is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:47

dan hoor jij bij de goeie helft :))

Sevilay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:47

Het is toch zeker niet meer als een hulpmiddel, dus waarom zou je tegen zijn. Als je het maar goed weet te hanteren...

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:55

Ik heb niet het hele topic nagelezen maar zo hier en door een aantal reacties.

Ik ben voor een slof zolang hij maar mijlen ver bij mijn paard vandaan is en in de ruitersportzaak blijft hangen. De enige hulp die ik gebruik tijdens mijn rijden is gezond verstand/voelen/denken en vooral luisteren naar mijn paard. Ik vind overigens alle hulptegels de grootste onzin.

Met longeren maak ik gebruik van een dubbele longe, niets meer en niets minder. Wat willen we nu bereiken met onze paarden? Dat ze opgeknoopt en vastgesnoerd in de krul lopen en vervolgens nog in een valse krul ook nog?

Ik zie reacties voorbij komen, waarbij ik denk dat sommige zich toch eens zouden moeten verdiepen in de bouw en de beweging van het paard en daarnaast welke ongemakken wij de paarden aandoen als we erop zitten en constant met een hefboom in de mond zitten te zagen, tegen zitten te werken en vervolgens ook nog blijven schoppen omdat die knol niet voorwaarts wil.

Daarnaast lees ik van verschillende slofgebruikers dat ze hem 'altijd' los hebben hangen en als voorzorg gebruiken. Wat gebeurt er dan als het paard 'iets' gaat doen, en wat doe jij dan als ruiter?

Een goede tip, film eens een paar uurtjes rijden op je paard en kijk eens goed naar jezelf en je paard waar onstaat de miscommunicatie en hoe kun je dat oplossen met je gezond verstand, zonder naar hulpmiddelen te grijpen.

Ik heb verschillende verreden paarden gehad die niet op te lossen zouden zijn, enkel door met 'zware' maatregelen aan te komen. Geen enkel paard hiervan is goed begrepen door de toemalige ruiter. Echter de schade bij de meeste paarden waren al aangericht, hoefkantrol, kapotte rug, kapotte schouder, peesplessures, nek artrose noem maar op. En elk van deze paarden, hoe lastig dan ook heeft vooraf de gedachten gehad 'Oh nieuwe ruiter, wat zal ik met jou eens aanvangen?'

Tendance

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:33

Heel fijn, dat jij blijkbaar jezelf een geweldige ruiter vindt. Ik vraag mij daarbij af of jij nog wel met gezonde ogen naar je eigen rijkunst kijkt.

Om te weten wat mensen met die losse slof bedoelen, zou ik toch even het hele topic lezen als ik jou was. Blijkbaar heb je dit niet gedaan en spreek je vanuit een vermoeden en niet vanuit een daadwerkelijk gelezen feit.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:40

Ik heb nergens aangegeven dat ik een geweldige ruiter ben Tendance, dat is een aannamen die je maakt :).

In mijn ogen wordt er veels te makkelijk gegerepen naar 'hulpmiddelen' die niet noodzakelijk zijn. Ik zie genoeg om mij heen gebeuren waar ik werkelijk niet naar kan kijken en daarbij is het paard de dupe van de frustratie van de ruiter.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:44

Dan moet je even je eigen stukje lezen. Dat komt heel erg over als: Ik ben de beste en doe niets fout!
Het gaat jou om wat iemand schrijft en hoe iemand het schrijft, dan kun je dat andersom ook verwachten.

En dat jij dingen om je heen ziet gebeuren wil niet zeggen, dat het gelijk in de hele wereld fout gaat met iedereen die een hulpmiddel gebruikt.
En als ik een slof gebruik op buitenrit, dan is dat echt niet uit frustratie, maar uit veiligheid voor iedereen.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:06

Volgens mij is de vraag in dit topic of iemand niet tegen een slof is. Het gaat het hier ook om een persoonlijke mening. Bovenstaand heb ik geschreven is dan ook mijn mening.

Daarmee pretendeer ik niet dat ik een geweldige ruiter ben, toch? Ik heb nergens geschreven dat ik dat niets fout doe.

