duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:20

Qimm schreef:
Bedankt Yamcha. Ik heb met die snelle accelleratie wel het idee dat ze meer gaat 'zitten' Maar dat kan ook het gevoel zijn natuurlijk Haha!
Nu komt ze dus al niet meer tegen mijn hand in, dus dat is al opgelost Haha! Ik ga die oefening met het achteruit en dan weer vlot naar voren vaker oefenen Ja Ik hoop dat ze dan meer haar achterhand gaat gebruiken.

Let er ook op dat je "voorwaarts" halthoudt, dus been eraan blijven houden. Anders valt ze in de overgang, en dat willen we niet, we willen actieve overgangen zien Haha!
Bij de overgang naar de draf, let er op dat je met het binnenbeen de eerste aanzet geeft, toestaan met je handen, ze moet direct wegdraven. 5 of 6 drafpassen zijn genoeg, ik zie liever 3 nette passen, dan 20 op de voorhand... Haha!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:25

Gelukkig zijn mijn benen al heel veel verbeterd heb ik idd problemen mee gehad, maar ik heb wel de neiging om naar beneden te gaan kijken naar m'n paard z'n hoofd en dan gaat mijn rug dus naar achteren, ik herken wel wat je zegt idd heel erg bedankt! als je het dan ook van anderen hoort dan is het toch anders dan dat je het zelf ziet, ik zie het ook wel en merk het ook wel als k op me paard zit maar is dan moeilijk te verbeteren, bij mijn benen heb ik veel hulp gehad gaat nu echt super alleen die rug is moeilijk! dankje Haha!

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:26

Yamcha schreef:
Ben nu toch bezig, ik ga weer even nog op jouw commentaar in. Knipoog
Ik geloof zonder meer dat hij op een agterberg bodem beter loopt, die veren zo lekker, krijgt ie een beetje extra impuls mee, en dat maakt het idd iets makkelijker voor hem. Een bak is geen excuus idd, maar kan wel een verklaring zijn hoor. Lachen (dat is wel altijd info waar ik wat mee kan, extra gegevens zijn altijd fijn)
Een zware bak betekent harder werken, en om het zich wat makkelijker te maken willen ze dan wel eens op de voorhand vallen. Die achterhand eronder zetten en de rug bol maken is wel voor de paarden hard werken, en het vraagt meer kracht van ze. Je ziet het ook echt bij sommige paarden, ik ken een paard wat goed begint te zweten en iets begint te schuimen als hij op de goede manier aan het werk is, maar als je hem in zijn eigen tempo laat slenteren (dat doet hij echt) en je rijdt hem niet actief genoeg, laat hij zich uit elkaar vallen, en dan is hij na 2 uur nog niet moe. Als hij echt moet werken is hij na 3 kwartier echt moe... om het verschil maar even aan te geven...
Als het te gespannen voelt als je hem opricht, nog niet doen, hij zal zelf ook aangeven wanneer hij er aan toe is. Oprichting vraagt best heel veel kracht van ze, en als ze niet sterk genoeg zijn, gaat dat altijd ten koste van de losheid in het lijf, dat geeft ook het gespannen beeld. Kracht gaat sowieso altijd iets ten koste van losheid, maar naarmate het paard sterker en rechter is, wordt het beeld en het gevoel wel fijner.

Ik geloof idd wel dat hij fijn aan de hulpen is, daarom schreef ik al eerder dat het me een heerlijk rijpaard leek. Fijn ook dat hij mooi rechtgericht is, daarmee heb je ook een stukje lossigheid... Ik had je al idd willen vragen om over een paar weken opnieuw foto's te maken, ben blij dat je dat doet... ik wacht af. Die overgangen zullen je paard helpen sterker te worden. En merk je na 20 minuten dat hij moe is van die overgangen (die zijn hard werken voor hem) is er niks mis mee om lekker uit te draven en stappen aan een lang teugeltje, en te stoppen...

Had je de oefening gelezen die ik eerder aan Kuiken gaf? Probeer vanuit de draf (galop nog beter, maar dan moet ie wel goed sterk zijn, want dan is het een donders zware oefening) halt te houden, een paar stappen achterwaarts, en onmiddelijk weer actief wegdraven (of galopperen dus).
Dat is een oefening waarbij hij wel op de achterhand móet, anders valt ie op z'n smoel Clown en dat vindt ie niet grappig... is ie bij de oefening niet recht, dan krijg je ook het "op de smoel" effect...
De oefening is echt heel zwaar, en 2 keer uitvoeren is echt wel genoeg. Maar het is een nuttige training voor je paard... een soort body-building voor hem.
Misschien een leuke voor je. Heeft Emeraldo hem de eerste keer goed uitgevoerd (ik denk ook dat jullie hem best wel kunnen) dan belonen, lekker uitdraven en laat er een leuke buitenrit, of een fijn stapritje achteraan komen... Liever 1 goede oefening dan 5 beroerde...
De oefeningen zijn ook voor de training, je traint niet voor de oefening, tenslotte. Succes... en ben benieuwd naar je volgende foto's!!!

