Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 02:13

Simpelman schreef:
Watermill schreef:
Ik raak een beetje verward door alle genoemde begrippen: lang worden (waar zit dat precies), actief, voorwaarts, enz. Zijn dit eigenlijk objectieve begrippen, dus niet aan "meningen" onderhevig ?

Subjectief.

Watermill schreef:
Ja, het is natuurlijk ook daarom een echte jurysport.
Maar wanneer is een paard dan actief of voorwaarts genoeg, ik vind dat serieus lastig.

Het is redelijk objectief als je het mij vraagt. Een paard is voorwaarts of niet, vanuit het achterbeen of niet, neemt aanleuning of niet, spant de buikspieren of niet.... etc etc.
Maakt zich lang, achterbeen wordt traag, valt uit elkaar, zijn toch allemaal dingen die je goed kunt zien (en voelen).

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:35

Ik denk dat ook Babootje: dat is toch niet heel moeilijk om te zien en voelen en zou er voor iedereen redelijk gelijk uit moeten zien. Wat ik ook niet begrijp is dat er steeds gehamerd wordt (en terecht) op vwnw, maar dat het hier in de praktijk soms andersom wordt voorgesteld. Je kan toch niet neerwaarts rijden als er geen voorwaarts is? De motor moet achter eerst aan alvorens je voor iets kan 'doen'.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:50

Ja voorwaarts is belangrijk zeker als je een jong dier aan het opleiden bent... Maar veel hier hebben geen jong dier... en paarden die al vast gereden zijn en bij 'voorwaarts' alleen maar vluchten, rug wegdrukken en rennen... Daarbij vind ik het niet raar om eerst eens te proberen om dan maar eerst ontspanning te vinden in neerwaarts. En bij sommige paarden is dat opeens een stuk trager dan je zelf zou willen maar als bij tempo vragen er meteen spanning opduikt heb je er ook niks aan om paard maar tig rondjes over de kling te jagen met kop omhoog en rug weggedrukt.
Daarbij heb je als niet zo handige ruiter bij een lager tempo ook net even wat meer tijd om de juiste hulpen te geven, zelf te ontspannen etc. dat helpt het paard ook. Dus zou eerste stap is ontspanning en daarna voorwaarts (ontspanning hoeft trouwens niet neerwaarts te zijn... Dat verschilt ook per paard... maar bij de merrie die ik rijd was ontspanning eerst traag en neerwaarts)

Iets 'doen' kan inderdaad pas als je voorwaarts kan gaan.... maar daarbij is ontspanning ook nodig.
Voordat je paard ontspannen is en openstaat voor de aanwijzingen van de ruiter kan je niets doen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:04

Eens Evelijn. Ik heb ook al eerder aangegeven dat ik mij heel goed voor kan stellen dat met een paard waarmee je volledig bent vastgelopen/vastgereden, de WF methode best heel functioneel kan zijn om als combinatie even het roer volledig om te gooien en in een totaal andere modus te komen. Een mooi voorbeeld hiervan is Horseware.
Maar goed dit topic gaat niet alleen over vastgelopen paarden, het gaat over dressuur. Dus minstens net zo belangrijk om gewoon het jonge paard van het begin af aan correct opleiden te bespreken. En dan werk je mijn inziens vanuit het voorwaarts, motor aan. Inderdaad zoals Simpelman al aangaf, aan de contactteugel. Maar voor mij komt pas als dat voorwaartse aan de contactteugel, de rem, het stuur, het gas maar vooral ook de balans en het horizontale evenwicht bevestigd zijn, het neerwaartse. Neerwaarts vanuit het voorwaarts, niet voorwaarts vanuit het neerwaarts. En omdat neerwaarts met behoud van balans en horizontaal evenwicht gewoon flink kracht kost voor een paard, korte stukjes die je langzaam kan uitbouwen.

Niemand een antwoord/opmerking over mijn vraag mbt longeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:06

Maar wat jij beschrijft is een rennerig/vluchtend paard, geen voorwaarts paard en zal inderdaad eerst terug moeten in de ontspanning alvorens je kan gaan 'werken'. En natuurlijk begrens je die van voor om terug te komen in een fijn tempo wat te controleren is 'ho' en dan weer verder... Maar is dat hetzelfde als eerst neerwaarts en dan voorwaarts? Ik zie dat als tempo controleren en terugkomen en dan stukje bij beetje de achterhand activeren.... pas daarna neerwaarts vragen.... Als je eerst neerwaarts gaat vragen krijg je toch nog steeds een paard wat op de kop gaat lopen? Beetje kort door de bocht, maar je snapt 'm wel....

