Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:39

ik denk eerder het paard wakker en levendig maken opdat hij het beste tot zijn recht komt ,
dan over het zwiepen met de staart.
Niemand zal in staat zijn alles tot in perfectie uittevoeren met zijn paard doch is dat wel het streven , als je bijv. met je paard op de volte wijkt /schoudervoor op vier sporen / ubertritten , mobiliseer je het bekken van je paard doordat de uitslag van de beweging erg groot word door deze oefening , als je paard hierbij eens een keer een zwiepert met de staart geeft omdat ie het moeilijk vind is voor mij persoonlijk geen probleem , wanneer hij dit met een aantal maanden nog steeds doet zou ik je even achter de oren krabben.


Ik doelde met voorgaande geschreven en dan moet ik een voorbeeld aanhalen als bijv,totilas supergetalenteerd maar waar hij zo beroemd om is is zo over the top dat als hij constant zo zou lopen hij hier stuk aan zal gaan , ik heb van horen zeggen dat edward zelf op een show clinic dit beaamd heeft dat hij het paard zo thuis niet laat lopen simpelweg omdat het te is over the top dus schadelijk op de lange duur.
Nogmaals prima voor mij het paard is er beroemd mee geworden heeft nederland wederom op de kaart gezet maar het past dus niet binnen het kader klassiek en datzelfde bedoel ik net RDL een paard veelvuldig hierin rijden zal schadelijk zijn dat weet jij dat weet ik dat weet sjef wie dan ook , toch word de techniek wel toegepast puur om wat het oplevert ook al grenst het aan het fysieke kunnen en is dus de kans dat het paard beschadigd er groot.Ook mentaal is het een erg zware belasting.
maar dit is mijn mening hierover hoor ongetwijfeld zijn er andere mensen die er anders over denken dit is zo hoe ik erover denk aan de hand van alle info die ik door de jaren heen heb verzameld.
Het is altijd lastig over zulke dingen en mensen te praten want het is niet echt onze plaats maar om zo meningen uittewisselen is altijd leerzaam

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:15


Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:01

Helder verwoord Liberty!
Ik geloof direct dat een Edward zijn paarden thuis niet dagelijks zo traint als op de wedstrijden. Edward is bezig met topsport en dat gaat juist over het opzoeken van fysieke grenzen en mogelijkheden, maar natuurlijk zonder het paard daarbij te schaden. Een paard zo voorstellen op een wedstrijd = piekmoment kan alleen wanneer je thuis een goede voorbereiding treft. Iemand als Henk van bergen doet dat anders, maar die rijdt ook geen wedstrijden.
Nombrardo, waarom merk jij op dat het allemaal om geld draait? Sommige ruiters kiezen voor sport, andere werken liever bij een baas en rijden voor hun ontspanning. Ik weet zeker dat sportruiters als een Edward minsten zo veel van hun paarden houden als Samantha met haar Fjord [om maar wat te noemen]. En als je meer van geld dan van paarden houdt, dan doe je dat heel anders, bijvoorbeeld door eennieuwe stroming op te richten:

*klik*
Hier een leuke handleiding hoe je dat aanpakt

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:11

Abacab schreef:
Nombrardo, waarom merk jij op dat het allemaal om geld draait? Sommige ruiters kiezen voor sport, andere werken liever bij een baas en rijden voor hun ontspanning. Ik weet zeker dat sportruiters als een Edward minsten zo veel van hun paarden houden als Samantha met haar Fjord [om maar wat te noemen]. En als je meer van geld dan van paarden houdt, dan doe je dat heel anders, bijvoorbeeld door eennieuwe stroming op te richten:


je hebt mij niet over de wedstrijdsporters gehoord.
als je het artikel leest (over de klassieke spaanse rijschool) dan snap je wat ik daarmee bedoel.
als het geld (in dat geval) belangrijker is dan de paarden, krijg je dit soort zelfmoord acties.
het was vermoedelijk voor deze ruiter te ondraaglijk te zien, hoe zijn gevoel en passie niet overeen kwamen met hetgeen de "school" wil en dit ten koste gaat van zijn gevoel en de paarden.
wb Edward? het verdriet wat hij heeft (en nog heeft) wat Totilas betreft , had hem bespaard kunnen blijven als geld niet het belangrijkste was.
in dat geval is Edward dus een spil in het geldspelletjes wat eromheen gebeurd.
Het is jammer dat we niet meer van deze 2 mogen genieten.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:22

Oh sorry Nombrado, ik had het artikel nog niet gelezen, maar inmiddels wel.

