Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:30

De toevoeging van knollentuin is eigenlijk precies de reactie die hét verschil maakt: jezelf oprichten.

Ik zie elke keer weer de vraag langskomen: hoe krijg ik mijn paard nu van die stretch in de werkhouding.
Blijkbaar is dat moeilijk en drijven alleen gaat je niet helpen.

Door de foto's van Anne ging ik ineens vermoeden waar bij sommige het probleem ligt. Een valkuil waar ik een jaar of 2 geleden ook ingevallen ben door jaren achter elkaar enkel jonge paarden gereden te hebben.

Als je wilt dat je paard zich opricht zul je eerst zelf moetwn oprichten. Uit die licht ontlastende remonte zit moeten komen en echt IN het paard gaan zitten.
Als het hoofd omhoog komt verplaatst het zwaartepunt automatisch iets verder naar achter. De ruiter hoort altijd boven het zwaartepunt te zijn.
Blijf je dan als ruiter te licht in je zit, laat je schouders naar voren hangen of je hoofd omlaag, dan zal het paard zoeken naar het gezamelijk evenwicht. En dat gezamelijk evenwicht is bij een naar voren gerichte zit: naar voren en omlaag.

Edit: een fijn boek dat het heel helder uitlegt is: Ruiter en Paard in evenwich van Gregor von Romaszkan.

Nieuw ga je die niet vinden (te oud), maar gebruikt vind je hem voor een paar euro.

FCSA

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:47

Uit het boek van Anja Beran:

Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:57

Sizzle schreef:
De toevoeging van knollentuin is eigenlijk precies de reactie die hét verschil maakt: jezelf oprichten.

Ik zie elke keer weer de vraag langskomen: hoe krijg ik mijn paard nu van die stretch in de werkhouding.
Blijkbaar is dat moeilijk en drijven alleen gaat je niet helpen.

Door de foto's van Anne ging ik ineens vermoeden waar bij sommige het probleem ligt. Een valkuil waar ik een jaar of 2 geleden ook ingevallen ben door jaren achter elkaar enkel jonge paarden gereden te hebben.

Als je wilt dat je paard zich opricht zul je eerst zelf moetwn oprichten. Uit die licht ontlastende remonte zit moeten komen en echt IN het paard gaan zitten.
Als het hoofd omhoog komt verplaatst het zwaartepunt automatisch iets verder naar achter. De ruiter hoort altijd boven het zwaartepunt te zijn.
Blijf je dan als ruiter te licht in je zit, laat je schouders naar voren hangen of je hoofd omlaag, dan zal het paard zoeken naar het gezamelijk evenwicht. En dat gezamelijk evenwicht is bij een naar voren gerichte zit: naar voren en omlaag.

Edit: een fijn boek dat het heel helder uitlegt is: Ruiter en Paard in evenwich van Gregor von Romaszkan.

Nieuw ga je die niet vinden (te oud), maar gebruikt vind je hem voor een paar euro.

Precies juist Sizzle!
Daar voeg ik aan toe dat ik dat steeds vaker mis, de uitleg in het belang van een eigen zelfstandige houding van de ruiter, er komt wel weer geregeld een "nieuw" speerpunt, nu ruiterfitness.
Maar een paard ontspant niet als de ruiter niet ontspant - en dat kan meerdere oorzaken hebben, angst of erge moeite moeten doen om de beweging van het paard te volgen, of onbewust zijn van verkeerd ritme ademhalen.
Kleine maar zeer belangrijke verschillen die bepalend zijn hoe het paard op jou reageert

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:58

Leuk voorbeeld FCSA.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 12:09

Afbeelding
Lees de verhaaltjes van de mensen en geloof ze, of kijk even verder.

UIt het boekje van AB.

Er is nagenoeg geen verschil in totale lengte bij de 4 verschillende afgebeelde houdingen.
Er is geen "shortening and lenghtening of the horses frame", dat kan ook niet.
Het is de ruiter die zijn gewicht verplaatst.

In de piaffe is het héle verschil van de directe gewichtsverplaatsing door de andere houding het volume van het voorhoofd van het paard. (5kg? of 10?)

Het al dan niet opnemen van meer gewicht op de achterbenen komt daar dan ook niet vandaan, het komt vanuit de aanspanning vanuit de achterhand, de opwaarts geleide voorwaartse drang.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:19

Huh ? Dat is er duidelijk wel verschil in lengte Het is dat mvr naar v oren hangt op de eerste plaatjes Anders zou de teugel veel langer zijn!

