Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:52

Klinkt alsof je prima weet wat jij en je paard nodig hebben, Kamy. Durf naar jezelf te luisteren. Uiteindelijk ken jij jezelf en je paard het beste.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:54

Aleeneh schreef:
Klinkt alsof je prima weet wat jij en je paard nodig hebben, Kamy. Durf naar jezelf te luisteren. Uiteindelijk ken jij jezelf en je paard het beste.

Sluit ik me bij aan :j

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:03

Sizzle schreef:
Aleeneh schreef:

Sluit ik me bij aan :j

Dank jullie....
Ik twijfel dan: neem ik inderdaad te weinig leiding? Maar mijn gevoel schreeuwt naar me. Kan het niet verdringen.... heb nooit issues gehad met paardlief dus waarom zou ze ineens "geen zin hebben omdat ik niet streng genoeg ben"...
Ik heb zondag as als het goed is weer les van die hollistische trainer (m arjolein vd b roek. Dacht dat iemand uit dit topic naar ervaringen vroeg?)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:18

Als ik jouw post lees schreeuwt het: "Mijn instructrice eist teveel van mijn paard en mij, dit kunnen wij niet aan, voor ons werkt het veel beter om ons eigen tempo aan te houden". En terecht, als je paard het goed doet, waarom dan door blijven vragen en vragen? Precies wat Simpelman zo vaak zegt: always quit at the right moment. Op die manier houdt je paard ook plezier in het werk, en jij ook.

Niet onzeker zijn; instructrices hebben het niet standaard bij het rechte eind ten koste van jouw eigen mening. Volg je hart. Paardrijden moet leuk zijn, voor jullie allebei.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:44

Picasso. Oh ideaal. Haha. Dat is goed op te lossen. Dat is eigenlijk dezelfde 'ziekte' als de mijne. Alleen is de mijn bijna 11 en heeft nooit goed zijn lichaam leren gebruiken, dan krijg je natuurlijk problemen.

Sproet mooie spikkel. Ik ga helemaal mee met de opmerkingen van Dresjoepie. En in heb vaak het idee dat ze in dat lange en lage nog net niet helemaal loslaten. Mis een beetje zelfgedragenheid, losgelatenheid en je ziet op alle foto's dat hij zijn hals eigenlijk net niet laat vallen en dus ook nog wat spanning heeft in de onderhals. Nu zo van een foto is dat allemaal wat moeilijk te zien.
Ik heb ook de indruk dat je telkens iets zelf naar binnen hangt, kan dat?

Ik heb dus vanmiddag met de instelling als leidmerrie mijn paard aan de dubbele longe gehad. En echt veeeel beter. Had hem sneller terug bij de les. En hij was super relax. En toch heel mooi actief in het acterbeen, hij had zowaar een zweefmoment zonder zichzelf te overlopen. Ofwel was het dus mijn instelling die anders was, ofwel hadden we gewoon een topdag.
Dan heb ik nog 2 andere paarden aan de dubbele longe gehad, voor beide voor de eerste keer. 1 ernstig vereden paard en 1 jonge. De ernstig vereden paard deed super zijn best, wat een schatje. De jonge panikeerde snel, eigenlijk van zodra hij voelde dat de buitenteugel toch echt de teugel is om op na te geven. Op links reageerde hij op de rechterteugel eigenlijk niet. En op rechts panikeerde hij dus zodanig dat ik hem gewoon kwijt was. Gelukkig wel goed kunnen afsluiten. Beide paarden konden dus niet nageven op die buitenteugel. Geeft mij weer stof tot nadenken, vind het jammer dat het niet mijn paarden zijn. Heb alweer zin om er verder aan te sleutelen :+. En bijgevolg had dus echt het gevoel dat ik letterlijk en figuurlijk goud in mijn handen heb met mijn knappe man.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 21:48

Paarden voelig zich veilig onder de hoede van hun leidmerrie.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:49

Simpelman schreef:

Moet ik meer doen :D :D .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:54

Ik denk nog steeds dat jij echt gewoon een hele fijne en goede ruiter bent choco.
Volgens mij is het alleen maar goed dat die revalidatiestal geen plek had.
Ik ben er van overtuigt dat jij je paard precies biedt wat hij nodig heeft.