Er staat trouwes niet dat het geld belangrijker is dan de paarden maar wel dat de prestatiedruk enorm hoog wordt. Lijkt me logisch dat dat op den duur ten koste van alles gaat.
Het is jammer maar ik kan ook wel begrijpen dat een dergelijk instituut als de Spaanse Rijschool zelf zijn broek moet ophouden. Overal in Europa gaat het minder, dan is het logisch dat een overheid zo'n instituut niet langer blijft financieren. Zou jij er een oplossing voor weten?

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:26

Abacab schreef:
Oh sorry Nombrado, ik had het artikel nog niet gelezen, maar inmiddels wel.

Er staat trouwes niet dat het geld belangrijker is dan de paarden maar wel dat de prestatiedruk enorm hoog wordt. Lijkt me logisch dat dat op den duur ten koste van alles gaat.
Het is jammer maar ik kan ook wel begrijpen dat een dergelijk instituut als de Spaanse Rijschool zelf zijn broek moet ophouden. Overal in Europa gaat het minder, dan is het logisch dat een overheid zo'n instituut niet langer blijft financieren. Zou jij er een oplossing voor weten?


ik zou niet weten hoe het in oostenrijk gaat
maar hier in Nederland zouden ze eens kunnen bezuinigen op de rotondes :+ die ze overal maar aanleggen
en op de drempels...
er zijn heel wat kosten te besparen vanuit de regering.
neem al die nutteloze vergaderingen en discussie , die nergens over gaan.
In spanje gaat het ook slecht, maar is het nog steeds een onderdeel van de spaanse koningshuis volgens mij.
uhm...idee...laat de koningin (die gek is op paarden) dit soort dingen sponseren :D

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:55

die discussie over drempels en rotondes ga ik niet met je aan. De keizer van oostenrijk betaalde voorheen alle kosten van de rijschool, maar er is geen Keizer meer.
Dat de Koningin hier wat kan bijdragen vind ik wel een goede, dank alleen niet dat ze dat gaat doen :)

Ik las dit: Het jaarinkomen van Elisabeth Gürtler bedraagt 8.500,- euro, 14x bruto, wat tot een totaal van 136.000,- euro leidt. Daarmee is haar jaarinkomen lager dan dat van bijvoorbeeld de Oberbereiters.
Dan vind ik het salaris van de Oberbereiters ook wel huge!!!! Dan kan ook best wel naar beneden lijkt me.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:00

Abacab schreef:
die discussie over drempels en rotondes ga ik niet met je aan. De keizer van oostenrijk betaalde voorheen alle kosten van de rijschool, maar er is geen Keizer meer.
Dat de Koningin hier wat kan bijdragen vind ik wel een goede, dank alleen niet dat ze dat gaat doen :)

Ik las dit: Het jaarinkomen van Elisabeth Gürtler bedraagt 8.500,- euro, 14x bruto, wat tot een totaal van 136.000,- euro leidt. Daarmee is haar jaarinkomen lager dan dat van bijvoorbeeld de Oberbereiters.
Dan vind ik het salaris van de Oberbereiters ook wel huge!!!! Dan kan ook best wel naar beneden lijkt me.


écht? verdienen die zo veel? wat een onzin!!!! Ik zou het voor heel wat minder willen doen (onderhoud levensvoorziening en een beetje extra) Vraag jezelf af, als er geen geld zou bestaan, wat je met je leven zou willen doen, en je hebt je passie.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:18

Probleempje, als vrouw kom je er niet makkelijk tussen :)

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:21

Abacab schreef:
Probleempje, als vrouw kom je er niet makkelijk tussen :)


ksnap ook nu waarom :+
die hadden al lang aan de bel getrokken.

vanzuijlen
Berichten: 56
Geregistreerd: 21-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:15

spokie79 schreef:
Vriendin van mij is vorig jaar nog naar Hinrichs geweest. Ik kan haar wel vragen of ze meer weet :).

