heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:52

Ik ben van mening dat het voor niemand iets uit moet/mag maken wat voor kleur dekje je op je paard hebt liggen en wat voor kleur bandages/peesjes je hierbij draagt.
Ikzelf vind het ook altijd erg leuk om een beetje in kleur te rijden, maar als dat toevallig een keer niet uitkomt, nou en.., en als mijn mede ruiters geen anky of weet ik wat voor merk op hun dekje hebben staan, kunnen ze daarom echt niet minder rijden.. Of zoals ik het in jouw ogen moet zien, beter rijden..
En achja, als je een B proefje rijd met sporen en zweep, hoeft dat niet gelijk te beteken dat je je paard afranseld en lek prikt..?! Ik rijd mijn paard ook met sporen en zweep.. Je gaat toch ook niet zonder je kl*ten naar de h*eren??? Je zal het maar nodig hebben en het net niet bij je hebben.. Dan heb je dus wel een probleem in de training van je paard!! Of in je proef!!!! En zo kan ik nog wel even verder gaa over de hulpteugels e.d... Maar die discussies zijn al zo eindeloos gevoerd... Dat ik daar het nut niet meer van inzie...

Juppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:57

Ik vind het een beetje raar daar er nog mensen zijn die zich hier druk over maken. Wat maakt het nou uit hoe iemand eruit ziet op z'n paard, al trekken ze een jutezak aan. Het gaat er toch om hoe het beest gereden wordt en of dat wel naar behoren gaat Cool Ik vind het een beetje raar daar er nog mensen zijn die zich hier druk over maken. Wat maakt het nou uit hoe iemand eruit ziet op z'n paard, al trekken ze een jutezak aan. Het gaat er toch om hoe het beest gereden wordt en of dat wel naar behoren gaatIk vind het een beetje raar daar er nog mensen zijn die zich hier druk over maken. Wat maakt het nou uit hoe iemand eruit ziet op z'n paard, al trekken ze een jutezak aan. Het gaat er toch om hoe het beest gereden wordt en of dat wel naar behoren gaat

Juppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:58

ging een beetje fout geloof ik weet nog niet helemaal hoe t werkt geloof ik hihi

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:03

jup schreef:
ging een beetje fout geloof ik weet nog niet helemaal hoe t werkt geloof ik hihi

het ging een beetje fout maar dan kan iedereen lekker 3 keer lezen hoe jij er over denkt! Haha!

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:20

Rianneke schreef:
over die weke ruggen kan je blijven discuseren volgens mij Haha!
maar wat ik wel vind is dat ik dat paard van de eerste foto van HC echt niks is... zoon paard zou ik dus nooit kopen! Clown
de foto van alane van het "weke" ruggetje vind ik persoonlijk een vrij aardige rug... als zoon rug goed getraint is is ie juist soepel om het maar even raar te zeggen... te strakke bovenlijn paardjes zijn naar mijn ervaring minder soepel in hun rug!

maar goed iedereen heeft zo zen eigen ervaringen ermee en mening... mijn pony heeft ook een weke rug... beestje is 29 en heeft tot haar 24ste in de sport gelopen... ze heeft goede veulens op de wereld gezet en was m2 dressuur en het hoogste wat ik ooit met haar heb gesprongen was 130 Pling beest heeft nooit wat gemankeert in de 11 jaar dat ik haar nu heb... ag zielig paardje met week ruggetje Clown

Mijn oudje van 28 heeft ook een lange weke rug maar heeft ook altijd in de sport gelopen Z2 zelfs en M springen, nooit last van gehad, en ook zij heeft 4 super gezonde veulens op de wereld gezet die allemaal in de sport lopen. Nu nog rijd ik haar recreatief en nog steeds loopt ze graag voor me.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:22

Alane: dat paardje van jouw dochter heeft dan een weke rug maar ik vind het wel een super mooi beestje, zolang het paard er geen last van heeft en je dochter veel plezier met haar paardje zie ik het probleem niet zo.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:26

wendyashley schreef:
Alane: dat paardje van jouw dochter heeft dan een weke rug maar ik vind het wel een super mooi beestje, zolang het paard er geen last van heeft en je dochter veel plezier met haar paardje zie ik het probleem niet zo.

