Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
knollentuin schreef:Onderschat niet KT wat je zelf in al die jaren al geleerd hebt. Dat heeft niets met "dat" niet hebben te maken.Veel mensen doen heel erg hun best maar hebben net " dat" niet
knollentuin schreef:Het gevaar van de Tristan trucker hype vind ik het gemak waarmee hij paarden aanvoelt en ermee omgaat en dan aangeeft aan mensen die nog niet in hun hele lijf aan gevoel hebben van wat hij in z'n pink heeft.
Het is ook een geheel pakket, je eigen zelfbewustzijn, hoe je in de aarde steekt met je voeten en dat wat je naar een paard uitstraalt. Veel mensen doen heel erg hun best maar hebben net " dat" niet
Simpelman schreef:Mensen als Tucker kunnen inderdaad zélf persoonlijk heel goed met allerlei paarden omgaan, hij heeft geen problemen.
Maar in een workshop moet je resultaat aan een deelnemer bieden, deze moet tevreden met zichzelf naar huis gaan.
In een workshop leer je als pedagoog hoe je MENSEN iets aanleert, je leert wat bij mensen werkt en wat niet.
De paarden zijn geen probleem, dat denken de deelnemers alleen maar als ze aankomen.
De aangeleverde "hapklare brokken" leveren een bevredigend resultaat voor iedereen.
knollentuin schreef:Het gevaar van de Tristan trucker hype vind ik het gemak waarmee hij paarden aanvoelt en ermee omgaat en dan aangeeft aan mensen die nog niet in hun hele lijf aan gevoel hebben van wat hij in z'n pink heeft.
Het is ook een geheel pakket, je eigen zelfbewustzijn, hoe je in de aarde steekt met je voeten en dat wat je naar een paard uitstraalt. Veel mensen doen heel erg hun best maar hebben net " dat" niet
sanne83 schreef:Is dat niet met alle omgang met paarden zo? Dressuur lijkt ook heel makkelijk als je Klimke bezig ziet
In mijn ervaring kan je iedereen de technieken van Tristan Tucker leren. Om heel eerlijk te zijn, zijn ze een stuk makkelijker aan te leren dan iemand de basis van dressuur leren. De meeste mensen leren 100 keer sneller als ze met hun voetjes op de vloer staan..
Misschien kost het anderen meer tijd, of lukt het hen alleen met hun eigen paard, maar zelf leren om je eigen paard te kalmeren en te ontspannen met behulp van die technieken lukt vrijwel iedereen (als je serieus ermee aan de gang gaat natuurlijk).
Babootje schreef:[
Ik ben het wel eens met Knollentuin. Sommige mensen zullen het nooit leren. Die kun je wel de technieken leren (die absoluut hout snijden) maar die missen de fijngevoeligheid die nodig is om de technieken op het juiste moment toe te passen. Dat zijn ook de mensen die alle afleveringen van Ceasar Milan hebben gezien, met alle problemen en technieken die voorbij zijn gekomen en zich de volgende dag door hun honden gewoon weer naar buiten laten trekken op het moment dat ze de deur open doen.
Ze zien/voelen gewoon niet het moment waarin je op een bepaalde manier zou moeten reageren. Dat is niet aan te leren.
pien_2010 schreef:knollentuin schreef:Onderschat niet KT wat je zelf in al die jaren al geleerd hebt. Dat heeft niets met "dat" niet hebben te maken.Veel mensen doen heel erg hun best maar hebben net " dat" niet
Ik heb een vriend die nu paardrijden aan het leren is. Die man is 57 jaar en weet 0,0 van paarden. Dan zie ik hoeveel ik zelf al geleerd hebt als het gaat om "lezen" van mijn paarden. Heeft vooral met veel geleerd te hebben te maken en niet met "dat". Dus de kennis overdracht aan hem is zoveel meer, dan alleen maar leren paardrijden. Heeft te maken met uitleggen hoe een paard in elkaar zit (vluchtdier), hoe een paard denkt als het gaat om een kudde, en hoe je een paard moet lezen.
Klein voorbeeldje: "hij reed weg op zijn paard", de merrie zette vol haar lichaam voor haar "man". Hij kon absoluut niet verder, schiet in de lach en aait de merrie. Totdat ik hem uitleg, dat dit niet de goede reactie is, want dat de merrie het dus niet eens is met het feit dat hij haar "man" bij haar weg rijdt en dat haar gedrag begrijpelijk is maar niet bevestigd hoort te worden met belonen.
De keer erop toen de merrie dat weer deed, was hij er wel op berekend en stuurde zijn paard van te voren al langs haar heen en zei tegen haar "uhuh" don't! Niets aan de hand, de merrie liet hem gelijk gaan (want ze is niet moeilijk, maar proberen mag altijd).
Deze man zal "dat" misschien ooit wel krijgen, maar ik had dat ook niet toen ik vroeger met paardrijden begon. Ik heb het ook allemaal leren lezen en herkennen en verkregen middels heel erg mijn best doen.
pol1 schreef:knollentuin schreef:Maar dat is toch erg pol?
Ik word er vooral verdrietig van..zoveel paarden onbegrepen.
knollentuin schreef:[Je hoeft je niet te verontschuldigingen hoor Kadankovitch, ik vind je opmerkingen leuk en je posts waardevol.
Ik heb de naam nimble vaker gehoord heb je daar vaker over gepost?
S_en_Z schreef:Kadankovitch, ik wil u zeggen dat ik er bewondering voor heb dat u zo foto's plaatst! Ik vind het heel dapper.
In alle jaren dat ik op bokt zit en u tegen ben gekomen kan ik mij niet herinneren dat u ooit eerder beeldmateriaal heeft geplaatst van uzelf te paard.
Heel leuk om te zien! Er valt een hoop te zien en zeggen aan de foto's maar ik moet zeggen dat ik die van de piaffe het mooist vind. Het gewicht is mooi verdeeld over de benen!
Had Nimble gelders bloed? Kon Nimble ook de spaanse pas? (Aangezien u de pas d'ecole ook met hem deed)
Kadankovitch schreef:[ [url=m/eCHZJT.jpg]Afbeelding[/url] ] in pas d'ecole
[ [url=m/5JeDR2.jpg]Afbeelding[/url] ] piaffe in voorwaartse tendens
Krijg nou wat, nu lukt het wel
Nimble was een enorm lief paard, altijd vrolijk. Ik vind het zo jammer dat ik niet eerder begrepen heb hoe hij in elkaar stak. Deze opnamen zijn gemaakt toen het 'veranderingsproces' juist in gang was gezet.
Sizzle schreef:Wat leuk om weer nieuwe foto's te zien
Ik denk dat ieder 'eerste' paard redelijk onbegrepen is. Eerste tussen aanhalingstekens omdat het ook kan betekenen dat een paard op je weg gekomen is dat heel anders is dan je gewend bent.
Achteraf zie je dan pas hoe het anders had gekund.
De moeder van mijn huidige paard begreep ik ook lang niet goed. Dankzij de juiste instructie viel ineens het kwartje. Helaas vond ik die pas na enkele jaren. Toen we daarna een exponentieel steigende lijn kregen raakte ze helaas gewond op de wei en werd onrijdbaar.
Echt jammer, was een heel goed paard dat veel zelf aanbood.