Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:38

Simpelman schreef:
Sizzle schreef:
Een verreden paard of een jong paard zijn inderdaad heel verschillende dingen.

Bet als dat een flegmatiek of juist een ijverig paard een andere aanpak nodig hebben.
Dat maakt het niet eenvoudig om er zonder paard erbij over te schrijven.

Maar veel dingen in het scheef zijn, oprollen, kantelen etc komen voort uit niet voorwaarts aan de hulp zijn (wat dus niet gelijk staat aan voor de hulp uitrennen).

In theorie ja, maar er is in de praktijk niet zoveel verschil tussen beide.
Het merendeel van de lagere profs beginnen in het midden van de africhting, "kop in de krul en voorwaarts".
Zo zijn jonge paarden dus al snel verreden.....

Zoals we al een aantal malen hebben besproken is de gewenningsperiode, die we ook duidelijk bij het Scala terugvinden, een essentieel stuk van de africhting.
De gewenningsperiode duurt omstreeks een jaar en wordt gewoonlijk overgeslagen.

En dit zie ik dus ook om me heen gebeuren: zo jammer... Maar ja: tijd is geld etc

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:41

oji schreef:
xxdomiixx schreef:
Ik maak mij niet druk over instappen. Als het wel gebeurd, stil zetten hem zelf terug laten stappen over de lijn en weer verder. Mijn lijn hangt ook constant op de grond en eigenlijk zolang hij gewoon doet wat hij moet doen straalt hij er niet in.

???? Ik denk dat wij wat verschillende paarden hebben. Als dit bij de mijne gebeurt is het echt geen gevalletje stil zetten en terug laten stappen. Ik denk dat die van mij over de kop vliegt als dit gebeurt en dat er veel schade is.

Dat kan natuurlijk. Mijn paard zou ook niet in paniek geraken door een koort tussen zijn voorbenen. En die kan ook serieuze sprongen maken aan de longe.
Maar als het dan toch gebeurd met jou paard zou ik hem toch gewoon op de stem stilzetten. Het paard weet toch niet als het nu los hangt of los tussen zijn voorbenen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:41

Ik heb de lijn ook niet echt los doorhangen, maar liefst ook niet op spanning. Als neus dan echt over de grond gaat en die voorbenen lekker lopen te grijpen, vind ik dat eng. Kaptoom is inderdaad een idee, maar wat knollentuin opperde misschien ook.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:42

Chocoprins, kan je instructeur of instructrice er niet eerst een paar keer op? :-) Als jij het spannend vindt, zal je paard daar misschien ook op reageren?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:45

Nee ik ben ook niet bang voor tussen de voorbenen, maar OP de lijn, zo vlak naast het hoofd, gaan staan. In paniek raakt die van mij ook niet zo snel. Laatst met longeren zo gek, maakt een soort van mega hoge capriole met 4 benen vertikaal de lucht in en gooit zich zo achterover op de rug. Longeerlijn rond de voorbenen. Dan blijft ze gewoon liggen totdat ik haar bevrijd en kijkt me hooguit aan..kan dat niet een beetje sneller, ben nog niet uitgerausd. De enige die geschrokken was, was ik..

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:47

Jennyxx schreef:
Chocoprins, kan je instructeur of instructrice er niet eerst een paar keer op? :-) Als jij het spannend vindt, zal je paard daar misschien ook op reageren?

Daar ben ik inderdaad ook een beetje bang voor. Paard die op randje scherp staat en ruiter die veel te veel vlinders in de buik zal hebben is niet ideaal.
Ik weet niet als dat een optie is... Heb ze het nog nooit weten doen in de lessen. Is iemand bang dan helpen ze die persoon erdoor, maar niet door over te nemen.
En ik weet niet wat het beste zou zijn voor het paard. Gewoon al vooraf eens de staleigenaar een rondje laten rijden. Ipv op verplaatsing het onder het zadel op te nemen. En dan nog met iemand die niet zo zeker is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:50

