[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:02

Deetjeeuh schreef:
Joolien schreef:

Dat mag niet zomaar, alleen als zij dat wilt.

knip

Ik pb je even :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-05-13 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:03

Fijn! Dan skip ik het bericht even snel :o

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 00:02

Snackie, hij is idd vaak wat stijf. :j
Komt oa door zijn artrose hè, dus daar moet je een beetje door heen kijken..
Vind je commentaar op de filmpjes nog vrij uitgebreid hoor! Bedankt daarvoor!
Ik probeer idd zo min mogelijk spanning op de lijn te hebben. Strakke lijn is spanning en dat wil ik niet. Zoals ook op de filmpjes te zien is vergeet hij nog wel eens dat hij de volte op moet en banjerd hij lekker rechtdoor. Dan zie je ook hoe hij zijn hals buigt, en zijn hoofd naar zijn eigen borst toe trekt. Dit probeer ik zo veel mogelijk te voorkomen door tot op zekere hoogte wat mee te lopen en goed in het midden te blijven. Maar dat en te gelijkertijd filmen en je paard ongeveer in het midden van het beeld houden is erg moeilijk xD! Hij loopt al veel beter als voorheen en daar ben ik al heel trots op!

Wat je zegt over mijn benen klopt idd. :j die leiden nog wel eens een eigen leventje. Vooral als er bij mij of bij Gas nog wat spanning zit. Dan heb ik ook zo'n gevoel dat me zegt dat ik niet lekker rij... Als hij wel écht lekker loopt, kan ik mijn benen stiller laten hangen. En het klopt ook wat je zegt over dat ze wat naar achter moeten. Inmiddels ben ik er (dankzij m'n instructrice op de manege) achter gekomen hoe dit komt. Als mijn paard harder gaat dan dat ik wil, of iets in die richting druk ik mijn hakken heel erg uit. (Maak mijn been lang op de verkeerde manier) Als een paard er mij vandoor gaat, is het eerste wat ik doe; hakken uitdrukken. Wat er dan gebeurd is dat ik mijn been van m'n paard afhaal. Er word op gelet tijdens lessen op de manege hoor! Maar bij Gas moet ik er zelf aan denken, en dat is soms knap lastig met hem. Ik vind het het belangrijkst dat hij verder gezond is en zo min mogelijk pijn. Al zou ik alleen maar met hem rond kunnen stappen. Ook goed. En die benen? Dat komt ooit wel goed. Ooit haha! Ik zou er wel op letten hoor! Maar het staat zeker niet boven aan mijn lijstje. :n

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:40

Aiii fry, dat heeft vast erg zeer gedaan.
En dan niet alleen die plekken van je wond, maar vooral omdat er mensen aan kwamen rennen.

Maar...Een goede ruiter? Valt van zijn paard! En dat je het bokken en al hebt uitgezeten is ook niet verkeerd toch?
Niet te pessimistisch....Wel positief kijken.

Je zit is netjes, maar ik mis wat ruimte. En dan bedoel ik er mee, het paard houd zijn kaak vast.
Je kent het dier nog niet zo lang las ik, dus je kan nog alle kanten op.

Wat ik zou doen (mijn inzicht) is geven en nemen. Laat hem jou hand op zoeken, en probeer hem actief aan het been te houden. Houd hem wakker, bij alle bewegingen wat jij met je benen doet? Moet hij reageren (maar dat weet je zelf ook :D )
Dus in stap, hij houd er druk op, wat gebeurt er als je de teugel langzaam laat vieren, naar voren rijdt, en langzaam aan weer op pakt tijdens het schakelen?

Ik vind namelijk, persoonlijk, dat hij de kaak vasthoud.
En dat kan te maken hebben met je handen...Of in je schouders, want naar zown val, ben je ook stijfjes.
(Absoluut niet aanvallend bedoeld, maar je had wel pijn! En dan is het niet raar als je kramp achtig rijd.)

Ik zou zo zeggen:

Wordt weer heel! Rust lekker uit....Als je pijn wat weg is, en je spierpijn niet, wandel zelf ff een stukje (met de hond als je die hebt) zodat je je spieren in beweging houd.
En gewoon lekker weer proberen.
--------------------------------------------------------------------------------------

Zag nog 1 voorbij komen met een paard van de instructie week?

