Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:43

sanne83 schreef:
Haha! helemaal waar
Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die hun paard africhten zonder bit, alleen die scoren niet in de ring om dat ze in een andere stijl rijden dan gevraagd. Dat zegt toch niets over de mogelijkheden van bitloos africhten als je het mij vraagt?

Helemaal mee eens. Ja Lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:13

Nadya, wanneer beantwoord je nu nog eens mijn vraag?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:18

Djeez 45 pagina's. Als ik terugkom van vakantie loopt dit topic nog Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:30

Ik ben het gedeeltelijk wel eens met de stelling , als je bitloos wilt omdat je aanvoelt dat dat fijner zou zijn voor je paard , maar zelf wil je hogerop in de wedstrijden....en als je dan toch kiest voor de wedstrijden , kies je dus voor jezelf ipv. voor het welzijn van je paard. En voor jezelf kiezen = egoïstisch. Dat is natuurlijk heel simpel.

De grap is natuurlijk ook wel : als mensen eenmaal zover zijn dat ze zelf wat meer na gaan denken en tot de conclusie komen dat het zonder bit fijner zou zijn voor hun paard , dan is er een nieuwe ontwikkeling in gang gezet die er 9 van de 10 keer ook voor zorgt dat je helemaal geen interesse meer hebt in het standaard wereldje met wedstrijden enzo.

Bitloos algemeen :

Een paard hoeft niet superveel last te hebben van een bit als je er als ruiter goed mee omgaat , maar iedereen kan toch wel bedenken dat het fijner is om geen stuk metaal in je mond te hebben , dan wel.

"jamaar mijn paard pakt het bit altijd direct zelf aan hoor als ik het hoofdstel om doe" Ja dat is niet raar , het dier is het gewend , het is een gewoonte. En hij weet dat dat bit toch wel ingaat , ook al spartelt hij tegen. En hij heeft misschien veel zin om te gaan rijden , dus tja daarvoor moet eerst dat bit in. Een hond loopt ook liever los rond te rennen , maar die gaat ook met de riem in de bek klaarzitten. Niet omdat 'ie het zo fijn vindt om die riem om te hebben , maar om aan te geven dat hij naar buiten wil Tong uitsteken

"jamaar bitloos is echt niet fijner hoor als een ruiter een ruwe hand heeft" Nee , dus....? Verward
Het is niet lekker als je op je neus gesnokt wordt , maar in je mond....dat is mìnstens zo vervelend.

Laten we het dan gewoon over een eerlijke ruiter hebben , wat we allemaal proberen te zijn.
Ga je eerlijk met een bit om dan doe je het paard geen pijn. Ga je eerlijk met bitloos om dan doe je het paard ook geen pijn.
Maar als extra heb je dan nog dat het dier niks in de mond opgedrongen heeft. Mond is vrij , geen bit dat de hele tijd op de tong ligt en wat trekt aan de mondhoeken...paard heeft veel meer vrijheid. Voor mij is het een veel eerlijkere , respectvollere manier van rijden.

Stel je eens voor dat er alleen maar bitloos gereden werd en niemand nog ooit een bit gezien of van een bit gehoord had. Dat het gewoonweg helemaal niet bestaat. Stel je dat voor.
En dan staat er vandaag ineens op de Bokt-nieuwspagina dat 1 of andere vogel een bit uitgevonden heeft , een stuk metaal dat je in de mond van het paard stopt en erin houdt door het achter de oren vast te binden zodat het paard het niet kan uitspugen. Ik weet wel zeker dat iedereen hier op Bokt moord en brand zou schreeuwen over die gestoorde dierenmishandelaar Tong uitsteken

lolokanarie schreef:
Mensen rijden al honderden jaren met bid. Waarom zou het nu opeens zooooo slecht zijn? Een klein aantal van alle mensen die paardrijden rijd bitloos. Dus als het dan oo zo slecht zou zijn zou al lang meer dan de helft bitloos rijden.