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:06

@oji: Kun je niet gewoon zonder lijn longeren zodat er geen risico is dat ze erop/erin gaat staan?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:10

Nou wat ik al zei, de bak heeft geen omheining, dus dan zie ik haar denk ik als stipje aan de horizon verdwijnen :oo

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:11

Ah daar had ik even overheen gelezen ;)
Kaptoom een idee? Dan zit de lijn wat hoger.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:13

Laat haar wel zo nu en dan draven in de trainingsmolen. Dan loopt ze eerst met de kop omhoog aan de molen te duwen dat ie niet hard genoeg gaat, maar na een tijdje met de kop over de grond. Alleen is trainingsmolen wel een stukje saaier. 1 tempo, geen galop kunnen etc, dus vandaar ook aan de lijn

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:14

Kaptoom heb ik niet, dus daar zou ik idd eens naar kunnen kijken. Bedankt. Maar volgens mij wordt hier wel meer gelongeerd met normaal hoofdstel en chambon om paard met de neus over de grond te krijgen. Dus dacht, hoe doen die dat zonder idd zich zorgen te maken over instappen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:15

Ik heb de vraag gemist over longeren.

Een verreden paard of een jong paard zijn inderdaad heel verschillende dingen. Bet als dat een flegmatiek of juist een ijverig paard een andere aanpak nodig hebben.
Dat maakt het niet eenvoudig om er zonder paard erbij over te schrijven.
Maar veel dingen in het scheef zijn, oprollen, kantelen etc komen voort uit niet voorwaarts aan de hulp zijn (wat dus niet gelijk staat aan voor de hulp uitrennen).

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:18

Vraag was een paar pagina's geleden...en een beetje ondergesneeuwd in de vwnw discussie... :D
oji schreef:
Vraagje van heel andere orde...
Hoe doen jullie dat met longeren. Ik longeer momenteel vaak omdat het eigen lijf niet helemaal meewerkt. Vaak ook zonder enige vorm van bijzet, dan mag ze lekker ravotten. Daar heeft die van mij wel vaak behoefte aan (hoewel in de wei der prioriteit bij vreten ligt). Na het feesten gaat ze dan vaak met megapassen met de neus over de grond draven. Op zich vind ik dat prima voor longeren, alleen ik ben altijd zo bang dat ze een keer in de lijn stapt.
Hoe doen jullie dat, jullie longeren gepland met de neus over de grond. Zijn jullie nooit bang dat ze in de lijn stappen? Ik merk aan mezelf dat ik geneigd ben de lijn en het hoofd wat omhoog te trekken , wat ik eigenlijk niet wil, want op dat moment is het haar feestje en heb ik de longeerlijn er alleen maar aan omdat onze bak open is en ik haar anders van de weg af kan plukken.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:19

Ik maak mij niet druk over instappen. Als het wel gebeurd, stil zetten hem zelf terug laten stappen over de lijn en weer verder. Mijn lijn hangt ook constant op de grond en eigenlijk zolang hij gewoon doet wat hij moet doen straalt hij er niet in.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:20

Ik heb je vraag moet longeren ook gemist oji, maar ik doe longe dan via bit over neusriem (hoge neusriem) met knoop in longe zodat hij niet scheef of strak trekken kan. Dan hangt ie en hoger en je krijgt geen grote klappen op het bit als paard loopt te stuiteren

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:22

Hoe zit dat dan precies, knollentuin? Klip aan bit, dan over de neusriem en door andere bitring oid?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 10:24

oji schreef:
Maar goed dit topic gaat niet alleen over vastgelopen paarden, het gaat over dressuur. Dus minstens net zo belangrijk om gewoon het jonge paard van het begin af aan correct opleiden te bespreken. En dan werk je mijn inziens vanuit het voorwaarts, motor aan. Inderdaad zoals Simpelman al aangaf, aan de contactteugel.

Maar voor mij komt pas als dat voorwaartse aan de contactteugel, de rem, het stuur, het gas maar vooral ook de balans en het horizontale evenwicht bevestigd zijn, het neerwaartse.

Neerwaarts vanuit het voorwaarts, niet voorwaarts vanuit het neerwaarts.

En omdat neerwaarts met behoud van balans en horizontaal evenwicht gewoon flink kracht kost voor een paard, korte stukjes die je langzaam kan uitbouwen.

