Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:30

DarkoFoitzik schreef:
tijdens het longeren viel me erg om dat hij een huppeltje in de achterhand heeft bij het aandraven. is dit de afwezigheid van kracht of.....

Ik kan er weinig van zeggen zonder beeldmateriaal. Maar ik houd niet zo van "huppeltjes" bij het aandraven, zeker niet bij het longeren omdat er dan niet zoveel kracht nodig is voor het aandraven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:32

Simpelman schreef:
Kijk om je heen, volg eens een lesje van iemand hier en daar of lees wat rond op Bokt en je vindt het algemene idee:
Kop er op en hij gaat "dragen", hals strekken en hij "valt op de voorhand".

M.i veel te kort door de bocht geredeneerd.

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 14:33

Het algemene idee, inderdaad!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:34

Simpelman schreef:
Kijk om je heen, volg eens een lesje van iemand hier en daar of lees wat rond op Bokt en je vindt het algemene idee:
Kop er op en hij gaat "dragen", hals strekken en hij "valt op de voorhand".

Ben ik het niet mee eens hoor simpelman, te generaliserend en je haalt hier een hoop mee naar beneden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:37

Maar dat 'om je heen kijken' heeft dan toch niet met dit topic te maken waar men daar juist eerder van weggegaan is :o?

Een echt fantastisch mooi overzicht van krachten op het paarden lichaam is het moeilijk te lezen en zeer dure boek: equine locomotion van Back en Clayton.
Maar dan moet je engels wel echt goed zijn en je moet een heel klein beetje wat snappen van natuurkunde.

Darko, Voor huppeltjes ben ik behoorlijk allergisch dan gaan bij mij allemaal blessure en blokkade sirenes af en begin daarnaast accuut mijzelf verwijten te maken over te veel op de hand rijden :P
Vraag de overgang heeeeel subtiel, laat hem heel klein aandraven. Huppelt hij dan nog?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:45

Sizzle schreef:
Vraag de overgang heeeeel subtiel, laat hem heel klein aandraven. Huppelt hij dan nog?

Hij heeft een huppeltje bij het aandraven, ook aan de longeerlijn. Daar houd ik ook niet zo van. Denk dan ook meer aan blokkade etc.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:46

Mijn paard "huppelde"' ook bij draven en gooide mij bij lichtrijden steeds op het verkeerde been. Steeds als ik linksom ging draven, rechtsom hadden we er geen last van. aan de longe kwam het helemaal niet voor.
Ik kreeg het er niet uit gereden, wat ik ook probeerde. Dat was wel heel raar na zoveel jaren dat-ie het niet (nooit) had. Het paard was overigens fysiek knettergezond. Ik vermoedde dus een rijtechnisch probleem van mij uit.
Ben ik les gaan nemen van een rechtrichtmeneer, bleek het paard katsscheef te zijn. Het was er na 1 les uit. Moest ik wel stevig corrigerend te werk gaan bij het leren rechtrichten. dat was niet zo leuk, maar naarmate ik vorderde met de lessen wist ik steeds beter hoe dit op te vangen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 29-02-16 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:10

onder het zadle doet hij het niet, ik heb net ene filmpje gekeken waar hij op de wei loopt en daar zie ik het ook niet terug. nu ik erover nadenk heft hij dit altijd gedaan. ik ga dit vanavond nog eens nakijkejn. dan maak ik een filmpje (onder het zadel en aan de longe) . in de overgang terug grijp hij wel mooi door ook bij het aangalloperen stapt hij mooi onder en door. to be continued

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:11

Misschien loopt hij aan de longe met zijn binnenachterbeen naar binnen?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:17

hij doet het linksom erger dan rechtsom. Het viel me gister erg op, dacht dat hij ook wat onregelmatig was maar hij gaf geen blijk van niet te willen lopen. ook daarna op de wie liep hij prima, ik kon er niks aan zien. toen bedacht ik me dat hij altijd een raar huppeltje deed. mijn instructeur wijte het aan niet genoeg kracht achter om goed weg te komen. dit werd ook een stuk beter naar mate de training vorderde. nu doet hij het onder het zadel niet meer (denk ik, nu begin ik erg te twijfelen). hij is altijd een langzame starter geweest. nu twijfel ik helemaal of ik hem niet al lang had moeten laten behandelen of dat er iets mis is..... |o %)

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:20

Sizzle schreef:
De toevoeging van knollentuin is eigenlijk precies de reactie die hét verschil maakt: jezelf oprichten.

