Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babel schreef:Ik ben maar een stille meelezer, maar heb toch even een vraagje voor Nombrado.
Je zegt, je maakt je paard eerst recht om vervolgens alle oefeningen perfect te kunnen doen.
Maar denk je niet dat die oefeningen er juist zijn met als doel om je paard te gymnastiseren en je ze dus moet gebruiken om tot je doel te komen, namelijk een recht en soepel paard?
Als ik je zo hoor dan zijn deze oefeningen je doel, in plaats van een middel om je doel te bereiken. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
nombrado schreef:is dat belangrijk? van wie of wat deze wijsheid komt? (als ik dit allemaal zou moeten opnoemen, ben ik wel ff bezig)
als je je verdiept in de beweging van een paard (of mens) en balans, middelpunt
dan weet je eigenlijk al genoeg.
en nogmaals, ik doelde met wenen op de leeftijd van je paard...die is nog , kwa ontwikkeling van botten en spieren te jong om zware verzameloefeningen te vragen. In wenen beginnen ze daar met 10 jaar met de zwaardere oefeningen. 7 jaar is bij hen een beginner en bassisoefeningen, geen piaffe of levade
de belasting op de nog ontwikkelde pezen en botten is nog te zwaar.
dit is tevens wetenschappelijk bewezen. en vergroot de kans op blessures of blijvend letsel.
Babel schreef:Dat begrijp ik compleet, maar je kunt de zijgangen ook juist gebruiken om je paard recht te maken.
Waarom zou je ze dan niet daarvoor gebruiken?
Ik denk dat het een wisselwerking heeft op elkaar, je paard wordt sterkter/soepeler en uiteindelijk rechter van zijgangen, en hoe rechter en soepeler enz hij wordt, hoe beter je ze kunt uitvoeren.
Mindfields schreef:Echter bij een niet recht paard zal hij als je alleen maar rechtuit rijdt zoals jij 'rechtricht', hij op de ene kant ook zijn achterhand meer naar binnen plaatsen dan op de andere kant, en ook op de ene kant meer over de buitenschouder weg willen vallen dan op de andere kant. Dus het probleem blijft gewoon bestaan.
cindybijl schreef:sorry, ben begonnen om dit topic van voor af aan te lezen, maar ik kwam er niet doorheen...
ben echt een leek, maar wat zijn de basisoefeningen om een (linksgebogen)paard recht te richten en uiteindelijk krijgen?
Mindfields schreef:Dank voor je antwoord. Bij de foto stond dat het in 2006 was maar das een detail natuurlijk. Waar ik me over verbaasde is dat je zegt met zo min mogelijk hand te rijden en hier zie ik toch je hand vrij veel doen. Zoals het op de foto lijkt is het alsof je hem met je handen naar buiten wilt duwen. Of zie ik dat niet goed?
?
Mindfields schreef:Edit, nog een vraag, je sprak eerder in dit topic over dat jonge paarden vanzelf in balans en van achteruit lopen met ruiter erop. In de post waar bovenstaande foto in staat stonden er nog meer waarop het paard duidelijk op de voorhand loopt met toch nog vrij veel teugeldruk(of althans, dat laatste lijkt zo op de foto). In ieder geval loopt hij niet van achteruit. Dan vraag ik mij oprecht af waar dan je theorie vwb het zelf vanuit de achterhand bewegen en precies weten hoe hij zijn lijf moet gebruiken, op gestoeld is?
Mindfields schreef:Op het andalusierforum heb ik dat niet meegekregen, dus nee dat wist ik niet.
Maar om in te gaan op je post, ik zie niet een paard dat goed spoort, ik zie een scheefgaand paard, dat bijna neigt naar renvers, echter dan zonder de juiste aanleuning en een gekanteld hoofd en met veel handinwerking.
Maar voor we weer verzanden in welles nietes, ik was gewoon benieuwd en ik zie dingen die gezegd worden graag onderbouwd en gefundeerd zodat ik me er een beeld bij kan vormen want tot nu toe spreken de beelden je uitspraken tegen dus vraag ik je dan liever naar het hoe en wat dan dat ik wellicht met een verkeerd beeld van jou blijf rondlopen.
Edit: Dan vraag ik mij oprecht af waar is dan je theorie vwb het zelf vanuit de achterhand bewegen en precies weten hoe hij zijn lijf moet gebruiken, op gestoeld?
nombrado schreef:daar komt de inwerking en controlende functie van de ruiter erbij.
en dat is simpel te voelen en te herstellen.
je voelt duidelijker op een rechte lijn of je paard recht loopt, dan of een paard in de juiste rechtheid loopt in een zijgang.
als je paard iets het kontje ( in sommige gevallen kont)naar binnen of buiten gooit en je corrigeert dit simpel met zit, voel je een verandering in de beweging, vering en afdruk...
dat hoor je als ruiter altijd te bewaken
nombrado schreef:ja, dit paard loopt hier retescheef te kijken idd. op vreemd terrein.
goed gezien
deze foto is 6 jaar geleden op een premie keuring .
even een uitleg op deze foto hoe ik het op zou lossen,
het paard loopt in de volte binnenzijde bol, wat ik in zon geval doe, is even heup/gewicht op bolle kant, en het paard wordt dan weer recht.