Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:37

Anne Sproet, leuke dat je foto's plaatst. +:)+ Het ziet er vriendelijk uit sowieso.
Maar wat betreft het commentaar sluit ik aan bij dresjoepie. Je pony wil wel zakken (graag zelfs heb ik het idee) maar is daarin niet nageeflijk. Hij "kiept" als het ware recht naar beneden, met een rechte hals. En jij "kiept" een beetje mee. Voor een werkhouding, moet je pony iets meer aan elkaar lopen (meer in horizontaal evenwicht) maar ik neem aan dat je daar naar toe werkt.
Persoonlijk heb ik het idee dat je zadel iets te ver naar voren ligt. Zo zit je voornamelijk "op" de schoft is de belasting op de twee voorbenen te groot en kun je je pony ook niet fijn voor je uit rijden.
Wij hebben ook last met ons paard dat het zadel teveel naar voren wil schuiven. Ons paard is een beetje buikig, rond, kort ruggetje, weinig schoft nog en de singelgroeve ver naar voren. Dat zie ik bij jouw pony ook wel.
Bij ons helpt het goed om het zadel flink naar achteren te leggen en de singelstoten te kruisen. Dan blijft ie meestal wel op de goede plek liggen. Een banaansingel kan ook nog wel eens helpen. Ik denk dat dat zomaar ook eens wat verschil kan maken bij jouw pony.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:38

Dat vind ik ook een beetje onzin. Neerwaarts is gewoon neerwaarts, punt. :+ Vwnw denkend zou ik het dan noemen. Gewoon een goede aanleuning.

FCSA

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:39

'Vwnw tendens' noemt mijn instructrice het :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 23:41

@Sizzle,
Probeer hier je gedachten over te laten gaan:
Het voorwaarts neerwaarts is slechts een middel om een paard in een bepaalde houding te brengen.
Het begint in het hals strekken.
De arbeidshouding is relatief aan het vermogen van het paard, het is niet een gefixeerde houding.
Het is de houding waarin het paard werken kan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 23:41

FCSA schreef:
'Vwnw tendens' noemt mijn instructrice het :j

De sleutel van correct rijden.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:44

Ik vroeg mij hetzelfde als Sizzle af. Mijn flegmatieke pony probeer ik altijd wat meer voorwaarts te laten gaan (soms moet hij harder en meestal ruimer). Dan wil ik wel dat hij in de stretch blijft, zijn rug los laat en met meer afdruk gaat lopen. Bij de arbeidshouding drijf ik hem nog steeds zo voorwaarts, maar begrens ik het stretchen van de hals tot werkhouding. Hij komt dan niet omhoog omdat ik voorwaarts vraag, maar omdat ik begrens.

Edit: owww ondanks het tijdstip hebben jullie allemaal nieuwe dingen gepost terwijl ik dit aan het typen was :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:45

Simpelman schreef:
Voorwaarts is het accelereren IN DE PAS, niet sneller gaan dat is weglopen/ontwijken van het accelereren.

Daar ben ik het helemaal mee eens, ik noem dat impuls.
Bij ons paard zie je dat hij vrij voorwaarts is, maar je ook niet in de valkuil moet stappen dat hij over zijn tempo gaat. Dan is hij ook niet in het werk en mist de impuls. Ook iets waar we aan werken. Ook dat vergt kracht opbouwen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:49

Simpelman schreef:
Voorwaarts neerwaarts is het uitstrekken van de hals én het paard daarbij voorwaarts rijden.

Even vanuit dit punt gestart. Wat dus nu (ineens) halsstrekken wordt genoemd.
Geef eens concreet aan welke hulpen zoal geheven worden vanuit het volledige halsstrekken tot in oprichting (binnen 1 volte bij een correct getrained paard, niet na weken trainen op een manege paard)
Daar is meer dan enkel been.
De hand doet iets (de verbinding moet immers in stand blijven), de zit doet iets (het rijkunstig evenwicht verplaatst zich), het been doet iets.

Ik vraag dit niet omdat ik niet weet hoe ik een paard naar de arbeidshouding krijg.
Ik vraag het juist omdat ik het gevoel heb dat het juist voor mensen die dit als 'normaal' ervaren eigenlijk niet meer zo makkelijk is om een beginner uit te leggen wat je eigenlijk concreet doet.
En heus, dat is niet alleen maar drijven ;)

Dus Simpelman, ik vraag juist jou om daar eens bij stil te staan en daar over na te denken :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:53

Je moet er ten alle tijde naar het vwnw terug kunnen, maw je paard in verbinding uitschuiven, hals omlaag laten brengen. Dat is 'vwnw tendens' of gewoon: losgelassenheit. Dat is de enige weg naar correcte verzameling en oprichting.

