Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:27

Je paard kennen is daar onderdaad het toverwoord.

De eigenaar van de stal waar mijn paard gesprongen wordt (door een stalruiter) springt internationaal. Vorige week was het van de ene dag 15 graden naar de volgende dag vorst gegaan. De vrouw stapte op hun enige dekhengst die ze daar hebben die nogal fris was.
Mevrouw ging verlicht zitten en heeft het paard even gewoon laten rennen tot hij zijn overtollige energie kwijt was. Ondertussen sprak zij gewoon met iemand anders die aan het uitstappen wad in de bak.
Nu zou ik dat niet willen omdat ik niet weet of ik zou blijven zitten bij een paar rare sprongen :+
Echter slaat het ook nergens op om te zeggen dat zij dus een dominantieprobleem heeft met haar paarden.

Toestaan kun je binnen je grenzen van je eigen kunde en veiligheid. Iedereen moet daar zijn eigen weg in vinden.

Ik moet wel zeggen dat ik vroeger ook geleerd heb dat paarden nooit gek mogen doen aan de longe: totale controle.
Maar hoe meer springruiters ik leerde kennen hoe meer ik van dat idee afgestapt ben. Juist hun paarden zijn veel cooler en rekaxter dan dat gemiddeld gedrilde dressuurpaard,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:30

Simpelman schreef:
Picasso schreef:
Kan het ook zijn dat de rangorde zo nu en dan weer opnieuw bepaald moet worden? Ik zie het voornamelijk bij mijn bijna 4 jarige, die mij aan het 'testen' is maar ook mijn 12 jarige ruin als ze samen buiten zijn bijvoorbeeld.

Voortdurend, je paard laat dat zien aan kleinigheden, hij gaat op een bepaald moment niet voor je opzij, hij duwt een beetje tegen je, houdt zijn hoofd hoog en kijkt naar je, stopt niet, enz..
Allerlei kleine signalen uitgezonden om te zien hoe je reageert.

De leidmerrie is rustig, kalm, vriendelijk, onverbiddelijk.

Ja, dit is precies wat 'ie doet. Kunst is inderdaad om rustig te blijven en hem te laten doen wat ik wil... Hij is z'n grenzen ook constant aan het opzoeken bij de 12 jarige: die heeft het zwaar met hem op het moment. De 3 jarige is net een jonge hengst in zijn gedrag.

ChocooPrins

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:58

Sizzle heb ik ook eens meegemaakt. Een springruiter op een 3 jarige. Binnen begonnen, paard sprong alle kanten op. Ruiter heel kalm alsof het de normaalste zaak ter wereld is. En opeens zei hij, ja we gaan naar buiten, want daar stonden hindernissen. :wow: . Het was een buitenring zonder omheiding, heel groot. En aan de lange zijde rechts ging het naar beneden en had je een straat. Geen vuiltje aan de lucht dus... Ik vond het echt mooi om te zien.

Sizzle op zich zijn die paarden inderdaad meer relax. Maar een paard zoals de mijne, constant blessure's maar toch de wil en energie om te werken. Dan heb je echt controle nodig. En ik bedoel dan niet door middel van druk, hij moet gewoon luisteren naar de aanwijzingen en begrijpen dat werken werken is.

Bijvoorbeeld gisteren was hij aan het schrikken van vogels in een boom... Moet je weten dit paard is totaal geen bang paard. Hij schrikt anders (bijna) nooit. Dus hij sprong telkens tegen mijn dubbele longe in op dat moment, eerst was ik fout en wilde ik teveel opsluiten en controleren. Dan viel die achterhand weg.
Dus heb hem dan op de niet enge zijde iets meer willen verzamelen, en op de open zijde hem meer naar vwnw willen laten gaan. Dus ik gaf hem meer ruimte op het enge moment. Ik eiste alleen zijn aandacht op door een ophouding te maken, zo van he hier blijven, kijk naar mij. Dat verwachte hij niet en het spelletje was over.
Dus ik hoop wel dat hij relax leert omgaan met het werk. Ik ga niet op een stuiterbal de rust zelfve zijn haha. Dat weet ik nu al. ;)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:00

Zeg picasso hoe gaat het met je 3 jarige eigenlijk? Heb je hem dan laten onderzoeken? Of is het spontaan beter beginnen gaan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:05

Blessures is altijd lastig.
Ik heb ook eens 8 maanden onder de man gestapt met een paard op boxrust. Ook wel eens met een jaarling aan de hand na een beenbreuk.
Ik weet ok uit ervaring dat ik de 'macht' heb om veilig een uitgebroken jonge hengst weer uit de merrie wei weet te vissen met alleen een halster zonder touw.