Meid: Wat zit jij gespannen. Ik zou zo zeggen (op zn grunnigse kiek, groningse kijk) Zit eens ff lekker, trek je rug niet zo hol, denk om je schouder heup hak. Ellebogen in een knik, laat je armen lekker vieren alsof je van elastiek bent, lach en relax !!

Houd je paard voorwaarts, geef rustig wat mee, en rijd vooral op je benen.
Neem lekker de tijd, maak veel voltes (of bedenk zelf een leuk figuur. Zo had ik eens een huisje bedacht en een bloementje, leek nergens op, maar dan rijd je wel veel wendingen, die het paard niet kent! Dus moet je het paard echt duidelijk maken, wat je wilt. Want een volte maken, of voor de hoek een volte en na de hoek een volte, dat kent een paard wel.)
-------------------------------------------------------------------------------------

De rest van de mensen...Heb ik eigenlijk nog niet eens zo veel op op te merken.
Ik zie de rest genieten....En het paard loopt lekker.

Ontspanning duurt het langst, maar als je het hebt bereikt, ben je 5 stappen verder!
--------------------------------------------------------------------------------------

Eer gisteren nog ff op mn bijrijdpaardje gezeten. (mn buurvrouwtje) ik zag dr rijden, met dr hoofd boven de schutting en hoorde wat gemopper. En omdat ik permissie heb om daar achter het huis te komen (via de zeideur van de schutting) stap ik rustig naar achteren.

Ze zag me :d glimlachte heey...Dat is leuk (stond er nog een vrouw bij, kende ik niet)

Diertje liep niet zo lekker, dus ik vroeg wat ze gedaan had. Ze kreeg m maar niet ruim en liep ook niet echt regelmatig.
"wil jij het proberen?"

Achja, tuurlijk wel, maar verwacht niet, dat ik het voor elkaar zal krijgen. ben maar een recrea, die graag dingen uitpluist met theorie, maar praktijk is vaak heel anders.

Geen zooi bij me. Dus ik kisten aan doen (heb ook een topic daar over geopend, want laarzen zitten mij vaak te laag of te los.) En er op gestapt.

Diertje was wat vast in de kaak, niet voorwaarts op been, zweepje er bij gepakt en maar wezen buigen op de volte.
Ging wat meer los, in draf er mee, ook buigen en buigen en bij elke hoek buigen (moeilijke kant.) en POEF het dier zakte, werd ineens actiever op mijn benen en ik dacht....MOOI, nu gaan we wat ruimer met jou. Lekker samen.

Dus...Ik wat zwaar zitten, inbuigen, weer recht maken, kuiten er aan drukken = reactie...Ging meteen harder. Ik met mijn liezen opvangen. En na enkele figuren liep hij al wat ruimer.

Eigenaresse: Dat wil ik ook proberen!
Ik afgestapt, uitgelegd wat ik deed, zij proberen. Ja hoor, de oplossing voor dat paardje (ander paard hoeft het niet te snappen natuurlijk, anticiperen op je paard)

Vanavond komt Annemyke Kingma voor mijn poown. Ben eigenlijk nu al stik zenuwachtig, en weet niet eens waarom.....

-.-"

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:53

Maralyn, bedankt zal het meenemen voor de volgende keer :)
Dit is inderdaad de 1e keer dat ik het paardje zag.
Was idd wat verkrampt en hield steeds wat langer vast omdat ze steeds ging trekken, hangen, schudden etc. Het was net een koppige shetlander!
De tweede keer zal zeker beter gaan.
Heb gisteravond ook al gewandeld met de hondjes en omdat ik toch niet kon slapen ging ik een beetje rekken en strekken. Kan nu al weer een stuk beter lopen! Zet mijn voet weer recht neer en kan ook weer afrollen :)
We hebben volgende week vrijdag afgesproken voor weer een lesje :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:19

Hoop dat je dan weer prettig op de been bent.

Want vallen doet geen zeer....Maar het neerkomen is altijd zo pijnlijk!!

Clairexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:54

Mag ik even binne komen vallen? Ik heb me in het vorige topic ook gemeld met een oude foto. Nu heb ik. Wat recentere foto's en wil die even met julie delen en weten wat julie er van vinden. Ikzelf vind dat ik mij. Tenen meer naar binne mag draaien en m'n handen wat rechter op houden.

Hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:56

Ik vind dat je netjes rijd en een lekker ding onder je kont hebt! :D

Inderdaad je tenen iets meer naar binnen doen, en je handen misschien iets hoger doen? Het lijkt nu net alsof je ze op de schoft hebt liggen.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:05

maralyn schreef:
Hoop dat je dan weer prettig op de been bent.

Want vallen doet geen zeer....Maar het neerkomen is altijd zo pijnlijk!!

Dankje :D
Zeg dat wel #)
En ook weer een mooie plek om te vallen, overal was gras behalve 1 stuk en die gekke haf kiest precies dat plekje uit om te struikelen haha
1 voordeel, heb nu wel mijn moeders record gebroken van het hardst vallen _O-

Clairexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:06

Deetjeeuh schreef:

Inderdaad je tenen iets meer naar binnen doen, en je handen misschien iets hoger doen? Het lijkt nu net alsof je ze op de schoft hebt liggen.

Ik zie het nu ook. Op de ene laatste foto is het niet zo. Dus k kan het wel :o . Idd goeie tip ga erop letten!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:20

ai Fry... je bent er wel goed vanaf gekomen zeg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:22

Clairexx schreef:
Deetjeeuh schreef:

Ik zie het nu ook. Op de ene laatste foto is het niet zo. Dus k kan het wel :o . Idd goeie tip ga erop letten!

Klopt, ik was vergeten dat erbij te zetten. Maar op die foto heb je inderdaad je handen goed *D

@Fry, je hebt inderdaad heel erg geluk gehad zeg!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:42

Clairexx schreef:
Mag ik even binne komen vallen? Ik heb me in het vorige topic ook gemeld met een oude foto. Nu heb ik. Wat recentere foto's en wil die even met julie delen en weten wat julie er van vinden. Ikzelf vind dat ik mij. Tenen meer naar binne mag draaien en m'n handen wat rechter op houden.

Hier de foto's:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Even een vraag voor de anderen hier in het topic (S_en_Z, Jolien, Babootje...)
Zie ik het hier nou goed dat dit een typisch voorbeeld is van een paard dat te weinig spieren op de achterhand heeft en waarbij de voorhand beter gespierd is??
En zich wat vast houd in de kaak??

Voor de ruiter; Je hebt een erg leuk paard onder je kont!! :D
Wat je houding betreft; ga trots zitten! Je laat je schouders wat naar voren hangen.. Daarnaast ook je handen wat rechterop en je tenen naar binnen draaien. Ik zie dat je een spoortje om hebt, kan het zijn dat doordat jij met je spoor been wil geven je je benen daardoor draait en je tenen zo naar buiten komen te staan? ;)

Ik vind het verder wel een fijn beeld om te zien, ik zie rust in het plaatje! :)
Paard zou alleen meer van achteren naar voren gereden mogen worden, zodat die beter en sterker gaat worden en het fijner over de rug gaat lopen. Ik zie nu in de bovenlijn best wat spanning, het lijkt een beetje of het strak word gehouden. Ook zie je een onderbreking in die lijn, je kunt niet echt een fijne lijn doortrekken van de nek tot de staart, zonder gekke 'onderbrekingen' (dat je in die lijn ineens een stuk naar beneden of omhoog moet ;) )

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:46

Fry doe je het rustig aan?? Jeetje wat een smak heb jij gemaakt! :(:)
Je hebt wel een heel erg leuk beestje onder je kont.. Het is logisch dat je nog wat gespannen zit, helemaal voor de eerste keer en ook nog is na zo'n val, maar die spanning zie je wel direct terug in je houding. Je gaat verkrampen, je benen naar voren doen etc.. Dat is allemaal heel logisch op dat moment maar probeer dan toch te denken; "Nee niet vast houden, loslaten! Als ik los laat dan ontspant het paardje ook meer!" :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:42

Clairexx schreef:

Hier de foto's:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik zou eigenlijk eerst wel van je willen weten wat je zelf over je paard vind. We hebben het hier over aan de teugel. Wat vind je daarvan? Hoe loopt ie? Wat mag daar nog beter aan? Allemaal volgens jou. Ik(we) kan heel veel vertellen over deze foto's, maar jij eerst ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:32

Nou...Kreeg net een smsje, annemyke kingma kan niet. Dus gaat ze me straks bellen voor een nieuwe afspraak....