Over het vetgedrukte 'dat is de gewenningsperiode) zijn we het helemaal eens maar ik mis wel een belangrijk element, het vertrouwen en ontspanning moeten bevestigd zijn.
Wanneer je wilt beginnen met dressuurwerk heb je boven alles een ontspannen paard nodig dat een ruim vertrouwen heeft gekregen in de vraag van zijn ruiter, zoniet da ga je werken met vlucht en verzet en weerstand.

Over het derde zijn we het eens, het kost meer kracht en dat is precies de reden waarom men gekozen heeft zo onze moderne paarden op te leiden.
Het kost meer kracht, maar die kracht moet precies door die spiergroepen geleverd worden die we de hele dressuurafrichting nodig hebben om verder te ontwikkelen.
De juiste basisbespiering.
Heb je niet progressief de beschikking over de juiste basisbespiering dan ben je andere spiergroepen dan de gewenste aan het versterken waarmee je het paard en ruiter alleen maar moeilijker maakt om tot een ontspannen natuurlijke manier van bewegen te ontwikkelen onder het ruitergewicht.

Je kunt extra krachtsinspanning maar korte momenten van een paard vragen, dus neerwaarts strekken en weer terug naar de contactteugel uit de gewenningsperiode in de eigen houding van het paard en weer strekken, enz.
Wanneer een paard na maanden of soms langer in een gestrekte houding kan blijven, in tact blijft én impuls kan leveren, dan is het voorwaartse neerwaarts bevestigd en ben je inderdaad ergens eind L, begin M aangekomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:28

Dat probleem aan de longe heb ik inderdaad ook al meermaals aangekaart. Ik denk dat je het probleem pas kent als je een keer zo'n paard hebt dat als een soort wervelstorm met katbewegingen maaiend met de voorbenen aan je lijn danst want er wordt steeds wat nonchelant op gereageerd.
Ik longeerde Dallas om die reden enkel met kaptoom of maakte de lijn aan de ringetjes van een lage neusriem. Verder vooral goed lengte coontrole zodat de lijn nooit slap is.
Inmiddels leeft mijn 'kat paard' niet meer dus het probleem heeft zich opgelost.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:28

Nee ik doe de klip door de bit ring en dan onder neusriem door en in de longe heb ik een vaste knoop en daar achter klip ik longe vast, zodat ik het stuk tussen knoop en klip niet strak kan trekken

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 10:31

Sizzle schreef:
Een verreden paard of een jong paard zijn inderdaad heel verschillende dingen.

Bet als dat een flegmatiek of juist een ijverig paard een andere aanpak nodig hebben.
Dat maakt het niet eenvoudig om er zonder paard erbij over te schrijven.

Maar veel dingen in het scheef zijn, oprollen, kantelen etc komen voort uit niet voorwaarts aan de hulp zijn (wat dus niet gelijk staat aan voor de hulp uitrennen).

In theorie ja, maar er is in de praktijk niet zoveel verschil tussen beide.
Het merendeel van de lagere profs beginnen in het midden van de africhting, "kop in de krul en voorwaarts".
Zo zijn jonge paarden dus al snel verreden.....

Zoals we al een aantal malen hebben besproken is de gewenningsperiode, die we ook duidelijk bij het Scala terugvinden, een essentieel stuk van de africhting.
De gewenningsperiode duurt omstreeks een jaar en wordt gewoonlijk overgeslagen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:31

Ha ha, blijken we het toch nog gewoon eens te zijn simpelman. In je laatste post kan ik mij helemaal vinden :-)

Knollentuin, heb je daar een fotootje van hoe dat eruitziet?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 10:32

Sizzle schreef:
Dat probleem aan de longe heb ik inderdaad ook al meermaals aangekaart. Ik denk dat je het probleem pas kent als je een keer zo'n paard hebt dat als een soort wervelstorm met katbewegingen maaiend met de voorbenen aan je lijn danst want er wordt steeds wat nonchelant op gereageerd.
Ik longeerde Dallas om die reden enkel met kaptoom of maakte de lijn aan de ringetjes van een lage neusriem. Verder vooral goed lengte coontrole zodat de lijn nooit slap is.
Inmiddels leeft mijn 'kat paard' niet meer dus het probleem heeft zich opgelost.

Is impel eenkwestie van rangorde.
Mag niet, behalve wanneer ik kies om het toe te staan.
De leidmerrie bepaalt wat mag.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:33

xxdomiixx schreef:
Ik maak mij niet druk over instappen. Als het wel gebeurd, stil zetten hem zelf terug laten stappen over de lijn en weer verder. Mijn lijn hangt ook constant op de grond en eigenlijk zolang hij gewoon doet wat hij moet doen straalt hij er niet in.

Leuk in galop? Sorry moet er niet aan denken dat mijn paard in galop op de lijn trapt, dan is er niks stilzetten aan.. Zeker niet zonder omheining.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:34

Ik denk zomaar van niet oji, maar ga even kijken voor je

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:35

Oji ging ik net ook zeggen. Met kaptoom longeren. Om mijn paard los vwnw te laten lopen heb ik ook wel een contactteugel nodig, dus hier de kaptoom. Ik heb dus nooit een echt doorhangende lijn waarin hij zou kunnen instappen. Wel kan hij in een gekke bui een slaan met het voorbeen en dan zit het achter zijn oksel, maar gewoon stoppen losmaken en verdergaan. Op dat vlak panikeert hij niet snel. En ik ook niet.

De discussie die aan de gang is is toch weer heel paardafhankelijk. De echt jonge paarden heb ik weinig verstand van. Maar de al licht aangereden paarden wel, en de oudere verreden paarden ook.
Maar de 1 moet je eerst de ontspanning vinden om hem correct te kunnen rijden, de ander moet je het meer vertellen en die vind pas ontspanning als hij correct gereden is.
Een heel voorwaarts paard rij je langzaam, een heel traag paard rij je iets voorwaarster. Gaat het traag paard toch opeens gaan lopen, kwestie van opeens balans hervinden, dan rij je hem weer traaager.
Ik denk niet dat het zo van het internet af te lezen valt als je paard eerst moet ontspannen of je gewoon moet doorijden, dat hangt er zo van af. Beetje gevoelsmatig, je ziet en voelt hoe een paard reageerd lijkt me.
Mijn hengst, hoe gevoelig hij ook is, moet het eerst gezegd zijn. Dus hij kan best wat spanning hebben. Gewoon door doen, rechtmaken, is allemaal heel spannend. En als hij zoch dan berust dan komt er ontspanning. Maar je kan geen ontspanning vragen. Dat werkt niet bij hem.
Mijn eerste merrie was dan anders, daar moest je heel rustig mee zijn en haar eerst de ontspanning laten vinden. Met die merrie reedt ik dus vaak eerst vwnw. En bij elke moeilijkheid in het latere werk, kon ik naar het vwnw terugkeren.
Moest ik dat met de hengst doen kan ik uren de bak niet door, die zou beginnen springen en zou helemaal over de zeik gaan. En afsluiten is dan in volledige ontspanning en vwnw (voor zover hij dat al kan, want dag is nog een moeilijk puntje onder het zadel). En hij kijkt dan ook heel tevreden haha.
Even de vergelijking met een hond maken, de hengst is een border collie, die moeten werken om tevreden te zijn. Die krijg je niet rustig door te zeggen blijf en rustig. Dan blijven ze op scherp. Die zijn tevreden te krijgen in het werk zelf.

En nu we toch over de hengst bezig zijn. Hij moet volgens mij dringend onder het zadel.... Hij is het zat. Altijd maar longeren, en dan nog geen galop. Hij barts bijna uit zijn voegen. Heb dan ook wat last om hem 'in de pas' te laten lopen. En dat in de pas is net zo belangrijk voor zijn revalidatie... Laat hem tegen beter weten toch in de paddock. Moet hem na 10 min uithalen omdat ik bang wordt dat hij zich pijn doet. Zo bokken... Soepel in zijn lendenen is hij dus wel :o.
Dus weet niet zo goed wat gedaan. Ofwel binnen een week ik erop tijdens de les. Na inlongeren met dubbele longe. Wat niet voor veel uitdaging zal zorgen voor het paard. Ofwel toch eerst de staleigenaar erop. Die niet volgens mijn manier rijdt, en geen kennis heeft van revalidatie, maar wel heel rustig is en gewoon een aardig rondje kan rijden.
Wat zouden jullie doen?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:37

xxdomiixx schreef:

???? Ik denk dat wij wat verschillende paarden hebben. Als dit bij de mijne gebeurt is het echt geen gevalletje stil zetten en terug laten stappen. Ik denk dat die van mij over de kop vliegt als dit gebeurt en dat er veel schade is.