Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:30

Het wiebelbenen filmpje :) 9 jaar geleden alweer... L2 proefje met een vierjarige pony. Ik wou dat ik deze pony kon klonen en 15 cm kon laten groeien :D

MarjanB

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:48

Leuke pony! Kan me voorstellen dat je op zo’n smal klein ding ook weinig steun hebt.

Ben d’r zelf mee bezig en vandaag ff beugels langer en dan zit ik rustiger. Ik trek m’n bovenbeen teveel op. Tussendoor stap ik zonder beugels en als m’n been gewoon hangt zit ik ook makkelijker. Heb ook paar stukjes zonder beugels gedraafd en dan kan ik ook gewoon doorzitten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:58

Wiebelende benen kunnen ook komen omdat je de beweging niet in heupen / onderrug opvangt, maar dus in je benen probeert op te vangen. Dat lijkt me in jouw geval wel.mogelijk marjan, na jouw blessurw toch?

Ik merk dat bij mezelf op het moment dat mijn lijf niet meewerkt, want mijn heupen zijn groot probleemgebied.

Ik vind het hele fijne filmpjes 996981! Hele andere dieren, maar echt heel fijn voorgesteld! En ik snap dat je daar 15cm bij had gewild haha

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:15

MyWishMax schreef:
Wiebelende benen kunnen ook komen omdat je de beweging niet in heupen / onderrug opvangt, maar dus in je benen probeert op te vangen. Dat lijkt me in jouw geval wel.mogelijk marjan, na jouw blessurw toch?

Ik merk dat bij mezelf op het moment dat mijn lijf niet meewerkt, want mijn heupen zijn groot probleemgebied.

Ik vind het hele fijne filmpjes 996981! Hele andere dieren, maar echt heel fijn voorgesteld! En ik snap dat je daar 15cm bij had gewild haha

Ja weet t niet zo goed want m’n bovenbeen ligt wel los zeg maar en knie ook. Misschien iets te weinig aanspanning? Ik ben wat dat betreft echt flexibel en alles vliegt alle kanten op.

Na m’n ongeluk heb ik veel problemen gehad met m’n bekken omdat ik die teveel aanspande. Dus ben nu echt een beetje zoekende in wat ik nu wel en niet aan moet spannen. Instructrice had t over een of andere ballen? Daar wil ze een les mee plannen. Eerst mevrouw weer aan het lopen hebben zodat ze ook weer meer mag draven.

Maar goed t is niet help Marjan zonder stuiteren de winter door :') maar een topic over trainingsmethoden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:21

Maar zit hoort wel bij training toch ;) Je ziet ook vaak per stroming een verschil in zit. Of per trainingsmethode. Ik ben ook te flexibel, maar beweeg verkeerde delen als ik niet oplet haha. Bovenbenen ook mooi los, maar ik vang het graag op in knieën en enkels bijvoorbeeld, probeer bijna te stil te zitten met kont/rug. Die ballen ken ik, ben benieuwd of het voor je werkt!

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 19:35

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:53

MyWishMax schreef:

Dankje! Misschien kan het voor sommigen hun kijk op “de moderne dressuur” iets veranderen. Ik heb het idee dat modern altijd direct gelinkt wordt aan onvriendelijk. Dat is echt niet zo. Bij iedere stroming heb je mensen die goed en minder goed zijn voor hun paard. Dat heeft mijn inziens niets te maken met de methode die je aanhangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:14

MarjanB schreef:
MyWishMax schreef:

Ja weet t niet zo goed want m’n bovenbeen ligt wel los zeg maar en knie ook. Misschien iets te weinig aanspanning? Ik ben wat dat betreft echt flexibel en alles vliegt alle kanten op.

Na m’n ongeluk heb ik veel problemen gehad met m’n bekken omdat ik die teveel aanspande. Dus ben nu echt een beetje zoekende in wat ik nu wel en niet aan moet spannen. Instructrice had t over een of andere ballen? Daar wil ze een les mee plannen. Eerst mevrouw weer aan het lopen hebben zodat ze ook weer meer mag draven.

