Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

schrikdraad

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:46

@mindim dat ben ik met je eens.

Maar dan ineens komen we dan weer dat overgewicht wel telt want vet komt na de massa.
Schiet mij dan maar lek en dan denk ik: bij sommige is het nooit goed.
Wel makkelijk dat die personen zelf wel perfect zijn en ook rijtechnisch geweldig * dikke knipoog*

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:48

Of je het nou over gewicht hebt of overgewicht, gaat gewoon om de druk op de paardenrug

Citaat:
Wel makkelijk dat die personen zelf wel perfect zijn en ook rijtechnisch geweldig * dikke knipoog*

Je zet wel neer 'dikke knipoog' maar het is wel vermoeiend als je je steeds zo afgeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:52

schrikdraad schreef:
@mindim dat ben ik met je eens.

Maar dan ineens komen we dan weer dat overgewicht wel telt want vet komt na de massa.
Schiet mij dan maar lek en dan denk ik: bij sommige is het nooit goed.

Wat betreft het effect van het vet, ik denk dat je dan sowieso met een gemiddelde lengte toch echt wel boven de 90 kilo uit komt. Of je moet 1.50 zijn en 80 kilo.

Ik ben idd niet zwaar, maar ben dat wel geweest, dus die dikke knipoog is imo niet netjes. Verder rijd ik zelf eigenlijk niet, maar werk naast het paard, omdat ik dat leuk vind. Het is jammer dat je dit soort opmerkingen plaatst. Ik heb er ook hard voor moeten werken om op dit gewicht te komen en met heel veel toestanden. Dus ga er niet vanuit dat iemand die hier iets zegt, het slank zijn aan is komen waaien.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:49

Jullie mogen vinden wat je vind.
Hard gewerkt voor gewicht of geboren licht gewicht.
Veel paarden lopen ook blessures op bij perfect gewicht.
En nergens staan feiten dat mensen die zwaarder zijn dan ... ( en hier vult iedereen zijn eigen interpretatie in in wat te veel is neer.) ook werkelijk paarden hebben met meer blessures.

Dan vul ik mijn eigen interpretatie in dat het dus wellicht komt door slechte huisvesting en zeker ook verkeerd rijden.

Maar in dit topic lijk je alleen maar met de meute mee te mogen lopen dat of 75 de max is of 90.
Loop je niet met de meute mee ben je vast ook te zwaar is dan de aanname.

Het stikt dus van de ene aanname naar de andere maar je mag niet een keer met sarcasme op reageren.

Kijk naar jezelf.
Ik kan zeggen dat ik in 30 jaar nog geen ernstige blessure heb gehad bij mijn paarden.
Ook niet nu ik zwaarder ben maar naar mijn invulling niet te zwaar voor het paard.
Oa. een hko paard zonder problemen Z dressuur en springen gehad.
Kunnen jullie dat ook zeggen?

Daar gaat het uiteindelijk om heeft je paard schade ondervonden.

Of is die vraag te direct?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:14

@Schrikdraad, Ow gezellig, even een stukje betrek het op jezelf en ontken dat er bewijs genoeg is geleverd dat paarden wel degelijk schade op lopen door een te hoog ruitergewicht, leuk, ik ga er wel even in mee hoor:
Nee, nog nooit een paard gehad met blessures, iig niet degene die ik altijd zelf heb gereden, wel ooit 1 gekocht met een rugprobleem, is opgelost geraakt met veel rust en geduld, nooti meer teruggekomen, paard was 8 toen ik 'm kreeg.
Ik kijk steeds opnieuw naar mezelf, niet om anderen met mij te vergelijken, maar andersom, ik begin me zachtjes aan steeds vaker af te vragen hoe er mensen kunnen zijn die 35 kg meer dan mij wegen en even lang zijn, zonder vet op hun lichaam, ik vraag me af hoe het kan dat mensen van dezelfde lengte en 30 kilo meer aan gewicht een goede conditie kunnen hebben, ikzelf heb een redelijke conditie, dus ik kijk idd naar mezelf, waarom heb ik dan geen goede conditie, en die anderen wel,kortom, wat doe ik verkeerd???