Zal je een link geven van Hinrichs hij is voorzitter van Academische Rijkunst niet van de Klassieke Rijkunst. http://www.ifkr-hannover.de/index%202.htm
Klassische Reiterei is toch wel wat anders dan Klassiek Rijkunst. En Baucher
is in zijn 2e methode pas op de lijst gekomen van de Franse Klassiekers je moet een verschil maken tussen de Reitmeisters en de meesters van de Klassieke Rijkunst.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:19

zou je dat misschien nog iets nader willen toelichten? vanzuijlen?
juist het franse klassiek duits enzo enzo staan inverbinding met elkaar wat te zien is op eens chema zodat je daar nauwelijks over kan spreken.

dhr hinrichs heeft zijn clinics enzo afgezegd omdat ie ziek was en in het ziekenhuis lag , dat is al een een poosje terug maar ik verneem nog steeds niets van hem vandaar mijn vraag over wie nog van hem had gehoord.

vanzuijlen
Berichten: 56
Geregistreerd: 21-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:24

liberty22 schreef:
zou je dat misschien nog iets nader willen toelichten? vanzuijlen?
juist het franse klassiek duits enzo enzo staan inverbinding met elkaar wat te zien is op eens chema zodat je daar nauwelijks over kan spreken.

dhr hinrichs heeft zijn clinics enzo afgezegd omdat ie ziek was en in het ziekenhuis lag , dat is al een een poosje terug maar ik verneem nog steeds niets van hem vandaar mijn vraag over wie nog van hem had gehoord.

Gewoon de geschiedenis leren het word allemaal door elkaar geknutseld de meesters zijn gewoon de ontwikkelaars van het rijden en ieder heeft er zijn steentje aan bijgedragen, maar de Franse en de Duitse zijn wel uit elkaar te halen, die opvattingen zijn toch zeer verschillend geweest ten tijde van Baucher en Fillis en Steinbrecht.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:26

ja en toch gebruiken de stromingen dingen van elkaar en is het eindresultaat nagenoeg wel gelijk toch?
daar ging het nu over over het aangehaalde schema in dit topic die is van iemand die er een studie van gemaakt heeft om het zo te zeggen vandaar dat ik nadere uitleg vroeg
en toch blijft het moeilijk want de geschiedenis is dan maar net zoals een tijdgenoot de dingen vast heeft gelegd en dus een weinig op feiten gebaseerd (?)

ZZonneglans
Berichten: 112
Geregistreerd: 23-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:39

vanzuijlen schreef:
spokie79 schreef:
Vriendin van mij is vorig jaar nog naar Hinrichs geweest. Ik kan haar wel vragen of ze meer weet :).

Zal je een link geven van Hinrichs hij is voorzitter van Academische Rijkunst niet van de Klassieke Rijkunst. http://www.ifkr-hannover.de/index%202.htm
Klassische Reiterei is toch wel wat anders dan Klassiek Rijkunst. En Baucher
is in zijn 2e methode pas op de lijst gekomen van de Franse Klassiekers je moet een verschil maken tussen de Reitmeisters en de meesters van de Klassieke Rijkunst.


Wat is dan het verschil tussen "Klassische Reiterei" en "Klassiek Rijkunst"?
En waarom dan een verschil tussen de Reitmeisters en de meesters van de Klassieke Rijkunst? Omdat de tweede niet allemaal duitsers waren en niet alle Reitmeisters tot de meesters van de Klassieke Rijkunst behoren, gok ik?


vanzuijlen schreef:
liberty22 schreef:
zou je dat misschien nog iets nader willen toelichten? vanzuijlen?
juist het franse klassiek duits enzo enzo staan inverbinding met elkaar wat te zien is op eens chema zodat je daar nauwelijks over kan spreken.

dhr hinrichs heeft zijn clinics enzo afgezegd omdat ie ziek was en in het ziekenhuis lag , dat is al een een poosje terug maar ik verneem nog steeds niets van hem vandaar mijn vraag over wie nog van hem had gehoord.

