Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:41

Knollentuin meestal ben ik het met je eens maar nu niet. Vind je niet dat als je met je paard werkt aan de longe of onder het zadel dat ze gefocussed zijn? Ik vind dat namelijk wel. Spelen kan altijd in de paddock en dat doen we dus ook. Maar ik wil niet spelen aan de longe en al helemaal niet onder het zadel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:41

Ik heb in sommige gevallen ook liever (bijvoorbeeld na blessureleed) dat ze gecontroleerd aan de longe een beetje spetteren dan los in de paddock. Van mij mag ie zn "ei" best wel even kwijt. Als ie er maar weer mee ophoudt als ik dat wil en "ervandoor" aan de longe mag van mij ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:42

Simpelman schreef:
De leidmerrie BEPAALT.
Ze dwingt niet, ze bepaalt wat NIET MAG.
Zij handhaaft de orde in de groep.
Ongewenst gedrag wordt niet getolereerd, het wordt zonodig hardhandig afgestraft.
De leidmerrie neemt de rangorde positie in van "over mijn lijk".
Het INNEMEN van die positie is voor het grote merendeel van de paarden voldoende om niet meer te doen wat niet getolereerd wordt.

Wanneer je het eenmaal door hebt als africhter is het simpel en bijna onzichtbaar, je moet geen haarbreed toegeven aan bedreigingen of gebrek aan het tonen van respect.
Vriendelijk, rustig, onverbiddelijk.

Kan het ook zijn dat de rangorde zo nu en dan weer opnieuw bepaald moet worden? Ik zie het voornamelijk bij mijn bijna 4 jarige, die mij aan het 'testen' is maar ook mijn 12 jarige ruin als ze samen buiten zijn bijvoorbeeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:45

Mag niet mag niet mag niet
Stel je voor dat je paard gewoon even wil spelen of energie wil aflaten terwijl je helemaal nig niet bezig bent met serieus werk, nou wat een drama 8)7
Dat het WEL mag heb ik immers ook bepaald. Paarden kunnen dat prima onderscheiden of je ze dat toestaat of niet.

Je hebt nou eenmaal paarden die vreugde of overmoed uiten door normaal te bokken, maar ook die dat doen met de voorbenen. Dallas was een voorbeen paard. Als er een meikever irriteerde dan sloeg ze die weg met 2 voorbenen zoals een kat met een bal.
En ja, ook 24/7 buitenpaarden hebben soms 'stalmoed', zeker als hun weidegenoten minder speels zijn dan zij zelf. Alleen de uitnodigende blik zegt dan al genoeg.

Normaal zou ik paarden loslaten en in vrijheid met ze stuiteren als ik weet dat ze overladen zijn, maar soms kan dat even niet om wat voor reden dan ook (zoals geen hek).

Maar blijkbaar heb ik vreselijk grote en gevaarlijke dominantie problemen. Het is een wonder dat ik gister weer veilig thuis gekomen ben waarschijnlijk.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-02-16 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:49

Babootje schreef:
Ik heb in sommige gevallen ook liever (bijvoorbeeld na blessureleed) dat ze gecontroleerd aan de longe een beetje spetteren dan los in de paddock. Van mij mag ie zn "ei" best wel even kwijt. Als ie er maar weer mee ophoudt als ik dat wil en "ervandoor" aan de longe mag van mij ook niet.

Ik ben dus aan het opbouwen na blessureleed. En ik heb liever dat hij zijn energie gebruikt voor het werk. En dan daarna mag hij in de paddock. Dus niet eerst beetje energie aan de longe verspelen en dan opeens werkmodus aanschakelen. Neen gewoon aan de longe is werken. Ik maak geen onderscheid meer tussen nu is het spelen aan de longe en nu is het werken aan de longe. Aan de longe is aan de longe en dat is werken.

Simpelman, het is terug redelijk theoretisch. Kan je dat eens vertalen in een praktijkvoorbeeld?