Dus Schrikdraad, als jij met welk gewicht je ook hebt vindt dat je absoluut je paard daar geen schade mee berokkend, prima joh, maar ga ook niet zitten pronken en stoefen met een HKO-paard dat Z dressuur en springen liep, want voor mij is hko een management probleem, verkeerd bekappen,en ijzers eronder,hopla een hko...ik zie niet waarom dit aantoont dat je niet te zwaar bent voor zo'n paard, en erger nog, als dit paard altijd met hko is blijven lopen is er punt 1 niks aan gedaan, terwijl er veel mogelijk is om dit volledig op te lossen, en punt 2 dan is het extra erg in mijn ogen dat je er ook nog met een extra hoog ruitergewicht op bent gaan zitten Z dressuur en SPRINGEN(belasting soms maal 3!!!).

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:25

dat paard die jij kocht met blessure kwam die van een ruiter die te zwaar was?

Aannames daar staan jou posten vol van.
voor jou beeldvorming:

Mijn hko paard is klinisch altijd ok geweest maar op de foto een 4 toen hij nog niet zadelmak was.
Ik ben dus ook van mening dat in de meeste gevallen dat door verkeerd rijden of bekappen komt.
Maar hoeveel paarden komen er mee vroeg aan hun einde? veel.
Allemaal van te dikke ruiters?
Nee.

Daarom vind ik hier de starre houding van de gewichten belachelijk.
Er speelt veel meer dan een paar kilos.
Wat voor paard? Hoe rijd de ruiter? Hoe staat het paard gehuisvest?
Er ziin geen feiten van paarden die eerder uitvallen door gewicht.
Genoeg blessures bij slanke ruiters.

btw ik weeg 78 kilo.
Dus onder de 90 met tuig erbij.
5 kilo eraf voor goed bmi 10 voor het mooi.
Dus nee voel me niet aangesproken dat ik te veel zou wegen voor mijn huidige paard.

Maar kan niet tegen het starre zonder nuances

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:39

schrikdraad schreef:
dat paard die jij kocht met blessure kwam die van een ruiter die te zwaar was?

Aannames daar staan jou posten vol van.
voor jou beeldvorming:

Mijn hko paard is klinisch altijd ok geweest maar op de foto een 4 toen hij nog niet zadelmak was.
Ik ben dus ook van mening dat in de meeste gevallen dat door verkeerd rijden of bekappen komt.
Maar hoeveel paarden komen er mee vroeg aan hun einde? veel.
Allemaal van te dikke ruiters?
Nee.

Daarom vind ik hier de starre houding van de gewichten belachelijk.
Er speelt veel meer dan een paar kilos.
Wat voor paard? Hoe rijd de ruiter? Hoe staat het paard gehuisvest?
Er ziin geen feiten van paarden die eerder uitvallen door gewicht.
Genoeg blessures bij slanke ruiters.

btw ik weeg 78 kilo.
Dus onder de 90 met tuig erbij.
5 kilo eraf voor goed bmi 10 voor het mooi.
Dus nee voel me niet aangesproken dat ik te veel zou wegen voor mijn huidige paard.

Maar kan niet tegen het starre zonder nuances

Eh, ja, die was vanaf zijn 3 jaar door een kerel van dik 95 kg serieus afgereden ja...die combinatie jong en zware ruiter was funest in dit geval...

