TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:09

Yamcha, ik heb me eerder in een tegen-bitloos-topic gemengd, weet niet of dat deze was. maar heb even deze laatste pagina gelezen. en ik zie dat jij heel erg volgens de theorie beredeneert.
edit: niet rot bedoelt overigens!!!

Citaat:
Bitloos kan een paard namelijk helemaal niet nageeflijk zijn, nageeflijkheid is een paard dat de onderkaak ontspant, loslaat in nek, kaak en dan rug, en de onderkaak tegen het bit legt, en zo de hand van de ruiter opzoekt, pakt en mee naar beneden neemt.

als ik met mijn paard train (onder begeleiding van een gediplomeerde instructrice welke zelf ook wedstrijden rijd/gereden heeft) dan is de onderkaak ontspannen, laat ze los in de nek de kaak en de rug. dat de onderkaak niet tegen een bit aan gelegd wordt, betekent niet dat ze mijn hand niet zoekt en volgt: dit is gewoon vervangen door de neusriem?
Volgens mijn instructrice is de gehele ontspanning er, ook welke jij noemt dit zgn bitloos niet te verkrijgen valt. Wat ze wél ook zei: je hebt bést kans dat er paarden zijn die dit bitloos niet kunnen, die ontspanning krijgen, maar jou paard zeker weten!!

Dus het verschilt vast ook per paard? en dan weer per ruiter wellicht hoe er gereden wordt.
Ondertussen zijn we L2 in het bitloos dressuur. In het filmpje zie je mij ook voor bij komen op 3:22 toen reden we onze eerste B proef :o wat leuk om te zien.

Yamcha schreef:
Ik wil eens navragen hoe dat werkt, want dat is iets wat ik niet begrijp.
Overigens geloof ik niet zo on dingen als een.SB aan de hand, omdat je dan je benen mist om te begrenzen. Lengtebuiging kun je imo ook niet vragen aan de hand, je mist immers je binnenbeen om buiging te vragen en buitenbeen om te begrenzen.

ik denk dat je je meer moet verdiepen in het aan de hand werken op dát niveau. want een paard wijkt voor druk van het been, maar in verdere opleiding aan de hand ook voor jou hand - en later ook wanneer je er alleen naar wijst.
Vervolgens leert het paard ook mee terúg komen wanneer je dit vraagt. snap je? Dus je duwt ze weg (door aanraken, of later door alleen aanwijzen) en je neemt ze mee terug door je hand op een bepaalde manier te vragen. Zo kun je dus elk been apart bewegen, voor of achteruit, zijwaarts of weer naar je toe.
Zo is er dus ook een schouderbinnenwaarts aan de hand te rijden (ik neem aan dat je dit bedoelde).

Dit is geen appeltje eitje, dit is ver op niveau voor het aan de hand trainen.

EmmieEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:23

Ik ben aan de ene kant voor, het is namelijk fijner voor je paard maar ook weer tegen. Een paard moet ook een leider hebben. En dat kan natuurlijk ook zonder bit, maar dat geld niet voor alle paarden. Sommige paarden moeten gewoon die duidelijkheid hebben die ze van een hoofdstel met bit wel kunnen krijgen en met een bitloos hoofdstel niet. Ik heb dus een beetje gemengde gevoelens en ik denk dat je je naar je paard moet kijken. En niet zomaar roepen, ik ben goed voor mijn paard, ik rij zonder bit. Want misschien is dat wel helemaal niet goed voor je paard.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:45

zo moet je ook denken EmmieEmm, zo zou elke paardenhouder moeten redeneren: voor elk paard gelden andere regels. bit of bitloos, ijzer of ijzerloos, boom of boomloos, weide of paddock gang, brok of geen brok, streng rijden of juist helemaal niet, en ga zo maar door!!!

kijk naar je paard, en dan weet je wat het beste voor DAT paard werkt - dit hoeft voor een ander hélemaal niet te werken.

