Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
jup schreef:ging een beetje fout geloof ik weet nog niet helemaal hoe t werkt geloof ik hihi
Rianneke schreef:over die weke ruggen kan je blijven discuseren volgens mij![]()
maar wat ik wel vind is dat ik dat paard van de eerste foto van HC echt niks is... zoon paard zou ik dus nooit kopen!![]()
de foto van alane van het "weke" ruggetje vind ik persoonlijk een vrij aardige rug... als zoon rug goed getraint is is ie juist soepel om het maar even raar te zeggen... te strakke bovenlijn paardjes zijn naar mijn ervaring minder soepel in hun rug!
maar goed iedereen heeft zo zen eigen ervaringen ermee en mening... mijn pony heeft ook een weke rug... beestje is 29 en heeft tot haar 24ste in de sport gelopen... ze heeft goede veulens op de wereld gezet en was m2 dressuur en het hoogste wat ik ooit met haar heb gesprongen was 130beest heeft nooit wat gemankeert in de 11 jaar dat ik haar nu heb... ag zielig paardje met week ruggetje
wendyashley schreef:Alane: dat paardje van jouw dochter heeft dan een weke rug maar ik vind het wel een super mooi beestje, zolang het paard er geen last van heeft en je dochter veel plezier met haar paardje zie ik het probleem niet zo.
Huertecilla schreef:Ik ken trouwens een zweedse die zich behoorlijk in haar wiek geschoten voelt over de benaming zweedse neusriem voor de aansnoervariant. Ik geloof trouwens dat ik ooit eens hier op Bokt geschreven heb waar deze snelgesp-versie uit voort komt toch?! Maakt ook niet uit, dat is vergeten historie en niet van belang, die pilon is al onomkeerbaar pion geworden![]()
HC
wendyashley schreef:Nu nog rijd ik haar recreatief en nog steeds loopt ze graag voor me.
Lusitana schreef:Dingen op jaloezie gooien is te makkeijk. Sommige mensen (waaronder ik) zien gewoon het nut niet, Tatt_x , en zouden nooit zoveel dingen willen hebben, al kregen ze het cadeau...
Dat bandages slecht zijn is al lang bekend en hetzelfde geldt voor pijpkousen. Niet alleen kunnen bandages de boel afklemmen, maar bandages en pijpkousen warmen vooral de benen op, en dat is slecht voor de pezen, die je zo koel mogelijk moet proberen te houden. Warme pezen worden buigzamer (zwakker).
Steun geeft het niet en heeft en paardenbeen ook niet nodig, tenzij het om een kreupel paard is, waarbij bandages wenselijk kunnen zijn.
Dit is niet iets wat mensen "ergens lezen" daar zijn wel degelijk diepgaande studies over geweest.
Peesbeschermers zijn logisch als je springt met een paard, omdat ze in de landing tegen voorbenen kunnen tikken, zelfde gaat op voor springschoenen. Ook handig in het terrein.
Bij het longeren van jonge paarden is beenbescherming ook aan te raden, maar voor de rest in de meeste gevallen overbodig, en gewoon sier
Of erbij willen horen. Whatever..
Ik kan me er niet zo druk over maken, maar soms, en daar ging het om, meen ik, hebben mensen ik weet het wat voor spullen, maar mankeert er heel wat aan de rijkunst (of omgang met paard). Als je gewoon kunt rijden, denk ik niet dat mensen zich ergens aan ergeren.
Lusitana schreef:Een pijpkous is géén peesbeschermer, die wel degelijk nut heeft (met name in zwaar terrein en bij springen).
Lusitana schreef:Voor de rest, als ene paard zichzelf an tikt en er zit wat tussen om het op te vangen, blijft hij het doen. Zit er niks tussen, is het auw en zet hij voortaan zijn been wel ergens anders neer. Verder heeft een en ander (beenzetting) ook te maken met hoefvorm en beslag, dus de smid kan daar van onschatbare waarde zijn.
Lusitana schreef:Beenbescherming hoort vooral in de samengestelde en springsport thuis, waar de risicos op een been openhalen of peesklap hoog zijn.
Lusitana schreef:En heb jij de benen van topdressuurpaarden wel eens van dichtbij bekeken? Vol met gallen hoor! Ze gaan een paar jaartjes mee, worden onbruikbaar en dan keert de verzekering uit (waarna ze soms teruggekocht worden en de rest van hun leven pijn mogen lijden in een weitje, omdat hun eigenaar ze niet kan missen, of ze worden gedood). Dat is het lot van veel toppaarden.
Lusitana schreef:Wat het niet rijden en spullen betreft, het gata erom dat men niet moet denken dat OMDAT men spullen heeft, men ineens goed kan rijden of dat andere mensen dan ineens denken dat men goed rijdt ofzo. Daar gaat de discussie een beetje om.