Haha!
Is dezelfde pony als in mijn profiel (die met vos dus Tong uitsteken)
Daarom schreef ik ook, liever een wat weke rug dan een strakke bovenlijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:34

Huertecilla schreef:
Ik ken trouwens een zweedse die zich behoorlijk in haar wiek geschoten voelt over de benaming zweedse neusriem voor de aansnoervariant. Ik geloof trouwens dat ik ooit eens hier op Bokt geschreven heb waar deze snelgesp-versie uit voort komt toch?! Maakt ook niet uit, dat is vergeten historie en niet van belang, die pilon is al onomkeerbaar pion geworden Knipoog

HC

Ja en het even geduurd.... kon niet op de naam komen, maar de link kwam onlangs in een ander topic weer voorbij...
en ik ga ervan uit dat je de strak en sterk bevooroordeelde, zwaar gefrustreerd lijkende Theresa bedoelt, met die aangeschoten zweedse Pling

vwb je idee over de oorsprong.. over dat gepiel en blabla cavelerie zit je er strak naast Ja
de duitse neusriem had een 'gewone' vergesping en werd tot ergens midden 1900 gebruikt, nu nog in de mensport.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:32

wendyashley schreef:
Nu nog rijd ik haar recreatief en nog steeds loopt ze graag voor me.

met dat weke ruggetje? oeiii dat is wel heel erg Clown hahaha ik kruip ook nog regelmatig op mijn ouwetje! dat beest kent namelijk alles t/m Z en als ik het dan op mijn paard ff niet meer zie zitten kruip ik op een beestje wat wel precies alles kent en weet en rij ik de keer erop weer beter op me paard... heel appart eigenlijk, maar soms is het voor mij super fijn om ff een hulp te geven en dat het beestje gewoon snapt wat ie moet doen Haha! mijn paard is nog in de leer en zodra er meer dan 1 hoefslag is vind ze het aardig moeilijk Ach gut
toch fijn dat ik dan weer op een beestje kan stappen waarbij je kan voelen hoe het wel moet Haha! zouden denk veel meer mensen moeten doen... er beginnen echt teveel nog kinderen aan een jonge pony zonder goede begeleiding terwijl ze zelf met rijden nog niet erg ver zijn... zonde van een leuke jong paardje als ie verknoeit word toch?!
maar goed goede instructie is nou eenmaal super belangrijk! ik ben momenteel instructieloos, maar kan toch wel zeggen dat ik het mis... iemand die echt een half uur voor je vrijmaakt en dingen met je doorneemt! maar goed zoals bij heel veel dingen ben ik ook voor instructie erg kritisch Bloos

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:08

Lusitana schreef:
Dingen op jaloezie gooien is te makkeijk. Sommige mensen (waaronder ik) zien gewoon het nut niet, Tatt_x , en zouden nooit zoveel dingen willen hebben, al kregen ze het cadeau...

Dat bandages slecht zijn is al lang bekend en hetzelfde geldt voor pijpkousen. Niet alleen kunnen bandages de boel afklemmen, maar bandages en pijpkousen warmen vooral de benen op, en dat is slecht voor de pezen, die je zo koel mogelijk moet proberen te houden. Warme pezen worden buigzamer (zwakker).

Steun geeft het niet en heeft en paardenbeen ook niet nodig, tenzij het om een kreupel paard is, waarbij bandages wenselijk kunnen zijn.

Dit is niet iets wat mensen "ergens lezen" daar zijn wel degelijk diepgaande studies over geweest.

Peesbeschermers zijn logisch als je springt met een paard, omdat ze in de landing tegen voorbenen kunnen tikken, zelfde gaat op voor springschoenen. Ook handig in het terrein.
Bij het longeren van jonge paarden is beenbescherming ook aan te raden, maar voor de rest in de meeste gevallen overbodig, en gewoon sier
Of erbij willen horen. Whatever..

