Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:53

Kijk dit bedoel ik nu!
Je probeert indruk te maken met je 20 jaar ervaringen en het uitbrengen op hoog niveau. En dat je werkt met moeilijk opvoedbare kinderen. Dus je kan alles al!! (Met andere woorden je bent dus uitgeleerd?)
Typische mentaliteit is dat. Maar goed, ik zal het wel allemaal verkeerd zien..

Als ik nu mijn hand houdt op dát stuk en ik lees dan je stukje over hoe je met paarden omgaat, dan heb je wel goed onderbouwde feedback. Dit topic is juist geopend om ons als paarden liefhebbers de ogen te openen. Niet om ze gelijk te bekritiseren of aan te vallen.
Doe jij dat wel namelijk met de kinderen waar je mee werkt? Uiteindelijk gaat het er toch om dat ze zelf de fouten en gedragingen inzien en met een beetje hulp dit verbeteren? Met kwetsen bereik je hier net zo min als in de moeilijk opvoedbare kinderen sector.

Verder ben ik het niet eens met het feit; 'Wij zijn geen paarden, en onze paarden leven niet in de natuur, dus die tik van dat ander paard slaat nergens op.'
Ondanks dat ze niet in de directie natuur leven is het nóg steeds zo dat paarden in de paddock op 'eenzelfde' manier leven als in de natuur. Tenzij je ze gaat domesticeren en ze hele dagen op stal laat staan. Dan raken ze inderdaad hun kudde gedrag 'kwijt'. Maar ook dat weet jij waarschijnlijk allemaal al.
Wij hebben zelf quarters, zij staan bekend om hun rustige karakter. Zélfs deze paarden bepalen door houding, oren en soms zelfs door een tikje met de hoef, wie-waar staat in de rangorde.
Deze paarden kenden elkaar van tevoren niet, daar gaat ook een tijdje overheen.

Verder over het hebben van een mening; dat is je goed recht!
Maar je moet ook weten WAAR en WANNEER je deze kan en mag ventileren. En dát wordt iets te vaak vergeten in Nederland.
Dat mag je bij Bokt overal (ventileren), behalve volgens mij in dit topic (op verzoek van de ts). Of heb ik wederom verkeerd gelezen?

Maar goed, ik zal nu mijn epistel bij deze beëindigen, want anders komt het teveel over als een persoonlijk aanval en dat is per definitie niet mijn bedoeling. Ik wil alleen even je ogen openen, zodat je je opmerking meer overdenkt en met vriendelijkheid plaatst.

Want jouw manier van paardrijden/paard benaderen is wel 1 v.d. betere manieren, open er een topic over en ik praat graag mee.

Nogmaals met een vriendelijke groet,
Laatst bijgewerkt door coiboi op 26-04-11 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

concetto

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:56

Ik geloof dat mijn ogen wel open zijn....

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:59

Dan geef ik het op en trek me terug uit dit topic.
Jammer dat je zo'n flauwe reactie plaatst.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:09

Flauw?
Jij probeert me nou al in 2 berichten neer te slaan, sorry dat ik daar niet op in ga.
Jij zegt zelf in 1 van je antwoorden dat je op een paard wil rijden en dat die zich dan maar aan moet passen.
Soory ik ben opgevoed met het idee dat je op een paard MAG zitten en rijden.
Er zijn bijna geen intelligentere dieren op aarde dan paarden.
Ze zijn zo gevoelig dat ze eenvlieg nog kunnen voelen lopen op hun huid, hoe denk je dat een tik dan aan komt? Jij vindt dat ik het allemaal niet goed verwoord voor de jongere bokkers onder ons.
Ik probeer ze alleen maar te laten zien dat een paard alleen maar weigert, tegensputtert of hard wegrent bij pijn of omdat hi dat wat op zijn rug ziet niet begrijpt.
Jij wil mij niet begrijpen, ik vind het gewoon jammer dat een heleboel mensen het normaal vinden dat je een paard toeschreeuwt, slaat of prikt als hij niet doet wat jij wilt....
Het zijn dieren, en wij moegen in onze handjes knijpen dat je er bij in de buurt mag komen, laat staan erop zitten.
Ooit naar een Monty Roberts gekeken?
Hij doet alles met kalmte en zal een paard nooit op zo'n manier benaderen.
En dat wil niet zeggen dat ik zo goed ben hoor, helemaal niet zelfs, ik maak iedere dag weer fouten.
Maar weet je ik heb een verschrikkelijk mishandelde merrie op stal gehad, kaal van de zenuwen en onbenaderbaar. Daar heb ik hulp bij gezocht omdat ik de wijsheid absoluut niet in pacht heb.
En het is ons gelukt om haar een paardwaardig te geven, maar bij haar zag je wel wat je met schreeuwen en slaan kapot kunt maken.
Met 1 klap kun je makkelijk 3 maanden trainig teniet doen.
Het was geen flauwe reactie, eerder een machteloze...
Ook met vriendelijke groet

