paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:56

't Is wel heel veel moeite om eerst eens te lezen wat er al voor reacties zijn gegeven in een topic voordat je dezelfde reactie geeft die al zovelen voor je hebben gegeven *best wel sarcastisch, ja*

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:00

Waratje schreef:
't Is wel heel veel moeite om eerst eens te lezen wat er al voor reacties zijn gegeven in een topic voordat je dezelfde reactie geeft die al zovelen voor je hebben gegeven *best wel sarcastisch, ja*

Sorry, ik heb op dit moment niet zoveel zin om 45 pagina's door te lezen.
En sinds wanneer moet dat... Je mening mag je toch altijd geven? ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:27

De honderste keer exact hetzelfde als er al in staat is een beetje jammer voor degenen die het topic al een tijdje volgen.

Weet je, lees het topic maar door voor de argumenten waarom het in de ogen van anderen geen sport hoeft te zijn......

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:32

Waratje schreef:
De honderste keer exact hetzelfde als er al in staat is een beetje jammer voor degenen die het topic al een tijdje volgen.

Weet je, lees het topic maar door voor de argumenten waarom het in de ogen van anderen geen sport hoeft te zijn......

Ik snap ook wel dat het vervelend kan zijn als mensen 600x hetzelfde zeggen, maar aan de andere kant ben ik ook niet verplicht om het hele topic door te lezen voordat ik een reactie plaats.
En als je je er echt zo aan ergert snap ik niet waarom je er überhaupt op reageert..

anais96

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:35

Iemand idee wat hier op terug valt te zeggen?

"Paardrijden is net zoveel sport als schaken dat is." :x

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:37

anais96 schreef:

'Wil je nou serieus een denksport en een 'normale' sport met elkaar vergelijken? Vergelijk je ook altijd ananassen met auto's dan?'

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:39

anais96 schreef:

Trouwens een opmerking van een docent _-:(

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:40

anais96 schreef:
anais96 schreef:

Trouwens een opmerking van een docent _-:(

:')
Als je echt lef hebt kan je er ook iets van maken als: 'Blijkbaar is logisch nadenken voor sommigen nogal een moeilijke sport...'

itsbm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:56

wat een discussies!
de conclusie is makkelijk!
wij(paardenliefhebbers) noemen het een sport
en de rest van de mensen niet(of wel)

maar uiteindelijk is het dus WEL een sport ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:58

anais96 schreef:

Nee hoor, schaken is altijd een sport, paardrijden niet :+

BentDenz schreef:
wat een discussies!
de conclusie is makkelijk!
wij(paardenliefhebbers) noemen het een sport
en de rest van de mensen niet(of wel)

maar uiteindelijk is het dus WEL een sport ;)

Correctie: deze paardenliefhebber noemt paardrijden niet blindelings een sport. Erger nog, vaak juist niet :D
Laatst bijgewerkt door Waratje op 26-01-12 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

anais96

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:07

Het ligt er ook wel aan he Waratje, als je heel actief aan wedstrijden meedoet en echt verder traint dan vind ik het een sport. Rijd je meer voor jezelf lekker buitenritjes en gewoon lol met je knol dan noem ik het een hobby.
(Niet dat wedstrijd ruiters geen lol met de knol hebben, ik iig wel)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:09

anais96 schreef:
Het ligt er ook wel aan he Waratje, als je heel actief aan wedstrijden meedoet en echt verder traint dan vind ik het een sport. Rijd je meer voor jezelf lekker buitenritjes en gewoon lol met je knol dan noem ik het een hobby.

Exact, dus is paardrijden niet per definitie "sport" ;)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:13

Waratje schreef:
anais96 schreef:

Exact, dus is paardrijden niet per definitie "sport" ;)

Mee eens, maar:
Dan is rustig een balletje met elkaar overtrappen ook geen sport, dan is 2 baantjes trekken in het zwembad ook geen sport, dan is joggen ook geen sport, dan is schaken voor de lol ook geen sport, dan is relaxt badmintonnen ook geen sport, etc etc..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:30

Schaken is in principe wel sport, het gaat toch om een competitie-element. Maar inderdaad de andere dingen zie ik ook niet als "sport" maar als hobby en/of beweging.

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:33

DKayleigh schreef:
Voor alle mensen, die geloven dat paardrijden GÉÉN sport is::::

Ja oké, je hebt gelijk als je zegt dat de meeste van ons geen 400 meter kunnen rennen binnen een bepaalde tijd, of een bal in een goal kunnen schoppen.
Maar als paardrijden geen sport is waarom hebben ruiters en amazones dan beenspieren waar je u tegen zegt?
En als paardrijden geen sport is, waarom heet het dan paardensport?

Als je er nog steeds van overtuigd bent dat paardrijden geen sport is, lees dan verder...

Ik heb vaker mensen gezien die op hoog niveau een sport beoefenen, zoals bijvoorbeeld voetbal, atletiek, wielrennen, of basketbal, die dachten dat ze paardrijden er wel even bij konden doen.
Dat viel ze vaak vies tegen. Ze voelde spieren die ze nog nooit eerder gevoeld hadden.
En de kunst om met hun spieren 600 kg massa goed in beweging te krijgen, ging ze ook niet gemakkelijk af.
Als ik mensen wel eens vraag wat paardrijden volgens hen inhoudt, krijg ik dit vaak als antwoord: 'Ja, je gaat erop zitten, je pakt die touwtjes vast en je schopt een keer als je harder wilt. En als je wilt springen ren je gewoon op die balken af en trek je aan de touwtjes'.
Ik kan je zeggen dat menig paardenliefhebber je vierkant uit zal lachen. Want écht, soms zouden we willen dat het zo makkelijk ging...

Er is natuurlijk een verschil tussen op je paard hobbelen en samen met je paard trainen.
Maar hoe dan ook is paardensport een onderdeel van de Olympische Spelen.
Toch blijven mensen naar mijn hoofd gooien dat paardrijden geen sport is.
Maar softbal, honkbal, rugby of dansen zijn toch ook sporten?
Ja zeker! Maar zie je die terug in de Olympische Spelen? Didn't think so.

Bovendien: een sport mag officieel een sport genoemd worden, wanneer er een (sport)bond bestaat die is aangesloten bij de NOC*NSF.
De bond van paardensport, de KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie) is gewoon aangesloten bij de NOC*NSF.
Eigenlijk valt er dus niet meer veel over te discusiëren...
Trouwens, veel mensen, waaronder de sporters, drinken toch wel eens AA drink? Weet je wel, dat sportdrankje?
Kijk eens goed erop, daar zie je 'KNHS' op de voorkant staan...

Maar goed, hoe eenvoudiger het er voor een buitenstaander uitziet, hoe beter je rijdt

Ten slotte dit, aan al jullie mensen die nog steeds menen dat paardrijden geen sport is en dat het paard al het werk doet op gewoon op een simpel commando:
Ga eens op een paard zitten, vraag het paard lief of hij alsjeblieft eens wilt draven en galopperen.
Of hij vervolgens wilt wijken voor het linkerbeen, een galopswissel maakt zo af en toe.
En als het even kan de piaffe en passage doet. En niet te vergeten de hele tijd aan de teugel loopt..
Ik voorspel dat je een uur lang op dezelfde plek staat...

Try riding a horse, I dare you! *\o/*

Blijft een geweldig verhaal vind ik!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 17:48

charlie_x schreef:
DKayleigh schreef:
Voor alle mensen, die geloven dat paardrijden GÉÉN sport is::::

Ja oké, je hebt gelijk als je zegt dat de meeste van ons geen 400 meter kunnen rennen binnen een bepaalde tijd, of een bal in een goal kunnen schoppen.
Maar als paardrijden geen sport is waarom hebben ruiters en amazones dan beenspieren waar je u tegen zegt?
En als paardrijden geen sport is, waarom heet het dan paardensport?

Als je er nog steeds van overtuigd bent dat paardrijden geen sport is, lees dan verder...

Ik heb vaker mensen gezien die op hoog niveau een sport beoefenen, zoals bijvoorbeeld voetbal, atletiek, wielrennen, of basketbal, die dachten dat ze paardrijden er wel even bij konden doen.
Dat viel ze vaak vies tegen. Ze voelde spieren die ze nog nooit eerder gevoeld hadden.
En de kunst om met hun spieren 600 kg massa goed in beweging te krijgen, ging ze ook niet gemakkelijk af.
Als ik mensen wel eens vraag wat paardrijden volgens hen inhoudt, krijg ik dit vaak als antwoord: 'Ja, je gaat erop zitten, je pakt die touwtjes vast en je schopt een keer als je harder wilt. En als je wilt springen ren je gewoon op die balken af en trek je aan de touwtjes'.
Ik kan je zeggen dat menig paardenliefhebber je vierkant uit zal lachen. Want écht, soms zouden we willen dat het zo makkelijk ging...

Er is natuurlijk een verschil tussen op je paard hobbelen en samen met je paard trainen.
Maar hoe dan ook is paardensport een onderdeel van de Olympische Spelen.
Toch blijven mensen naar mijn hoofd gooien dat paardrijden geen sport is.
Maar softbal, honkbal, rugby of dansen zijn toch ook sporten?
Ja zeker! Maar zie je die terug in de Olympische Spelen? Didn't think so.

Bovendien: een sport mag officieel een sport genoemd worden, wanneer er een (sport)bond bestaat die is aangesloten bij de NOC*NSF.
De bond van paardensport, de KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie) is gewoon aangesloten bij de NOC*NSF.
Eigenlijk valt er dus niet meer veel over te discusiëren...
Trouwens, veel mensen, waaronder de sporters, drinken toch wel eens AA drink? Weet je wel, dat sportdrankje?
Kijk eens goed erop, daar zie je 'KNHS' op de voorkant staan...

Maar goed, hoe eenvoudiger het er voor een buitenstaander uitziet, hoe beter je rijdt

Ten slotte dit, aan al jullie mensen die nog steeds menen dat paardrijden geen sport is en dat het paard al het werk doet op gewoon op een simpel commando:
Ga eens op een paard zitten, vraag het paard lief of hij alsjeblieft eens wilt draven en galopperen.
Of hij vervolgens wilt wijken voor het linkerbeen, een galopswissel maakt zo af en toe.
En als het even kan de piaffe en passage doet. En niet te vergeten de hele tijd aan de teugel loopt..
Ik voorspel dat je een uur lang op dezelfde plek staat...

Try riding a horse, I dare you! *\o/*

Blijft een geweldig verhaal vind ik!

Haha hier kan ik maar één ding op zeggen..
AMEN!

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:46

Ik snap eigenlijk niet waarom er een discussie is. De vraag is of paardrijden een sport is. Dan zoeken we op wat sport is:
sport (de ~, ~en)
lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden

Paardrijden is een lichamelijke bezigheid. Of deze intensief is, wordt niet gevraagd, maar je bent uiteindelijk wel lichamelijk bezig.
Ter ontspanning of als beroep: check
Spel- of wedstrijdelement: check, zie tenslotte de olympische spelen maar.
Conditie en vaardigheid: Een zekere conditie en vaardigheid zal je er ook voor nodig hebben
Bepaalde regels: check

Dus paardrijden is een sport.

Ik snap alleen niet waarom volgens sommige paardrijden geen sport is?

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:48

anais96 schreef:

bij schaken beweeg je alleen je hand???? toch?

mensen denken altijd dat het paard het werk alleen maar doet.. /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:56

anais96 schreef:

Nah, minder.

Ik zie veel ruiters vérre van sportief zijn naar hun paard toe, alleen om die reden al zou het geen sport genoemd mogen worden.
De schaakstukken hebben vrij wat minder last van de spelers........

Afgezien daarvan is het wel waar natuurlijk, beide kunnen een sport zijn, maar zijn het in de meeste gevallen helemaal niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:09

Suzanne_J schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom er een discussie is. De vraag is of paardrijden een sport is. Dan zoeken we op wat sport is:
sport (de ~, ~en)
lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden

Paardrijden is een lichamelijke bezigheid. Of deze intensief is, wordt niet gevraagd, maar je bent uiteindelijk wel lichamelijk bezig.
Conditie en vaardigheid: Een zekere conditie en vaardigheid zal je er ook voor nodig hebben

Dat spel- of wedstrijdelement is niet altijd van toepassing bij paardrijden, gewoon met een paard van A naar B rijden zit geen wedstrijdelement in en als het in het kader van je werk is, lijkt me spel ook niet meer van toepassing. En zo zijn er wel meer manieren van paardrijden die geen sport zijn. Het gros van de ruiters doet niet mee met de OS, vaak zelfs helemaal niet aan wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:19

Waratje schreef:
Dat spel- of wedstrijdelement is niet altijd van toepassing bij paardrijden, gewoon met een paard van A naar B rijden zit geen wedstrijdelement in

Da's reizen te paard idd.