Ik kan me er niet zo druk over maken, maar soms, en daar ging het om, meen ik, hebben mensen ik weet het wat voor spullen, maar mankeert er heel wat aan de rijkunst (of omgang met paard). Als je gewoon kunt rijden, denk ik niet dat mensen zich ergens aan ergeren.

*peesjes* je zegt voor de rest is het overbodig ben ik dus totaaaaaal niet met je eens..
doe jij maar eens bij je paard peesjes om en ga dan maar eens kijken durf te wedden dat daar heus wat krassen opzitten hoor!!!!
elk paard tikt wel eens beter dan tikken tegen een stuk plastic dan tegen zijn eign benen vind ik
ik rij standaard met peesbeschermers en idd heb wel wat kleurtjes ja maja BOEIEND
vind het lelijk om met een oranje sjabrak met rode peesbeschermers te rijden dat vloekt..
verder vind ik persoonlijk setjes mooier staan,,, staat niet zo rommelig
maar kijk zeker niet neer op mensen die hier anders over denken

*bandages* BullSh*t denk je nou echt dan anky,laurens enz enz dus mensen die met paarden van miljoenen rijden hun paard hun benen wetend naar de kl*te rijden
denk het niet hoor Cool bandages kunnen helemaal niet kwaad MITS ze goed om gedaan worden

*spullen* uhm als je niet kan rijden mag je ook geen spullen hebben ofzo?
jij bent zelf als anky geboren? RESPECT!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:35

Een pijpkous is géén peesbeschermer, die wel degelijk nut heeft (met name in zwaar terrein en bij springen).

Voor de rest, als ene paard zichzelf an tikt en er zit wat tussen om het op te vangen, blijft hij het doen. Zit er niks tussen, is het auw en zet hij voortaan zijn been wel ergens anders neer. Verder heeft een en ander (beenzetting) ook te maken met hoefvorm en beslag, dus de smid kan daar van onschatbare waarde zijn.

Beenbescherming hoort vooral in de samengestelde en springsport thuis, waar de risicos op een been openhalen of peesklap hoog zijn.

En heb jij de benen van topdressuurpaarden wel eens van dichtbij bekeken? Vol met gallen hoor! Ze gaan een paar jaartjes mee, worden onbruikbaar en dan keert de verzekering uit (waarna ze soms teruggekocht worden en de rest van hun leven pijn mogen lijden in een weitje, omdat hun eigenaar ze niet kan missen, of ze worden gedood). Dat is het lot van veel toppaarden.

Wat het niet rijden en spullen betreft, het gata erom dat men niet moet denken dat OMDAT men spullen heeft, men ineens goed kan rijden of dat andere mensen dan ineens denken dat men goed rijdt ofzo. Daar gaat de discussie een beetje om.
Het lijkt logisher om kennis en status gelijk op te laten gaan en niet te beginnen met status en dan eens gaan leren rijden. Maar ieder is vrij om dat te doen, alleen kan men dan commentaar (al of niet in het gezicht) verwachten, blijkt uit de discussie.

Ik ben gelukkig niet als Anky geboren. Haha!

In een discussie kun je allerlei punten aanvoeren, maar het heeft geen zin om persoonlijk te worden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:31

Nou ja zeg! Ook als je nog beginnend ruiter bent kun je mooie spullen hebben!
Dat heeft toch verder niets te maken met hoe je rijdt?

Als iemand er van houdt om er verzorgd uit te zien en met hem/haar zijn paard dan kan dat ALTIJD, ongeacht op welk niveau de ruiter rijdt. Ja Ik persoonlijk kan het wel waarderen als iemand kiest voor kwaliteit/ mooie spullen. Dan ga ik echt niet eerst kijken of diegene het wel "verdient" om zo verzorgd te zijn Wow!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 01:00

Natuurlijk kun je mooie spullen hebben, maar we hebben het hier vooral over onnodige spullen en dat als je begint met een hoop poeha en je eigenlijk nog niet zoveel van rijden bakt, je commentaar kunt verwachten.

Zie het een beetje als er als een mannequin bij lopen als je elf bent. Vinden mensen ook een beetje overdreven. Maar je kunt er best verzorgd uitzien!