Maar goed t is niet help Marjan zonder stuiteren de winter door :') maar een topic over
trainingsmethoden.

de ballen met filmpje
https://www.deruiterschool.nl/blog/fran ... r-ruiters/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:33

Janneke2 schreef:
ik geloof wel in uitdrukkingen als 'the medium is the message', 'er is geen weg naar lichtheid, lichtheid is de weg'.

lichtheid schreef:
:) :)

Dürchlassigkeit is dat wat je hebt wanneer je losgelatenheit-aanleuning-Schwung-rechtgerichtheid-verzameling
op een harmonieuze wijze hebt ontwikeld.

Binnen de harmonie dwing je niet maar vraag je, het paard gaat mee.
Citaat:
Niet helemaal natuurlijk. Het ene paard is van nature al “durchlässiger“ dan de andere :) het is in mijn ogen ook een stukje mindset bij een paard.

Tja, daar zeggen jullie ware woorden.
Als gezegd, ik vind das Skala maar een onaf schema (waar mensen ook nog eens raar mee omgaan) ...
Harmonie staat er ook al niet in.
En wat je ziet aan dürchlässigkeit is zogezegd gedrag.
Of daarbij de nadruk ligt op 'braaf paard hoort de ruiter denken en doet het al' of
'het dier is zo goed in balans, ontspannen en aan de hulpen'....?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 20:41

996981 schreef:
Dankje! Misschien kan het voor sommigen hun kijk op “de moderne dressuur” iets veranderen. Ik heb het idee dat modern altijd direct gelinkt wordt aan onvriendelijk. Dat is echt niet zo. Bij iedere stroming heb je mensen die goed en minder goed zijn voor hun paard. Dat heeft mijn inziens niets te maken met de methode die je aanhangt.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:08

996981 schreef:
MyWishMax schreef:

Dat ben ik met je eens.
Ik zie gelukkig om me heen ook dat veel van de, voor mij, negatief ogende aspecten van de "moderne" dressuur op zijn retour zijn, internationaal zeker en met de huidige bondscoach in Nederland beetje bij beetje ook hier. Jouw stijl zou ik trouwens niet als "modern" hebben geklassificeerd 996981. Maar misschien bij deze dan als het "nieuwe modern" :) .

Na de hele discussie over de methodes heb ik verder geen motivaties kunnen vinden om mijn paard op de manier van Helgstrand te gaan (blijven) rijden en heb ik besloten om haar te gaan omscholen naar eerst VWNW en van daaruit verder.

En de hele discussie van wiebelende benen en goed zitten: Graag! Ik ben zelf pas sinds kort weer aan het rijden na jaren getobt te hebben met kracht- en motoriek problemen door lyme en bij alles wat voorheen vanzelf ging moet ik nu bij nadenken. Vandaar dat ik ook geen filmpjes heb waar jullie op los mochten gaan :) . Ik hoop over een half jaartje iets fatsoenlijks te kunnen laten zien.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:45

Clasical, ik zou het interessant vinden als jij ook een filmpje plaatst over wat voor jou klassieke dressuur is? Mag een voorbeeldfilmpje zijn, een educatief filmpje of een filmpje van jezelf, dat maakt me niks uit :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:52

irmaz schreef:
Dat ben ik met je eens.
Ik zie gelukkig om me heen ook dat veel van de, voor mij, negatief ogende aspecten van de "moderne" dressuur op zijn retour zijn, internationaal zeker en met de huidige bondscoach in Nederland beetje bij beetje ook hier. Jouw stijl zou ik trouwens niet als "modern" hebben geklassificeerd 996981. Maar misschien bij deze dan als het "nieuwe modern" :) .

Na de hele discussie over de methodes heb ik verder geen motivaties kunnen vinden om mijn paard op de manier van Helgstrand te gaan (blijven) rijden en heb ik besloten om haar te gaan omscholen naar eerst VWNW en van daaruit verder.

En de hele discussie van wiebelende benen en goed zitten: Graag! Ik ben zelf pas sinds kort weer aan het rijden na jaren getobt te hebben met kracht- en motoriek problemen door lyme en bij alles wat voorheen vanzelf ging moet ik nu bij nadenken. Vandaar dat ik ook geen filmpjes heb waar jullie op los mochten gaan :) . Ik hoop over een half jaartje iets fatsoenlijks te kunnen laten zien.

Er zijn veel mensen die vinden dat wedstrijd rijden sowieso niet in het klassieke beeld past. Wat dat betreft zou ik dus zeker modern zijn. Het probleem voor mij is dat ik nog nooit een duidelijk antwoord heb gekregen op mijn vraag wat dan precies moderne dressuur is. Wat is het doel ervan, waar wordt naar gestreefd, waarom wordt daarnaar gestreefd, wat zijn de verschillen met klassiek. Etc.

