Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:16

Nombrado, jammer dat ik hier geen foto's van jou mag plaatsen. Op jou site zijn nml. foto's van je te zien dat je wel degelijk anders rijdt als dat je je hier voordoet.
Blijkbaar is zeggen wat je doet nog heel wat anders dan echt paardrijden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:19

nombrado schreef:
Jij vind het onzin
ik niet

Ik vind het ook onzin wat je uitkraamt. Volgens mij sta jij echt niet met beide benen op de grond. Verder zie ik in je profiel zorgvuldig uitgekozen plaatjes waarin de paarden de benen precies in de juiste houding hebben (voorbeen en achterbeen in dezelfde hoek), maar jij zit er maar een beetje krom en voorovergebogen op en verder zie ik op de foto's rijtechnisch gezien weinig interessants gebeuren. Volgens jouw eigen zeggen moet jouw eigen rijden zo subliem en ongekend goed zijn. Die foto's rijmen daar al niet mee. Maar foto's zeggen natuurlijk niet alles, bewegende beelden des te meer. En die wil je nu net niet met ons delen. Als jij daadwerkelijk zo goed bent als je zelf zegt, dan vind ik dat je het aan alle paarden in Nederland en hun ruiters verschuldigd bent om op zijn minst te late ZIEN hoe het moet (temeer omdat communicatie echt niet jou sterkste punt is, wat mij overigens ook niet handig lijkt als instructeur zijnde)

nombrado schreef:
Leer alleen de leerlingen hier, compleet zonder hand te rijden en te sturen en te zitten.

Het feit dat jij uberhaupt leerlingen hebt zegt mij vooralsnog dat er blijkbaar markt is voor mooie praatjes maar weinig daden. En in het land der blinden is eenoog koning. Op die basis wordt en in paardenland helaas een hoop zakken gevuld.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 23:23

bedankt voor het compliment ;-)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 23:31

burl schreef:
Nombrado, jammer dat ik hier geen foto's van jou mag plaatsen. Op jou site zijn nml. foto's van je te zien dat je wel degelijk anders rijdt als dat je je hier voordoet.
Blijkbaar is zeggen wat je doet nog heel wat anders dan echt paardrijden.

op mijn site zijn mijn leerlingen
als je dat maar laat!
Laatst bijgewerkt door nombrado op 10-12-12 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:38

Is ook niet nodig. De foto's in je profiel zeggen genoeg.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:39

nombrado schreef:
op mijn site zijn mijn leerlingen
als je dat maar laat!

Met jouw kennis en ervaring zou je wel heel veel leerlingen moeten hebben die ontzettend goed kunnen rijden? Bovendien zet je zelf een link naar je site in je onderschrift waar foto's van jouw leerlingen/lessen op staan (die overigens niet het beeld bevestigen dat jij een toptrainer bent)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:41

nombrado schreef:
als een paard een verbinding nodig had gehad met alle dressuuroefeningen, had ie wel met een bit in zijn mond geboren worden denk ik.

Ik hoop dat je dit niet meent.
Gelukkig kwam mijn paard al piafferend uit de baarmoeder. Scheelt mij een hoop werk.
Ik ben een stille meelezer geweest en er zijn heel veel verschillenden meningen. Echter kunnen al die meningen uitgebreid onderbouwd worden door de betreffende bokkers. Voor even begon ik jou ook geloofwaardig te vinden, nombrado, maar uitspraken als deze doen jouw visie echt geen goed. Dit zijn dingen die je verwacht van een 12-jarige meid die net de film Horse Whisperer heeft gezien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 23:45

jasmijn78 schreef:
Met jouw kennis en ervaring zou je wel heel veel leerlingen moeten hebben die ontzettend goed kunnen rijden?

Is het zo belangrijk voor jou hoe goed je bent dan? en waar je staat in het leven als ruiter?
Ik heb hier leerlingen die open staan voor ervaringen, ze groeien, de 1 harder dan de ander, maar dat vind ik het minst belangrijk hoe snel dat gaat. Als ze maar leren zelf voelen. Dat kunnen ze alleen zelf.......zoals iedereen.

ik heb net zoveel respect voor een beginnende ruiter, als iemand die heel goed is.
iedereen is gelijk daarin voor mij. Als ze maar open staan voor het paard...dat is het allerbelangrijkste!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 23:47

zullen we weer even ontopic gaan en het over rijden hebben? zoals ik mijn topic geopend heb?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 23:47

Gini schreef:
Ik hoop dat je dit niet meent.
Gelukkig kwam mijn paard al piafferend uit de baarmoeder. Scheelt mij een hoop werk.
Ik ben een stille meelezer geweest en er zijn heel veel verschillenden meningen. Echter kunnen al die meningen uitgebreid onderbouwd worden door de betreffende bokkers. Voor even begon ik jou ook geloofwaardig te vinden, nombrado, maar uitspraken als deze doen jouw visie echt geen goed. Dit zijn dingen die je verwacht van een 12-jarige meid die net de film Horse Whisperer heeft gezien.

ook welkom
en wie ben jij? :D
grappig, dat diegene die dit soort berichten posten, zelf absoluut anoniem hier op bokt zitten te posten.
laat mij dan maar 12 zijn en de horse wisperer kijken
Laatst bijgewerkt door nombrado op 10-12-12 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:48

nombrado schreef:
zullen we weer even ontopic gaan en het over rijden hebben? zoals ik mijn topic geopend heb?