Wat is jouw probleem eigenlijk? je schreef niet zo uitgebreidt dat ie een 4 had op de foto, voordat ie zadelmak was en je hebt ook niet gezegd dat je hem erbovenop hebt gekregen met management...hoe moet ik dat weten dan?En idd, zoals ik ook al zei hko heeft niet zoveel met overbelasting als met slecht management te maken, dus wat heb ik daar verkeerd mee gezegd?
Trouwens, hoe komen al die paarden aan rug en peesblessures? allemaal door verkeerd rijden en management, of mag het stijgende ruitergewicht er ook iets mee te maken hebben?
En welke aannames maak ik die jou zo tegen de borst stuiten?
plus, hoeveel nuance is er nodig voordat jij tevreden bent, ik probeer er even 1 hoor:

ik vind 75 kg de absolute maximum met een marge van 50 kg naar boven en beneden bij een paard met een schofthoogte van 1.20m tot 1.85m en een gewicht tussen de 200 en 700 kg, mits goed of slecht getraind en mag een sterke of zwakke rug hebben, nou goed?

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:56

Laten we het wel leuk houden en niet teveel op de man/vrouw persoonlijk spelen aub.
Idd vind ik de max van 75/90 kg ook te star. Je moet kijken naar het paard en de ruiter.
Er zijn genoeg ruiters die iets te zwaar zijn maar hun paard absoluut niet in de weg zitten en ruiters die licht zijn, maar zo flexibel als een braziliaans hardhouten deur en hun paard dus wel in de weg zitten.
Daarbij als ik even een vergelijk maak met bijv. auto's een Jeep mag toch ook meer laden en trekken dan een Peugeot 106?
Dat heeft te maken met het gewicht en de bouw van de auto.
Zal je bij de tweede auto het zelfde gewicht er in zetten c.q. achter hangen als bij de eerste auto dan krijg je geheid problemen.
Dat geld voor auto's, paarden, mensen etc. Te zwaar beladen is niet goed, maar verkeerd beladen, ondanks minder gewicht ook niet.
Een slecht passend zadel kan bij een lichtgewicht meer schade aan de paardenrug aanbrengen dan een goed passend zadel met een zwaarder iemand er op.
Maar goed we zijn er wel over eens dat er grenzen zijn. 105 kg op een hafje zie ik ook niet zitten....!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:01

wat jij wilt.

waar het mij omgaat is dat getallen gebracht worden als feiten.
Aannames gemaakt worden zonder meer informatie- waar jij hierboven het perfecte voorbeeld in gaf.

Kijk eens hoeveel meer paarden er zijn met rug problemen?
Maar omdat jij aanneemt dat jou paard het daarom had hebben alle paarden dat maar boven de 75 kilo.

Ga eens kijken in de sprigsport.
Genieg toppers die oud worden met zeker weten niet onder de 75 op de rug.

het is gewoon te kort door de bocht.
Daarom mijn kort door de bocht reacties terug.
Want dat is de toon hier

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:04

torius helemaal mee eens
en helaas is die nuance hier te weinig terug te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:59

Torius16 schreef:
Laten we het wel leuk houden en niet teveel op de man/vrouw persoonlijk spelen aub.
Idd vind ik de max van 75/90 kg ook te star. Je moet kijken naar het paard en de ruiter.
Er zijn genoeg ruiters die iets te zwaar zijn maar hun paard absoluut niet in de weg zitten en ruiters die licht zijn, maar zo flexibel als een braziliaans hardhouten deur en hun paard dus wel in de weg zitten.
Daarbij als ik even een vergelijk maak met bijv. auto's een Jeep mag toch ook meer laden en trekken dan een Peugeot 106?
Dat heeft te maken met het gewicht en de bouw van de auto.
Zal je bij de tweede auto het zelfde gewicht er in zetten c.q. achter hangen als bij de eerste auto dan krijg je geheid problemen.
Dat geld voor auto's, paarden, mensen etc. Te zwaar beladen is niet goed, maar verkeerd beladen, ondanks minder gewicht ook niet.
Een slecht passend zadel kan bij een lichtgewicht meer schade aan de paardenrug aanbrengen dan een goed passend zadel met een zwaarder iemand er op.
Maar goed we zijn er wel over eens dat er grenzen zijn. 105 kg op een hafje zie ik ook niet zitten....!