Wat betreft zitten; mijn probleem was dat ik te stil wilde zitten. Je moet stil willen zitten ten opzichte van een bewegend iets. Stilzitten is dus relatief. Toen ik dat ging beseffen werd ik losser in mijn bekken. Echt proberen te volgen waar de achterbenen zijn. Dus zet het paard zijn linkerachterbeen naar voren en zakt dus iets in het bekken, zak je als ruiter mee. Je maakt dus eigenlijk dezelfde soort loopbeweging als je paard :) wie weet heb je er iets aan? Ik vind de theorie over goed zitten meestal heel vaag. Dit was iets waar ik echt wat mee kon.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:26

996981 schreef:
Er zijn veel mensen die vinden dat wedstrijd rijden sowieso niet in het klassieke beeld past. Wat dat betreft zou ik dus zeker modern zijn. Het probleem voor mij is dat ik nog nooit een duidelijk antwoord heb gekregen op mijn vraag wat dan precies moderne dressuur is. Wat is het doel ervan, waar wordt naar gestreefd, waarom wordt daarnaar gestreefd, wat zijn de verschillen met klassiek. Etc.

Wat betreft zitten; mijn probleem was dat ik te stil wilde zitten. Je moet stil willen zitten ten opzichte van een bewegend iets. Stilzitten is dus relatief. Toen ik dat ging beseffen werd ik losser in mijn bekken. Echt proberen te volgen waar de achterbenen zijn. Dus zet het paard zijn linkerachterbeen naar voren en zakt dus iets in het bekken, zak je als ruiter mee. Je maakt dus eigenlijk dezelfde soort loopbeweging als je paard :) wie weet heb je er iets aan? Ik vind de theorie over goed zitten meestal heel vaag. Dit was iets waar ik echt wat mee kon.

Die loopbeweging is een mooi visueel beeld, thx.
Ik heb al wel eens gehoord dat je met je voeten het beeld in je hoofd kunt nemen dat ze op de grond staan, dan maak je automatisch je benen wat rechter en mogelijk ook stiller.

Ik denk eigenlijk dat "moderne" dressuur een relatief begrip is, dus dat het er een beetje van af hangt vanuit welke tijd je kijkt. Naar mijn idee is de dressuur echt vrij fundamenteel veranderd met Sjef en Anky, voor mij is dat "moderne" dressuur (hoewel ook dat systeem afkomt van een bepaalde klassieke methode als ik het goed heb, Baucher?). De laatste paar jaar wordt dit systeem weer wat losgelaten en wordt weer meer het Duitse Skala in ere hersteld. Het verschil tussen de "moderne" dressuur en het Skala is in mijn ogen vooral het verschil in losgelatenheid en ongedwonnenheid waarmee het paard beweegt. Even in beeldspraak; de "moderne" dressuur levert meer bodybuilders en turners, het Skala meer balletdansers. Of misschien levert het skala meer ballroomdansers of kunstschaatsers en de klassieke dressuur balletdansers? Ik ben zelf niet thuis in de echte klassieke dressuur dus misschien kunnen anderen dit invullen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:38

Een turner wordt geacht goed te kunnen bewegen en is ongeveer even sterk als een balletdanser.
Een balletdanser die echt in het hogere echelon zit, heeft een 'esthetisch lichaam' en beweegt magnifiek.

Bodybuilders zijn vast wel sterk in een paar spieren, maar het zijn niet per definitie goede bewegers.

En efkes wat grof: veel paarden bij mij op stal lopen met de achterbenen achter de loodlijn uit de heup van het dier zelf, komen niet in de buurt van de loodlijn uit het zwaartepunt van de ruiter, en hebben logischerwijze een wat holle rug. Als ik de beesten na afloop van het werk efkes kroel zijn de onderhalsspieren en de spieren rond de eerste nekwervel gloeiend heet. Weinig hitte in de belangrijke spieren pal voor het zadel (die spieren zijn ook tamelijk plat).

Wat mij betreft noemen we dat slechte dressuur.
De dieren zijn wellicht wel sterk, maar niet op de goede plekken. (Dus noch turner noch balletdanser.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:28

Janneke2 schreef:
Ik vind het leuk dat mensen filmpjes van zichzelf plaatsen, en ik kondigt vast aan dat ik dit niet ga doen.

