Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:51

klopt, maar een paard die ertussen uit wil piepen kan ook gewoonweg daar even geplaatst worden.......... en dat zijn de momenten van de foto's waar iedereen op klaar komt :)

ik zeg verder niks meer :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:52

MarcelDufour schreef:
KiWiKo schreef:
ooooooooo wacht even........ een moment opname mag dan wel, maar niet in de dressuursport... waar ook paarden (en zeker dit soort paarden) er wel eens tussenuit willen naaien???

en wat vind je van het eerste plaatje dan Geerke?

Dit paard naait er helemaal niet tussen uit, hoor. Op sommige lijntjes moet je vooruit en op sommige terug. Dit was er een waar je terug moet. Desondanks heeft het paard het hoofd er perfect op en kan alles zien.

yep maar wel effe de kiezen geflost :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:54

nou ik kom van foto's niet klaar hoor...daar is meer voor nodig... :D
dan zijn er wel heeel veel foto's in omloop van ertussen uitpiepende dressuur paarden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:01

yep......... want het zijn hete paarden die scherp moeten zijn,,,,,,,,,

en ja die zijn daarom scherp.......... logisch toch?

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:32

ik zeg zelf altijd.
waar de wijsheid van de ruiter op houdt begint.
begint zijn grofheid.
en dat is niet alleen in de dressuursport maar alle paardesporten. :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:40

Daar treft u het punt, Espie.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:42

Daar zeg je ware woorden Espie. Mag ik er aan toevoegen dat dit helaas niet alleen voor de paardensport geldt, maar ook voor discussies?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:01

Jannepauli schreef:
Daar zeg je ware woorden Espie. Mag ik er aan toevoegen dat dit helaas niet alleen voor de paardensport geldt, maar ook voor discussies?

Vandaar dat ik ook schreef treft u het punt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:01

KiWiKo schreef:
yep maar wel effe de kiezen geflost :)

Wat op zich een goede zaak is voor de broodnodige Mondhygiëne. :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:16

Moderatoropmerking:
Ik heb weer de nodige pagina's met offtopic discussies en op de persoon gespeeld geneuzel verwijderd. Verder zou het ook prettig zijn als er geen onbewezen beschuldigingen richting ruiters in dit topic geplaatst en besproken worden.

Het zijn voornamelijk volwassen mensen die in dit topic discussiëren. Het zou prettig zijn als die hun volwassenheid ook in dit topic laten zien en zich niet bezighouden met allerlei kinderachtige jij- en jou bakken of flauw discussie-ontvluchtend gedrag, waardoor het topic volledig verpest wordt.

De volgende keer dat wij moeten ingrijpen komt er hier een heel groot slot op het topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:21

KiWiKo schreef:
Afbeelding

hier in wat groter formaat

Die heeft er een beste ijzerwinkel in hangen btw.

Bij dressuur word je dan gediskwalificeerd O:) springers kunnen het blijkbaar niet anders...... ik zie het een beetje te vaak, lijkt me geen toeval.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:30

Vele ruiters gebruiken scherper(e) bit(ten), in plaats van zachter of zelfs bitloos.
Hackamore kan maar is wel een mechanische hefboomwerking, moet de ruiter ook mee leren rijden. Anders kan het net zo hard of harder zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:37

bij dressuur mag dit niet eens :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:44

KiWiKo schreef:

Kun je nagaan......

En dan nog de dressuur afkatten. Gewoon een zwaktebod, als je het mij vraagt, pak eerst de misstanden in je eigen tak van sport aan.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:53

Nee maar laten we niet vergeten dat bij dressuur de stang en trens optoming is, hyperflexi, rollkur en tong tussen de bitten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:57

bij dressuur kan je de stang dus zo instellen dat deze niet inwerkt,,,,,,,,,, bij de springsport duidelijk niet :) daar mag alles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:03

FaberSmid schreef:
Nee maar laten we niet vergeten dat bij dressuur de stang en trens optoming is, hyperflexi, rollkur en tong tussen de bitten.