Er is een groot verschil met er verzorgd uitzien (altijd toe te juichen!!!) en spullen voor de sier verzamelen, en dan met name om je idool na te apen ofzo. Of vind je het hebben van twintig halsters en tien paar bandages en veertig zadeldekjes in alle kleuren "normaal", "wenselijk" ,"verzorgd"?
Dat is gewoon allemaal sier die de ruiter wenst, maar niks toevoegt aan verzorging of rijkunst.

Moet zo´n ruiter zelf weten, maar niet zeggen of doen alsof dat het goed of beter is voor het páárd.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 01:08

Niet beter voor het paard, maar wel leuk en ook niet schadelijk.
Ik heb er het geld niet voor, voor 40 setjes (omdat ik nogal dure smaak heb Bloos ), maar anders....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 01:24

Lusitana schreef:
Een pijpkous is géén peesbeschermer, die wel degelijk nut heeft (met name in zwaar terrein en bij springen).

de pijpkous is de voorloper van de welbekende peesbeschermer... een soort van langere strijklap

Lusitana schreef:
Voor de rest, als ene paard zichzelf an tikt en er zit wat tussen om het op te vangen, blijft hij het doen. Zit er niks tussen, is het auw en zet hij voortaan zijn been wel ergens anders neer. Verder heeft een en ander (beenzetting) ook te maken met hoefvorm en beslag, dus de smid kan daar van onschatbare waarde zijn.

gedeeltelijk mee eens....
een strijklap kan ook de oorzaak van strijken zijn, omdat het de ruimte verminderd maar ook de gang kan veranderen (zie maar eens hoe een paard dat voor het eerst strijkers om krijgt weg stapt)
Het 'anders' wegzetten kan ook komen door onbalans omdat het paard nog niet weet van de ruiter, strijken kan ook optreden door het aanleren van zijgangen onder de ruiter (weer onbalans)
etc etc...
Als een paard op de weide (dus in vrije gang) strijkt.. dan heeft ie een verkeerde beenstand
Als een paard onder de man strijkt, is het even zoeken naar de balans, dat zoeken kan ook later nog eens optreden in de scholing van het paard..
beenbescherming? ja ben voorstander
soms zijn strijklappen een uitkomst, soms zijn die te dik en is een bandage een uitkomst Haha!

Lusitana schreef:
Beenbescherming hoort vooral in de samengestelde en springsport thuis, waar de risicos op een been openhalen of peesklap hoog zijn.

Zie mijn 'reactie'eerder.... complete lariekoek MI.

Lusitana schreef:
En heb jij de benen van topdressuurpaarden wel eens van dichtbij bekeken? Vol met gallen hoor! Ze gaan een paar jaartjes mee, worden onbruikbaar en dan keert de verzekering uit (waarna ze soms teruggekocht worden en de rest van hun leven pijn mogen lijden in een weitje, omdat hun eigenaar ze niet kan missen, of ze worden gedood). Dat is het lot van veel toppaarden.

tuurlijk..... maak jij mee aan de lopende band....

Lusitana schreef:
Wat het niet rijden en spullen betreft, het gata erom dat men niet moet denken dat OMDAT men spullen heeft, men ineens goed kan rijden of dat andere mensen dan ineens denken dat men goed rijdt ofzo. Daar gaat de discussie een beetje om.

Je moet ook niet denken dat je kunt rijden omdat je geen spullen hebt... niet kunt of wilt kopen
Lusitana schreef:
Het lijkt logisher om kennis en status gelijk op te laten gaan en niet te beginnen met status en dan eens gaan leren rijden. Maar ieder is vrij om dat te doen, alleen kan men dan commentaar (al of niet in het gezicht) verwachten, blijkt uit de discussie.

Denk toch eerder dat je door schade en schande wijzer wordt... je begint lowbudget en komt erachter dat dat niet werkt... dan kun je kiezen... je zegt dag tegen lowbudget en zoekt alternatieven, zoals een dubbelgevouwen dekentje... of je kiest voor kwaliteit en spendeerd een paar centjes extra Haha!