Ik zie elke keer weer de vraag langskomen: hoe krijg ik mijn paard nu van die stretch in de werkhouding.
Blijkbaar is dat moeilijk en drijven alleen gaat je niet helpen.

Door de foto's van Anne ging ik ineens vermoeden waar bij sommige het probleem ligt. Een valkuil waar ik een jaar of 2 geleden ook ingevallen ben door jaren achter elkaar enkel jonge paarden gereden te hebben.

Hier heb je wel gelijk in, mijn instructrice zegt altijd letterlijk: richt jezelf op. echter doe ik dat dan 2 seconden en daarna val ik weer terug in oude houding.. Ik heb vandaag er is extra op gelet, en dan gaat het allemaal een stuk makkelijker.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:24

@Darko, mss toch beter er even naar te laten kijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:27

Sizzle schreef:
De toevoeging van knollentuin is eigenlijk precies de reactie die hét verschil maakt: jezelf oprichten.

Ik zie elke keer weer de vraag langskomen: hoe krijg ik mijn paard nu van die stretch in de werkhouding.
Blijkbaar is dat moeilijk en drijven alleen gaat je niet helpen.

Door de foto's van Anne ging ik ineens vermoeden waar bij sommige het probleem ligt. Een valkuil waar ik een jaar of 2 geleden ook ingevallen ben door jaren achter elkaar enkel jonge paarden gereden te hebben.

Anne_Sproet schreef:
Hier heb je wel gelijk in, mijn instructrice zegt altijd letterlijk: richt jezelf op. echter doe ik dat dan 2 seconden en daarna val ik weer terug in oude houding.. Ik heb vandaag er is extra op gelet, en dan gaat het allemaal een stuk makkelijker.

Zeker waar. Toch heb ik het idee (de foto's bekijkend) dat je zadel ook een rol speelt. Heb je daar al eens naar laten kijken Anne? Dat lijkt ook wat ver naar voren te liggen en kan ook gevolgen hebben voor jouw houding.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:33

Babootje schreef:
Anne Sproet, leuke dat je foto's plaatst. +:)+ Het ziet er vriendelijk uit sowieso.
Maar wat betreft het commentaar sluit ik aan bij dresjoepie. Je pony wil wel zakken (graag zelfs heb ik het idee) maar is daarin niet nageeflijk. Hij "kiept" als het ware recht naar beneden, met een rechte hals. En jij "kiept" een beetje mee. Voor een werkhouding, moet je pony iets meer aan elkaar lopen (meer in horizontaal evenwicht) maar ik neem aan dat je daar naar toe werkt.
Persoonlijk heb ik het idee dat je zadel iets te ver naar voren ligt. Zo zit je voornamelijk "op" de schoft is de belasting op de twee voorbenen te groot en kun je je pony ook niet fijn voor je uit rijden.
Wij hebben ook last met ons paard dat het zadel teveel naar voren wil schuiven. Ons paard is een beetje buikig, rond, kort ruggetje, weinig schoft nog en de singelgroeve ver naar voren. Dat zie ik bij jouw pony ook wel.
Bij ons helpt het goed om het zadel flink naar achteren te leggen en de singelstoten te kruisen. Dan blijft ie meestal wel op de goede plek liggen. Een banaansingel kan ook nog wel eens helpen. Ik denk dat dat zomaar ook eens wat verschil kan maken bij jouw pony.

Dankjewel babootje! Dat ik mee kiep klopt, ik moet mezelf echt meer oprichten, maar nu snap ik ook meer wat mijn instructrice ermee bedoelde nu ik mezelf op de foto's/filmpjes zie. Wat bedoel je met een rechte hals en heb je een voorbeeld van hoe het dan wel moet?
Mijn zadel ligt zeker weten goed, en schuift ook niet. Ik heb net een heel gedoe met singelstoten/singel en zadel achter de rug, wat nu eindelijk helemaal goed is, dus ik ga er even niets aan veranderen. Meneer laat het ook duidelijk merken als het zadel niet lekker ligt.
heb er vandaar naar aanleiding van jou bericht nog is extra op gelet, maar hij ligt echt achter de schouderbladen en blijft als een huis liggen.

Ik zet anders toch wel een van de filmpjes hier neer (ook op aandringen van simpelman), daar zie je goed hoe ik naar voren kukel waar jullie het ook over hebben. ook moet ik wat meer stil zitten en gewoon niets doen, want ik ben veel te actief aan het lichtrijden (heeft ook weer met het jezelf oprichten te maken).

https://youtu.be/nevc66IO49s

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:35

Was net op je aan het reageren babootje! Zadel is paar maanden geleden nagekeken en wordt binnenkort weer nagekeken omdat hij heel erg aan het veranderen is qua bespiering.

