Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

penelopi

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 02:06

hoezo moorddreigingen dan ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 02:08

penelopi schreef:
hoezo moorddreigingen dan ??

Omdat het belachelijk is wat ze Fleurtje heeft aangedaan Knipoog
Dat beessie leed veel pijn met dat ruggetje door vroeg inrijden.. En ze reed gewoon heel actief wedstrijden e.d., zware oefeningen

lonniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:44

Ik vind gewoon dat je het geduld
moet opbrengen om te wachten
totdat het paard 3 jaar is en dan pas
op gaan stappen.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:59

Ik was net op marktplaats aan het kijken.
Daar stond een oproep!
Die mensen waren opzoek naar iemand die hun paardje van 20 maand zadelmak kon maken Verward

Sorry moest het even kwijt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:24

Klacht indienen bij marktplaats Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:36

susie1981 schreef:
Daar stond een oproep!
Die mensen waren opzoek naar iemand die hun paardje van 20 maand zadelmak kon maken Verward

Ik heb die man een mail gestuurd en gevraagd of het een typfoutje is. En meteen gezegd vanaf welke leeftijd dat wel mag.... Nu maar wachten of 'ie nog reageert.....
Mafkees Boos! Boos! Boos!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:44

Nadya schreef:
susie1981 schreef:
Daar stond een oproep!

Ik heb die man een mail gestuurd en gevraagd of het een typfoutje is. En meteen gezegd vanaf welke leeftijd dat wel mag.... Nu maar wachten of 'ie nog reageert.....
Mafkees Boos! Boos! Boos!

Hey dankje zat er ook nog aan te denken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:38

Waar staat die adv? Weet je een titel, oid?
Als we nu met z'n allen ff een mailtje sturen verandert hij hopelijk van gedachten...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:22

Hmm tjah, misschien wordt er bedoeld dat je er rustig de tijd voor mag nemen en haar zadelmak mag afleveren als ze 3 is maar dan staat ze wel een jaar bij een ander op stal... weet niet of dat de bedoeling is wat betreft de kosten enzo...

ilonaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:24

Woww.. Zo jong!
Dat vind ik echt belachelijk..

HOe erg ben je dan bezig met je paard !..
Echt zielig voor die paarden hoor.. Boos!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:27

Ik zal hem straks nog wel even opzoeken en dan bel ik hem gewoon, als 'ie niet op mailtjes gereageerd. Als we dat allemaal nou doen..... Hij moet maar duidelijk omschrijven wat 'ie bedoelt en zoals wij het intepreteren, klinkt het als zware dierenmishandeling. Boos!

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:28

ik was ook ooit op vakantie(wel in nederland) en wou daar eens een buitenrit maken.. i
k kwam daar en vroegen ze of ik misschien op een pony wou rijden van 2.5 die nogwel srikkerig kon zijn omdat hij zo jong was,
ik had echt zoiets 2.5?
en dan al mee op een manege met buitenritten met mensen die je niet eens kent? ik vond het belachelijk!

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:33

Ik vind dat je met 2,5 jaar moet beginnen met longeren maar er nog niet op moet gaan zitten ik vind dat je vanaf 3 jaar ongeveer mag beginnen met opstappen.. maar zo heeft iedereen zijn mening

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:59

Nadya schreef:
Ik zal hem straks nog wel even opzoeken en dan bel ik hem gewoon, als 'ie niet op mailtjes gereageerd. Als we dat allemaal nou doen..... Hij moet maar duidelijk omschrijven wat 'ie bedoelt en zoals wij het intepreteren, klinkt het als zware dierenmishandeling. Boos!

Tjezus, doe asjeblieft niet zo overdreven als je geen idee hebt hoe die mensen het bedoelen. Boos!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:02

sasjaaa schreef:
ik was ook ooit op vakantie(wel in nederland) en wou daar eens een buitenrit maken.. i
k kwam daar en vroegen ze of ik misschien op een pony wou rijden van 2.5 die nogwel srikkerig kon zijn omdat hij zo jong was,
ik had echt zoiets 2.5?
en dan al mee op een manege met buitenritten met mensen die je niet eens kent? ik vond het belachelijk!

Je hebt toch wel om een paard met een normale leeftijd gevraagd?? Op een manege wordt zo'n dier vast vaak gereden en helemaal met die leeftijd... Ik zou daar nooit mee accoord gaan, een 3 jarige zou ik nog te jong vinden om manegeklanten op te zetten, omdat hij te jong is om vaak gereden te worden en omdat zo'n paard nog te weinig kent om een manegeklant op te zetten.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:15

anneliesdj schreef:
sasjaaa schreef:
ik had echt zoiets 2.5?

Je hebt toch wel om een paard met een normale leeftijd gevraagd?? Op een manege wordt zo'n dier vast vaak gereden en helemaal met die leeftijd... Ik zou daar nooit mee accoord gaan, een 3 jarige zou ik nog te jong vinden om manegeklanten op te zetten, omdat hij te jong is om vaak gereden te worden en omdat zo'n paard nog te weinig kent om een manegeklant op te zetten.

nouja ik heb er in het begin bijna niet overnagedacht en was toen ook nog veel jonger,
later besefte ik me eigenlijk pas hoe jong het diertje was!
dus ik ben er wel opgaan zitten:O
nu had ik er wel beter overnagedacht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:06

anneliesdj schreef:
sasjaaa schreef:
ik had echt zoiets 2.5?

