Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:48

Geheel mee eens, maar ik heb toch niets geschreven over het verdwijnen of afschaffen van opleidingen? Er wordt hier wel geschreven over het belang ervan, maar dat is wat anders. Dat wordt dan ook wordt ingegeven door het feit dat veel gediplomeerde instructeurs het afleggen tegen niet-gediplomeerde instructeurs. Maar hier verder op ingaan zou betekenen in herhaling te vallen. En dat is niet zinvol

Zoewieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:19

Electra63 schreef:
Zowiezo:
Goh, je doet mij aan iemand denken, die was ook zo snel heetgebakerd.
Als jij het prettig vindt, mag je best je referenties naar me sturen hoor. :D Maar ik doe daar verder niets mee, ik onthoud me verder nl. altijd van commentaar. Ik vind het nl. een beetje makkelijk om te roepen, dat het niveau bedroevend is en vooral het afzeiken van IMO topruiters vind ik irritant.
Maar als jij M2 bent met je KWPN-merrie, zoals je zelf geschreven hebt, ben je nog geen topruiter, net zoals 99% van de bokkers. En dat is logisch, de top is maar heel klein. Het is IMO uitzonderlijk als je de top bereikt in welke sport dan ook, dus ook in de paardensport.
Niemand vraagt jou om referenties, maar jij start zelf de discussie dat je een topruiter bent en Grand Prix-oefeningen rijdt.
Ik ben dan wel benieuwd welke paardenopleiding je hebt gedaan?

Ben nou eenmaal een heetgebakerd persoon, ik zeik geen top ruiters af ik zet alleen neer wat ik met mijn eigen ogen gezien heb.

Heb de woorden "ik ben een topruiter" ook nooit geschreven dus dat is wel een beetje makkelijk om te roepen niet?Ik zei dat ik onderweg ben, net zoals dat je in de auto stapt en van Zuid-Limburg naar Groningen rijd, als je begint ben je nou eenmaal onderweg, je bent er nog niet maar onderweg is onderweg. Tevens heb ik gezegd dat ik Grand prix springpaarden gereden heb en niet grand prix oefeningen deed ;) Maar oefeningen die in de Z klasse horen.

Ben nou eenmaal niet bescheiden aangelegd en ik vind het leuk mede te delen dat ik al wat meer gezien heb dan de meesten van mijn leeftijd. En dat jullie daar aan gaan twijfelen, ligt geheel aan jullie zelf.

De paardenopleiding in Barneveld aan het Groenhorst College. Heeft ook maar 1 naam en dat is: Paardenhouderij+management. Heb de BOL gevolgd en 4 jaar lang.

Dat jullie twijfelen over mijn echtheid, zegt meer over jullie dan over mij. "Hoe de waard is vertrouwd hij zn gasten"

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:29

Zowiezo:
Joh, het gaat erom of je zelf gelooft in wat je doet.
Als dat zo is: succes.

PS Ik weet niet of dat dezelfde opleiding is als in Goes/Dordrecht. De stagiaires die ik daar van gezien heb, daar heb ik helemaal geen hoge pet van op. Maar dat zijn er maar een paar, dus ik kan niet de hele opleiding beoordelen. Ook daar zullen talentvolle en minder talentvolle ruiters deelnemen aan de opleiding.
Ik denk nl. dat er van iedere opleiding wel goede en slechte instructeurs/ruiters vandaan komen, het ligt toch vooral aan talent en inzet/mentaliteit, zoals in ieder beroep/hobby.

Zoewieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:42

Electra63 schreef:
Zowiezo:
Joh, het gaat erom of je zelf gelooft in wat je doet.
Als dat zo is: succes.

PS Ik weet niet of dat dezelfde opleiding is als in Goes/Dordrecht. De stagiaires die ik daar van gezien heb, daar heb ik helemaal geen hoge pet van op. Maar dat zijn er maar een paar, dus ik kan niet de hele opleiding beoordelen. Ook daar zullen talentvolle en minder talentvolle ruiters deelnemen aan de opleiding.
Ik denk nl. dat er van iedere opleiding wel goede en slechte instructeurs/ruiters vandaan komen, het ligt toch vooral aan talent en inzet/mentaliteit, zoals in ieder beroep/hobby.

Groenhorst kan ook wel een aantal dingen verbeteren, dat kan iedere school wel.
Ik weet niet of dat dezelfde is maar het Groenhorst heeft een heel paarden complex voor hun zelf en van alle luxe voorzien. Daar krijgen ze van mij echt pluspunten voor.

Wij begonnen met 23 leerlingen en in de eerste paar weken vielen er al minstens 10 af, in het 3e jaar bleven er nog 9 over en met die 9 ben ik het laatste jaar in gegaan.

