[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:05

Post even aangepast zat scheef te kijken op de telefoon.

Ik vind het er keurig uit zien hoor.. Je mag voor het mooie idd iets meegeven met je handen maar veel teugellengte zou ik niet geven. Ze lijkt hier fijn naar de hand toe, stil mondje. Mooie ronde hals van schoft tot hoofdstel.. Niet veel te diep.. De achterhand komt netjes mee.. Als je meer lengte geeft is het beeld misschien liever maar krijgen ze ook meer ruimte om zich lang te maken, van het achterbeen af te lopen en door te krullen en juist nog veel meer op de voorhand te vallen.

Wbt aansluiten ellebogen.. Ze zijn juist keurig zo.. Op t wat strakke polsje na zit er bijna een perfecte rechte lijn vanaf bit-teugel naar elleboog. Dat aansluiten van je ellebogen is wss meer een kwestie van ontspannen in je pols (en dus ook bovenarm/schouder, waardoor je ellebogen automatisch aan je lijf komen)

Mooi friesje :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 01:19

Ik vind friesje ook mooi. Ze toont niet zo opgekropt als je vaak ziet.
De tweede foto is ie wat traag in de achterhand. Laat z'n been ook wat lang staan. Wat gebeurde daar?

De eerste daar en tegen... Dat vind ik aanleuning. Dat oogt fijn, netjes op de achterhand. Geen open mondjes, overmatige spanning of strakke rug. Ze zou een fractie meer hals lengte mogen hebben. Ze knikt nog net iets te vroeg in. Maar nauwelijks irritant. Echt een paard waar ik met plezier naar kijk (en dat heb ik niet vaak :o )

Ik vind jou handen trouwens niet storend. Ga je meer teugellengte geven, dan worden je schouders en bovenarmen wat meer afhangend. Dat geeft een heel stijf geheel. En in deze positie heb je veel meer speelruimte als je een keer je hand moet gebruiken.
Ik stoor me wel een beetje aan je afgestoken been. Leg die er netjes aan. Zo'n fijn en werkwillend paard kun je vaak makkelijk leren om daar niet op te reageren, maar alleen te reageren op de aanspanning van de spieren of het kantelen van je bekken.

Wat reed je voor de blessure met haar?

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 03:20

ik ga me er ook aan wagen..

Afbeelding

Afbeelding

er is vast wel wat op aan te merken, we rijden M1 dressuur (punten voor M2)
Nu zijn we vorige week naar de zadelmaker geweest, wat bleek? De boom zelf niet gebroken maar een hulpstuk ofzo? Arme paard heeft waarschijnlijk met een naar gevoel steeds moeten lopen..
was ook de reden waarom het zadel steeds naar rechts zakte, ik tegen ging hangen, waardoor ik kramp in mn linkerbeen kreeg (aarghh), ook mn rug is niet optimaal, en heeft het vreselijk te lijden gehad, steeds stond ik maar weer scheef, lag dus ook aan het zadel achteraf.
Zadelmaker zei meteen; hij kropt zich op, drukt de onderhals eruit. Klopt allemaal, kwam van de hand af, en ik maar proberen om het voorwaarts op te lossen dat ze mn hand weer opzocht.
Hoelang dit speelt met t zadel, geeen idee, waarschijnlijk van het voorjaar al gebeurd..
Heel verhaal, misschien verklaart het een paar dingen ;)

ik zeg; brand los :D

Babootje

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:59

@Kim_Hester: Dan zal ik maar niks over je zit (scheef) zeggen. Dat kun je goed zien. Ik vind hier idd dat deze fries zich erg "oprolt" aan de voorkant, zoals veel friezen dat kunnen. Op de foto vind ik je binnenhand (rechterhand) ook wat te streng, maar dat zal ongetwijfeld ook komen doordat je scheef zit naar rechts en het paard niet aan de buitenteugel wil komen. Hoe gaat het nu met rijden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:09