Rolleyes Dat is altijd zo'n vervelende dooddoener , zo'n opmerking Rolleyes
Er is honderden jaren slavernij geweest , honderden jaren onderdrukking van vrouwen , honderden jaren dat mensen doodgingen aan een griepje of rotte tand , honderden jaren waarin het normaal was dat kinderen massaal jong stierven , honderden jaren zonder elektriciteit... etc. etc. enz.

Als je serieus denkt dat iets beter is omdat het honderden jaren prima ging , zoek dan een leuke grot en een berenvel , en veel plezier verder Tong uitsteken

Voor de rest : als de KNHS e.d. echt dat plaatje wil zien met de apenpakkies , bitten en strakke teugels , dan moeten ze dat doen , het is hun feestje. Al willen ze dat je in je nakie rijdt : als dat hun regels zijn , dan kun je het doen of laten. Wil je aan die manier van rijden niet meedoen en bestaat er nog geen competitie in de manier van rijden die je wel wilt , dan ligt daar een mooie taak om zelf wat op te zetten. Als je populair en groot genoeg wordt dan neemt de KNHS je competitie enkele jaren later wel over Knipoog

Maar het zou wel leuk zijn als je ook gewoon bitloos mocht rijden in de normale KNHS-wedstrijden , dan wel op dezelfde manier zoals ze het plaatje willen zien. Dan kan ik nog niet meedoen want ik hou niet van die constante "lichte" druk op de teugels , maar voor veel anderen zou het wel een uitkomst zijn. Maarja als de KNHS het niet wil... het blijft hun feestje dus zij bepalen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:05

sanne83 schreef:
Haha! helemaal waar
Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die hun paard africhten zonder bit, alleen die scoren niet in de ring om dat ze in een andere stijl rijden dan gevraagd. Dat zegt toch niets over de mogelijkheden van bitloos africhten als je het mij vraagt?

Op welke stijl doel je dan?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:11

Sanne83 ik kan als westernruiter best mijn paard op één hand door een dressuurproef rijden. Zelfs met de vereiste oprichting. Maar als ik dat op één hand doe, past dat niet bij de gevraagde stijl, ondanks dat de pakweg keertwending vast kloppend zal zijn.

Ik ben jaren nadat ik gestopt was met dressuur rijden ooit voor de grap eens gestart met Lan in de dressuur. Ik reed toen L met winst toen ik overstapte met Lan. Dus ik moest L starten. Dus dressuurzadel erop, mezelf in apenpakkie gehesen. Die proef liep ze met twee hoeven in haar neus, zeker op twee handen. Dus ik reed dikke winst. Op mijn protocol stond bij halthouden en groeten: 4 niet de goede manier. Dat klopte. Ik reed een overgang van draf naar stilstand (want we zijn overgang van galop naar stop gewend) én ik deed dat door te gaan zitten en mijn benen van mijn paard te halen. Geen overgang door de stap en geen juiste dressuurhulp. Vanuit die optiek was de 4 verdiend Ja Haha! Haha!

Dus als je je paard in een andere stijl africht, is dat niet erg, maar het is niet wat er gevraagd wordt.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:45

Klopt helemaal Anja, een goed afgericht paard beheerst de basis en vanuit de basis kan je alle kanten op.
Zelf eigenlijk nog nooit western gereden maar wel eens in een western rubriek terecht gekomen met internationale werstern juryleden.
Van te voren hebben de westernruiters mijn nog wel moeten helpen omdat ik niets van de opdrachten snapte Haha!
Het ging in dit geval om een rijrubriek, mijn verbazing was ook groot toen bleek dat ik met mijn dressuurmonster alle andere combinaties (engels en western) achter mij liet.

