oji schreef:Maar goed dit topic gaat niet alleen over vastgelopen paarden, het gaat over dressuur. Dus minstens net zo belangrijk om gewoon het jonge paard van het begin af aan correct opleiden te bespreken. En dan werk je mijn inziens vanuit het voorwaarts, motor aan. Inderdaad zoals Simpelman al aangaf, aan de contactteugel.
Maar voor mij komt pas als dat voorwaartse aan de contactteugel, de rem, het stuur, het gas maar vooral ook de balans en het horizontale evenwicht bevestigd zijn, het neerwaartse.
Neerwaarts vanuit het voorwaarts, niet voorwaarts vanuit het neerwaarts.
En omdat neerwaarts met behoud van balans en horizontaal evenwicht gewoon flink kracht kost voor een paard, korte stukjes die je langzaam kan uitbouwen.
Over het vetgedrukte 'dat is de gewenningsperiode) zijn we het helemaal eens maar ik mis wel een belangrijk element, het vertrouwen en ontspanning moeten bevestigd zijn.
Wanneer je wilt beginnen met dressuurwerk heb je boven alles een ontspannen paard nodig dat een ruim vertrouwen heeft gekregen in de vraag van zijn ruiter, zoniet da ga je werken met vlucht en verzet en weerstand.
Over het derde zijn we het eens, het kost meer kracht en dat is precies de reden waarom men gekozen heeft zo onze moderne paarden op te leiden.
Het kost meer kracht, maar die kracht moet precies door die spiergroepen geleverd worden die we de hele dressuurafrichting nodig hebben om verder te ontwikkelen.
De juiste basisbespiering.
Heb je niet progressief de beschikking over de juiste basisbespiering dan ben je andere spiergroepen dan de gewenste aan het versterken waarmee je het paard en ruiter alleen maar moeilijker maakt om tot een ontspannen natuurlijke manier van bewegen te ontwikkelen onder het ruitergewicht.
Je kunt extra krachtsinspanning maar korte momenten van een paard vragen, dus neerwaarts strekken en weer terug naar de contactteugel uit de gewenningsperiode in de eigen houding van het paard en weer strekken, enz.
Wanneer een paard na maanden of soms langer in een gestrekte houding kan blijven, in tact blijft én impuls kan leveren, dan is het voorwaartse neerwaarts bevestigd en ben je inderdaad ergens eind L, begin M aangekomen.