@Michelle: knappe fries heb jij daar. En fijn gereden. Mooie hoofd/hals houding zie je maar weinig bij friezen. Weinig op aan te merken al zou het rug gebruik nog iets beter kunnen. Niet dat ze met een weggedrukte rug loopt (zoals je helaas ook veel ziet bij friezen) maar het bekken (van het paard) zou iets meer mogen kantelen. Kun je haar mooi "uitschuiven" en volgt ze dan je hand?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:17

Het schimmeltje van Moonforever loopt niet "echt" nageeflijk. Ik zie geen verbinding van achter naar voren, terwijl dat bijvoorbeeld bij de fries van Michelle wel zo is.
Paardje lijkt zich erg gemakkelijk van voren op te krullen. Ik weet niet of dat iets met bitloos is, maar dat viel me bij het roodschimmeltje een paar pagina's eerder ook op.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:19

Babootje schreef:
@Michelle: knappe fries heb jij daar. En fijn gereden. Mooie hoofd/hals houding zie je maar weinig bij friezen. Weinig op aan te merken al zou het rug gebruik nog iets beter kunnen. Niet dat ze met een weggedrukte rug loopt (zoals je helaas ook veel ziet bij friezen) maar het bekken (van het paard) zou iets meer mogen kantelen. Kun je haar mooi "uitschuiven" en volgt ze dan je hand?

Dat doet ze super. Alleen doe ik dat alleen in de binnenbak want in de buitenbak zijn vaak spoken. :))

Veulen84 schreef:
Ik vind friesje ook mooi. Ze toont niet zo opgekropt als je vaak ziet.
De tweede foto is ie wat traag in de achterhand. Laat z'n been ook wat lang staan. Wat gebeurde daar?

De eerste daar en tegen... Dat vind ik aanleuning. Dat oogt fijn, netjes op de achterhand. Geen open mondjes, overmatige spanning of strakke rug. Ze zou een fractie meer hals lengte mogen hebben. Ze knikt nog net iets te vroeg in. Maar nauwelijks irritant. Echt een paard waar ik met plezier naar kijk (en dat heb ik niet vaak :o )

Ik vind jou handen trouwens niet storend. Ga je meer teugellengte geven, dan worden je schouders en bovenarmen wat meer afhangend. Dat geeft een heel stijf geheel. En in deze positie heb je veel meer speelruimte als je een keer je hand moet gebruiken.
Ik stoor me wel een beetje aan je afgestoken been. Leg die er netjes aan. Zo'n fijn en werkwillend paard kun je vaak makkelijk leren om daar niet op te reageren, maar alleen te reageren op de aanspanning van de spieren of het kantelen van je bekken.

Wat reed je voor de blessure met haar?

Voor de blessure reden we L van lol. :')
Ik heb haar gekocht als recreatie paard eigenlijk, de eerste keer (bij de vorige eigenaar) zag er zo uit:
Afbeelding
Dus heb mijn dressuurdroom eigenlijk snel opgegeven omdat ze niet vooruit te branden was. Maar toen kreeg ze een knie blessure, en toen ik haar daarvan weer mocht opbouwen had ze ineens enorm veel looplust. :) Dus wou ik het eigenlijk wel proberen in de ring. Helaas heeft ze nu haar buigpees gescheurd.

Maar om even terug te komen op je reactie, dr achterbenen wilt ze nog wel eens slepen.. Ik kan er wel een zweep bij pakken, maar dan ga ik 300. :j
En thanks voor de tips! :D Daar heb ik echt wat aan.

