[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 01:07

Bertie, niet meer... dus zo gezellig is het niet altijd geweest. Voordeel van ouder worden en meer ervaring.
Maar ja ken er ook die juist uitgenodigd worden omdat dan groot gedeelte van de ruiters een winstpunt mee naar huis kan nemen. Heb ooit eens geholpen met wedstrijd organiseren... en in vergadering nr.1 hadden we het al over de zwarte lijst (welke juryleden mogen niet nogmaals worden uitgenodigd)

Veulen84

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 01:52

Mag ik dit topic eens gebruiken om mijn ongeluk en ellende uit te storten?
Ik heb een schat van een paard, gevoelig. Ik rij haar van achter naar voren. Altijd gedaan, en er zal nooit een andere methode komen. Ik vind het fijn, zij vind het fijn. We doen het overal, ook aan de longeerlijn en tijdens het los zijn. Voorwaarts, achterbeentje er bij. Soms met een pretje, maar altijd samen.

We hebben al maanden zadelproblemen. Dus rijden laag pitje, longeren en knuffelen op volle pit. Ze vind het heerlijk, ze houd van alles. Maar vanavond zadelfix poging 3.232. Dus ik er op. Het voelt als thuis zo'n zadel. Altijd gehad. Maar ken je dat gevoel dat als je binnenkomt en je eigenlijk al weet dat er iets niet klopt? Nu goed, dat gevoel had ik ook.
Aandraven, en ja daar was de eerste tekenen. Nukkig, kort en niet vrij. Het was het niet. Maar aan de kant word er enthousiast gereageerd. Dus je rijd nog even door. Galopje dan maar, dan weet ik het zeker. Ze komt niet van vooruit. Ze springt vrijwel recht omhoog met d'r voorbenen. Achterbenen springen op bijna de zelfde plek. Hoofd achter de loodlijn en in mijn hand voel ik de onheilspellende weerstand van een nijdig en aanwezig gekauw.

Zadelmaker vertelt dat ook dit niet goed is. Sorry, ik wil mijn paard terug, en dat is dit niet.
Verbijsterd word er gereageerd door mijn stalgenoten. Ze liep goed, ja niet ruim. Maar wel mooi aan de teugel en ze kauwt zo fijn op d'r bitje. Ze is opwaarts in galop ook nog. Wat wil ik nou toch nog meer? Ze reageerde toch niet boos? Dus zadel is prima.

Sommige rijden al jaren. Hebben meerdere paarden gehad, rijden dressuur en alles. Maar dit, dit basale concept begrijpen ze dan niet. Ze begrijpen niet wat ontspanning is en ruimte. Ze zien een houding en die houding bevalt ze wel. Die zie je overal, dus zo moet het zijn. Ze vinden mijn rijstijl wel leuk, maar het heeft toch niet zo veel met dressuur te maken werd mij vanavond vertelt.
Een combinatie zijn? Niet nodig, het paard werkt voor jou. Hij moet zich aanpassen.

Ik kijk soms met pijn in me hart naar dat soort mensen, weten ze eigenlijk wel wat ze missen?

Ik ben afgestapt vanavond. Er komt wel weer een moment (hoewel met haar, misschien ook niet). Heb d'r losgezet en we hebben gespeeld. Samen rennen en gek doen... Ruime passen en een tevreden bries. Heb ik liever dan dat gespannen gehups.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 08:28

Wie niet luisteren wil moet maar voelen concept? Ja.. Ik zie het vaker :( respect kun je alleen niet afdwingen dat word vaak vergeten..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 08:30

Ik herken me in jouw verhaal Veulen. :(:) zit nu te wachten op mijn nieuwe zadel.. ik heb goede hoop.. maar ben wel erg zenuwachtig!

Nog n verhaal.

Kan het me nog herinneren als gisteren (was bijna 3 jaar terug).

Een meisje belt me op. Ze zoekt iemand om haar paard te trainen. Aan de telefoon verteld ze me dat de anderen op stal haar paard staatsgevaarlijk vinden.