ik rijd sommige paarden zonder bit, en sommige paarden met bit. dit heeft per paard een verschillende reden. van medisch geen bit in kunnen tot aan karakter-technisch gewoon niet mogelijk om bitloos te blijven proberen omdat het levensgevaarlijke situaties oplevert: dus een simpel bitje er in en je hebt een rustig braaf paard.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:53

babooska schreef:
ik ben niet tegen bitloos rijden, wel ben ik tegen het afbranden van mensen die wel met een bit willen rijden. Leren rijden is een kunst, met of zonder bit. Zonder bit kan je wel verschrikkelijk gezond bezig zijn maar als je verder geen idee hebt wat je aan het doen bent zie ik liever een ruiter met bit die verstand heeft van zaken.
Maar tot voor kort hoorde je hier nooit wat over (Heb ik het over 10 jaar geleden) nu is het helemaal mode.

hier ben ik het eigenlijk wel mee eens.
Daarnaast de topics waar iemand met een nekring erop zit en het paard wat door de bak heen sloft en iedereen aahhhh oeeehhhh prachtig roept dat vind ik echt om te janken, dat kan iedere kleuter.

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:22

_danieke_ schreef:
nee niet tegen bitloos
wel tegen het penny gedoe eromheen :+

Dat is helemaal waar! Sommigen zeggen: Dus jij rijdt met bit, denk je er niet eens aan om zonder bit te rijden? Moet je voorstellen dat jij een stang in je mond hebt..
Daar word ik echt zo gek van!

Ook zie je soms dat mensen denken goed te kunnen rijden als je het bitloos doet. Maar je ziet toch echt wel spanning bij het hoofd. Die proberen hun pony aan de teugel te trekken. Iets boven de neus zit een heel gevoelig plekje waar het bot heel dun is. Het is niet fijn als bijvoorbeeld je bitloos hoofdstel/halster daarop rust terwijl je haar probeert aan de teugel te trekken.
Ik vind dat sommigen helemaal niet aan de ontspanning denken bij bitloos rijden, dat speelt een grote rol met de nagevelijkheid.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 01:47

orienta schreef:
babooska schreef:
ik ben niet tegen bitloos rijden, wel ben ik tegen het afbranden van mensen die wel met een bit willen rijden. Leren rijden is een kunst, met of zonder bit. Zonder bit kan je wel verschrikkelijk gezond bezig zijn maar als je verder geen idee hebt wat je aan het doen bent zie ik liever een ruiter met bit die verstand heeft van zaken.
Maar tot voor kort hoorde je hier nooit wat over (Heb ik het over 10 jaar geleden) nu is het helemaal mode.

hier ben ik het eigenlijk wel mee eens.
Daarnaast de topics waar iemand met een nekring erop zit en het paard wat door de bak heen sloft en iedereen aahhhh oeeehhhh prachtig roept dat vind ik echt om te janken, dat kan iedere kleuter.

ik ben het helemaal met je eens, betreft het ooeeh aan dat het rijtechnisch nergens op slaat. het paard loopt volgens de dressuurboeken niet goed, hij brengt de achterhand niet onder de massa, maakt de bovenlijn niet bol gebruikt de buikspieren weinig tot niet, loopt niet nageeflijk. helemaal mee eens want ik weet wat het is, op nekring rijden.

maar zet menig ruiter zonder teugels op het paard, en ze kunnen het beest NIET besturen. dus daarop is het ooeeh aahh wel helemaal terecht, er zijn maar weinig mensen die dit ECHT kunnen met hun paard. dat is niet 1-2-3 het hoofdstel er af trekken en zo verder rijden, bij een manege ruiter: oftewel kleuter zoals jij zegt.
da ga ni goedkomen ni!

en dubbele terechte ooeeh aahh is dus als je je paard verzameld aan de nekring kan laten lopen :) volledig ontspannen in de hals en kaak en een ondertredende achterhand. toch??

concetto

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:22

Of je nu een paard bitloos met bit, boomloos met boom enz rijdt, het maakt niks uit!
Als je er zelf achter staat doe je dit met respect en liefde voor je dier, en dat is het aller aller belangrijkste!
Als je voor bitloos bent zul je dit doen vanuit je eigen overtuiging en dus ook uit de beste bedoelingen voor zowel je paard en jezelf. En dat geldt ook voor het gebruik van een bit. Doe je dit niet hoor je niet op een paard!!!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:17

