[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 08:07

JoycexLynn12 schreef:
Pion schreef:
Even een beetje ego!
Ik heb zo net mijn B-debuut gehad.
2x 2e met 197 en 200!
Ze was wat kijkerig (zo ging binnenkomen de eerste proef niet heel soepel haha) maaaaar!
Ik heb er van genoten! Kon er om lachen.
Ze mocht wat scherper aan het been, ondanks dat haar kijkerigheid wegzakte mocht de aandacht er in het algemeen iets meer bij.
En! Ik kon haar loslaten :D

Duhu, told ya!

Goed gedaan joh, super!!!! *\o/*

Same here. Zei het toch <3 Feli!

essie_blue

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:28

Dankjewel bertie! Klopt allemaal wat je zegt, hij is een heel fijn leerpaard en kent alle knopjes!
Daarentegen is het goed te merken dat hij hiervoor een flinke tijd stil heeft gestaan, oefeningen als wissels en passage doen we ook alleen soms in de les, hij wordt er ook sterker van. Maar de valse knik, wat kan ik daar aan doen? Hij volgt wel heel fijn mn hand, kan hem instellen zoals ik maar wil, maar met het neusje er meer uit merk ik dat hij in de arbeidsdraf drammerig wordt. Als ik hem meer verzamel gaat dat beter maar dat is nog erg zwaar voor hem.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 10:01

Drammerig worden ze als je de neus er lang achter elkaar uit wil rijden in arbeidsdraf. Misschien zet hij zich ergens een beetje vast (denk aan bij de schoft of ergens in zijn rug) Het is natuurlijk ook best wel moeilijk een tijd lang in 1 houding te lopen.. dat drammen doen ze als ze weer de voorhand op willen gaan. Dat is hun natuurlijke houding zonder ons er op.

Veel schakelen. Dus terugzetten op je zit en weer wegrijden.. hele kleine schakelingen maken en ook grote (zoals bijv. schijnovergangen.. bijna stap en goed voorwaarts weg. Handen tikje mee naar voren als je vooruit rijd zodat paard ook die lengte krijgt op de ll te komen met nek als hoogste punt, anders krullen ze nog meer op)

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:24

Tijdens een verveeld moment heb ik toch dit topic maar geopend. De titel sprak me helemaal niet aan: "Aan de teugel" = "Bah!"

Maar wat is dit een geweldig interessant en fijn topic! _/-\o_

Ik heb nog lang niet alles doorgelezen, ik begrijp ook nog niet alles, maar ik weet zeker dat ik dit topic nog even blijf volgen!

Ik las ergens dat vierkant stil staan vanzelf gebeurt als je een goede overgang rijdt. (Ik heb dus inderdaad dat trucje van 'been corrigeren' geleerd.). Nou blijft mijn paard altijd met zijn rechter achterbeen iets naar voren staan. Ook als hij zonder ruiter stil staat. Hoe zou dat komen?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:32

Hallo,

ik lees sinds dinsdag mee en vind de tips echt geweldig.
Heb gisteren les gehad en echt gelet op de dingen waar ik tegen aan loop. Ik hoop dat jullie mij beetje kunnen helpen zodat ik ook weer blij kan rijden :)

Ik heb een friesje van 11 jaar, ik rijd haar al vanaf dat ze 3 is. Toen ik begon met haar rijden reed ik zelf pas 2 maanden. Dus we waren allebei puppy's die het maar met elkaar moesten uitzoeken.

Zagen, trekken in haar mond, en kin op de borst...ja echt heel erg maar ik heb het allemaal gedaan.
Ze is vorig jaar zwanger geweest en heb toen een tijdje niet gereden. Toen ik weer begon met rijden heb ik tegen mezelf gezegd ik ga het anders doen. Ik wil haar niet meer pijn doen, en niet elke keer vechten en drammen op het zogenaamde "aan de teugel" (kin op de borst) ik ga gewoon lekker relaxed doen en alles voorwaards oplossen. Dat ging goed. Ze was sneller los en ze was wel lekker voorwaarts en goed aan het been.

Dus in december waren we een heel end op weg.
Vanuit het voorwaartse viel ze vaak netjes in mijn hand. (In stap en galop...draf is altijd al moeilijk geweest)

Toen ben ik 2 keer op vakantie geweest (januari en februari) en tussen die tijd alleen maar beetje buitenritjes gemaakt geen dressuur.

