Maar wat betreft het commentaar sluit ik aan bij dresjoepie. Je pony wil wel zakken (graag zelfs heb ik het idee) maar is daarin niet nageeflijk. Hij "kiept" als het ware recht naar beneden, met een rechte hals. En jij "kiept" een beetje mee. Voor een werkhouding, moet je pony iets meer aan elkaar lopen (meer in horizontaal evenwicht) maar ik neem aan dat je daar naar toe werkt.
Persoonlijk heb ik het idee dat je zadel iets te ver naar voren ligt. Zo zit je voornamelijk "op" de schoft is de belasting op de twee voorbenen te groot en kun je je pony ook niet fijn voor je uit rijden.
Wij hebben ook last met ons paard dat het zadel teveel naar voren wil schuiven. Ons paard is een beetje buikig, rond, kort ruggetje, weinig schoft nog en de singelgroeve ver naar voren. Dat zie ik bij jouw pony ook wel.
Bij ons helpt het goed om het zadel flink naar achteren te leggen en de singelstoten te kruisen. Dan blijft ie meestal wel op de goede plek liggen. Een banaansingel kan ook nog wel eens helpen. Ik denk dat dat zomaar ook eens wat verschil kan maken bij jouw pony.