FahyaFemke schreef:
ik ben het helemaal met je eens, betreft het ooeeh aan dat het rijtechnisch nergens op slaat. het paard loopt volgens de dressuurboeken niet goed, hij brengt de achterhand niet onder de massa, maakt de bovenlijn niet bol gebruikt de buikspieren weinig tot niet, loopt niet nageeflijk. helemaal mee eens want ik weet wat het is, op nekring rijden.

maar zet menig ruiter zonder teugels op het paard, en ze kunnen het beest NIET besturen. dus daarop is het ooeeh aahh wel helemaal terecht, er zijn maar weinig mensen die dit ECHT kunnen met hun paard. dat is niet 1-2-3 het hoofdstel er af trekken en zo verder rijden, bij een manege ruiter: oftewel kleuter zoals jij zegt.
da ga ni goedkomen ni!

en dubbele terechte ooeeh aahh is dus als je je paard verzameld aan de nekring kan laten lopen :) volledig ontspannen in de hals en kaak en een ondertredende achterhand. toch??

Absoluut als het paard volledig ontspant in kaak en nek en een ondertredende achterhand dan is het zeker wel knap als je dat voor elkaar krijgt.
Maar wat ik hier op bokt meestal zie met nekring dat noem ik hobbelen en niet rijden

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:29

ik vind het zelf heel moeilijk, maar zou willen dat ik kon rijden zonder optoming zoals Karen Rohlf
Denk dat als ik dat zou kunnen, ik oprecht kon zeggen als ik met bit rijd, ik stoor mijn paard niet
_/-\o_

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:58

Mijn zusje ( 8 jaar ) rijd op mijn puberende shetlander ruin ( 5 jaar ) ook bitloos,
en ik verwacht ook niet van haar dat ze het paard kan verzamelen of kan laten na geven. ( kom op, ze is 8. )

Ik zie wel dat hij meer ontspant als hij bitloos gereden word,
en van daar uit kan je gaan werken. Met bit is hij een brok zenuwen, dan wil hij zo hard mogelijk gaan rennen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:51

Een paard/pony hoort ook met bit te kunnen ontspannen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:00

Niet in iedere paardenmond past een bit. En een shetlandermond is al helemaal klein, terwijl die bitten vaak relatief dik zijn.

Het rijtechnische heeft weinig met optoming te maken. Heeft veel meer met het niveau van instructie en algehele rijderij te maken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:51

Ik bedoelde ook met passend tuig

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:59

Danique_G schreef:
Ik bedoelde ook met passend tuig

ook een paard met passend tuig kan niet goed op het bit reageren ;) en hoezo hoort een paard dat te kunnen? Dat vind ik een beetje onzin eigenlijk ... Sommige paarden (zoals die van mij) reageren heel slecht op het bit..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:08

Er zijn paarden die dat wel kunnen. Waarom zou een ander paard het dat niet kunnen dan? Op persoonlijke voorkeuren na, ene paard vind misschien bitloos fijner. Maar fysiek gezien en rijtechnisch gezien zou ieder paard dat moeten kunnen.

Hoezo zou dat onzin zijn volgens jou?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:11

Danique_G schreef:
Er zijn paarden die dat wel kunnen. Waarom zou een ander paard het dat niet kunnen dan? Op persoonlijke voorkeuren na, ene paard vind misschien bitloos fijner. Maar fysiek gezien en rijtechnisch gezien zou ieder paard dat moeten kunnen.

Een paard is toch niet met het bit in zijn mond geboren? Het is toch niet iets wat ie moet kunnen? Mijn paard heeft ook een tijdje een bit in gehad. Alleen maar protest, protest, protest. Ervan door gaan, hangen... nouja je kon zo gek niet bedenken. Bit er uit, bam bijna alle problemen waren opgelost. Tuurlijk, bij de meeste paarden werkt het bit prima, mits het goed word gebruikt natuurlijk. Maar het is niet iets wat een paard 'hoort' te kunnen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:15

Danique_G schreef:

Hoezo rijtechnisch gezien? Rijtechnisch is het pas correct als je er een bit in hangt? :+

