Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:20

Ik ben maar een stille meelezer, maar heb toch even een vraagje voor Nombrado.
Je zegt, je maakt je paard eerst recht om vervolgens alle oefeningen perfect te kunnen doen.
Maar denk je niet dat die oefeningen er juist zijn met als doel om je paard te gymnastiseren en je ze dus moet gebruiken om tot je doel te komen, namelijk een recht en soepel paard?
Als ik je zo hoor dan zijn deze oefeningen je doel, in plaats van een middel om je doel te bereiken. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:21

is dat belangrijk? van wie of wat deze wijsheid komt? (als ik dit allemaal zou moeten opnoemen, ben ik wel ff bezig *D )
als je je verdiept in de beweging van een paard (of mens) en balans, middelpunt
dan weet je eigenlijk al genoeg.

en nogmaals, ik doelde met wenen op de leeftijd van je paard...die is nog , kwa ontwikkeling van botten en spieren te jong om zware verzameloefeningen te vragen. In wenen beginnen ze daar met 10 jaar met de zwaardere oefeningen. 7 jaar is bij hen een beginner en bassisoefeningen, geen piaffe of levade
de belasting op de nog ontwikkelde pezen en botten is nog te zwaar.
dit is tevens wetenschappelijk bewezen. en vergroot de kans op blessures of blijvend letsel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:26

Babel schreef:
Ik ben maar een stille meelezer, maar heb toch even een vraagje voor Nombrado.
Je zegt, je maakt je paard eerst recht om vervolgens alle oefeningen perfect te kunnen doen.
Maar denk je niet dat die oefeningen er juist zijn met als doel om je paard te gymnastiseren en je ze dus moet gebruiken om tot je doel te komen, namelijk een recht en soepel paard?
Als ik je zo hoor dan zijn deze oefeningen je doel, in plaats van een middel om je doel te bereiken. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

als je paard recht is, en je de zijgangen gaat doen, zal dit moeiteloos gaan....zonder enig probleem zal het paard zich buigen..., daar je vanuit rechtheid en middelpunt werkt.
daarin is het als ruiter ook zeker van belang om je heel erg bewust te zijn van je eigen lichaam.
uiteindelijk is mijn doel een eenheid vormen met mijn paard, waarin je samen een dans kan uitvoeren.
daarin zullen de zijgangen zeker in voorkomen, moeiteloos en eenvoudig
de verzamelingen daarentegen vergt meer spierkracht, dus zal wel getraind moeten worden , ook weer vanuit rechtheid van ruiter en paard.
ontspanning daartussendoor is belangrijk.
maar de basis blijft rechtheid en ontspanning

Iriscope

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:28

Dat begrijp ik compleet, maar je kunt de zijgangen ook juist gebruiken om je paard recht te maken.
Waarom zou je ze dan niet daarvoor gebruiken?
Ik denk dat het een wisselwerking heeft op elkaar, je paard wordt sterkter/soepeler en uiteindelijk rechter van zijgangen, en hoe rechter en soepeler enz hij wordt, hoe beter je ze kunt uitvoeren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:33

nombrado schreef:
is dat belangrijk? van wie of wat deze wijsheid komt? (als ik dit allemaal zou moeten opnoemen, ben ik wel ff bezig *D )
als je je verdiept in de beweging van een paard (of mens) en balans, middelpunt
dan weet je eigenlijk al genoeg.

en nogmaals, ik doelde met wenen op de leeftijd van je paard...die is nog , kwa ontwikkeling van botten en spieren te jong om zware verzameloefeningen te vragen. In wenen beginnen ze daar met 10 jaar met de zwaardere oefeningen. 7 jaar is bij hen een beginner en bassisoefeningen, geen piaffe of levade
de belasting op de nog ontwikkelde pezen en botten is nog te zwaar.
dit is tevens wetenschappelijk bewezen. en vergroot de kans op blessures of blijvend letsel.