Als het aan bepaalde mensen ligt, krijgen we die kans niet eens.
KiWiKo schreef:
bij dressuur kan je de stang dus zo instellen dat deze niet inwerkt,,,,,,,,,, bij de springsport duidelijk niet :) daar mag alles

Dat zeg ik: laten we dat eerst eens aanpakken, want het rijst de pan uit.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:19

Kiwiko wat heeft het dan voor zin met stang en trens te rijden, juist optomen is vanzelf sprekend.
Stap voor stap aanpakken en afstraffen, maar ook positief belonen.
Hyperflexi en rollkur is gedaan, wat is nu aan de beurt? De slofteugel bij springen, eigenlijk onnodig gezien de nieuwe regel? Bitten optoming?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:29

Karl66 schreef:
Ik heb weer de nodige pagina's met offtopic discussies en op de persoon gespeeld geneuzel verwijderd. Verder zou het ook prettig zijn als er geen onbewezen beschuldigingen richting ruiters in dit topic geplaatst en besproken worden.

Het zijn voornamelijk volwassen mensen die in dit topic discussiëren. Het zou prettig zijn als die hun volwassenheid ook in dit topic laten zien en zich niet bezighouden met allerlei kinderachtige jij- en jou bakken of flauw discussie-ontvluchtend gedrag, waardoor het topic volledig verpest wordt.

De volgende keer dat wij moeten ingrijpen komt er hier een heel groot slot op het topic.

Alleen de waarheid ontgaat u steeds, en dat is nodig wanneer u als modorator objectief wilt zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:32

Om even terug op de hoofdvraag van dit topic te komen, dat vraag ik me ook al heel lang af. Hoe kan het dat een sport die eigenlijk één van de meest diervriendelijke onderdelen van paardensport is, zo het doelwit wordt van een aantal fanaten, terwijl diezelfde fanaten andere takken van sport waar paarden zich dagelijks pijn doen aan balken en de meest gruwelijke optomingen normaal zijn, en de rijstijl absoluut niet bijdraagt tot de einduitslag wat in sommige gevallen héél erg jammer is omdat ze dan nooit zouden zijn gekomen waar hun paard hen nu wel heeft gebracht, compleet negeren en er geen enkel commentaar op hebben, nooit met een fotocamera in de aanslag daar op het losrijterrein staan en elk verzet in een omloop als "onstuimig en jolig" wordt bestempeld, waar een dressuurmerrie maar een zwiepje met haar staart hoeft te geven of er worden weer pagina's over vol geschreven.
Het tart elke logica.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:34

Wie bedoeld u precies met fanaten? Op de voorbeelden die ik beschreven heb, weinig tot geen reactie of men is het "vergeten". Staartzwiepen wordt bij de western afgestraft en terecht ook. Maar bij dressuur toch ook door in de beoordeling met punten naar beneden te gaan?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:36

Begrijp mevrouw horseyfries in vele punten.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:38

KiWiKo schreef:

Heeft ook geen nut bij dressuur. Een hackamore is leuk voor een springpaard of recreatie, maar wil je een paard een nette dressuurproef laten lopen dan heb je niks aan een hackamore. Ik denk dat een dressuurruiter, zelfs al zou het mogen, nooit voor een hackamore zou kiezen. Maar bij dressuur is het niet zo dat het niet mag, het is andersom, je bent verplicht om met stang en trens te rijden. ook een gewone trens of rubberbitje mag niet.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:41

KiWiKo schreef:

Niet alles mag...bijna alles. Ik heb een ruiter wel eens met zo'n belachelijk bit zien rijden, dat de jury inderdaad ingreep. En dat was terecht in dat geval. Zelfs de andere ruiters schudde hun hoofden.
Wat je zegt dat je een stang en trens zo kan instellen dat deze niet meer alszodanig werkt, is helemaal waar.
Alleen het gebeurt nooit!!!
Laatst bijgewerkt door Springert op 21-02-10 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:43

En dat is dan goed, dat ieder duidelijk laat zien dat zoiets niet door de beugel mag en de jury, organisatie en sportbond ondersteunen.