Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MyWishMax schreef:Wiebelende benen kunnen ook komen omdat je de beweging niet in heupen / onderrug opvangt, maar dus in je benen probeert op te vangen. Dat lijkt me in jouw geval wel.mogelijk marjan, na jouw blessurw toch?
Ik merk dat bij mezelf op het moment dat mijn lijf niet meewerkt, want mijn heupen zijn groot probleemgebied.
Ik vind het hele fijne filmpjes 996981! Hele andere dieren, maar echt heel fijn voorgesteld! En ik snap dat je daar 15cm bij had gewild haha
MyWishMax schreef:Wiebelende benen kunnen ook komen omdat je de beweging niet in heupen / onderrug opvangt, maar dus in je benen probeert op te vangen. Dat lijkt me in jouw geval wel.mogelijk marjan, na jouw blessurw toch?
Ik merk dat bij mezelf op het moment dat mijn lijf niet meewerkt, want mijn heupen zijn groot probleemgebied.
Ik vind het hele fijne filmpjes 996981! Hele andere dieren, maar echt heel fijn voorgesteld! En ik snap dat je daar 15cm bij had gewild haha
MarjanB schreef:MyWishMax schreef:Wiebelende benen kunnen ook komen omdat je de beweging niet in heupen / onderrug opvangt, maar dus in je benen probeert op te vangen. Dat lijkt me in jouw geval wel.mogelijk marjan, na jouw blessurw toch?
Ja weet t niet zo goed want m’n bovenbeen ligt wel los zeg maar en knie ook. Misschien iets te weinig aanspanning? Ik ben wat dat betreft echt flexibel en alles vliegt alle kanten op.
Na m’n ongeluk heb ik veel problemen gehad met m’n bekken omdat ik die teveel aanspande. Dus ben nu echt een beetje zoekende in wat ik nu wel en niet aan moet spannen. Instructrice had t over een of andere ballen? Daar wil ze een les mee plannen. Eerst mevrouw weer aan het lopen hebben zodat ze ook weer meer mag draven.
Maar goed t is niet help Marjan zonder stuiteren de winter doormaar een topic over
trainingsmethoden.
Janneke2 schreef:ik geloof wel in uitdrukkingen als 'the medium is the message', 'er is geen weg naar lichtheid, lichtheid is de weg'.
lichtheid schreef:![]()
![]()
Dürchlassigkeit is dat wat je hebt wanneer je losgelatenheit-aanleuning-Schwung-rechtgerichtheid-verzameling
op een harmonieuze wijze hebt ontwikeld.
Binnen de harmonie dwing je niet maar vraag je, het paard gaat mee.
Citaat:Niet helemaal natuurlijk. Het ene paard is van nature al “durchlässiger“ dan de anderehet is in mijn ogen ook een stukje mindset bij een paard.
996981 schreef:Dankje! Misschien kan het voor sommigen hun kijk op “de moderne dressuur” iets veranderen. Ik heb het idee dat modern altijd direct gelinkt wordt aan onvriendelijk. Dat is echt niet zo. Bij iedere stroming heb je mensen die goed en minder goed zijn voor hun paard. Dat heeft mijn inziens niets te maken met de methode die je aanhangt.
996981 schreef:MyWishMax schreef:Wiebelende benen kunnen ook komen omdat je de beweging niet in heupen / onderrug opvangt, maar dus in je benen probeert op te vangen. Dat lijkt me in jouw geval wel.mogelijk marjan, na jouw blessurw toch?
Dankje! Misschien kan het voor sommigen hun kijk op “de moderne dressuur” iets veranderen. Ik heb het idee dat modern altijd direct gelinkt wordt aan onvriendelijk. Dat is echt niet zo. Bij iedere stroming heb je mensen die goed en minder goed zijn voor hun paard. Dat heeft mijn inziens niets te maken met de methode die je aanhangt.
irmaz schreef:Dat ben ik met je eens.
Ik zie gelukkig om me heen ook dat veel van de, voor mij, negatief ogende aspecten van de "moderne" dressuur op zijn retour zijn, internationaal zeker en met de huidige bondscoach in Nederland beetje bij beetje ook hier. Jouw stijl zou ik trouwens niet als "modern" hebben geklassificeerd 996981. Maar misschien bij deze dan als het "nieuwe modern".
Na de hele discussie over de methodes heb ik verder geen motivaties kunnen vinden om mijn paard op de manier van Helgstrand te gaan (blijven) rijden en heb ik besloten om haar te gaan omscholen naar eerst VWNW en van daaruit verder.
En de hele discussie van wiebelende benen en goed zitten: Graag! Ik ben zelf pas sinds kort weer aan het rijden na jaren getobt te hebben met kracht- en motoriek problemen door lyme en bij alles wat voorheen vanzelf ging moet ik nu bij nadenken. Vandaar dat ik ook geen filmpjes heb waar jullie op los mochten gaan. Ik hoop over een half jaartje iets fatsoenlijks te kunnen laten zien.
996981 schreef:Er zijn veel mensen die vinden dat wedstrijd rijden sowieso niet in het klassieke beeld past. Wat dat betreft zou ik dus zeker modern zijn. Het probleem voor mij is dat ik nog nooit een duidelijk antwoord heb gekregen op mijn vraag wat dan precies moderne dressuur is. Wat is het doel ervan, waar wordt naar gestreefd, waarom wordt daarnaar gestreefd, wat zijn de verschillen met klassiek. Etc.
Wat betreft zitten; mijn probleem was dat ik te stil wilde zitten. Je moet stil willen zitten ten opzichte van een bewegend iets. Stilzitten is dus relatief. Toen ik dat ging beseffen werd ik losser in mijn bekken. Echt proberen te volgen waar de achterbenen zijn. Dus zet het paard zijn linkerachterbeen naar voren en zakt dus iets in het bekken, zak je als ruiter mee. Je maakt dus eigenlijk dezelfde soort loopbeweging als je paardwie weet heb je er iets aan? Ik vind de theorie over goed zitten meestal heel vaag. Dit was iets waar ik echt wat mee kon.
Janneke2 schreef:Ik vind het leuk dat mensen filmpjes van zichzelf plaatsen, en ik kondigt vast aan dat ik dit niet ga doen.
Ik blijf even bij das Skala der Ausbildung
Bij overgangen terug gebruik ik wel halve ophoudingen. Maar bij een minder geschoold paard als deze, komen die natuurlijk nog niet zo goed door, waardoor je relatief veel hand nodig hebt. Dat wordt als het goed is beter naarmate de opleiding vordert
Dit verwoordt één van mijn bezwaren bij dit schema.
Auf Deutsch: dürchlässigkeit staat er niet in.
Natuurlijk kun je zeggen 'dat dat ontstaat als je je aan de zes traptreden houdt'.
Ik ben met het opbouwen van de verticale balans begonnen (plus verzameling voor groentjes) en dan is de dürchlässigkeit een soort goede gewoonte. (Soms gaat het mis, maar in principe gebeuren de overgangen naar een lagere gang op ophoudingen met uitsluitend zit en gewicht, overgangen naar snellere gangen worden aangekondigd door 'efkes de navel naar binnen'.)
Op een andere manier gezegd :
ik geloof wel in uitdrukkingen als 'the medium is the message', 'er is geen weg naar lichtheid, lichtheid is de weg'.
irmaz schreef:996981 schreef:Er zijn veel mensen die vinden dat wedstrijd rijden sowieso niet in het klassieke beeld past. Wat dat betreft zou ik dus zeker modern zijn. Het probleem voor mij is dat ik nog nooit een duidelijk antwoord heb gekregen op mijn vraag wat dan precies moderne dressuur is. Wat is het doel ervan, waar wordt naar gestreefd, waarom wordt daarnaar gestreefd, wat zijn de verschillen met klassiek. Etc.
Wat betreft zitten; mijn probleem was dat ik te stil wilde zitten. Je moet stil willen zitten ten opzichte van een bewegend iets. Stilzitten is dus relatief. Toen ik dat ging beseffen werd ik losser in mijn bekken. Echt proberen te volgen waar de achterbenen zijn. Dus zet het paard zijn linkerachterbeen naar voren en zakt dus iets in het bekken, zak je als ruiter mee. Je maakt dus eigenlijk dezelfde soort loopbeweging als je paardwie weet heb je er iets aan? Ik vind de theorie over goed zitten meestal heel vaag. Dit was iets waar ik echt wat mee kon.
Die loopbeweging is een mooi visueel beeld, thx.
Ik heb al wel eens gehoord dat je met je voeten het beeld in je hoofd kunt nemen dat ze op de grond staan, dan maak je automatisch je benen wat rechter en mogelijk ook stiller.
Ik denk eigenlijk dat "moderne" dressuur een relatief begrip is, dus dat het er een beetje van af hangt vanuit welke tijd je kijkt. Naar mijn idee is de dressuur echt vrij fundamenteel veranderd met Sjef en Anky, voor mij is dat "moderne" dressuur (hoewel ook dat systeem afkomt van een bepaalde klassieke methode als ik het goed heb, Baucher?). De laatste paar jaar wordt dit systeem weer wat losgelaten en wordt weer meer het Duitse Skala in ere hersteld. Het verschil tussen de "moderne" dressuur en het Skala is in mijn ogen vooral het verschil in losgelatenheid en ongedwonnenheid waarmee het paard beweegt. Even in beeldspraak; de "moderne" dressuur levert meer bodybuilders en turners, het Skala meer balletdansers. Of misschien levert het skala meer ballroomdansers of kunstschaatsers en de klassieke dressuur balletdansers? Ik ben zelf niet thuis in de echte klassieke dressuur dus misschien kunnen anderen dit invullen.
Elisa2 schreef:Janneke2 schreef:Ik vind het leuk dat mensen filmpjes van zichzelf plaatsen, en ik kondigt vast aan dat ik dit niet ga doen.
Ik blijf even bij das Skala der Ausbildung
Bij overgangen terug gebruik ik wel halve ophoudingen. Maar bij een minder geschoold paard als deze, komen die natuurlijk nog niet zo goed door, waardoor je relatief veel hand nodig hebt. Dat wordt als het goed is beter naarmate de opleiding vordert
Dit verwoordt één van mijn bezwaren bij dit schema.
Auf Deutsch: dürchlässigkeit staat er niet in.
Natuurlijk kun je zeggen 'dat dat ontstaat als je je aan de zes traptreden houdt'.
Ik ben met het opbouwen van de verticale balans begonnen (plus verzameling voor groentjes) en dan is de dürchlässigkeit een soort goede gewoonte. (Soms gaat het mis, maar in principe gebeuren de overgangen naar een lagere gang op ophoudingen met uitsluitend zit en gewicht, overgangen naar snellere gangen worden aangekondigd door 'efkes de navel naar binnen'.)
Op een andere manier gezegd :
ik geloof wel in uitdrukkingen als 'the medium is the message', 'er is geen weg naar lichtheid, lichtheid is de weg'.
Hier ben ik ook van overtuigd, zeker jonge paarden zijn super ontvankelijk voor de zit dus langzamer lichtrijden om terug in tempo te komen doet vaak wonderen. Veel hand nodig hebben is imo nooit een goed teken, al helemaal niet bij een minder geschoold paard en voor precies het verschil tussen klassiek en modern.
Elisa2 schreef:Ja dat ben ik met je eens, het is niet zwart-wit allemaal.
