Ben nu toch bezig, ik ga weer even nog op jouw commentaar in.

Ik geloof zonder meer dat hij op een agterberg bodem beter loopt, die veren zo lekker, krijgt ie een beetje extra impuls mee, en dat maakt het idd iets makkelijker voor hem. Een bak is geen excuus idd, maar kan wel een verklaring zijn hoor.

(dat is wel altijd info waar ik wat mee kan, extra gegevens zijn altijd fijn)
Een zware bak betekent harder werken, en om het zich wat makkelijker te maken willen ze dan wel eens op de voorhand vallen. Die achterhand eronder zetten en de rug bol maken is wel voor de paarden hard werken, en het vraagt meer kracht van ze. Je ziet het ook echt bij sommige paarden, ik ken een paard wat goed begint te zweten en iets begint te schuimen als hij op de goede manier aan het werk is, maar als je hem in zijn eigen tempo laat slenteren (dat doet hij echt) en je rijdt hem niet actief genoeg, laat hij zich uit elkaar vallen, en dan is hij na 2 uur nog niet moe. Als hij echt moet werken is hij na 3 kwartier echt moe... om het verschil maar even aan te geven...
Als het te gespannen voelt als je hem opricht, nog niet doen, hij zal zelf ook aangeven wanneer hij er aan toe is. Oprichting vraagt best heel veel kracht van ze, en als ze niet sterk genoeg zijn, gaat dat altijd ten koste van de losheid in het lijf, dat geeft ook het gespannen beeld. Kracht gaat sowieso altijd iets ten koste van losheid, maar naarmate het paard sterker en rechter is, wordt het beeld en het gevoel wel fijner.
Ik geloof idd wel dat hij fijn aan de hulpen is, daarom schreef ik al eerder dat het me een heerlijk rijpaard leek. Fijn ook dat hij mooi rechtgericht is, daarmee heb je ook een stukje lossigheid... Ik had je al idd willen vragen om over een paar weken opnieuw foto's te maken, ben blij dat je dat doet... ik wacht af. Die overgangen zullen je paard helpen sterker te worden. En merk je na 20 minuten dat hij moe is van die overgangen (die zijn hard werken voor hem) is er niks mis mee om lekker uit te draven en stappen aan een lang teugeltje, en te stoppen...
Had je de oefening gelezen die ik eerder aan Kuiken gaf? Probeer vanuit de draf (galop nog beter, maar dan moet ie wel goed sterk zijn, want dan is het een donders zware oefening) halt te houden, een paar stappen achterwaarts, en onmiddelijk weer actief wegdraven (of galopperen dus).
Dat is een oefening waarbij hij wel op de achterhand móet, anders valt ie op z'n smoel

en dat vindt ie niet grappig... is ie bij de oefening niet recht, dan krijg je ook het "op de smoel" effect...
De oefening is echt heel zwaar, en 2 keer uitvoeren is echt wel genoeg. Maar het is een nuttige training voor je paard... een soort body-building voor hem.
Misschien een leuke voor je. Heeft Emeraldo hem de eerste keer goed uitgevoerd (ik denk ook dat jullie hem best wel kunnen) dan belonen, lekker uitdraven en laat er een leuke buitenrit, of een fijn stapritje achteraan komen... Liever 1 goede oefening dan 5 beroerde...
De oefeningen zijn ook voor de training, je traint niet voor de oefening, tenslotte. Succes... en ben benieuwd naar je volgende foto's!!!