Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:20

Het gevaar van de Tristan trucker hype vind ik het gemak waarmee hij paarden aanvoelt en ermee omgaat en dan aangeeft aan mensen die nog niet in hun hele lijf aan gevoel hebben van wat hij in z'n pink heeft.
Het is ook een geheel pakket, je eigen zelfbewustzijn, hoe je in de aarde steekt met je voeten en dat wat je naar een paard uitstraalt. Veel mensen doen heel erg hun best maar hebben net " dat" niet

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:29

knollentuin schreef:
Veel mensen doen heel erg hun best maar hebben net " dat" niet
Onderschat niet KT wat je zelf in al die jaren al geleerd hebt. Dat heeft niets met "dat" niet hebben te maken.
Ik heb een vriend die nu paardrijden aan het leren is. Die man is 57 jaar en weet 0,0 van paarden. Dan zie ik hoeveel ik zelf al geleerd hebt als het gaat om "lezen" van mijn paarden. Heeft vooral met veel geleerd te hebben te maken en niet met "dat". Dus de kennis overdracht aan hem is zoveel meer, dan alleen maar leren paardrijden. Heeft te maken met uitleggen hoe een paard in elkaar zit (vluchtdier), hoe een paard denkt als het gaat om een kudde, en hoe je een paard moet lezen.
Klein voorbeeldje: "hij reed weg op zijn paard", de merrie zette vol haar lichaam voor haar "man". Hij kon absoluut niet verder, schiet in de lach en aait de merrie. Totdat ik hem uitleg, dat dit niet de goede reactie is, want dat de merrie het dus niet eens is met het feit dat hij haar "man" bij haar weg rijdt en dat haar gedrag begrijpelijk is maar niet bevestigd hoort te worden met belonen.
De keer erop toen de merrie dat weer deed, was hij er wel op berekend en stuurde zijn paard van te voren al langs haar heen en zei tegen haar "uhuh" don't! Niets aan de hand, de merrie liet hem gelijk gaan (want ze is niet moeilijk, maar proberen mag altijd).

Deze man zal "dat" misschien ooit wel krijgen, maar ik had dat ook niet toen ik vroeger met paardrijden begon. Ik heb het ook allemaal leren lezen en herkennen en verkregen middels heel erg mijn best doen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:33

Het verschil is ook dat TT al zoveel paarden heeft gezien en mee gewerkt dan wordt je ook gwn veel handiger in het inschatten en reageren Dan iemand die jaren op een manege heeft gereden en nu zijn eerste eigen paard heeft

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:47

knollentuin schreef:
Het gevaar van de Tristan trucker hype vind ik het gemak waarmee hij paarden aanvoelt en ermee omgaat en dan aangeeft aan mensen die nog niet in hun hele lijf aan gevoel hebben van wat hij in z'n pink heeft.
Het is ook een geheel pakket, je eigen zelfbewustzijn, hoe je in de aarde steekt met je voeten en dat wat je naar een paard uitstraalt. Veel mensen doen heel erg hun best maar hebben net " dat" niet

Is dat niet met alle omgang met paarden zo? Dressuur lijkt ook heel makkelijk als je Klimke bezig ziet :D

In mijn ervaring kan je iedereen de technieken van Tristan Tucker leren. Om heel eerlijk te zijn, zijn ze een stuk makkelijker aan te leren dan iemand de basis van dressuur leren. De meeste mensen leren 100 keer sneller als ze met hun voetjes op de vloer staan..

Misschien kost het anderen meer tijd, of lukt het hen alleen met hun eigen paard, maar zelf leren om je eigen paard te kalmeren en te ontspannen met behulp van die technieken lukt vrijwel iedereen (als je serieus ermee aan de gang gaat natuurlijk ;) ).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:56

Mensen als Tucker kunnen inderdaad zélf persoonlijk heel goed met allerlei paarden omgaan, hij heeft geen problemen.

Maar in een workshop moet je resultaat aan een deelnemer bieden, deze moet tevreden met zichzelf naar huis gaan.
In een workshop leer je als pedagoog hoe je MENSEN iets aanleert, je leert wat bij mensen werkt en wat niet.
De paarden zijn geen probleem, dat denken de deelnemers alleen maar als ze aankomen.

De aangeleverde "hapklare brokken" leveren een bevredigend resultaat voor iedereen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:58

Simpelman schreef:
Mensen als Tucker kunnen inderdaad zélf persoonlijk heel goed met allerlei paarden omgaan, hij heeft geen problemen.

Maar in een workshop moet je resultaat aan een deelnemer bieden, deze moet tevreden met zichzelf naar huis gaan.
In een workshop leer je als pedagoog hoe je MENSEN iets aanleert, je leert wat bij mensen werkt en wat niet.
De paarden zijn geen probleem, dat denken de deelnemers alleen maar als ze aankomen.