Ik ga er wel vanuit dat als een ruiter kan doorzitten dat deze dat pas doet op een paard die de rug los laat, meestal is de aanleuning dan wel fijn genoeg dat alleen de hand nog maar hoeft te worden gesloten. Zo niet, dan gaat er imo iets mis in de vooropleiding.
996981 schreef:Clasical, ik zou het interessant vinden als jij ook een filmpje plaatst over wat voor jou klassieke dressuur is? Mag een voorbeeldfilmpje zijn, een educatief filmpje of een filmpje van jezelf, dat maakt me niks uit
Clasical schreef:996981 schreef:Clasical, ik zou het interessant vinden als jij ook een filmpje plaatst over wat voor jou klassieke dressuur is? Mag een voorbeeldfilmpje zijn, een educatief filmpje of een filmpje van jezelf, dat maakt me niks uit
Klassiek kent natuurlijk vele stromingen, naar mijn mening niet altijd goed geïnterpreteerd.
Ik ben persoonlijk het meest geïnspireerd door de Franse school.
De Franse school werkt meer vanuit balans naar beweging, dus in het halthouden of een rustige stap het paard vragen meer te verzamelen, van daaruit telkens impuls toevoegen (naar voren rijden), Wanneer het paard zijn balans verliest wordt opnieuw begonnen.
Zo leert het paard vanaf het begin zichzelf te dragen.
Het is belangrijk dat het paard licht blijft in de mond, dat de kaak mobiel is, dit wordt bereikt dmv de”Jaw Flexions”, geïntroduceerd door Baucher, hij stelde van belang in het werken dat het kaakgewricht los en daarmee mobiel is.
Het paard moet de hand kunnen volgen.
De manier van trainen is belangrijk, het werken aan de hand is een heel groot onderdeel daarvan en dat is wat ik voornamelijk mis in de hedendaagse training.
En met werken aan de hand bedoel ik niet het soms extreem bijgezet longeren.
Ik denk dat Frans het meest interessant is te kijken naar bijv Baucher of la Guérinière.
Later bleven daarvan over als denk ik meest bekenden: Philippe Karl en Racinet.
Philippe Karl is hiervan de meest commerciele. Racinet leeft inmiddels ook niet meer.
Zijn l'Ecole de Légèreté heeft een duidelijke structuur.
kort door de bocht is het loslaten van de kaak, lateral flexions, nek stretchen, de poll sluiten door de buitenteugel in een flexion niet te geven.
Daarna volgen de zijgangen, wederom in een volgorde: eerst op het rechte, vervolgens op de cirkel.
Wanneer dit werkt gaat het meer naar verzameling toe, waarvan piaffe het eerst komt, gevolgd door Spaanse pas en passage.
Ik heb mijn paard bijvoorbeeld leren piafferen terwijl we nog niet eens in de goede galop konden aanspringen.
Ik denk echter dat een paard voor de goede galop een hele sterke achterhand moet hebben en door o.a. de piaffe te trainen leer je hem de juiste balans en maak je hem sterk.
Ik spring bijv ook vanuit de piaffe in galop aan, op die manier is zijn bekken al gekanteld en is het voor hem dus ook makkelijker om zijn achterhand onder te brengen in galop.
Philippe Karl is ook wel een Baucherist, maar werkt op de lichtheid van de kaak en mobiliteit daarvan weer heel anders dan een Racinet bijvoorbeeld, waar wel eerder met verzameling begonnen wordt.
Wat een groot verschil is, is de stelling die vanuit de kaak komt, bij Duits wordt daar veel later naartoe gegaan en is in het begin de hele hals meer gebogen.
Plus de hoofdhoogte die bij Frans wat hoger is, zolang de mogelijheid maar bestaat om in contact terug te gaan naar voorwaarts neerwaarts.
996981 schreef:Daarom ben ik heel benieuwd naar filmpjes van paarden die klassiek geschoold worden en in opleiding zijn