Deze week heb ik haar weer opgepakt, en betrapte mezelf op mijn oude gewoontes echt verschrikkelijk.
Maandag had ik haar met slof gereden :S Ik gebruik niet graag hulplijnen maar ik was zo pissed off (ja ik kan best driftig zijn) dus nadat ik 20 min had lopen kloten dat ze niet aan de teugel wou (voor mijn gevoel). Ik heb van mezelf verloren die dag.
Zodra ik de slof omdoe heb ik namelijk een heel ander paadr en dat weet ik, ik heb daar beetje misbruik van gemaakt. Als ik die slof omdoe kan ik alles met haar doen dan kan ze zelfs contragalop. Maargoed het is een slechte manier van oplossen ik had het beter met geduld kunnen oplossen.

Dinsdag was ze klein beetje draakje en ik heb dit niet voorwaards opgelost, ik heb dit opgelost door ontzettend kwaad te worden. (ja en ik schaam me) door haar te slaan en te trappen. Daarna liep ze voor mijn gevoel als een engeltje (niet voorwaarts en in valse knik dus eigelijk niet goed) Dinsdagavond schaamde ik me zo dat ik haar zoveel pijn had gedaan. Dus toen ben ik op zoek gegaan naar een topic (dit topic) om me te helpen.

Woensdag heeft ze vrij gehad en gisteren heb ik dus les gehad. En telkens gelet op dat ik rustig blijf tot 10 tel en dat ik alles voorwaarts oplos. Ik heb dit samen met mijn instructrice gedaan en het ging goed.
Ik moet nog wel vaak aansporen, maar als ik consequent blijf zal ze dit weer redelijk gauw oppakken.

Ik merk dat ik teveel let op dat ze aan de teugel is dat ik alles verder vergeet.
Ik moet dus dat loslaten. en letten op het voorwaartse. Ik merk dat als ik dat doe dan gaat ze zelf relaxed lopen. En als ze voorwaarst is gaat ze af en toe zakken en kauwen op der bitje.

Sorry voor het lange verhaal moest het even kwijt. Dan weten jullie een beetje hoe het zit bij mij. En dan kan ik ook meepraten en even posten als ik ergens tegenaan loop.

Misschien hebben jullie nu al tips hoe ik haar voorwaarts krijg zonder driftig te worden :P en hoe we samen wat relaxter kunnen rijden.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:33

ik heb gister met mijn merrie na jullie tips iets meer voorwaarts gereden. dit ging eigenlijk heel goed. ik heb haar als het waare maar een beetje laten gaan. in het begin ging ze wel heel snel maar niet paniekerig snel. na ongeveer 20 min kwam ze heel mooi terug op mijn zit en reageerde ze l veel beter. maar... met vw-nw gaat ze hel mooi naar beneden , ze blijft ook mooi voorwaarts en actief. zit gaat heel goed tot het punt dat mevrouw denkt dat er iets engs is dan schiet ze er als een speer vandoor.

was is eigenlijk de lengte die jullie ideaal vinden? de 1 zegt de neus boven de knieen houden, de ander zegt op knie hoogte en weer iemand anders wil de neus als een stofzuiger over de grond hebben :)

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:39

Hallo,

sorry weet niet of ik gewoon een foto kan plaatsen
Hier een foto van mij en Vendice tips zijn welkom :D

Bij deze foto heb ik gewoon een touw om hem heen gedaan :D
Afbeelding
Afbeelding
En deze met losse teugels :D
Laatst bijgewerkt door Cinzia__ op 02-03-12 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:43

Bedankt voor de felicitiaties :D

Nicole:
Halsstrekken is voor mij knie hoogte (en het liefst nog lager).
Voor 'lekker' over de rug losrijden/coolingdown/ontspanning zoeken probeer ik meestal te rijden met de neus tot net boven de knie.