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:23

Ok ok, je hebt me verleid tot een laatste reactie.

Ja ik ken Monty Roberts, Pat Parelli, Natural Horsemanship, etc...
En ik meen ook gezegd te hebben dat je gelijk hebt in je benadering van paarden.
Alleen niet in het overbrengen op anderen.
Juist daar sla je de plank helemaal mis.

Overigens willen wij allen denken dat een paard intelligent is, maar paarden zijn vluchtdieren, vandaar de reacties op een actie. En als je het maar vaak genoeg doet (conditioneren) dan brengen ze het 1 in verband met het ander. Daarom sla óók ik mijn paarden niet, hoogstens een sporadische stem verheffing.

Nogmaals, wat ik al zei, ik wil je juist niet neerslaan. Waarom stel ik anders voor om een topic te openen?
Maar laten we die discussie (mocht je dat willen) in een pb voortzetten.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 06:11

concetto, ben het met je eens dat het anders kan. Maar als je Monty of iemand anders na gaat doen zonder goede begeleiding kan je bij een paard meer (psychische) schade toebrengen. En daarom geef ik met mijn onwetendheid hierover voor een andere 'straf'. Ik zou me er wel in willen verdiepen, maar ik heb nu een goede verstandshouding met m'n paard. En daar komt weinig 'straf' aan te pas, omdat we nu elkaars grenzen kennen.

DanceValley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:38

Zoalng mijn paard zich gedraagd doe ik het ook, maar als hij dingen doet "niet volgens het boekje" doe ik het ook niet!

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:56

Ieder zijn eigen ding hoor en vindt het fantastisch wat mensen als Monty met paarden bereiken op zo'n vriendelijke manier, maar ik voel de vlieg op m'n huid ook maar als jij me een tik verkoopt omdat ik iets niet goed doe, ben ik niet verpest hoor... als ik zie wat voor klappen mijn paard af en toe krijgt van de kuddeleider, daar is mijn tikje niks vergeleken bij. Ik heb mijn paard nog nooit mishandeld maar als hij mij niet respecteert als meerdere (bijten, duwen, schoppen, over me heen lopen, wat dan ook) dan corrigeer ik hem ook als zijnde kudde leider. Niet door heel hard aan het halster te sjorren of wat dan ook, maar met lichaamstaal, als dat geen indruk maakt zal ik, net als de kuddeleider, hem met fysiek contact op zijn plek zetten, dit betekend niet dat ik hem bont en blauw sla, maar een taal spreek die voor hem duidelijk is. Overigens maak ook ik hier fouten in, maar vergis je niet, mijn paard ook! Dat ze een goed ontwikkeld dier zijn, betekend niet dat ze niet ondeugend kunnen zijn of uit proberen, doen ze onderling ook hoor...

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:58

JUIST!
Dát probeerde ik dus duidelijk te maken..
Thanx :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:58

Ik lees nog wel eens: het paard doet het ook niet volgens het boekje? Welk boekje, denk ik dan? Zouden paarden zelf regels hebben opgesteld hoe ze zich bij de mens dienen te gedragen, zoals de mens zijn regelt heeft hoe het al dan niet hoort?
Ik denk eigenlijk dat alleen de mens zoiets verzint.