Lusitana schreef:
Ik ben gelukkig niet als Anky geboren. Haha!

dat blijkt ook wel Tong uitsteken

Lusitana schreef:
In een discussie kun je allerlei punten aanvoeren, maar het heeft geen zin om persoonlijk te worden.
dit soort opmerkingen wordt een beetje een dooddoener in topics waarin je reageerd... je hoeft nergens te reageren dat is 1, 2 = een reactie op jouw berichten is puur op je berichten... trek je je het persoonlijk aan dat iemand een weerwoord/tegen reactie heeft.... ligt dat meer aan jou dan aan je discussie genoot, tenzij je verwacht dat iedereen heet maar met jou eens MOET zijn....
dan is MOETEN niet leuk.... het enigste MOETEN dat leuk en vrijwillig is is ONT-moeten Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 01:35

Lusitana schreef:
Natuurlijk kun je mooie spullen hebben, maar we hebben het hier vooral over onnodige spullen en dat als je begint met een hoop poeha en je eigenlijk nog niet zoveel van rijden bakt, je commentaar kunt verwachten.

nee daar heb jij en ts het over... schijnbaar snap je en ts niet dat het een en ander ook samen kunnen gaan.... aan een foto kun je niet zien waar iemand staat en gaat qua rijden... zie je het talent of het gebrek eraan niet...
Lusitana schreef:
Zie het een beetje als er als een mannequin bij lopen als je elf bent. Vinden mensen ook een beetje overdreven. Maar je kunt er best verzorgd uitzien!

Als ik als moeder het geld ervoor over heb om mijn dochter als een manequin rond te laten rennen en dochter lief vind dat ook prettig.. wie ben jij dan om daar een oordeel over te vellen??????

Lusitana schreef:
Er is een groot verschil met er verzorgd uitzien (altijd toe te juichen!!!)

en dat juich jij dus niet toe, tenminste eerder in dit topic niet... een zadeldek was niet nodig een dubbelgevouwen deken deed hetzelfde....

Lusitana schreef:
en spullen voor de sier verzamelen, en dan met name om je idool na te apen ofzo. Of vind je het hebben van twintig halsters en tien paar bandages en veertig zadeldekjes in alle kleuren "normaal", "wenselijk" ,"verzorgd"?
Dat is gewoon allemaal sier die de ruiter wenst, maar niks toevoegt aan verzorging of rijkunst.

ook al heb ik 300 dekje en 400 bandages.. is dat nog mijn ding, en niet aan jouw om daar over te oordelen,... maar brengt ons wel terug naar een eerdere stelling van mij... waarin ik schreef dat ik vij iemand met een verweerd/versleten dekje (heb even geen zin om de letterlijke tekst erbij te zoeken) kritischer kijk dan bij iemand wie alles tiptop heeft..... jij doet het dus andersom.. kijkt bij een tiptop verschijning naar de eventuele fouten....
Lusitana schreef:
Moet zo´n ruiter zelf weten, maar niet zeggen of doen alsof dat het goed of beter is voor het páárd.

schone, niet versleten en goed passend materiaal is gewoon beter voor het paard...
mensen die letten op dat soort dingen hebben meer oog voor detail....

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:44

Lusitana schreef:

Er is een groot verschil met er verzorgd uitzien (altijd toe te juichen!!!) en spullen voor de sier verzamelen, en dan met name om je idool na te apen ofzo. Of vind je het hebben van twintig halsters en tien paar bandages en veertig zadeldekjes in alle kleuren "normaal", "wenselijk" ,"verzorgd"?

pfff heb idd wel 20 halsters en minstens 10 verschillende sjabrakke en beschermers
maar dat gaat niet tenkoste voor me paard hoor :S
wat is er mis met veel spullen?
als iemand dat kan betalen wie ben jij dan om te zeggen dat ik niet kan rijden
omdat ik veel spullen heb... vind het heeel knap van je dat je dat aan mensen kan zien
nou heb ik het niet over mijn persoonlijk maar er zijn wel meer mensen met veel mooie spullen
die ook kunnen rijden hoor!
beter goed materiaal dan goedkope bende waar je gewoon op kan wachten dat het stuk gaat
koop liever 1x duur dan 3x troep....
dit komt mijn echt zoooo jarloers over(heb het al eerder gezegt)
als ik zo van alane lees dat je een dubbel gevouwe deken ook goed vind denk ik
hmmm nou laat mijn dan maar 10 sjabrakken hebben dat ziet er altijd nog
verzorgder uit als een deken....
en dat van die sportpaarden vind ik echt dikke onzin!!!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:12

nounou volgens mij is de discussie oneindig...