Anne:
Voorwaarts als in meer voor het been of voorwaarts als in dat ze er 'terug' loopt?
Bij beide is het eigenlijk schakelen, ruimte geven van voor, zodat ze ook kunnen.
Laat dat 'aan de teugel' ook eens gaan haha, zoals je zelf al aangeeft; wanneer je let op het voorwaartse komt ze vanzelf.
Soms moet je gewoon even doen alsof je een lekkere buitenrit maakt, alleen dan in de bak. ;)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:47

Dank je wel Pion.
Ze zet nu zelf heel erg de rem er op. Mijn instructrice zegt dat ik haar moet aansporen tot ik voor mijn gevoel eraf kan blijven. en deze tempo aanhouden. Als ik voel dat ze terugkomt weer aansporen en dan weer eraf. Van voren moest ik verbinding houden, wel het aan de teugel vergeten maar niet het hoofd vergeten. Dat ik wel druk op de teugels voel en beetje ermee speel. Zodat ze als ze wilt in mijn handen kan komen. Af en toe stelling als ze toch sterk word.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 10:55

Hippe_Hannes schreef:
Tijdens een verveeld moment heb ik toch dit topic maar geopend. De titel sprak me helemaal niet aan: "Aan de teugel" = "Bah!"

Maar wat is dit een geweldig interessant en fijn topic! _/-\o_

Ik heb nog lang niet alles doorgelezen, ik begrijp ook nog niet alles, maar ik weet zeker dat ik dit topic nog even blijf volgen!

Ik las ergens dat vierkant stil staan vanzelf gebeurt als je een goede overgang rijdt. (Ik heb dus inderdaad dat trucje van 'been corrigeren' geleerd.). Nou blijft mijn paard altijd met zijn rechter achterbeen iets naar voren staan. Ook als hij zonder ruiter stil staat. Hoe zou dat komen?

Natuurlijke scheefheid :+

Als ze rechter worden in de bespiering gaan ze uit zichzelf steeds meer gelijkwijdig + vierkant staan.

Het ging er meer om dat wanneer je een goede overgang rijd van stap halt draf-halt vanuit een goed voorwaartse gang het paard "voorwaarts" blijft denken. Je overgangen, je halthouden en je wegrijden vanuit halthouden wordt veel mooier dan :j
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 02-03-12 11:18, in het totaal 2 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:57

Anne_mieke88 schreef:
Dank je wel Pion.
Ze zet nu zelf heel erg de rem er op. Mijn instructrice zegt dat ik haar moet aansporen tot ik voor mijn gevoel eraf kan blijven. en deze tempo aanhouden. Als ik voel dat ze terugkomt weer aansporen en dan weer eraf. Van voren moest ik verbinding houden, wel het aan de teugel vergeten maar niet het hoofd vergeten. Dat ik wel druk op de teugels voel en beetje ermee speel. Zodat ze als ze wilt in mijn handen kan komen. Af en toe stelling als ze toch sterk word.

Maar rij haar ook eens een stukje echt naar voren, stukje race-stand door de bak. Even lekker 'loslaten'.
Dan merkt zij ook dat ze echt naar voren mag.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 10:58

nicole_hetty schreef:
ik heb gister met mijn merrie na jullie tips iets meer voorwaarts gereden. dit ging eigenlijk heel goed. ik heb haar als het waare maar een beetje laten gaan. in het begin ging ze wel heel snel maar niet paniekerig snel. na ongeveer 20 min kwam ze heel mooi terug op mijn zit en reageerde ze l veel beter. maar... met vw-nw gaat ze hel mooi naar beneden , ze blijft ook mooi voorwaarts en actief. zit gaat heel goed tot het punt dat mevrouw denkt dat er iets engs is dan schiet ze er als een speer vandoor.

was is eigenlijk de lengte die jullie ideaal vinden? de 1 zegt de neus boven de knieen houden, de ander zegt op knie hoogte en weer iemand anders wil de neus als een stofzuiger over de grond hebben :)

Een paard hoort niet constant in 1 houding te lopen.. dus niet 30 min heel hoog, of heel laag!

Uitschuiven van de hals kun je wisselen en op alle hoogtes doen :) De ene keer vraag ik mijn paard naar de knietjes toe, de andere kant boeghoogte.. (dus hoofd iets lager dan hals) en de andere keer wil ik dat haar nek hoogste punt is en haar hals op diezelfde lijn (dus rug, hals en nek, de wervels bij het hoofdstel allemaal horizontaal). Hierin wissel ik heel veel en kleine stukjes.. Worden ze lekker los van en stimuleert ze naar de hand te blijven zoeken :j

Het gaat er niet om waar ze hun hoofd laten.. als ze maar naar je hand zoeken en verbinding aannemen met je hand! Dan dragen ze hun eigen hoofd en geven ze veel fijner na als je je teugels iets opneemt en datzelfde lichte contact met de mond kan behouden. Door het dragen van hun eigen hoofd en hals worden ze dan heel mooi rond met nek als hoogste punt.