Enigszins nieuwsgierig naar het paard reis ik 45 minuten heen om eens een kijkje te nemen. Ik verwacht een zwaar asociaal paard die je aanvliegt als je te dichtbij komt. Er staat een half tukkende merrie die alleen kwaad reageert wanneer het zadel er aan komt. Ze probeert een hap te nemen uit de eigenaresse haar arm. "Ja, dat doet ze altijd."

De ruiter zadelt haar met veel poespas en boos geroep op en gaat naar de binnenbaan. Bij het instappen word er al een houdinkje gemanouvreerd. Paard staat dit toe maar ik lees van haar hoofd af dat ze niet gelukkig is. Na het instappen word er gedraafd.. Het zadel lijkt te verschuiven. Merrie gebruikt de hoeken om te staken. Komt een stukje overeind en bij iedere schop die ze krijgt springt ze een halve meter de lucht in om een bok na te geven.

Na 5 minuten stapt ze af. Het paard zucht. "Zie je mijn probleem?" vroeg het meisje van ong. mijn leeftijd. "Ja, die zie ik zeker.. heb je er al eens aan gedacht om een zadelmaker te laten komen?" Het meisje reageert geagiteerd. "Mijn zadel ligt perfect." mompelt ze.

Ik leg het zadel terug en draaf (voor haar) 2 rondjes op het paard. Het paard staakt niet. Tot het zadel schuift. Hoewel ik weet dat ze reageert op het zadel.. rijd ik haar toch nog een rondje door zodat ik iig niet afstap na het "staken". Ik stap hierna af. "Ze reageert echt op je zadel" zeg ik enigszins gespannen. "Ik voel me er niet goed bij dit paard te gaan trainen als ik weet dat het probleem niet in het paard zit maar bij wat er OP ligt"

Een verontwaardigd gezicht. "Nou, ik ken mijn paard en ik weet dat het niet het zadel is, laat dan maar."

Ik ben weggegaan met pijn in mijn buik en vervolg mijn 45 minuten reistijd weer naar huis.

Afgelopen maand kwam ik het meisje tegen. Ze blijkt een kennis van een vriendin van me. Benieuwd vraag ik voorzichtig hoe het nu gaat. "Ik heb haar verkocht, ik kon er niets mee, er rijd nu een meisje van 10 mee."

Later blijkt.. het oude zadel ligt nu op haar nieuwe paard.. en ja.. ook die is "vervelend".

(Helaas ken ik vele verhalen zoals deze... zo vreselijk zonde..)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 08:50

@Veulen48, ik ken het! Dan niet in jou verhaal maar het feit dat mensen idd geen team met hun paard willen zijn, maar een paard zien als een werkend dier, dat jou bevelen op moet volgen. Een slaaf of hoe je het wilt noemen.

Ik heb voor 3 dagen in de week een verzorg paard, en rijd dan 1 dag in de week ook een manege les (manege paarden), en wat ik op mijn vorige stal heel veel zag, was zodra ze de kans hadden en het woord galop hoorden, hadden de meiden in mijn les al 3 rondjes gegalopeerd bij wijze van. Als ze niet meer mochten galoperen en moesten uitstappen wouden ze er meteen af. Het was daar ook logisch dat je je paard maar aan de teugel trok. Geloof me of niet, maar ik heb daar 7 jaar gereden van de 12 jaar die ik rijd, en ik dacht echt dat het allemaal zo hoorde..

Ik rijd nu bijna 3 maanden op een andere stal en er zit een wereld van verschil in mijn rijden. Ik rijd mijn paard nu WEL echt van voor naar achter. Zorg eerst dat de motor achter werkt voor dat ik aan de voorkant ga vragen. Dit pas ik dan allemaal ook weer toe op mijn verzorgpaard. Van voor naar achter, veel tempo wisselingen, schijnovergangen, hij moet netjes zelf zijn hoofd gaan dragen, niet gaan trekken en hangen in mijn hand. Achterhand er bij proberen te krijgen.

