Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:22

corinadw schreef:
Opstappen is het meest belastende voor een paardenrug is zelfs uit onderzoek naar voren gekomen. Hoe zwaarder je bent hoe belastender.

Het laatste klopt en eeste slechts een halve waarheid.
Verder is er niet overal een bakrand in de wijde wereld.

Leer correct opstappen (en dat is nog niet zo eenvoudig want het wordt inherent onveilig aangeleerd) van beide kanten.
Zorg dat je lenig en fit genoeg bent om dat veilig en vlot overal te kunnen zonder gehang.
Zorg dat je niet zwaarder bent dan nodig = geen overgewicht hebt.
Als éxtra kan je dan waar mogelijk van de hoge kant of van een verhoging opstappen.

Mbt tot het topic; hoe zwaarder hoe belastender. Ja, in absolute zin. Ja 90 kilo is altijd meer dan 80.
Het punt echter is dat 20 onnodige kilos bij die 80 ... onnodig zijn en doorgaans door daarmee samengaande verminderde lenigheid belastender dan die 90.

Wees je gewoon bewust van je gewicht en je vaardigheden :)*
Paardrijden is geen recht maar een verantwoordelijkheid. JOÚW verantwoordelijkheid dus trek de schoen aan als die jou past en gooi die niet naar het hoofd van een ander omdat je er niet van wíl weten.

Grapjasjes12

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:34

Ik werk op een kleinschalige manege en ik heb laatst iemand moeten vertellen dat ze toch te zwaar was om te rijden :o
Ik vond dit erg moeilijk om te doen. Aan de ene kant was het gewoon een feit, aan de andere kant vind ik het dan ook weer 'banketstaaf' om te zeggen, het is niet iets dat ik graag doe.

Hoe zouden jullie dat aanpakken? Ik heb gewoon gezegd dat ze door haar gewicht niet mee kon gaan in de bewegingen en dat ze daardoor ook niet lenig genoeg was.
Ze vatte het gelukkig goed op, maar ik stond echt met het schaamrood op m'n kaken :o

Hoe zouden jullie dat doen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:47

Als jurylid loop ik daar ook wel eens tegenaan. Dat iemands houding en zit echt verslechteren door overgewicht. Ik probeer dan altijd maar bij feiten (over bv de houding) te blijven en geen waardeoordeel te vellen. Dat is ook niet aan mij als jurylid.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:38

ik merk wel dat mijn houding beter is geworden min de 20 kg,ik kan beter zitten

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:46

Huertecilla schreef:
corinadw schreef:
Opstappen is het meest belastende voor een paardenrug is zelfs uit onderzoek naar voren gekomen. Hoe zwaarder je bent hoe belastender.

Het laatste klopt en eeste slechts een halve waarheid.
Verder is er niet overal een bakrand in de wijde wereld.

Leer correct opstappen (en dat is nog niet zo eenvoudig want het wordt inherent onveilig aangeleerd) van beide kanten.
Ik vind het ook jammer dat ik nooit aan 2 kanten heb leren opstappen. Ik stap nu standaard links op maar van beide kanten zou beter zijn. Maar als ik nu aan de rechter kant op zou proberen te stappen gaat dat echt lastig en hang ik veel meer aan het zadel.
Ik vind dat je dat eigenlijk op alle maneges moet leren, van beide kanten op stappen.

phormicola: wel goed dat je dat zo hebt gezegd. Ik weet ook niet hoe je het anders zou kunnen brengen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:53

phormicola schreef:
Ik werk op een kleinschalige manege en ik heb laatst iemand moeten vertellen dat ze toch te zwaar was om te rijden :o
Ik vond dit erg moeilijk om te doen. Aan de ene kant was het gewoon een feit, aan de andere kant vind ik het dan ook weer 'banketstaaf' om te zeggen, het is niet iets dat ik graag doe.