Vinden meer mensen dat het zadel te ver naar voren ligt? anders ga ik wat meer haast maken met weer na laten kijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:45

Ik zie niets raars aan je zadel.
Op het filmpje zie je heel goed een gebrek aan core-stability in je bovenlichaam. Daarom zijn je armen ook onrustig.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:56

Fijn! ja dat klopt.. dat wordt trainen op de bal :p

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 17:52

Sizzle schreef:
Maar dat 'om je heen kijken' heeft dan toch niet met dit topic te maken waar men daar juist eerder van weggegaan is?

Ik hoop het niet nee, maar waar ik ook kom (in de grote boze buitenwereld :( ), helaas!! zie ik zelden iemand les staan geven waar ik van zeg "kijk, gelukkig ze bestaan nog".
Bijna altijd!! wordt er een oneindige brij van volstrekt niet terzake doende theorie opgebraakt aan mensen die druk in gevecht zijn om te proberen hun vluchtende paard in een door de instructeur aangegeven houding te persen.
Zelden zie ik iemand gewoon eenvoudig bij het begin beginnen.
Zelden zie ik iemand de basis stapje voor stapje controleren en zo nodig herbevestigen.
Zelden zie ik mensen echt rekening houden met de gevoelens van hun paard.
Rust en kalmte, vrede in de rijbaan? Essentieel voor een paard.

Verbijsterend vind ik het telkens te zien dat zoveel mensen en intructeurs boven het niveau van het paard aan het werk zijn in een voortdurende strijd.
Het lijkt of iedereen ernaar streeft wereldkampioen te worden.
Paarden moeten keihard getraind worden om een proefje van 5 minuten te kunnen lopen.
Wanneer je een rit van 5 uur maakt met een gemiddelde van 11km uur staan ze er de volgende dag weer fris bij.

Hoe weinig zie je iemand smakelijk, los, ontspannen zijn paard laten bewegen op zijn niveau.
Een paard met een rustig, vredig oog, in vertrouwen, tevreden met zijn werk.
Een glimlachende ruiter?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:58

Keetje bij mij langskomen Simpelman :)) ;)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:01

Ze bestaan zeker nog hoor, die instructeurs :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:08

Ja hoor, ik geloof dat ik ook tot de andere kant behoor.
Ik herken wat je zegt en ik voel een soort ( ik heb t ook geregeld) roep dat je als enige tegen de stroom in zwemt, ik heb juist, zeker de laatste tijd het idee dat er meer neuzen de goede richting uit gaan staan.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:15

toch vreemd heb het nooit over de hals gehad alleen over het korter worden van de rug met name achter het zadel Dus waar dat trek zijn kop erop dan komt die wel op de achterhand gebaseerd is snap ik in deze niet zo goed

Anne sproet ik zie een los vast verbinding in je filmpje Kijk of je een constanter contact kan houden Vind wel dat je goed bezig bent! Verder denk ik dat je beugels te lang zijn je hak trekt op en zo kieper je naar voren Zou ze zeker 1 gaatje korter doen dat is gwn ff wennen Dan heb je wat steun aan je beugels Nu heb je geen steun en raak je uit balans

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:22

Ik mis ze soms ook de echt goede instructeurs.... Maar ik woon dan weer in een regio in België waar er nog heel weinig wordt nagedacht over goed paarden houden en rijden. Een passend zadel en de tandarts is al een hele prestatie voor velen. En meestal hoor ik van de omgeving dat ik te ver doordenk over alles...
Maar ook ik heb de indruk dat er steeds meer mensen beginnen door te denken en te zoeken naar andere manieren om te rijden of paarden te benaderen. Of toch zeker in mijn omgeving.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 18:45

knollentuin schreef:
Ja hoor, ik geloof dat ik ook tot de andere kant behoor.
Ik herken wat je zegt en ik voel een soort ( ik heb t ook geregeld) roep dat je als enige tegen de stroom in zwemt, ik heb juist, zeker de laatste tijd het idee dat er meer neuzen de goede richting uit gaan staan.

Ik ook. ;) ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 18:47

dresjoepie schreef:
toch vreemd heb het nooit over de hals gehad alleen over het korter worden van de rug met name achter het zadel Dus waar dat trek zijn kop erop dan komt die wel op de achterhand gebaseerd is snap ik in deze niet zo goed

De rug achter het zadel kan niet noemenswaard korter worden, de wervels staan dat niet toe.
Het kantelen van het bekken is maar een paar graden wat max. 2cm lengteverschil oplevert