Voor school moet ik sportmodule's volgen. Eindelijk kreeg ik het voor elkaar dat ik de sportmodule paardrijden kon volgen. Na 2 keer les te hebben gehad daar (tussen ruiters die voor het eerst op een paard zaten) kreeg ik een 4 jarige Fries onder mijn kont. De rest van de leerlingen kwam niet opdagen, en toevallig gaf de eigenaar van stal die dag les omdat de instructie ziek was. Ik heb toen met die 4 jarige een prive lesje gehad. Ze was netjes nageeflijk aan de voorkant. Van achter naar voor gereden. Voorwaards...
Niet alleen mijn paard heeft toen hard gewerkt maar ook ik! =P

Als je mij voorheen gevraagd had wat 1 zijn met je paard is, of wat een team zijn met je paard is, zou ik geantwoord hebben: "Dat is als je paard naar je luisterd."

Mijn antwoord op deze vraag is nu: "Elkaar aanvoelen. 1 geheel kunnen zijn samen. Samenwerken, en samen ontspannen kunnen rijden. Werkt mijn paard hard? Dan werk ik ook hard. Als mijn paard ontspant, kan ik ook ontspannen."

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 08:52

bertie schreef:
Inderdaad! Van wie?

Alle partijen ;) zowel van paard en ruiter als jury

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:03

Veulen, dat is naar zeg!
Hopelijk vind je gauw een passend zadeltje.
John kool al geprobeerd? die heeft er standaard 250 bij zich. En is zelf ook ruiter (geweest) en weet dus wel hoe t een en t ander moet aanvoelen)

NAre verhalen,tsja die zijn overal.
Hoe groen/leek ik ook was. ik heb altijd overal hulp bij gehaald, wat voor dat moment prima was.
Zo ook met intructrices.
Nu ik hier mee lees kan ik concluderen dat ik er nog geen 1 heb gehad die op de manier werkt zoals in dit topic.
Tijd voor een nieuwe juf. (heb ik nu dan, dat scheelt)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:10

Ik val hier weer even in!
Ja :j ben er ook nog, véél te interessant om niet mee te lezen!

Wat je beschrijft veulen herken ik maar al te goed. "Je rijstijl is wel leuk, maar ze loopt echt niet aan de teugel hoor", nee juist ja, daar werk ik naartoe!
Volgens anderen moet ik gewoon veel strenger zijn en is het maar raar dat je met je paard speelt of eens lekker gaat wandelen of een beetje VD doet, want dat draagt aan dat aan de teugel toch weinig bij. Maar ik merk aan mijn merrie dat ze veel makkelijker loopt na wat ontspanning al zien anderen dat niet in. Heb soms zelfs de indruk dat ze een paard zien als een fiets, je pakt hem van stal, rijd en gooit hem terug in de stal (of de wei, maakt nu niet uit). Maar een paard leeft en ik geloof echt wel in "een paard moet voor JOU willen werken, maar jij moet hem daar de mogelijkheid toe geven"!

Heb trouwens ook zadelproblemen gehad, of nog, ben er niet van overtuigd dat het opgelost is, maar iedereen in omgeving inclusief twee lesgevers, drie zadelpassers zeggen dat het goed ligt. Dus ja...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:12

@Snackie, ik krijg nu gelukkig wel op die manier les. En nadat ik 2 prive lessen gehad heb, snap ik wel wat er bedoeld word.. En snap ik wat ik moet voelen. Als je het niet weet denk je dat het hetzelfde voeld als je paard zijn achterhand eronder zet (had ik in elk geval). Ik dacht dat mijn paard ruimere passen moest paken :+. Het is mij gister heel duidelijk uitgelegd hoe het been van mijn paard moet staan. En nu ik het allemaal wel weet en gevoeld heb, kan ik het dalijk ook herkennen. Met die achterhand eronder voelt mijn paard gewoon veel 'vloeiender' aan.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:26