Voorstel:
Maar om woord bij daad te stellen, deze week ga ik in de bak rijden met verschillende optomingen en mijn moeder gaat het filmen als het mij lukt deze beelden op internet te zetten krijgen jullie de kans om te gaan schieten op de verschillende dingen.
Heb nu in mijn hoofd 1. een gewoon engels hoofdstel (zonder sperriem) met dubbel gebroken kopere bit, 2. engels of mexicaans hoofdstel met rvs enkel gebroken bit, 3. Marylot crosslink die ik op verschillende manieren kan gebruiken en 4. een engels hoofdstel met stang en trens.
Paard loopt Z2 dressuur op wedstrijden, in de training zijn we al een stuk verder.
Zijn er nog speciale verzoeken van bit en bitloze kant?
Kan ook nog met sporen en zweep of zonder rijden.
U roept en ik probeer het te draaien Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:48

geweldig initiatief Zahlina!! Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:50

Zahlina dat vindt ik leuk Ja
Graag mét en zonder bit een goede galop met en zonder oprichting en één van de laterale bewegingen (mag zelf kiezen Knipoog.

oh ja Zahlina: verbaast me niet dat het zo goed ging. Er is een groep ruiters die hun paard de andere cirkel opflikkert en dan wisselen ze vanzelf (quarters doen dat). Ik kom er niet mee zo. Ik moet eerst mijn paard recht maken en echt de hulp geven op de rechte lijn en dan pas de cirkel insturen anders zit ik geheid overkruist in de wissel. Dus als jij met een Z2 paard horsemanship start, dan moet dat prima gaan, ook op 1 hand. Reining wordt wat anders, ik neem aan dat je paard geen stop/rollback of spin beheerst (hoewel je met een zo snel mogelijke keertwending ook een eind komt, krijg je alleen minpunten voor spilbeen blijft niet staan (moet lopen blijven in de dressuur toch? )

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:54

Ja we kunnen wel met allemaal verschillende voorbeelden komen maar een echt goed beeld krijgen we zo niet.
Vandaar dat ik mezelf en mijn paard opoffer Clown

Ben wel een week bezig met het verzamelen van alle beelden, wil namelijk niet in 1 uur alle optomingen gaan gebruiken, denk namelijk niet dat dat een goed beeld geeft.
Gewoon elke dag iets anders om/inhangen en dan alle opnemen en dan verschillende filmpje maken.
Denk dat ik een leuke Z2 proef uitzoek (wel 20 x40 want mijn bak is te klein) en die dan elke dag ga rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:54

Zahlina schreef:

Zonder sporen, zweep en bit zou ik graag willen zien Lachen

En als het kan zowel met als zonder bit een paar overgangen (snelle gang naar langzamere gang, of halthouden) met losse teugel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:56

Zahlina schreef:
Ja we kunnen wel met allemaal verschillende voorbeelden komen maar een echt goed beeld krijgen we zo niet.
Vandaar dat ik mezelf en mijn paard opoffer Clown

Ben wel een week bezig met het verzamelen van alle beelden, wil namelijk niet in 1 uur alle optomingen gaan gebruiken, denk namelijk niet dat dat een goed beeld geeft.
Gewoon elke dag iets anders om/inhangen en dan alle opnemen en dan verschillende filmpje maken.
Denk dat ik een leuke Z2 proef uitzoek (wel 20 x40 want mijn bak is te klein) en die dan elke dag ga rijden.

Dat is denk ik het beste, komen alle oefeningen aan bod Haha! Haha! Haha!

echt gaaf!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:56

Ik wil ook heel graag een soort recensie van wat je voelt. Geen verschil, meer finesse, minder finesse, verschil per onderdeel?

Dat is meer voor mezelf: ik kan nét minder finesse zonder bit. Maar ik ben een gewone gemiddelde ruiter Knipoog
Dus ik ben benieuwd wat jij ervan vindt Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:57

hahahaha inderdaad misschien gesproken commentaar erbij Lachen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:58

Zahlina schreef:

Goed idee Ja Dan komt er ook goed vergelijkingsmateriaal uit. Ik ben benieuwd!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:59

RedPassion schreef:
Zahlina schreef:

Zonder sporen, zweep en bit zou ik graag willen zien Lachen

En als het kan zowel met als zonder bit een paar overgangen (snelle gang naar langzamere gang, of halthouden) met losse teugel.

Ik schrijf het allemaal op en geeft het lijstje aan mijn moeder zodat ik niets vergeet.