O, ging het over rijden dan? Ik dacht een fototopic van Pré's, ik zag zelfs een foto van een hele kudde hengsten :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 23:52

Electra63 schreef:
nombrado schreef:

O, ging het over rijden dan? Ik dacht een fototopic van Pré's, ik zag zelfs een foto van een hele kudde hengsten :D

o leuk, nog een anoniempje :+

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:53

nombrado schreef:
s het zo belangrijk voor jou hoe goed je bent dan? en waar je staat in het leven als ruiter?

Als je zo hoog van de toren blaast zoals jij, Nombrado, dan is het voor mij zeker belangrijk hoe goed je daadwerkelijk in de praktijk bent. Zowel als ruiter als instructeur. Wat jij zelf zegt over jouw eigen kunnen, vind ik nogal ongeloofwaardig. Dus ik zoek naar andere aanknopingspunten om een idee te krijgen van jouw kunnen.

nombrado schreef:
Als ze maar leren zelf voelen. Dat kunnen ze alleen zelf.......zoals iedereen.

Waar hebben ze jou dan nog voor nodig? Dan geef jij ze toch je paard en dan zegt je: zo ga maar even lekker voelen, ga ik een bakkie doen? Dan ben je geen instructeur met leerlingen, maar gewoon een paarden-verhuurbedrijf. Maar als ik jou site bekijk, dan noem je jezelf wel instructeur.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:54

nombrado schreef:
ook welkom
en wie ben jij? :D
grappig, dat diegene die dit soort berichten posten, zelf absoluut anoniem hier op bokt zitten te posten.
laat mij dan maar 12 zijn en de horse wisperer kijken

Zij die zelf weinig tot niets wil lossen over haar eigen kennis en kunde beschuldigt mij van anonimiteit. Grappig!
Ik ben idd maar een meelezer in dit topic. Meer nog, ik ben eerder de doelgroep van dit topic dan een discussiegenoot. Als ik geweten had dat je eerst je cv online moet zetten om even iets te posten, dan had ik het niet gedaan.

Heel jammerlijk trouwens dat je mij niet meer "kent". In het begin van dit topic heb ik je meermaals een vraag gesteld waar je idd niet de moeite voor hebt genomen om die te beantwoorden. Jouw desinteresse in andere mensen is tekenend. Nummer 1 als je leermeester wilt zijn: two way communication. Ik hoop van harte dat je met je leerlingen in real life anders omgaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:57

nombrado schreef:
Electra63 schreef:

o leuk, nog een anoniempje :+

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 00:08

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:06

Mijn bemerking was ontopic. Ik wilde een verklaring over het citaat dat ik aanhaalde.
Misschien had ik het op een zachtere toon kunnen vragen en was mijn bericht niet zo net geformuleerd, maar dat zijn lessen die ik uit het verleden van dit topic geleerd heb. Je moet hard schreeuwen wil je dat je vraag beantwoord wordt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:14