Ik dacht al wat is het stil in het topic :+ maar dat was gewoon de oude! Nou ja ik heb in elk geval weer wat te lezen haha. Ik heb een klein vraagje, geen idee of het toevallig al behandeld is hier maar dan hoef je het niet zozeer te beantwoorden dan lees ik het wel. Maar wat mij opvalt is dat heel veel paarden niet vanuit hun schoft buigen. (Snappen jullie wat ik bedoel :+) Waar ligt dat dan aan, wordt er te weinig aan gereden achter waardoor er een breuk komt in de energie die door het paard vloeit? Of laat het paard toch net niet helemaal los in zijn rug? Of komt het omdat ze gewoon de spieren er niet voor hebben? Wat is daar de reden eigenlijk van?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:32

@jes_sam, je paard zakt vanuit zijn schoft, als de motor achter ook werkt. Als die werkt, kan je je paard aan de voorkant opvangen. Wat ik altijd doe als mijn paard niet vanuit zijn schoft loopt, is aansporen, wakkermaken, en aan de voorkant vragen...
Maar waar ik mee begin is mijn paard lang en laag laten lopen. Als hij los is, en ontspannen, pak ik hem wat meer op, maar zo blijft hij wel vanuit zijn schoft lopen =P :+

Kom er trouwens nu wel achter hoe moeilijk het is om te vertellen wat IK doe..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:54

Ff ter duidelijkheid, ik rijd niet, maar langelijn, dubbele longe en longe ivm revalidatie, dat hij nog moet aansterken.

Gisteren longeren met bijzetje, had m niet strak gedaan, vond belangrijk dat hij ruimte had en ik ging spelen met snelheid en met gangen. Hij ging naar beneden en weer omhoog, absoluut niet erg!
Puur omdat ik ook van achteren naar voren wil hebben. Ook balkjes neer gelechd, want bij een balkje zocht hij evenwicht, hoofd naar beneden, achterbeentje erbij onder, en weer verder. Dus positieve stimulatie. Elke keer als hij dan laag ging heel vrolijk: Jaaa super kerol! Toppie, en weer omhoog....nouja boeie, t komt wel goed! Altijd positief blijven....Geleerd van bertie.

Lange lijnen, stappen gaf hij wel wat na, volgde hij mijn handen ook. Maar nu komt het:
Draf, zoals sjolvir me heeft geleerd, op de lijn van de achterbenen mee rennen. Gedaan, meneer zakte. maar toen ontdekte iets, waardoor ik kramp in mijn eigen rug kreeg. Meneer deed zijn hoofd scheef.... Kan maar 1 ding zijn, zijn rug.
Tanden zijn al gedaan, goed gedaan, heeftie geen last meer van.
Kauwt prima op zijn bitje, geen schuimvlokken, wel een suikermondje. Maar op de linkerkand, gooit hij zijn hoofd scheef naar buiten, haalt hij druk van het bit af, door te diep te gaan. Stimuleer dat met voorwaarts op te lossen (jaja, met mee rennen erbij hea?) en dan gaat zijn hoofd weer omhoog en schuin.

Conclussie?? Misschien zijn rug?

Hij is vroeger te veel op rechts getraint, dat weet ik....
Kan.....hij vast zitten?
Zou dat een mogelijkheid zijn, dat hij niet constant "kan" nageven, omdat het vervelend is?

Osteopaat erbij.....?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:14

bertie schreef:
.

Het is bijvoorbeeld daarom dat ik zo blij ben dat Valegro en Charlotte de OS gewonnen hebben.
Valegro mét fout. Ben blij, BLIJ, dat de HAPPY athlete gewonnen heeft.
Ik hoop écht dat de bonden een kentering in jureren gaan stimuleren!

Weer terug naar klassiek rijden, en weg van het 'snelle' resultaat-rijden (eh .. geld).

Ben het helemaal met je eens Bertie. Waarbij ik je de voorspelling doe dat Helen Langenhanenbergh het in de toekomst "als het lijntje niet breekt" gaat winnen van Charlotte. Haar vind ik op dit moment de beste ruiter die haar paard zeer correct rijdt volgens de klassieke richtlijnen. Ik volg haar al jaren en heb dit al jaren geleden voorspelt en het wordt duidelijk dat dit er aan zit te komen meer en meer gezien het feit wat ze allemaal wint. Damon Hill is nog jong dus hopelijk komt mijn voorspelling uit.
Charlotte zie ik zeer graag begrijp me goed maar Helen vind ik nog beter (knap hé dat dit nog kan!).
Het feit dat de jury het aangedurfd heeft om souplesse vóór strakheid te laten gaan zal de kentering zeker doen doorzetten want het werkt wel degelijk.