Euh KiWiKo, je wilt echt niet horen wat ik allemaal uitkraam tegen mijn paard als ik erop zit Haha!.
Zal mijn bevindingen na het rijden in een soort verslag opschrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:00

Zahlina, wat een gave actie OK dan!. Er worden wel gelijk heel veel eisen aan je gesteld Haha!. Ik ben benieuwd naar de beelden Lachen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:02

Dat lijkt me wel een mooi experiment Zahlina Lachen. Elke dag dezelfde proef met een andere optoming en dan kijken hoe het gaat.

Misschien beginnen met je normale uitrusting en zo verder.

(zodat er vergelijk is vanaf de 'normaal' situatie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:07

Wat leuk Zahlina!

Met de Marylot zou ik graag zien dat je deze een keer als crosslink gebruikt en een keer als sidepull.
Ik zou ook best graag willen dat je ook nog het merotisch systeem gebruikt (bijv. mijn hoofdstel) en ook het kruislingse systeem (de bitless bridle van Cook of de bitless van Voest). Zou dat mogelijk zijn?

En alle optomingen zowel met als zonder sporen & zweep, zou ook mooi zijn, om te zien of daar verschillen in zitten. Maar dan heb je nogal wat rondes te gaan. Knipoog

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:07

Anya schreef:
Zahlina dat vindt ik leuk Ja
Graag mét en zonder bit een goede galop met en zonder oprichting en één van de laterale bewegingen (mag zelf kiezen Knipoog.

oh ja Zahlina: verbaast me niet dat het zo goed ging. Er is een groep ruiters die hun paard de andere cirkel opflikkert en dan wisselen ze vanzelf (quarters doen dat). Ik kom er niet mee zo. Ik moet eerst mijn paard recht maken en echt de hulp geven op de rechte lijn en dan pas de cirkel insturen anders zit ik geheid overkruist in de wissel. Dus als jij met een Z2 paard horsemanship start, dan moet dat prima gaan, ook op 1 hand. Reining wordt wat anders, ik neem aan dat je paard geen stop/rollback of spin beheerst (hoewel je met een zo snel mogelijke keertwending ook een eind komt, krijg je alleen minpunten voor spilbeen blijft niet staan (moet lopen blijven in de dressuur toch? )

Euh ooit in een spin terecht gekomen omdat meneer in paniek raakte, lag er gelijk naast Clown
Ja het spilbeen mag niet blijven staan in de dressuur.
En heel hard spinnen in draf is iets wat hij dus echt niet kent, snel stoppen wel maar dan op de voorhand Bloos

Heb ooit ook nog een keer les gekregen van een westernjurylid in trail, dat vond ik dus ook echt lachen om te doen, achterwaarts tussen de balken en bochtjes maken, dat vond mijn paard echt leuk om te doen.
Het bruggetje koste iets meer moeite maar na 2 min heel hard stampen deed hij het ook Cool

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:11

Ben heel benieuwd.

Bovendien is er misschien ook een jurylid hier op bokt te vinden die normaal ook Z2 proeven jureert, die het vanuit dat oogpunt van deskundig commentaar zou kunnen voorzien?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:11

JoviBan schreef:
Wat leuk Zahlina!

Met de Marylot zou ik graag zien dat je deze een keer als crosslink gebruikt en een keer als sidepull.
Ik zou ook best graag willen dat je ook nog het merotisch systeem gebruikt (bijv. mijn hoofdstel) en ook het kruislingse systeem (de bitless bridle van Cook of de bitless van Voest). Zou dat mogelijk zijn?

En alle optomingen zowel met als zonder sporen & zweep, zou ook mooi zijn, om te zien of daar verschillen in zitten. Maar dan heb je nogal wat rondes te gaan. Knipoog

Ik zou best andere optomingen gebruiken maar het gene wat ik opnoemde heb ik thuis liggen, denk dat de rest wat lastiger is om te krijgen.
Of je moet hier in de omgeving ruiters kennen die de optomingen gebruikt die jij noemt en ik deze kan lenen.
Paard heeft cobmaat hoofdstel, alleen hij moet met een extra full frontdeel gereden worden.

Ach twee dressuurproeven per trainen moet wel kunnen 1 optoming per training en dan een x met sporen en een keer zonder.

