Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lisaislisa

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:16

Hoi, ik ben gisteren begonnen met lezen in dit topic (heb net alles gelezen), en ik zie dat veel van jullie (af en toe) met chambon longeren. Ik zit er nu over na te denken om ook eentje aan te schaffen, om het te proberen, maar ik vraag me af of je paard hier ook gewoon horizontaal mee kan lopen? Mijn paard schrikt nog wel eens namelijk, vooral in de galop en dan is ze zo in paniek dat ze haast over de kop vliegt zegmaar..
Waar ik bang voor ben is dat ze in die lage houding gauw haar evenwicht verliest?
Alvast bedankt :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:17

Het paard wordt niet in de lage houding geforceerd en kan zijn/haar hoofd gewoon omhoog doen. Alleen in een hele hoge hoofdhouding (ligt aan je afstelling natuurlijk) werkt de chambon in door druk achter de oren en op het bit te geven.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:18

Dat stressen op wedstrijd herken ik (helaas). Dat ik dit paard kocht heb ik gelijk gezegd: geen KNHS wedstrijden voor ons. Daarna ontdekte ik de WE! Wat is dat gaaf om te doen! Had bij mijn eerste wedstrijd wel last van stress, maar de sfeer is er zo anders, het is anders denken met en voor je paard. De mensen veel meer met, dan tegen elkaar.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:18

Hierook een hele fijne ervaring dankzij jullie met een chambon.
Wel met een extta zachte onderlegger en een elastiek tussen de voorbenen en de touw wat aan het bit naar dat ding voor achter de oren zit.

Ze kan niet tegen bijzetten. Gaat krullen en op de vlucht.
Haar eerste reactie was... kop ommhoog en rennen. Maar... omdat het elastiek mee veerde ervaarde ze het na een ronde niet vervelend meer.
Langzaam kwam het neusje ervoor en elkeronde zag ik een ander paard.

Neus over de grond volhouden lukt nog niet. Maar af en toe op en neer wel.

Niet meer krullen... maar zoeken.

Op den duur liet ze merken dat ze wilde galopperen.
Op links is dat normaal pittig. Maar nu sprong deze dikbil friese merrie goed aan.
Nog nooit zon rustige galop van haar gezien.
Ook nu probeerde ze haar neus af en toe naar voren en beneden te krijgen.

Wauw.... wat ben ik trots op dr.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:20

Ze had trouwens de ruimte om haar kop helemaal omhoog te houden...

Voordat iemand het verkeerd leest

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:22

Starbreeze schreef:
Het paard wordt niet in de lage houding geforceerd en kan zijn/haar hoofd gewoon omhoog doen. Alleen in een hele hoge hoofdhouding (ligt aan je afstelling natuurlijk) werkt de chambon in door druk achter de oren en op het bit te geven.

Oke bedankt voor het snelle antwoord. Dan is het zeker de moeite waard om eens te proberen :j

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:35

Ik longeer met een longeerhulp en vind dat eigenlijk best fijn. Nu zakt mijn merrie kleine stukjes, het lijkt alsof ze nog niet durft toe te geven aan die ontspanning (gaat onder t zadel makkelijker). Zou zo'n chambon wat zijn of werkt t beide eigenlijk hetzelfde. Kan de chambon ook met halster? Ze gooit nl. haar koppie nog wel eens omhoog en een bit lijkt me dan niet zo fijn....of ze schiet idd weg als ze ergens van schrikt.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:24

Met de chambon moedig je het paard aan met het neusje naar voren te lopen, met de longeerhulp niet

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:29

Japeloup schreef:
Dat stressen op wedstrijd herken ik (helaas). Dat ik dit paard kocht heb ik gelijk gezegd: geen KNHS wedstrijden voor ons. Daarna ontdekte ik de WE! Wat is dat gaaf om te doen! Had bij mijn eerste wedstrijd wel last van stress, maar de sfeer is er zo anders, het is anders denken met en voor je paard. De mensen veel meer met, dan tegen elkaar.

Ehm, wat is de WE? :o?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:27

Working equition

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:44

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:27

Mag je daar eigenlijk met een hengst starten? Zonder dat je L met een winstpunt bent ...

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:02

Japeloup schreef:
http://www.workingequitationholland.nl/index.html

Hele gave tak van paarden sport. Daar wordt naar paarden gekeken zoals we hier ook doen. Het gaat echt om teamwork tussen jou en je paard.