Tuurlijk, met een goedpassend bit zou het moeten kunnen, maar niet voor ieder paard is er een goedpassend bit, en niet ieder paard accepteert een bit.
En waarom zou je als het bitloos prima gaat.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:16

Air schreef:
Danique_G schreef:

Hoezo rijtechnisch gezien? Rijtechnisch is het pas correct als je er een bit in hangt? :+

Tuurlijk, met een goedpassend bit zou het moeten kunnen, maar niet voor ieder paard is er een goedpassend bit, en niet ieder paard accepteert een bit.

ja zo dacht ik er ook over :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:17

Maar het paard is toch ook niet met een ruiter op zijn rug geboren? Of een bitloos hoofdstel? Het rijden is ook niet iets wat een paard zou moeten kunnen dat leer je een paard een ruiter op de rug moet het paard accepteren. Net zoals een bitlooshoofdstel en dergelijke. Ik snap niet wat er zo gek is aan het bit, als het paard het accepteerd kan het ook ontspannen op het bit.

Air schreef:
Danique_G schreef:

Nee dat zeg ik niet. En je zegt zelf, met een goed passend bit. En een fatsoenlijke ruiter zou het moeten kunnen. En een paard moet het ook leren accepteren net zoals een ruiter op de rug.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:18

netjuh6 schreef:
Weet niet of je wel eens paarden hebt beleerd= Maar zijn niet echt leuke grapjes als je daar zonder bit op zit..

ik beleer nu een haflinger (en niet zo`n rustige xD): zonder zadel en zonder bit, gewoon halstertje met halster touw en we hebben vandaag voor het eerst gedraaft en dat ging super! (heb nu in totaal zo`n 5 keer op haar gezeten). maar zoals ik al eerder zij: de hand van de ruiter maakt het verschil en geen enkel paard is hetzelfde!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:20

Hij kan wel met bit worden gereden,
maar de ontspanning is dan gewoon weg.
En ik kan ook niet echt een goed bit vinden,
hij heeft nogal een groot hoofd..

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:23

Citaat:
Maar het paard is toch ook niet met een ruiter op zijn rug geboren? Of een bitloos hoofdstel? Het rijden is ook niet iets wat een paard zou moeten kunnen dat leer je een paard een ruiter op de rug moet het paard accepteren. Net zoals een bitlooshoofdstel en dergelijke. Ik snap niet wat er zo gek is aan het bit, als het paard het accepteerd kan het ook ontspannen op het bit.

ik zeg ook niet dat het normaal is om op een paard te rijden , want eigenlijk is dat het niet, maar daar kun je je paard aan laten wennen, net als het bit. Maar sommige paarden reageren daar niet goed op. Ik ken hier en daar wat paarden die niet gereden kunnen worden omdat ze het niet accepteren , zo'n ruiter op de rug. Nou daar word nu mee gement, en dat accepteren ze wel. Eigenlijk is niks normaal wat er met paarden gebeurd, maar het is mogelijk zolang ze het zelf accepteren. En als ze het accepteren , is er niks aan de hand. Maar het is niet iets wat hoort, of wat een paard moet kunnen. Zo heb je ook paarden die totaal niet goed reageren op het bitloos hoofdstel, nou die moet je dan ook niet gebruiken , ook het bitloze hoofdstel hoort niet bij het paard, maar ook dat kan, zolang het paard het maar accepteerd.

Wat ik hier dus mee wil zeggen is dat het bit niet iets is wat een paard moet kunnen. Een paard accepteerd het , of hij accepteerd het niet. Als hij het niet accepteerd , jammer dan .

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:29

In mijn onderschrift zie je een topic van die pony waar ik het over heb,
met hem word vooral buiten gereden en gesprongen.