Gewoon de geschiedenis leren het word allemaal door elkaar geknutseld de meesters zijn gewoon de ontwikkelaars van het rijden en ieder heeft er zijn steentje aan bijgedragen, maar de Franse en de Duitse zijn wel uit elkaar te halen, die opvattingen zijn toch zeer verschillend geweest ten tijde van Baucher en Fillis en Steinbrecht.

En dit begrijp ik toch ook niet helemaal, de meesters (van de Klassieke Rijkunst?) zijn de ontwikkelaars van het rijden en ieder heeft er zijn steentje aan bijgedragen, maar toch wil je de franse en duitse onderscheiden??
Als in: Franse klassieke rijkunst en duitse klassieke rijkunst?


Ik zou juist willen stellen dat alle grote namen uit het verleden, die een bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de rijkunst, met hun bijdragen (of ze nou positief of negatief zijn), behoren tot de klassieke rijkunst. Zoals gezegd, deze meesters zijn de ontwikkelaars van het rijden.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:48

idd zonneglans dat is wel de conclusie van het aangehaalde schema

vanzuijlen
Berichten: 56
Geregistreerd: 21-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 06:53

Citaat:
Wat is dan het verschil tussen "Klassische Reiterei" en "Klassiek Rijkunst"?
En waarom dan een verschil tussen de Reitmeisters en de meesters van de Klassieke Rijkunst? Omdat de tweede niet allemaal duitsers waren en niet alle Reitmeisters tot de meesters van de Klassieke Rijkunst behoren, gok ik?

Klassische Reiterei (Klassieke rijderij) is het rijden wat wij tegenwoordig doen op wedstrijden dat is eventing, dressuur en springen volgens de normen van de F.E.I., Klassieke Rijkunst zegt het woord het al is Kunst en word instand gehouden in b.v. Wenen of in het Instituut von Neindorff.
Een Reitmeister is een instructeur die in Duitsland deze onderscheiding krijgt voor grote verdiensten in het opleiden van ruiters een soort doctor titel. En die lijst die hier geplaatst is is zeer onvolledig en zeer laat ik zeggen primitief nergens een duidelijk beeld en veel veronderstellingen er staat ook niet dat Fillis b.v. in Wenen gereden heeft en zoveel andere voor mij onzin. Een aanrader is het boek van Waldemar Seunig Meister der Reitkunst die de Franse en Duitse kant volledig beschrijft en wat die allemaal hebben gedaan en ontwikkeld heel interessant. Deze man kan het veel beter beschrijven als dat één van ons dat kan beschrijven. Er word ook een groot verschil gemaakt met de Barokke rijderij en de Klassieke Rijkunst, er zijn dus mensen zoals Richard Hinrichs die twee vormen van rij opvatting door elkaar halen en dat is in mijn ogen zeer jammer Rijkunst en Barok zijn toch heel wat andere dingen.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:20

toch is dat niet waar het geheel omgaat het gaat erom wie heeft zijn stempel achter gelaten aldanwel negatief of positief , wie heeft bijgedragen aan de hedendaagse kennis van het trainen van het paard .
Daar is barok net zo bij betrokken.maar dat is al eerder beschreven.

vanzuijlen
Berichten: 56
Geregistreerd: 21-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:30

In de barok tijd van de 18e eeuw, toen de kunst van het rijden niet meer alleen door de officieren werd uitgevoerd, maar vooal "pour plaisir" ( dat wil zeggen, het pure plezier van de adel) werd, klaagde de Frans meister François Robichon de la Guerinière dat men zich schamen moest dat de Klassieke Rijkunst de liefde voor deze Kunst te niet gedaan werd door het Barok rijden dat deze rijderij de mooie Rijkunst een enorme afbreuk deed, het was slechts een goedkope kopie.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:57

ja en zo had de leerling van de ene grote rijmeester legerete veel hoger in het vaandel staan en nam afstand van de lugubere praktijken , blijft vaak speculatie en afhankelijk van idd de tijd waarin iets gebeurd desalniettemin is in de barokke periode de rijderij wel aan de gang gebeleven het werd barok doordat het paard als gebruiksvoorwerp naar achter werd geschoven en dus een ding van adel werd dus puur tijdsgebonden is dat allemaal ontstaan net als dat het afhankelijk is hoe iets zich ontwikkelde in welk land.
De denkwijzes en manier van leven is anders dus de interpretatie ook.
dus wel degelijk heeft de barokke periode bijgedragen aan de gehele klassieke rijkunst wat jij en of ik daar van vinden is niet van toepassing.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:01