Pfffttt...gaat hard hier. Je gaat een avondje naar de paardjes en we zijn 5 pagina's verder.
Maar even terugkomend op de fotoos van Nombrado uit het profiel. Nombrado ik kan echt niet volgen dat jij vind dat jouw paard in jouw fotoos de nek als hoogste punt heeft, terwijl je de still van Carl Hester afkraakt dat hij dat niet heeft. Tenzij wij een veschillende definitie van nek hebben, maar bij mij is dat het stuk direct achter de oren. Trek eens een lijntje op het hoogste punt en kijk waar het punt achter de oren zich bevind tov dat hoogste punt.
Verder de foto op pagina 42. Ik neem aan dat je die plaatst omdat je dat mooi/goed vind. Er staat geen commentaar bij dus het is gissen. Ik vind dit dus het voorbeeld van niet mooi/goed eerlijk gezegd. Paard zal veel atletische aanleg hebben, dat geloof ik graag. Maar is dit nou niet wat je altijd afkraakt. Extreem voorbeen gewapper, voorbeen hoek staat echt totaal niet in verhouding tot de hoek in het achterbeen, rug weggedrukt, hakkentrekker en nek niet het hoogste punt en het bit wordt volgens mij behoorlijk door de bek getrokken. Hoe kun je dit plaatsen en dan tegelijkertijd commentaar leveren op het minimale verschil in hoek van voor en achterbeen bij de in mijn ogen veel prettigere foto die burl geplaatst heeft op die pagina.
Ook de fotoos van de bruine pre aan de hand en de witte onder het zadel. Ik zie geloof ik niet wat jij ziet. Als je corrigeert voor de opwaarts genomen foto van de bruine en de neerwaarts genomen foto van de witte...ziet het er al anders uit. Daarnaast juist bij die bruine zie je dat dit geen goede 2 takt draf zal zijn, ik denk zelfs dat voor en achter veel meer uit fase lopen als de foto van burl die je afkraakt. De witte, wat dan slecht zou zijn en waar de gevolgen van het tegenhouden zo dramatisch zichtbaar zouden moeten zijn, loopt volgens mij in een perfecte 2 takt, geen weggedrukte rug, achterhand er netjes onder, rijzen vanuit de schoft, alleen de stang staat idd wat strak en de nek is niet het hoogste punt. Maar verder zie ik hier niet zoveel verkeerds aan.
Echt ik ben completely lost. Jij geeft aan dat je instructeur bent, maar ik vind niet dat je uitblinkt in uitleggen wat je bedoeling is.
En je geeft aan dat je geen filmpjes hebt, dat wil ik best geloven. Maar als jij zo'n schare leerlingen hebt, dan is er vast wel 1 bereid om een keer de verichtingen van zijn/haar leermeester vast te leggen. Ikzelf ga vaak bij de trainingen van mijn instructeur kijken om zelf ook weer van te leren. En laat het dan maar eens vastleggen en ons zien wat de inwerking is. Je kunt de hulpen dan misschien niet zien omdat ze zo subtiel zijn, maar je kunt op film wel zeggen wat je op welk moment doet, hands off, en laat ons dan maar zien wat de reactie op de manier van lopen van het paard is. Surprise us!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:54

nombrado schreef:
en nu er nog opzitten ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=_rz3KSIe ... g&index=15

kijk vooral naar de vertraagde drafbeelden, waaraan je ziet dat er druk verdeeld wordt op voor en achterbeen in 2 takt.
als ruiter zal je dat er op die manier uit moeten zien te rijden ;)

Wow, met recht schoudervrijheid! Wat een souplesse.
Als ik je uitleg lees over de teugelvoering herken ik daar het uberstreichen in wat ik gebruik om mijn paard te leren op eigen benen te lopen en ook om dat dus te testen als hij het al heeft geleerd. Maar dat zijn dus maar momenten van een paar passen uberstreichen en dan weer verbinding nemen.
Trouwens, de ophouding op zit en bovenbeen gebruik ik ook. Bij mijn jonge paard met een ophouding op de teugel, maar als dit bevestigd raakt zoveel mogelijk alleen op mijn zit. Dan lukt het mij ook beter om mijn paard met drang naar voren en met de neus aan de loodlijn te laten bewegen. Dus ondanks dat ik merk dat we veel ook verschillend denken, zie ik daar wel overeenkomsten.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:00

burl schreef:
Laten we weer ontopic gaan.
Een leerzaam filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=PpRkjFK0ZJk

Persoonlijk vind ik dit filmpje geen afspiegeling van de werkelijkheid. Ik schaar het onder promotie-materiaal, net zoals Anky dat destijds ook heeft gedaan om gehoor te vinden voor hun trainingsmethode.
Als Edward, wat hij hier laat zien met Sisther, altijd zou laten zien, zou hun trainingsmethode niet onder vuur liggen.

Maar goed, we gaan dus even uit van wat hij hier laat zien.

Heel terecht zegt hij m.i. dat eerst het tempo onder controle dient te zijn. Dat doet hij goed, vind ik, in dit rustige tempo met deze merrie die zich doorgaans snel opfokt.
Wat ik dan wel weer jammer vind, is dat hij op de hand het tempo van het paard controleert.
Normaal gesproken rijdt hij ook niet met een doorgehangen stangteugel overigens. Dus hij doet echt zijn best hier om het er zo vriendelijk mogelijk uit te laten zien.