Ik blijf even bij das Skala der Ausbildung

Bij overgangen terug gebruik ik wel halve ophoudingen. Maar bij een minder geschoold paard als deze, komen die natuurlijk nog niet zo goed door, waardoor je relatief veel hand nodig hebt. Dat wordt als het goed is beter naarmate de opleiding vordert :)

Dit verwoordt één van mijn bezwaren bij dit schema.
Auf Deutsch: dürchlässigkeit staat er niet in.
Natuurlijk kun je zeggen 'dat dat ontstaat als je je aan de zes traptreden houdt'.

Ik ben met het opbouwen van de verticale balans begonnen (plus verzameling voor groentjes) en dan is de dürchlässigkeit een soort goede gewoonte. (Soms gaat het mis, maar in principe gebeuren de overgangen naar een lagere gang op ophoudingen met uitsluitend zit en gewicht, overgangen naar snellere gangen worden aangekondigd door 'efkes de navel naar binnen'.)

Op een andere manier gezegd :
ik geloof wel in uitdrukkingen als 'the medium is the message', 'er is geen weg naar lichtheid, lichtheid is de weg'.

Hier ben ik ook van overtuigd, zeker jonge paarden zijn super ontvankelijk voor de zit dus langzamer lichtrijden om terug in tempo te komen doet vaak wonderen. Veel hand nodig hebben is imo nooit een goed teken, al helemaal niet bij een minder geschoold paard en voor precies het verschil tussen klassiek en modern.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:30

irmaz schreef:
996981 schreef:

Die loopbeweging is een mooi visueel beeld, thx.
Ik heb al wel eens gehoord dat je met je voeten het beeld in je hoofd kunt nemen dat ze op de grond staan, dan maak je automatisch je benen wat rechter en mogelijk ook stiller.

Ik denk eigenlijk dat "moderne" dressuur een relatief begrip is, dus dat het er een beetje van af hangt vanuit welke tijd je kijkt. Naar mijn idee is de dressuur echt vrij fundamenteel veranderd met Sjef en Anky, voor mij is dat "moderne" dressuur (hoewel ook dat systeem afkomt van een bepaalde klassieke methode als ik het goed heb, Baucher?). De laatste paar jaar wordt dit systeem weer wat losgelaten en wordt weer meer het Duitse Skala in ere hersteld. Het verschil tussen de "moderne" dressuur en het Skala is in mijn ogen vooral het verschil in losgelatenheid en ongedwonnenheid waarmee het paard beweegt. Even in beeldspraak; de "moderne" dressuur levert meer bodybuilders en turners, het Skala meer balletdansers. Of misschien levert het skala meer ballroomdansers of kunstschaatsers en de klassieke dressuur balletdansers? Ik ben zelf niet thuis in de echte klassieke dressuur dus misschien kunnen anderen dit invullen.

Precies dit is ook terug te zien in de beweging vind ik :) .
"Goede' dressuur zou er ongedwongen uit moeten zijn en zijn, paard moet nergens iets vastzetten en hoeft niks te compenseren of forceren om bepaalde bewegingen uit te voeren. Durchlassig en los in het lichaam te zijn en blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:54

Precies dit is ook terug te zien in de beweging vind ik :) .
"Goede' dressuur zou er ongedwongen uit moeten zijn en zijn, paard moet nergens iets vastzetten en hoeft niks te compenseren of forceren om bepaalde bewegingen uit te voeren. Durchlassig en los in het lichaam te zijn en blijven.(quote Elisa)

Durchlässig moeten paard en ruiter zijn om tot een goede durchlässigkeit te komen

citaat dressuurboekje 2016
Er is sprake van steeds aanwezige voorwaartse drang in de vorm van impuls. De bewegingen van het paard worden niet tegengewerkt door de ruiter. et paard gehoorzaamt de ruiter bereidwillig en zonder aarzeling. Het blijft daarbij ontspannen. Er is zowel geestelijk als fysiek een harmonische evenwicht waardoor hij ontvankelijk is voor de hulpen dit wordt 'durchlässig" genoemd

duidelijk beeld in het filmpje van 996981 (http://www.youtube.com/watch?v=dBeCnLkHPMg)
fier en monter

vaak zie je ruiters door hun starre "rechtop" zitten, niet soepel en elastisch mee kunnen gaan met de beweging van het paard waardoor verstoring optreed
vaak is in eerst werken aan een goede zit kennis en kunde van de hulpen de meeste winst te behalen

de basis waarop je verder kunt ontwikkelen, zonder de kennis van de juiste hulpen, zit, ademhaling, ontspanning blijft het worstelen voor paard en ruiter,

uiteraard alles in de tijd, leeftijd, opleiding passend
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-01-21 10:30, in het totaal 3 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:58