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:26

Hmm, net een berichtje geplaatst, maar volgens mij is het niet overgekomen. Dus hier nogmaals!
Heerlijk topic om te lezen. Ik ben op dit moment ook bezig met het zoeken naar/ontwikkelen van de ontspanning bij mijn paard. Hij is nogal stijf en strak doordat hij verkeerd gereden is. Dit gaat op dit moment de goede kant op, alleen is het probleem dat ik zelf niet altijd ontspannen ben waardoor ik hem niet het vertrouwen kan geven wat hij nodig heeft. Hebben jullie tips? Ik wil ook graag een blije ruiter zijn, maar op dit moment wil me dat helaas nog niet zo lukken..

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:36

Sanniey schreef:
Hmm, net een berichtje geplaatst, maar volgens mij is het niet overgekomen. Dus hier nogmaals!
Heerlijk topic om te lezen. Ik ben op dit moment ook bezig met het zoeken naar/ontwikkelen van de ontspanning bij mijn paard. Hij is nogal stijf en strak doordat hij verkeerd gereden is. Dit gaat op dit moment de goede kant op, alleen is het probleem dat ik zelf niet altijd ontspannen ben waardoor ik hem niet het vertrouwen kan geven wat hij nodig heeft. Hebben jullie tips? Ik wil ook graag een blije ruiter zijn, maar op dit moment wil me dat helaas nog niet zo lukken..

Wat is de reden dat je zelf zo spant? Omdat je paard spant en je bang bent dat hij ontploft? Of..? Wat is daar de reden van.
Een paard kan niet ontspannen als de ruiter zelf niet ontspannen is. Ik weet zelf dat het erg moeilijk is, heb zelf ook de neiging om als het paard zijn kaak vast zet zelf ook te gaan spannen met mijn arm aan die kant maar daar wordt het niet beter van, integendeel! Daar wordt het alleen maar erger van. Probeer bewust te zijn welke spieren je aanspant. En merk je op dat je je arm aanspant, ontspan hem weer. Bewust worden van wat je doet. Dat doe ik zelf nu, mijn eigen en een pony die ik rijd pakken snel vast. Elke keer als ze dat doen denk ik, ontspannen blijven en blijven rijden. Gewoon normaal contact houden en van achter er energie in rijden, dan laten ze wel los. (In elk geval die paarden die ik rijd :+) Weet niet of je er wat aan hebt maar dit is in elk geval wat ik zelf heb gevoeld :D

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:47

jes_sam schreef:
Sanniey schreef:

Wat is de reden dat je zelf zo spant? Omdat je paard spant en je bang bent dat hij ontploft? Of..? Wat is daar de reden van.
Een paard kan niet ontspannen als de ruiter zelf niet ontspannen is. Ik weet zelf dat het erg moeilijk is, heb zelf ook de neiging om als het paard zijn kaak vast zet zelf ook te gaan spannen met mijn arm aan die kant maar daar wordt het niet beter van, integendeel! Daar wordt het alleen maar erger van. Probeer bewust te zijn welke spieren je aanspant. En merk je op dat je je arm aanspant, ontspan hem weer. Bewust worden van wat je doet. Dat doe ik zelf nu, mijn eigen en een pony die ik rijd pakken snel vast. Elke keer als ze dat doen denk ik, ontspannen blijven en blijven rijden. Gewoon normaal contact houden en van achter er energie in rijden, dan laten ze wel los. (In elk geval die paarden die ik rijd :+) Weet niet of je er wat aan hebt maar dit is in elk geval wat ik zelf heb gevoeld :D