De minder geschikten stopten vanzelf, omdat ze de stof niet snapten en de stages niet volhielden, het was altijd keihard werken als stagiaire en veel konden dat allemaal niet aan.

PS:
Dat ik zo heetgebakerd reageer heeft te maken met mijn temperament maar ook een beetje met vroeger, ik had namelijk popiejoopie kindjes in de klas ( basisschool ) en die geloofden mij niet toen ik helemaal blij vertelde dat ik een eigen pony had gekregen. Werd namelijk gepest toen der tijd en hoe hard ik ook schreeuwde dat ze maar mee moesten gaan na schooltijd ze wilden het uit jaloezie gewoon niet geloven. Dat soort dingetjes zoals nu hier op bokt irriteert mij dus omdat het gedoe van toen ik jonger was mij nog steeds achtervolgt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:45

Ik zou niet teveel waarde hechten of iemand op het internet je wel of niet gelooft.
Iedereen kan zich anders voordoen.

Zoewieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:48

Electra63 schreef:
Ik zou niet teveel waarde hechten of iemand op het internet je wel of niet gelooft.
Iedereen kan zich anders voordoen.

Tja, ik weet dat ergens ook wel, maar ik kan sommige dingen dan niet loslaten.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:06

Helemaal mee eens, ik vindt dat er echt te veel waarde gehecht wordt aan 'het aan de teugel lopen', sommige combinaties rijden scheef en de figuren super slordig, maar staan bovenaan in de dressuur omdat hun pony 'aan de teugel loopt'. Mijn pony zit vast in haar nek, ben ik aan het werken, heb ik ook een keer tegen de jury gezegt, dat mijn pony daar moeite mee heeft, maar ik het belangrijker vindt dat de figuren, de basis, fatsoenlijk is, a.d. teugel lukt wel als haar nek goed genoeg los is, ik wil niks forceren!
Dat artikel van roeli bril klopt van het 1e tot het laatste woord, begin bij de basis, en werk je dan op, ga niet forceren, straffen, maar wacht, geduld is de sleutel voor een goede ruiter!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:35

@ zowiezo, ik geloof graag dat je op zo een school best wat leert maar het echte werk en ontwikkelen komt nog. jij vind jezelf nu al heel wat met je jonge leeftijd en ik denk, joh we komen er over 20 jr wel s op terug.. ;) eens kijken of wat je nu vind dan ook nog zo lijkt.
ik ben zelf een stukje ouder en ben nog lang niet uitgeleerd en ik weet ook van de helft niet alles,en dat zal altijd zo blijven.
enne die laatste zin gaat niet helemaal op hoor in mijn ogen, bij mij is het meer " aldoende leert men " en na schade en schande wordt men wijs :D
ik ga meer met japeloup ,electra en kadankovitch mee : ken je eigen beperkingen en probeer daaraan te werken ,ik hou er niet zo van om zo hoog van de toren te blazen met "kijk eens hoe goed ik ben" je kent t volgende spreekwoord ook wel denk ik? wie hoog klimt die laag valt...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:55

@ kandankovitch
De aanname is juist, denk ook niet dat het makkelijk is om vanuit een andere gedachte de verschillende opleidingen te gaan geven. Al krijg je wel steeds meer mensen die onze mening delen. Hoop dat het een kwestie van (korte) tijd is dat er een ommezwaai plaats gaat vinden.
Maar idd toegeven dat je aan het leren bent en dus niet alles (direct) weet is voor sommige niet eenvoudig. Gelukkig heb ik leerlingen die er begrip voor hebben en schroom ook nooit om bij andere instructeurs info in te winnen. Uiteindelijk leert iedereen daarvan is mijn mening. Ben ik leuk opweg om daar te komen waar ik wil zijn, nee, waarom niet, want hoe meer je weet hoe meer je er achter komt dat je niets weet. Maar das nou juist het leuke van de dressuur sport, je blijft bezig met een puzzel die (eigenlijk) nooit af komt, maar je toch steeds weer weet te boeien.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:38

knollentuin schreef:
tja sieppie ,en dan is het ws weer net wie je aan het werk heb gezien in het springen, als ik zie wat er aan optoming bv allemaal mag in het springen to van de dressuur moet ik eerlijk zijn dat het er in het springen echt niet altijd allemaal vriendelijk en mooi uitziet.
en je maakt mij niet wijs dat er geen springruiter is wel s over de schreef gaat...onderbouw s wat je bedoeld.
en dan waarschuw ik je vast een enkele ervaring bij 2 stallen is voor mij niet waardevast, ik denk dat je van een kouwe kermis thuis komt als je s bij de grote jongens ongezien achter de schermen mee kan gluren,en dan weten de echte grote paardenjongens -en meisjes wel waar ik het over heb..