Picasso dat denk ik wel, dat de rangorde soms opnieuw moet worden bepaald. Misschien is dat wel omdat ik ergens dingen toelaat die ik niet helemaal door heb. Maar ik heb het redelmatig dat hij over de schreef gaat. En dat ik duidelijker moet zijn. En dat vind ik dan niet fijn :+ . Haha. Het is toch raar he. Met mensen kan ik redelijk kort zijn, en ben ik eerder laks. Maar o wee met een paard heb ik maar een klein hartje. Wil het misschien allemaal te goed doen.
Laatst bijgewerkt door ChocooPrins op 28-02-16 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:50

ChocooPrins schreef:
Knollentuin meestal ben ik het met je eens maar nu niet. Vind je niet dat als je met je paard werkt aan de longe of onder het zadel dat ze gefocussed zijn? Ik vind dat namelijk wel. Spelen kan altijd in de paddock en dat doen we dus ook. Maar ik wil niet spelen aan de longe en al helemaal niet onder het zadel.

Er wordt niet aan de lijn getrokken, die hangt in een boog maar een spurtje en een lekkere sprong of bok? Ja hoor van mij mag t, zo gauw de opdrachten veranderen gaan we weer over op t werk. Onder t zadel doen we normaal, dan wordt er niet gespeeld.
Maar zoals simpelman al Meld als je je bewust ben hoe je op je paard overkomt of inwerkt, zo zie je ook de bui van je paard, ben je dan zo de leidmerrie dat je kan beslissen of je paard even z'n sprong of spurtje maken mag of heb je absolute controle en laat je je paard met dat "bommetje" in z'n kont geconcentreerd werken?
Ik heb t idee dat ze er oplettende en meewerkender van worden als ze ook hun energie kunnen uiten.
En bij mij staan ze ook hele dag buiten en spelen en ravotten flink. Dus ze worden niet uit de box gehaald alleen voor werk
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 28-02-16 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:50

Eindelijk weer eens een fotootje kunnen schieten. Lekker fris weertje in de buitenbak, drukte op het erf (op Zaterdag) maar toch weer heel braaf.

Afbeelding

knollentuin

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:54

Heerlijk babootje, ik wil je dekje.... O:)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:54

Hoe bevalt de Micklem jullie?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:55

Ik ben door schade en schande wijs geworden door een zeer zeer dominant paard. Bokt niet achteruit aan de longe, maar naar het midden toe, naar mij dus. In alles zo bruut en extreem. Die stond ik uiteindelijk niks meer toe, nog geen millimeter. Aan de longe (met of zonder bijzet) werd niet meer gebokt, gestopt, gerend of wat dan ook. Als ik met hem bezig was, hield ik hem "kort". Spetteren mocht ie in de wei. Dat had ie snel door. Uiteindelijk heeft dat onze relatie gered, want anders was ik er misschien wel mee gestopt. Als ik dan anderen op wedstrijd hun paarden van te voren zie longeren waarbij ze alle zeilen bij moeten zetten om hun paarden in toom te houden, dan denk ik wel eens dat ze beter ook thuis hun paarden kunnen leren zich netjes te gedragen aan de longe. Is alleen maar fijn.
Dus op zich denk ik dat je het per paard moet bekijken, maar dat het desondanks niet verkeerd is om elk paard te leren dat ie zich aan de longe moet gedragen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:57

Mooi dier zeg :)

Knollentuin, dat denk ik ook.
Afgelopen woensdag stond mijn paard al hoofd draaiend en piepend bij het hek toen ik het halster pakte.
Ja, ik had haar streng toe kunnen spreken, gewoon kunnen inladen en de springruiter had haar met strengheid ook wel in toom kunnen houden.

Echter koos ik ervoor om eerst even te laten spelen wat ze deed door op 2 achterbenen al piepend weg te lopen nadat ze los was en vervolgens meerdere keren een paar hogeschool sprongen te springen, staart op de rug te leggen en 5 minuten de show te stelen.
Had ik haar dat echt moeten ontzeggen?
Dat ben ik dus echt niet van plan :n

Bokken in mijn richting gebeurt uiteraard niet.

