Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sizzle schreef:Simpelman schreef:Dat opvissen komt voort vanuit het voorwaarts.
Dat begrijp ik ook wel.
Maar blijkbaar is dat veel mensen moeilijk. Dus om dan de oefening halsstrekken tot simpel te bestempelen is gewoon niet terecht.
De mensen in dit topic die wel mooi kunnen wisselen tussen wedstrijdhouding en halsstrekken zijn nu juist de mensen die hun paard zo voor elkaar hebben dat ze ook wel een M proef kunnen rijden.
oji schreef:@Maralyn, ik zeg toch ook nergens dat je daar niet naar toe kan trainen. Ik zeg juist dat het een mega nuttige oefening is. Alleen wel een oefening die kracht en balans kost en dus niet correct wordt uitgevoerd door het jonge en/of ongetrainde paard. Ik vind een correcte vwnw, wat ik onder correct versta, gelijkwaardig in zwaarte met een schouderbinnenwaarts. Vandaar dat ik het niet vreemd vind dat Johan Hamminga het eigenlijk een M oefening vind. En ja, een schouderbinnewaarts bouw je ook eerst op vanuit de schoudervoor enzo. Dus ik verwacht ook niet van een paard dat het vwnw in ene keer, zodra ze de kracht hebben, perfect gaat. Ik vind het alleen veel te zwaar om te verwachten voor een hele training door, of voor een jong paard. Wat je dus ziet is dat wat wel gevraagd wordt hele trainingen door, resulteert in een lang paard en dat heeft voor mij dus weinig trainingswaarde. Wel voor de ontspanning, wel voor controle of het je hand wil volgen naar beneden, maar niet om maar achter elkaar uit te voeren. Maar goed, dat is mijn mening, staat een ieder vrij om een hele andere te hebben
Simpelman schreef:Moet ik hieruit begrijpen simpelman, dat jouw uitgangspunt eerst neerwaarts, als het daar bevestigd is, dan voorwaarts en als het voorwaarts gaat komt het paard vanzelf weer omhoog met het hoofd naar de arbeidshouding?Dat opvissen komt voort vanuit het voorwaarts.
Je hoeft niet te vissen, je moet voorwaarts drijven dan komt een paard vanzelf weer omhoog.
Simpelman schreef:Het is heel simpel, je moet gewoon doen, iedereen kan het.
Sizzle schreef:Volgens mij klets je er gewoon om heen.
Laat jij maar eens een jong fris beestje op net aan B niveau zien waarbij je binnen een lijn van 40 meter halsstrekken en weer oppakken voor een 10 laat zien.
oji schreef:Simpelman schreef:Moet ik hieruit begrijpen simpelman, dat jouw uitgangspunt eerst neerwaarts, als het daar bevestigd is, dan voorwaarts en als het voorwaarts gaat komt het paard vanzelf weer omhoog met het hoofd naar de arbeidshouding?Dat opvissen komt voort vanuit het voorwaarts.
Je hoeft niet te vissen, je moet voorwaarts drijven dan komt een paard vanzelf weer omhoog.
Of begrijp ik je nu verkeerd?
Mijn uitgangspunt is juist eerst voorwaarts, altijd eerst voorwaarts, de motor aan, daar begint alles. Daar in een horizontaal evenwicht komen en dan vanuit dat punt neerwaarts.
Ik ben ook niet van mening dat je een paard alleen in het neerwaarts los in het lijf kunt krijgen. Ik krijg een beetje het gevoel dat de mening is, of je start met stretchen, of je bent een krul rijder. Voor mij is er een hele wereld daar tussenin.
Sizzle schreef:Simpelman schreef:Het is heel simpel, je moet gewoon doen, iedereen kan het.
Volgens mij klets je er gewoon om heen.
Laat jij maar eens een jong fris beestje op net aan B niveau zien waarbij je binnen een lijn van 40 meter halsstrekken en weer oppakken voor een 10 laat zien.
oji schreef:Simpelman schreef:Dat opvissen komt voort vanuit het voorwaarts.
Moet ik hieruit begrijpen simpelman, dat jouw uitgangspunt eerst neerwaarts, als het daar bevestigd is, dan voorwaarts en als het voorwaarts gaat komt het paard vanzelf weer omhoog met het hoofd naar de arbeidshouding?
Of begrijp ik je nu verkeerd?
Mijn uitgangspunt is juist eerst voorwaarts, altijd eerst voorwaarts, de motor aan, daar begint alles. Daar in een horizontaal evenwicht komen en dan vanuit dat punt neerwaarts.
Ik ben ook niet van mening dat je een paard alleen in het neerwaarts los in het lijf kunt krijgen. Ik krijg een beetje het gevoel dat de mening is, of je start met stretchen, of je bent een krul rijder. Voor mij is er een hele wereld daar tussenin.
Sizzle schreef:Even handen omhoog.
Wie beweert dan eigenlijk dat correct halsstrekken + oppakken in de juiste aanleuning in 1 tempo, takt, regelmaat en impuls, stelling en buiging kinderlijk eenvoudig is wat elke 4 jarige dat amper in rijkunstig evenwicht is gewoon met 2 vingers in zijn neus moet kunnen?
Ik denk inderdaad gewoon dat pas op het moment dat een paard klaar is voor verzamelende oefeningen dit ook echt zo getoond kan worden dat dit ook echt hoog gepunt kan worden. Dat is dus ongeveer M toch?
Of zijn we het gewoon eens en kletsen we langs elkaar heen?
FCSA schreef:Mij wordt door verschillende instructeurs én osteopaat ook aangeraden om hem niet lager dan boeghoogte te laten zakken omdat meer lengte nu nog teveel kracht kost (groot paard). Dus eerst takt, ontspanning en activiteit op deze hoogte en dan langzaam wat stukje met meer lengte meepakken.
Babootje schreef:Het enige positieve commentaar hier (op een enkeling na met jonge paarden ervaring) op het filmpje dat ik plaatste met ons jonge paard was dat mn dochter geen sporen aanhad.
Dan val je bij mij wel een beetje door de (Simpel)mand![]()
![]()
![]()
Simpelman schreef:Ik wilde niet vervelend zijn.
Simpelman schreef:Watermill schreef:Ik raak een beetje verward door alle genoemde begrippen: lang worden (waar zit dat precies), actief, voorwaarts, enz. Zijn dit eigenlijk objectieve begrippen, dus niet aan "meningen" onderhevig ?
Subjectief.