De aangeleverde "hapklare brokken" leveren een bevredigend resultaat voor iedereen.

Had niet verwacht dat u TT fan zou zijn... te weinig suikerklontjes denk ik :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:36

Waarom zou ik TTfan zijn?
Ik begrijp wat hij aan het doen is en zie dat allerlei mensen er mee gediend zijn en dat is goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:45

knollentuin schreef:

sanne83 schreef:
Is dat niet met alle omgang met paarden zo? Dressuur lijkt ook heel makkelijk als je Klimke bezig ziet :D

In mijn ervaring kan je iedereen de technieken van Tristan Tucker leren. Om heel eerlijk te zijn, zijn ze een stuk makkelijker aan te leren dan iemand de basis van dressuur leren. De meeste mensen leren 100 keer sneller als ze met hun voetjes op de vloer staan..

Misschien kost het anderen meer tijd, of lukt het hen alleen met hun eigen paard, maar zelf leren om je eigen paard te kalmeren en te ontspannen met behulp van die technieken lukt vrijwel iedereen (als je serieus ermee aan de gang gaat natuurlijk ;) ).

Ik ben het wel eens met Knollentuin. Sommige mensen zullen het nooit leren. Die kun je wel de technieken leren (die absoluut hout snijden) maar die missen de fijngevoeligheid die nodig is om de technieken op het juiste moment toe te passen. Dat zijn ook de mensen die alle afleveringen van Ceasar Milan hebben gezien, met alle problemen en technieken die voorbij zijn gekomen en zich de volgende dag door hun honden gewoon weer naar buiten laten trekken op het moment dat ze de deur open doen.
Ze zien/voelen gewoon niet het moment waarin je op een bepaalde manier zou moeten reageren. Dat is niet aan te leren.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 18:20

Babootje schreef:
[
Ik ben het wel eens met Knollentuin. Sommige mensen zullen het nooit leren. Die kun je wel de technieken leren (die absoluut hout snijden) maar die missen de fijngevoeligheid die nodig is om de technieken op het juiste moment toe te passen. Dat zijn ook de mensen die alle afleveringen van Ceasar Milan hebben gezien, met alle problemen en technieken die voorbij zijn gekomen en zich de volgende dag door hun honden gewoon weer naar buiten laten trekken op het moment dat ze de deur open doen.
Ze zien/voelen gewoon niet het moment waarin je op een bepaalde manier zou moeten reageren. Dat is niet aan te leren.

En hier ben ik het dan weer in grote lijnen mee eens. Maar niet zozeer omdat ze "het" nooit zullen hebben, maar omdat het niet goed onderwezen wordt. Teveel gebeurd in een hype. Het zijn vaak teveel slogans, die mooi klinken en als mantra's worden herhaald, het wordt een godsdienst. Waarbij de religieuzen zelf niet meer nadenken, maar slechts nog de mantra kunnen herhalen, terwijl ze nauwelijks in staat zijn de kern van de regel te abstraheren en die op het paard toe te passen. Of dat nu dat nu om de methode van men Tucker gaat, of over hetgeen het FEI reglement stelt, de Skala der Aufbildung, l'École de Légèreté.
Maar goed, is er een alternatief?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:19

pien_2010 schreef:
knollentuin schreef:
Veel mensen doen heel erg hun best maar hebben net " dat" niet
Onderschat niet KT wat je zelf in al die jaren al geleerd hebt. Dat heeft niets met "dat" niet hebben te maken.
Ik heb een vriend die nu paardrijden aan het leren is. Die man is 57 jaar en weet 0,0 van paarden. Dan zie ik hoeveel ik zelf al geleerd hebt als het gaat om "lezen" van mijn paarden. Heeft vooral met veel geleerd te hebben te maken en niet met "dat". Dus de kennis overdracht aan hem is zoveel meer, dan alleen maar leren paardrijden. Heeft te maken met uitleggen hoe een paard in elkaar zit (vluchtdier), hoe een paard denkt als het gaat om een kudde, en hoe je een paard moet lezen.
Klein voorbeeldje: "hij reed weg op zijn paard", de merrie zette vol haar lichaam voor haar "man". Hij kon absoluut niet verder, schiet in de lach en aait de merrie. Totdat ik hem uitleg, dat dit niet de goede reactie is, want dat de merrie het dus niet eens is met het feit dat hij haar "man" bij haar weg rijdt en dat haar gedrag begrijpelijk is maar niet bevestigd hoort te worden met belonen.
De keer erop toen de merrie dat weer deed, was hij er wel op berekend en stuurde zijn paard van te voren al langs haar heen en zei tegen haar "uhuh" don't! Niets aan de hand, de merrie liet hem gelijk gaan (want ze is niet moeilijk, maar proberen mag altijd).