Namen noem ik niet, dat begrijp je natuurlijk wel. Zo professioneel ben ik wel. :')
Ik heb op meerdere stallen gewerkt en ik heb een beter gevoel bij de springers dan bij de dressuur. De paarden zitten bij de springers beter in hun vel, de paarden zijn vriendelijker tegen de mens. bij mening dressuursstal kom je de stal niet in zonder dat de oren in de nek gelegd worden of je een kont toe gedraaid krijgt. De training technieken die ik heb gezien bij de dressuur ruiters is vaak schrikbarend, met zwepen over de kogel slaan om ze hoger te laten piaferen. Lekker in de krul trekken, kin op de borst, bloed uit de mond, tong bijna door de helft, wat wil je nog meer horen.
De springers jagen de paarden af en toe schrikbarend over de hindernis, de optoming is niet altijd even vriendelijk, maar echt heel erg lelijke dingen heb ik niet gezien. Een keer een goede tik als ze weigeren misschien. Ik ontken absoluut niet dat het niet gebeurt, ik ben ook niet overal geweest.
Maar dat is mijn oordeel.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:25

@Sieppus , ik vindt ook dat de springsport opzich veel eerlijker is dan de dressuursport qua jureren, een balk is eraf of ligt nog, tijden worden geklokt, daar kan een jury/ruiter niks tegenin brengen, bij de dressuur kan een jury/ruiter een flink meningsverschil hebben, daarbij wordt er ook superveel op a.d. teugel lopen gelet, waardoor de beoefening van de figuren op de achtergrond wordt gehouden met trainen... dat vindt ik heel jammer, als ik een nette combinatie zie die alle figuren heel erg netjes uitwerken, maar de pony niet a.d. teugel loopt, of een "slordige" combinaties die zelfs geen ronde voltes kunnen rijden maar de pony wel a.d. teugel loopt, dat die de meeste punten krijgen...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:31

Liekekeira schreef:
@Sieppus , ik vindt ook dat de springsport opzich veel eerlijker is dan de dressuursport qua jureren, een balk is eraf of ligt nog, tijden worden geklokt, daar kan een jury/ruiter niks tegenin brengen, bij de dressuur kan een jury/ruiter een flink meningsverschil hebben, daarbij wordt er ook superveel op a.d. teugel lopen gelet, waardoor de beoefening van de figuren op de achtergrond wordt gehouden met trainen... dat vindt ik heel jammer, als ik een nette combinatie zie die alle figuren heel erg netjes uitwerken, maar de pony niet a.d. teugel loopt, of een "slordige" combinaties die zelfs geen ronde voltes kunnen rijden maar de pony wel a.d. teugel loopt, dat die de meeste punten krijgen...

Dit vind ik zo een aanname. Wie zegt mij dat de jury hetzelfde ziet als wat jij ziet. Wie zegt mij dat jouw interpretatie van "aan de teugel lopen" en het verkrijgen van de punten ook klopt met de werkelijke situatie? Ik denk dat de meeste juryleden echt wel het verschil zien tussen een fijne proef en een mindere proef en ik ga er wel vanuit dat ze vanuit dat oogpunt jureren. Als je daar al niet vanuit kan gaan ja dan moet je jezelf er ook niet aan willen onderwerpen lijkt mij. Jij vind het wellicht belangrijk dat de figuren netjes kloppen maar het is net zo belangrijk dat een paard lekker ontspannen door zijn lijf loopt en het er ongedwongen uitziet. Dan maar een keer een wat minder ronde volte.
Of de springsport eerlijker is, dat kan ik niet beoordelen. Ik denk dat het niet vergelijkbaar is. Uitwassen zijn overal waar met mensen gewerkt wordt ;) . Op wedstrijden heb ik wel het idee dat de springers wat relaxter zijn in omgang onder elkaar. Er is meer duidelijkheid en heb je een balk eraf dan kan je het niemand anders verwijten dan jezelf.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:35

Je kan wel zeggen, dat de uitkomsten in de springsport wat minder ter discussie staan, of helemaal niet.
Een balk eraf, is eraf en een weigering is een weigering, tot zover vind ik de springsport veel gemakkelijker te beoordelen. Maar of het er eerlijker aan toe gaat in de training? Daar durf ik mijn handen niet voor in het vuur te steken. Laatst was natuurlijk ook dat filmpje van die reining-ruiter. Misstanden zijn er overal, ook bij de recreatieruiter, die met verkeerd/niet passend tuig rijdt bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:16

Geloof mij, de springsport is niet veel eerlijker hoor. Ja in het jureren maar daar houdt het wel op...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:20

Wil niet vervelend doen, maar we dwalen af. Het gaat er in deze topic volgens mij niet over wat vriendelijker is.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:29