maar goed over overbodige spullen! was vorige week bij een paardenwinkel en daar stond ik achter mensen die alle eerste spullen voor een eigen paardje hadden... ze hadden er ook een praam bij liggen en vroegen daar aan iemand waar die voor diende... die vrouw zei dat ie er voor was om paarden rustig te houden bij DA hoefsmid en dergelijke... en toen namen ze em maar mee voor de zekerheid... EN dat vond ik een typisch voorbeeld van overbodige spullen... kijk als je nou weet wat je er mee moet doen snap ik best dat je er 1 koopt, maar em op zoon manier kopen snapte ik niet helemaal... waren ook echt mensen die niks van paardjes af wisten en zoon ding wel handig leek Haha!

verder vind ik dekjes en peesjes enzo echt niet overbodig! alles in 10 kleuren vind ik wel overbodig(is gewoon mijn smaak), maar net als bij alane met 3 paarden per dag te rijden en dat alles na 1 keer word gewassen dan heb je wel veel spullen nodig! en of je ze dan in een kleurtje koopt of allemaal in dezelfde kleur maakt dan ook geen reet uit! ik heb zelf ook meer dan 1 set peesjes en ik weet niet eens hoeveel dekjes... maar ik vind het gewoon belangrijk dat ik met schone en nette spullen rijd! Pling kijk dat ik ze niet in groen en roze koop is gewoon mijn smaak... ik val eerder over niet goed passende spullen omdat het zo leuk staat.... Ach gut

en als je jong bent en veel leuke spulletjes hebt is toch leuk? ik vond het in mijn pennytijd heeeeerlijk om te tutten Bloos meer in de vorm van elastiekjes en strikjes en tape enz enz want die had ik wel in alle kleuren vroeger Clown
samflame schreef:
dit komt mijn echt zoooo jarloers over(heb het al eerder gezegt)

ben ik het niet helemaal mee eens hoor! je hebt altijd mensen die menen dat het ook op een minder luxere manier kan en die zijn dan echt niet jaloers op anderen... denk aan vegatariers even een gek voorbeeld maar hun zweren bij geen vlees en willen dat echt niet en hun zijn dan ook echt niet jaloers op mensen die wel lekker aan hun biefstukje zitten Kwijl

en dat van die sportpaarden... tsjah sportpaarden en sportpaarden zit een hoop verschil in... als ik kijk naar mijn pony die in feite sportpony was kijk dat beest mankeert echt niks en is zo gezond als iets! als ik dan kijk naar een paard wat ik hier uit de buurt ken... die is 4 en zit onder de schiefels en gallen... ligt deels aan het paard, maar ook aan de eigenaar! en voor sportpaarden zijn ze echt wel goed hoor!! als bandages echt schadelijk zouden zijn ookal zaten ze goed zouden ze die heus niet meer om doen bij een paard van een paar ton Clown ik zeg wel dat 9 van de 10 bandages er voor de sier omzitten omdat ik de laatste tijd met de setjes mania opeens iedereen met bandages rond zie rijden waar voorheen gewoon kaal werd gereden of enkel met peesjes staan ze nu vierkant in de bandages... maar goed als het maar goed zit vind ik alles best!

vevonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 17:25

ik ken een meisje die werkelijk alles van merk heeft en alles is duur. maar ze kan voor geen meter rijden.. na 5 minuten dragen gaat ze weer stapen. zegt ze dat haar paard zo moe is.