Er zijn wel 100000 wegen die naar Rome lijden en het zou wel heel toevallig zijn als ik dan juist de goede heb. Maar hoe beoordeel je dan of die goed is? Moet je daarvoor Z rijden of Grandprix of 1,60 kunnen springen. Ik weet het niet, voor mijn gevoel doe ik het goed en daar moet je ook op bouwen. Als dat voor iemand hier betekent dat met een slof rijden het goede gevoel geeft en je staat daarachter dan moet je dat vooral doen. Het is niet mijn bedoeling om iemand te veranderen, dat is ook helemaal niet wat ik wil bereiken. Voor mij geldt net als ieder ander door schade en schande wordt je wijs. Ook ik heb daarbij een spiegel voorgehouden gekregen.

Ik concludeer niet dat de hele wereld fout gaat, maar ik concludeer uit mijn omgeving zoals ik schijf en dat is ook wat ik lees. Jij maakt daar de hele wereld van.

Anyway, het is niet mijn inentie om iemand hier een vervelend gevoel over zichzelf of een hulpmiddel te geven. Ik geef puur mijn mening :).

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:06

wat ik op maak uit jou posts oordeel je ontzettend snel zonder dat je je echt in leest...
voor je oordeelt moet j echt weten waar je over praat, en in dit geval betekend dat ookhet lezen van het gehele topic :)

maar ik wil je bepaalde dingen wel uit leggen hoor :)

fijn dat jij alle hulpmiddelen de grootste onzin vind maar daar ben ik het niet mee eens :n
bij bepaalde paarden/ruiters/combinaties/omstandigheden/disciplines kan een hulpmiddel een grote uitkomst zijn :)

ben benieuwd hoe jij je dubbele longe bevesigd?

ongemakken die wij een paard aan doen?
ik weet niet hoe jij rijd, maar bij mij komt: zagen, hefboom gebruik, tegen werken en schoppen echt niet in mijn rijwoordenboekje voor :+

ik ben een ruiter die de sof los heeft hangen en hem al voorzorg maatregel er aan heeft zitten :)
al een paard "iets" doet, probeer ik het eerst op te lossen met mijn zit en stem en als ik merk dat dat echt niet werkt, dat ik er echt niet door kom, dan pas haal ik de slof aan, maar dan nog zo dat hij hem net voelt in gespannen toestand en niet meer :n ik zou een paard nooit in de krul trekken :n da kan ik net zo goed mijn cap aan de wilgen hangen want dat is geen rijden meer :)

haha, ik film heel veel van mijn trainingen en ik film al mijn concoursen :) erg handig om terug te kijken en te vergelijken met mijn eigen gevoel :) maar dan nog heb ik hier sowieso 1 paard staan die niemand opgelost krijgt zonder een hulpmiddel!

ik ben het met tendance eens, je komt hier de discussie in vallen terwijl je over komt als ik ben de beste, ik heb a zoveel gezien ik heb al zoveel gedaan allemaal zonder hulpmiddelen kijk eens hoe goed ik ben blablabla...
en dan oordeel je maar meteen dat voor de rest iedereen fout is omdat wij wel met hulpmiddelen rijden...
je weet niet eens de gedachten hier achter omdat je te beroerd bent om je in te lezen dus mijn inziens mag je dan ook niet over ons oordelen ;)

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:54

Zo daar ben ik ook weer een keer, na een paar weken verplichte rust door de vorst ben ik nu weer 4 dagen met haar aan het werk aan de longe en ik moet zeggen dat het allemaal lekker gaat, kaptoom ben ik weer mee gestopt, ze kwam alleen maar meer omhoog met haar hoofd dan dat ze zich ging ontspannen. Nu heb ik haar hoofdstel in ,met een dubbel gebroken bitje die heel dun is en dan daaroverheen haar halster en daar longeer ik haar dan op,dus totaal geen druk op het bit en dan gaat ze lekker lopen spelen met het bit in haar mond en dan gaat ze lekker ontspannen lopen met haar hoofd steeds langer achter elkaar naar de grond.Ook ben ik begonnen met wijken voor druk als ik er naast loopt en dat gaat één kant op super goed, maar de andere kant raakt ze een beetje paniekerig, dus dat doe ik rustig aan,laat haar het tempo bepalen.
Volgende stap is trailer deze kant op en die wil ik dan in de rijbak plaatsen en dan rustig aan gaan beginnen met trailer laden. Dit gaat eigenlijk niet meer over de slof, maar om nou een nieuw topic te openen terwijl er al veel antwoorden staan waar ik echt wat aan heb.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:56