Elisa2 schreef:
Janneke2 schreef:
Ik vind het leuk dat mensen filmpjes van zichzelf plaatsen, en ik kondigt vast aan dat ik dit niet ga doen.

Ik blijf even bij das Skala der Ausbildung

Bij overgangen terug gebruik ik wel halve ophoudingen. Maar bij een minder geschoold paard als deze, komen die natuurlijk nog niet zo goed door, waardoor je relatief veel hand nodig hebt. Dat wordt als het goed is beter naarmate de opleiding vordert :)

Dit verwoordt één van mijn bezwaren bij dit schema.
Auf Deutsch: dürchlässigkeit staat er niet in.
Natuurlijk kun je zeggen 'dat dat ontstaat als je je aan de zes traptreden houdt'.

Ik ben met het opbouwen van de verticale balans begonnen (plus verzameling voor groentjes) en dan is de dürchlässigkeit een soort goede gewoonte. (Soms gaat het mis, maar in principe gebeuren de overgangen naar een lagere gang op ophoudingen met uitsluitend zit en gewicht, overgangen naar snellere gangen worden aangekondigd door 'efkes de navel naar binnen'.)

Op een andere manier gezegd :

Hier ben ik ook van overtuigd, zeker jonge paarden zijn super ontvankelijk voor de zit dus langzamer lichtrijden om terug in tempo te komen doet vaak wonderen. Veel hand nodig hebben is imo nooit een goed teken, al helemaal niet bij een minder geschoold paard en voor precies het verschil tussen klassiek en modern.

Langzaam lichtrijden werkt top :) maar daarvoor moet je natuurlijk wel lichtrijden ;). Als je doorzit wordt dat lastiger. Er zit een heel stuk tussen jong paard en hoog geschoold paard. Ieder paard dat geen 100% scoort in de grand prix is effectief nog in opleiding daar naar toe. Er zullen dus áltijd werkpunten blijven.

Dat mis ik persoonlijk bij de “klassieke dressuur” er wordt daar door velen vanuit gegaan dat ieder paard hoog geschoold is. Er wordt gestreefd naar perfectie. Wanneer het niet perfect is, is het niet goed. Wanneer je een keer meer in je hand hebt, is het per definitie fout. Terwijl aanleuning heel veel factoren heeft.

Daarom ben ik heel benieuwd naar filmpjes van paarden die klassiek geschoold worden en in opleiding zijn :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:14

Ja dat ben ik met je eens, het is niet zwart-wit allemaal.

Ik ga er wel vanuit dat als een ruiter kan doorzitten dat deze dat pas doet op een paard die de rug los laat, meestal is de aanleuning dan wel fijn genoeg dat alleen de hand nog maar hoeft te worden gesloten. Zo niet, dan gaat er imo iets mis in de vooropleiding.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:17

Elisa2 schreef:
Ja dat ben ik met je eens, het is niet zwart-wit allemaal.

Ik ga er wel vanuit dat als een ruiter kan doorzitten dat deze dat pas doet op een paard die de rug los laat, meestal is de aanleuning dan wel fijn genoeg dat alleen de hand nog maar hoeft te worden gesloten. Zo niet, dan gaat er imo iets mis in de vooropleiding.

Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst. Het kan 99 keer goed gaan en dan die ene keer drukt het paard toch door waardoor je een keer wel meer hand nodig hebt.