Wie zegt dat het verkeerd rijden van dunne ruiters wel goed is dan?
Ja een slecht passend zadel met een dun iemand er op kan enorme schade aanrichten bij een paard, kun je nagaan wat de druk is van een te zwaar iemand op een slecht passend zadel.
Het is vanzelf niet zo dat alle te zware ruiters, fantastische ruiters zijn met dito zit en tuig. Ga eens op de gemiddelde wedstrijd kijken, hoeveel er op de lepel zitten. Het is ook niet per definitie dat dunne ruiters met slecht tuig, niet kunnen rijden en op hun paard zitten te plukken. Jammer dat dat constant wordt gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:00

Schrikdraad, als je een ander beticht van aannames en ongenuanceerdheid en bronvermelding, doe dat zelf wel. En anders niet klagen over een ander.

Wat ik trouwens vreemd vind, is dat je wel commentaar mag hebben over de huisvesting van het paard, het voerbeleid, het te strenge gebruik van hulpmiddelen en amren en benen, rijstijl en of iemand te groot is voor het paard (het plaatje),maar zodra iets in het nadeel van het gewicht van de ruiter wordt gezegd, ook al zou je dat nog zo respectvol doen, moet je je mond houden.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:21

Ik reageer mee in de toon die dit topic al had.

Ik denk dat er gerust wat gezegd mag worden over gewicht.
Maar noem geen gewicht als feit.
Koppel geen broekmaat aan te zwaar.

Wat jij nu als voorbeeld geeft- niet minimaal een hand breedte over hebben achter de kont - geeft veel beter een beeld of iemand nog past.
Uiteraard er van uitgaande dat er geen te lang zadel op het paard gelegd word om de kont aan te passen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:29

Hee Schrikdraad, 't was hier een erg volwassen en open topic, waarin mensen hun mening konden geven en waar er met respect werd gereageerd, ook door mij, heb nog van niemand het verwijt gekregen dat ik allerlei aannames doe, dus wat wil je ermee bereiken? en waar val ik jou persoonlijk aan, voordat jij dat bij mij deed...zou fijn zijn als je je op een andere manier in deze discussie wilt mengen, en zoniet reageer ik gewoon niet meer op wat jij te zeggen hebt over mij, hoe genuanceerd je dat ook zal doen,en ik hoop dat de toon van dit topic blijft zoals het was voordat jij het nodig vond om op deze manier uit de hoek te komen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:35

een strakke grens van 75 kilo vind ik niet erg volwassen.
Iemand die een andere mening heeft maar meteen in het hokje die voelt zich aangesproken door overgewicht best een aanname.

Dus zo netjes was het topic al niet hoor.
En die reactie geldt voor iedereen die zo star reageert. Niet enkel voor jou.
Er hoort veel meer mee genomen te worden in dit topic dan alleen wat gewicht wil je spreken over schade voor een paard.
En zolang er zo kortzichtig gesproken word over kilos als grens en daarmee zelfs als feit. Krijg je die toon terug.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:35

Er wordt geen gewicht als feit neergelegd..mensen geven aan wat voor hun de grens is van aanvaardbaar gewicht. Dat jij dat als feit ziet...moet alles wat mensen denken, inschatten en voelen wetenschappelijk onderzocht zijn? En ik blijf het kunstig vinden om met maat 42 broodmager te zijn. Dan ben je volgens mij 2,30meter. Feit dat je vindt dat de toon hier dusdanig is dat je daar ergerlijk op moet reageren vindt ik nofal onvolwassen. Draag dan bij aan een goede discussie met jouw onderbouwde mening zonder links en rechts om je heen te slaan. Al jouw posts lezend kan ik jou niet eens meer serieus nemen. Genoeg mensen hier dik, dun, of daar tussenin die wel op een normale manier kunnen reageren. Dus denk dat de toon van het topic wel meevalt maar dat jouw tenen te lang zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:41

Dan moet je er eigenlijk gewoon boven staan en zelf wel normaal reageren, probeer ik ook altijd maar te doen, anders wordt het zo'n zuur verhaal, met allemaal azijnpissers die elkaar het daglicht in de ogen niet gunnen.