Maar speelsheid onderdrukken doe ik alleen als er geen andere (veilige) optie is, maar het vreet enorm aan mijn ziel om zo'n blessure paard alles te moeten ontzeggen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:12

Ja ken dat gevoel! Ik vind het ook zielig. Het is op en af nu mag je dagelijks in de paddock. En dan opeens niet meer. Ooh mijn hart bloed gewoon. Daarom hij zit nu terug in de paddock ik blijf erbij. Eerste rondje is stront ruiken, als hengst zijnde is dat nu eenmaal prior. Dan is het rollen. En dan is het rodeo. Ik laat hem een beetje rondrennen en gek doen. Als ik vind dat hij in overdrive gaat haal ik hem uit en gaan we nog een stukje gaan stappen en/of grazen.
Dat is nu voorlopig prima. Dus hoop dat we snel genoeg kunnen opbouwen nu dat hij eens een heel weideseizoen mag meemaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:40

ChocooPrins schreef:
Zeg picasso hoe gaat het met je 3 jarige eigenlijk? Heb je hem dan laten onderzoeken? Of is het spontaan beter beginnen gaan?

Afgelopen week in kliniek geweest: lijkt een 'jonge-paarden-probleem' te zijn; slappigheid in de knieën. Nu binnendoor laten bekappen en een ijzertje eronder. Nu het liefst km maken rechtuit volgens hoefsmid (wat mij het meest logisch lijkt), en longeren en rijden volgens kliniek. Ik kies voor veel lopen en rechtuit rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:45

Sterker maken en dan groeit hij daar mogelijk gewoon overheen. Zo niet, zijn er nog veel andere opties. Maar meestal, zeker bij pony's is het eerste het geval.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:43

Ik had vandaag mijn cameraman mee, maar had een bijna 24-jarige die de lente in haar bol had.
Normaal is ze, afgezien van soms een keertje schrikken, braaf onder het zadel, maar vandaag was ze echt stout.
De oren stonden recht op haar hoofd geprikt, de hond van de stalhouder was een megaeng object in de wei en mevrouw begon uit zichzelf met vreugdegalopjes.
We hebben het filmen maar even achterwege gelaten. Op de stukken dat ze er met haar hoofd bij was, ging ze fijn. Ik merk dat het bij haar heel belangrijk is om haar goed recht te houden. Zodra ze teveel op of over een schouder valt, wordt ze te gespannen aan het lijf.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:13

Ik weet niet of jullie mij nog kennen, lees al vanaf het begin mee (nu nog steeds) maar ik reageer eigenlijk nooit meer. Jullie zeiden dat bijna niemand meer foto's plaatst, dus ik wil wel weer eens wat plaatsen. Een filmpje kan ik ook sturen per pb, maar die moet ik dan nog even uploaden dat duurt altijd zo lang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

we zijn vooral nu veel in werkhouding aan het trainen en stukjes wijken/schouder voor erbij. en als losrijden, beloning en cooling down hals strekken. We doen vaak korte trainingen, ik merk dat dat het fijnst werkt om hem nieuwe dingen aan te leren/moeilijke dingen te oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:49

Babootje schreef:
Sterker maken en dan groeit hij daar mogelijk gewoon overheen. Zo niet, zijn er nog veel andere opties. Maar meestal, zeker bij pony's is het eerste het geval.

Precies, dat zeiden de heren deskundigen ook: groeit er wel overheen, lekker 'training' op gaan bouwen en sterker maken.

Mijn dochter heeft vanmiddag een fijn Z2 paard getest: staat op stal voor de verkoop. Zag er prima uit zo voor de eerste keer dat ze erop zat. Aankomende week nog een paar keer rijden en hopelijk ben ik dan ook weer wat beter ter been zodat ik 'm ook even kan testen.

Wat een gave 'stippel' komt hier voorbij zeg! Ik vind het er goed uitzien, maar mijn 'kritische' blik is misschien een beetje vertroebeld door het fijne gevoel van vanmiddag :+ :D Plus: de echte deskundigen kunnen hun licht daar beter over laten schijnen! :D

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:24

Anne sproet, ik reken mij niet tot de deskundigen, maar vind het er fijn uitzien.