Dat is er per definitie is mis zou zijn met de vooropleiding is niet waar. Het zijn dieren... geen robots hè...
Heb jij misschien filmpjes van paarden die klassiek geschoold worden en nog in opleiding zijn?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 10:39

996981 schreef:
Clasical, ik zou het interessant vinden als jij ook een filmpje plaatst over wat voor jou klassieke dressuur is? Mag een voorbeeldfilmpje zijn, een educatief filmpje of een filmpje van jezelf, dat maakt me niks uit :)

Klassiek kent natuurlijk vele stromingen, naar mijn mening niet altijd goed geïnterpreteerd.
Ik ben persoonlijk het meest geïnspireerd door de Franse school.
De Franse school werkt meer vanuit balans naar beweging, dus in het halthouden of een rustige stap het paard vragen meer te verzamelen, van daaruit telkens impuls toevoegen (naar voren rijden), Wanneer het paard zijn balans verliest wordt opnieuw begonnen.
Zo leert het paard vanaf het begin zichzelf te dragen.
Het is belangrijk dat het paard licht blijft in de mond, dat de kaak mobiel is, dit wordt bereikt dmv de”Jaw Flexions”, geïntroduceerd door Baucher, hij stelde van belang in het werken dat het kaakgewricht los en daarmee mobiel is.
Het paard moet de hand kunnen volgen.
De manier van trainen is belangrijk, het werken aan de hand is een heel groot onderdeel daarvan en dat is wat ik voornamelijk mis in de hedendaagse training.
En met werken aan de hand bedoel ik niet het soms extreem bijgezet longeren.
Ik denk dat Frans het meest interessant is te kijken naar bijv Baucher of la Guérinière.
Later bleven daarvan over als denk ik meest bekenden: Philippe Karl en Racinet.
Philippe Karl is hiervan de meest commerciele. Racinet leeft inmiddels ook niet meer.
Zijn l'Ecole de Légèreté heeft een duidelijke structuur.
kort door de bocht is het loslaten van de kaak, lateral flexions, nek stretchen, de poll sluiten door de buitenteugel in een flexion niet te geven.
Daarna volgen de zijgangen, wederom in een volgorde: eerst op het rechte, vervolgens op de cirkel.
Wanneer dit werkt gaat het meer naar verzameling toe, waarvan piaffe het eerst komt, gevolgd door Spaanse pas en passage.
Ik heb mijn paard bijvoorbeeld leren piafferen terwijl we nog niet eens in de goede galop konden aanspringen.
Ik denk echter dat een paard voor de goede galop een hele sterke achterhand moet hebben en door o.a. de piaffe te trainen leer je hem de juiste balans en maak je hem sterk.
Ik spring bijv ook vanuit de piaffe in galop aan, op die manier is zijn bekken al gekanteld en is het voor hem dus ook makkelijker om zijn achterhand onder te brengen in galop.
Philippe Karl is ook wel een Baucherist, maar werkt op de lichtheid van de kaak en mobiliteit daarvan weer heel anders dan een Racinet bijvoorbeeld, waar wel eerder met verzameling begonnen wordt.
Wat een groot verschil is, is de stelling die vanuit de kaak komt, bij Duits wordt daar veel later naartoe gegaan en is in het begin de hele hals meer gebogen.
Plus de hoofdhoogte die bij Frans wat hoger is, zolang de mogelijheid maar bestaat om in contact terug te gaan naar voorwaarts neerwaarts.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:44

Clasical schreef:
996981 schreef:

Klassiek kent natuurlijk vele stromingen, naar mijn mening niet altijd goed geïnterpreteerd.
Ik ben persoonlijk het meest geïnspireerd door de Franse school.
De Franse school werkt meer vanuit balans naar beweging, dus in het halthouden of een rustige stap het paard vragen meer te verzamelen, van daaruit telkens impuls toevoegen (naar voren rijden), Wanneer het paard zijn balans verliest wordt opnieuw begonnen.
Zo leert het paard vanaf het begin zichzelf te dragen.
Het is belangrijk dat het paard licht blijft in de mond, dat de kaak mobiel is, dit wordt bereikt dmv de”Jaw Flexions”, geïntroduceerd door Baucher, hij stelde van belang in het werken dat het kaakgewricht los en daarmee mobiel is.
Het paard moet de hand kunnen volgen.
De manier van trainen is belangrijk, het werken aan de hand is een heel groot onderdeel daarvan en dat is wat ik voornamelijk mis in de hedendaagse training.
En met werken aan de hand bedoel ik niet het soms extreem bijgezet longeren.
Ik denk dat Frans het meest interessant is te kijken naar bijv Baucher of la Guérinière.
Later bleven daarvan over als denk ik meest bekenden: Philippe Karl en Racinet.
Philippe Karl is hiervan de meest commerciele. Racinet leeft inmiddels ook niet meer.
Zijn l'Ecole de Légèreté heeft een duidelijke structuur.
kort door de bocht is het loslaten van de kaak, lateral flexions, nek stretchen, de poll sluiten door de buitenteugel in een flexion niet te geven.
Daarna volgen de zijgangen, wederom in een volgorde: eerst op het rechte, vervolgens op de cirkel.
Wanneer dit werkt gaat het meer naar verzameling toe, waarvan piaffe het eerst komt, gevolgd door Spaanse pas en passage.
Ik heb mijn paard bijvoorbeeld leren piafferen terwijl we nog niet eens in de goede galop konden aanspringen.
Ik denk echter dat een paard voor de goede galop een hele sterke achterhand moet hebben en door o.a. de piaffe te trainen leer je hem de juiste balans en maak je hem sterk.
Ik spring bijv ook vanuit de piaffe in galop aan, op die manier is zijn bekken al gekanteld en is het voor hem dus ook makkelijker om zijn achterhand onder te brengen in galop.
Philippe Karl is ook wel een Baucherist, maar werkt op de lichtheid van de kaak en mobiliteit daarvan weer heel anders dan een Racinet bijvoorbeeld, waar wel eerder met verzameling begonnen wordt.
Wat een groot verschil is, is de stelling die vanuit de kaak komt, bij Duits wordt daar veel later naartoe gegaan en is in het begin de hele hals meer gebogen.
Plus de hoofdhoogte die bij Frans wat hoger is, zolang de mogelijheid maar bestaat om in contact terug te gaan naar voorwaarts neerwaarts.

Interessant. Ik zal me er vanavond eens in verdiepen. Heb je goede links om informatie te lezen? En misschien voorbeeldfilmpjes?

Ik ken Baucher dan bijvoorbeeld weer als grondlegger van hyperflexie. Een korte ronde Google levert deze link op https://www.bitmagazine.nl/instructie/o ... gen/30639/

Wat ik daar lees wordt ik niet heel blij van. Maar misschien interpreteren zij de methode helemaal fout?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 10:51

Klopt, het kent veel verkeerde interpretaties.

Ik vind zelf deze
Blog wel verhelderend;