Sow, bedankt voor de uitgebreide uitleg! Die oefening van galop-halt-achterwaarts-draf zal ik vandaag eens proberen. Ben benieuwd hoe hij erop reageert! Over een paar weken zal ik eens nieuwe foto's maken, maar die plaats ik niet bij HAW, maar in dit topic.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:29

Yamcha schreef:
Dan zal ik over de houding van het paard:
De achterhand mag idd veel meer zakken, vooral aan de achterkant zou ik meer buiging in de gewrichten willen zien. De buigingshoek is heel groot. De rug is weggedrukt, en het paard is geland op het binnenvoorbeen, ipv het achterbeen. De schouders zakken, en niet de heupen.
Het paard loopt dus ook niet aan de teugel. Verder is het paard scheef, de rechterkant is langer dan de linkerkant. Ehhh... niet goed dus... Bloos

Wat ik met dit paard zou doen: de voorkant laten voor wat die is. Allereerst goed voorwaarts maken, dan het dier aanmoedigen de achterhand onder te brengen. Ik verwacht dat het paard dan in de eerste instantie gaat stuwen. Pas later zal de achterhand sterk genoeg zijn om te dragen. Tegelijkertijd het paard door de ondergebrachte achterhand vragen de rug los te laten, en dan niets anders dan rechtrichten...

Ik denk ook dat als de ruiter zelf rechter wordt, het voor het paard ook gemakkelijker wordt. Doordat de foto van de zijkant is, kan ik niet zien of je zelf wel recht boven je paard zit vanaf de voorkant gezien. Ook dit speelt mee in het recht krijgen van je paard. Neem eens eens stukje op video op, en ga daar zelf kritisch naar kijken. Neem een aantal stils, en kijk goed hoe je paard loopt, en hoe jij er op dat moment op zit, misschien zie je overeenkomsten? Dan kun je proberen om eerst jezelf te corrigeren, vaak gaan paarden mee in die correctie en gaan ze beter lopen. Helpt dat niet, probeer dan zelf de goede houding aan te houden en niet in de fout van het paard mee te gaan, en zoek daarnaast in de oefeningen van Yamcha om je paard te helpen. Blijf ook dan echter aan je eigen houding denken, want door zover achterover te zitten, kom je als het ware achter de beweging van je paard aan, en dus ben je een belemmering voor optimale beweging van het paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:32

ArGieVai schreef:
Gelukkig zijn mijn benen al heel veel verbeterd heb ik idd problemen mee gehad, maar ik heb wel de neiging om naar beneden te gaan kijken naar m'n paard z'n hoofd en dan gaat mijn rug dus naar achteren, ik herken wel wat je zegt idd heel erg bedankt! als je het dan ook van anderen hoort dan is het toch anders dan dat je het zelf ziet, ik zie het ook wel en merk het ook wel als k op me paard zit maar is dan moeilijk te verbeteren, bij mijn benen heb ik veel hulp gehad gaat nu echt super alleen die rug is moeilijk! dankje Haha!

Tip om thuis mee te werken: Ga kaarsrecht, maar wel ontspannen staan, en laat je rug zo intapen met sporttape, dus over je nek, helemaal naar je onderrug, en een horizontale streep over je schouders (zodat die niet gaan hangen). Ga daar eens een uur mee rijden. (erg lastig om op je paard te klimmen, dat wel..). Tijdens het rijden wordt je door de tape constant gecorrigeerd, je voelt het trekken als je van houding veranderd. Niet iets om permanent te doen, maar van 1 uurtje leer al al enorm veel!!! (en echt, heb het zelf gedaan, en heb er veel aan gehad!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:32

@ Emeraldo: Graag gedaan hoor!!! Haha!
Ik vind het ook erg leuk om te doen... en het is altijd leuk om commentaar en uitleg te geven aan mensen die er iets mee willen doen. Ik probeer ook altijd te helpen, het gaat mij er niet om mensen neer te sabelen, maar uitleg te geven om paard en ruiter meer plezier in het rijden te geven...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:34

Yamcha schreef:
@ Emeraldo: Graag gedaan hoor!!! Haha!
Ik vind het ook erg leuk om te doen... en het is altijd leuk om commentaar en uitleg te geven aan mensen die er iets mee willen doen. Ik probeer ook altijd te helpen, het gaat mij er niet om mensen neer te sabelen, maar uitleg te geven om paard en ruiter meer plezier in het rijden te geven...