Dan zou men dus een paard niet mogen rijden tot dat het totaal uitgegroeid is??
Een paard is in zijn skelet volledig uitgegroeid in zijn 7e levensjaar.
Spieren en pezen zijn dan voor niet rijden ook volledig gesterkt.
Wat is zwaar voor een paard?? Wanneer men aan de hand werkt???
Zwaar is het met een ruiter erop, niet aan de hand, aangezien het zichzelf zeer goed dragen kan, de botten zijn sterk, en de spieren sterk genoeg.
Men moet niet overdrijven men de duur van de training.
De leeftijd van het paard met 7 jaar is te vergelijken met een mens van 21 jaar.
De bot sterkte van de mens is op zijn 21e het sterkst, en word bij metingen altijd als basis gebruikt.
Bovendien is verzameling en het rijden oefeningen om juist het spier en pees stelsel te sterken, en het paard zowel links als rechts gelijkelijk lenig te maken/houden.
Een Peesklap onstaat niet door goede dressuur, maar door ondoordacht trainen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:33

Babel schreef:
Dat begrijp ik compleet, maar je kunt de zijgangen ook juist gebruiken om je paard recht te maken.
Waarom zou je ze dan niet daarvoor gebruiken?
Ik denk dat het een wisselwerking heeft op elkaar, je paard wordt sterkter/soepeler en uiteindelijk rechter van zijgangen, en hoe rechter en soepeler enz hij wordt, hoe beter je ze kunt uitvoeren.

je kan je paard ook recht krijgen , door rechtuit of voltes te rijden, wel als bewuste ruiter die goed kan voelen wat het paard doet.
als je vanuit de zijgangen een paard rechter wil maken, zal bij een niet recht paard, de ene zijgang met minder moeite gaan dan de andere kant, hierin kan een paard dus compenseren en ben je als ruiter gauw geneigt om teveel op hand te gaan werken om hem recht te krijgen.
wat niet de bedoeling is, want met handgebruik kan je nooit een bekken recht krijgen en stoor je tevens de natuurlijke balans van een paard (hoofd en hals is balans stok)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:36

Dat is een duidelijk antwoord :)
Bedankt voor het verklaren!
Ik ga er nog even over verder nadenken, vind het allemaal heel interessant om mee te lezen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:37

Echter bij een niet recht paard zal hij als je alleen maar rechtuit rijdt zoals jij 'rechtricht', hij op de ene kant ook zijn achterhand meer naar binnen plaatsen dan op de andere kant, en ook op de ene kant meer over de buitenschouder weg willen vallen dan op de andere kant. Dus het probleem blijft gewoon bestaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:44

Mindfields schreef:
Echter bij een niet recht paard zal hij als je alleen maar rechtuit rijdt zoals jij 'rechtricht', hij op de ene kant ook zijn achterhand meer naar binnen plaatsen dan op de andere kant, en ook op de ene kant meer over de buitenschouder weg willen vallen dan op de andere kant. Dus het probleem blijft gewoon bestaan.

daar komt de inwerking en controlende functie van de ruiter erbij.
en dat is simpel te voelen en te herstellen.
je voelt duidelijker op een rechte lijn of je paard recht loopt, dan of een paard in de juiste rechtheid loopt in een zijgang.
als je paard iets het kontje ( in sommige gevallen kont :D )naar binnen of buiten gooit en je corrigeert dit simpel met zit, voel je een verandering in de beweging, vering en afdruk...
dat hoor je als ruiter altijd te bewaken

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:05

Ik maak er verder geen woorden meer aan vuil. I agree to disagree want het topic heeft hier niet zoveel aan.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 00:02

Mee eens.
En verschillende meningen over 1 en hetzelfde ding zijn zeker waardevol en dus ook welkom in dit topic.