Even mezelf alvast indekken Clown
Ik heb een verschrikkelijke luie hengst onder mijn billen die ik elke keer dat ik weer opstap eerst moet uitleggen wat de beenhulpen ook al weer waren, rij ook altijd met een spoor, gebruik hem alleen niet zoveel.
Ben zelf ook wel benieuwd wat er gebeurt zonder spoor Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:16

Als jouw paard zo snel over een brug gaat, is ie super opgevoed Ja

En trail is leuk. En veel moeilijker dan het lijkt. Ik vind het ook altijd leuk om mensen te vragen eerst met het linkervoorbeen een pas te maken.. kijken ze je aan.... ???? zit niet in de dressuurproeven. Of exact een halve pas achterwaarts Knipoog

Dát maakt rijden zo leuk. Dat je nog zoveel van elkaar kunt oppikken als je maar wil. En desnoods 90% weer weggooien omdat het niet bij je past, maar wel openstaan Ja

Ik heb met een wat stressig dressuurpaard wel eens dik drie kwartier voor een zeiltje gestaan. Mijn paard erop om te laten zien dat het niet eng was.. en hij ervoor stampen en snorten. Uiteindelijk ging ie, maar met een giga sprong Knipoog Haha! Haha!
Maar een week later liep hij over het zeiltje Ja, scheelde de ruiter veel met buitenritten, want ze gebruikte die techniek ook voor 'stenen des doods' en 'geiten op een giertank-des doods' Lachen

Die hele snelle spin kunnen alleen quarters, met mijn KPWN-er lukt dat ook niet. Maar met een nette techniek kun je wel een 0-score rijden op dat onderdeel, plussen moet je dan op wat anders doen (0-score is dus voldoende Knipoog ).

Slidingstop leer je heel anders aan (met losse teugel, omdát de voorkant door moet lopen.. anders krijgt de voorkant de stuwing van de achterkant te verwerken) dus dat is logisch. Ik kan dus niet meer op de dressuurmanier stoppen tenzij met een ophouding erbij.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:23

LDRD schreef:
Ben heel benieuwd.

Bovendien is er misschien ook een jurylid hier op bokt te vinden die normaal ook Z2 proeven jureert, die het vanuit dat oogpunt van deskundig commentaar zou kunnen voorzien?

Als jij een jurylid kan vinden dan vind ik het geen probleem, zijn er meerdere op bokt en er is vast wel eentje die mee wil werken.

@ Anya.
Ik vond het al erg dat hij er niet in een keer overheen wilde lopen Knipoog
Niet dat ik me boos maakte, heb hem voor de brug gezet en hem niet laten weglopen, na een hoop geblaas wilde hij eerst testen of de brug hem wel hield en heeft hij met beide voorvoeten staan stampen en daarna met een diepe zucht erover heen gegaan.
De band die ik met dit paard heb is ook niet goed te omschrijven, het is het type paard hele grote bek en een inimini hartje, hij heeft dan ook een ruiter nodig die hij voor een 100% vertrouwt en die hem steunt.
Daarvoor krijg ik van hem een heel werkwillig en leergeirig paard die eigenlijk alles wel voor me wil doen, zolang ik maar eerlijk en duidelijk ben.
En het pasje met een bepaalt been hebben ze me ook laten doen, gelukkig begreep mijn paard het Cool

Paarden en alles er omheen is leuk, ik probeer elk boek wat er is te kopen en te lezen, als het nu over western gaat of fokkerij, tuigage of dressuur, nieuw of antiek, ik wil ze allemaal hebben en lezen.
Ik heb al meerdere jaren geen les gehad en dan komt het weleens voor dat ik vastloop bij bepaalde oefeningen, pak dan alle boeken erbij en ga kijken hoe men het in de verschillende disciplines oplost, dit probeer ik uit totdat ik voor mezelf een werkbaar geheel heb.
Zou best wel weer les willen hebben maar zoek iemand die net als ik probeert het paard in zijn geheel te zien en niet bepaalde theorien en methodes na streeft.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:25

Superpaard Ja

De mensen die jij zoekt zijn moeilijk te vinden Ja