Heb ik ook Ja, maar dan meer voor ruiters als voor paarden. Vind het altijd erg lastig om commentaar te geven zonder dat het zo negatief klinkt. Je kunt al snel een uitgebreide post maken over wat er niet klopt, waardoor het klinkt alsof de ruiter totaal niet kan rijden, wat in de meeste gevallen absoluut niet waar is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:41

Dat is ook zo moeilijk... is niet voor niets dat er hele cursussen zijn om goede kritiek te leren geven. Toch vind ik het altijd wel belangrijk om direct en eerlijk te zijn, en niets te verdoezelen.

Ik kan wel zeggen: Ja, hij is wel niet onder met de achterkant, maar wel aan de teugel... dat klinkt wel aardig, maar het is natuurlijk onzin, dat kan helemaal niet.
Je hebt bij paarden een aantal fysieke wetmatigheden, waar je niet omheen kunt.
Dus ben ik enerzijds eerlijk in wat er niet klopt, aan de andere kant probeer ik ofwel tips te geven, om het probleem op te lossen, maar ik wil ook benoemen wat er wel goed is.
Het commentaar moet wel werkbaar zijn vind ik. Je hebt niets aan een instructeur die roept dat je je paard in de krul trekt, maar je niet vertelt hoe het dan wel moet....

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:50

Dat vindt ik hetzelfde als je instructeur roept: Hij moet actiever!! Ja dat zal wel, maar jij bent er om me te vertellen hoe! Zulke instructeurs komen bij mij 1 keer. Die hoef ik geen 2e keer.

Of iets actiever. Zoiets bestaat niet niet. Of hij moet actiever of niet. Maar iets Verward Dan denk ik: Wees duidelijk in wat je wilt zien. In die halve commentaren heb ik niks en kan ik ook niks mee.

Yacha: Heb je tips voor mij en mijn 4 jarige Haha! Nu je toch bezig bent. Foto's in profiel, maar niet echt heel recent. Van Juni zijn de laatste wedstrijd foto's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:54

Straks Haha!
Over een uurtje oké?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:55

En dat zijn wel de instructeurs die het moeilijkste te vinden zijn. Meestal kunnen ze wel benoemen wat je niet goed doet, maar niet hoe je het dan wel goed moet doen. Aan een opmerking als: vraag meer stelling heb je eigenlijk niks als je vervolgens de stelling op de verkeerde manier vraagt. Dat is pas mogelijk als de instructeur haarfijn heeft uitgelegd hoe je de juiste stelling vraagt, dus welke zit, been en teugelhulpen dat voor jou betekend. Pas dan kan een kleine aanwijzing voldoende zijn.

Zo krijg ik regelmatig te horen: Angela, 1 minuutje! Ik weet dan dat ik met mijn bovenlichaam net achter de loodlijn kom, mijn rug ga vastzetten en achter de beweging van mijn paard aankomt. Mijn instructrise heeft me al meerdere malen met paard stilgezet en mij laten voelen wat ze exact van me wilt. Nu heb ik aan die ene opmerking genoeg om te weten wat ik moet doen, maar zonder die uitleg is zo'n opmerking volkomen waardeloos.

Als de opmerkingen dan niet eens over de ruiter gaan, maar over iets wat het paard moet doen, en dat ook nog heel algemeen wordt zoals: je moet je paard rechter richten, dan is de weg helemaal zoek als je nooit vertelt is welke handelingen dat precies zijn om dat resultaat te bereiken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:19

Exact. Goeie instructeurs zijn moeilijk te vinden, en dan ook nog een die kan lesgeven (kunnen de meesten namelijk niet) en die zijn huiswerk heeft gemaakt, kennis heeft van jouw anatomie en van het paard, die snapt (weten is niet genoeg) hoe die op elkaar inwerken, die weet welke oefeningen jij op dat moment nodig hebt, en ook nog eens sociaal vaardig is...
dan mag je een lantaarntje meenemen...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:27

Yamcha schreef:
Exact. Goeie instructeurs zijn moeilijk te vinden, en dan ook nog een die kan lesgeven (kunnen de meesten namelijk niet) en die zijn huiswerk heeft gemaakt, kennis heeft van jouw anatomie en van het paard, die snapt (weten is niet genoeg) hoe die op elkaar inwerken, die weet welke oefeningen jij op dat moment nodig hebt, en ook nog eens sociaal vaardig is...
dan mag je een lantaarntje meenemen...