<3
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 02-03-12 11:11, in het totaal 3 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:58

Over dat scheefgaan. Wat is recht over de AC lijn stappen moeilijk zeg!
In draf gaat het me beter af heb ik het idee.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 11:02

Pion als ze een beetje tegen je been aanlopen drukken ze zichzelf automatisch scheef := Als ze wat meer aan het been is en jij goed recht zit zal ze vanzelf wel rechter gaan :j

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:03

Pion schreef:
Anne_mieke88 schreef:
Dank je wel Pion.

Maar rij haar ook eens een stukje echt naar voren, stukje race-stand door de bak. Even lekker 'loslaten'.
Dan merkt zij ook dat ze echt naar voren mag.

Ja dat heb ik gisteren ook gedaan, maar op 1 of andere reden haalt ze de rem er niet vanaf. En in de rece stand mag ik haar van mijn instructrice ook niet helemaal los laten in haar hoofd. wel los laten maar toch contact houden.

Af en toe laat ik haar wel helemaal los en ga ik racen in de bak... :P

Maar moet ik dat ook een doen tijdens training?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:06

S_en_Z schreef:
Pion als ze een beetje tegen je been aanlopen drukken ze zichzelf automatisch scheef := Als ze wat meer aan het been is en jij goed recht zit zal ze vanzelf wel rechter gaan :j

De tip van de dag :D is ook zo inderdaad!
Moet ik goed aan denken.

Anne:
Omdat ze waarschijnlijk denkt 'huh?' waar is de hand gebleven? Mag ik naar voren? Nee dat durf ik niet, mag normaal ook niet.
Sommige paarden moeten het echt even leren.

Ik rij na mijn training wel eens een rondje galop, of draaf een stukje in verlichte zit en pak op de lange zijde wat snelheid.
Tijdens de training laat ik haar wel eens zakken aan de voorkant en rij wat steviger vooruit.
Even lekker de aanspanning er af.
Overigens niet altijd hoor (dat verlichte zit draf/galop) maar soms kun je het eens mee pakken.
Het laten zakken aan de voorkant en wat meer tempo rijden probeer ik wel iedere training een keertje mee te pakken.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 02-03-12 11:19, in het totaal 5 keer bewerkt

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:08

Ga het zeker ook doen Pion bedankt..

Als ze nou lekker voorwaards is hoe moet ik dan beginnen met haar aan de teugel vragen?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:14

Eigenlijk komen ze vanzelf aan de teugel als de motor achter aan staat en jij iets opvangt aan de voorkant.
Probeer maar contact te zoeken, maar ze mag niet teveel terug in tempo. Alleen wanneer jij het vraagt.
Komt ze terug? Dan hand weer meer naar voor en wegrijden.

Uiteraard niet helemaal weggooien, ook niet in 'race-stand' :+
Kan kukelen ze sowieso naar voren. Altijd beetje contact blijven houden.
Hoewel soms, op het moment dat je 'go' zegt en je steekt je handen flink naar voren, dan voel je toch een kracht vanuit die kont!
Daarna wel weer langzaam contact opnemen.

Zie trouwens maar op de foto's dat ik het contact ook niet losgooi ;)
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 02-03-12 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:18

Pizzazz: bedankt mijn omgeving zegt dat ik moet doen wat ik het beste vind.Maar ik ben en ontzettende twijfelkont :Y)

pion: gefeliciteerd. *\o/* *\o/* *\o/*
Dat is het hem juist als ik weer opstap ben ik een rondje wat gespannen en dan
verdwijnt het gewoon en heb ik echt geen spanning meer

Anne_mieke88: denk dat je van dit topic veel kan leren.

Pion: dat stukje race naar voren doe ik ook, werkt wel fijn vindt ik.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:22

pion: Alles waar ik dus al mee bezig ben met mijn instructrice, Wel fijn dat ik dus al goede begeleiding heb. Volgende week donderdag weer les. Ik heb deze week als opdracht dus, lekker voorwaarts rijden met contact in de hand.

r-ali-r: Ja daar heb je gelijk in, ik moet ook veel aan mijn eigen attitude en denkwijze veranderen. Ik heb vaak periodes dat het goed gaat omdat het me allemaal niets scheelt en periodes dan maak ik me zo boos omdat ze niet aan de teugel wilt...
Ik ga gewoon dit topic volgen en lezen en leren :D Ben in deze 2 dagen dat ik meelees al zoveel wijzer geworden :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:26