Op de site ziet het er inderdaad heel interessant uit, jammer dat het nog niet zo heel bekend is!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:03

Ja! Mocht je tijd hebben, zaterdag is er een WE ledendag in Pesse. Het heet ledendag, maar is voor iedereen! Meer info kan je vinden op de website.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:04

Leuk, kan ik thuis ook wel een parcoursje voor bouwen (alleen de brug is een uitdaging :D)

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:04

Japeloup schreef:
Ja! Mocht je tijd hebben, zaterdag is er een WE ledendag in Pesse. Het heet ledendag, maar is voor iedereen! Meer info kan je vinden op de website.

Oké, het is niet heel ver weg dus misschien wel een leuk idee :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:09

Zeker doen Lisa. Ik ben er ook.
Wellicht is er zelfs nog plek dat je mee kan doen met je paard....

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:41

Helaas geen filmpje, maar vandaag ook buiten geoefend met stretchen. Dat gaat ons veel beter af dan in de bak. Paardemans is buiten veel meer ontspannen :)
In stap zakt hij goed naar beneden. Maar in draf heeft hij er nog wat moeite mee. Juich bij elke centimeter ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:13

Probeer eens helemaal los te laten en geef je paard klopjes op de hals Milkberry :)
Kijk eens wat er dan gebeurt.

Ik vind trouwens dat de spieren eraan lijken te vliegen bij mijn paard, halsje wordt steeds dikker en op zijn rug wordt hij ook ronder.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:17

Wel even opletten dat je zadel goed blijft liggen. Die van mij lag na twee maanden niet meer goed. Dikke ronde billen krijgen ze er van!!

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:28

Starbreeze schreef:
Probeer eens helemaal los te laten en geef je paard klopjes op de hals Milkberry :)
Kijk eens wat er dan gebeurt.

Ik vind trouwens dat de spieren eraan lijken te vliegen bij mijn paard, halsje wordt steeds dikker en op zijn rug wordt hij ook ronder.

Dat viel me bij die van mij ook op. Leuk is dat! Hoop dat mijn boomloze zadel snel binnen komt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:51

Nou, iets aan zijn zadel veranderen is een beetje een dingetje bij hem, ik hoop dat het voorlopig goed blijft gaan.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:36

Bedankt voor de tip Starbreeze. Ik ga morgen middag weer even in de bak rijden. Eens kijken of hij dan wat verder wil zakken.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:51

Vanmorgen ook weer even aan de gang geweest. Ik start nu elke keer met een kwartiertje longeren met chambon en daarna stap ik op. Longeren gaat al stukken beter. Ook in draf zakt ze al iets makkelijker. Het is maar kort, maar het gebeurt. Ik zie op dat moment die deuk achter het zadel ook helemaal verdwijnen. Overgangen gaan ook al makkelijker. Het is niet meer nek als een giraf en hoofd in de wolken.

Rijden gaat ook al goed. In stap zakt ze nu al echt helemaal naar de grond met de neus en houdt dit ook al even vol. Ik voel nu meer ruggebruik onder me (ik zat altijd in een kuil), maar vandaag voelde ik een paar keer nog een extra vulling/zetje onder mijn billen. Heel bijzonder gevoel. Net als die ene overgang naar draf waarbij ik haar echt vanaf het achterbeen voelde vertrekken. Ik draaf korte stukken. Ik heb gemerkt dat ik haar in draf iets extra moet uitnodigen om te zakken. Ze moet echt weer leren dat zakken goed en fijn is. De paar passen dat ze zakt zijn goed en fijn. Ik ben nu ruim 3 weken onderweg en in stap hebben we het al redelijk goed te pakken. Ik ben er van overtuigd dat met een paar weken de draf er ook is.

Omdat Horseware ook een veteraan heeft ben ik wel heel benieuwd hoe het met hem/haar gaat. Wat merk je? Duurt het langer als met je jongere paard?

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:02

Gisteren heb ik even gelongeerd, gewoon alleen aan het halster, en hij draafde helemaal fijn met de neus door het zand. Tot mijn man, na twee minuten, de andere paarden buiten ging zetten. Toen was hij weer onze jonge dekhengst -O-

Gauw gestopt. Eergisteren gereden en iets opgepakt en het elastiekje bleef gewoon in de uitschuifstand, gaaf!!