De eigenaar van de stal waar mijn paard gesprongen wordt (door een stalruiter) springt internationaal. Vorige week was het van de ene dag 15 graden naar de volgende dag vorst gegaan. De vrouw stapte op hun enige dekhengst die ze daar hebben die nogal fris was.
Mevrouw ging verlicht zitten en heeft het paard even gewoon laten rennen tot hij zijn overtollige energie kwijt was. Ondertussen sprak zij gewoon met iemand anders die aan het uitstappen wad in de bak.
Nu zou ik dat niet willen omdat ik niet weet of ik zou blijven zitten bij een paar rare sprongen

Echter slaat het ook nergens op om te zeggen dat zij dus een dominantieprobleem heeft met haar paarden.
Toestaan kun je binnen je grenzen van je eigen kunde en veiligheid. Iedereen moet daar zijn eigen weg in vinden.
Ik moet wel zeggen dat ik vroeger ook geleerd heb dat paarden nooit gek mogen doen aan de longe: totale controle.
Maar hoe meer springruiters ik leerde kennen hoe meer ik van dat idee afgestapt ben. Juist hun paarden zijn veel cooler en rekaxter dan dat gemiddeld gedrilde dressuurpaard,