ChocooPrins

knollentuin schreef:
ChocooPrins schreef:

Er wordt niet aan de lijn getrokken, die hangt in een boog maar een spurtje en een lekkere sprong of bok? Ja hoor van mij mag t, zo gauw de opdrachten veranderen gaan we weer over op t werk. Onder t zadel doen we normaal, dan wordt er niet gespeeld.
Maar zoals simpelman al Meld als je je bewust ben hoe je op je paard overkomt of inwerkt, zo zie je ook de bui van je paard, ben je dan zo de leidmerrie dat je kan beslissen of je paard even z'n sprong of spurtje maken mag of heb je absolute controle en laat je je paard met dat "bommetje" in z'n kont geconcentreerd werken?
Ik heb t idee dat ze er oplettende en meewerkender van worden als ze ook hun energie kunnen uiten

Zolang we maar duidelijk zijn dus. Ik wil dus geen gespeel aan de longe. Enkel werken. Dan ben ik een strenge leidmerrie :+ . Helaas hij heeft mij getroffen dus hij moet het ermee doen haha.
Ik heb zo iets van bommetje in de kont of niet. Van werken wordt je ook moe... :Y)
Voor spelen is er genoeg ruimte in de wei en/of paddock en dat doen we ook samen of hij alleen. Helaas door de blessure is paddocktijd wat minder geweest dan gewoonlijk.
Misschien is daar wel mijn frustratie nu dat hij dus bommetje in de kont is en ik wel meer moeite moet doen om hem gefocussed te houden. En dus de strenge leidmerrie moet zijn. Ik ben als persoon net wat meer laks, dus het kost me wel echt moeite.

knollentuin

vur schreef:
Ik ben door schade en schande wijs geworden door een zeer zeer dominant paard. Bokt niet achteruit aan de longe, maar naar het midden toe, naar mij dus. In alles zo bruut en extreem. Die stond ik uiteindelijk niks meer toe, nog geen millimeter. Aan de longe (met of zonder bijzet) werd niet meer gebokt, gestopt, gerend of wat dan ook. Als ik met hem bezig was, hield ik hem "kort". Spetteren mocht ie in de wei. Dat had ie snel door. Uiteindelijk heeft dat onze relatie gered, want anders was ik er misschien wel mee gestopt. Als ik dan anderen op wedstrijd hun paarden van te voren zie longeren waarbij ze alle zeilen bij moeten zetten om hun paarden in toom te houden, dan denk ik wel eens dat ze beter ook thuis hun paarden kunnen leren zich netjes te gedragen aan de longe. Is alleen maar fijn.
Dus op zich denk ik dat je het per paard moet bekijken, maar dat het desondanks niet verkeerd is om elk paard te leren dat ie zich aan de longe moet gedragen.

Hier ben ik t absoluut ook mee eens hoor.
Er gebeuren genoeg ongelukken aan de longe.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:00

ChocooPrins schreef:

Ik heb t idee dat ze er oplettende en meewerkender van worden als ze ook hun energie kunnen uiten[/quote]

Zolang we maar duidelijk zijn dus. Ik wil dus geen gespeel aan de longe. Enkel werken. Dan ben ik een strenge leidmerrie :+ . Helaas hij heeft mij getroffen dus hij moet het ermee doen haha.
Ik heb zo iets van bommetje in de kont of niet. Van werken wordt je ook moe... :Y)
Voor spelen is er genoeg ruimte in de wei en/of paddock en dat doen we ook samen of hij alleen. Helaas door de blessure is paddocktijd wat minder geweest dan gewoonlijk.
Misschien is daar wel mijn frustratie nu dat hij dus bommetje in de kont is en ik wel meer moeite moet doen om hem gefocussed te houden. En dus de strenge leidmerrie moet zijn. Ik ben als persoon net wat meer laks, dus het kost me wel echt moeite.[/quote]

Snap ik ook, maar dan ben je in feite dus heel strikt naar jezelf toe omdat je je eigen zwakheden kent?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:01

Leuke foto Babootje!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:01

FCSA schreef:
Hoe bevalt de Micklem jullie?

Superfijn hoofdstel. En volgens mij is History het daarmee eens :D :D :D

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:03

vur schreef:

Ja inderdaad, volledig mee eens. Maar bij een heel flegmatiek paard wil je het speelse net aanmoedigen. Zoals bij de jonge merrie. Daar kwam precies nooit iets uit. En als ze bommetje in haar kont had was ze opeens 5x meer waard om het zo te zeggen. Bij het spelen was ik ook vaker moe dan zij haha. Het duurde even voor je haar uit haar tent lokte, maar ze had er dan wel heel veel plezier van.