Een paard doet gewoon wat een paard doet vanuit zijn paardzijn. Simpel.Het reageert op een impuls op dat moment vanuit zijn instinct. Het denkt niet na over hoe het eigenlijk zou moeten doen, pest niet met opzet ruiters of begeleiders en is niet bezig met de gevolgen van zijn of haar gedrag,.
Het paard krijgt een prikkel en reageert. En voor een paard bestaat er in dat opzicht geen goed of fout. Alleen actie-reactie.
Dat het niet altijd de reactie is die wij willen zien, is logisch.
Dat er vaak vanuit wordt gegaan dat het paard met opzet dwars is, is onlogisch.

Als een paard niet doet wat wij willen kun je er rustig vanuit gaan dat de vraag verkeerd is gesteld of dat het de vraag niet begrijpt. Of dat je als ruiter gewoon totaal niets te bieden hebt aan hem zodat hij ander vermaak zoekt. Dat kan ook.
Het laten zien van een totaal gebrek aan respekt bij iemand zonder leiderscapaciteit is tenslotte ook een normaal ding voor een kuddedier. Het is tenslotte voor zijn veiligheid afhankelijk van een leider en een waardeloze leider dient op te sodemieteren in belang van het paard/de kudde.

Dat wat een paard doet heeft altijd een reden. Daar heeft het geen boekje voor nodig.
Dat wat de mens doet, heeft in de ogen van het paard nog lang niet altijd een reden en is nog lang niet altijd logisch of zelfs acceptabel en dat zal het dan laten merken.
Actie-reactie.
Meer dan dat moet je er niet van willen maken.

Laten we eerlijk zijn... als we 'buiten ons boekje' gaan´, komt dat voort uit wederzijds onbegrip, problemen in de verhoudingen, frustratie e.d.
En ja... ook ik maak fouten (hoewel ik goddank niet zo gemakkelijk gefrustreerd raak bij een paard... scheelt dat ik er niets van 'moet') Ik probeer daar gewoon alert op te zijn er ervan te leren.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:01

Ik zou zeggen : definiëer 'boekje'
Ik heb nog geen boekje gezien die bepaalt hoe een paard zich gedraagt of bepaalt hoe iemand met zijn paard om moet gaan? :)

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:08

coiboi schreef:
JUIST!
Dát probeerde ik dus duidelijk te maken..
Thanx :D

Haha dat zag ik al :)

@liljebo, neem aan dat je wel begrijpt dat 'volgens het boekje' als uitdrukking gebruikt wordt, hiermee wordt bedoeld buiten ons boekje ja... en aan dat boekje doe jij net zo hard mee hoor, want niemand "houdt" zijn paard natuurlijk of volgens het 'paardenboekje', maar dat ter zijde...

Dat een paard niet opzettelijk dwars kan zijn, ben ik niet met je eens, het zijn zeker geen robots en kunnen, zoals ik al zei, best ondeugend zijn of dwars, emoties bezitten ze wel degelijk! Onderling kun je dat ook heel goed zien, en als het goed is zie je dan ook dat het betreffende paard door de leider, of iig een meerdere, op zijn plaats wordt gezet als hij te ver gaat... Ben hier echt van overtuigd, het zijn geen robots en kan op eenzelfde impuls steeds een andere reactie geven...
Overigens snap ik dat ze geen respect hebben voor een "waardeloze leider", mag ik hier een conclusie uit trekken of zal ik dat maar niet doen??
Ook weer een vorm van emotie bij het paard en niet enkel het actie-reactie, ook tegen de "paardenkuddeleider" zijn ze wel eens respectloos en worden ze wederom op hun plaats gezet, aangezien ik zelden respectloos behandeld wordt door mijn paard, ga ik er dus van uit dat ik geen waardeloze leider ben...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 12:35

ik schrijf absoluut niet dat het robotten zijn. Verre van dat. Ik beschrijf alleen dat hun reactie volkomen logisch is vanuit hun optie.
Ik geloof niet in opzettelijk dwars zitten. Sorry. Wel in puberstreken, maar dat is een ander verhaal. Maar niet in ruitertje pesten e.d..
Wel in het testen van leiderschap. Logisch. Zoals ik eerder schreef is een paard voor zijn veiligheid, in zijn optie, afhangelijk van een goed leider en het zal zeer zeker controleren of degene die zo nodig de leiding op zich wil nemen, dat ook wel kan.
Ook dat is geen 'ruitertje/eigenaartje' pesten, maar een logisch gedrag, ingegeven door instinct.