Wat ik ook niet correct vind is dat hij stelling vraagt (of moet ik zeggen inbuigen?) op de binnenteugel, die hij ahw omhoog hijst.
Ik denk zelf dat stelling vragen gebeurt op je binnenbeen en uiteraard aangeven met binnenteugel, maar daarna dient de binnenteugel, de stellingteugel dus, dírect zacht en ontspannen te worden.
Stelling vindt alleen plaats in de nek, verbuiging in de hals. Maar wat is de meerwaarde van verbuiging als een paard vervolgens, als gevolg daarvan, wel zal uitzwaaien over de buitenschouder. Het is hier nu niet zo extreem getoond.
De buiging in de hals, vanuit de nek, dient, vind ik, altijd synchroon te lopen met de buiging in het lichaam om over lengtebuiging te kunnen spreken ter gymnstisering.
En aangezien je van de buiging in het lichaam geen overdreven voorstelling moet maken -ribben hebben staan immers maar een minimale buiging toe- zie ik de zin daar niet van in.
Men doet dit om de voorkant los te maken.
Zelf denk ik dat dat heel goed gaat met de oefeningen die we al hebben, zoals schoudervoor en schouderbinnenwaarts bijv.
Verder zou ik de neus iets meer voor de loodlijn laten komen, evt., maar ik begrijp hem wel, dan is hij de controle sneller kwijt.

Verder ziet dit fimpje er heel vriendelijk uit.
Als dit de standaard zou zijn, zou ik mij niet druk maken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:01

burl schreef:
Laten we weer ontopic gaan.
Een leerzaam filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=PpRkjFK0ZJk

Fijn filmpje met een helder verhaal (in gebrekkig engels: we should not overhaast her :+ ) Sisther lijkt mij een verschrikkelijk moeilijk paard om te rijden. Ik vind het heel knap wat hij met dat paard doet. En ook dat het hem geen bal kan schelen hoe het er uit ziet, maar dat het hem gaat om de juiste reactie van het paard. Dat lijkt mij een veel doelmatiger en praktischer uitgangspunt dan wanneer je als uitgangspunt hebt dat de benen, hoofd en nek van het paard in de houding constant volgens 'het boekje' moeten zijn.

Hij kan het lekker praktisch uitleggen. Daar houd ik van. Anky kan dat ook heel goed in haar clinics. Ik heb een hekel aan onnodig ingewikkeld taalgebruik. Ik hou van praktisch, lekker kort en helder. Dan begrijp ik het tenminste :+ Anky zei ook wel eens in een van haar clinics dat dressuur altijd veel te ingewikkeld wordt uitgelegd.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:01

Dat is zo. Het is een kunst om het helder uit te leggen. Maar heb je 1 clinic gezien, dan heb je ze allemaal gezien. Tenminste, als het uit de stal van Janssen en van Grunsven komt. Het wordt daar wel erg simplistisch voorgesteld. Buig de hals in, wachten tot ie nageeft, buitenbeen en hop hij appuyeert. Raar dat mijn paarden dat dan niet volgens het boekje doen. Ik doe vast iets verkeerd. }> Been is gas en hand is rem. Zithulpen zijn uit den boze. Je moet alleen zo stil mogelijk zitten. Tja, niet helemaal mijn ding. Je kunt daar als leek ook niet zo veel mee, want als je het doet zoals zij, dan valt je paard bij het appuyeren door het binnenbeen, valt terug in tempo, kantelt zijn hoofd, is niet meer nageeflijk etc etc. Dan kun je zeggen, ja dan is de basis dus niet goed en moet je dus terug naar de basis. Maar hoe doe je dat dan? Als ze dat nou ook eens uit zouden leggen, dan krijg je wat meer diepgang in hun clinics. Dat zou ik graag willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:17

Eigenlijk is het ook zo simpel Vur. :j
Alleen hebben de meeste van ons niet het gevoel en het talent zoals Gal en gaan de meeste ruiters op cruciale onderdelen grote fouten maken.
Wat goede ruiters eigenlijk allemaal gelijk hebben is het super consequent zijn in hun rijden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:20

Ik sluit me helemaal aan bij Vur.

Als je de rijtechniek begríjpt en die begrijp je m.i. als je de theorie in de praktijk hebt leren voelen, dan is het zo helder en "simpel" als wat.
Maar, we rijden geen auto waarbij je schakelt en gas en rem geeft. We rijden paard.
Dat betekent dat de ruiter feitelijk de fysiotherapeut moet zijn van het paard en dan komt er toch echt iets meer bij kijken, want spieren, maar ook pezen, kun je gemakkelijk kapot maken bij verkeerde belasting.
Dat dat ook gebeurt veelvuldig is denk ik wel bekend.

Daarin verschilt de MR van de KR ook. In de KR werken we aan de hand van de samenwerkende hulpen.
Hulpen die elkaar ondersteunen zónder elkaar tegen te werken. En dat alles komt weer samen in de hand.
En als je dat zachte, gelukmakende gevoel ooit hebt gevoeld, dan wil je nooit meer anders rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:23

Toch ben ik het wel met de moderne rijkunst eens dat twee hulpen tegelijker tijd voor een paard verwarrend kan zijn.
Gas geven en remmen zijn twee dingen die je eigenlijk niet tegelijkertijd moet doen. Daar begrijpt een paard niets van.