Ik vind het sowieso interessant om de verschillende meningen te lezen

We zijn tenslotte allemaal in het belang van het paard bezig.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:04

sorry, ben begonnen om dit topic van voor af aan te lezen, maar ik kwam er niet doorheen...
ben echt een leek, maar wat zijn de basisoefeningen om een (linksgebogen)paard recht te richten en uiteindelijk krijgen?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 00:06

Uhm, we gaan er in dit topic wel vanuit dat je les hebt, zodat je de basisbeginselen in elk geval een beetje kent. Vervolgens kun je a.d.h.v. foto's meer tips en aanwijzingen krijgen. Maar als je echt helemaal niet weet hoe je het zou moeten aanpakken wordt het wel lastig vrees ik.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:08

ben bij een clinic van antoine geweest, heb nu helaas geen paard waar ik les mee kan nemen, vandaar dat ik het hier even vraag om te leren en uit pure interesse..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:18

cindybijl schreef:
sorry, ben begonnen om dit topic van voor af aan te lezen, maar ik kwam er niet doorheen...
ben echt een leek, maar wat zijn de basisoefeningen om een (linksgebogen)paard recht te richten en uiteindelijk krijgen?

door op de lange zijde te beginnen met het recht maken vanachteruit.
het paard moet dus achter recht sporen, daarbij met zo min mogelijk hand gebruik.
simpelgezegt, doe je , als je paard links bol is en je op de rechterhand rijd, je linkerheup iets naar beneden, daarna als je reactie voelt meteen weer recht zitten
das eigenlijk alles 8-)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:58

@nombrado: Misschien slechts een slecht-momentopname maar ik kwam deze foto van je tegen en dacht meteen aan je laatste post, bedoel je dit? Hier zit je op een linksgebogen paard en je rijdt rechtsom. Het lijkt er op dat jij de scheefheid van het paard corrigeert met je eigen lichaam waardoor je heup inknikt en je dus eigenlijk scheef gaat zitten? Daarbij zie ik je hand toch vrij veel corrigeren en je zegt juist net dat je met zo min mogelijk hand wil werken.
Echt puur benieuwd naar de praktijk achter je theorie want jij zegt dat het werkt dus dan wil ik me daar graag in verdiepen. En als je foto's hebt die jouw theorie kunnen onderbouwen dan zou ik die graag zien om wellicht tot meer begrip voor je werkwijze te komen. Ik ben ook de beroerdste niet namelijk :)
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 01:20

ja, dit paard loopt hier retescheef te kijken idd. op vreemd terrein.
goed gezien
deze foto is 6 jaar geleden op een premie keuring .

even een uitleg op deze foto hoe ik het op zou lossen,
het paard loopt in de volte binnenzijde bol, wat ik in zon geval doe, is even heup/gewicht op bolle kant, en het paard wordt dan weer recht.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 01:31

Dank voor je antwoord. Bij de foto stond dat het in 2006 was maar das een detail natuurlijk. Waar ik me over verbaasde is dat je zegt met zo min mogelijk hand te rijden en hier zie ik toch je hand vrij veel doen. Zoals het op de foto lijkt is het alsof je hem met je handen naar buiten wilt duwen. Of zie ik dat niet goed?

Edit, nog een vraag, je sprak eerder in dit topic over dat jonge paarden vanzelf in balans en van achteruit lopen met ruiter erop. In de post waar bovenstaande foto in staat stonden er nog meer waarop het paard duidelijk op de voorhand loopt met toch nog vrij veel teugeldruk(of althans, dat laatste lijkt zo op de foto). In ieder geval loopt hij niet van achteruit. Dan vraag ik mij oprecht af waar dan je theorie vwb het zelf vanuit de achterhand bewegen en precies weten hoe hij zijn lijf moet gebruiken, op gestoeld is?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 01:43

Mindfields schreef:
Dank voor je antwoord. Bij de foto stond dat het in 2006 was maar das een detail natuurlijk. Waar ik me over verbaasde is dat je zegt met zo min mogelijk hand te rijden en hier zie ik toch je hand vrij veel doen. Zoals het op de foto lijkt is het alsof je hem met je handen naar buiten wilt duwen. Of zie ik dat niet goed?

?

nee, dat zie je niet goed. Als je een volte op rijd en een paard kijkt ineens naar de andere kant? wat gebeurd er dan in je handen?
als ik hem met mijn binnenhand had teruggewerkt, had je dat kunnen zien in de achterhand, die is nl wel gespoord in de voorhand (knap hé? ;) lenig ding die cantaor.)
Eind 2006 heb ik zelf een rigureuze omschakeling en scholing gedaan en me nog meer verdiept in de beweging van mijn paarden.
de manier hoe ik nu rijd, is bijna niet meer te vergelijken met 2006.
heb me totaal afgesloten van wedstrijden en andere evenementen en ben eens goed gaan voelen...
echter vreemd dat je deze vragen stelt, want dit is uitgebreid in het andalusier forum ook al eens besproken....
zoals jij je binnenhand hoog doet, los ik het op met mijn zit...
ieder zijn manier , toch?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 01:46

Mindfields schreef:
Edit, nog een vraag, je sprak eerder in dit topic over dat jonge paarden vanzelf in balans en van achteruit lopen met ruiter erop. In de post waar bovenstaande foto in staat stonden er nog meer waarop het paard duidelijk op de voorhand loopt met toch nog vrij veel teugeldruk(of althans, dat laatste lijkt zo op de foto). In ieder geval loopt hij niet van achteruit. Dan vraag ik mij oprecht af waar dan je theorie vwb het zelf vanuit de achterhand bewegen en precies weten hoe hij zijn lijf moet gebruiken, op gestoeld is?

nee...dat heb ik niet zo geschreven
ik heb gezegt dat ik niet ga bepalen waar een paard zijn achterbeen moet plaatsten onder de massa!!!!
das heel wat anders. het op de voorhand gaan is inherend aan het tempo en de kracht vanachter.
het onderste deel van je vraag maak je onnodig veel te ingewikkeld en ik begrijp dus niet hoe je het bedoeld.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 01:51

Op het andalusierforum heb ik dat niet meegekregen, dus nee dat wist ik niet.

Maar om in te gaan op je post, ik zie niet een paard dat goed spoort, ik zie een scheefgaand paard, dat bijna neigt naar renvers, echter dan zonder de juiste aanleuning en een gekanteld hoofd en met veel handinwerking.

Maar voor we weer verzanden in welles nietes, ik was gewoon benieuwd en ik zie dingen die gezegd worden graag onderbouwd en gefundeerd zodat ik me er een beeld bij kan vormen want tot nu toe spreken de beelden je uitspraken tegen dus vraag ik je dan liever naar het hoe en wat dan dat ik wellicht met een verkeerd beeld van jou blijf rondlopen. :)

Edit: Dan vraag ik mij oprecht af waar is dan je theorie vwb het zelf vanuit de achterhand bewegen en precies weten hoe hij zijn lijf moet gebruiken, op gestoeld?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 02:01

Mindfields schreef:
Op het andalusierforum heb ik dat niet meegekregen, dus nee dat wist ik niet.

Maar om in te gaan op je post, ik zie niet een paard dat goed spoort, ik zie een scheefgaand paard, dat bijna neigt naar renvers, echter dan zonder de juiste aanleuning en een gekanteld hoofd en met veel handinwerking.

Maar voor we weer verzanden in welles nietes, ik was gewoon benieuwd en ik zie dingen die gezegd worden graag onderbouwd en gefundeerd zodat ik me er een beeld bij kan vormen want tot nu toe spreken de beelden je uitspraken tegen dus vraag ik je dan liever naar het hoe en wat dan dat ik wellicht met een verkeerd beeld van jou blijf rondlopen. :)

Edit: Dan vraag ik mij oprecht af waar is dan je theorie vwb het zelf vanuit de achterhand bewegen en precies weten hoe hij zijn lijf moet gebruiken, op gestoeld?

sorry hoor, jij plaatst foto's van mij op het forum die oud zijn.......
misschien zou het handig zijn de vooroordelen eens opzij te zetten en eens te lezen wát ik precies schrijf
het is nl reuzesimpel en eenvoudig en een inwerking die je doet met je zit tov de balans van je paard.
waarin je als ruiter ook je middelpunt moet weten te vinden..en je ontspanning mag ontdekken.
dan pas kan je 1 worden met het paard en worden de hulpen simpel eenvoudig licht en een eenheid.

enne, renvers is toch wel ietiepietsie anders ;) .
maar laten we nu niet met al die , voor sommige lezers, nog moeilijke dure woorden gaan gooien en simpel de basis rechtrichten hier bespreken.
iedereen kan dit, dit is echt niet voor de gevorderde ruiter, alleen een begeleider, uitleg en signalering is voldoende in het begin. De ruiter zal het zelf moeten leren (weer)voelen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 02:08

nou kom eens met recente foto's dan je maakt ons hier in dit topic erg nieuwsgierig, want als je binnen 3 jaar tijd een geheel nieuwe rijstijl kan toeeigenen, daarin ook nog eens les kan geven ben ik reuze benieuwd welke opleiding dat namelijk is en hoe het er nu dan uit ziet, want eerlijk is eerlijk de oude foto van je vroeger rijstijl is niet optimaal en het paard behoorlijk om maar niet te zeggen verschrikkelijk scheef en op de hand gereden
dus graag heel graag zou ik dan wel fotos willen zien en heel graag willen weten welke opleiding je nu genoten hebt , want je maakt me echt heel nieuwsgierig, kan ik het mischien ook gaan doen, thuis cursus?

mol

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:14

nombrado schreef:
daar komt de inwerking en controlende functie van de ruiter erbij.
en dat is simpel te voelen en te herstellen.
je voelt duidelijker op een rechte lijn of je paard recht loopt, dan of een paard in de juiste rechtheid loopt in een zijgang.
als je paard iets het kontje ( in sommige gevallen kont :D )naar binnen of buiten gooit en je corrigeert dit simpel met zit, voel je een verandering in de beweging, vering en afdruk...
dat hoor je als ruiter altijd te bewaken

Daar ben ik mee begonnen... en toen kreeg ik op den duur het ontmoedigende gevoel dat ik eeuwig zou blijven corrigeren, maar feitelijk niets echt oploste.
Nu, met het rechtrichten aan de hand, gebruik ik juist de rechtrichtende buigingsarbeid om niet meer voor eeuwig politieagent te hoeven spelen maar een paard te creëren dat zichzelf correct draagt (al weet ik dat dat onderhoud vergt!).
En ja, in het rijden blijkt het inderdaad zo te werken. Ik hoef geen been constant meer onder de massa te tikken, te worstelen omdat ze op 1 hand vasthoudt... ze is rechter.
Ik rij niet langer 'rechtuit' maar 'richt recht'... :-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:19

nombrado schreef:
ja, dit paard loopt hier retescheef te kijken idd. op vreemd terrein.
goed gezien
deze foto is 6 jaar geleden op een premie keuring .

even een uitleg op deze foto hoe ik het op zou lossen,
het paard loopt in de volte binnenzijde bol, wat ik in zon geval doe, is even heup/gewicht op bolle kant, en het paard wordt dan weer recht.

Dat is dan toch een tijdelijke correctie, alleen op het moment van het 'vergrijp'? 10 minuten later moet je dat dan weer corrigeren.
Ik begrijp wel wat je bedoelt natuurlijk, zo wordt het vrijwel overal geleerd... 'rijdt je paard tussen 2 teugels en 2 benen rechtuit.... "even bijtikken om het been onder de massa te krijgen".
Ik vond het echt een vervelend idee dat altijd te moeten doen, maar er zijn massa's mensen die dat zo doen... en wellicht werkt dat voor veel mensen prettig.
Ik denk echter niet dat het er echt toe bijdraagt dat het paard na intensieve training de correcte houding boven de incorrecte houding gaat prefereren. De ruiter doet immers al het werk en blijft maar corrigeren, waar met de methode van bijv Marijke de Jong het paard steeds vaker zelf voor een correcte houding kiest en de ingrepen van de ruiter steeds minimaler worden.
Maarre, trust me... zo ver ben ik nog laaaaaaaaaaaaaaaaang niet :D
Laatst bijgewerkt door Ninx op 28-03-10 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt