edit: niet rot bedoelt overigens!!!
Citaat:Bitloos kan een paard namelijk helemaal niet nageeflijk zijn, nageeflijkheid is een paard dat de onderkaak ontspant, loslaat in nek, kaak en dan rug, en de onderkaak tegen het bit legt, en zo de hand van de ruiter opzoekt, pakt en mee naar beneden neemt.
als ik met mijn paard train (onder begeleiding van een gediplomeerde instructrice welke zelf ook wedstrijden rijd/gereden heeft) dan is de onderkaak ontspannen, laat ze los in de nek de kaak en de rug. dat de onderkaak niet tegen een bit aan gelegd wordt, betekent niet dat ze mijn hand niet zoekt en volgt: dit is gewoon vervangen door de neusriem?
Volgens mijn instructrice is de gehele ontspanning er, ook welke jij noemt dit zgn bitloos niet te verkrijgen valt. Wat ze wél ook zei: je hebt bést kans dat er paarden zijn die dit bitloos niet kunnen, die ontspanning krijgen, maar jou paard zeker weten!!
Dus het verschilt vast ook per paard? en dan weer per ruiter wellicht hoe er gereden wordt.
Ondertussen zijn we L2 in het bitloos dressuur. In het filmpje zie je mij ook voor bij komen op 3:22 toen reden we onze eerste B proef

Yamcha schreef:Ik wil eens navragen hoe dat werkt, want dat is iets wat ik niet begrijp.
Overigens geloof ik niet zo on dingen als een.SB aan de hand, omdat je dan je benen mist om te begrenzen. Lengtebuiging kun je imo ook niet vragen aan de hand, je mist immers je binnenbeen om buiging te vragen en buitenbeen om te begrenzen.
ik denk dat je je meer moet verdiepen in het aan de hand werken op dát niveau. want een paard wijkt voor druk van het been, maar in verdere opleiding aan de hand ook voor jou hand - en later ook wanneer je er alleen naar wijst.
Vervolgens leert het paard ook mee terúg komen wanneer je dit vraagt. snap je? Dus je duwt ze weg (door aanraken, of later door alleen aanwijzen) en je neemt ze mee terug door je hand op een bepaalde manier te vragen. Zo kun je dus elk been apart bewegen, voor of achteruit, zijwaarts of weer naar je toe.
Zo is er dus ook een schouderbinnenwaarts aan de hand te rijden (ik neem aan dat je dit bedoelde).
Dit is geen appeltje eitje, dit is ver op niveau voor het aan de hand trainen.