Leg foto 1 en foto 4 maar eens op elkaar dan zie je duidelijk dat het paard langer is En dat op de laatste foto s er meer buiging is in de gewrichten achter Waardoor het paard meer ondertreed en dus korter wordt ( zich zelf sluit)

Met name achter het zadel is het paard een stuk korter Iemand een linieaal bij de hand?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:25

eindelijk bijgelezen!!! jazus wat een brok text. over de vwnw discussie... het heet vwnw dus begin je met vw dan nw. Dat moet wel in ontspanning gaan. vandaar dat je een paard eerst correct leert lopen aan de longe alvorens je erop gaat zitten. zo bidet je het paard eerst hoe hij zijn lijf moet gebruiken met iemand erop.

Over het plaatje @FCSA, in principe heft het paard in alle 4 de plaatjes de zelfde lengte. het is vwnw in alle gangen alleen de achterbenen worden steeds meer gebogen. dus in die zin wordt het paard niet korter. het loopt in alle plaatjes bij elkaar. mooi om te zien hoe je tot verzameling komt. dit is dan ook het doel dat ik voor ogen heb met rijden. eerst laag lang, dan werkhouding, dan oprichting en dan verzameling.

Ik heb er zelf eindelijk weer op kunnen zitten. mezelf helemaal los gelaten op het paard met de gedachte "hem zo min mogelijk in de weg zitten". en dat is gelukt!! heerlijk ligt aan de hulpen. zelf het nemen van aanleuning was super ligt. ik kwam tot de conclusive dat ik geen conditionering toepaste, ik hield mijn had op contact en ging mee. hierdoor loopt hij dus continue onrustig in zijn hoofd (vooral in stap). bij aandrijven komt in dan in aanleuning maar ook vaak omhoog. nu ben ik begonnen met het vehrogen van druk als hij naar boven komt. Meneer begreep het heel snel en bleef laag over de rug. ik denk dat de afwezigheid van de bekrachtiging ervoor gezorgd heeft dat we amper vooruitgang hebben geboekt de laatste weken.

tijdens het longeren viel me erg om dat hij een huppeltje in de achterhand heeft bij het aandraven. is dit de afwezigheid van kracht of.....
Laatst bijgewerkt door DarkoFoitzik op 29-02-16 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 12:27

De afstand van de mond ten opzichte van de ruiter veranderd, meer niet, er is geen gewichts verplaatsing.
Er zijn twee scharnierpunten de schouders en de heup.
Het gewicht van hals en hoofd zijn voor het scharnierpunt van de schouder, of ze nu omhoog of omlaag hangen maakt mechanisch niets uit, alleen de horizontale afstand van die massa tot het scharnierpunt kan dat veranderen.
In de piaffe neemt het paard zélf meer gewicht op de achterhand door de totale massa voor de heup omhoog te hijzen.
Piaffe is een heel zware oefening voor een paard en komt dan ook als laatste aan de beurt.
Niet te verwarren met de paarden waarbij de achterbenen met een zweep onder de massa getikt worden en dan ritmisch opgetild. (ik noem dat voeten vegen)
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 29-02-16 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:28

dresjoepie schreef:
Huh ? Dat is er duidelijk wel verschil in lengte Het is dat mvr naar v oren hangt op de eerste plaatjes Anders zou de teugel veel langer zijn!

Leg foto 1 en foto 4 maar eens op elkaar dan zie je duidelijk dat het paard langer is En dat op de laatste foto s er meer buiging is in de gewrichten achter Waardoor het paard meer ondertreed en dus korter wordt ( zich zelf sluit)

Met name achter het zadel is het paard een stuk korter Iemand een linieaal bij de hand?

Het gaat niet om de lengte van de teugel maar om de lengte van de bovenlijn van het paard ;) En achter het zadel is hij niet korter, hij zakt en draagt meer achter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:15

Verplaatsing van het zwaartepunt betekend niet automatisch dat de achterbenen meer of minder gewicht dragen. Dat zijn verschillende dingen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:23

zou je dat uit willen leggen Sizzle?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 13:23

Het is ons gefixeerde idee van het plaatsen van hals en hoofd waar we van af moeten.
Het is het paard dat hoofd en hals plaatst, het is een symptoom.
Alles wordt opgebouwd vanuit de impuls, het voorwaarts.

Maar we hebben eerst een niet voor ons uitvluchtend paard nodig dat de vrijheid heeft over zijn lichaam te beschikken.

Losgelatenheid = vertrouwen, veiligheid, ontspanning, kalmte, evenwicht = tact

Aanleuning = losgelatenheid en tact + voorwaarts = nageeflijkheid

Schwung = losgelatenheid en tact + aanleuning en nageeflijkheid + voorwaarts

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:26

@Kamy,

Volg je gevoel maar. Je probeert nu van alles te beredeneren met je hoofd, terwijl je gevoel je al heel duidelijk aangeeft wat goed voor jou en jouw paard is.
Het is een beetje spannend om daar op te vertrouwen, maar het liegt niet ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:38

DarkoFoitzik schreef:
zou je dat uit willen leggen Sizzle?

Het beste ga je op je handen en knieen zitten en voelt wat er met je lichaam gebeurd als je je nek strekt, je rug lichtjes hol of bol maakt (niet overdrijven) of je kont hoger of lager hebt. Houdt je armen gestrekt en laat je romp zakken tussen de schouders of breng het omhoog.
Het meeste verschil vind binnen slechts enkele cm tussen je schouderbladen plaats, niet spectaculairs. Het gewicht op je knieen veranderd amper, maar je kunt je dan misschien wel voorstellen dat het afrollen van he voorbeen beinvloed wordt.
Probeer je voor te stellen hoe een levend rugzakje dan jouw voorkeurshouding zou bepalen.

Camarque paarden die in de camarque zijn opgeleid zijn goede leermeesters voor je zithulpen.
Die zijn door hun veedrijvers opleiding zo op de plaatsing van het ruitergewicht gericht dat ze wel eens voor de grap zeggen: stop een pak suiker in de zadeltas en hij loopt alleen nog maar rondjes.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:38

xxdomiixx schreef:
dresjoepie schreef:

Het gaat niet om de lengte van de teugel maar om de lengte van de bovenlijn van het paard ;) En achter het zadel is hij niet korter, hij zakt en draagt meer achter.

Dat van die teugel snap ik maar is lastig te beoordelen aangezien mvr naar voren zit

Maar goed je ziet toch dat het paard zakt ronder komt en sluit Dus korter wordt Het is ook niet de bedoeling dat het paard aan de voorkant korter wordt!!! Maar als een paard sluit de rug bol maakt en zakt in de achterhand Maakt die zich hoe dan ook korter achter het zadel!

Vergelijk het met een zweep die is recht Buig deze aan de achterkant eens iets om Dan is je zweep toch korter? Omdat er een lichte buiging in zit! Ja de zweep is nog steeds even lang Maar door het buigen lijkt die korter Omdat je ipv een rechte zweep er nu wat bolling in hebt!

Ben nooit zo goed in het vertalen van mijn gedachtes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:42

Simpel man gaf zelf al een mooi voorbeeld met de waterslang :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 13:45

@dresjoepie,
Dat ontzettend kleine stukje verkorting heeft geen belangrijk effect op de gewichtsverplaatsing.
Zet jezelf op handen en knieën en probeer je voorhand dan van de grond te tillen, je zult merken dat je hele lichaam daar aan mee moet werken, met een hol getrokken rug is het vrijwel onmogelijk, wanneer je je buikspieren aanspant en je rug bol maakt dan voel je dat je contrôle krijgt over je voorhand, het volstaat dan om je knieën een ietsje naar voren te brengen en hop, je kunt je oprichten.
Waar je hoofd is dat maakt bijna niets uit, het is die aanspanning in je hele lichaam.
Bij een gereden paard komt dan nog het dynamische effect van de voortbeweging en het achterblijven van de massa.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:51

Simpelman. Dat is niet helemaal correct.
Je hebt zojuist uitgelegd hoe een paard bokt.

Om echt de voorhand los te krijgen zoals bij levade wordt de rug juist wel hol omdat dan de rugspieren maximaal aangespannen worden om de romp te heffen. Uiteraard gaat daar eea aan vooraf zoals hals naar achter brengen en zakken in de gewrichten.