Volgens mij wordt er nergens een gewicht als feit genoemd, maar eerder als ieders persoonlijke mening hoeveel gewicht op een paard moet gaan zitten. Ik heb een grof paard, maar jong, die raakt uit balans met een zware ruiter, gaat struikelen, zwabbert en gaat er als het kan uiteindelijk bij liggen. Ik heb deze ruiter er een aantal malen opgezet, om eens kijken of ik bij mijn mening blijf nav een vorig topic over dit onderwerp. Dus combi jong paard, veel te zware ruiter gaat hier niet, vooral niet met bakwerk. Wanneer een paard vaak op een volte wordt gezet of wendingen moet maken. Ik denk dat door de natuurlijke scheefheid van een paard en een te zwaar ruitergewicht inderdaad blessures bij een paard ontstaan. Nu is dan elke belasting relevant, maar hoe zwaarder hoe slechter. We vragen het paard een uur door een zandbak te hollen met een aanzienlijk gewicht op zijn rug, een aardige prestatie. En dat vinden we heel normaal. Het huidige straatbeeld is tegenwoordig veel zwaarder dan 15 jaar geleden, obesitas neemt aanzienlijke vormen aan. Dit zie je steeds meer terug in de ruitersport, was vroeger maat 38 normaal, nu is maat 42/44 normaal. Kijk een setje kleding is daar op aan te passen, maar het gemiddelde paard niet, paarden worden geacht steeds meer te dragen en ik vind dat, vanuit sportief oogpunt, gezien een zeer nadelig iets. Als je wedstrijden rijdt en dus een sport beoefent, zit dan ook zelf ook een sportief iemand in het zadel en niet met hevig overgewicht, daar is helemaal niets sportiefs aan.

Een broekmaat is idd geen goede graadmeter, aangezien verschillende merken verschillende maten hanteren. Maar gewoon je bmi meten en daarnaast je buikvet is een hele goede indicatie.

Een hand over in je zadel zegt ook niet zoveel over het gewicht, ik ken zat dikkere mensen met een enorme buik en borsten, maar dunne beentje en kont.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:44

En dat is nou net het probleem met dit topic waardoor het telkens weer op heftige discussie's uitdraait.
Het gaat puur over het gewicht wat schade kan toebrengen aan het paard, dus alles wat erbij gehaald word wat ook schade kan aanbrengen is eigenlijk meteen offtopic.
De titel van het topic geeft niet veel ruimte om uitgebreid andere voorbeelden erbij te halen, waardoor je een heel zwart/wit verhaal krijgt.
Maar er zijn zo veel dingen die nog meer meespelen samen met het gewicht van de ruiter of het uiteindelijk schadelijk is voor het paard...........gewicht, bouw paard/ruiter, zadel, conditie paard/ruiter, rijervaring, recreatie/sport. enz

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:45

Meestal hebben de maatjes 36 meer moeite met het overgewicht van een ander dan het betreffende paard. Slechte rijderij is een veel groter probleem voor het paard dan maat 42 en slechte ruiters zijn er in alle maten.

Daarnaast hebben mensen met een snelle spijsvertering makkelijk praten met cliché's als "elk pondje komt door het mondje". Het ene mondje komt van een gram een kilo aan terwijl de ander van een kilo eten nog geen gram aankomt. Gelukkig zijn we allemaal anders en uniek, laten we elkaar gewoon respecteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:45

schrikdraad schreef:
Iemand die een andere mening heeft maar meteen in het hokje die voelt zich aangesproken door overgewicht best een aanname.

Er hoort veel meer mee genomen te worden in dit topic dan alleen wat gewicht wil je spreken over schade voor een paard.
En zolang er zo kortzichtig gesproken word over kilos als grens en daarmee zelfs als feit. Krijg je die toon terug.