jenna schreef:
Zo daar ben ik ook weer een keer, na een paar weken verplichte rust door de vorst ben ik nu weer 4 dagen met haar aan het werk aan de longe en ik moet zeggen dat het allemaal lekker gaat, kaptoom ben ik weer mee gestopt, ze kwam alleen maar meer omhoog met haar hoofd dan dat ze zich ging ontspannen. Nu heb ik haar hoofdstel in ,met een dubbel gebroken bitje die heel dun is en dan daaroverheen haar halster en daar longeer ik haar dan op,dus totaal geen druk op het bit en dan gaat ze lekker lopen spelen met het bit in haar mond en dan gaat ze lekker ontspannen lopen met haar hoofd steeds langer achter elkaar naar de grond.Ook ben ik begonnen met wijken voor druk als ik er naast loopt en dat gaat één kant op super goed, maar de andere kant raakt ze een beetje paniekerig, dus dat doe ik rustig aan,laat haar het tempo bepalen.
Volgende stap is trailer deze kant op en die wil ik dan in de rijbak plaatsen en dan rustig aan gaan beginnen met trailer laden. Dit gaat eigenlijk niet meer over de slof, maar om nou een nieuw topic te openen terwijl er al veel antwoorden staan waar ik echt wat aan heb.

Jawel het is enigszins on topic, want de ene kant doet ze supergoed, "op haar sloffen" om zo maar te zeggen! _O-

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:02

Haha _O- ja laten we het zo noemen en dan mag ik gewoon nog blijven posten

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:04

Wie de slof past, hij trekke hem aan!!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:54

Net een nieuwe slof gekocht. Oude was kapot en met knoop vind ik hem te kort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:56

M_D_H schreef:
zuske schreef:

Dan is mijn instructeur geen betere ruiter (en toch rijdt hij internationaal).

de helft van de mensen die hoog rijden gebruiken hulpmiddelen om hun doel sneller te bereiken :)

Idd, dus daar is niks zinnigs over te zeggen :n

xCelestee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:14

Je weet nooit of mensen de slof goed gebruiken. Ik denk dat je er van uit kan gaan dan 6 van de 10 mensen gewoon weten waar ze mee bezig zijn. Jammer van de andere 4 van de 10.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:31

Ik denk dus juist dat 99 van de 100 hem helemaal verkeerd gebruiken. En die 1% die hem dan dus wèl juist weet te gebruiken, krijgt heel bokt over zich heen omdat heel bokt (inclusief mijzelf) alleen maar "slechte" voorbeelden kent... Dat vind ik jammer voor die 1%...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:30

Kom voor die ene % dan maar bij mij kijken!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:32

Agossie schreef:
Ik denk dus juist dat 99 van de 100 hem helemaal verkeerd gebruiken. En die 1% die hem dan dus wèl juist weet te gebruiken, krijgt heel bokt over zich heen omdat heel bokt (inclusief mijzelf) alleen maar "slechte" voorbeelden kent... Dat vind ik jammer voor die 1%...

Ik zie liever cijfers, gebaseerd op feiten. :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:35

En dat ook!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:41

Pfoe, wat een aanname weer Agossie.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:44

Vind het ook wel extreem hoor! Ik ben voor een groot deel tegen de slof, mits hij goed word gebruikt!
Ik denk namelijk dat, dat het struikelpunt is van de meeste ruiters!

Om me heen zie ik ook wel mensen die meerdere paarden per dag rijden en dan uit gemak een slof gebruiken! (al vind ik het dan wel heel dubbel).

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:14

setteke schreef:
Pfoe, wat een aanname weer Agossie.

Tja, als ik om me heen kijk, zie ik niemand de slof juist gebruiken. Ook de meeste foto's die ik zie op internet. Ik kèn wel mensen die hem juist gebruiken hoor, maar dat zijn er 2 (letterlijk). De rest van alle keren dat ik de slof zie, is hij verkeerd gebruikt. Ik zou graag willen dat dat anders is.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:16

Maar wat versta jij onder verkeerd gebruik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:21

knetterhard schreef:
Maar wat versta jij onder verkeerd gebruik?

Ik wil hier op inhaken, ik vind het verkeerd gebruik als een slof wordt gezien om een paard te leren begrenzen in de aanleuning. Dit moet en kan rijtechnisch opgelost worden, maar dat duurt vaak te lang voor de meeste of ze weten niet hoe, maar dat vind ik geen excuus.
Ik vind dat een slof alleen gebruikt mag worden als noodrem op buitenrit.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:26

Ja zo zie ik dat ook (maar dat geld niet alleen voor een buitenrit denk ik)!