Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_JTM

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:46

Kan niet van mezelf zeggen dat ik een topruiter ben maar ben er heel wat keren afgelazerd. Meestal ook op de meeste domme dingen, een rodeo zit ik 9 van de 10 keer uit maar als paard een keer een stom sprongetje naar rechts of links maakt lig ik eraf...
Tja vallen en opstaan he ;)

parelliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:44

nee ik vind deze stelling niet echt waar het blijft een dier en die zijn onvoorspelbaar zeggen ze altijd toch
rij altijd op de manege op zelfde paard meestal staan altijd mensen te kijken of te praten of er rent soms iemand langs ( wat niet mag)
maar gebeurt wel is schrikt ze meestal niet van maar toen ineens wel waar door de kei hard weg schoot / uitweek ik viel bijna maar net niet maar ze schrok ook is met een steiger en weg schoot daarna toen viel ik wel

Melanie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:36

Ik vind niet dat je een slechte ruiter bent als je valt. Als je bijvoorbeeld een beginner bent rijd je op paarden die zo mak zijn als wat. daar zul je niet snel van af vallen. als je gevorderd bent rijd je meestal op meer eigenwijze paarden en heb je meer kans dat je valt. en bovendien zeggen ze dat je als je 10x bent gevallen pas een echte ruiter bent haha. bovendien val je sneller als je springt. als een paard weigert val je sneller dan als je gewoon dressuur aan het rijden bent, dus ligt het ook daaraan of je veel valt of niet.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:57

ik meld me ook, ben 2 weken geleden op een heel onnozele manier van het paard van mijn vriendin gevallen. was mijn stijgbeugel kwijt en keek waar hij was, want ik vond em niet (dit alles in galop). op de moment dat ik kijk panikeert hij en gaat er vandoor. Paard naar recht ik naar links. daar lag ik dan. Ik voel me eigenlijk enorm dom dat ik dit voor heb. Ik ben normaal ook van mening dat er af vallen geen teken is van slecht rijden, maar nu het bij mezelf is begin ik jammer genoeg te twijfelen.
Trouwens ik ben een niet erg lenig persoon, zou dat uitmaken bij het vallen? in mijn omgeving zeggen ze het "niet lenig zijn" een nadeel is. Hoe zou ik dat kunnen verbeteren?

Merle1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:46

Hoelahoepen! Daar word je leniger van haha, is ook een leuk topic over ;) maar werkt wel echt

mernaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:52

ik denk dat je als je eraf valt dat je dan juist leert rijden, ik had zelf een a pony ingereden en ik viel er heeeeeeeeel vaak af maar later op concour had ik heel veel gewonnen!
en je leert er juist heel veel van!

luca_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:05

van vallen leer je! zelfs de beste ruiter vallen ooit van hun paard af hij hoeft alleen maar een rare sprong te maken en je ligt eraf!

Pippelinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:05

nee hoor iedereen valt weleens van zijn paard

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:09

Ik denk niet dat je gelijk een slechte ruiter bent wanneer je een keertje van je paard af valt :')
Van je fouten kun je immers leren toch?

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:41

Van vallen en opstaan leer je alleen maar meer!

Steph_rio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:43

je bent zeker geen slechte ruiter als je van je paard af valt!

patiently

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:19

Juist niet, paard wil je niet op zijn rug hebben en jij besluit er zo maar van af te stappen/vliegen.
Paard zal je dankbaar zijn! :))

Maar serieus met alle gekheid op een stokje.
Wie is er nou nooit van een paard afgevallen?!
Het belangrijkste voor jezelf is dat je er maar weer opstapt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:04

Ben er sinds tijden geleden weer eens afgestuiterd...gisteren en eergisteren....kwestie van balans voor mij....ik heb een tijd niet gereden en dan weer eens rijden.....ik val wel heel elegant hoor en de landing is vaak keurig op mijn billen :D

Als je paardrijd weet je dat je kan vallen...simpel zat....het maakt je niet tot een slechte ruiter...je bent pas een slechte ruiter als je de oorzaak bij het paard neerlegt...negen van de tien keer is de ruiter degene die of niet op let of gewoon geen balans heeft of een balans faal.... ;)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 09:36

Wow als dat zou zou zijn zou ik vanaf mijn tweede les al geen paardrij toekomst hebben gehad .
Viel namelijk mijn tweede les van paard af omdat ie doodleuk in galop op de instructeur afvloog.. tja niet echt een knuffel paardje lol stond ook bekend niet achter hem te gaan staan maar moest er toen op omdat mijn vaste paardje niet lekker liep.

En de rest van mijn paarden carierre.. tja.. ik ree op een manege met mijn zus.. ik reed op moeder paard en mijn zus op dochter.. en swinters reden we buiten in het donker en dan hoorde we regelmatig.. jaaa hoor daar gaan de van de grachies weer !.. aangezien ze een bouwlamp hadden en onze paardjes het nogal leuk vonden om van hun eigen schaduw te schrikken en tja als de een ging ging de ander ook .. ben er echt ontelbaar vaak afgevallen.

Ik persoonlijk denk dat je beter gaat rijden als je er afvalt mits je je bezeert natuurlijk ik heb gemerkt dat ik nu helemaal niet bang meer ben om van een paard af te vallen, kan me niet veel schelen dus maak me minder druk en durf meer.
Heb ik eigenlijk altijd al gehad.. en nou moet ik zeggen dat ook ik wel een aantal pijnlijke smakkerds heb gemaakt.. inclusief koprol met paard en al.. de laatste paar jaar val ik er eigenlijk weinig af, denk dat zoals eerder gezecht je idd leert hoe je moet zitten met bokken schrikken etc.. en nog belangrijker hoe je moet vallen.. dat gaat eigenlijk automatish als je vaak genoeg er naast ligt lol

( vraagt zich af of ze toevallig niet meer tijd in het zand spendeerde dan op het paard in haar paardrij begin jaren lol )

paarden1799

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:00

als je valt door een bok, en je stapt er weer op dan is dat wel knap hoor! :)
ik blijf ook niet zitten als mijn paard bokt

anneegeraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 19:13

Vallen hoort er bij vind ik, anders is er geen zak aan om te rijden. Het lijkt me nou echt niet leuk om op een paard of pony te rijden die helemaal geen streken uit haalt. En er af vallen maakt je alleen maar beter, want je leert er van :j

GelbrichDDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:04

Voor mij maakt vallen niet uit, als je er maar meteen (als dat mogelijk is) weer op stapt! Van vallen leer je immers :)

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:20

Ik vind niet dat je dan een slechte ruiter bent. Vooral als je er dan weer opstapt en weer verder rijdt vind ik juist dat je een goede ruiter bent die zich niet zomaar laat verslaan. Het ligt er ook aan waarom je valt. Als je valt door bokken, stijgeren of weigering hindernis ben je echt geen slechte ruiter maar als je van je paard afglijd zonder zadel ofzo nou dan mag je wel een extra lesje evenwicht nemen denk ik...

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:21

horsesm schreef:
Ik vind niet dat je dan een slechte ruiter bent. Vooral als je er dan weer opstapt en weer verder rijdt vind ik juist dat je een goede ruiter bent die zich niet zomaar laat verslaan. Het ligt er ook aan waarom je valt. Als je valt door bokken, stijgeren of weigering hindernis ben je echt geen slechte ruiter maar als je van je paard afglijd zonder zadel ofzo nou dan mag je wel een extra lesje evenwicht nemen denk ik...

met jou ben ik het helemaal eens! :j

noekie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:19

ik vind dat je geen slechte ruiter bent als je van het paard valt.
het overkomt iedereen wel eens.

Lies_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:49

Het kan iedereen gebeuren. Ik denk niet dat je een slechte ruiter bent als je van je paard valt. En al helemaal niet als je daarna weer opstapt en weer verder rijdt.

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:25

waarom zou je nu slecht zijn als je valt? Ik vind een echte goede ruiter pas goed als die valt en niet opgeeft en er gewoon weer opkruipt en opnieuw probeert :)

susanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:07

mij is altijd geleerd, elke goede ruiter is ooit van zijn paard gevallen :')
&dat geloof ik ook, elke ruiter is wel eens gevallen. Sommige harder dan andere,
maar slecht ben je dan niet. En als je er ook weer op klimt is alleen maar beter! :D

samm18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:03

van vallen maakt je juist een goeie ruiter!

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:23

Zoals iedereen hier, geloof ik niet dat vallen een teken van slecht rijden is. Wat ik wel even wil opmerken, is dat als je valt en je een schrik pakt, je wel gespannen terug op een paard kan stappen, wat je rijkunst niet ten goede komt.. Ja, ik spreek hier uit ervaring :+ Dat is dan wel gewoon weer een kwestie van volhouden, vertrouwen in elkaar terugvinden, en dan kom je daar wel weer vanaf.
Paar weken terug inspecteerde ik de bakbodem nog, paard schrik in een hele enge hoek, ik hang naar links (paard deed helemaal niets eng, gewoon opzij springen en een paar passen galopperen), paard draaide naar rechts, en ik besloot links de bodem goed te leggen -O- Zelf eens goed mee gelachen en weer opgestapt :)