Chocoprins, misschien heb ik het gemist. Maar je zou toch je paard ergens heenbrengen waar het revaliderend onder het zadel weer opgebouwd zou worden? Is dat niet door gegaan?
Maar onzekere ruiter met een fris paard dat al een tijdje niet onder het zadel geweest is, dat is geen ideale combinatie dus dat zou ik zeker niet zelf doen als ik jou was!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:57

oji schreef:
Nee ik ben ook niet bang voor tussen de voorbenen, maar OP de lijn, zo vlak naast het hoofd, gaan staan. In paniek raakt die van mij ook niet zo snel. Laatst met longeren zo gek, maakt een soort van mega hoge capriole met 4 benen vertikaal de lucht in en gooit zich zo achterover op de rug. Longeerlijn rond de voorbenen. Dan blijft ze gewoon liggen totdat ik haar bevrijd en kijkt me hooguit aan..kan dat niet een beetje sneller, ben nog niet uitgerausd. De enige die geschrokken was, was ik..

:') haha, best wel grappig.
Ik heb het werkelijk waar nog niet voorgehad dat ze erop gaan staan. Maar ik heb wel dus een contactteugel waar ik mee speel. Zoals je aan het rijden bent, maar los aan de kaptoom. Als ze echt gek doen gaat mijn hand ook mee met het hoofd, ik blijf dus contact houden.
En ik bedoel geen sterk contact, maar gewoon een aangenaam contact zoals je hebt met het rijden.

Edit: Neen is niet doorgegaan. Ze hebben geen plaats :(. Er gaat er wel 1 naar huis maar ze weten niet wanneer. Het paard staat er wegens ziekte van de amazone. Dus het is afhankelijk.
Dus ik ben maar zelf begonnen, en ga dan op les bij hun. En het is me eigenlijk beter bevallen dan dat ik had gedacht.
Oji inderdaad. ik denk dat ik wel wacht tot de les (volgende week) zodat ze kunnen zien hoe hij is. En als ze hem er klaar voor vinden om onder het zadel op te nemen dan kan ik nog de staleigenaar eens laten rijden. Wil precies ook eerst hun mening weten. Maar aan de andere kant vind ik het beetje sneu voor het paard die echt aan het werk wil. Ook al is het nog maar een week.

Nogmaals edit: maar dan is het wel niet volgend de manier die ik nu bezig was. Ze hebben bij mij op stal een heel ander idee van paardrijden dan ik lijkt wel soms. Het 'einddoel' is hetzelfde maar de weg er naar toe is helemaal anders.

oji

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:02

Jammer dat het niet door is gegaan Chocoprins, klonk toen wel als een ideale oplossing.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:04

oji schreef:
Jammer dat het niet door is gegaan Chocoprins, klonk toen wel als een ideale oplossing.

Ja in theorie wel. Maar ben eigenlijk blij dat het niet is doorgegaan. Ze hebben het ook echt veel te druk momenteel. En ik heb het nu lekker zelf kunnen doen, veel geleerd. En ben best trots op mezelf nu haha. :o

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:06

Dat is ook fijn!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:08

knollentuin schreef:
Nee ik doe de klip door de bit ring en dan onder neusriem door en in de longe heb ik een vaste knoop en daar achter klip ik longe vast, zodat ik het stuk tussen knoop en klip niet strak kan trekken

Zo doe ik hem ook wel: longeerlijn (clip) van buiten naar binnen door de bitring, onder de (hoge neusriem en evt bakstuk door weer naar buiten en achter de knoop die ook in mijn longeerlijn zit vastmaken. Zo zit je lijn aan de zijkant van het hoofd en heb je geen directe inwerking op het bit en kun je het niet door de mond trekken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:10

:D en heb jij daar dan een foto van?
Ik ben aan t zoeken, heb m niet op foto, en tekenen op een foto... _O-

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 11:20

Dat excessieve gedrag van paarden aan de longe zou nog wel eens uit een andere hoek kunnen komen dan men veronderstelt.
Ik denk dat het bevestigd gedrag is.

Wanneer ik het zie gebeuren dan zie ik het namelijk bij twee soorten van personen gebeuren, zij die helemaal geen overwicht hebben op hun paard (rangorde), het overkomt ze, en zij die het prachtig vinden om te zien hoeveel energie, en soeplesse hun liefde en trots toont.