Nu met de hengst moet ik bijna niet doen om hem te laten spelen. Als ik wil dat hij mee draaft aan de hand bv moet ik amper mijn schouders heffen en hij is mee. En meestal beetje te enthousiast, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:05

Ow Babootje, wat is 'ie leuheuk!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:06

knollentuin schreef:
ChocooPrins schreef:

Ik heb t idee dat ze er oplettende en meewerkender van worden als ze ook hun energie kunnen uiten

Misschien is daar wel mijn frustratie nu dat hij dus bommetje in de kont is en ik wel meer moeite moet doen om hem gefocussed te houden. En dus de strenge leidmerrie moet zijn. Ik ben als persoon net wat meer laks, dus het kost me wel echt moeite.[/quote]

Snap ik ook, maar dan ben je in feite dus heel strikt naar jezelf toe omdat je je eigen zwakheden kent?[/quote]

In combinatie met dit paard wel ja. In combi met de flegmatieke merrie kon ik dan net meer mezelf zijn. Maar om te rijden vond ik dat dan weer een verschrikking dat flegmatieke. Haha. Wil niet steeds alles uit de kast halen om beweging te krijgen ook niet. Liever 1 die niet wil wachten dan :+

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:07

Leuk paard babootje!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:08

Thnx allemaal, het is ook een superleuk beestje. Heel werkwillig. Geen sporen of zweep nodig om hem voorwaarts te krijgen. Het voorwaartse heeft hij van zichzelf. We zijn bezig met een constante aanleuning te krijgen en wat vwnw.

Tja als je zo'n dominante hebt als Vur, kun je ze inderdaad geen millimeter geven.
History hebben we alleen af moeten leren op zn "paards" met ons te spelen en overal in te happen en aan te trekken (longeerlijn, teugels, jas). Net kleine kinderen (moeten alles in dr mond stoppen).
Hij had laatst bijna zo'n magneetje van ons mededelingenbord in de stalgang opgegeten. Kon m nog net uit zn mond krijgen. Pff.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 28-02-16 12:14, in het totaal 2 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:11

:j duidelijk ChocooPrins, maar dan is t dus weer ; ken jezelf. Ken je paard. bewust zijn, bekwaam zijn. En de tijd nemen om elkaar te leren kennen.
Herkenbaar babootje, de mijn heeft knoopjes, ritssluitingdingetjes, haarelastiekjes en een elastische singel tot aan de gesp naar binnen gewerkt... Kon ik er zo uit trekken als een haspel... :+

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:17

knollentuin schreef:
:j duidelijk ChocooPrins, maar dan is t dus weer ; ken jezelf. Ken je paard. bewust zijn, bekwaam zijn. En de tijd nemen om elkaar te leren kennen.

Haha grappig is dat. Een uur geleden wist ik niet waarom ik het dus zo vervelend vond dat hij zo pinnig staat, en vooral hoe ik erop moet reageren vond ik vervelend. Nu dus weer wel. Bedankt om even het riedeltje af te lopen. En ook simpelman, was even het besef kwijt dat ik als 'leidmerrie' wel eens mag streng zijn. Zolang ik rechtvaardig en consequent en eerlijk ben.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 12:24

Picasso schreef:
Kan het ook zijn dat de rangorde zo nu en dan weer opnieuw bepaald moet worden? Ik zie het voornamelijk bij mijn bijna 4 jarige, die mij aan het 'testen' is maar ook mijn 12 jarige ruin als ze samen buiten zijn bijvoorbeeld.

Voortdurend, je paard laat dat zien aan kleinigheden, hij gaat op een bepaald moment niet voor je opzij, hij duwt een beetje tegen je, houdt zijn hoofd hoog en kijkt naar je, stopt niet, enz..
Allerlei kleine signalen uitgezonden om te zien hoe je reageert.

De leidmerrie is rustig, kalm, vriendelijk, onverbiddelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 12:25

knollentuin schreef:
Herkenbaar babootje, de mijn heeft knoopjes, ritssluitingdingetjes, haarelastiekjes en een elastische singel tot aan de gesp naar binnen gewerkt... Kon ik er zo uit trekken als een haspel... :+

Ik lees het gedrag van mijn 3 jarige baby... :+ Precies zo...