Balen.....

Clairexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:33

Veulen84 schreef:
Clairexx schreef:

Hier de foto's

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik zou eigenlijk eerst wel van je willen weten wat je zelf over je paard vind. We hebben het hier over aan de teugel. Wat vind je daarvan? Hoe loopt ie? Wat mag daar nog beter aan? Allemaal volgens jou. Ik(we) kan heel veel vertellen over deze foto's, maar jij eerst ;)

Ik vind het een fijn beeld geven. Hij mag wat meer ' op de achterhand' dus wat meer verzamelt en dat ie wat minder ' hangt'. Dat hangen doet ie zelf niet dat komt door mij omdat hij zich zelf sterk maakt en ik terug trek.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:33

Heb inderdaad geluk gehad :j
@Marinke, was idd gespannen trilde nog na van de val (dit is ongeveer 10 min later dat ik gevallen was) en ze was in de bak er nog is vandoor gegaan omdat ze een tik hoorde.
Ze was bes hyper omdat er rond de bak honden liepen, dus ze was moeilijk rustig te houden... Vandaar de spanning :)
Had wel toeschouwers die foto's gingen maken, haha.
'wat een zenuw achtig paardje' zeiden ze tegen mijn instructrice.. Moest er wel even om lachen.
En er keken mensen mee die mij ook zagen vallen met grote ogen, schaamde me wel een beetje :P

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:34

maralyn schreef:
Nou...Kreeg net een smsje, annemyke kingma kan niet. Dus gaat ze me straks bellen voor een nieuwe afspraak....

Balen.....

Ah jammer!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:26

Het is ook niet gek hoor die spanning! :n
Heel gezond juist eigenlijk! Nu nog leren hoe je die spanning op een juist positieve manier kunt gebruiken. Probeer op zo'n moment zelf toch zoveel mogelijk te ontspannen en correct te gaan zitten, even diep ademhalen en denk bijvoorbeeld na; "Zit ik nu wel helemaal correct?? Heb ik mijn handen goed? Liggen mijn benen goed?" En "Welke hulpen geef ik? Ben ik continu aan het trekken??" Vervolgens zorgen dat je dus zelf goed zit en de juiste hulpen geeft en weet je wat dan zo fijn is als een paard wat 'gespannen' is dat je die zo gigantisch fijn aan het werk kunt zetten. Ze zijn vaak extra gevoelig omdat ze behoorlijk allert zijn op alles wat er in hun omgeving gebeurd. Dus ook jou hulpen komen eigenlijk juist een stuk beter door!!

Alleen als jij daarin continu zit te trekken zelf verkrampt dan gebruik je natuurlijk niet de jusite hulpen zoals je ze anders altijd gebruikt en dan is het logisch dat je niet de reactie krijgt die je wel verwacht had. Dus eerst goed nadenken of je zelf wel goed zit en de juiste hulpen geeft en dan het paard aan het werk zetten. Je zult zien dat als je dat eenmaal lukt je ook in dit soort stres situaties een paard heel fijn kunt laten lopen. Die spanning en stress wat je nu na je val hebt kun je bijvoorbeeld ook krijgen op een wedstrijd, dan kun je dat heel goed oefenen en bewust mee bezig gaan. Of wanneer het erg winderig weer is bijvoorbeeld, of als er iets engs langs / bij de bak hangt. Ga alleen alsjeblieft niet de situatie van eerst vallen en dan weer erop oefenen.. :')

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:38

Neem het zeker mee! :)
Volgende keer gaat het vast beter (dit is ook maar de 2e keer dat ik ooit van een paard val dus dan schrik je toch nog wat meer :P).
Heb al zin om weer aan de slag te gaan, alleen dat gaat nog helaas even niet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:06

Clairexx schreef:

Hier de foto's:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hier geldt tzelfde als Veulen. Zou ook wel wat meer van jezelf willen horen.

Marinke kijk eens goed naar de benen. Loopt t paard op de achterhand-in evenwijdige balans of op de voorhand? De foto's vertekenen best wel door de "snelheid" (1e en 2e) Kijk eens naar de horizon van foto 3 bijv. Denk/maak deze recht. Als je dit doet zie je gelijk waarom de achterhand "smaller" is. En je ziet meer wbt de kaakspanning die je noemt.