En dat is wat ik bedoel te zeggen...
Dat wat een paard doet is logisch. Een paard kent geen goed of fout. Kijken of je snoepjes in je zak hebt, is in zijn ogen niet fout, maar logisch. Behalve als het heeft geleerd dat dat niets oplevert.
Als een mens kleine signalen mist, waarbij het paard de leiderschap test, is het logisch dat er grotere signalen volgen of het paard doodleuk over de eigenaar wandelt. Ook hier geen fout, maar logisch gedrag
Als het pijn heeft, zal het doen wat het kan om aan die pijn te ontkomen. Ook als ruiter niet in de gaten heeft dat hij die pijn veroorzaakt. Logisch gedrag
Als het de vraag niet snapt of de vraag verkeerd wordt gesteld, is verzet en frustratie van het paard logisch. Maar ook hier ontstaat nogal eens miscommunicatie want menig mens denkt dat datgene wat voor hem vanzelfsprekend is, ook voor het paard vanzelfsprekend is. En dat is meestal niet het geval
Ook hier dus weer geen fout/stout gedrag, maar logisch gedrag.
En dat bedoel ik.

En natuurlijk kan een paard geemotioneerd reageren. Maar het reageert nooit onlogisch vanuit zijn optie/paardzijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:18

Gisteren wilde ik de omtrek van de buik van mijn shire meten (voor een vliegendeken op maat) maar meneer vond het meetlint wel heel erg eng. Dus eerst ff geparellied om hem aan het lint te laten wennen, toen poging tot meten... maar toen besloot meneer dat hij het lint toch wel weer eng vond en wilde me ondersteboven lopen en toen heb ik wel ff geschreeuwd. Daarna weer geparellied en toen gemeten. Dan komt zo'n schreeuw wel van pas hoor!
Platgestampt worden door 1100 kilo is ook niet echt fijn #)

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:24

In je goed en fout kan ik me ook helemaal vinden hoor, maar toch geloof ik wel in 'ruitertje pesten' ookal vindt ik de benaming niet passend en geloof ik ook niet dat dat helemaal de achterliggende gedachte van het paard is. Wel denk ik dat een paard zijn dag niet kan hebben, ondeugend kan zijn e.d. en dus wel de bedoeling heeft jou als ruiter of jou als persoon, hoeft niet alleen met rijden te zijn, tegen te werken met het doel ergens onderuit te komen of gewoon geen zin hebben in dat gene wat op dat moment van hem verwacht wordt. Ik heb mijn paard geleerd op fluiten naar mij toe te komen, als ik dat aan het einde van de dag doe komt hij altijd zonder aarzeling, als de hoefsmid tussendoor komt en ik roep hem een keer om 11.00u dan wil die heel soms maling hebben aan de vraag die die wel degelijk snapt en niet verkeerd gesteld wordt, dan kijkt ie op en gaat ie verder met grazen, als ik hem dan ga halen, gaat ie me als een hond staan uitdagen en vervolgens eerst een rondje rennen en bokken voor dat ie naar me toe komt, voor hem idd geen fout of stout gedrag, maar hij weet dondersgoed dat dat niet het gevraagde was! Zijn speelse reactie is geen verzet of frustratie, dat is geen zin hebben en wel prima staan op de wei :')
Dus ja... daarom geloof ik wel in 'pesten' hoewel het misschien meer plagen is. Geloof niet dat dit instinct-gedrag is ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:28

Is geen zin hebben en dus niet komen voor een paard niet ook gewoon logisch gedrag? M.i wel. Het denkt niet in de zin: ik zal hem eens flink bij de neus nemen.
Het heeft geen zin, dus komt het niet.
Logisch toch? :)