ki_m_m_ie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:21

nou ik ben het wel eens dat sommige mensen erg minderwaardig zijn..ik heb zelf een fjordje en daarmee moest ik maar geen wedstrijden gaan rijden,omdat het er niet uit zou zien..
en ik toch tot nu toe elke keer winst heb gereden..
en ik rijd ook met sporen in de B omdat mijn paard niet altijd lekker om mijn been reageert als ze ontspant..en een zweep neem ik er af en toe bij omdat als ik buiten los moet rijden is ze daar hyperdepiep en duigt ze binnen in en dan geef ik haar ff een tikje en is ze er weer bij dus dat vind ik NIET overbodig..setjes met bandage en alles is toch best leuk..dan kan je wel zeggen dat badages slecht zijn voor de pezen maar dat zijn peesbeschermers ook..want die verslappen de pees ook en als der zand tussen komt kan het ook nog eens lekker gaan schuren..dus het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat je gebruikt tijdens het rijden..het best is dus om gewoon zonder iets te rijden tenzij je echt gekke oefeningen gaan uitvoeren maar dat lijkt me vrij uitgesloten..
over dat buiten rijden..niet iedereen heeft de gelegenheid om lekker naar buiten te kunnen..ik moet eerst een drukke dijk over voordat ik in de polder ben..ik heb het geluk dat die van mij super verkeersmak is dus ik doe het wel, maar er zijn mensen die dat nou eenmaal eng vinden en het niet doen..lijkt mij ook best logisch..ik kan het me ook best wel voorstellen dat mensen die wedstrijd rijden met springschoenen en witte bandages inrijden..witte bandages staan toch altijd super netjes als je staat te kijken langs de kant..en springschoenen is meestal gewoon voor de veiligheid van hoeven/ijzers..als jij een paard heb met een goed sterk achterbeen en dat met inrijden allemaal een beetje los gaat werken meerdere keren wegrijden kan het paard best een ijzer der aftikken of zichzelf openslaan vanwege het sterke achterbeen..dat kan in je proef natuurlijk ook..maar dan is het meestal maar 1 of 2 keer dat je echt weg moet rijden en heb je veel minder kans dan als je meerdere keren doet wegrijden vind ik ook niet zo raar dus..en over die merken..tja dat moeten mensen zelf weten hoeveel ze er aan uitgeven..soms zijn de duurdere dingen gewoon mooier dan de goedkopere..en soms ook andersom..dus dat maakt ook helemaal niks uit..
maar goed dit is mijn mening....

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:28

ik rijd ook met setjes, ik vind het leuk... nou en? ik accepteer ook de mensen die niet in een setje rijden.
ik weet dat op sommige stallen het ''raar'' is als je niet minimaal 6 anky setjes hebt, maar daar moet je gewoon boven staan.

en over de bescherming van de benen, sommige mensen rijden liever met bandages dan met peeskappen. het ziet er allemaal net iets chiquer uit met bandages om.

Als je het geld ervoor hebt, en het leuk vind om in set te gaan... waarom niet?

ki_m_m_ie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:42

wat ik vergeten was toe te voegen..is dat wel meedere dingen slecht zijn voor je paard en dat de mens teveel denkt voor het paard..ik doe maar peesbeschermers om voordat die zich bezeert..terwijl het eigenlijk een beetje overbodig is..hetzelfde met een zadel..we leggen er tegenwoordig allemaal schapenbondjes,zadelonderleggers enz onder..terwijl je een zadel op een bloot paard past en dan koop je neem ik aan een goed passend zadel..een dekje leg je er dan onder tegen bescherming van je zadel maar als je er van die zadelonderlegeers onder gaat doen raakt je zadel 'uit balans' en ligt het eigenlijk niet zo goed meer als zonder dat ding..maar de mens denkt dat ow dat ik lekker voor het paard zijn rug..zo zie je maar dat er nog veel meer dingen slecht zijn voor je paard..en als je zadel neit goed ligt kan je hem zo laten opvullen dat die wel goed ligt..en als al die dingen ECHT ZO slecht waren geweest was het allang de verkoop niet meer ingegaan en verboden..dus het zal allemaal wel meevallen..want ik ontken niet dat ik ook met setjes rij omdat ik dat gewoon leuk bijelkaar vind staan en dat ik ook peesbeschermers bij mijn paard omdoe en ook bandages..maar goed..dit is een gebed zonder eind want de 1 vind dit en de ander vind dat..ik vind dat we elkaar gewoon moeten accepteren hoe hoog je ook rijd wat voor merk kleding je draagt en voor je paard koopt..want het maakt geen reet uit..want iemand met veel geld kan ook aardiger zijn dan iemand met minder geld en ook andersom het maakt geen ene reet uit hoe jij je paard kleed of jezelf zolang je zelf maar gewoon normaal blijft doen en andere accpeteert!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:53

ki_m_m_ie schreef:
..en als je zadel neit goed ligt kan je hem zo laten opvullen dat die wel goed ligt..en als al die dingen ECHT ZO slecht waren geweest was het allang de verkoop niet meer ingegaan en verboden..dus het zal allemaal wel meevallen..

De markt biedt wat de klant vraagt. Heel simpel. Iedereen weet dat zadelmarkt-zadels de dood zijn voor de rug van je paard, en toch worden ze nog altijd verkocht. Blijkbaar zijn er genoeg mensen die ze willen hebben. De mate waarin iets wordt verkocht, zegt niets over de kwaliteit ervan.
ki_m_m_ie schreef:
..ik vind dat we elkaar gewoon moeten accepteren hoe hoog je ook rijd wat voor merk kleding je draagt en voor je paard koopt..want het maakt geen reet uit..want iemand met veel geld kan ook aardiger zijn dan iemand met minder geld en ook andersom het maakt geen ene reet uit hoe jij je paard kleed of jezelf zolang je zelf maar gewoon normaal blijft doen en andere accpeteert!!

Het spijt me zeer, maar zo werkt dat niet. Een paard heeft nou een keer een bepaalde anatomie, en bepaalde dingen die hij nodig heeft, en wat jij daarvan vindt, maakt geen bal uit. Het gaat er niet om, hoe aardig iemand is, het gaat erom wat goed is voor je paard. Het maakt zeer zeker uit.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:27

Yamcha schreef:
De markt biedt wat de klant vraagt. Heel simpel. Iedereen weet dat zadelmarkt-zadels de dood zijn voor de rug van je paard, en toch worden ze nog altijd verkocht. Blijkbaar zijn er genoeg mensen die ze willen hebben. De mate waarin iets wordt verkocht, zegt niets over de kwaliteit ervan.

precies! en waarom zou je geen zadelmarktzadel uit proberen? Haha! voor de prijs en het plaatje hoef je het niet te laten toch? maar vaak zijn het de beginnende paardenmensen om het zo maar te zeggen en die hebben nog niet 100 keer gehoord dat zoon zadel echt niks is... (of ze zijn gewoon eigenwijs Clown ) (BTW ik heb geen zadelmarktzadel hoor Clown )
ki_m_m_ie schreef:
ik vind dat we elkaar gewoon moeten accepteren hoe hoog je ook rijd wat voor merk kleding je draagt en voor je paard koopt..want het maakt geen reet uit..want iemand met veel geld kan ook aardiger zijn dan iemand met minder geld en ook andersom het maakt geen ene reet uit hoe jij je paard kleed of jezelf zolang je zelf maar gewoon normaal blijft doen en andere accpeteert!!

tuurlijk moet je elkaar accepteren en ik vind ook niet dat je iemand kan beoordelen op bijvoorbeeld de hoeveelheid spullen of geld of wat dan ook...maar je kan naar mijn idee beter minder spullen hebben en dat je alles netjes in orde hebt, dan dat je super veel hebt en alles maar half half in orde hebt... en daar bedoel ik dan mee gewoon goed passend etc etc

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:48

Wat ik vaak vind, is dat mensen met (ikweetniethoeveel)setjes neerkijken op mensen zonder setjes.
En dan meteen gaan roddelen, over dat die persoon (zonder setje) minder zou kunnen rijden.
Maar er geeft hier natuurlijk niemand toe, dat hij/zij dat doet. Maar het gebeurd maar al te vaak.
Of dat mensen die een duur paard onder hun kont hebben, neerkijken op mensen die een minder duur paard hebben (ook al rijden die 10x beter)