Dankjewel voor je snelle antwoord! Het komt omdat hij al een aantal keren vanuit het niets ontploft. Het gaat best goed tot er weer iets gebeurt. Zoals gister, kwartier gereden ging superlekker, hij was aardig relax en toen was er iemand balkjes aan het draven en dat paard galoppeerde aan. Die van mij begonnen met bokken (en helaas bokt hij nogal hoog en onbenullig) en dan is er bij mij enorme spanning, waardoor hij niet meer ontspannen is en begint met dribbelen en zenuwen. En ik snap waar het vandaan komt alleen krijg ik mezelf op zo'n moment niet meer zo goed rustig waardoor ik dan denk, laat ik maar afstappen want hier wordt het niet beter van. En eerlijk gezegd ben ik dan uiteindelijk, als ik er weer naast sta, boos op mezelf. Maar op dat moment is de spanning te groot

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:51

Kan je dan niet een lesje nemen met je paard? En dan wat dingen erin voor laten komen waarbij je zeker weet dat hij zo'n ontploffing geeft. Zo kan jij onder begeleiding leren om rustig te blijven. Iemand kan jou vanaf de grond vertellen wat hij/zij ziet gebeuren, en je aanwijzingen geeft.
Probeer ook uit te zoeken waar hij die reacties op geeft, zodat jij je kunt voorbereiden op een ontploffing.

Of zijn dit geen opties voor je?

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:56

Misschien moet je ook meer aan rijden..? Die pony die ik rijdt is een echte rillibillie en is al snel erg gespannen. Ik rijd haar goed met mijn benen eraan (contact) van voor een constante (lichte) druk met natuurlijk ontspannen armen. Gaat zij spannen dat denk ik eerst ontspannen! Zodra ik zelf ook ontspan rijd ik haar er meer aan, dus ietwat meer druk met mijn benen en haar naar mijn handen toe rijden. Wat veel mensen vergeten als hun paarden gaan spannen en er van doorgaan is blijven rijden! En dat is ook erg belangrijk. Vergeet ik zeg maar te rijden op het moment dat ze gaat spannen, loopt ze geheid onder mij uit. En ben ik haar kwijt dan kun je dus van die idiote taferelen krijgen. Belangrijk is dat je zelf de baas bent, jij bepaalt of het paard harder mag of niet. Mag dat niet hebben ze daar naar te luisteren. :o

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:28

@maralyn... is het niet gewoon de natuurlijke scheefheid? Elk paard heeft een kant die lastiger gaat... en die hij liever wil ontzien. We streven er natuurlijk naar om helemaal recht te zijn... maar dat zijn wij mensen ook niet... ik ben rechtshandig en mijn rechterarm is sterker en behendiger dan links. Dat hebben paarden ook.. we moeten ze wel trainen zodat ze rechter worden... maar dat kost tijd. Soms kan een osteo/fysio/chiro als ondersteuning wel helpen maar zoals ook al eerder in topic is aangegeven het kan goed trainen nooit vervangen.

@Sanniey... wat vervelend dat je paard zo heftig reageert. Kan me voorstellen dat je dan niet meer kan ontspannen. Boos op jezelf worden is alleen niet de oplossing... want ook dat gevoel pikt je paard op.
Toen ik je eerste stukje las... dacht ik meteen 'oh als je zelf niet kan ontspannen... ga yoga doen of mediteren' Denk dat dat wel lastiger is als je paard zo heftig reageert op dingen die eigenlijk normaal moeten zijn. Als je daarvan al angst heb... dan lijkt me dat lastig los te laten... misschien toch dat mediteren.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:37

Veulen84 schreef:
Mag ik dit topic eens gebruiken om mijn ongeluk en ellende uit te storten?
Ik heb een schat van een paard, gevoelig. Ik rij haar van achter naar voren. Altijd gedaan, en er zal nooit een andere methode komen. Ik vind het fijn, zij vind het fijn. We doen het overal, ook aan de longeerlijn en tijdens het los zijn. Voorwaarts, achterbeentje er bij. Soms met een pretje, maar altijd samen.