Bedankt Rali :)
Heb je ook niet het idee dat je hem mee bij je houdt?
Ik heb daar nl wel snel last van in zulke sitauties.
Rij wel, maar een beetje op de handrem.
Paard denkt dat 'huh, wat is er', en gaat dan zoeken naar wat er is.
Je schreef dat je dacht 'is hij niet teveel paard voor mij?'.
Rij dan een tijdje onder begeleiding of met ogen in de buurt totdat je het weer bevestigd hebt 'ik kan het aan :Y) '.
Zolang je er nog op durft te stappen zie ik niet zoveel beren op de weg. :)

Heel fijn dat je goede instructie hebt Anne, is erg belangrijk :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 11:32

Afbeelding
Hier wou mevrouw nog meer teugel en een overgang maken naar stap := Maar teugel was op (ze heeft best een lange hals al zou je dat niet zo snel zeggen omdat ze in verhouding "past")

Maar dus.. ene x halsstrekken tot knietjes

Afbeelding
uitschuiven tot de boeg/iets onder de boeg.

Afbeelding
Zo trots op deze.. neusje er lekker naar voren uit, terwijl ze dat in galop nog best heel moeilijk vind terwijl het in draf super gaat momenteel <3

En soms.. dan is ze zo fijn naar de hand toe.. dan kan ik hele rondjes met 1 hand rijden, voltes of rechtuit, no problem. :=

Afbeelding
Afbeelding

Sorry voor spam, maar ik ben zo gek met die merrie.. :=

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:36

Hoe kan het ook anders met een prestige :+

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:36

Citaat:
Afbeelding

Zo trots op deze.. neusje er lekker naar voren uit, terwijl ze dat in galop nog best heel moeilijk vind terwijl het in draf super gaat momenteel <3

Nou die van mij pakt dan ook dit moment, en dan volgt ze lekker mijn hand naar beneden. En zodra ze daar is....* zijn dat sterren?* *oooh wat is er buiten de bak te zien* *Laat ik maar langzamer draven* *waarom zit baasje zo te porren ik loop toch* *ow wacht ik moet doorlopen* *waar zijn die sterren ook al weer* *sjong waarom moet ik nou weer kort in mijn hals ik kon net zo lekker kijken*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 11:45

Die van mij tilt ook vaak genoeg haar hoofd op en oren naar voren. Maar de handrem modus is er aardig af (toen ik haar net had gekocht vorig jaar had ze dit heel hevig).

Wat ik doe is als ze koppie optilt gewoon licht contact houden met de teugel en laten lopen gevolgd door een fluitje of een klik met mn stem. Ik geef niet meer been dan nodig en vaak is dat al genoeg om duidelijk te maken" van "Hee, even opletten dame" Ik zorg dat ik mooi rechtop blijf met lichtrijden. Hou contact een beetje met de teugel en dan zakt ze zelf weer lekker omlaag met haar hoofdje. En als ze mooi naar de hand toe zakt en lengte pakt zeg ik altijd even "Goedzoooo of Braaaaaf" op een heel vrolijk toontje.

Wordt ze helemaal wakker en vrolijk van. Korte momentjes bouw je uit naar langere momentjes..

Spanningsboog van een paard is ook niet zo lang. Toen ik haar net kocht had ze 15 min aandacht voor je en dan was ze "moe" tussen haar oren en dan liep ze gewoon niet fijn meer.

De kunst was die 15 minuten lekker wat te doen en na die 15 minuten simpele dingetjes in stap bijv. Uiteindelijk bleef ze 20 minuten gefocused.. toen een half uurtje... en inmiddels kan ik 45 min rijden zonder echt haar aandacht te verliezen. De eerste 20 minuten (na losstappen enzo) ga ik aan de gang met de dingen die ze "moeilijk" vind. (buigen om binnenbeen, schouder voor de achterhand plaatsen enz) en daarna gaan we oefeningetjes stappen die zij makkelijk vind. Of lekker uitschuiven en opnemen in draf en galop en daarna uitstappen.

En als ze 2 tellen haar aandacht verliest (dat hebben paarden gewoon weleens als ze kunnen zien waar ze naartoe gaan en dat moet je ze niet willen ontnemen) dan maak ik dus een geluidje met mijn stem/mond en dat werkt prima eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 02-03-12 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt