Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Wel makkelijk dat die personen zelf wel perfect zijn en ook rijtechnisch geweldig * dikke knipoog*
schrikdraad schreef:@mindim dat ben ik met je eens.
Maar dan ineens komen we dan weer dat overgewicht wel telt want vet komt na de massa.
Schiet mij dan maar lek en dan denk ik: bij sommige is het nooit goed.
Wel makkelijk dat die personen zelf wel perfect zijn en ook rijtechnisch geweldig * dikke knipoog*
schrikdraad schreef:dat paard die jij kocht met blessure kwam die van een ruiter die te zwaar was?
Aannames daar staan jou posten vol van.
voor jou beeldvorming:
Mijn hko paard is klinisch altijd ok geweest maar op de foto een 4 toen hij nog niet zadelmak was.
Ik ben dus ook van mening dat in de meeste gevallen dat door verkeerd rijden of bekappen komt.
Maar hoeveel paarden komen er mee vroeg aan hun einde? veel.
Allemaal van te dikke ruiters?
Nee.
Daarom vind ik hier de starre houding van de gewichten belachelijk.
Er speelt veel meer dan een paar kilos.
Wat voor paard? Hoe rijd de ruiter? Hoe staat het paard gehuisvest?
Er ziin geen feiten van paarden die eerder uitvallen door gewicht.
Genoeg blessures bij slanke ruiters.
btw ik weeg 78 kilo.
Dus onder de 90 met tuig erbij.
5 kilo eraf voor goed bmi 10 voor het mooi.
Dus nee voel me niet aangesproken dat ik te veel zou wegen voor mijn huidige paard.
Maar kan niet tegen het starre zonder nuances
Torius16 schreef:Laten we het wel leuk houden en niet teveel op de man/vrouw persoonlijk spelen aub.
Idd vind ik de max van 75/90 kg ook te star. Je moet kijken naar het paard en de ruiter.
Er zijn genoeg ruiters die iets te zwaar zijn maar hun paard absoluut niet in de weg zitten en ruiters die licht zijn, maar zo flexibel als een braziliaans hardhouten deur en hun paard dus wel in de weg zitten.
Daarbij als ik even een vergelijk maak met bijv. auto's een Jeep mag toch ook meer laden en trekken dan een Peugeot 106?
Dat heeft te maken met het gewicht en de bouw van de auto.
Zal je bij de tweede auto het zelfde gewicht er in zetten c.q. achter hangen als bij de eerste auto dan krijg je geheid problemen.
Dat geld voor auto's, paarden, mensen etc. Te zwaar beladen is niet goed, maar verkeerd beladen, ondanks minder gewicht ook niet.
Een slecht passend zadel kan bij een lichtgewicht meer schade aan de paardenrug aanbrengen dan een goed passend zadel met een zwaarder iemand er op.
Maar goed we zijn er wel over eens dat er grenzen zijn. 105 kg op een hafje zie ik ook niet zitten....!
schrikdraad schreef:een strakke grens van 75 kilo vind ik niet erg volwassen.
Iemand die een andere mening heeft maar meteen in het hokje die voelt zich aangesproken door overgewicht best een aanname.
Dus zo netjes was het topic al niet hoor.
En die reactie geldt voor iedereen die zo star reageert. Niet enkel voor jou.
Er hoort veel meer mee genomen te worden in dit topic dan alleen wat gewicht wil je spreken over schade voor een paard.
En zolang er zo kortzichtig gesproken word over kilos als grens en daarmee zelfs als feit. Krijg je die toon terug.
schrikdraad schreef:een strakke grens van 75 kilo vind ik niet erg volwassen.
Iemand die een andere mening heeft maar meteen in het hokje die voelt zich aangesproken door overgewicht best een aanname.
Dus zo netjes was het topic al niet hoor.
En die reactie geldt voor iedereen die zo star reageert. Niet enkel voor jou.
Er hoort veel meer mee genomen te worden in dit topic dan alleen wat gewicht wil je spreken over schade voor een paard.
En zolang er zo kortzichtig gesproken word over kilos als grens en daarmee zelfs als feit. Krijg je die toon terug.
Lante schreef:Meestal hebben de maatjes 36 meer moeite met het overgewicht van een ander dan het betreffende paard. Slechte rijderij is een veel groter probleem voor het paard dan maat 42 en slechte ruiters zijn er in alle maten.
Daarnaast hebben mensen met een snelle spijsvertering makkelijk praten met cliché's als "elk pondje komt door het mondje". Het ene mondje komt van een gram een kilo aan terwijl de ander van een kilo eten nog geen gram aankomt. Gelukkig zijn we allemaal anders en uniek, laten we elkaar gewoon respecteren.
Lante schreef:Meestal hebben de maatjes 36 meer moeite met het overgewicht van een ander dan het betreffende paard. Slechte rijderij is een veel groter probleem voor het paard dan maat 42 en slechte ruiters zijn er in alle maten.
Daarnaast hebben mensen met een snelle spijsvertering makkelijk praten met cliché's als "elk pondje komt door het mondje". Het ene mondje komt van een gram een kilo aan terwijl de ander van een kilo eten nog geen gram aankomt. Gelukkig zijn we allemaal anders en uniek, laten we elkaar gewoon respecteren.
john57 schreef:Omdat het andere topic ('Dikkere mensen te paard') inmiddels bijna 200 pagina's en een ietwat onhandig geformuleerde beginpost heeft, leek het ons een goed idee om een nieuw topic te openen.