Idd... en als je zo iemand gevonden hebt, moet je er vooral enorm zuinig op zijn. Ik rij er iedere week een uur voor heen, en een uur terug met de trailer en paard om les te hebben... maar dat is wel van iemand die mij altijd exact kan uitleggen hoe, wat, waar en waarom.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:30

Ik zit er tussen in. Heb les gehad, maar ivm trouwerij en geen centjes meer even een poosje niet meer. Woensdag van iemand anders. Niet omdat ik niet tevreden ben, maar omdat ik nog een sprininstructeur moet hebben. Het liefst heb ik les van dezelfde en niet van 2 verschillende. Dus kijken of het bevalt of niet

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:48

Thanx Yamcha!
Fysio heeft m vanochtend weer losgewerkt.
Meneer is zaterdag na de wedstrijd nl eerst over de voorboom gegaan, en daarna besloot ie zichzelf maar dubbel te vouwen op de trailer. En heeft daarna een half uur vastgelegen. Clown
Op zich was t dubbelvouwen goed om z'n rugspieren op te rekken, aangezien z'n achterhand onder de voorboom lag, en hij nog vastzat met z'n hoofd....
Afijn, hij staat nu met een dikke knie, dus kan nog even niet oefenen. Maar fysio zei wel dat we geluk hebben gehad. Het viel r mee. Hals zat vast en lendenen. Nu dus niet meer.
Zodra hij weer mag werken ga ik weer lekker verder prutsen met m.
Wat veroorzaakt het kort-lang gaan van een paard. (dus dat ie t ene been verder wegzet als het andere) Want dat deed ie in het begin van de eerste proef. En ik had niet t idee dat ik zelf ergens aan t blokeren was. (al kan dat bijna niet anders)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:57

Waarschijnlijk zit hij dan vast of blokkeer jij hem aan 1 kant.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:18

Ik zal t probleem wel zijn.
Met halsstrekken liep ie super over de benen. En later was t ook weg.
Jammer alleen dat mensen het verschil niet zien tussen een aanleuningsprobleem en een kreupelheid. Men wat kunnen sommige mensen doorzeuren. En volgens de desbetreffende persoon was dat ook de reden dat m'n paard over de voorboom ging. Rolleyes
Als zo'n inzicht hebt, ga dan dammen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:32

WinBinChes schreef:
Dat vindt ik hetzelfde als je instructeur roept: Hij moet actiever!! Ja dat zal wel, maar jij bent er om me te vertellen hoe! Zulke instructeurs komen bij mij 1 keer. Die hoef ik geen 2e keer.

Of iets actiever. Zoiets bestaat niet niet. Of hij moet actiever of niet. Maar iets Verward Dan denk ik: Wees duidelijk in wat je wilt zien. In die halve commentaren heb ik niks en kan ik ook niks mee.

Yacha: Heb je tips voor mij en mijn 4 jarige Haha! Nu je toch bezig bent. Foto's in profiel, maar niet echt heel recent. Van Juni zijn de laatste wedstrijd foto's

Voorlopig lekker lang en laag werken. Probeer hem lekker actief te houden van achteren, dat je hem echt de achterbenen voelt neerzetten onder je. Hij mag nog stuwen, per slot van rekening is het nog een jong ding, helemaal niet erg.
Hij lijkt een heerlijke galop te hebben, lekker ruim ook. Ik geloof niet dat hij veel moeite heeft met de galop, klopt dat? Dan zou je tussendoor, als je voelt dat hij van achter er niet lekker onder komt, en de rug wat vastzet, kleine stukjes galop er tussendoor kunnen doen, wordt ie lekker los van. En dus gaat de achterhand harder werken...

De draf: probeer echt je binnenbeen eraan te houden, hij heeft de neiging op het voorbeen te landen, ipv het achterbeen (heb je het stukje over de draf gelezen wat ik eerder uitlegde?), zodat hij vanuit het achterbeen naar voren komt, dat mag stuwend zijn, maar wel vanuit het achterbeen. Blijf ook voorlopig even lichtrijden, zodat je echt het goede been stimuleert. Voel je hem op de voorhand vallen, rijd hem dan op zit en benen terug, en spring aan in de galop.

Tussendoor lekker stappen, uiteraard mag hij niet op de voorhand vallen, ook weer lekker lang en laag... Ik neem aan dat je het principe binnenbeen naar buitenteugel kent? Anders leg ik dat even uit hoor Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-07 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:37

@ Angela, dankjewel ga ik zeker een keer proberen!!
@ Yamcha; idd goeie instructie is heel moeilijk te vinden heb er nu al veel achter de rug, de 1 was te hard voor m'n pony de ander wou dat k liep te trekken etc. 1 instructeur was is echt enorm blij mee hij wist echt veel er van af wist wat hij zei en alles had temaken met antanomie etc. en je zit en het ontspannen van je paard ging echt super die tijd, maar het was eigenlijk meer uitleg dan rijden dat was wel heel jammer, en het was elke week weer een andere manier van rijden, de ene keer hard de andere keer zacht dan weer zo zitten dan weer zo dus ik raakte heel erg door de war, dat was wel minder....

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:39

Yamcha schreef:
Qimm schreef:
Bedankt Yamcha. Ik heb met die snelle accelleratie wel het idee dat ze meer gaat 'zitten' Maar dat kan ook het gevoel zijn natuurlijk Haha!
Nu komt ze dus al niet meer tegen mijn hand in, dus dat is al opgelost Haha! Ik ga die oefening met het achteruit en dan weer vlot naar voren vaker oefenen Ja Ik hoop dat ze dan meer haar achterhand gaat gebruiken.

Let er ook op dat je "voorwaarts" halthoudt, dus been eraan blijven houden. Anders valt ze in de overgang, en dat willen we niet, we willen actieve overgangen zien Haha!
Bij de overgang naar de draf, let er op dat je met het binnenbeen de eerste aanzet geeft, toestaan met je handen, ze moet direct wegdraven. 5 of 6 drafpassen zijn genoeg, ik zie liever 3 nette passen, dan 20 op de voorhand... Haha!

Bedankt voor de tips Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:46

ArGieVai schreef:
@ Angela, dankjewel ga ik zeker een keer proberen!!
@ Yamcha; idd goeie instructie is heel moeilijk te vinden heb er nu al veel achter de rug, de 1 was te hard voor m'n pony de ander wou dat k liep te trekken etc. 1 instructeur was is echt enorm blij mee hij wist echt veel er van af wist wat hij zei en alles had temaken met antanomie etc. en je zit en het ontspannen van je paard ging echt super die tijd, maar het was eigenlijk meer uitleg dan rijden dat was wel heel jammer, en het was elke week weer een andere manier van rijden, de ene keer hard de andere keer zacht dan weer zo zitten dan weer zo dus ik raakte heel erg door de war, dat was wel minder....

Daar zou ik ook van in de war raken idd. Je kunt wel uitleg geven, maar vervolgens moet je wel oefeningen meegeven als zijnde huiswerk, die in de les ook laten rijden, en proberen dat dan zo goed mogelijk te doen. Eventueel zou je ze voor kunnen rijden, om te laten zien hoe het moet.
Dan de volgende les dezelfde oefeningen, en dan controleren.
Iedere les moet je ook weer terug naar de basis, die moet constant zijn. Is het dan op het niveau wat je wilt zien, dan kun je kijken waar het paard en de ruiter aan toe zijn, en het uitbouwen. Kan het zo zijn dat je een hele les weer alleen maar basiswerk doet... maar dan moet je wel vertellen waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:47

Qimm schreef:
Yamcha schreef:

Bedankt voor de tips Ja
Graag gedaan Ja Haha!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:30

Dit is echt een heel erg leerzaam topic, veel mensen met wijze woorden en ervaring. Ik kan echt merken dat nu ik meer op de punten let die hier aangegeven worden het rijden lekkerder gaat.
Ik zal eens kijken of ik binnenkort weer een fotograaf kan strikken, zien is makkelijker dan voelen en dan kan ik hier weer meer tips vragen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:35

Goed zo!!! Leuk om te horen!
Toch ben je op deze manier redelijk lang met de basis bezig... niet erg want als de basis er een keer goed inzit, floept de rest er zo uit...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:41

Ach de rest maakt niet niet zo heel veel uit Haha! Ik heb geen wedstrijd ambities met haar maar ik wil wel gewoon lekker kunnen rijden en dat doe je op de basis Ja
Heb nu ook veel meer zin om te rijden, alles uitproberen wat ik hier lees.
Hebben meer mensen dat? Meer motivatie?