Sieppus schreef:
Namen noem ik niet, dat begrijp je natuurlijk wel. Zo professioneel ben ik wel. :')
Ik heb op meerdere stallen gewerkt en ik heb een beter gevoel bij de springers dan bij de dressuur. De paarden zitten bij de springers beter in hun vel, de paarden zijn vriendelijker tegen de mens. bij mening dressuursstal kom je de stal niet in zonder dat de oren in de nek gelegd worden of je een kont toe gedraaid krijgt. De training technieken die ik heb gezien bij de dressuur ruiters is vaak schrikbarend, met zwepen over de kogel slaan om ze hoger te laten piaferen. Lekker in de krul trekken, kin op de borst, bloed uit de mond, tong bijna door de helft, wat wil je nog meer horen.
De springers jagen de paarden af en toe schrikbarend over de hindernis, de optoming is niet altijd even vriendelijk, maar echt heel erg lelijke dingen heb ik niet gezien. Een keer een goede tik als ze weigeren misschien. Ik ontken absoluut niet dat het niet gebeurt, ik ben ook niet overal geweest.

Nog heel even offtopic. Ik denk dat jij net wat verkeerde dressuurstallen hebt meegemaakt, of juist goede springstallen. Helaas zitten de rotte appels die op zijn minst dubieuze trainingsmethoden gebruiken overal, ook in de springsport:

http://www.horses.nl/springen/nieuws/80 ... n-topsport

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:31

Liekekeira schreef:

Ik vind dit echt een beetje krom gezecht, Ik rij een nu 4 jarige, in de b, behaal elke wedstrijd netjes mijn punten en mijn paard loopt netjes over zijn rug, in een goede aanleuning, en aan de teugel. Tevens is ze volledig recht, maar heeft nog wel moeite met balans te houden in bijvoorbeeld een grote volte, en zo rij ik wel eens een hoek ipv een bocht, hier word ik toch degelijk wel op afgestraft, en heb dit elke wedstrijd meegemaakt.

Tuurlijk is het jureren van het springen eerlijker, maar dressuur en springen is een hele andere tak van het jureren. Wat gewoon bijna niet met elkaar te vergelijken is.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:37

Sieppus schreef:

Ik denk dat jij dan op de verkeerde dressuurstallen bent geweest. Verder beoordeel ik liever de ruiter zelf, of het nu een dressuur ruiter is of een springruiter, elke ruiter is een individueel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:07

Japeloup schreef:
Wil niet vervelend doen, maar we dwalen af. Het gaat er in deze topic volgens mij niet over wat vriendelijker is.

Dit topic gaat over dat het niveau bedroevend is, trainingsmethoden hebben te maken met het niveau.
Dus in zoverre heeft het wel met het topic te maken.
Er wordt in dit topic vaak aangehaald dat er misstanden zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:55

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:01

wat wil je hiermee bereike arabesk?
je krijgt hiermee alleen maar mensen tegen je...

mischien kun je de vragen die hier aan jouw toe gesteld worden beantwoorden ipv. maar weer klakkeloos wat filmpjes van willekeurige ruiters die stiekem gefilmd en vertraagd zijn neer te zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:03

Ik ben het deels met je eens Arabesk. Het enige is dat ik niet tegen bitrijden ben.

Zoewieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:09

themuisje schreef:
wat wil je hiermee bereike arabesk?
je krijgt hiermee alleen maar mensen tegen je...

mischien kun je de vragen die hier aan jouw toe gesteld worden beantwoorden ipv. maar weer klakkeloos wat filmpjes van willekeurige ruiters die stiekem gefilmd en vertraagd zijn neer te zetten?

Wat maakt het uit dat je mensen tegen je krijgt? Een mening hoort uit gesproken te worden en als je daarmee vijanden creëert, het zij zo.

Ik vind dat Arabesk een duidelijk standpunt heeft. Ben blij dat het niet iemand is die terug krabbelt van mening omdat ze anders "mensen tegen zich krijgt"

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:11

Arabesk, geef eens antwoord op de eerder gestelde vragen.
Alleen wat filmpjes plaatsen is zo verschrikkelijk gemakkelijk.

Jolien, heb je wel eens goed naar je eigen foto's in je profiel gekeken? Daar prik je ook aardig met je sporen in je paard tijdens het springen (waarschijnlijk omdat je je onderbenen naar buiten draait, maar toch.\

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:12

daar heb ik geen last van... maar het lijkt mij dat zei bitloos rijden wil promoten, mensen te overtuigen om het gewoon eens te proberen en niet iedereen die met bit rijd met de grond gelijk maken. dit werk averechts. en daarbij snap ik de link niet met het rijden met bit en het bedoevende niveau maargoed.