Drijven moet een paard in balans brengen, niet uit balans. Te veel mensen drijven te veel. Voorwaarts zou in het gunstige geval moeten ontstaan uit balans, fysiek èn mentaal (werklust en samen gemotiveerd zijn).

Edit: gaat snel hier. Nu eerst maar even slapen. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:57

Sizzle schreef:
Ik denk nog steeds dat jij echt gewoon een hele fijne en goede ruiter bent choco.
Volgens mij is het alleen maar goed dat die revalidatiestal geen plek had.
Ik ben er van overtuigt dat jij je paard precies biedt wat hij nodig heeft.

Dat denk ik ook choco. Ook al ben je geen durfal lees ik tussen de regels wel dat je een goed gevoel voor je paard hebt. Dat is superbelangrijk.
Wat betreft het nageven op de buitenteugel (ook bij het dubbele lijnen longeren), ja meestal werkt het zo. Maar ik heb ook geleerd dat je nageeflijkheid vraagt aan de kant waar je paard (het bit en dus zijn lijf) loslaat en loslaat waar het vasthoudt.
Kan zijn dat het paard zo scheef is dat je niet aan de buitenteugel kunt vragen.
Van belang is het binnenachterbeen te activeren zodat hij dat onder wil plaatsen en het paard recht tussen twee teugels te houden. Als het paard het lijf loslaat laat hij ook het bit los.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 29-02-16 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:57

Simpelman schreef:
@Sizzle,
Probeer hier je gedachten over te laten gaan:
Het voorwaarts neerwaarts is slechts een middel om een paard in een bepaalde houding te brengen.
Het begint in het hals strekken.
De arbeidshouding is relatief aan het vermogen van het paard, het is niet een gefixeerde houding.
Het is de houding waarin het paard werken kan.

Alleen zijn er zat paarden die ONGEFIXEERD in een houding gaan lopen, die ze nog niet aan kunnen. Vaak verreden paarden.

Veel reageren niet zoals in jouw mooie theorieen (die ook de mijne zijn overigens, bij jonge paarden bijv). En veel ruiters hebben geen ruitergevoel, die moeten leren welke hulpen ze precies moeten geven.

Ik vind het topic daarom niet echt verdieping hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:00

Geyron, vandaar mijn vraag aan simpelman ;)

Ik zie namelijk ook dat de grote lijn te grof is voor mensen die het nog niet op een leermeester hebben kunnen leren voelen. Maar ik weet ook precies hoe moeilijk het is om 'fingerspitzengefühl' onder woorden te brengen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:07

Sizzle schreef:

Ik zie namelijk ook dat de grote lijn te grof is voor mensen die het nog niet op een leermeester hebben kunnen leren voelen. Maar ik weet ook precies hoe moeilijk het is om 'fingerspitzengefühl' onder woorden te brengen.

Dat vind ik ook Sizzle. Ik volg Simpelsmans redenatie en (geloof me of niet) onderschrijf hem ook in veel gevallen. Maar ik mis soms de praktische toepassing en dan blijft het een beetje bij "iedereen kan het", "paard doet het vanzelf als je maar een jaar lang aan een contactteugel rijdt" en "edelmoedige overgave".
En dat is volgens mij dus even te simpel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:12

Sizzle schreef:

Ik zie namelijk ook dat de grote lijn te grof is. Maar ik weet ook precies hoe moeilijk het is om 'fingerspitzengefühl' onder woorden te brengen.

Dat zag ik inderdaad. Ben benieuwd. :) ik kan het zelf ook moeilijk onder woorden brengen. Deels omdat ik ook niet helemaal weet wat ik precies doe :o omdat ik het zo op gevoel/automatisch doe. Maar het is goed om bewust te worden van wat je doet. En ik zou graag meer theorie willen weten, om bewust te kunnen gebruiken naast mijn gevoel, want die zal niet perfect zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:18

Roep ik ook al een paar keer, ik vind het mooie theorieën, die kloppen.maarrr vanmiddag zat ik sinds een week op de grote vos, nadat ie een knoepert van een gat in z'n hoofd had gebotst, en dan is t best even aanpoten om m bij de les te houden, ipv elke 15 meter weg te springen, vanwege eendjes, hertjes, kinderen, gras. Zand, wind of whatever....
Op de vraag van Sizzle, dat is een gevoel!!! Ik richt mezelf op, en daarmee m'n paard, ik recht m'n rug duw m'n borstbeen naar voren en m'n paard gaat daar in mee.
Ongetwijfeld gebeurd er met die houdingsverandering heel veel met m'n been en zit er een ophouding met m'n hand aan vast ( zodat het als je in de boeken kijkt de omschrijving van een halve ophouding is)
Het gaat op gevoel,

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:23

Uit interesse: lezen jullie veel boeken over training? En kijken jullie trainingsfilmpjes?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:27

Ja ja en ja, ik kijk en lees en leer van alles bij. Bijscholingen, trainingsdagen ook een collega die ergens staat les te geven en ik hoef niet door, even een koffie langs de baan en kijken

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:28

Klinkt goed Knollentuin! Ik merk dat ik best veel heb aan veel theoretische kennis en goede (bewegende) voorbeelden :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:33

Ik denk dat dat een goede manier van leren is, nog mooier is als je het ook nog ooit s op een Leermeester voelen mag

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:34

Ja, dat is natuurlijk de beste manier: weten waar je naartoe aan het trainen bent.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:46

Idd, dat zouden alle ruiters een keer moeten kunnen voelen..

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:33

Simpelman op die manier werk ik mijn paard naar een arbeidshouding. Ze biedt het dan zelf aan. Maar instructrice vindt dat dat te lang duurt en paard is er klaar voor om sneller naar die houding te gaan.
Ze zet het paard niet in de krul, het maakt niet uit hoe het hoofd is, maar ze wil het paard dan korter begrenst rijden. Paard vind de 1e methode op dit moment prettiger.....

Dat van Rien was Cardy, ik was het in ieder geval niet. We worden weer door elkaar gehaald hihi

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 09:52

Dit topic is geen cursus paardrijden.
Er zijn veel te veel variabelen, alleen al in het niveau en de ervaring van de geschat 500 à1000 volgers.
Dat kan niet via een computerschermpje.

Wat mij betreft is het de bedoeling om door discussie, vraag en antwoord samen meer inzicht te krijgen waarom bepaalde zaken goed zijn en andere fout.
Ik ben zoals bekend er sterk van overtuigd dat er een groot gebrek is aan een theoretisch inzicht en de onderbouwing van de basis en dat dit de voornaamste reden is van het ongelukkig zijn van mensen en hun paarden.

Nadat zaken beter begrepen zijn kan een ieder van zich gemotiveerd "het goede" verder proberen te ontwikkelen en het "verkeerde" gemotiveerd nalaten.
Een ieder moet zijn eigen kunde opbouwen door te leren, na te denken en te doen, trial and error.
De mensen die dit topic volgen zullen hopelijk door verruimd inzicht gemakkelijker de grote valkuilen kunnen vermijden.

Verder is een topic als dit vergelijkbaar met een vlot met 100 reizigers, elk met zijn eigen belangen en inbreng, samen drijven we een richting is, welke is niet voorspelbaar.
Ik probeer in alle bescheidenheid op de hoofdstroom te blijven door af en toe wat bij te sturen.

Het aangeven wélke preciese hulpen er gegeven zouden moeten worden om iets te bereiken heb ikzelf in mijn leven als onbruikbaar ervaren.
"Je snapt het pas als je het kan" (Johan Cruyff :) )
Je kunt een volmaaakte hulp voor een schouderbinnenwaarts aan een paard geven zonder dat het paard hier op reageert, "het doet het niet".
De hulpen staan in de boekjes, iedereen kan ze daar vinden, maar daar wordt consequent over het hoofd gezien dat er veel meer aan te pas komt.
Het zijn die dingen die ik op het topic probeer in te brengen, ontspanning, vertrouwen, losgelatenheid, communicatie, een band vormen, trainingsopbouw, aanleuning, enz..

De noodzakelijke hulpen om tot een beweging te komen leer je al doende aanvoelen en opbouwen, ze zijn variabel in de situatie, de graad van africhting en ten opzichte van het individuele paard.
Als voorbeeld: geef een jong tuigpaard de perfecte galophulp en je krijgt géén galop, dat gaat zomaar niet...

Ik denk dat dit voor veel mensen een waardevol topic is, het is belangrijk om de sfeer positief te houden, probeer een positieve bijdrage te leveren.
Denk even na voor je schrijft.

Samen beter worden, je helpt ook jezelf wanneer je de film of foto's van een ander becommentariseert, je moet dan namelijk nadenken en mogelijk zelfs elders een fundering zoeken voor je opmerkingen.
Ik nodig iedereen uit vragen te stellen, films te plaatsen en aardig te zijn voor elkaar.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:59

Ik ben meestal een stille meelezer maar hier wil ik toch even op in gaan.

Ik rijd een merrie van bijna 22. Heeft nooit een pas fatsoenlijk dressuur gelopen. Met vorige eigenaar altijd t spring pacours in gejaagt. Ze heeft t altijd op eigen vermogen en snelheid gered en dat is te merken. Ze is tussentijds ook een aantal jaar als fokmerrie gebruikt. Ze had toen ik met dr begon een onderhals waar je van schrok en kon alleen maar als een giraf lopen. Ze heeft door een verkeerd zadel ook een gevoelige rug. Die kreeg en krijg ik niet volgens de richtlijnen vwnw. Ze kan wel onstpannen en zakken maar met het neusje bijna op de grond zonder van tempo te veranderen, in paniek te raken etc. Lukt haar niet. En ik heb een hele hoop les gehad. Nu rijd ik haar op een volledige ontspannen losse teugel los in alle gangen en pak haar daarna iets op. Sinds kort kan ik haar ook op zo'n manier oppakken dat ze fijn nageeft. Maar van hier uit kan ik haar nog niet laten hals strekken. Ze raakt zo in paniek dat ze alleen maar hard gaat rennen, dit doet ze omdat ze dit altijd heeft geleerd als oplossing in het springen.
Naast het rijden longeer ik haar met dubbele lijnen. Dit doe ik nu sinds een paar weken en dit heeft zichtbaar effect. Ze leert nu vanaf de grond dat ze kan ontspannen zonder in paniek te raken en niet te gaan rennen.

Ik heb dus een goed voorbeeld van een paard dat verreden is. En ik heb echt wel geprobeert, heel veel geprobeert om haar volgens de vaak besproken manier te rijden maar het past echt niet bij dr. Vanuit de nageeflijkheid die ze nu geeft probeer ik haar wel steeds meer te laten zakken. Ze pakt het al wel kleine stukjes op maar het gaat heel langzaam. Ik ben namelijk heel voorzichtig met dr want zodra ze in paniek raakt is ze echt een tijdje van slag.

Ik hoop dat ik binnenkort eens foto's en filmpjes kan plaatsen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:22

Simpelman schreef:
Dit topic is geen cursus paardrijden.
Er zijn veel te veel variabelen, alleen al in het niveau en de ervaring van de geschat 500 à1000 volgers.
Dat kan niet via een computerschermpje.

......

Het aangeven wélke preciese hulpen er gegeven zouden moeten worden om iets te bereiken heb ikzelf in mijn leven als onbruikbaar ervaren.
"Je snapt het pas als je het kan" (Johan Cruyff :) )
Je kunt een volmaaakte hulp voor een schouderbinnenwaarts aan een paard geven zonder dat het paard hier op reageert, "het doet het niet".
De hulpen staan in de boekjes, iedereen kan ze daar vinden, maar daar wordt consequent over het hoofd gezien dat er veel meer aan te pas komt.
Het zijn die dingen die ik op het topic probeer in te brengen, ontspanning, vertrouwen, losgelatenheid, communicatie, een band vormen, trainingsopbouw, aanleuning, enz..

Ik snap het doel. En ik denk ook dat het goed is dat dit de rode draad van dit topic blijft om zo veel mensen (paarden) op weg te helpen.

Over hulpen praten vind ik in die zin zelf wel leerzaam als er daarna gepraat wordt over het waarom en wanneer en in welke situatie je de hulpen toepast of wat aanpast. En of je zo "ons" doel bereikt. In boekjes vind je vaak wel de hulpen. Maar ik vind het interessant hoe mensen dat in de praktijk brengen, bij welk paard, waarom of waarom niet. En daarbij een ander wellicht kan helpen of motiveren :)