Zelfs Egon von Neindorff en leerlingen van hem zeggen dat de barocke periode zeker invloed hebben gehad.

vanzuijlen
Berichten: 56
Geregistreerd: 21-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:06

liberty22 schreef:
ja en zo had de leerling van de ene grote rijmeester legerete veel hoger in het vaandel staan en nam afstand van de lugubere praktijken , blijft vaak speculatie en afhankelijk van idd de tijd waarin iets gebeurd desalniettemin is in de barokke periode de rijderij wel aan de gang gebeleven het werd barok doordat het paard als gebruiksvoorwerp naar achter werd geschoven en dus een ding van adel werd dus puur tijdsgebonden is dat allemaal ontstaan net als dat het afhankelijk is hoe iets zich ontwikkelde in welk land.
De denkwijzes en manier van leven is anders dus de interpretatie ook.
dus wel degelijk heeft de barokke periode bijgedragen aan de gehele klassieke rijkunst wat jij en of ik daar van vinden is niet van toepassing.

klaagde de Frans meister François Robichon de la Guerinière dat men zich schamen moest dat de Klassieke Rijkunst de liefde voor deze Kunst te niet gedaan werd door het Barok rijden dat deze rijderij de mooie Rijkunst een enorme afbreuk deed, het was slechts een goedkope kopie.
Denk dat je je vergist ik vind dat niet maar boven genoemde persoon, en die weet veel en veel meer.De barok rijden heeft niets bijgedragen tot de ontwikkeling van het rijden dat is een ding die zeker is, het was een kopie, het Spaanse rijden is b.v. gebaseerd op het barokke rijden het heeft met Rijkunst zoals eerder geschreven geen toegevoegde waarde. Men heeft het weer van stal gehaald en herhaald de geschiedenis, barok is dus geen Rijkunst maar een uitvoering die nogal met harde hulpen geleerd werd.

vanzuijlen
Berichten: 56
Geregistreerd: 21-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:08

Moll schreef:
Zelfs Egon von Neindorff en leerlingen van hem zeggen dat de barocke periode zeker invloed hebben gehad.

Welke leerlingen Moll? Ken jij de levensloop van mijnheer von Neindorff? Wanneer niet stuur je mij een pb en ik kan je hem geven daar staat niets van Barok rijden of invloed daarvan.

piepenfiets

Berichten: 716
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:24

Ook suboptimale en zelfs slechte varianten van een thema kunnen een mens inspireren of inzichten verschaffen.
Hieruit blijkt maar weer hoe verschillend er tegen de term Klassieke dressuur aangekeken wordt.Vlgs mij betekent het voor de meesten hier de duitse school maar zoals eerder gezegd vallen ook andere stromingen i.h.a onder die noemer.Het schema is idd zo plat,extreem kort door de bocht.Maak voor jezelf een schema van je instructeurs en zet die pijl tussen jou en hen,ook als je er niets van geleerd hebt,of jezelf juist hebt ontwikkeld als tegenreactie.Als je daarnaast ook je overige inspiratie neerzet is jouw schema al 3x zo uitgebreid als dit en kan een buitenstaander er nog niets van maken.
Ben het wel met Liberty eens dat al die invloeden,goed of slecht hun afdruk hebben nagelaten

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:33

vanzuijlen schreef:
Moll schreef:
Zelfs Egon von Neindorff en leerlingen van hem zeggen dat de barocke periode zeker invloed hebben gehad.

Welke leerlingen Moll? Ken jij de levensloop van mijnheer von Neindorff? Wanneer niet stuur je mij een pb en ik kan je hem geven daar staat niets van Barok rijden of invloed daarvan.

Ja die ken ik, en heb zelf les van 1 van zijn leerlingen.