Ik vind bitloos rijden persoonlijk een fijner idee, maar ik heb niet echt een aversie tegen het bit. Sommige paarden die zullen bitloos rijden ook gewoon niet snappen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:46

MaritAriel schreef:
Citaat:

ik zeg ook niet dat het normaal is om op een paard te rijden , want eigenlijk is dat het niet, maar daar kun je je paard aan laten wennen, net als het bit. Maar sommige paarden reageren daar niet goed op. Ik ken hier en daar wat paarden die niet gereden kunnen worden omdat ze het niet accepteren , zo'n ruiter op de rug. Nou daar word nu mee gement, en dat accepteren ze wel. Eigenlijk is niks normaal wat er met paarden gebeurd, maar het is mogelijk zolang ze het zelf accepteren. En als ze het accepteren , is er niks aan de hand. Maar het is niet iets wat hoort, of wat een paard moet kunnen. Zo heb je ook paarden die totaal niet goed reageren op het bitloos hoofdstel, nou die moet je dan ook niet gebruiken , ook het bitloze hoofdstel hoort niet bij het paard, maar ook dat kan, zolang het paard het maar accepteerd.

Wat ik hier dus mee wil zeggen is dat het bit niet iets is wat een paard moet kunnen. Een paard accepteerd het , of hij accepteerd het niet. Als hij het niet accepteerd , jammer dan .

Maar verplaats de situatie nu eens op jezelf, iemand probeerd, of zegt iets, bijvoorbeeld, spring van de brug. Laten we er vanuit gaan dat jij dit eng vind. Wie geloof jij? Iemand die je vertrouwt of iemand die je niet vertrouwt. Als mijn vader dit zou zeggen dan zal ik het nog steeds eng vinden maar uiteindelijk het wellicht wel doen. Wanneer iemand dit zegt die ik absoluut niet ken dan zou ik het waarschijnlijk niet doen. Op elk paard kan gereden worden met de juiste begeleiding, bij de een kost het misschien wat meer tijd als de ander maar dat is niet meer dan logisch en de ruiter zou daar rekening mee moeten houden om het vertrouwen van het paard niet te schaden. Het inrijden van mijn paard ging volgens de vorige eigenaar ook erg moeizaam omdat het een heel sensibel dier is maar met veel vertrouwen, de tijd er voor nemen is het nog steeds een heel sensibel paard (tsja heartbreaker bloed) maar goudeerlijk, heeft nog nooit gebokt of andere gekke dingen gedaan. Er heeft laatst een meisje van 11 op gereden en mijn beide broers die geen rijervaring hebben.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:53

Citaat:
Maar verplaats de situatie nu eens op jezelf, iemand probeerd, of zegt iets, bijvoorbeeld, spring van de brug. Laten we er vanuit gaan dat jij dit eng vind. Wie geloof jij? Iemand die je vertrouwt of iemand die je niet vertrouwt. Als mijn vader dit zou zeggen dan zal ik het nog steeds eng vinden maar uiteindelijk het wellicht wel doen. Wanneer iemand dit zegt die ik absoluut niet ken dan zou ik het waarschijnlijk niet doen. Op elk paard kan gereden worden met de juiste begeleiding, bij de een kost het misschien wat meer tijd als de ander maar dat is niet meer dan logisch en de ruiter zou daar rekening mee moeten houden om het vertrouwen van het paard niet te schaden. Het inrijden van mijn paard ging volgens de vorige eigenaar ook erg moeizaam omdat het een heel sensibel dier is maar met veel vertrouwen, de tijd er voor nemen is het nog steeds een heel sensibel paard (tsja heartbreaker bloed) maar goudeerlijk, heeft nog nooit gebokt of andere gekke dingen gedaan. Er heeft laatst een meisje van 11 op gereden en mijn beide broers die geen rijervaring hebben.

Ja ik snap je punt , maar ieder paard is anders. Niet op ieder paard kan gereden worden, er heeft een paard bij mij op stal gestaan die niks kon leren omdat hij alles gewoon vergat. Hij heeft heerlijk op het weilang gestaan en dat ging prima. Zo zijn er meerdere paarden. Rijden , een bit in enz enz. is niet iets wat een paard moet kunnen en ook niet ieder paard is er geschikt voor om ingereden te worden. Dit kan ook medisch zijn of geestelijk.

Niet ieder paard kan gereden worden, met wat voor begeleiding dan ook. Niet ieder paard kan een bit in met wat voor begeleiding dan ook. Tuurlijk zijn dit dan wel de uitzonderingen, maar dit geeft wel aan dat het iets is wat een paard niet moet kunnen. Het is een keus van ruiter en paard.