Waratje schreef:
en als het in het kader van je werk is, lijkt me spel ook niet meer van toepassing

In heel veel gevallen is spel helemaal niet van toepassing :n gevecht is een beter woord dan :j

Maar vechten is definitely geen sport. Eerder het tegengestelde. Als mensen zeggen: wees sportief bedoelen ze nooit: ga op de vuist. Veel mensen doen het ook niet als beroep, en voor beroepsmensen lijkt het heel vaak geen spel.

Dan nog iets: ik verdien mijn geld met stallen uitmesten, paarden binnen en buiten zetten, enz. Is dat dan sport? Ik zweet ervan, ik krijg spiertjes, ik val af, en ik word er lenig en sterk van. Volgens jullie valt het dan onder sport :D

Zie maar:
Suzanne_J schreef:

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:31

Waratje schreef:
Suzanne_J schreef:
sport (de ~, ~en)

Dat spel- of wedstrijdelement is niet altijd van toepassing bij paardrijden, gewoon met een paard van A naar B rijden zit geen wedstrijdelement in en als het in het kader van je werk is, lijkt me spel ook niet meer van toepassing. En zo zijn er wel meer manieren van paardrijden die geen sport zijn. Het gros van de ruiters doet niet mee met de OS, vaak zelfs helemaal niet aan wedstrijden.

Maar is zwemmen dan ook geen sport? Als ik het leuk vind om flink wat baantjes te zwemmen in een zwembad, zonder dat ik aan wedstrijd wil meedoen, dan is zwemmen dus ook geen sport? Hetzelfde als fietsen? Het gaat er toch om dat in de sport, er mogelijkheid is tot competitie?
Ik snap gewoon niet wat jullie willen zeggen :o? Misschien komt het omdat ik deze dicussie even kom binnenvallen ofzo, maar ik snap het punt echt niet :')

@yamcha: Maar je voldoet nog niet aan de andere vereisten:
Zo zijn er geen competities stallen uitmesten waarbij bepaalde regels gelden.

Ik zie het zo: Wanneer behoort een lichamelijke bezigheid nu tot de noemer sport: Wanneer er mogelijkheid is tot competitie, waarbij bepaalde regels gelden.
Of denk ik nu zo raar?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:50

Zwemmen is ook niet per definitie een sport, fietsen ook niet. Het gaat niet om de mogelijkheid tot competitie, maar of je daadwerkelijk bezig bent met (trainen voor) competitie. Zwemmen kun je doen als ontspanning, verkoeling, manier om aan de overkant van een stukje water te komen, maar ook als (onderdeel van) een sport. Fietsen kun je doen als woon-werk verkeer, als vervoermiddel naar specifieke doelen, als vervoermiddel bij het genieten van de natuur, maar ook als sport. Beide bezigheden kunnen ook nog worden ingezet als revalidatiemethode :P

Mijn vraag blijft nog steeds staan: waarom is het zo belangrijk voor mensen dat het labeltje "sport" er aanhangt?

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:59

Waratje schreef:
Zwemmen is ook niet per definitie een sport, fietsen ook niet. Het gaat niet om de mogelijkheid tot competitie, maar of je daadwerkelijk bezig bent met (trainen voor) competitie. Zwemmen kun je doen als ontspanning, verkoeling, manier om aan de overkant van een stukje water te komen, maar ook als (onderdeel van) een sport. Fietsen kun je doen als woon-werk verkeer, als vervoermiddel naar specifieke doelen, als vervoermiddel bij het genieten van de natuur, maar ook als sport. Beide bezigheden kunnen ook nog worden ingezet als revalidatiemethode :P

Mijn vraag blijft nog steeds staan: waarom is het zo belangrijk voor mensen dat het labeltje "sport" er aanhangt?

En mijn vraag is dan, welke bezigheden vallen volgens jou dan wel onder 'sport'?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:27

Heel veel activiteiten waarbij er in enige vorm punten worden geteld en degene met de meeste punten "wint" :+