Hoe zouden jullie dat aanpakken? Ik heb gewoon gezegd dat ze door haar gewicht niet mee kon gaan in de bewegingen en dat ze daardoor ook niet lenig genoeg was.
Ze vatte het gelukkig goed op, maar ik stond echt met het schaamrood op m'n kaken :o

Vind ik heel correct gedaan zoals jij dat hebt gezegd! :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:55

vind ik ook hoor,als iemand te zwaar is voor een manegepaard kan dat zeker gezegd worden,al kan ik me voorstellen dat dat moeilijk is,maar netjes gedaan

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:20

MontyRulezz schreef:
Weet je wat een negatief effect op een paard heeft, mensen zonder balans die niet weten wat ze doen en zo het paard hinderen in al zijn bewegingen. Dat heeft niks met gewicht te maken.

Inderdaad dat is een stuk belangrijker dan gewicht, als jij overgewicht hebt, en toch goed met je paard mee gaat etc is het niet zo erg.. Maar is het natuurlijk nier eerlijk en fijn, als jij met stuk overgewicht op een klein paard/pony gaat zitten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:32

het probleem is dat meestal dat je balans en meegaandheid met bewegingen minder wordt bij een hoger gewicht

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:57

Snoevie schreef:
het probleem is dat meestal dat je balans en meegaandheid met bewegingen minder wordt bij een hoger gewicht

..en een grotere dijomvang maakt een anatomisch correcte zit nóg moeilijker dan deze al is. Helemaal bij een typische vrouwenbouw omdat deze toch al een extra uitdaging oplevert én daarbij het vet voor een groot deel ronde dijen gaat zitten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:03

Pebblesther schreef:
hang ik veel meer aan het zadel.

Dat is een resultaat van twee fundamenteel verkeerde elementen in de aangeleerde procedure.
Ander topic echter, wat ik al járen terug ingevuld heb maar als een steen in het drijfzand verdwenen is. Doe ik dus niet meer.

Het is met het overgewicht-onderwerp prettig om te lezen dat er een toename in bewustzijn over is.
Een onderwerp als dit zou vijf jaar geleden al na twee paginas wegens ´gebrek aan respect´ zijn afgesloten. Dít topic is weer open gegeaan ondanks personlijke reacties van ruiters die zich aangevallen voélen.
Nu is er toenemend bewustzijn over de belasting van het paard door het berijden.
Láng niet bij iedereen zo toont dit onderwerp aan, maar het bewustzijn groeit én het is bespreekbaar.
TOP!!!!

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:07

Snoevie schreef:

Mee eens.
Je draagt meer kilo's met je mee die je balans en meegaandheid belemmeren waardoor het moeilijker voor het paard wordt om zijn eigen balans te houden, wat weer voor spier en rug problemen bij het paard zorgt.

evvvaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:01

Op onze manege was ook een vrouw met zwaar overgewicht en die reed dan ook op die halfdoode magere paardjes, vind ik niet kunnen eigenlijk

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:16

evvvaaa schreef:
Op onze manege was ook een vrouw met zwaar overgewicht en die reed dan ook op die halfdoode magere paardjes, vind ik niet kunnen eigenlijk

Inderdaad, dat vind ik zeker niet kunnen. Als je al te zwaar bent en je gaat ook nog eens op een paard zitten met een algehele slechte conditie vind ik echt not done!

Ben zelf ook niet de dunste maar zal never nooit niet op een klein, iel damespaardje gaan zitten. Laat staan op een paard dat slecht in conditie is!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:30

Pebblesther schreef:
Ik vind het ook jammer dat ik nooit aan 2 kanten heb leren opstappen. Ik stap nu standaard links op maar van beide kanten zou beter zijn. Maar als ik nu aan de rechter kant op zou proberen te stappen gaat dat echt lastig en hang ik veel meer aan het zadel.

Maar dat kan je nu ook nog leren. Ik ben begonnen met het rechts opstappen op mijn fiets, eerst gewoon als 'dames' en toen dat goed ging rechts op mijn fiets stappen als 'heer' zeg maar. Toen dat ook goed ging ben ik met mijn paard en krukje gaan oefen met rechts opstappen, en dat gaat nu prima. (Oke, oke... Op mijn springzadel met korte beugels, laarzen aan en bp aan is het lastig :') )

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 23:37

Huertecilla schreef:
corinadw schreef:

Paardrijden is geen recht maar een verantwoordelijkheid. JOÚW verantwoordelijkheid

Top gezegd!!!