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:34

Haha ja zo kunnen we van alles logisch gedrag maken..
Hij denkt ook ik heb geen zin, ik kom niet en als ze me komt halen ga ik d'r uitdagen en lekker rennen en bokken...
Het geen zin hebben, en vooral het uitdagen en spelend bokken daarna, is geen reactie op impuls, geen instictief gedrag, geen onbegrip, geen signaal... en hij is ook geen puber meer, waarom zou een paard niet uit emotie kunnen handelen? Waarom moet elke handeling/gedrag wat een paard vertoont verklaren te zijn naar logisch gedrag?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:42

nja... ik denk gewoon niet dat een paard denkt: ik heb geen zin, dus zal ik....
Ik denk dat zoiets typisch menselijk is en dat een paard veel meer naar het moment handelt.
Ik denk dat het allemaal wat ver gezocht wordt soms en dat er werkelijk veel ruiters/eigenaars zijn die het idee hebben dat het paard iets doet, speciaal om hen te pesten en daar geloof ik gewoon niet zo in.
En ja... uitdagen is ook impuls gedrag. De trigger ben jij/het tijdstip/wat je bij je hebt...

En waarom verklaren naar logisch gedrag? Omdat te veel mensen volgens mij denken dat een paard een natuurlijk besef heeft wat goed en fout is, terwijl dat alleen in onze ogen bestaat. Net als het 'baasje pesten'.
Een paard doet wat ie doet vanuit zijn paard-zijn.

Maar goed... dat is mijn mening. Die hoef je niet te delen. :)

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:02

Haha nee dat we verschillen van mening is duidelijk ;) Maar daar is het discussie forum voor toch? Ik vindt het toch interessant wat andere, in dit geval jij, voor achterliggende theorie of gedachtes hebben :)

Ik ben het nl voor een (groot) deel wel met je eens, ik geloof ook niet dat een paard besef heeft van emotionele consequenties bij ons mensen, net als dat ze niet onze goed en fout (geheel) kennen, wel denk ik dat ze goed en fout kennen vanuit het paardzijn, als mijn paard de leider in zijn kont bijt en heel snel wegrent, dan denk ik wel dat ie weet dat de leider dat niet op prijs stelde! Onze goed en fout kent een paard, zeker van nature, niet. Die proberen wij hen bij te brengen en tja, dat zullen hun idd niet zien als goed of fout...
Een paard handeld vanuit zijn paard-zijn, maar of een paard enkel en alleen bestaat uit logisch gedrag daar geloof ik niet in... het is naast o.a. de chimpansee en de dolfijn een dier met één van de hoogste EQ's (dus niet IQ) en bewezen heftig te reageren op emoties van andere paarden en overige dieren, waaronder mensen, ik denk dus dat, ongeacht hun exacte denkwijze, paarden wel degelijk ook handelen buiten hun logische gedrag, zij het vele male minder dan wij...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:13

Haha... ik vind het ook wel leuk om daarover te discussieren hoor. Ik heb niet de wijsheid in pacht en dat weet ik. Maar eerlijk gezegd is volgens mij de mens het enige wezen wat onlogisch handelt, dingen doet met bijbedoelingen, dubbele betekenissen kent e.d.
Paarden zijn m.i. gewoon eerlijk.
Ik blijf er dus wel bij dat paarden logisch handelen, vanuit hun oogpunt. E.Q heeft daar m.i. niets mee te maken. Paard is idd een dier wat emotioneel reageert/vriendschappen afsluit.
Maar ook in dat gedrag zie ik niets onlogisch.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:25

Misschien is onze definitie van logisch gedrag dan verschillend op dit punt...
Want in principe, is mijn gedrag ook logisch voor mij...
En zijn al mijn reacties, ook ontstaan door acties...
Als ik het goed begrijp ben jij van mening dat paarden geen emoties zoals wraak, jaloezie e.d. kent? Maar dat zijn toch hetzelfde soort emoties als liefde en vriendschap? Dat is E.Q. en als een paard handeld naar emotie is dat niet per definitie logisch gedrag, dit komt niet vanuit zijn natuur of instinct voort maar uit handeling naar gevoel.
Oftwel wat ik dacht dat je bedoelde met logisch gedrag, is gedrag wat van nature in een paard zit, instinctief of intuitief gezien... dat het voor hem logisch is uit vriendschap te handelen, is het voor mij ook, wat maar weer aangeeft dat ze dus in sommige opzichten wel in de buurt van onze denkwijze komen.