Inderdaad! Een 10-jarige is oud genoeg voor een manege... en dan nog... al die trekkende en bonkende mensen...
vraag me af hoelang zo'n 2,5 jarig paard dan leeft, als ie de 10 redt heeft ie nog geluk (of pech, 't is maar net hoe je het bekijkt, lijkt me geen pretje om altijd met een kapotte rug te lopen en niemand die er iets om geeft), arm paard...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:12

Viva06 schreef:
Ik vind dat je met 2,5 jaar moet beginnen met longeren maar er nog niet op moet gaan zitten ik vind dat je vanaf 3 jaar ongeveer mag beginnen met opstappen.. maar zo heeft iedereen zijn mening

maar ik ben dan toch benieuwd waarom je met 2,5 jaar moet! beginnen met longeren

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:15

Op mijn vorige manege waar ik niet meer rijd daar hadden ze een pony, een heel lelijk levenloos paardje. Iedereen vond het een poedersuiker enzo en toen vroegen we een keer wat de leeftijd was.. eh, ja, net 3 geworden! Als hij een keer een bok gaf wou niemand er meer op enzo, terwijl hij té braaf was! Echt, daar kan ik me zo boos over maken.. Net als ze daar 2 paardjes hadden helemaal verkeerd ingereden en huppa gelijk in de manegeles.. Boos!

edit ; hij was daar al vanaf 2 en nogwat, en die pony loopt hardstikke mank.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:31

Moderatoropmerking:
Het plaatsen van advertenties uit Marktplaats is niet toegestaan.

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:24

draumpje schreef:
Viva06 schreef:

maar ik ben dan toch benieuwd waarom je met 2,5 jaar moet! beginnen met longeren

Omdat hij dan alles ogeveer kent en vergenoeg is om erop te gaan zitten als hij 3 is... ik vind dat je er vanaf 3 op mag gaan zitten en rustig mg beginnen met rijden,...

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:36

erleyne schreef:
Ik denk dat veel particulieren gewoon geen geduld hebben. Ze hebben een paard en willen er op. Ik moet zeggen dat het bij mij ook wel gaat kriebelen soms, maar je moet echt bij jezelf stilstaan waar je mee bezig bent als je op een 2,5 jarige gaat rijden. Je wilt toch wel dat je een paar jaar met je paard kan doen, neem ik aan.....Sommige mensen vinden het hier en nu rijden blijkbaar belangrijker dan de toekomst.

als je particulieren ongeduldig vindt zou ik ook eens kritisch naar de 'professionals' in de handel kijken. Ik heb genoeg 5/6-jarigen op Z niveau op handelsstallen weg zien gaan die met 10 te kapot waren om uberhaupt nog een ruiter te dragen. Hoe eerder ze presteren hoe beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:43

Korte termijn-denken, korte termijn-geld... zó jammer dat het altijd tenkoste van de paarden gaat...
Ik heb eens met een fokker gepraat, die vertelde me dat als je wilt fokken en inrijden op een manier die wel rekening houdt met het paard, je er geen cent aan verdient, hij had er ook een bedrijfje naast, daar verdiende hij zijn geld mee. Van het fokken is hij nooit een cent beter geworden, het verbaasde mij niet. Hij rekende me voor hoeveel geld je alleen al kwijt bent, voordat de merrie drachtig is, en dan, als je weet dat een veulen weinig opbrengt, een driejarige brengt heus wat meer op, maar daar heb je een hoop onderhoudskosten aan. Al met al kon hij quitte spelen, eraan verdienen lukte niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:56

Viva06 schreef:

Omdat hij dan alles ogeveer kent en vergenoeg is om erop te gaan zitten als hij 3 is... ik vind dat je er vanaf 3 op mag gaan zitten en rustig mg beginnen met rijden,...

juist , jij vind Lachen
ik las dat het moest , dus ik was gewoon benieuwd waarom dat het dan zou moeten Lachen
ik vind Lachen
ben het absoluut niet met je eens, maar dat is een ander verhaal

even iets heel anders gewoon als algemene vraag aan iedereen
ik ben gewoon even benieuwd hoevaak en hoelang jullie een paard ongeveer longeren voordat je er op zou kunnen gaan voor de eerste keer (en de eerste keer erop , dan bedoel ik daadwerkelijk het dier in beweging laten komen onder de man )
dus ben je een drie maanden of langer drie keer in de week aan het longeren of hoe zien jullie dat?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 00:18

Ligt aan het paard, bij mij is het erg verschillend. Meestal duurt het wel een maand of 3 voor het zover is, en dan longeer ik 1 tot 3 keer in de week, ligt eraan. Sommige paarden zijn sneller en die zijn na 1,5 of 2 maanden al zover.