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 16:27

phormicola schreef:

Het is inderdaad onze taak om het te vertellen... En dat is altijd moeilijk! Omdat je iemand niet wilt kwetsen.. Net zoals ik op een sportschool werk, waar ik tegen klanten iets moet zeggen als ze heel erg stinken bijvoorbeeld, is ook zoiets moeilijks!! Dat doe je liever niet.....

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:05

Ik denk dat je naar het geheel moet kijken, ik vind het logisch dat je met overgewicht niet op een iel paard/pony gaat rijden en dat je een opstapje gebruikt bij het opstappen.
Ik ga binnenkort rijden op een Shire, ik denk dat die mij zonder problemen kan dragen en zonder opstapje kom ik er niet op, met of zonder overgewicht ;) . En met de bewegingen meegaan lukt me nog heel aardig, maar ik denk dat dat eerder ligt aan het feit dat ik 10 jaar niet gereden heb, dan aan mijn overgewicht.

@phormolica, Je hebt het heel netjes gezegd hoor en ik vind dat dat ook gewoon moet kunnen. Hier op de manege mag ik ook niet rijden ivm mijn gewicht en ik voel me er echt niet minder om.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:42

mamajolijn schreef:
Ik denk dat je naar het geheel moet kijken, ik vind het logisch dat je met overgewicht niet op een iel paard/pony gaat rijden en dat je een opstapje gebruikt bij het opstappen.
Ik ga binnenkort rijden op een Shire, ik denk dat die mij zonder problemen kan dragen en zonder opstapje kom ik er niet op, met of zonder overgewicht ;) . En met de bewegingen meegaan lukt me nog heel aardig, maar ik denk dat dat eerder ligt aan het feit dat ik 10 jaar niet gereden heb, dan aan mijn overgewicht.

@phormolica, Je hebt het heel netjes gezegd hoor en ik vind dat dat ook gewoon moet kunnen. Hier op de manege mag ik ook niet rijden ivm mijn gewicht en ik voel me er echt niet minder om.

Voor het plaatje ziet een 'stevige' ruiter er op een Shire wat beter uit, omdat het paard ook vrij stevig gebouwd is, maar dat is voor een groot deel slechts schijn. Uiteraard heeft een Shire steviger botten en grotere gewrichten dan veel lichtere paarden, maar die laatste zijn van zichzelf al veel lichter. Een Shire is - zonder ruiter - al belast met zo ongeveer het zwaarste gewicht dat bij paarden voorkomt.
Het is ook niet voor niets dat deze paarden altijd zijn gebruikt en gefokt als trek(=duw)paarden. Met hun stevige beenwerk en bespiering kunnen ze met gemak zware lasten vooruit duwen, zonder dat ze daarbij extra gewicht hoeven dragen. Een last op hun rug is een totaal andere belasting. Aan die rug hangt al een zwaarder paard, terwijl hij niet veel korter (=steviger) is dan die van lichtere paarden.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:48

ik vind dat als je volop wedstrijden rijd en van je paard verwacht dat die in top conditie is moet jij dat ook zijn maar zo zie ik het O:)
maar het ligt gewoon aan de combinatie maar als je verwacht van je paard dat die in conditie is moet de ruiter dat ook zijn ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:49

nouja dat vind ik ook weer overdreven,al is het natuurlijk wel goed voor je :D

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:21

neen ik vind dat eigenlijk niet overdreven... tzou toch maar triest zijn dat jouw belabberde conditie het paard benadeelt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:02

mijn conditie is niet top,maar niet echt zodanig rot dat het mijn paard benadeeld

het word wel erg zwart wit bekeken,vind ik

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:21

kijk is naar de topsport daar zie je alleen mensen die ook in conditie zijn mee rijden in de top je moet gewoon van jezelf verwachten wat je ook van je paard verwacht

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:32

maar dan heb je het over de topsport,dat ben ik met je eens.

maar je hebt nog een heleboel grijs gebied tussen een recreatieruiter en een topsport ruiter

mijn conditie is niet echt slecht,maar onze topsportruiters hebben vast een tig keer betere conditie dan ik.

moet ik dan bv volgens jou net zo'n goede conditie hebben als een topruiter?