Opvallend is het namelijk te zien dat het bij bepaalde andere personen niet voorkomt.
Hun paard bokt nooit aan de longe of onder het zadel.

De eigen paarden die ik heb en gehad heb kunnen in de paddock heel leuk te keer gaan, dat vind ik heel leuk....
Aan de longe sta ik het niet toe, MAG NIET.
Onder het zadel, uitgesloten, voor de kar, ondenkbaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:21

knollentuin schreef:
:D en heb jij daar dan een foto van?
Ik ben aan t zoeken, heb m niet op foto, en tekenen op een foto... _O-

Ik had m ook ooit zo via een clinic met Lammert Haanstra jaaaaren geleden.
Volgens mij stond ie ook bij zo'n overzicht met verschillende manieren om de lijn te bevestigen. Zal ook eens even zoeken (anders moeten we echt even gaan tekenen }> )

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:27

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:30

Simpelman schreef:
Dat excessieve gedrag van paarden aan de longe zou nog wel eens uit een andere hoek kunnen komen dan men veronderstelt.

Wanneer ik het zie gebeuren dan zie ik het namelijk bij twee soorten van personen gebeuren, zij die helemaal geen overwicht hebben op hun paard (rangorde), het overkomt ze, en zij die het prachtig vinden om te zien hoeveel energie, en soeplesse hun liefde en trots toont.

Opvallend is het namelijk te zien dat het bij bepaalde andere personen niet voorkomt.

De eigen paarden die ik heb en gehad heb kunnen in de paddock heel leuk te keer gaan, dat vind ik heel leuk....

Je hebt gelijk. Ik sta het ook niet meer toe. Nu doe ik enkel dubbele longe, omdat hij niet te gek mag doen. Maar soms barts hij even en dan is het echt niet fijn werken zo.
Ik wil het allemaal vriendelijk vragen en allemaal wanneer het paard klaar is ervoor.
Maar nu hij wat pinnig is vind ik het soms moeilijk. Hij begint soms opeens te bokken dan zeg ik ho, halthouden. Hij kent het halthouden heel goed, maar dan lukt het opeens veel minder goed.
Hoe kan ik dan vriendelijk vragen om op te houden en zich op het werk te concentreren? Ik voel mij dan vaak heel schuldig omdat ik wat strenger doorkom. Hij luistert dan wel maar het zorgt voor extra stress.
We hebben nu ook geen mogelijkheid los te werken. Maar verder heb ik hem wel prima in de hand. Zo fris hij ook is aan de hand kan ik er alles mee.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:30

Jawel!! Daar issie, maar klein verschil. Ik heb de knoopvoor de klip, zodat er een lus blijft die niet kleiner wordt en zo bit omhoog naar neusriem trekt.
Op deze foto zou je dan knoop achter de klip moeten hebben
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 28-02-16 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:31

Simpelman schreef:

Dus toch onderwerpen en gehoorzaamheid eisen? Grapje... Bij mij gebeurt het soms weleens dat er gebokt en gesprongen wordt zonder dat daar om gevraagd is. Kan het ook niet zo zijn dat paarden hun dagen en humeurtjes hebben net als wij? De ene keer 'geef' ik me ook makkelijker dan de andere keer.... bij paarden idem?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:32

En even als aanvulling op simpelman. Ik heb wel een paard gehad, jonge merrie. Waar ik heel gelukkig was als die gek deedt, die was zo flegmatiek. Dan was ik heel blij dat er explosie was, dat ze beweegde uit eigen beweging! Dan beloonde ik haar ook voor haar eigen inzet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:35

Hihi stout Picasso, stout!
Gehoorzaamheid is natuurlijk belangrijk voor de veiligheid, ten allen tijde, en ik ben er zo een waar de paarden best even mogen stuiteren aan longe, omdat ik het leuk vind, maar m'n paarden weten wanneer het mag, ik nodig ze uit, jut een beetje op.. als ik dat niet doe gaan ze ook niet af ( of er moet een kip uit t kippenhok donderen, dan is t even mooi excuus om te schrikken. Uiteraard..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:37

knollentuin schreef:
Hihi stout Picasso, stout!
Gehoorzaamheid is natuurlijk belangrijk voor de veiligheid, ten allen tijde, en ik ben er zo een waar de paarden best even mogen stuiteren aan longe, omdat ik het leuk vind, maar m'n paarden weten wanneer het mag, ik nodig ze uit, jut een beetje op.. als ik dat niet doe gaan ze ook niet af ( of er moet een kip uit t kippenhok donderen, dan is t even mooi excuus om te schrikken. Uiteraard..)