https://glenshee.blogspot.com/2012/03/j ... s.html?m=1

En geen link maar tekst;
How come the jaw flexion is so overlooked?
"The notion of "flexion of the jaw" was introduced by Baucher in the middle
of the XIXth century.
The technique itself underwent some vicissitudes in the course of Baucher's
quest. Baucher started with using a whole set of lateral flexions of the
neck, which were considered as completed only when the horse would relax his
jaw (making the bits jingle")..
The lateral flexions were meant to prepare the "direct" (fore and aft)
flexion. It was a flexion of the poll which itself had to be accompanied
with a yielding of the jaw. Later on, in the direct flexion of the "second
manner," the jaw had to yield before the poll. This direct flexion was
prepared by "semi-lateral" flexions of the neck, the head being positioned
high.
Whereas Baucherism took hold in France, the Germans never subscribed to it,
they even vilified it. At the time of the creation of the FEI, their
representatives were of course fully aware that this jaw flexion technique
was quite prevalent in the French way, and since the French riding School
was at that time still very prestigious, they had no other way than to pay
lip service to it (lip service is a very fitting word as it comes to flexion
of the.jaw).
The political and cultural battle turned, as everybody knows, to the
advantage of the Germans, whose influence is now overwhelming in Dressage.
Therefore, in the last twenty years, as dressage developed rapidly, the only
Gospel that was preached was the German Gospel, which ignores, or even
condemns, the notion of jaw flexion.
In the USA, only the riders of the old American School, this of Fort Riley,
knew and practiced the flexion of the jaw. Their influence, like this of the
French School, is now reduced to a homeopathic level.
There also is a psychological aspect in that matter. The Germans like to
control, and for this they want their horses firmly hooked on the bit
(although I believe that light in hand, a horse is more disciplined than
when bearing on the bit). This in turn will require sometimes conspicuous
aids, which is not to discourage a German rider.
As for the independent thinkers, and researchers, their opinion on the
flexion of the jaw will depend on the results they got when they first
experienced it. Now not all the horses react in the same way to it; and here
I have to introduce a new factor, the vertebral blockings (usually called
"subluxations;" I prefer the word "blocking" which emphasizes more the loss
of mobility of the vertebra).
As we have seen, the direct flexion of the jaw is the base for the "mise en
main", realized when the poll is high, flexed and relaxed (through the
relaxation of the TMJ). This entails a lifting of the withers, and a
"tipping under" of the pelvis. This posture defines collection.
Some (many) will tell you that the elevation of the withers does not exist,
that it is only relative to the lowering of the haunches, in other words
that it is about an optical illusion. They are wrong, since there exists a
muscle, the "serratus costalis," whose job it is to elevate the rib cage
between the shoulders. This muscle originates in the upper inner part of the
shoulder blade, and is inserted down on the 8 to 9 first ribs of the horse.
When this muscle contracts itself, the rib cage is pushed up. There is no
denying this.
Still one can understand those who don't acknowledge this fact. It so
happens that they have dealt mostly with horses whose vertebral column, more
so in its cervical segment, is the setting of vertebral blockings. As a
result, their withers lose their possibility of rising. Most often, these
blockings result from forceful riding: immoderate use of side-reins, head
set too low, strong contact with the rider's hands.
Such horses are often reluctant to give a "direct" jaw flexion, because they
are in pain, or at least they feel uneasy. Conversely, the direct flexion of
the jaw will not take care of these blockings. One will have then to resort
to Baucher's lateral flexions, whereby the jaw is asked to yield, upon the
horse's neck being laterally bent, the line of the ears remaining
horizontal. Time and again, since I started studying the osteopathic
manipulations of the vertebrae ten years ago, I have observed that the
flexions of Baucher in his first, as well as in his second "manner", if well
performed, and regularly repeated, will release the possible vertebral
blockings of the cervical vertebrae, and even of the three first thoracic
vertebrae. This is quite a lot, and is likely to help considerably.
Some cases will remain when a horse will not be "free" enough in his rib
cage because of blockings situated farther back. It is for these horses
probably that Baucher was obliged to artificially bring the hind legs under,
with the whip, working in hand, and the spurs when mounted. The hind legs
would come under, but with no engagement of the hindquarters, that is, no
"tipping under" of the pelvis, this tipping being made impossible by the
blockings in the back. In the meantime, in order to alleviate the pain
suffered by the horse in this position, the front legs would come under the
mass as well. This faulty collection, for which Baucher was reproached in
his first manner, is often to be seen nowadays on the Dressage grounds.
Another reason for the abeyance in which the flexion of the jaw has fallen,
is that it may be tricky to use. People have to learn how not to pull; this
requires discipline. Because if we pull, then the flexion of the jaw will
turn into "the razor in the monkey's hands." But is it because a scalpel may
be dangerous that we should dismiss surgery altogether?
A third reason for this "eclipse" of the flexion of the jaw is more elusive.
When I was in France, I had an "aristocratic," or "esoteric" way of teaching
the jaw flexion: I would teach it only when I thought the student "worthy"
of receiving the message. That was a kind of "initiation" to high
horsemanship, a horsemanship anyway that would be forever reserved to an
elected few. Coming to the States, where I see some students only twice a
year (because of the distances), which imparts to me the obligation of
giving as much information as I can in a clinic, I had to change my way, and
I started to preach the Gospel of the jaw flexion to the lay public.
Sometimes with a vague feeling of guilt.
But my concern was very unfounded, since I discovered that the flexion of
the jaw is esoteric by nature. You preach it, people listen to you, they
believe you, and.they don't do it.
The few who receive the message are the blessed ones"..J.C.R.
Flexion of the Jaw
By: Jean-Claude Racinet

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:57

996981 schreef:
Daarom ben ik heel benieuwd naar filmpjes van paarden die klassiek geschoold worden en in opleiding zijn :)

Daarom vroeg ik ook aan Marjan of ze wist waar de palen in het midden van de ring in het hogere rijschool filmpje voor zijn?

Die zijn er namelijk voor "pole training" oftewel. Je zet het paard vast tussen de 2 palen in en tikt hem vervolgens naar verzameling tot een piaffe.
Ik weet niet of het nog zo gebeurt maar de klassieke opleiding heeft wel de naam tradities hoog te houden.
Daarbij heb ik genoeg in Spanje geschoolde Iberische paarden gezien om te weten dat het allemaal zo met zachte hand gaat als wordt gedacht.
Dus ik ben eigenlijk ook wel benieuwd welke stappen er wanneer in de klassieke opleiding gezet worden.