Deze man zal "dat" misschien ooit wel krijgen, maar ik had dat ook niet toen ik vroeger met paardrijden begon. Ik heb het ook allemaal leren lezen en herkennen en verkregen middels heel erg mijn best doen.

Ik heb het niet over mezelf, maar over alle/veel mensen die ik voor veel geld een abonnement op een online cursus neertellen en hoe goed ze hun best ook gaan doen maar zolang ze zich niet bewust zijn van hoe ze zelf overkomen naar hun paard. Dat leer je niet zomaar even
Klein voorbeeld ik heb hier jaren lang iemand met een paard op stal gehad, paard was traag, en liep altijd langzaam en door t baasje niet in beweging te krijgen, niet met aan de hand meelopen.dat was meeslepen, niet met rijden- elke pas drijven en tikken met de zweep of longeren... Maar als ik het dier meenam, reed of longeerde.....geen zweep nodig.
Dit is gewoon iets in de persoon zelf, te weinig overredingskracht, geen duidelijke aanwijzingen, onzekerheid. Dat leer je sommige mensen nooit.

Eens met simpelman hij laat veel mensen zien dat het probleem idd meer bij de mensen zit dan bij de paarden.
Je hoeft je niet te verontschuldigingen hoor Kadankovitch, ik vind je opmerkingen leuk en je posts waardevol.
Ik heb de naam nimble vaker gehoord heb je daar vaker over gepost?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:35

Ach dat soort mensen zijn er in overvloed! Hier bij mij op stal is 3kwart zo..t belangrijkste vind ik dat ik als pensionhouder met de paarden om kan gaan.. Ik heb me er al lang bij neergelegd dat veel mensen zich compleet niet verdiepen in t wezen paard!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:38

Maar dat is toch erg pol?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 23:06

knollentuin schreef:

Ik word er vooral verdrietig van..zoveel paarden onbegrepen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 01:07

pol1 schreef:
knollentuin schreef:

Ik word er vooral verdrietig van..zoveel paarden onbegrepen.

Ja het is erg, het gevoel van hevige teleurstelling moest ik vandaag weer ervaren, het zou allemaal beter moeten. Maar er is toch een schrale troost; kijk naar de positie van dieren in ontwikkelingslanden, zie hoe men daar met dieren omgaat. Het is geen reden om met de toestand hier tevreden te zijn, maar het helpt iets te relativeren en daardoor wat zielenrust te krijgen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 01:32

Afbeelding
knollentuin schreef:
[Je hoeft je niet te verontschuldigingen hoor Kadankovitch, ik vind je opmerkingen leuk en je posts waardevol.
Ik heb de naam nimble vaker gehoord heb je daar vaker over gepost?

Ik ben zo ijdel om dit als een compliment op te vatten.
Ja Nimble is ter sprake gekomen als het paard dat mijn grootste leermoment heeft veroorzaakt.
hierboven Nimble in een 'passage allongé' sorry voor de duistere foto.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 09:17

Donker maar duidelijk genoeg, leuk om eens beeld te hebben!
Ik kan erg slecht tegen al dat onbegrepen paardengedoe, en al die arme landen dieren vind ik vreselijk. En het allerergste vind ik is dat die mensen er niks aan kunnen doen. Ze weten en kunnen vaak niet beter.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 10:01

Dat is een waar woord. Dat ergert mij ook aan de ignoranten alhier. Hier kunnen ze beter, kennis en mogelijkheden genoeg. Daar gaat het niet beter. Het leven is daar hard, voor de mens dus ook voor het dier.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 10:43

Overigens lukte het gewoon niet om een andere foto van Nimble hier te krijgen, maar ik ben al blij dat ik met deze actie geen derde wereldoorlog heb veroorzaakt door in Rusland een lange-afstandsraket te lanceren }:0

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 10:56

Afbeelding in pas d'ecole

Afbeelding piaffe in voorwaartse tendens

Krijg nou wat, nu lukt het wel
Nimble was een enorm lief paard, altijd vrolijk. Ik vind het zo jammer dat ik niet eerder begrepen heb hoe hij in elkaar stak. Deze opnamen zijn gemaakt toen het 'veranderingsproces' juist in gang was gezet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:37

Wat leuk om weer nieuwe foto's te zien :)

Ik denk dat ieder 'eerste' paard redelijk onbegrepen is. Eerste tussen aanhalingstekens omdat het ook kan betekenen dat een paard op je weg gekomen is dat heel anders is dan je gewend bent.
Achteraf zie je dan pas hoe het anders had gekund.