Picasso, fijn dat het niets was behalve slapte.

Hier concentratie oefeningen in het bos gedaan (aan de hand) aangezien de bak bezet was voor een cursus.
Relatief veel storing en afleiding in het begin, maar toen ze door had dat het menes was gingen de oren opzij en reageerde ze op iedere stemhulp (halt-stap-halt-terug-draf) meteen binnen de seconde. Was echt weer even waardevol voor de bevestiging op een andere plek dan het bekende zandplaatsje.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:09

Bedankt Picasso & Watermill! En onderschat jullie zelf niet, het is fijn om van veel verschillende mensen tips te krijgen!

Jenny, dankje! Ja dat klopt haha. Ik had er hard op geoefend maar als ik nu het filmpje kijk is het maar een klein beetje verbeterd. Terwijl hij op het filmpje echt niet traag is, dat denk ik alleen maar. En daarom ga ik hem steeds aansporen/actief lichtrijden. Terwijl mijn instructrice zegt dat hij echt niet harder hoeft. Ik zal even het filmpje uploaden dan stuur ik je een pb!

Sizzle, dankjewel! Ja dat klopt, daar moet ik op letten.. mijn houding is wel iets verbeterd sinds het vorige filmpje maar het valt me toch een beetje tegen.

Dresjoepie, bedankt! Je hebt wel gelijk op sommige stukken kan ik mijn teugels nog wel iets korter pakken om hem wat meer bij elkaar te krijgen. ik ga volgende keer is proberen hoe hij dat oppakt kleine stukjes.

Chocoprins, dankje! Je hebt gelijk, hij laat niet helemaal los op de foto’s. het einde van mijn les doet hij dat veel beter maar mijn vader was er alleen de eerste 10 minuten jammer genoeg. Gedragenheid vind hij sowieso nog moeilijk.. Dat ik zelf naar binnen hang dat zou kunnen, ik zal er is meer op letten. Fijn dat je instelling als leidmerrie werkte !

Filmpjes kan ik per pb sturen voor degene die dat wil :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:11

Simpelman schreef:

Ik wist dit eigenlijk al jaren maar kon t nooit omschrijven..Mooi omschreven simpelman..En wat zie je dit toch nog eigenlijk weinig..
Veel paarden met extreem verlatingsangst, geen focus op de eigenaar, zelf de leiding nemen wat Tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden..

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:14

Sizzle. Krijg ik rode kaken van :o :o hihi. Ik vind het jammer dat ik zo'n schijtluis ben. En ik kan met een paard die ik ken alles met veel gevoel doen, of liever dat probeer ik toch. Maar voor de rest ben ik maar een basisruiter haha.
Ben ook blij dat ik het zelf heb kunnen doen, zoveel van geleerd. En ook iets gevonden wat ik echt super vind, en meer van wil te weten komen en dat is het revalideren,...
Ze zeggen vaak dat paarden op je pad komen met een reden. Wel alle paarden die ik heb gehad ben ik meer aan het revalideren dan aan het rijden. Van metabolisme problemen en artrose tot losse knieën. En ik vond dat zooooo frustrerend, ik wou mezelf ook wel eens bewijzen dat je kan meedraaien in de sport zonder trek en sleurwerk. En nu zou ik met de tijd een opknapper willen kopen... Bewust! Om dan een mooie thuis voor te vinden nadat hij/zij rijklaar is.
Maar dat is nu nog te vroeg eerst mijn eigen knol op de been krijgen en houden haha!