We hebben al maanden zadelproblemen. Dus rijden laag pitje, longeren en knuffelen op volle pit. Ze vind het heerlijk, ze houd van alles. Maar vanavond zadelfix poging 3.232. Dus ik er op. Het voelt als thuis zo'n zadel. Altijd gehad. Maar ken je dat gevoel dat als je binnenkomt en je eigenlijk al weet dat er iets niet klopt? Nu goed, dat gevoel had ik ook.
Aandraven, en ja daar was de eerste tekenen. Nukkig, kort en niet vrij. Het was het niet. Maar aan de kant word er enthousiast gereageerd. Dus je rijd nog even door. Galopje dan maar, dan weet ik het zeker. Ze komt niet van vooruit. Ze springt vrijwel recht omhoog met d'r voorbenen. Achterbenen springen op bijna de zelfde plek. Hoofd achter de loodlijn en in mijn hand voel ik de onheilspellende weerstand van een nijdig en aanwezig gekauw.

Zadelmaker vertelt dat ook dit niet goed is. Sorry, ik wil mijn paard terug, en dat is dit niet.
Verbijsterd word er gereageerd door mijn stalgenoten. Ze liep goed, ja niet ruim. Maar wel mooi aan de teugel en ze kauwt zo fijn op d'r bitje. Ze is opwaarts in galop ook nog. Wat wil ik nou toch nog meer? Ze reageerde toch niet boos? Dus zadel is prima.

Sommige rijden al jaren. Hebben meerdere paarden gehad, rijden dressuur en alles. Maar dit, dit basale concept begrijpen ze dan niet. Ze begrijpen niet wat ontspanning is en ruimte. Ze zien een houding en die houding bevalt ze wel. Die zie je overal, dus zo moet het zijn. Ze vinden mijn rijstijl wel leuk, maar het heeft toch niet zo veel met dressuur te maken werd mij vanavond vertelt.
Een combinatie zijn? Niet nodig, het paard werkt voor jou. Hij moet zich aanpassen.

Ik kijk soms met pijn in me hart naar dat soort mensen, weten ze eigenlijk wel wat ze missen?

Ik ben afgestapt vanavond. Er komt wel weer een moment (hoewel met haar, misschien ook niet). Heb d'r losgezet en we hebben gespeeld. Samen rennen en gek doen... Ruime passen en een tevreden bries. Heb ik liever dan dat gespannen gehups.

Datzelfde drama had ik ook. Ik adviseer je Ninon Schutte. Als er iémand is die niet gauw tevreden is, streeft naar perfectie, veel ervaring heeft met moeilijk gebouwde paarden dan is zij het. Niemand begreep het bij mij op stal en ik moest me er maar bij neerleggen dat zadels altijd bleven schuiven. Ninon gebeld, consult gehad en ook zij zei dat het moeilijk ging worden MAAR het is gelukt! En het was magisch.
Afgelopen vrijdag kwam ze passen. Toen hij erop lag wilde ze al iets aanpassen, toch maar kijken of hij dit prettig vond en met eigen singel erom. De 1e ronde ging alles goed, tot galop, toen ging hij schuiven :( voor de 2e ronde voorin bijgevuld en haar eigen anatomische leren singel erop. Zadel schoof niet meer maar paard ging bit vasthouden op 1 kant, werd gespannen en vond blijkbaar de singel niet gelijk wat. Bij de derde ronde dezelfde leren singel ineen langer formaat en toen kwam het magische moment! Mijn paard maakte zijn passen af, stapte ruim en draafde goed <3
Laaaang verhaal, maar blijf idd luisteren naar je paard want zo'n singel en zadel doen dus heel veel. Ik kon echt wel janken toen ik afstapte en dat zadel én singel nog op de plek lagen!

In maart mag Samantha haar Schutte zadel gaan proberen, hoop dat het voor hen net zo goed gaat werken!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:41

Evelijn schreef:
Zij is teleurgesteld in het paard als die zijn dag niet heeft. Ik ben teleurgesteld in mezelf als ik te hoge eisen aan mijn paard heb gesteld.

*\o/* MOOI omschreven!

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:47

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

LoveUggs, het is inderdaad wel weer tijd voor een lesje. Heb dat al een tijd niet gehad. Gister was er op het moment les (ikzelf had geen les). De mensen die in de bak reden zeiden dat ik het goed had opgelost, maar op dat moment kan ik dat even niet inzien. Hij heeft het alleen niet altijd om een bepaalde reden (voor mijn en mijn instructeurs gevoel), het gaat dan een hele tijd goed en uit het niets komt er dan zo'n ontploffing. Ik ben tot nu toe gelukkig wel nog blijven zitten, ondanks dat mensen dachten dat niemand dat zou lukken. Dus dat is toch weer een compliment.

@jes_sam, ja inderdaad dat vergeet ik ook. Als er zo'n ontploffing is geweest ben ik zo gespannen dat ik niet meer rij. Probeer het soms nog wel, maar door mijn eigen spanning reageer ik toch anders. Soms zou ik willen dat er zo'n knopje op je verstand zat. Ff uitzetten en dan weer door, helaas is het niet zo'n feest ;)

@Evelijn, ja de angst zit behoorlijk diep. Probeer door mijn paard te belonen bij alles wat hij goed doet mezelf op dat moment ook te belonen, omdat ik dan op dat moment de juiste aanwijzingen heb gegeven. Het is ook een tijd minder geweest, maar met die kou heeft'ie weer een paar rare sprongen gemaakt waardoor de angst weer terug is. Misschien dat mediteren inderdaad wat voor me is. Toch eens naar kijken.

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:47

Jotoma schreef:
Evelijn schreef:
Zij is teleurgesteld in het paard als die zijn dag niet heeft. Ik ben teleurgesteld in mezelf als ik te hoge eisen aan mijn paard heb gesteld.

*\o/* MOOI omschreven!

Mee eens!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:51

Sanniey schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

LoveUggs, het is inderdaad wel weer tijd voor een lesje. Heb dat al een tijd niet gehad. Gister was er op het moment les (ikzelf had geen les). De mensen die in de bak reden zeiden dat ik het goed had opgelost, maar op dat moment kan ik dat even niet inzien. Hij heeft het alleen niet altijd om een bepaalde reden (voor mijn en mijn instructeurs gevoel), het gaat dan een hele tijd goed en uit het niets komt er dan zo'n ontploffing. Ik ben tot nu toe gelukkig wel nog blijven zitten, ondanks dat mensen dachten dat niemand dat zou lukken. Dus dat is toch weer een compliment.

@jes_sam, ja inderdaad dat vergeet ik ook. Als er zo'n ontploffing is geweest ben ik zo gespannen dat ik niet meer rij. Probeer het soms nog wel, maar door mijn eigen spanning reageer ik toch anders. Soms zou ik willen dat er zo'n knopje op je verstand zat. Ff uitzetten en dan weer door, helaas is het niet zo'n feest ;)

@Evelijn, ja de angst zit behoorlijk diep. Probeer door mijn paard te belonen bij alles wat hij goed doet mezelf op dat moment ook te belonen, omdat ik dan op dat moment de juiste aanwijzingen heb gegeven. Het is ook een tijd minder geweest, maar met die kou heeft'ie weer een paar rare sprongen gemaakt waardoor de angst weer terug is. Misschien dat mediteren inderdaad wat voor me is. Toch eens naar kijken.

Maar op een moment van les kan jij zelf ook de complimentjes krijgen dat je het goed gedaan hebt op het moment dat het gebeurd.
Vanaf de grond kan iemand jou precies vertellen wat je goed of fout doet.
Je paard doet het dus niet bij bepaalde dingen? Miss gebeurd er voordat ie het doet wel iets met jou? Je houding, doe je iets met je handen of benen, dat bij je paard zo'n reactie uitlokt? (ik noem ook maar wat :+ maar miss dat het er wel ineens tussen zit)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 11:56

@Sanniey... denk je niet bij alles wat beetje anders is "oh jee... misschien gaat hij weer?!"
Ik ben blij dat Kafka nooit dat heeft gedaan...zelfs als hij ergens van schrikt moet ik erom lachen... maar zie het wel bij anderen dat rijden met angst weinig goeds oplevert.