De moeder van mijn huidige paard begreep ik ook lang niet goed. Dankzij de juiste instructie viel ineens het kwartje. Helaas vond ik die pas na enkele jaren. Toen we daarna een exponentieel steigende lijn kregen raakte ze helaas gewond op de wei en werd onrijdbaar.
Echt jammer, was een heel goed paard dat veel zelf aanbood.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:41

Kadankovitch, ik wil u zeggen dat ik er bewondering voor heb dat u zo foto's plaatst! Ik vind het heel dapper.

In alle jaren dat ik op bokt zit en u tegen ben gekomen kan ik mij niet herinneren dat u ooit eerder beeldmateriaal heeft geplaatst van uzelf te paard.

Heel leuk om te zien! Er valt een hoop te zien en zeggen aan de foto's maar ik moet zeggen dat ik die van de piaffe het mooist vind. Het gewicht is mooi verdeeld over de benen!

Had Nimble gelders bloed? Kon Nimble ook de spaanse pas? (Aangezien u de pas d'ecole ook met hem deed)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:59

S_en_Z schreef:
Kadankovitch, ik wil u zeggen dat ik er bewondering voor heb dat u zo foto's plaatst! Ik vind het heel dapper.

In alle jaren dat ik op bokt zit en u tegen ben gekomen kan ik mij niet herinneren dat u ooit eerder beeldmateriaal heeft geplaatst van uzelf te paard.

Heel leuk om te zien! Er valt een hoop te zien en zeggen aan de foto's maar ik moet zeggen dat ik die van de piaffe het mooist vind. Het gewicht is mooi verdeeld over de benen!

Had Nimble gelders bloed? Kon Nimble ook de spaanse pas? (Aangezien u de pas d'ecole ook met hem deed)

Bedankt voor het compliment, maar het is een hommage aan u en al die andere die hier in de loop van tijd hun nek hebben uitgestoken, een teken van oprechte waardering.
Nee, of nou,,,, dat weet ik niet zo. Papa was Houston en mama was een dochter van een AngloArabisch volbloed in Frankrijk gefokt. Hij was 1m61 groot.

In Spaanse pas

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:01

Een Houston heeft wel vaker een bepaalde gebruiksaanwijzing :D

Overleden paard in mijn onderschrift was ook een Houston. Die kwam ook met een aardig boekwerk, maar echt een paard uit duizenden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-10-16 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:02

Kadankovitch schreef:
[ [url=m/eCHZJT.jpg]Afbeelding[/url] ] in pas d'ecole

[ [url=m/5JeDR2.jpg]Afbeelding[/url] ] piaffe in voorwaartse tendens

Krijg nou wat, nu lukt het wel
Nimble was een enorm lief paard, altijd vrolijk. Ik vind het zo jammer dat ik niet eerder begrepen heb hoe hij in elkaar stak. Deze opnamen zijn gemaakt toen het 'veranderingsproces' juist in gang was gezet.

Wat leuk! Mooie plaatjes!!
Ik volg denk ik iets niet maar is Nimble er niet meer?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 12:12

Sizzle schreef:
Wat leuk om weer nieuwe foto's te zien :)

Ik denk dat ieder 'eerste' paard redelijk onbegrepen is. Eerste tussen aanhalingstekens omdat het ook kan betekenen dat een paard op je weg gekomen is dat heel anders is dan je gewend bent.
Achteraf zie je dan pas hoe het anders had gekund.

De moeder van mijn huidige paard begreep ik ook lang niet goed. Dankzij de juiste instructie viel ineens het kwartje. Helaas vond ik die pas na enkele jaren. Toen we daarna een exponentieel steigende lijn kregen raakte ze helaas gewond op de wei en werd onrijdbaar.
Echt jammer, was een heel goed paard dat veel zelf aanbood.

Mijn verontschuldiging, ik heb nu de verkeerde indruk gewekt. Nimble was verre van mijn eerste paard. In feite zou hij mijn 10de GP-paard worden dat ik zou hebben opgeleid. Alles lukte [matig, maar ik dacht dat hij niet meer talent/vermogen had], behalve de wissels. Niet één, of per ongeluk. Maar ook Jan Nivelle niet en evenmin Klaus Balkenhol. Het eerste en enige paard dat ik in de GP heb uitgebracht is Nimble's oom, Kwiebus . En dat eigenlijk om dat het een commerciële noodzaak was, anders was ik mooi thuisgebleven. Ik heb niets tegen wedstrijden, maar daarvoor had ik bewezen dat ik beter andere mensen naar dat niveau kon begeleiden. En dat met wezenlijk meer plezier voor mij.

Kwiebus 2de GP, overgang van Passage in de Piaffe

Afbeelding