Hoor graag wat je hebt ondervonden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:29

_Marinke_ schreef:
Clairexx schreef:

Hier de foto's:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Even een vraag voor de anderen hier in het topic (S_en_Z, Jolien, Babootje...)
Zie ik het hier nou goed dat dit een typisch voorbeeld is van een paard dat te weinig spieren op de achterhand heeft en waarbij de voorhand beter gespierd is??
En zich wat vast houd in de kaak??

Voor de ruiter; Je hebt een erg leuk paard onder je kont!! :D
Wat je houding betreft; ga trots zitten! Je laat je schouders wat naar voren hangen.. Daarnaast ook je handen wat rechterop en je tenen naar binnen draaien. Ik zie dat je een spoortje om hebt, kan het zijn dat doordat jij met je spoor been wil geven je je benen daardoor draait en je tenen zo naar buiten komen te staan? ;)

Ik vind het verder wel een fijn beeld om te zien, ik zie rust in het plaatje! :)
Paard zou alleen meer van achteren naar voren gereden mogen worden, zodat die beter en sterker gaat worden en het fijner over de rug gaat lopen. Ik zie nu in de bovenlijn best wat spanning, het lijkt een beetje of het strak word gehouden. Ook zie je een onderbreking in die lijn, je kunt niet echt een fijne lijn doortrekken van de nek tot de staart, zonder gekke 'onderbrekingen' (dat je in die lijn ineens een stuk naar beneden of omhoog moet ;) )

Deze pony maakt zich sterk, dit komt doordat hij de rug vasthoud, de hals recht houdt, de kaak vast zet en zo zijn achterhand niet optimaal hoeft te gebruiken. Dat doet ie heel duidelijk op foto 2. Wat ik dan altijd doe is stelling vragen en dan met been ban je hand af rijden. Dat wil zeggen, stelling vragen met je binnenhand naar binnen, met buitenbeen begrenzen en met je binnenbeen buiging vragen maar vooral nageeflijkheid door het binnenachterbeen onder te vragen. Met de buitenhand begrens je maar als je pony sterk wordt druk je met been door. Dan mag je je hand wel iets sluiten maar niet terug gaan werken, je wilt juist dat je pony loslaat. Je kunt stelling en buiging gebruiken om zo makkelijker nageeflijkheid te verkrijgen. Als je hem op die manier er fijn doorheen krijgt kun je weer gaan rechtrichten. Mocht je pony bijv op de linkerhand juist op rechts vasthouden, vraag dan contrastelling om hem zo los te krijgen. Maar los het op met been.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:38

Clairexx schreef:

Hier de foto's:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Joolien schreef:
Deze pony maakt zich sterk, dit komt doordat hij de rug vasthoud, de hals recht houdt, de kaak vast zet en zo zijn achterhand niet optimaal hoeft te gebruiken. Dat doet ie heel duidelijk op foto 2. Wat ik dan altijd doe is stelling vragen en dan met been ban je hand af rijden. Dat wil zeggen, stelling vragen met je binnenhand naar binnen, met buitenbeen begrenzen en met je binnenbeen buiging vragen maar vooral nageeflijkheid door het binnenachterbeen onder te vragen. Met de buitenhand begrens je maar als je pony sterk wordt druk je met been door. Dan mag je je hand wel iets sluiten maar niet terug gaan werken, je wilt juist dat je pony loslaat. Je kunt stelling en buiging gebruiken om zo makkelijker nageeflijkheid te verkrijgen. Als je hem op die manier er fijn doorheen krijgt kun je weer gaan rechtrichten. Mocht je pony bijv op de linkerhand juist op rechts vasthouden, vraag dan contrastelling om hem zo los te krijgen. Maar los het op met been.

Helemaal eens met Joolien. Paardje is te "recht" gereden. Mis lossigheid in het lijf. Kaak laat ook niet los. Lijf ook niet. Verder vind ik wel dat Claire er mooi opzit. En een hele! leuke! pony! Dus aan het werk zoals Joolien net omschrijft. :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:56

Altijd leuk als we het met elkander eens zijn he :D

Dit is mijn nieuwe bijrijdpaard. Moet nog veel aan de bespiering gebeuren maar paard gaat met sprongen vooruit dus dat komt wel goed! Het is een V.erdi X Ferr.o :)
Afbeelding