Edit:
Oh en mijn benen steken niet zo erg af hoor. Het is alleen dat ik niet continu kan drijven bij haar, want ze reageerd heel snel op been.
Afbeelding
Als ik het op een middendrafje zet, hoef ik haar maar twee keer bij te drijven. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:03

@Michelle: veel over de rug rijden in de binnenbak dan maar :D Een traag achterbeen zie je bij friezen ook vaak en knieproblemen komen ook vaak voor. Verder zie ik ook vaak friezen met een (te) slappe achterhand. Een traag achterbeen kan je verbeteren door het rijden van overgangen en het trainen van de achterhand heeft gewoon tijd nodig. Maar mijn complimenten, wat is dat paard al veranderd zeg! van een heel gewoon recreatiefriesje naar een dressuurfries. :D

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:14

Michelle, ik vind het er mooi uitzien. En dat terwijl ik niets met Friezen heb ;)
Volgens mij zijn die teugels niet zo veel te lang?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:56

Ben ik met je eens Babootje. Nouja slap is een groot woord... Er is veel verbetering mogeligh, maar das altijd. Ik heb ze veel slapper gezien. :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:48

Komt ook even om een hoekje kijken in t topic :)
Michelle, echt heel gaaf om te zien hoe jij je paard aan het lopen hebt. Wat voor blessure had je merrie? Ik heb zo het donkerbruin vermoeden dat wanneer je weer vol aan de slag kan je de M van moetmakkelijkkunnen zo kan halen :j
Heb zelf ook een Fries en ben met een compleet gebrek aan basis toch tot en met de M2 gekomen. Hij is nu al 2 jaar aan het revalideren van een blessure en gedurende die 2 jaar zijn we veelal in stap compleet opnieuw begonnen met basiswerk. Het is nu al een heel ander paard dus ik ben enorm blij :)
Vind het altijd leuk om fijn gereden Friezen te zien :j

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:50

Gulpje schreef:
Komt ook even om een hoekje kijken in t topic :)
Michelle, echt heel gaaf om te zien hoe jij je paard aan het lopen hebt. Wat voor blessure had je merrie? Ik heb zo het donkerbruin vermoeden dat wanneer je weer vol aan de slag kan je de M van moetmakkelijkkunnen zo kan halen :j
Heb zelf ook een Fries en ben met een compleet gebrek aan basis toch tot en met de M2 gekomen. Hij is nu al 2 jaar aan het revalideren van een blessure en gedurende die 2 jaar zijn we veelal in stap compleet opnieuw begonnen met basiswerk. Het is nu al een heel ander paard dus ik ben enorm blij :)
Vind het altijd leuk om fijn gereden Friezen te zien :j

Ze had een knieblessure, omdat ze bang was voor een ander paard en van schrik in elkaar is gedoken.
Nu heeft ze een gescheurde buigpees omdat ze 'door dr enkel' is gegaan nadat ze het op een lopen wou zetten voor een stel honden.. :(:)

Thanks voor het compliment! Ik hoop ook echt dat we dat nog een keer kunnen halen! Lijkt me onwijs gaaf.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:59

Aaauw, wat een kloteblessures zeg :( Hoe gaat haar herstel verder?
I know how it feels en ik kan alleen maar zeggen dat het me allemaal nog best meevalt, qua tijd dan. Het gaat zo snel voorbij allemaal. Ik weet nog dat ik huilend wegging bij de kliniek de eerste keer en nu ben ik weer wat meer écht aan het rijden. Het gaat echt sneller dan je denkt!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:06

Haar herstel gaat tot nu toe goed!
Ze is wel wat fris, maar wel echt een brave beer aan de hand, gelukkig. :)
Het is dat ze haar eigen krachten niet kent haha. Ze krijgt MSM (zwavel), en dat werkt super voor het herstel van de pezen.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:28

Babootje schreef:
@Kim_Hester: Dan zal ik maar niks over je zit (scheef) zeggen. Dat kun je goed zien. Ik vind hier idd dat deze fries zich erg "oprolt" aan de voorkant, zoals veel friezen dat kunnen. Op de foto vind ik je binnenhand (rechterhand) ook wat te streng, maar dat zal ongetwijfeld ook komen doordat je scheef zit naar rechts en het paard niet aan de buitenteugel wil komen. Hoe gaat het nu met rijden?

