Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sizzle schreef:De toevoeging van knollentuin is eigenlijk precies de reactie die hét verschil maakt: jezelf oprichten.
Ik zie elke keer weer de vraag langskomen: hoe krijg ik mijn paard nu van die stretch in de werkhouding.
Blijkbaar is dat moeilijk en drijven alleen gaat je niet helpen.
Door de foto's van Anne ging ik ineens vermoeden waar bij sommige het probleem ligt. Een valkuil waar ik een jaar of 2 geleden ook ingevallen ben door jaren achter elkaar enkel jonge paarden gereden te hebben.
Als je wilt dat je paard zich opricht zul je eerst zelf moetwn oprichten. Uit die licht ontlastende remonte zit moeten komen en echt IN het paard gaan zitten.
Als het hoofd omhoog komt verplaatst het zwaartepunt automatisch iets verder naar achter. De ruiter hoort altijd boven het zwaartepunt te zijn.
Blijf je dan als ruiter te licht in je zit, laat je schouders naar voren hangen of je hoofd omlaag, dan zal het paard zoeken naar het gezamelijk evenwicht. En dat gezamelijk evenwicht is bij een naar voren gerichte zit: naar voren en omlaag.
Edit: een fijn boek dat het heel helder uitlegt is: Ruiter en Paard in evenwich van Gregor von Romaszkan.
Nieuw ga je die niet vinden (te oud), maar gebruikt vind je hem voor een paar euro.
dresjoepie schreef:Huh ? Dat is er duidelijk wel verschil in lengte Het is dat mvr naar v oren hangt op de eerste plaatjes Anders zou de teugel veel langer zijn!
Leg foto 1 en foto 4 maar eens op elkaar dan zie je duidelijk dat het paard langer is En dat op de laatste foto s er meer buiging is in de gewrichten achter Waardoor het paard meer ondertreed en dus korter wordt ( zich zelf sluit)
Met name achter het zadel is het paard een stuk korter Iemand een linieaal bij de hand?
DarkoFoitzik schreef:zou je dat uit willen leggen Sizzle?
xxdomiixx schreef:dresjoepie schreef:Huh ? Dat is er duidelijk wel verschil in lengte Het is dat mvr naar v oren hangt op de eerste plaatjes Anders zou de teugel veel langer zijn!
Leg foto 1 en foto 4 maar eens op elkaar dan zie je duidelijk dat het paard langer is En dat op de laatste foto s er meer buiging is in de gewrichten achter Waardoor het paard meer ondertreed en dus korter wordt ( zich zelf sluit)
Met name achter het zadel is het paard een stuk korter Iemand een linieaal bij de hand?
Het gaat niet om de lengte van de teugel maar om de lengte van de bovenlijn van het paardEn achter het zadel is hij niet korter, hij zakt en draagt meer achter.
Sizzle schreef:Simpelman. Dat is niet helemaal correct.
Je hebt zojuist uitgelegd hoe een paard bokt.
Om echt de voorhand los te krijgen zoals bij levade wordt de rug juist wel hol omdat dan de rugspieren maximaal aangespannen worden om de romp te heffen. Uiteraard gaat daar eea aan vooraf zoals hals naar achter brengen en zakken in de gewrichten.
Een ieder die wel eens zijn onderrugspieren zwaar geneust heeft (hier helaas vinger omhoog bij zowel mijzelf als bij een paard) weet dat je dan je armen (voorbenen) en (achter)benen niet meer kan normaal optillen.
Kamy schreef:Simpelman op die manier werk ik mijn paard naar een arbeidshouding. Ze biedt het dan zelf aan. Maar instructrice vindt dat dat te lang duurt en paard is er klaar voor om sneller naar die houding te gaan.
Ze zet het paard niet in de krul, het maakt niet uit hoe het hoofd is, maar ze wil het paard dan korter begrenst rijden. Paard vind de 1e methode op dit moment prettiger.....
Simpelman schreef:Het gaat mij er om duidelijk te maken dat het algemene idee dat we een paard "op de achterhand" kunnen krijgen of om hem "achter te laten dragen" door het hoofd ergens te plaatsen niet correct