Edit; ik heb ook zeeeker niet de wijsheid in pacht hoor ;) en zolang beide kanten door niemand bewezen is, hebben we allebei gelijk :)

Rebecca1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:29

Apple schreef:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat :+

+:)+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:51

Billie1 schreef:
Als ik het goed begrijp ben jij van mening dat paarden geen emoties zoals wraak, jaloezie e.d. kent? Maar dat zijn toch hetzelfde soort emoties als liefde en vriendschap?

Nee, dat denk ik eigenlijk niet. Ik denk dat wraak en jaloezie typisch menselijk is.
Jouw gedrag is voor jou wellicht logisch maar kan dubbele bodems hebben, achterliggende gedachtes etc en ik geloof niet dat dat bij een paard voorkomt.
Ik geloof werkelijk dat een paard handelt naar dat moment, zoals dat voor hem logisch is en zich nooit anders zal voordoen dan wat het is.

Wraak en jaloezie zijn van die emoties met achterliggende gedachtes. Een paard kan wel pissig worden op iemand. Dat is echter geen wraak maar woede. Een paard kan ongetwijfeld een hekel krijgen aan iemand. Maar dan is het zien van die persoon de trigger voor woede en geen wraak. (ik zal eens een kuil schrapen met voorbenen zodat de baas daar straks in dondert als ie mij verzorgt. Had ie mij maar niet met de zweep moeten slaan... whahahaha... zoiets.)
Jaloezie lopen de meningen over uiteen. Er zijn veel mensen die dat in een paard zien. Ik denk meer dat het dan om het opeisen van aandacht gaat, omdat het paard daar op dat moment zin in heeft.

Maar goed...dat is dus gewoon mijn gedachtengang. Ik dicht dieren niet zo snel menselijke eigenschappen toe. Daarom vindt ik dieren ook leuker :D

Maar nu ga ik als de donder aan het werk

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:05

liljebo schreef:
Haha... ik vind het ook wel leuk om daarover te discussieren hoor. Ik heb niet de wijsheid in pacht en dat weet ik. Maar eerlijk gezegd is volgens mij de mens het enige wezen wat onlogisch handelt, dingen doet met bijbedoelingen, dubbele betekenissen kent e.d.
Paarden zijn m.i. gewoon eerlijk.
Ik blijf er dus wel bij dat paarden logisch handelen, vanuit hun oogpunt. E.Q heeft daar m.i. niets mee te maken. Paard is idd een dier wat emotioneel reageert/vriendschappen afsluit.
Maar ook in dat gedrag zie ik niets onlogisch.

Kijk daar ben ik het dus echt mee eens, actie en reactie.
Alleen hoort de reactie van de mens dan een beetje logisch te zijn!
En vandaar dat ik fel reageer op zomaar buiten je boekje gaan!
En ja een paard is een vluchtdier, maar je kunt het ook leren om je te vertrouwen....
Ik ben in mijn omgang met de beestjes gewoon altijd voorzichtig met al te veel doorpakken, want teveel breekt af, en dan kun je je arbeid van 3 maanden weer opnieuw beginnen! :j

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:10

Als het echt nodig is geef ik wel een een harder been ( 2 tegelijk) meer kan ik niet doen want ik rij niet met sporen of zweep verder blijf ik consequent en probeer het dwarsig gedrag die een paard wel eens kan vertonen omdat je er samen niet uit komt het vaakst op te lossen met mijn stem. Meestal gaat dit mij ook goed af. Ik vind het wel erg ontoepasselijk uitzien als mensen heel hard gaan zagen om bijv. een paard stil te laten staan of dat ze allemachtig hard slaan of trappen met een zweep of sporen. Ik heb namelijk geleerd dat als er iets fout gaat het de ruiter zijn of haar schuld is en nog steeds blijf ik daarbij en wil het vaakst problemen oplossen met mijn stem.