistisch trainer. Eerste deel filmpje is galop, tweede stuk draf.
Schiet me maar af op mijn rommelige armen, baal er zelf ook van. Deze trainer zegt (hoe logisch maar nu wordt er aandacht op gelegd) ook dat mijn onbalans ook een oorzaak is.

[ Video ]

Ik denk dat het probleem niet alleen in je armen zit. Doordat je uit balans bent, kan je je armen niet stilhouden, maar ik denk dat het verstandig is om de oorzaak (het uit balans zijn) aan te pakken.

Ik denk dat je heel veel baat gaat hebben bij een (goede) centered riding instructeur. Als je echt fanatiek bent, zou ik beginnen met een flexchair programma en dat in het zadel met een CR instructeur integreren, misschien ook vragen om stukjes zitles aan de longe.
Heb je het idee dat je veel spanning hebt? Mentale spanning bedoel ik dan.

Ik zou het idee van dressuurrijden even helemaal loslaten. Ik denk dat je het meeste hebt aan zitoefeningen, liefst freestyle (losse of semi-losse teugel) uitgevoerd. Even helemaal daarop focussen, zodat je een echt stevige basis hebt om op verder te werken.

Het lijkt altijd super suf om helemaal terug te gaan naar de basis, maar door een stap terug te gaan, ga je uiteindelijk harder vooruit :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:05

Ik was nog op zoek naar een foto van een - naar mijn mening - goed vwnw gaand paard (in plaats van een plaatje) en heb deze gevonden. Het is het paard van Lorette met haar paard Frummel hier op bokt. Ik heb haar even gevraagd of ik de foto's in dit topic mocht gebruiken. Frum is vanaf zijn 2e al atactisch (progressief); mooi om te zien hoe zo'n paard dan met de juiste spieren op de juiste plek zo goed gehouden kan worden.

Afbeelding

Maar hij kan ook omhoog

Afbeelding

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 11:06

Ik kijk haar topics altijd met veel plezier idd :j