Klopt wel wat je zegt..
Helaas is mn zadel nog niet terug, ik denk dat hij pas volgende week klaar is :(
Heb eergister het zadel van dr maatje erop gelegd (mocht van zadelmaker)
wel met bontje en dekje (je weet maar nooit) en dát was al een heel verschil!
Eerder moest ik haar steeds weer vragen om te zakken in haar hals, rijd over het algemeen zoveel
mogelijk lang - laag.
En nu zakte ze vanzelf, zocht mn hand op, wát een verschil!
Tuurlijk nog niet perfect, want ik denk dat ze bang was om haar rug te ontspannen, want daar heeft
ze natuurlijk wel een paar maanden mee gelopen dat het zadel niet goed lag..
Een heel ander paard had ik onder me, ze had er weer lol in :)
Misschien rijd ik haar morgen ook weer met dat zadel, maar dan zonder bontje..
Bontje is te klein voor dat zadel, en het dekje schoof naar achter evenals het zadel.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:55

hallo,

ben na lange tijd weer terug, op verzoek van een paar bokkers. :o

Ben begonnen bij te lezen zo ongeveer pagina 96 bij deel II, en nu zijn er zelfs 45 pagina's bij op deel III!
Deel III heb ik nog niet gelezen.
Maar ik lees weer mee.

Toen ik heel actief was, zo in januari/februari, kon ik dat zijn omdat ik thuis zat wegens ziekte. Heel gedoe met onderzoeken en ziekenhuis, en zo. Uiteindelijk bleek er niets aan de hand. Pff!
Inmiddels stroomde wel mijn mailbox vol met vragen en foto's en filmpjes.
Teveel - als je weer aan het werk bent.
S_en_Z nam het stokje op mijn verzoek over, en doet dat geweldig! *\o/*

Ik ga weer meelezen, hier.
Maar ook ga ik proberen om er niet meer zo helemaal in te duiken als in januari/februari.
Want ik heb gewoon een baan, en de paarden thuis, en een tuin die veel te groot is, en .. en ..

Ik dank de bokkers die contact hebben gehouden! <3
Dankzij hen meld ik me nu hier weer. :j

Waarom?
Omdat het onderwerp van dit topic 'mijn' ding is - al jaren.
Omdat ik zo graag wil bijdragen dat rijden FIJN kan zijn.
Voor paard, én ruiter.
Wat heb ik genoten van de harmonie van Charlotte Dujardin met Valegro tijdens de Olympische Spelen! *\o/*

Natuurlijk begrijpen we allemaal dat de Olympische Spelen voor ons niet haalbaar zijn. :+
Maar ook beginnende ruiters kunnen (moeten!) streven naar harmonie. :j
Het is de WEG naar harmonie die belangrijk is, en het niveau maakt daarbij niet uit. :)
Dat is juist zo leuk aan dit topic. <3
Want ooit zijn we allemaal eens begonnen, toch? :D

Hm .. als ik weer ga meedoen met dit supertopic ga ik wel grenzen stellen - voor mezelf.
- ik reageer niet meer op alle topic-bijdragen (zoals ik dat deed jan/feb)
- geen herhalingen van wat 'dressuur' is (zie onder)
- geen vrijblijvende privé mails meer met filmpjes en foto's ter beoordeling

Hieronder de kaders van de definitie van 'dressuur' zoals de KNHS het omschrijft.
Het is eigenlijk bijzonder hoeveel hier staat. :j

Citaat:
Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een ‘happy athlete’ door een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel, ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen elkaar volledig; er is harmonie.
Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
- de ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
- de ontspanning
- de aanleuning
- de impuls
- het rechtgericht zijn van het paard
- de verzameling

Het paard geeft in zijn werk de indruk dat het uit vrije wil datgene doet wat van hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft het zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan volgens de boven van alle andere lijnen.

De stap is regelmatig, vrij en ontspannen. De draf is regelmatig, vrij, soepel, krachtig en actief. De galop is regelmatig, licht en gecadanceerd. De achterhand moet in alle omstandigheden actief zijn. Op de eerste vraag van de ruiter wordt deze actiever en verlevendigt daardoor de bewegingen van alle andere delen van het paard.