Ik kruip weer in het strafhoekje... ^)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 11:39

Simpelman. Kan best zijn hoor. In dat geval hoor ik stiekum tot de tweede groep. Mijn paard is heel brutaal, lenig en bedenkt dingen die ik andere nog heb zien bedenken en kan ze dan nog uitvoeren ook. Op dat brutale en ondernemende ben ik ook zeker gevallen. Daarnaast heeft ze tot 5,5 in de opfok gestaan omdat ze heel puppy bleef. Heeft in die tijd veel karakter ontwikkeld en was gewend de baas in de kudde te zijn. Ja ik geniet daar dus van, maar ben ook door schade en schande wijs geworden. Bij deze was het allemaal net even extremer als bij voorgaande jonge paarden. Daardoor ook in gevaarlijke en minder leuke situaties beland. Maar goed, in de opvoeding bij deze consequentie echt naar een ander level gebracht. Resultaat is dat ik nu een zeer gehoorzaam paard heb. Supermakkelijk in de omgang. Weet wanneer het werktijd en wanneer het speeltijd is. Ik vind het nl wel belangrijk om ook dat speelse te behouden. Dus onder het zadel is ze super gehoorzaam en meewerkend geworden. Wanneer ik haar longeer met bijzet, is het ook de braafheid zelfe. Maar zonder bijzet aan de longe, is het speeltijd. Dat neemt ze letterlijk....en ja, ik sta dan wel met een big smile in het midden want ja...ik kan enorm genieten van dat speelse brutale karaktertje.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 11:39

De leidmerrie BEPAALT.
Ze dwingt niet, ze bepaalt wat NIET MAG.
Zij handhaaft de orde in de groep.
Ongewenst gedrag wordt niet getolereerd, het wordt zonodig hardhandig afgestraft.
De leidmerrie neemt de rangorde positie in van "over mijn lijk".
Het INNEMEN van die positie is voor het grote merendeel van de paarden voldoende om niet meer te doen wat niet getolereerd wordt.

Wanneer je het eenmaal door hebt als africhter is het simpel en bijna onzichtbaar, je moet geen haarbreed toegeven aan bedreigingen of gebrek aan het tonen van respect.
Vriendelijk, rustig, onverbiddelijk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 11:41

oji schreef:
Simpelman. Kan best zijn hoor. In dat geval hoor ik stiekum tot de tweede groep. Mijn paard is heel brutaal, lenig en bedenkt dingen die ik andere nog heb zien bedenken en kan ze dan nog uitvoeren ook. Op dat brutale en ondernemende ben ik ook zeker gevallen. Daarnaast heeft ze tot 5,5 in de opfok gestaan omdat ze heel puppy bleef. Heeft in die tijd veel karakter ontwikkeld en was gewend de baas in de kudde te zijn. Ja ik geniet daar dus van, maar ben ook door schade en schande wijs geworden. Bij deze was het allemaal net even extremer als bij voorgaande jonge paarden. Daardoor ook in gevaarlijke en minder leuke situaties beland. Maar goed, in de opvoeding bij deze consequentie echt naar een ander level gebracht. Resultaat is dat ik nu een zeer gehoorzaam paard heb. Supermakkelijk in de omgang. Weet wanneer het werktijd en wanneer het speeltijd is. Ik vind het nl wel belangrijk om ook dat speelse te behouden. Dus onder het zadel is ze super gehoorzaam en meewerkend geworden. Wanneer ik haar longeer met bijzet, is het ook de braafheid zelfe. Maar zonder bijzet aan de longe, is het speeltijd. Dat neemt ze letterlijk....en ja, ik sta dan wel met een big smile in het midden want ja...ik kan enorm genieten van dat speelse brutale karaktertje.

Bevestigd gedrag dus. :)