Een ieder die wel eens zijn onderrugspieren zwaar geneust heeft (hier helaas vinger omhoog bij zowel mijzelf als bij een paard) weet dat je dan je armen (voorbenen) en (achter)benen niet meer kan normaal optillen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:52

Die oefening op handen en knieën doen ik veel bij yoga... en waar het hoofd is maakt wel iets uit.. maar het is gezonder als de nek/hoofd in verlengde is van de ruggengraat. Dat maakt alles wel gezonder en makkelijker... Paard heeft natuurlijk wel langere hals (maar niet meer wervels)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 14:04

Sizzle schreef:
Simpelman. Dat is niet helemaal correct.
Je hebt zojuist uitgelegd hoe een paard bokt.

Om echt de voorhand los te krijgen zoals bij levade wordt de rug juist wel hol omdat dan de rugspieren maximaal aangespannen worden om de romp te heffen. Uiteraard gaat daar eea aan vooraf zoals hals naar achter brengen en zakken in de gewrichten.

Een ieder die wel eens zijn onderrugspieren zwaar geneust heeft (hier helaas vinger omhoog bij zowel mijzelf als bij een paard) weet dat je dan je armen (voorbenen) en (achter)benen niet meer kan normaal optillen.

Het gaat om bewegen.
Het voel-voorbeeldje maakt duidelijk dat de aanspanningen in het lichaam veel belangrijker zijn dan de voor een paard mogelijke gewichtsverplaatsing.

Belangrijk is om in te zien dat al die aanspanningen maar op een bepaald een moment in de beweging plaats hebben, aanspanning, ontspanning.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 29-02-16 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:10

Ik ben bang dat ik niet helemaal begrijp wat je zojuist geschreven hebt (?)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 14:15

Het gaat mij er om duidelijk te maken dat het algemene idee dat we een paard "op de achterhand" kunnen krijgen of om hem "achter te laten dragen" door het hoofd ergens te plaatsen niet correct is.
In werkelijkheid is dat een gecompliceerd dynamisch proces dat het paard zélf uitvoert en dat voortkomt vanuit de achterhand en door de romp.
Aan het eind van dat keten proces plaats het paard zijn hals en hoofd, pas aan het eind van het proces kunnen ook wij pas het hoofd plaatsen om de bewegingsafloop te begeleiden.
Zoals het water uit de tuinslang, het moet eerst spuiten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:25

Kamy schreef:
Simpelman op die manier werk ik mijn paard naar een arbeidshouding. Ze biedt het dan zelf aan. Maar instructrice vindt dat dat te lang duurt en paard is er klaar voor om sneller naar die houding te gaan.
Ze zet het paard niet in de krul, het maakt niet uit hoe het hoofd is, maar ze wil het paard dan korter begrenst rijden. Paard vind de 1e methode op dit moment prettiger.....

Hier wilde ik ook nog even op reageren.
Lastig om dat vanaf een toetsenbord te doen. Een filmpje van dit punt zou namelijk best heel leerzaam zijn hier.
Prettiger of moeilijker? Iets dat moeilijker voor je paard is, is ook minder prettig voor hem. Maar als je naar een werkhouding wilt, zul je door dat moeilijke stukje heen moeten. Voor een werkhouding moet je paard met impuls meer aan elkaar gaan lopen. En dat heeft ook begrenzing nodig. Als je paard een tijdlang in zn lekkere comfortabele houding heeft kunnen lopen wordt het moeilijker om hem "echt" aan het werk te zetten.
Misschien heb ik het mis hoor (ik kan jullie als combinatie natuurlijk niet zien) maar mijn gevoel neigt wel naar de werkwijze van jouw instructrice. Je staat nu naar mijn idee voor de keuze: blijf je in je comfortzone of niet?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:27

Simpelman schreef:
Het gaat mij er om duidelijk te maken dat het algemene idee dat we een paard "op de achterhand" kunnen krijgen of om hem "achter te laten dragen" door het hoofd ergens te plaatsen niet correct

Maar dat zegt toch niemand?
Het plaatje van AB is wat mij betreft visueel leuk in beeld gebracht hoe je gewicht van invloed kan zijn op de houding van het paard. Dat er nog heel wat meer voor nodig is om een paard te laten verzamelen is evident.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 14:30

Kijk om je heen, volg eens een lesje van iemand hier en daar of lees wat rond op Bokt en je vindt het algemene idee:
Kop er op en hij gaat "dragen", hals strekken en hij "valt op de voorhand".