Jij reageert zelf ook verre van volwassen en vol met aannames. Niemand stopt je in een hokje, dat doe je alleen zelf door je reacties.
Er is al menig ander punt meegenomen wat schade kan aanrichten bij een paard behalve gewicht.
Kortzichtig wordt er niet gesproken over kilo's en zeker niet als feit. Quote het anders even, dan weten we waar je het over hebt.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:46

schrikdraad schreef:

Jouw mening en dat is prima, ikzelf hanteer 90 kg als bovengrens,in discussies en topics geven mensen hun mening, dus wat is er niet netjes aan in hemelsnaam? iedereen hier doet zijn stinkende best niemand te kwetsen, dus waarom kom jij ons nu ineens allemaal vertellen dat wij niet netjes bezig zijn???? en of iemand een strakke grens aanhoudt bepaald niet de graad van verworven volwassenheid hoor, en vinden dat er meer nuance moet zijn mag, dat vinden er erg veel, ik heb zelfs nog een nuance in mijn anders zo strakke bovengrens aangebracht bij Mirgino bijv...(zij stapt vooral lange stukken buiten met af en toe een stukje draf, hoor je mij niet over tekeer gaan hoor).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:47

Lante schreef:
Meestal hebben de maatjes 36 meer moeite met het overgewicht van een ander dan het betreffende paard. Slechte rijderij is een veel groter probleem voor het paard dan maat 42 en slechte ruiters zijn er in alle maten.

Daarnaast hebben mensen met een snelle spijsvertering makkelijk praten met cliché's als "elk pondje komt door het mondje". Het ene mondje komt van een gram een kilo aan terwijl de ander van een kilo eten nog geen gram aankomt. Gelukkig zijn we allemaal anders en uniek, laten we elkaar gewoon respecteren.

Waarom ga je er vanuit dat iedereen die hier dun is, een snelle spijsvertering heeft? Ik moet er retehard voor werken. Dus over aannames gesproken. Je hebt het over respect, heb dat zelf ook dan.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:51

Lante schreef:

OMG, hoe kan ik hier nog op reageren zonder ook zo grof te worden....hmmmm, ik als maatje 36 val totaal niet over een maat 42, ook niet op de rug van een passend paard, ik val over het feit dat de paardenrug tegenwoordig een gebied van onbegrensde mogelijkheden is voor het gewicht dat we denken erop te kunnen zetten.
Ieder pondje gaat door het mondje, bij iedereen, zonder eten ga je dood van teveel eten wordt je dik, en in dit topic zijn er genoeg mensen met een trzge stofwisseling die dit ook vinden hoor, we respecteren elkaar hier waar we dat kunnen, dus als jij je over 1 kam scherende opmerking over de maatjes 36 ook even terugneemt, blijft het hier ook leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:53

Interessant artikel in de OP uit een bokt topic van 2006
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=520748&

In de discussie daarna krijg je echter wel weer dat spieren zwaarder zijn dan vet en je beter niet naar de sportschool kunt gaan, want daar wordt je coordinatie niet getrained. Maw, vet is beter dan spier en niet sporten geeft een betere coordinatie :') De meeste zwaardere ruiters in dit topic zitten hun paard niet in de weg en hebben allemaal de zeer moeilijk verkrijgbare (vooral voor de wat zwaardere ruiter) onafhankelijke zit.
En ook dat je best met zwaar overgewicht op een paard kan gaan zitten, omdat vroeger de ridders met hun malienkolders dat ook deden, is weer aan bod }:0
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-03-12 23:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:58

john57 schreef:
Omdat het andere topic ('Dikkere mensen te paard') inmiddels bijna 200 pagina's en een ietwat onhandig geformuleerde beginpost heeft, leek het ons een goed idee om een nieuw topic te openen.

Briljant idee. Je denkt werkelijk dat er na 200 pagina´s van meningen er nog iets nieuws over dit ook in verschillende andere topics tot uitentreure behandelde onderwerp te zeggen is...?
Na een vluchtig doorlezen van de inmiddels 45 pagina´s van dit topic is het antwoord duidelijk.