Vandaag heb ik mijn eerste les van Monique de rijk gehad sinds lange tijd. Paardje was zeer goed te pas, ik moet veel consequenter zijn dan ik vaak ben. Ik weet het, het is mijn valkuil. Toch wel goed dat er dan weer een paar getrainde ogen meekijken en meedenken.
Sinds ik mijn paard darm flow olie erbij geef, heeft ze veel meer energie. Zijn er mensen die dit ook of iets soortgelijks geven? En als de fles leeg is (over een weekje) hoe dan verder? deze olie is 35 euro per liter, kan ik dit vervangen door bv alleen lijnzaadolie. In darm flow zit lijnzaad-, kaneel-, venkel- en anijsolie.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:02

Leuk dat je foto's plaatst, Anne Sproet :-)

Ziet er goed uit toch. Volgens mij doe je hetzelfde als ik met mijn flegmatieke paard..energiek lichtrijden om hem wat meer voorwaarts te krijgen? :+ Ik heb gemerkt dat als ik stiller ben/zit, mijn echte aansporing voor voorwaarts beter doorkomt. Plus dat hij dan zélf meer doorloopt ipv mee te gaan met je fanatieke lichtrijden. Mijne laat dan nog even wat meer los. Maar het is moeilijk af te leren soms....je (ik) wil zo graag dat hij meer doorloopt :(:)

Ik ben benieuwd naar het filmpje :))

Watermill, ik geef lijnzaadolie. Nu 50ml maar ik merk nog niet echt verschil.

Ik had met rijden een beetje een off dag... Hij wilde gewoon niet voorwaarts. Maar het was ook erg druk in de bak. En ik had mijn dochtertje mee om te filmen. Dus denk dat ik net even te graag wilde :o

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 19:28

Zijn er gen "stille meelezers" die een commentaar durven geven op de foto's van @annesproet ?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:29

Watermill schreef:
Anne sproet, ik reken mij niet tot de deskundigen, maar vind het er fijn uitzien.

Vandaag heb ik mijn eerste les van Monique de rijk gehad sinds lange tijd. Paardje was zeer goed te pas, ik moet veel consequenter zijn dan ik vaak ben. Ik weet het, het is mijn valkuil. Toch wel goed dat er dan weer een paar getrainde ogen meekijken en meedenken.
Sinds ik mijn paard darm flow olie erbij geef, heeft ze veel meer energie. Zijn er mensen die dit ook of iets soortgelijks geven? En als de fles leeg is (over een weekje) hoe dan verder? deze olie is 35 euro per liter, kan ik dit vervangen door bv alleen lijnzaadolie. In darm flow zit lijnzaad-, kaneel-, venkel- en anijsolie.

Ik geef paar keer per week scheut lijnzaadolie , de koudgeperste, niet zozeer voor de darmflora, maar mede om hem op gewicht te houden.
Olie geeft langzame energie vrij, en ze gaan er van glanzen {:} , maar wel es gehoord dat een bruin biertje per week hetzelfde effect heeft ? :')
Paardjes zijn wel wakker zeg met dit type weer... Pfffff... Schiet zomaar in standje red-alert.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 19:34

Een van de rijkste en goedkoopste bronnen van omega 3.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:48

Simpelman schreef:
Een van de rijkste en goedkoopste bronnen van omega 3.

Welke bedoel je precies Simpelman?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:49

Ook een stille meelezer hier, al staan er wel ergens foto's van ons in dit topic hihi.

Maar nu gaat het niet zo fijn. Ergens medio januari maakte mijn paard mega sprongen vooruit. Ze liep super.
Maar nu lijkt de brandstof op.... mijn instructrice wil graag meteen beginnen met een werkhouding om zo een actief achterbeen te krijgen. Maar als we zo beginnen is mijn paard niet vooruit te branden. Nu "moet" ik haar dus scherper aan het been en actiever maken. Hoe harder ik daarin mijn best lijk te doen, hoe stugger en trager mijn paard wordt.
Vorige wk eens vreemd gegaan en les van iemand anders genomen (hollistisch paardentrainer). Die begon de les eerst met mijn houding en daarna met een vwnw paard. Ontspannen op eigen benen lopen zonder dat ik als een gek zat te werken op haar rug. Het was een fijne en relaxte les. Voelde echt weer samenwerking. Die trainer vond de "inactiviteit" van mijn paard heel erg meevallen. En zei dat dat wel weer kwam. Ikzelf wil nu een stapje terug doen. Wat basis stenen goed leggen op deze manier en weer opbouwen. Mijn huidige instructrice vindt dat niet nodig, paard moet het werk aankunnen.
Maar paardlief lijkt wel haast een burn out te hebben joh. Echt niet leuk....
Los is ze nog steeds een blije stuiterbal. Maar dat dressuur is ff niet haar ding. En ikzelf hou er niet van als het als "moeten" gaat voelen: kom paard je MOET.
Ze is nu 7 en ik geloof zelf niet dat ze lui of dwars is. Een paard denkt zo niet...
Sorry ff van me afgeschreven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:55

He sproet :)
Leuk om weer te zien. Ziet er goed uit :j
Pas wel op je handen (open en plat op sommige foto's) en goed om je heen blijven kijken al lijkt dat al heel veel beter dan in het wedstrijdfilmpje van een tijd terug :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:00

Simpelman schreef:
Zijn er gen "stille meelezers" die een commentaar durven geven op de foto's van @annesproet ?