Anna sproet naar mij mag je wel een pb sturen. Ben benieuwd hoe een bewegend beeld er uit ziet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:26

Ik denk dat we redelijk gelijk opgaan met de hoeveelheid pech :+
Is ook echt frustrerend. Het is goed dat ik Friet nog niet verkocht had, want ik weet niet of ik anders weer een nieuw paard gekocht had na Dallas. Ik had net twee jaar daarvoor al 2 jonge paarden 'verloren'.
Mijn eerste paard heb ik 10 jaar in bezit gehad waarvan ik 3 jaar met grote onderbrekingen van maanden heb kunnen rijden. Ben er toch wel trots op dat ik haar in die relatief korte tijd naar het Z gereden heb. Maar er zat echt veel meer in.

Ik denk ook heel vaak: ik moet mijn paard gewoon verkopen want anders gaat het toch weer mis. Nu is ze nog flink wat waard.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:47

Ja dat laatste herken ik echt wel :+. Ik had nog gezegd tegen de staleigenares, net na de eerste blessure, ik mag gewoon geen paard hebben denk ik... Er gebeurd altijd wat. Gewoon opbouwen zit er niet in.
Maar ondertussen is er heel wat veranderd (was ook intens triest door heel de situatie en heb heel veel nagedacht). En overlaatst zei ik tegen haar. Weet je wat ik zal altijd die frêle paarden er van tussen pikken, en gaan graven en laagje per laagje zoeken naar iets waar het moeilijk gaat. Een ander gaat er allemaal makkelijker over. Jaja losse knieën, sterker maken zo simpel is het. Maar ik maak het me lastig en wil dan eerst vertrouwen en dan wil ik hem sterker maken aan de longe omdat ik het onder het zadel niet eerlijk genoeg vond. Maarja zomaar laten vliegen aan de longe gaat niet en dan begin je te zoeken. Heeft me al veel traantjes bezorgt, maar eerlijk is eerlijk ik zou eerder het vereden paard kopen dan een jonge die gangenwerk heeft.
Met de jonge van vandaag zou ik nu alleen grondwerk doen. Aanzetten in blinde paniek is niet erg wenselijk. Eigenares heeft dus ook al een paar keer vliegles gehad. Maarja deze zomer loopt hij dus gewoon de 4 jarige mee. En hoe graag ik me ook zou willen bewijzen dat ik ook best wel een aardig rondje zou kunnen rijden, ik zou alweer gaan zoeken naar hoe en waarom ren jij weg in blinde paniek en voor je het weet is hij 6 :+. Niets aan te doen, ik ga gewoon een andere weg op die ik vroeger niet had gezien maar stiekem wel mee bezig was.
Zoals mijn vriend eigenlijk al al die jaren zegt. Als het zo niet lukt en je bent er zo ellendig van probeer het gewoon eens anders te doen, hij heeft gewoon gelijk. En het is geen paardenman in de verste verte niet.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:53

@kamy: jij had een tijd terug dat filmpje geplaatst van een clinic bij Rien, toch? Dat vond ik een heel fijne les.

Edit: of was dat nou Cardy? :o?

Kan het zijn dat 'werkhouding' nog teveel achter de loodlijn is? Ik zie vaak paarden die helemaal op de rem gaan omdat ze te rond worden gereden; zodra je die in een nette (relatieve) oprichting rijdt met de neus op of voor de loodlijn komt de pit weer terug. Geen idee hoor of dat bij jullie aan de orde is, maar het zou kunnen.

Als je je niet goed voelt bij de lessen zou ik zeker naar iemand anders zoeken die beter aansluit bij jouw ideeen over correct trainen :j
Laatst bijgewerkt door FCSA op 28-02-16 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:57

Verstandige vriend Coco :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 23:06

Een paard brengt zichzelf in de arbeidshouding wanneer het voorwaarts gedreven wordt.
Je hoeft alleen maar het tegen en over de teugel (sterrenkijken) gaan te begrenzen, door zonodig weerstand te bieden.
Alles dat je meer vraagt met je handen is krulrijden.
Bij de kop pakken, van voren naar achteren rijden.

