Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:34

Ja die discussie heb je net zo goed over 'rechtrichten"van het paard. Volgens het Skala komt dat in later stadium, anderen beweren weer dt je paard niet goed VWNW kan lopen tenzij het rechtgericht is, weer anderen beweren dat het paard pas rect te richten valt als het VWNW kan lopen.

Ik denk overigens dat er zeker wel een onderscheid PER PAARD gemaakt mag worden, want het is natuurlijk andere koek om een 4 jarige groenige troela VWNW te kunnen laten lopen dan om een 12 jarig rijpaard dat bij te brengen. Zo sta ik overigens ook t.o.v. rechtrichten. Ieder paard kan/hoort het te leren (eienlijk de ruiter), maar in een láter stadium aanleren indien het eerder is overgeslagen betekent natuurlijk dat je te maken hebt met meer corrigerend werk ipv alleen aanleren.
Ook heb je te maken met de bouw van het paard, maar het streven zou we zo'n beetje zijn om ieder paard, ongeacht bouw (mits gezond bevonden) het VWNW als natuurlijk gegeven bij te brengen en aan te leren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 19:34

Sizzle schreef:
Simpelman schreef:
Dat opvissen komt voort vanuit het voorwaarts.

Dat begrijp ik ook wel.
Maar blijkbaar is dat veel mensen moeilijk. Dus om dan de oefening halsstrekken tot simpel te bestempelen is gewoon niet terecht.
De mensen in dit topic die wel mooi kunnen wisselen tussen wedstrijdhouding en halsstrekken zijn nu juist de mensen die hun paard zo voor elkaar hebben dat ze ook wel een M proef kunnen rijden.

Het is heel simpel, je moet gewoon doen, iedereen kan het.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:36

oji schreef:
@Maralyn, ik zeg toch ook nergens dat je daar niet naar toe kan trainen. Ik zeg juist dat het een mega nuttige oefening is. Alleen wel een oefening die kracht en balans kost en dus niet correct wordt uitgevoerd door het jonge en/of ongetrainde paard. Ik vind een correcte vwnw, wat ik onder correct versta, gelijkwaardig in zwaarte met een schouderbinnenwaarts. Vandaar dat ik het niet vreemd vind dat Johan Hamminga het eigenlijk een M oefening vind. En ja, een schouderbinnewaarts bouw je ook eerst op vanuit de schoudervoor enzo. Dus ik verwacht ook niet van een paard dat het vwnw in ene keer, zodra ze de kracht hebben, perfect gaat. Ik vind het alleen veel te zwaar om te verwachten voor een hele training door, of voor een jong paard. Wat je dus ziet is dat wat wel gevraagd wordt hele trainingen door, resulteert in een lang paard en dat heeft voor mij dus weinig trainingswaarde. Wel voor de ontspanning, wel voor controle of het je hand wil volgen naar beneden, maar niet om maar achter elkaar uit te voeren. Maar goed, dat is mijn mening, staat een ieder vrij om een hele andere te hebben :D

Daar kan ik me wel in vinden.
Nu ben ik een zeurzak, die misschien 15 misschien 20 minuten op paard zit.
Eerst aan de longe, lekker ontspannen, zonder lummel op de rug warmdraaien, beide kanten.
Dan stap ik er op. Eerst even wennen aan mijn balans en bips (Ja voor het paard natuurlijk, ik leef er dagelijks mee. :') nee gekheid) Pak ik een paar opbouwende oefeningen, veel wendingen en redelijk wat overgangen (worden ze ook alert, actief en braaf van) even tussendoor ademhalen. Weer wat oefeningen, en na een 15 a 20 minuten lekker actief bezig, gaan we stappen en trek ik de stekker er uit.
Bij oudere paarden, met wat meer niveau en kracht, bouw ik deze 15 a 20 minuten uit.

Ik begin met een lang paard, tussendoor heb ik een lang paard, en eindig met een lang paard.
Daar tussen in, train ik naar de spieren, waarmee een paard kracht opbouwt, waardoor hij later, na veel training de verzameling in kan treden.
Of nouja, hoe zeg ik dat goed. We training naar steeds meer verzameling toe.

Ik merk, dat dit met stresskikkers heel erg fijn werkt.
En hoewel ik 4 maanden geleden een gruwelijke hekel aan stresskikkers had.
Begin ik nu de lol in te zien, met als doel... chill maar... relaxxx!! Jaaaa... Suuuuuuperrrr!!

Komen steeds meer 0_0 ogen er naar kijken...

Na jouw bericht, snap ik nu wat je bedoeld. :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:37

Babootje.

Nee... ik wil eerst mijn ontspanning hebben.
En daarnaast ga ik werken aan voorwaarts.

Ik wil met een losgelaten rug, swingend door de bak, dán opzoek naar de aanspanning, om die buikspieren op te trekken.

Maar..... dat is wat ik wil... en wat ik doe.

Edit:

Het is ook niet zo, dat ik geen stap, of draf vraag. In dat opzichte is dat voorwaarts.
Máár... Ik ga niet vragen om elke keer een stapje extra naar voren te verruimen en weer terug te komen op zit. Dat wil ik pas, wanneer ik een losgelaten paard heb.
En daar gebruik ik het neerwaartse voor. Lekker onder knie hoogte.
Wanneer die knop aan is, dán ga ik werken met, pasje ruimer, pasje terug, weer naar stap, weer naar draf. Wending inzetten en extra t achterbeentje met een van je benen vanuit de heup bij vragen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:43

Simpelman schreef:

Volgens mij klets je er gewoon om heen.
Laat jij maar eens een jong fris beestje op net aan B niveau zien waarbij je binnen een lijn van 40 meter halsstrekken en weer oppakken voor een 10 laat zien.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:44

Simpelman schreef:
Je hoeft niet te vissen, je moet voorwaarts drijven dan komt een paard vanzelf weer omhoog.
Moet ik hieruit begrijpen simpelman, dat jouw uitgangspunt eerst neerwaarts, als het daar bevestigd is, dan voorwaarts en als het voorwaarts gaat komt het paard vanzelf weer omhoog met het hoofd naar de arbeidshouding?
Of begrijp ik je nu verkeerd?
Mijn uitgangspunt is juist eerst voorwaarts, altijd eerst voorwaarts, de motor aan, daar begint alles. Daar in een horizontaal evenwicht komen en dan vanuit dat punt neerwaarts.
Ik ben ook niet van mening dat je een paard alleen in het neerwaarts los in het lijf kunt krijgen. Ik krijg een beetje het gevoel dat de mening is, of je start met stretchen, of je bent een krul rijder. Voor mij is er een hele wereld daar tussenin.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:44

De stretch zonder aanspannen van de buikspieren van het paard, dus zonder engagement van de rug, is in elk geval niet het idee van VWNW wat mij voor ogen staat.
dan wordt het iderdaad een uit mekaar gevallen stofzuigerij.
Wat je wil, is juist dat door het VWNW de achterbenen de ruimte krijgen om actief onder te treden. Ik begrijp de critici ook wel: al te vaak (zoals ook vaak bij WF, maar ook in geposte filmpjes) zie je het paard wel VWNW, maar je ziet geen impuls of activiteit van achteruit. jehebt dan wel het NW maar niet het VW, en dan heeft de hele oefening eigenlijk geen zin.
Dan krijgt men al snel de indruk dat er "gesjok"bedoeld wordt.

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:49

Vwnw de habd laten volgen, ook mooi voorwaarts is niet het moeilijkste deel van de oefening halsstrekken.
Als halsstrekken in de proef 2 rondjes was ipv 1 lijn dan was het een stuk eenvoudiger.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:01

Simpelman schreef:

Sizzle schreef:
Laat jij maar eens een jong fris beestje op net aan B niveau zien waarbij je binnen een lijn van 40 meter halsstrekken en weer oppakken voor een 10 laat zien.

Helemaal mee eens!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:12

Er heeft hier laatst een prachtig filmpje gestaan waarbij een paard echt volmaakt durchlässing wisselde tussen ontspanning en oprichting. Echt prachtig om te zien hoe dat paard als een elastiek in en uitelkaar schoof alsof het geen enkele moeite was.
Echter hebben we het dan wel over een paard op Grand prix niveau.
Niet een paard dat nog niet eens geacht wordt om een overgang op de letter te maken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 20:18

oji schreef:
Simpelman schreef:
Je hoeft niet te vissen, je moet voorwaarts drijven dan komt een paard vanzelf weer omhoog.
Moet ik hieruit begrijpen simpelman, dat jouw uitgangspunt eerst neerwaarts, als het daar bevestigd is, dan voorwaarts en als het voorwaarts gaat komt het paard vanzelf weer omhoog met het hoofd naar de arbeidshouding?
Mijn uitgangspunt is juist eerst voorwaarts, altijd eerst voorwaarts, de motor aan, daar begint alles. Daar in een horizontaal evenwicht komen en dan vanuit dat punt neerwaarts.
Ik ben ook niet van mening dat je een paard alleen in het neerwaarts los in het lijf kunt krijgen. Ik krijg een beetje het gevoel dat de mening is, of je start met stretchen, of je bent een krul rijder. Voor mij is er een hele wereld daar tussenin.

Mijn uitgangspunt is een onbeleerd paard aan een contactteugel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 20:20

Sizzle schreef:
Simpelman schreef:

Ik klets er niet omheen, jij wilt een kant en klaar doel als uitgangspunt, ik begin aan hetr begin en bevestig dat, in het tempo van het paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:22

Het enige positieve commentaar hier (op een enkeling na met jonge paarden ervaring) op het filmpje dat ik plaatste met ons jonge paard was dat mn dochter geen sporen aanhad.
Dan val je bij mij wel een beetje door de (Simpel)mand :D :D :D :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 20:23

oji schreef:
Simpelman schreef:

Het hals strekken van van een paard dat de gewenningsfase aan een contactteugel heeft doorlopen.
Hals stekken>paard strekt>voorwaarts.
Is al bijna twee eeuwen oud.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 20:23

Babootje schreef:
Het enige positieve commentaar hier (op een enkeling na met jonge paarden ervaring) op het filmpje dat ik plaatste met ons jonge paard was dat mn dochter geen sporen aanhad.

Ik wilde niet vervelend zijn.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:26

Ik raak een beetje verward door alle genoemde begrippen: lang worden (waar zit dat precies), actief, voorwaarts, enz. Zijn dit eigenlijk objectieve begrippen, dus niet aan "meningen" onderhevig ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:38

Even handen omhoog.
Wie beweert dan eigenlijk dat correct halsstrekken + oppakken in de juiste aanleuning in 1 tempo, takt, regelmaat en impuls, stelling en buiging kinderlijk eenvoudig is wat elke 4 jarige dat amper in rijkunstig evenwicht is gewoon met 2 vingers in zijn neus moet kunnen?
Ik denk inderdaad gewoon dat pas op het moment dat een paard klaar is voor verzamelende oefeningen dit ook echt zo getoond kan worden dat dit ook echt hoog gepunt kan worden. Dat is dus ongeveer M toch?
Of zijn we het gewoon eens en kletsen we langs elkaar heen?

FCSA

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:45

Mij wordt door verschillende instructeurs én osteopaat ook aangeraden om hem niet lager dan boeghoogte te laten zakken omdat meer lengte nu nog teveel kracht kost (groot paard). Dus eerst takt, ontspanning en activiteit op deze hoogte en dan langzaam wat stukje met meer lengte meepakken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 20:48

Watermill schreef:
Ik raak een beetje verward door alle genoemde begrippen: lang worden (waar zit dat precies), actief, voorwaarts, enz. Zijn dit eigenlijk objectieve begrippen, dus niet aan "meningen" onderhevig ?

Subjectief.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 20:50

Sizzle schreef:
Even handen omhoog.
Wie beweert dan eigenlijk dat correct halsstrekken + oppakken in de juiste aanleuning in 1 tempo, takt, regelmaat en impuls, stelling en buiging kinderlijk eenvoudig is wat elke 4 jarige dat amper in rijkunstig evenwicht is gewoon met 2 vingers in zijn neus moet kunnen?
Ik denk inderdaad gewoon dat pas op het moment dat een paard klaar is voor verzamelende oefeningen dit ook echt zo getoond kan worden dat dit ook echt hoog gepunt kan worden. Dat is dus ongeveer M toch?
Of zijn we het gewoon eens en kletsen we langs elkaar heen?

We kletsen langs elkaar heen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 20:52

FCSA schreef:
Mij wordt door verschillende instructeurs én osteopaat ook aangeraden om hem niet lager dan boeghoogte te laten zakken omdat meer lengte nu nog teveel kracht kost (groot paard). Dus eerst takt, ontspanning en activiteit op deze hoogte en dan langzaam wat stukje met meer lengte meepakken.

Boeghoogte is een prima begin.
Het gaat in eerste instantie om het uitwaaieren van de schoft en de losgelatenheid.
Van daar uit ga je rustig en in het tempo van het paard het hals strekken mét voorwaartse drang, op rechte en gebogen lijnen bevestigen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:02

Babootje schreef:

Simpelman schreef:
Ik wilde niet vervelend zijn.

Nee, je spreekt jezelf tegen vriend :D :D :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 21:14

Je hebt wéér gewonnen. :(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:26

Simpelman schreef:
We kletsen langs elkaar heen.

PFjiew, gelukkig maar. Ik vond het al zo vreemd dat eenessentieel onderdeel van de opleiding ineens als simpeltjes afgedaan werd :+

:D

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:29

Simpelman schreef:
Watermill schreef:

Subjectief.

Ja, het is natuurlijk ook daarom een echte jurysport.
Maar wanneer is een paard dan actief of voorwaarts genoeg, ik vind dat serieus lastig.