Durven ? Heb al weleens eerder wat gepost maar dan volledig genegeerd worden werkt niet motiverend :o Maar goed wil het best nog eens proberen!

Vind dat je een heel leuk paard hebt annesproet!

De eerste foto duikt paard op de voorhand en komt achter het kruis omhoog ( paard overloopt zich zelf) 2 de foto vind ik heel fijn paard zou nog wat meer mogen zakken maar dat is waarschijnlijk nog moeilijk zin balans te houden

De laatste foto s vind ik wel erg voor de loodlijn Als het paard iets meer zou afbuigen kan die ook in de rug wat ronder komen En van achter er meer onderkomen Op 1 van die laatste foto s ben je al wel in de buurt ( ben steeds mijn tekst kwijt als ik terug naar de foto s kijk ) Het is de laatste foto net nog even gekeken Die foto s vind ik het fijnste beeld geven iig Foto 2 en de laatste

De zit vind ik moeilijk zo in dat lichtrijden is maar net wanneer er is geklikt met de camera Dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen!

Ik zeg erbij dat ik veel mee lees veel uit het topic kan halen zeker wat betreft bewust wording! Maar over heel veel dingen denk ik ook net anders Maar met mijn merrie altijd 8 ten en een 9 voor het hals strekken gereden :D Ik pak van alles wat mee kan overal wat van leren En sommige dingen moet je jezelf ook eigen maken Vooral kijken naar wat past!
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 28-02-16 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 20:01

Kamy schreef:
Ook een stille meelezer hier, al staan er wel ergens foto's van ons in dit topic hihi.

Maar nu gaat het niet zo fijn. Ergens medio januari maakte mijn paard mega sprongen vooruit. Ze liep super.
Maar nu lijkt de brandstof op.... mijn instructrice wil graag meteen beginnen met een werkhouding om zo een actief achterbeen te krijgen. Maar als we zo beginnen is mijn paard niet vooruit te branden. Nu "moet" ik haar dus scherper aan het been en actiever maken. Hoe harder ik daarin mijn best lijk te doen, hoe stugger en trager mijn paard wordt.
Vorige wk eens vreemd gegaan en les van iemand anders genomen (hollistisch paardentrainer). Die begon de les eerst met mijn houding en daarna met een vwnw paard. Ontspannen op eigen benen lopen zonder dat ik als een gek zat te werken op haar rug. Het was een fijne en relaxte les. Voelde echt weer samenwerking. Die trainer vond de "inactiviteit" van mijn paard heel erg meevallen. En zei dat dat wel weer kwam. Ikzelf wil nu een stapje terug doen. Wat basis stenen goed leggen op deze manier en weer opbouwen. Mijn huidige instructrice vindt dat niet nodig, paard moet het werk aankunnen.
Los is ze nog steeds een blije stuiterbal. Maar dat dressuur is ff niet haar ding. En ikzelf hou er niet van als het als "moeten" gaat voelen: kom paard je MOET.
Ze is nu 7 en ik geloof zelf niet dat ze lui of dwars is. Een paard denkt zo niet...

Blijf je paard voelen, nodig hem uit om mee te doen en laat duidelijk merken dat zijn pogingen op prijs gesteld worden.
"Allways quit at the right moment".

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 20:03

dresjoepie schreef:
Simpelman schreef:

Durven ? Heb al weleens eerder wat gepost maar dan volledig genegeerd worden werkt niet motiverend :o Maar goed wil het best nog eens proberen!

Dat kan gebeuren op een topic droesjoepie maar dat is niet persoonlijk. ;)
Het betekent ook niet dat je commentaar niet gelezen wordt, maar er is op dat ene moment neimand die er iets op weet te zeggen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 28-02-16 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:04

[/quote]
Dat kan gebeuren op een topic droesjoepie maar dat is niet persoonlijk. ;)[/quote]

Dan mag jij nu simpelman kijken wat ik tot nu toe heb opgestoken bij jullie :9

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:08

Simpelman schreef:
Kamy schreef:

Blijf je paard voelen, nodig hem uit om mee te doen en laat duidelijk merken dat zijn pogingen op prijs gesteld worden.
"Allways quit at the right moment".

Ja ook zoiets... heb je les loopt ze goed. Oh dan nog even wijken, nog even schijnovergangen. Kan paardlief nog een half uur in deze houding zwoegen...
Ikzelf wissel liever af. Doet ze iets goed, dan doen we weer even iets "makkelijks" of ontspannends. Dat "botst" even tussen mij en instructrice. Ik overweeg een lespauze. Even wat meer speeltijd voor pup....

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:11

Ik heb wel filmpjes van de les met de hollistische trainer. Maar die staan in whatts app. Geen idee hoe ik die hier krijg...