Bij de arbeidshouding komt een paard vanuit de achterhand als een open boog naar voren in de hand, de hand begrenst.
Als een waterslang die naar voren spuit in een boog, het water vang je op in je handen.
Dat is aanleuning.
Komt er geen water meer in je handen aan dan is er niet voldoende voorwaartse drang.

Het geeft een gevoel alsof je geen enkele contrôle meer over je paard hebt, je geeft het weg en neemt aan wat je paard je aanbiedt.
De contrôle komt uit je benen en je kruis, de voorwaartse drang.

En dat alles werkt alleen maar wanneer het hals strekken redelijk bevestigd is. :)
En, je paard voorwaarts heeft leren gaan op aandrijvende hulpen. :) :)
Zo is het altijd voor de loodlijn, het strekt zich naar het bit.

Voorwaarts is het accelereren IN DE PAS, niet sneller gaan dat is weglopen/ontwijken van het accelereren.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 28-02-16 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:12

Hoe maak jij precies met hulpen het paard duidelijk dat je niet wil verruimen in de vwnw maar dat het weer in oprichting moet komen?
Daar is een aanvullende hulp voor nodig namelijk. Een los en soepel paard kan zowat uitgestrekte draf in het vwnw dus er moet een trigger vanuit de ruiter komen die zegt: en nu weer oprichten.
Doe JIJ dat over de zit of gewoon door de teugels te korter te nemen. Wellicht een combinatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:17

Je zal toch de teugels korter moeten nemen, anders is de verbinding foetsie... het is zo simpel....man... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:19

Lees morgen de rest... trusten! :z

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 23:19

Wanneer hij zijn buikspieren aanspant door de aandrijvende hulpen van kuiten en kruis dan komt hij vanzelf voor omhoog en in de hand.
Komt hij dan voor niet omhoog in het strekken, dan heeft hij een verkeerd kunstje aangeleerd.
(Strekken tot boeghoogte.)

Ik neem de teugels op maat door mijn handen naar voren te brengen.
Door de oprichting kunnen mijn handen vanzelf weer op zijn plaats gebracht worden.
Strekken gebeurt aan een contactteugel, in de arbeidshouding ontstaat er aanleuning door de begrenzing.

De arbeidshouding is gerelateerd aan het vermogen van het paard zich op te richten, dat begint meestal net onder de horizontale lijn of er op.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 28-02-16 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:28

Dat klopt waarschijnlijk niet want dat zou betekenen dat jij je paarden in het vwnw niet kunt verkorten en verruimen in de paslengte? Dat lijkt me sterk.
Het is inmers zeker niet altijd de bedoeling dat je paard meteen de hals omhoog doet als je wil dat hij de pas wat groter maakt.

De reden dat ik het vraag is omdat waarschijnlijk bijna niemand weet wat je precies doet. Het gaat 'gewoon'. Maar zo gewoon is het niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 23:30

Voorwaarts neerwaarts rijdt ik in de arbeidhouding.
We moeten het neerwaarts niet verwarren met het hals strekken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 23:33

Wanneer het hals strekken bevestigd is dan zal een paard in iedere houding voortdurend willen en kunnen strekken.
Dat is het neerwaarts, het is een tendens.

Het is het openen van de schoft, het reiken naar het bit, het is aanleuning.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 28-02-16 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:35

Bijgelezen.
Anne sproet: lekker bezig. Probeer de verbinding van achter naar voor te voelen. Ik mis nog een stukje losgelassenheit. Maar je bent mooi op weg.

Andere vraag, van wie ook alweer? Gebrek aan activiteit is vaak een kwestie van gebrek aan balans.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:36

Huh :?
Arbeidshouding met nek als hoogste punt is nu ineens exact hetzelfde als vwnw?
Puur en alleen omdat het paard keurig de hand wil volgen?
Is de verzamelde oprichting dan ook ineens vwnw omdat het paard ieder moment keurig de hand omlaag kan volgen?

Ik ga maar slapen, dat lijkt me verstandiger :=