Lusitana schreef:Het lijkt logisher om kennis en status gelijk op te laten gaan en niet te beginnen met status en dan eens gaan leren rijden. Maar ieder is vrij om dat te doen, alleen kan men dan commentaar (al of niet in het gezicht) verwachten, blijkt uit de discussie.
Lusitana schreef:Ik ben gelukkig niet als Anky geboren.![]()
Lusitana schreef:dit soort opmerkingen wordt een beetje een dooddoener in topics waarin je reageerd... je hoeft nergens te reageren dat is 1, 2 = een reactie op jouw berichten is puur op je berichten... trek je je het persoonlijk aan dat iemand een weerwoord/tegen reactie heeft.... ligt dat meer aan jou dan aan je discussie genoot, tenzij je verwacht dat iedereen heet maar met jou eens MOET zijn....In een discussie kun je allerlei punten aanvoeren, maar het heeft geen zin om persoonlijk te worden.
Lusitana schreef:Natuurlijk kun je mooie spullen hebben, maar we hebben het hier vooral over onnodige spullen en dat als je begint met een hoop poeha en je eigenlijk nog niet zoveel van rijden bakt, je commentaar kunt verwachten.
Lusitana schreef:Zie het een beetje als er als een mannequin bij lopen als je elf bent. Vinden mensen ook een beetje overdreven. Maar je kunt er best verzorgd uitzien!
Lusitana schreef:Er is een groot verschil met er verzorgd uitzien (altijd toe te juichen!!!)
Lusitana schreef:en spullen voor de sier verzamelen, en dan met name om je idool na te apen ofzo. Of vind je het hebben van twintig halsters en tien paar bandages en veertig zadeldekjes in alle kleuren "normaal", "wenselijk" ,"verzorgd"?
Dat is gewoon allemaal sier die de ruiter wenst, maar niks toevoegt aan verzorging of rijkunst.
Lusitana schreef:Moet zo´n ruiter zelf weten, maar niet zeggen of doen alsof dat het goed of beter is voor het páárd.
Lusitana schreef:Natuurlijk kun je mooie spullen hebben, maar we hebben het hier vooral over onnodige spullen en dat als je begint met een hoop poeha en je eigenlijk nog niet zoveel van rijden bakt, je commentaar kunt verwachten.
Zie het een beetje als er als een mannequin bij lopen als je elf bent. Vinden mensen ook een beetje overdreven. Maar je kunt er best verzorgd uitzien!
Er is een groot verschil met er verzorgd uitzien (altijd toe te juichen!!!) en spullen voor de sier verzamelen, en dan met name om je idool na te apen ofzo. Of vind je het hebben van twintig halsters en tien paar bandages en veertig zadeldekjes in alle kleuren "normaal", "wenselijk" ,"verzorgd"?
Dat is gewoon allemaal sier die de ruiter wenst, maar niks toevoegt aan verzorging of rijkunst.
Moet zo´n ruiter zelf weten, maar niet zeggen of doen alsof dat het goed of beter is voor het páárd.
samflame schreef:dit komt mijn echt zoooo jarloers over(heb het al eerder gezegt)
ki_m_m_ie schreef:..en als je zadel neit goed ligt kan je hem zo laten opvullen dat die wel goed ligt..en als al die dingen ECHT ZO slecht waren geweest was het allang de verkoop niet meer ingegaan en verboden..dus het zal allemaal wel meevallen..
ki_m_m_ie schreef:..ik vind dat we elkaar gewoon moeten accepteren hoe hoog je ook rijd wat voor merk kleding je draagt en voor je paard koopt..want het maakt geen reet uit..want iemand met veel geld kan ook aardiger zijn dan iemand met minder geld en ook andersom het maakt geen ene reet uit hoe jij je paard kleed of jezelf zolang je zelf maar gewoon normaal blijft doen en andere accpeteert!!
Yamcha schreef:De markt biedt wat de klant vraagt. Heel simpel. Iedereen weet dat zadelmarkt-zadels de dood zijn voor de rug van je paard, en toch worden ze nog altijd verkocht. Blijkbaar zijn er genoeg mensen die ze willen hebben. De mate waarin iets wordt verkocht, zegt niets over de kwaliteit ervan.
ki_m_m_ie schreef:ik vind dat we elkaar gewoon moeten accepteren hoe hoog je ook rijd wat voor merk kleding je draagt en voor je paard koopt..want het maakt geen reet uit..want iemand met veel geld kan ook aardiger zijn dan iemand met minder geld en ook andersom het maakt geen ene reet uit hoe jij je paard kleed of jezelf zolang je zelf maar gewoon normaal blijft doen en andere accpeteert!!