In al het werk dient het paard 'aan het bit' te gaan. Het paard is 'aan het bit' wanneer de hals, afhankelijk van de grad van africhting en de mate van verzameling in de gang, meer of minder opgericht en gewelfd is. Het paard accepteert het bit met een licht en soepel contact.

Dankzij de steeds aanwezige impuls en de elastische buigzaamheid van zijn gewrichten, die door gen enkele beperking worden tegengewerkt, gehoorzaamt het paard bereidwillig en zonder weifelen, met kalmte en stiptheid aan de verschillende hulpen van de ruiter. Het paard toont daarbij zowel geestelijk als fysiek een harmonisch en natuurlijk evenwicht. Het paard is volledig ontvankelijk voor de hulpen (durchlässig).

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:10

Agossie schreef:
Nummer 3! Tot nu toe heb ik in alle voorgangers meegedaan met kijken, kijken, kijken en o zo veel leren.

Het tweede topic ben ik niet erg actief geweest. Voornamelijk omdat ik bijzonder druk ben geweest op mijn werk. Ik hoop dit topic weer wat actiever mee te kunnen doen.

Ik mis nog 2 personen die mij zo enorm geholpen hebben en ook vele anderen. Deze twee ga ik even met naam en toenaam noemen:

bertie _/-\o_ Diep respect voor al jouw kundigheid en duidelijke manier van uitleggen.
S_en_Z Dank voor al je prachtige voorbeelden van hoe het kan, hoe het zou moeten en ook, hoe het NIET moet. Respect voor al je uitleg die je, al danniet met foto's, zo mooi weet te illustreren.

hoi!
BLUSH!

zag vandaag pas dat er een derde topic is, en dan ook jouw bijdrage!
BLUSH!

liefs
bertie

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:39

Bertie! *\o/* *\o/*
Wat goed dat jij er weer bij bent, heb jou inbreng echt gemist! Hoop weer vaker wat van je te lezen in dit topic.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:03

Marocje schreef:
Bertie! *\o/* *\o/*
Wat goed dat jij er weer bij bent, heb jou inbreng echt gemist! Hoop weer vaker wat van je te lezen in dit topic.

BLUSH!
Dank je wel!
Ik ga het proberen, maar het gaat (hopelijk voor mij) niet meer zo uitgebreid als in jan/feb.
En daarmee bedoel ik dat ik ook selectiever zal worden.

Dank voor je bericht!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:47

Heel begrijpelijk hoor, het was ook wel heel veel wat je schreef, maar mede daarom ook zo duidelijk. Liever maar 1 duidelijke foto uitleg, dan 5 zeer beknopte. Maar vind het echt leuk je weer te zien, is echt al een tijd geleden! (Ik doe niet mee met beoordelen trouwens, ben bang dat het dan te verwarrend wordt als ik iets 'verkeerds' zeg)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 02:24

Welkom terug Bertie <3

Ik heb je wel gesproken, maar ook gemist!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:34

Hallo Bertie. Ik ben pas later aangesloten (bij nr III). Leuk dat je weer mee gaat doen. Het is duidelijk dat mensen hier geholpen zijn door jouw commentaar dus onthoud je daar ajb niet van. Ben benieuwd. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:35

@Kim_Hester. Ben benieuwd naar je foto's als het nieuwe zadel erop ligt.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:44

Hallo allemaal,

Ik lees al een hele tijd mee. Maar heb al heel lang niets meer geplaatst.
Ik heb sinds een kleine 2 maanden een nieuw paard (vorige is in maart overleden en heb toen 6 maanden niet gereden)

De laatste 2 maanden zijn we vooral bezig geweest met de ontspanning op te zoeken en het op eigen benen laten lopen.
Hier een klein filmpje van ons:

Ik ben heel benieuwd naar jullie tips!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:45

Bertie: fijn dat je weer terug bent! Vindt jouw tips altijd erg waardevol.